25 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

25 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Pa A AŞAN Bu İşten Kim Mesuldür Genç bir köylü kadın ve onun kollarına dayanan bitkin bir köy erkeği... Vakit tam oniki, pazar dola- yısile tenhalaşan bir sokaktan bu iki gölge, hiç kimsenin acıma merakını uyandırmadan ağır ağır ilerliyor. Hasta köylü; öyle zayıf” ki genç kadının bütün gayretine rağmen adım atamıyor. O da gençi. Yirmi beşle otuz arasinda.. fakat balmumu baline gelen sap- sarı yüzü, yaşını unutturacak ka- dar garipleşmiş ve bütün vücu- dunun, derisi sanki kemiklerine yapışmış, damarlar, bir harita taslağında görülen mor çizgiler gibi kabarık. Gözler sönük, fer- siz ve manasızl. Bu, bir hastadır. Bu, artık bir hasta değil, her attığı adımı ken- dine mezar yapmak istiyen bir ölüm İsteklisidir. Bahçe kapıdan Yenicami ar- kasına doğru ilerliyorlar. Tam İş Bankasının karşısındaki sıra ma- ğazaların yaya yolları üzerinde basta kendini bıraktı: — Ben artık gidemiyeceğim. Bu, insan vücudunun taham- mül derecesini, tabiatle müca- dele. neticesini bildiren haklı bir itirazdı. Hasta, kaldırımlar üzeri- ne yıkıldı ve uzandı. Nokta polisi işe el koydu: — Ne bu? — Hasta! — Neye yattı böyle 7 — Gidemiyor. — Nereye gidecek? — Yalova köylerine. — Fakat böyle sokakta yat- ması doğru 'değil! Al, götür. Vapura binip gidin. Evet! Kalksın, gitsinl.. Istan- bul sokaklarında bazılarının göz” lerini yaşartan, bazılarının dudak» larında bozuk tekalluslar uyandı- ran bu manzara ortadan kalksın! Fakat Nasıl? Hangi kudret ve kuvvetle!.. Bir doktor göründü; hastanın yüzüne baktı: — Açın, şunun göğsünü... Elile yokladı : — Bir ağn filân duyuyor musun ? Hastanın renksiz odudakları aralandı :! — Hayır! Yalnız bitkinim. Kadına döndü ; — Nereden geliyor ? — Doktora gitmiştik. Pazar olduğu için yokmuş. Bir daha da gelemeyiz. — Hergün biraz fazlalaşmak Üzere güneş banyosu ve bol gıda.. Avcak bu suretle (iyileşebilir. Hem çok geç kalmışsınız, fakat herşeyden evvel burada tutma- mak lâzım. Götürünüz, fenalaş- masin, Aynı tavsiy!. Fakat senuç yok !.. Sokaktan gelip geçenler elle- rini ceplerine daldırarak onar, yirmişer para fırlatıyorlar, Bayanlar, Baylar! Bu hasta ve bu köylü kadın dilenci değili, Sizin sadakanizi istemiyor, onla- rın istediği yalnız köprüye gide- bilmek.. Ve kadın sesleniyor: — Kalk Mustafa! çalışalım. Gitmiye oradan ey TİE SE 1 Mahkemelerde | SON POSTA Askerlik Bahisleri Artık Tayyare Bombaları- nın Kıymeti Kalmadı Çünkü Zehirli, Bo- ğucu Gazlar Çok Daha Fazla İşe Yarayor Zehirli Gaza Karşı En Kuvvetli Silâh Yine Zehirli Gazdır Bütün memleketler hiç istisna- sz olarak, gelecek bir harpte gaz tehlikesi karşısında bulunuyorlar. Bunun münakaşa kaldırır tarafı yoktur. Tayyareler zehirli gazleri şehirler (Üzerine, kolonya suyu skar gibi sıkacaklardır. Buna karşı koymak için ya düşmanın kolunu kanadını kırmalı, yabut onun şehirleri Üzerine de gidip aynı silâhla kendisine cevap ver- melidir. Şu halde: Tayyare lâzımdır. Gaz lâzımdır. Tayyarenin ilk vazifesi yük- seklere çıkmak, hızlı gitmek, düş- manın ensesine binmektir; tayya- renin bundan sonraki vazifesi de düşmana can alacak merkez erine gaz ve zehir savurmak olacaktır. Bugün için tayyare ile zehirli gaz her şeydir. İstikbal harbi bu iki silâhla başlıyacak ve yine bu iki silâhla olacaktır. Zehirli gar- lerin tarihçesini araştıracak olur- sak daha Romalılar zamanında odunların zifte batırılarak yakı'- dığı, dumanile düşmanın boğul- duğu, bazan de kül yıginlarının üzerinde at koşturularak ortalığı toza dumana katılması suretile düşmana nefes aldırılmadığı gö- rülür. İlk defa olarak Sivastopol muhasarasında bir Ingiliz kimya- keri Kakodilii bir bomba yaparak Ruslara karşı kullamlmasını teklif etmişse de kabul edilmemiştir. Bü- yük harpten evvelde Fransada Paris apaşlarına karşı ( bayıltıcı bombalar kullanılmıştır. 1907 senesi Lâhi'de uluslar arasında İmzalanmış olan muka- velenin 23 üncü maddesi aynen şöyledir : ** Muharebede zehir ve zehirli silâh kullanılması menedilmiş- tir.,, (Büyük harpte zehirli gazlerin ilk defa hangi taraftan kullanıl maya başlandığı kat'i surette tes- bit edilmiş olmamakla (beraber Almanlar 1915 başlangıcında Rus cephesinde bir gaz baskını yap- mışlar ve yüzde 90 telefat ver- dirmişlerdir. Daha sonra gaz bu- lutları Garp cephesi üzerinde de yuvarlanmağa başlamıştır. Işte soruyorum : Bundan, bu zavallı- dan kim mes'ul? Cemiyet mi, Kendisi mi?.. Mustafanın artık ölümle anlaşmış veremi Obeni üzmüyor. Beni üzen, bu zavallı rın köprüye kadar gitmekten âciz bundan sonra gaz harbi sökün etmiş, Amerika kimyakerleri de bir yığın boğucu gaz çıkarmışlar ve böylelikle alabildiğine gaz kullanılmıştır. Zehirli gazler esas itibarile gaz, su, ve toz halinde kullanıl maktadır. Şimdiye kadar tanın- mış olan gazleri kimyakerler bel- Ni başlı beş gruba ayırıyorlar. Birinci, ikinci, oGçüncü grupta göz'ere, ciğerlere tesir edenlerle yine bu neviden asit prosik gaz- leri vardır. Kunlar ; arasında en ziyade “Fosgen,, gazi çok tanın mıştır. Fakat bu gazin bir mah- zuru vardır. Rutübet tesiri altın da dağlıyor. Gelecek harpte bi- rinci, ikinci, oOGçüncü gruptaki klor, pait, asit spanidrik gibi İ gazlerin o kullanılmasına ihtimal verilmemektedir. Çünkü bunların beps'ne karşı m skeler bulun muştur. oOHalbuki zenf gazleri (hardallı) olan dördüncü grupla beşinci grup olan Arsinli gazlar çok tehlikeli şeylerdir. Zenf gazlerinin mahiyeti har- daldır. Fransızların iperit ismini verdikleri Ocins en müthişidir. Bunların tesiri bilhassa cilt üze- rinedir. Bir litre havada bir | Çatalçeşm ISTANBUL Gazetemizde / çıkan ve resimlerin bütün mahfuz ve galetemiae aittir ABONE FiATLARI Abone bedeli indir. Adres değiştirmek kurüştur. —— Gelen evrak geri verilmes. — kalâdelikler çıkaracaklar? Zehirli gaz suçan tayyareler ve zehirli gaz felâketinden kurtarma savaşı miligramın yüzde yedisi nisbetinde bulunsa derhal öldürücüdür. Bu gazler bilhassa büyük harpten sonra belki yüz defa daha kuv- vetlenmiştir. Bu gaz havada hiç görünmez ve rutubetli havalarda ise pek az farkolunur. Bomba ile gaz halinde atıl makta veyahut tayyareden su halinde sıkılmaktadır. Kesafeti pek ağır olduğundan dalgalanmak suretile günlerce bulunduğu yerde ka maktadır. Bu gazlere karşı hususi deri ve lâstik elbiseler vardır. Fakat manevra kabiliyetine muhtaç olan askerin bu elbiseleri kullanmasına imkân olmıyacağı gibi elbise zerindeki ufacık bir yarık da gâzlerin içeri girmesine kâfidir. Bunun temasle hemen vücutta bir yara açılmakta ve derine doğru yürümektedir. Beşinci gruptaki Arsin gazle- rinin esası da Difenil siyanorsin veyahut klor arsindir. Bu arsinli gazlar insanı derhal zehirlemekte ve beynin merkez noktasına tesir ederek yere yıkmaktadır. Zehirli gazler karşısında tay- yare bombalarının kıymeti çok azalmıştır. Bu ağır bombaların götürülüp düşman üzerine atılması bizzat bombanın dört beş misli pahalıya mal olmaktadır. Halbuki yapılan masraf kadar “tesir elde edildiği pek nâdirdir. Şimdiye kadâr tanınmış gaz- lerden başka yeni bir gaz bulun duğu hakkında bemen kimsenin kati bir şey bildiği yoktur. Ame- rikada, Almanyada yeni yeni şeyler bulunduğu ve çok gizli tutulduğu söylenmekte ise de kim- yaker mütehassıslar bu buluşların mevcut eşki gazlerin yözlerce defa kuvvetlendirilmiş olmasından iba- ret olduğu kanaatindedirler. Bahisettiğimiz (beş gruptan başka altıncı grup olarak infilâk ve yangın gazleri vardırki bun ların da esası oksit dö karbonla nitrozdur. Fakat bunların alçak irtifalardan atılması lâzımdır. Bu itibarla zehirli gazler kadar ehem- | miyetleri yüksek tutulmamaktadır. Velhasıl gazlerle ve bunları ata- cak teyyarelerle meşgul olan kim- yakerler, mühendisler bu dünya- nin a bakalım daha ne fer Hazran 25. Hangi oMektebe Gireceksiniz ? Muallim Mektepleri Her sene olduğu gibi bu sene de Muallim mekteplerinin 4üncü, 5 inel ve Gıncı sınıflarına musg* baka ile leyli meccani talebe alınacaktır. Musabakalar eylülde Muallim mekteplerinde, Muallim mektebi bulunmıyan vilâyetlerin Maarif idarelerinde veya orta mekteplerde bir komisyon huzu- runda tahriri olarak yapılır. Muallim mekteplerine girmek için gu şartları haiz bulunmak lâzımdır: 1S - 20 yaş arasında olmak, ortamektep mezunu veya lise sınıfları talebesinden olmak, tâ müssıhha bulunmak, trahom, ve rem gibi hastalığı bulunmamak, Her Muallim mektebi için bir mıntaka tesbit edilmiştir. Muallim mekteplerine ancak kendi mınta kalarından talebe alınır. Mınta- kalar şunlardır: Adana Erkek ve kız Muallim mektepleri için: Elâziz, Malatya, Kayseri, Sivas, Seyhan, (oAntep, (o Diyarıbekir, Mardin, Maraş, Siirt, Içel, Urfa, Balikesir Erkek Muallım mek- tebi için: Aydın, Bahkesir, Bile- cik, Bursa, denizli, Kütahya, Me nisa, Muğla. Bursa Kız muallim mektebi için; Balıkesir, Bolu, Bursa, Bile- cik, Kütahya. Edinme Erkek, kın Muallim mektepleri için; Edirne, Kırkla- reli, Tekirdağ. Erzurum Erkek Muallim mek» tepleri | için; Beyazıt, Erzurum, Erzincan, Kars, Muş, Van. Istanbul mıntakasına dahil bus lunan şehirler (o muhtelif erkek mi e dağıtılmıştır. Istanbul kız muallim. mektebi için; Istanbul, Gireson, Ordu, Sinop, Zonguldak, Samsun, Amas- a, Kastamonu, Tokat, Çoruh, zurum. Beyazıt, Erzincan, Gü müşhane, Kars, Trabzon. İzmir erkek muallim mektebi içla; Antalya, Burdur, İsparta, Izmir, Denizli, Manisa, Muğla. Konya Erkek mualilm mektebi için; Afyonkarahisar, (o Çankırı, Eskişehir, Konya, Niğde. onya Kız muallim mektebi in; OAnkara, Afyonkarahisar, 'ankırı, Çorum, Eskişehir, Konya, Niğde, Kırşehir, Yozgat. Sivas Erkek muallim mektebi için; Amasya, Ankara,. Kırşebir, Çorum, Samsun, Sivas, Tokat, Yozgat. rabzon Erkek muallim mek- tebi için; Giresun, Ordu, Gümüş- hane, Çoruh. Muallim mekteplerine ikmali olan talebe kabul edilmez. Talebe kadrosu tahdit edildiğinden ka- zananlardan (hepsinin (kabulü mümkün olmayacak ve kazanas lar kadroların müsaadesi nisbes tinda ve derece sirasile minta- kalarında bnlunan muallim mek» etlerine yerleştirileceklerdir* NG İf Gazetenin esas gösisile Bir sütunun iki satırı bir (santim) sayılır. * Zan Sayfamna göre bir santi-