23 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Antepde F ııtıkçı-% lığı Teşkilâtlan- dırmak Faydalı Olur Gaziantep, (Husustl) — Yalnız Antep ve mülhakatından bazı yerlerde yetiştirilen Antep fıstığı, ne gariptir ki, Şamda bir tek ağacı dahi bulunmadığı halde, Şam fıstığı namile anılır ve ecne- biler bertaraf, içimizden biç çok- larınca dahl Şamda yetiştiği ka- naati beslenir. Memlekete oldukça mühim bir vâridat temin eden fıstık, son zamanlarda lâyık olduğu alâkayı görmektedir. Netekim geçen yıl yurdun diğer köşelerinde de yetiş tirilmek için on fidan gönderilmiş ve Antepte büyük bir fidanlık tesis edilmiştir. Fıstı- ğın yüksek değeri diğer vatan köşelerindeki — çiftçilerimizce de bilinince biç şüphesiz iyi bir gelir menbat bulunmuş olacaktır. 932 Antep fıstık rekoltesi dört bin ton olup memlekete getirdiği para bir milyon liradan çok faz- ladır. 934 yılı daha çok tutacağı sanılan rekolte bazı tabil sebep- ler yüzünden iki bin tona kadar düşmüştür. Fıstık, pek az masrafla yetiştirilir bir Urün ise de yüksek kertede nazik bulunduğu cihetle fazla rüzgâr, yağmur gibi tabil hâdiselerden pek müteecssir olur. ve hemen — bir saat İçerisinde altüst olabilir. Fıstığın başta — gelen alıcısı Amerikadır. — Rekoltenin yüzde altmışı Suriye yolile —Amerikaya 15 i Mımra gönderilir, Diğer kısmı Türkiyede sarfolunur. Efganistan ve İrandan Suriye- ye gelen fistik dolayısile — son aylarda piyasada biraz düşüklük hissedilmiş ise de Antep mahsu- lünün pek İiyi ve birinci derecede olması tecimerlerimizi o kerte — saramamıştır. — Esasen 1934 rekoltesi hemen kâmilen satılmıştır. Geçen ve evvelki yıllarda fıstık Ihracatımız — yolunu, — Suryeden İstanbula çevirmiş ve Amerikadan başka bazı yeni mahraçlar da bulmuşken memleketin — yüksek menfaatlerini düşünmeyen bir iki tecimerin ağırlığından — kazansın için rutübetli mal göndermeleri yüzünden açılan bu yollar böyük sekteye uğramıştır. Misal olarak; 933 yılında İstanbul veya İstam bul yolile ecnebiye dört yüz ton fıstık gönderilmişken bu miktarın 934 yılında yüz tonu dahi bulmar ması gösterilebilir. Fıstıkçılığımızı kurtarmak, yük- sek ve meşhur değerini muhafaza etmek ve memlekete daha önemli kertede — bir gelir getirmesini temin etmek için herşeyden önce bu işi teşkilâtlandırmak gerektir. Bu da ancak banka yardımile kabil olur. Yurda büyük hizmat- ler gören bu ulusal kurumlarımız fıstıkçılığı ele alır ve İlerlemesine :ıynt ederse hem — memleket levamlı bir servet menbama sahip olmuş ve üretmen daha çok ka- zanmış olur, bem de bizzat banka masraflarını birkaç kat fazlasile karşılayacak bir tecime atılmış bulunur. Gaziantapte Atatürk Bulvarı Gazlantep, ( Husust ) — Ata- türk bulvarının asfaitlanması işine başlanmıştır. Bu yol asfaltlanınca Antep tozdan kurtulacaktır. binlerce SON POSTA Brezilya Ve Fransa Yeni Kömür Müşte- rilerimiz |General Ali Sait Akpaytuganın Teftişi Ârasına Giriyor Zonguldak, (Hususi ) — Zon- guldak havzası kok fırınları, bü- yük elektrik santralları, buharlı ve elektrikli demiryollarile, toprak altından çıkarılan ham kömürcü- Kükten çıkarak modern bir istih- sal merkezi haline geldikçe kö- mürlerimize dış pazarların rağbeti de çoğalmaktadır. Brezilye hükümeti maden hav- zamızdan İlk partide “6 ,, bin ton kömür almak için bir memu- runu Zonguldağa — göndermiştir, “3,, bin ton yükleyen ilk vapur, * Riyodö Jenayroya ,, gitmek Gzre limanımızdan — ayrılmıştır. İkinci vapur yüklenmektedir. Kö- mürlerimizin müşterisi olan Bre- zilya mücssesesi havzadan nümune olarak evvelce aldığı gömürleri tahlil etmiş, kalori, su ve kül nis- betlerinden memnun kaldığı için siparişte bulunmuştur. Söylendiğine göre bu yıldan sonra bu ve daha birkaç mücssese- yi kömürlerimizin temelii müşteri- leri arasında görmek mümkün olacaktır. Diğer taraftan Fransızlar da Zonguldak havzasından — kömür almak istemektedirler. Fransızlar “Sar havzsı,, gibi kömlür ihtiyaç- larının mühim bir kısmını karşıla- yan kömür membalarını ellerinden kaçırdıktan sonra kendilerinde kalan maden kuyuları Fransanın kömür iİstihlâkini temin edemedi- ginden dışardan kömer almak ihtiyacını duymuşlardır. Salâhiyet- tar olanlar, bu ihtiyacın önümürz- deki kış azam! hadda çıkacağını temin etmektedirler. Daha şim- diden tamınmış bazı Fransız - fir- maları Zonguldaktan kömür almak için müracaatler yapmışlardır. Anlatıldığına göre, Fransızlar Türkiyeden alacakları maden kö- mürüne karşılık Türkiyeye “Bauxite,, ithal etmek İstemekte dirler, “Bauxite,, alaminyum fabri- kalarının ve bu gibi sanayiln belli başlı bir ihtiyaç maddesidir. Fransızların bu teklifi alâka- darlarca tetkik edilmektedir. — » Samsun ( rfususl ) — General Al Salt buradakl teftişlerini bitirmiş, yanında Fırka Kumam danı İlyas olduğu halde Samsun da İnbisarlar Idaresini gezmiş, gördüğü — intizamlı — ça'ışmadan dolayı takdirlerini bildirmiştir. * Tokat ( Hususi ) — General Ali Salit Akpaytugan yanında eşi ve maiyeti olduğu halde Turhal şeker fabrikasını gezmiş, öğle yemeğini fabrikada yedikten sonra Tokata gelmiştir. İzmitte Çalışmaları İzmit, 22 (A. A.) — Bu yıl içinde yüz kilometre yol yapılması kararlaştırılmış ve yeni silindirler satın alınmıştır. Buna göre kısa bir zamanda Hendek - Adapazarı- izmit ve Derince arasındaki yol bitmiş olacaktır. Sıtma savaş ku- rumu — bataklıkların kurutulması yolunda çalışmakladır. Himizi az zamanda bataklıklardan kurtar- mak için ilbaylık özel bütçesine konulan ou beş bin lira İle bir kanal açma makinesi satın alın mış ve makine gelmiştir. Yakında işletilecektir. İzmitin Kurtu!'uş Günü lzmit, 21 (A.A.) — 28 Hari- ran İzmitin kurtuluş günü yıldö- nümü ötürüsile şehrimizde şenlik- ler yapılacaktır. Bunun için Halkevi şimdiden hazırlıklara başlamıştır. Ayni günde bölge bisiklet baş- kanlığı da 60 kilometrelik bir bisiklet yarışı hazırlamıştır. Ayvalığın En Güzel Mesiresi: Çamlı Çamlının çok güzel bir görünüşü Ayvalık ( Hususi ) — Çamlı Ayvalığın en güzel mesiresidir. En büyük bahçeler, en durgun su, en âsude hayat ve en rahat dinleniş muhakkak Çamlıdadır. Burada Ayvalıklı zenginler köşkler yaptırmış- lardır. Bütün yaz mevsimini Çamlıda geçirmektedirler. Manisa Muallimleri Bergamada Bergama (Hususi) — Manisa muallimlerinden 120 kişilik bir grup Bergamadaki eski eserlerde tetkikler yapmak üÜzre buraya gelmişler, Bergama Muallimler Birliği”tarafından karşılanarak ağırlanmış'ardır. Yol Ve Bataklık Kurutma General Ali Sait Akpaytugan Samsunda Adana Çiftçisinin Sevinci Adana, 22 (A. A.) — Çiftçi borçlarının on beş yıl gibi uzun bir zaman içinde ahnacağı bhak- kındak! yeni yasa Adana — ve bağlantısında derin ve sonsuz sevinç uyandırmıştır. Çiftçilerimiz Halkevinde toplanarak sevinçlerini ve bu kararla kendilerine borç ödeme iİmkânlarını veren büyük- lerimize saygı ve teşekkür telgraf» ları gönderdiler. Adanada Yağmur Bekleniyor Adana, 22 (A. A.) — Üç dört gündenberi havalar biraz serinle- miştir. Bugünlerde' iyi bir yağmur bekleniyor. Istenilen yağmur di- şerse bü yil ovamızla pamuük ürünü çok bereketli olacaktır. Ankarada İlk Mahsul Ankara, 21 ( Hususl) — An- kara Zahire Borsasında İlk buğ- day mahsulü merasimle satıla- acaktır. Bunun için Borsa bir merasim programı hazırlamıştır. Bergamada Dört Yıl Önce İşlenen Bir CinayetinFailleri Yakalandı Bergama, ( Husust! ) — 931 yılında Samköyde Kadı oğlu Meh- medin evini 6 silâhh adam basmış, bunlar imdada koşan İbrahim dayı adlı birisini de öldürerek kaçmış- lardı. O zamandanberi arandık- ları halde de bulunamamışlardı. Bu adamların Efe Mustafa ile yeğeni İsmail, Eğrigölden Piç Osman, Kara Ömer, Topal Yusuf ve Çakır Hüseyin oldukları anla- gılmış, hepsi birden yakalanmış, adliyeye verilmişlerdir. Çorluda Türkçeden Başka Dille Konuşmak Yasak Çorlu, ( Hususl! ) — Belediye encümeni kasabadaki bütün va- tandaşların yalnız Türkçe konuş- malarını kararlaştırmış, hilâfında hareket edecekler için cezalar tertip etmiştir. Bu karar üzerine Musevi vatandaşlar Türkçe konuş- mıya başlamışlardır. | — Kırkağaçta |Kuraklık Buğday Ve Tütün Mausulüne Zarar Vermedi Kırkağaç (Hususi) — Kurak- hğın devam —etmesine rağmen tütünler güzeldir. Bilhassa kalite çok nefis yetişmektedir. Bu yıl buğday mahsulü de çok iyl ve bereketlidir. Buğdaylar kuraklık- tan kat'iyyen müteessir olmamış- tır. Kuraklık yalnız kavun ve Dünya İktısat Haberleri 'Ingilterede Mühim Bir De- miryolu Kuruldu Ingiltere kralının yirmi beşinci ü gümüş jübilesi ç.k":ü:':“ İsminl — taşıyacak e olan yeni bir tren tren servisi açılacaktır. Bu tren Nevcastle ile Londrayı | biribirine bağlayacaktır. Trenin hususiyeti, çok seri oluşudur. Bu ikt şebir arasındaki mesafe 268 mil yani takriben beş yüz kilas 'e olduğu halde bu tren dört tte Londraya varacaktır. Aha- Hinin bu seri trene göstereceği rağbet henüz bilinmediği için imdilik yerler mahdut olacak, lrinci, ikinci ve üÜçüncü mevki yagonlardan —başka bir de aç yagonu bulunacaktır. Böylelikle her katarda (198) kişi oturabile- cektir. Tren ve lokomotiflerin dış biçimi aerodinamik — olacaktır. Halk rağbet gösterirse tecrübe devresinden sonra bu seri trenle- rin memleketin her tarafına tate bilk edilmesi yoluna gidilecektir. * Ingilterede — petrol — aramak Üzere büyük bir nelilere d faaliyet göze çarpe petrol ara- g maktadır. Bu faa« a başladı; liyet İngiltere ht- kümeti tarafından — memlekette petroal arayacaklara müsaadename yerilmesi hakkında alınan kararığ neticesidir. İngilizler şimdi petrci kuyusu kazmıya mahsus makine- leri yapmakla meşguldürler. Bik hassa Stockport civarında birçok atelyeler açılarak bu âletleri yap» mıya başlamışlardır. Bu atelyelere lâzım olan makineler Almanyadan etirtilmiştir. Almanyada ötedene gul Romanya ve Rusya petrol şirketleri için makine yapmakta olan bir şirket bu defa da İngilte- reye ihtiyacı —olan — makineleri vermiştir. Fakat bu Alman şirketi ingilterede — doğrudan doğruyâ çalışmamakta ve bir İngiliz şir- ketinin kontrolu altında bulun« maktadır. Konyalılar Kızılay Kurumu İçin Bir Gezinti Yapıyorlar Konya (Hususi) — Ural spor kulübü, basılatı Tayyare cemiye- tne verilmek Üzere bir İar eğlentisi tertip etmiştir. Bu eğ- lencenin umulan hasılatı temin etmesi için 15 kişilik bir heyet seçilmiştir. Gezinti, 6 Temmuzda yapılacaktır. PiESTANY Kaplıcaları Piestany kaplıcalarında tedavi u- sulünün, mevcut büldu — emsali ara- maında fennen en İfazla tekemmül et- miş olduğunu batırlatmanın tam z8- manıdır. Şimdi Fizik ve Klinik tetebbüleri esası Üzerine tesin edilen bu mücese- se, her gün şayam hayret tedavi de- lilleri vermektedir. Türkiyede — tomatizmalarını Plor- tanyde kemeli muvaffakıyetle tedavi ettirmiş olanların sayısı — pek çoktur. Bunlar da müessesenin — mükemmeli- yetini ispat eden canlı şahitlerdir. Müdürüyet; ikamet, laşe, — doktor muayene - ve tedavilerile banyoları da dahil olduğu halde her keseye elves vişli götürü Hatler tespit etmiştir. Çekoslovakya devlet şimendilerleri ücretlerinde mühim — tenzilât yapıl» maktadır. Piestanyde bir günlük mas- raf, yolcuların kendi memleketlerin- deki normal günlük masrafından faz- la değildir. Fazla tafailât için lstanbulda, Aşır- efendi caddesinde Hubyar — hanında 18-14 gumaralarda kün umumi acen- tası M. S. Jacoel, mahtumlarına mü- pamu'dor üzer'nde tesir yopmıştır. | yecanı.