26 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

26 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Saşfa Memleket Manzarası Fırsattan İstifade Etmesini Bilenler Kuraklıktan Da Kâr Ettiler Izmir (Hususi) — Her hâdise nedense halk için yüküm oluyor. Yeni ölçü ve tartı sisteminin tatbikl okkayı kilo yaparken aradaki vezin farkı bir kısım satıcılar İçin açıktan bir kâr sayıldı ve halk bundan birçok zararlara uğradı. Bugün de kuraklık tehlike- sinden nisbetsiz bir durumda istifade etmek İsteyenler göze çarpıyor. Bundan iki hafta önce- sine kadar kilosu sekiz kuruşa satılan ekmek, bugln İzmirde on kuruşa satılıyor. Eldeki buğdaylar ve unlar eski fiatlar üÜzerinden tedarik edildiğine göre binlerce ton buğday stoku bulunduran birkaç kişi açıktan on binlerce Hra para kazandılar. Bu paralar son santimine kadar halkın ce- binden çıkmıştır. * Dünyenin birçok taraflarında 929 da, bizde de 930 yılında başlayan ökonomik darlık hâlâ devam ediyor mu ? Bu soruya bir çırpıda kat'l cevap vermek imkânsız gibi bir gey. Bütün sıkıntılı görünüşlere rağmen halk sarfediyor. Yazın şu sıcak günlerinde şehrin içinde ve dışındaki — eğlence — ve seyir yerlerine devam edenlerin sarfi- yatları gözönünde tutulursa buh- ran kalmamış sanılır. Öte taraftan garşılarda alışveriş noksanı göz önüne getirilirse bubran devamda deniliyor. Şu halde buhran hem durmuş, hem de devamdadır. Büyük iş yapanların sayısı azalmış, fakat kalan kısım şöyle böyle geçinip gitmektedir. Ege Mıntakasında Tütün Rekoltesi İzmir ( Husust ) — Bu yıl kuraklık yüzünden Ege mıntakası tütün — rekoltesinin 15 milyon kiloya —düşeceği sanılmaktadır. Mahsul az, fakat azlığı nisbetinde nefistir. Yapraklar pek güzeldir, Sındırgı ve havalisinde yarım milyon kilo rekolte tesbit edil- miştir. Bolca, fakat devamsız bir yağmurun bu rekolteyi bir misli fazlasına çıkarması da — müm- kündür. DOLAŞAMAZSINIZ FAKAT $ AFon Posta Bürün üLkeyi Ğ.âıâupu&ıg&?ı — — ——— ——— SON POSTA Haziran 26 Çeşme Piâjlarına Yunanistandan Müş- teri Getir- mek Müm- kündür Çeşme plajları: Izmirde (Hususi) — Güneş görmeden İzmirden hare- ket eden otomobiller, sabahın serinliğinde yine güneş görmeden yolcuları Çeşme plâjlarına bıra- kıyor. Burası öyle bir yer ki hayat saat onda başlıyor, on ikiye kadar bütün — gürültüsile devam edip duruyor, Çöşmeye saat sekizde varıldığı için Ilıca köyünde açık duran üç beş satıcı dükkânından başka hiçbir. hareket göze jarpmıyor. Bu saatte adeta ölü bir şehir sanılır. Saat dokuzu geçtikten sonra plâj yolunda kadınlı erkekli gruplar görünüyor ve bundan sonradır ki hayat başlıyor. Pazar tatilinden sonra Çeşme plâjlarına akın cumartesi akça- mından başlamıştır. — Herkes akşamdan Çeşmeye gelmekte, ya pazar akşamı, yahut ta pazartesi sabahı Izmire dönmektedir. Buradaki otelcilerin, satıcıların töylediklerine göre işler henliz pek parlak değil. Halk - eskisi gibi sarfetmiyor. Sonra kalabalık ta İlıca köylüleri tatmin etmiyor. Bir kısım ovler henüz bomboş. Bunu kiraların ucuzluğundan kav- ramak pek mümkün. Bir otelin müdürü Çoşmelilerin bir isteğine tercüman oluyor. Ve diyor ki: — “Karşı adalardan Yunan halkı yazın buraya gelmek arzı- sundalar. Ancak pasaport işleri müşkül olduğu için bu işe girişen- ler sayılacak kadar azdır. Pasa- port — muamelesini — kaldırarak istianal bir muamele yapılması mümkün olsa Çeşmeye akın faz- lalaşacaktır. Sıkı bir polis kontrolu bu işi halle kâfi gelir. ,, Çeşme sönüyor. Buraya alâka arttıracak — imkânları - toplamak lâzımdır. Ad, Bil, x Diploma Alan Genç Kızlar Çeşme — plâjlarında.. Cellât Gölünden 1Milyon ; Kilo _İğalık Çıkşcak Cellât gölünde açılan kurutma kantılı İzmir, (Hu- sust ) — Türk TFT ——— hava kurumuna | 120,000 Hira ve- | ren müteahhit | Bay Abdürrah- | man Nacinin | Üzerine aldığı Cellât gölü ku- rutma ameliye &l Iyi bir du- rumdan |ilerle mektedir. Dört kazma Göl kurutma biş- makinesi günde mühendisi Osman 21 saat çalışılarak S0 metre ge- nişliğinde ve 90 kilometre uzun- luğünda ana kanalı açmaya baş- lamıştır. Kanalın üç kilometrelik kısmı açılmıştır. Selçuğa doğru ilerlemektedir. Daha iki- kazma makinesi Amerikaya sipariş edil- Ruhaar Hüsmü dikiş yurdundan çıkan kazlar ve hocaları Izmir ( Hususi ) — Bu yıl İzmir mektepleri çok iyi randman ver- miştir. Bu arada Karatoştak! Ruhsar Hüsnü Biçki ve Dikiş Yurdun- dan da 32 kız diploma almıştır. Bu mücsseseden 9 yıl içinde diploma alanların sayısısı 359 dur. . . « Bir Hapisane Kaçağı Kızılcahamam (Hususi) — Aukara hapishanesinden duvarı delerek kaçan mahümlardan Çamlıdere nahiyesiade oturan Kevgir Hasan oğlu Ali Kızılcahamama ge'miş, burada yakalanmış ve Adliyeye gönderik — miştir. miştir. Geldiğinde altı makine birden faaliyete geçecektir. Şimdiye kadar Türkiyeded0 milyon liralık inşaat yapan bu mü essese ilk defa bir kurutma işlal özerine aldığı için Türk mühendis- lerinin — omuzlarına verilen bu yüküm çok ağırdır. Ana kanal Selçuk « Kozpınar yolu ile Belevi- ne varacaktır. Civardaki küçük sular yardımcı kanallarla ana kanala bağlanmaktadır. Cellât gölünün suyu daha bir kış kalacak; 936 yılı ilkbaharında akıtılacak, ondan 'sonra da kurutu- larak ova kabili istifade bir hale gelecektir. Kurutma işi 937 yılının birinci teşrin ayında tamamlana- caktır. Cellât gölünden bir milyon kilodan fazla balık çıkacağı umulk- maktadır. Finans bakanlığı Cellât gölünden çıkacak balıkları bir mu- temede verecektir. Edindiğim ma- lümata göre bu balıkların Rus balıkçı karaklarına verilmesi mev- zuubahsedilmektedir. Merzifonda 10 Yaşında Bir Kıza Tecavüz Ettiler Merzifon (Hususi) — Marınca köyünde Çırak oğullarından Halit kızı 10 yaşında Şefika bağda eşek otlatırken aynı köyden Mus- tafanın — tecavüzüne — uğramış, hayasız adam kızın ağzına mendil tıkayarak berbat etmiştir. Mus- tafa 20 yaşındadır ve nişanlıdır. Berbat ettiği kızın da yakın akra- basıdır. Hüdise Adliyeye akset- miştir. Antepte Mevsim İyi Geçiyor, Fıstık Ürünü Çok Bereketlidir Gaziantep (Husust) — Burada yaz mevsimi çok İyi geçmektedir. Fazla sıcak yoktur. Halk mevsim- den istifade etmektedir. Şehirde halkın saf ve temiz hava alabi- mesi İçin beş tane umumi bahçe vardır. Bu yıl Antepte kuraklık yoktur. Fıstık mahsulü pek ve- rimlidir. I Dünya İktisat Haberleri ı İ FaArIR Arsıulusal Tecim Odaları Kongresi Bugünlerde Pariste dünyanın kırk yedi memle- ketinin tecim. ve endüstri işleri ile uğraşan — kafaları toplu olarak konuşmaktadırlar, Arsıulusal odanın - hazırladığı bu kongre ayın yirmi dördünde açıldı. Fakat ilk tki gün merasim ile geçtiği için asıl çalışmalara bugün başlanmaktadır. Pazartesi günkü llk toplantıda Oda Başkanı Bay Fentener tarafından “ dünya Hicaretinin yeniden ihyası ,, mev- zulu bir söylev verilmiş ve bu mevzu etrafında serbest müna- kaşalarda bulunulmuştur. Dünkü konuşmaların esası da “ kambi- yoların sabitleşmesi ,, Işi idi, In- giltere murahhası Dr. T. E. Gregory kongreye yedi büyük sayfa tutan etraflı bir rapor vermiştir. Bu raporda genel bir sonuca varmak için hükümetlerce alınması — lâzımgelen — tedbir.er araştırılmaktadır. Bugün de Oda kongresi is- tihsal ve İstihlâkin tanzimi işini görüşecek ve diğer movzular sırasında ortaya atılan bu mese- leler hakkında kararlar alarak konuşmalarına cumartesi — günü son — verecektir. Önemli iş- ler görüşü- lüyor * Ottawa'dan yazılıyor — Kana- dada bakır İstihe salâtı muntazaman ga bakırcı- | artmaktadır. 1934 larinı teld- | yi İlk üç ayında şa verdi |bu memleket 40931 ton bakır istihsal etmişken 1935 yılımın İlk Üç ayında bu miktar 52.388 tona varmıştır. Istihsalin bu artışı ihracata da tesir etmiştir ve Kanadanın ihra- çcatı gözle görülecek kadar art« mıştır, Bu Mart ayında Kanada Birleşik Amerikaya 6261 ton bakır göndermiştir. Halbuki Şubat ayının ihracatı 1050 ve Kânunu- #ani ayının İse 59 tondan ibaretti. Bu mütemâdi İnkişaf, kendi istih- sallerini tahdit eden müstahsil memleketleri düşündürmiye baş- lamıştır. * Türkofisin 14 Hnziran günü çıkan 137 sayılı günlük enforma- siyon servisinden : Ithalât için lisans usulü hemen bilcümle —mühim ithalât maddeleri dahil olmak üzere bir çok Ürünlere teşmil olunmuştur. Neşrolunan - listede yemek yağları, iç yağ, Hint ken» diri ve sair nebati fibreler, hay- van kılları, bakır ve yağlı madde- ler vardır. Bu malları 1935 yılının ikinci altı ayı içinde ithbal etmek isteyen firmalar talepnamelerini 10 Hazirandan evvel Ticaret bir- likleri vantasile vermeliler ve ihtiyaçlarını da gerek Temmnz, Ağustos ve Eylül devresi, gerekse Jlk teşrin, Son teşrin ve İlk kânun devresi için ayrı ayrı bildirmeli- dirler. * yazılıyor Geç vakit kendini gkîı- soğuklar mahsul çok ;::i;ıdon ııgııhıu.l bozuk çok bozulmuştur. Bu yıl elde edilecek rekoltelerin normalin yüzde 15 - 20 aşağısın- da olacaktır. Bu sebeple bu yıl estonyanır dışardan ziraat mah- sullerini ithal etmek mecburiye- tinde kalacağı anlaşı'maktadır. Rigadan Estonyada