27 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

27 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Siyaset Âlemi Silâh Yarışı Tam Hıizile Ilerliyor Gelecek harbin en tesirli sllâhla- mından birl olmak Üzere tanınan uçaklardır. Bundan ötürü bütün uluslar ellerindeki uçak sayısımı çoğaltmıya savaşınakla beraber bunlardan azami istifade etmenin yollarını arıyorlar. İşte, hüva manevralarının birbirini takip etmesi bundan İleri geliyor. Bu arada, bu nevi manevralara en çok miyet veren ve bunları sık yapan mleketlerden biri de İngilteredir. İngiltere, bundan birkaç ay evvel böyle bir deneme yaptı. Şimdi tekrar 178 taarruz uçağının İştirakile bir ikincisini tecrübe ediyor. İngiliz hava manevraları geçen pazürtesi kapalı bir havada, sabahleyin erk: Tamışlır. kuvvetli bir hava taarruz koluna karşı tesir y:üılınb'ılı:ık- lerini anlamaktı. Manevra şöyle baş- lamıştırı 175 Uçak Lomdramın cenubundan gelerök Londraya doğru uçmuya baş- lamışlardır. Bu tayyareler, muhtelif taraflardan yola çıkmışlardı ve ayrı gruplar balinde idiler. İlk muhareba safhası gündüz geçti. Gündüz hücumu yapan tayyaroler Londrayı bombardıman edip döndük- ten sonra gece hücum tayyareleri faaliyete geçmişlerdir. Bu tayyarele- rin havada kalma kabiliyetleri daha fazla olduğu için gece hücumunun tesiri daha şiddetil olmuştur. Nazari olarak bu manevralardan çıkan şudurki bir kasım bücum tay- yareleri kendilerine hedef olarak gös- terilen mevkilöre kadar ulaşabilmiş ve Londranın bir. kısmını altüst ete mişlerdir. Şimdi, İngilizleri Franstzlar ve on» Tarı Steki milletler takibederek aynı manevraları tekTarlayacaklardır. Görülüyorki silâh yarışı tam huz- la ilerliyor. — Süreyya Çerez Kabilinden Aşiretin Şartları Abdülhamit devrinde, Bektaşı şeyh- lerinden birini, oami mihrabında oturup işret ediyor diye jurnal ederler. Adamcağız, Meclisi Meşa- yihte sorguya çekilir. — Bu işin ash var mı ? Bualine, şgu cevabı verir: — Azizler! Ben işret etmez deği- lim. Fakat malümu zarafetiniz, bir insan keyil için demlenir. Demlen- diği yerin de —mümkün — olduğu kadar ferab, İç açıcı, açık, manza- ratı hoşp olması şarttır. — Bizim dergâüh bu evsaliın hepsini de ha- izdir. Bundan başka, rakısı bol, her türlü esbabı tarbı müretteptir. Hal böyle iken, rahat ve huzurumu terk ile vanp, cami mihrabı gibi dar, manzarası yok, — ponceresi, havası, saksısı, havüzü yök, kas- vetli bir yere tıkılarak dam çek- mekten ne haz duyarım? Bunun içle, emin olunuz ki — hakkımda söylenen sözler, bir kuru iftiradan ibarettir | Tıflı P ll HABEŞ İMPARATORUNUN YENİ DİYEVİ * İmparator İtalyanların Karşılaşaca- gı Zorlukları Açığa Vuruyor l Parls, 26 (A.A) — Habeş im- paratoru, — Parisuar — gazetesinin özel aytarına aşağıdaki diyevi vermiştir: Uluslar sosyetesinin kararına güvenim vardır, hele Fransa ve İngiltere haklı tarafdan, — yani bizim tarafımızdan olursa. Fakat İtalyadan yana toprakça ve ya ekonemik hiç bir İmtiyaz mümkün değildir. Ve eğer harp başlarsa ordumun İlk neferi ve askerleri- min âkibetine ortak olacağım. Imparator İtalyan hezimetinin muhtemel olduğunu söylemiş ve sebeplerini saymıştır: | — İtalyan ordusu Fransız ve İngiliz. Somalıları tarafından ikiye ayrılmıştır. 2 — İtalyan kıtaatı yüksek dağlarda şüphe edilemiyecek zor- luklarla karşılaşacaktır. 3 — Gajen çölünde içilecek su yoktur. 4 — Bir çok somalılı ve Erit- reli İtalya kıtaatını terkedecek- lerdir. İmparator, «ilâh üzerine am- bargo konulmasından ve Belçika, Çekoslovak ve Amerika firmala- rıyla olan mukavelelerin bozulma- sından dolayı teessürlerini bildir- miştir. Bir Yıldırımın Zararları Bir Türk Öldü, Öbürü De Yaralı Sofya, 26 ( Özel ) — Devin kazasının Borotin köyüne düşen bir yıldırımdan (50) yaşında Cemal Ali namında bir Türk ölmüş ve (30) yaşından Şaban adlı bir arkadapı ağır surette yara- lanmıştır, Ankarada Açıkta Talebe Kalmıyacak Ankara, 27 (Telefonlağ— An- kara maarif müdürlüğü bu yıl sınıflarda san'at dersi okutmak suretile hiç bir talebeyi açıkta bırakmıyacaktır. Mektebi olmıyan köylerde kuralar açılacak ve mur allimler için el işleri atelyesl açı- lacaktır. Depremler Ankara, 26 (A. A.) — Tarım :ılnnlığı meteoroloji enstitüsün- len: Bu sabah saat 4.25 te Balıke- sirin 25 kilometro kuzeyinde ve saat 4.55te İstanbul'da 10 saniye devam eden depremler olmuştur. Zarar yoktur. Ingiliz Somalısı Sınırında Kanlı Çarpışma olmuş Roma, 26 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Stefani ajansı ay içinde İngiliz somalısı ile Habeşistan arasındaki sınıra yakın Pastoraheide Habeş askerlerile Ingiliz somalısındaki Arçeisa bölge- sine mensup bir slel müfreze arasında kanlı çarpışma olduğu hak- kında Cibutiden bir haber almıştır. Çarpışmada üç yerli Ingiliz aake- rinin öldüğü bildirilmektedir. Stefanl ajansı diyor ki: Bu vahim hâdisenin akisler hasıl edeceği sanılmaktadır. Fühakika kendilerini müdafaa etmiyen Somalı Ingil'z memurlariy- le Habeş memurlarına karşı pek ziyade hiddetlenen Haberjunis aşi- reti yerlileri mukabeleibilmisil tehdidinde bulunmaktadırlar. — Baştarafı 1 inci yüzde | Roma Konuşmaları Çıkmazda Londra, 26 (A. A.) — Reuter ajansının diplomatik aytarı ya- zıyor: * Şimdi Romada yapılan ko- nuşmaların başlıca amaçlarından biri, İtalyayı, Habeşistana ait steklerini ekonomik bir alanda tahdit etmek zere kandırmıya çalışmaktır. Bu teşebbüs şimdiye kadar muvaffakiyetsizliğe uğra- mıştır. Frangız çevenleri, uluslar s0s- yetesi konseyinin toplantısından evvel bir uzlaşma esası bulunabi- leceğini —ummaktadırlar. — İngiliz çevenleri, Fransızlar kadar nikbin değildir. Amerika Ümitll Görünüyor Vaşington, 26 (ALA.) — B. Norman Davis, uluslar sosyetesi- nin, Habeş - Italyan anlaşmazlır ğına barışçı bir. çözge bulmiya muvaffak olacağını söylemiştir. B. Davis, Fransanın, İtalyaya arka olmak için uluslar sosyete- sinden ve İngiltereden ayrılması nın hiç muhtemel olmadığını ilâve etmiştir. İngilizlerin Silâh Yasağı Muvakkat Londra, 26 (A.A.) — Taymis gazetesi yazıyor: İtalya ve Habe- şistana — silâh dıbııderllıııeıl için istenilen müsaadelerin reddi hak- kında Ingiliz hükümetinin verdiği karar, muvakkattir. Kesin olarak tatbik edildiği takdirde bu karar- dan, silâh fabrikaları olmayan Habeşistan zarar görecektir. Taymis, İtulyan - Habeş anlaş- mazlığına barışçı bir çözge bulu- namazsa, bu meselenin yeniden inceleneceğini' ilâve etmektedir. Uluslar sosyetesl konseyi, harp etmeleri muhtemel olan ülkelere silâh ihracatı meselesi İle de meşgol olacaktır. Asker Sevkıyatı Berdevam Napoli, 27 (A.A.) — “ Binca- mano ,, vapuru, dün napoliden yola çıkmıştır. Bu vapur, doğü Afrikasına, mitralyoz gruplarına mensup 30 sübay ile 1100 asker ve sömürge kıtalarına mensup 150 sübayla 800 nefer ve aynı zamanda 600 ozman - mutahassıs işçi - ile önemli miktarda harp gereci - malzemesi - götürmektedir. Biancamano vapuru, Sinaya uğrayarak ayrıca 21 sübayla 580 asker yükliyecektir. Bu suretle 200 deün fazla sübay ve 3000 nefer taşıyan vapur, İtal- yan Somalisinde — Mogadiçyoya gitmektedir. Pariste Görüşmeler Paris, 26 (A. A.) — Bu sa- bah Laval ile Ingiliz büyük elç'si nrasında yapılan görüşme Habeş meselesi hakkında olmuşlur. Ktalyanın Cenevreye olan tek- lifleri Uluslar konseyinin geri br rakı'ması sonucunu verecek önem- de sayılınıyor. Şimdi Londra, Paris ve Roma arasındaki konuşmalara — hakim olan şey Cenevre - toplantısının pek yakın olmasıdır. Hal yolu bu'u ması için olan konuşmalar şimdi ikinci fana geçmektedir. Üyelor Çağırıldı Cenevre, 26 (A.A) — Avenol bir teşekkür mektubu ———0 Habeş - İtalyan Kavgası Garip Bir Çıkmazda konsey üyelerine gönderdiği bir telgrafta konseyin - toplantısı İçin 31 temmuz ve yahat 1 ağustos ta- rihlerini önergemiştir. Romanya'da Bir Rezalet Döviz Kaçakçılığı İşine Ayan Başkanı da Karıştırıldı Sofya, 26 ( Özel) — Bulgar gazetelerine Bükreşten bildirildi- ğgine göre, Bükreşte meydana çı- karılan büyük döviz kaçakçılığına Ayan meclisi başkanı Toni İliyes- ku da karıştırılmıştır. Toni İliyeskunun bu yüzden tevkif edileceğli de söylenmektedir. * Bükreş, 26 (A.A)— Son gün- lerde çıkan döviz meselesi üzerine bazı gazaetelerde kendisine yapı- lan hücumlardan dolayı - ulusal banka direktörü B. Dimitresko istifa etmiştir. İstifa mektabunda B. Dimitresko kendi şahsına ya- pılan htcumlardan bankanın za- rar görmemesi için çekildiğini bildirmekte ve bu hücumlara ce- vap verebilmek için özgür kal- mak istediğini söylemektedir. Istifa kabul edilmiş ve yerine direktörlük Işini de görmek üzere Teodoresko direktör seçilmiştir. Parasız Sinema Ankara, 27 ( Telefonla ) — Halkevi tarafından açık havada halka parasız sinema gösterilme- ge başlanmıştır. Hava Kurumuna 5000 Lira Ankara, 26 (A.A) — Izmirde Filibeli Süleyman oğulları Türk hava kurumuna 5000 lira vermiş- lerdir. Hava kurumu genel mer- kezi bu değerli yardımdan dolayı göndermiştir. Son Posta Atatürk'ün | Zîşflckürü Istanbul, 26 (A. A.) — Cumur Başkanlığı Genel Sekreterliğin- || den bildirilmiştir: Lozan gününün 12 inci yıldönü- münden ötürü yurdun her tara- fından gelen kutlulama yazılarına teşekkürlerini iletmeye, Atatürk, Anadolu ajansını memur etmiştir. Kazaları Önlemek İçin Ankara Belediyesi Şid« detli Tedbirler Aldı Ankara, 27 (Telefonla)— An« kara zabıtası şehir İçinde muay- yen sür'atten fazla giden otomo- bil şoförlerini şiddetle cezalandır-« maktadır. Kazaya sebebiyet ve-' ren — goförlerden — ehliyetnamesi | derhal alınıyor. İ Başbakan Trabzonda Trabzon, 26 (A. A.) — Ho- padan hareket eden Başbakan İsmet İnönü Rizeye çıkarak bir müddet çalışmış ve 25 temmuz. akşamı Trabzona varmıştır. Türk Tarihi Aaraştırma Çalışmaları Ankara, 26 — Kültür Bakan- hığı Türk tarihl araştırma kuru- muna program olarak - verilecek esasları gösteren bir ön proje ha- zırlamıştır. Bu projeye göre bütün devlet ve ulus. kurumları Türk - tarihl araştırma kurumuna — yardımda bulunacaklardır. Ankarada - bir tarih Arşiv biaası yapılacaktır. Maslak Yolunda Kaza ! Evvelki gün Maslak lundı; ine bir kaza olmuş, şoför K:uıhh reddinin Idaresindeki otomobll | Mehmet İsminde bir sucunun arabasına çarpmış, Beygir ezilmiş, - Mehmedin de bacağı kırılmıştır. — oesesaReSaSaRAmLeLEREEEEEEİ Münakasa Tehiri : 28/7/935 pazar günü yıpılı-â cak olan Üzüm nakliyat ml!nıkrl sası tehir edilmiştir. | Tavşancıl muhtarı — | BU REKORA NE DERSİNİZ? 80 Defa Evlenen 297 Kadın Aldatan Adam Romen Zabıtası Avcusunu Kaçar Sofya, 26 (Özel) — Bükreşten | Zarya gazetesine bildiriliyor: Ro- mon zabıtası sınırda Macaristana kaçmak teşebbüsünde — bulunan görülmemiş bir sahtekâr ve ka- din avcısı yakalamış'ır: Yapılan tahkikat neticesinde bu adamın Kostantin Manef namında 80 de- fa evlenen ve 297 kadını aldatan cüretkârın biri olduğunu meydana çıkarmıştır. Tahkikat derinleştirildikçe bu kurnaz Don Juan'ın kurbanlarını avlamak için her tarafta kendivi çok zengin bir baron olarak ta- nıttığı anlaşılınıştır. lğoıtıul n'in resmen tesbit edi- len 297 kadından maada bir çok kurbanları da olduğu söylenmek- tedir. Bu eşsiz kadın avcısı ev- Eşsiz Bir Kadın ken Ele Geçirdi lenmek maksadile aldattığı kadın- — ların hakiki yüzüklerile mücev: herlerini alıyor, bunları sahtelerile değiştiriyormuş... Zengin ve kibar kadınları da aldatmağa muvaffak olan Kos tantin sevgililerinden aldığı çek* lerle bankalardan külliyetli para çekiyor ve ortadan bir müddet için kayboluyormuş... Romen zabıtasının ele geçir* diği bu sahtekârın dolandırnıcı" lık yüzünden, Avrupa merkezleri hapishanelerinde de bir kaç defâ yattı _ınlı'ılı_ı_ılş_l_ıı__ T “ Kayıp — Tatbik mühürümü kaj” bettim. Yenisini yaptıracağımdan hük” - mü yoktur, Mülga Seyrisefaindef — mütekait Onnik