17 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

17 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

14 Sayfa Bint Denizlerinde Türkler Piri R is- Murat Reia - Yazan M. Turhan Hadım Süleyman Mahkümun Aden Sultanı Olduğu An- laşılınca Herkeste Merak Uyanmıştı.. — Aden ülke- sinl gevketli hün- kâr namına kabul ediyorum. — Bunu yapmak elimdedir. Lâkin seni affede- mem. Bu, elimde değil. Dediğim gibi biraz er ol, ölüm- lerden ölüm beğen. Emir Âmir, yine yalvırıp dürüyore du, abuk sabuk Böyleniyordu. İşin maskaralığa — çev- rildiğini gören Sü- loyman — Paşanın da artık canı #- kılmıştı, herifin bos gülmasına — emir vermek Üzere bue Tunuyordu. İşte bu vırada — Toraman bir adım İlerledi. — Devletli ve. zir, dedi,izin verir- sen — şu Ödlek he- rifi ben ölüme ka- vuştuayım. — İyi olur To- raman, xaten bu hak — senindir. lâh başına... Delikanlı, hâlâ söylenip duran Emir Âmiri yakaladı, sallasırt edip kama- radan çıkardı, güverteye doğru götür- miye başladı, Safer Rels de onun ardında yürüyordu, — çırpımıp duran Emirin sağırlaşan kulağına zehirli bir hakikatl akıtıyordu, — Toramanın srtında yaşamak lstiyordun değil mi?. — İşte © artın üstündesin, fakat ölüme gidiyorsun. Eh, dünya bu, her dilek tıpatıp yerine gelmez.Aramra böyle teralikler de olur. Bağırıp çığırmada kısmetine boyun ey. Toraman, taşıdığı yükü büyük di- roğln dibine kadar götürdü, orada bulunan ve bunları görüp her taraf- tan üşüşen yeniçerilere, gö: lâventlere Emirâmirl gösterdi: — Bu, dedi, bir ölüm mahkümu, ikendisine Glümü sunmak işini dav- letlü vezir bana yükledi. Mahkümun Aden sultamı olduğu anlaşılır anlaşılmaz gemtdekilerde bü- ik bir merak uyanmıştı. Orada oplananlar içinde Mohaçı görenler ve Macar kralı Luinin nazıl öldüğünü di Böyle bir vakıaya ta- nlar ise Türklerin zaman zaman, devir devir kimlere ve ne bü- yük başlara ölüm sunduklarını pek iyi biliyorlardı. Zaten aralarında ko- nuştukları da hep bu destan konuları idi. Ondan ölürü bir Aden emirinin bir Türk verir tarafından Öl küm edilmesini yük bir hâdise olarak telâkki etmiyorlar- du. Onları meraka düşüren kendi ayağilö baştardeyo gelen gu adamın moden ölüme sörüklendiği idi. — İşte bu merak ile ve büyük gürültülörle soruyorlardı; — Suçu ne bunun?. - Vezire say- gınzlik mi gösterdi, yoksa başka bir densizlik mi yaptıl Safer reis, bütün o gürültüleri bas- tıran gür sesile anlattı, — Venediklilerden — para — verip Türk gençleri satın alıyordu, köle diye kollanıyordu, onları odalık yap- mıya da yelteniyordu. Devletli vezir, dünyanın hangi bucağında olursa olsun Türke saygi gö iyenlerin » Bey, Sultan, Kral, İmperator dahi elsalar- bir gün gelip cezalandırıla- caklarını yine bütün dünyaya enlat. mak istedi, bu kendini bilmezi ölüme mahküm atti. Ortaya konulan suçun büyüklüğü bütün oradakileri heyecanlandırmıştı, her #gzlen bir ses çıkıyordu. — Parçalayalım gidiyi ! — Dilim dilim edelim kodoşul! —'Topa koyup atalım teresil Yine Safar Relsin sesi, bu gürül- tüleri susturdu. — Dev'etli vezir bu işin başarıl. masımı Toramana biraktı. Size, bize tırlatıyor.. — Toramanın çektiği bayrak bize yapacağımız İşi ha- . Aden sultanı ölmeden evvel ülkesini verdi. Biz bu vergiyi sözde bırakacak değiliz.. Haydi al- hünküra Ve delikanlıya döndü. — Haydi, dedi, durma. Öcünü al. Toramanın kafasında birçok ölüm şekilleri dönüp Colaşıyordu, Fakat korkudan yarı ölmüş olun bir adamı, yürüğinde yanan mukaddes hınca hırpalamayı çirkin gördü, ti İplerinden birini yakaladı, çarçabuk ilmekledi ve bu illmeği mahkâmun boyanuna takarak makarayı İşletti. Emir Âmir, hızlı bir yükselişle direğin tepesine doğru çıkıyordu ve bu ettön, kemikten yapıl'ma bayrak, Türkü köle yapmak elik onların a kirleti isteyenlerin sonunu gösteren korkunç bir bayrak gibl yüksaldiği yerde sallamıyordu. || Orada toplananlar - bu biçim bir cezayı Adem Emiri için ax görmüşlerdi. Herkes işlenen suçla yapılan ceza arasında uygunluk bulunmadığını söy« Niyordu, ©o zaman bir dedikodu yapılıyordu, Toramanın — beceriksiz. liğine — kazılıyordu. — Delikanlı bu yüzden belki biraz İncidilecekti de fakat kalabalığın bir. - kenarından ansızın yükselön “geliyor!,, sesi, bütün © söylenişleri kesti, kalabalık dağıl- mıya yüz tuttu ve Hadım vezirin İrl ve kalın endamı göründü. Eski tarihlerden — birinin, galiba Poçevinin “hadımdı, bu yüzden erkek değli gibi görünüyordu. Lükin dört hayalı imiş gibi eşsiz bir yiğitlik göze terirdi, doğme erkek onunla — savaş yerinde boy ölçüşemezdi,, diye candan övdüğü Süleyman Paşanın halk üze- rinde de, ordu Üzerinde de büyük ve derin bir nüfuzu vardı. Onun görün- düğü yerde insanlar gölgeleşirdi, bü. tün ağızlar dilsizleşirdi. Şimdi de öynl gey görülüyordu, tüysüz kahramanın adımları Önüne — derin bir sessizlik açılıyor ve yayılıyordu, (Arkamı var) () Yüz binlerce Türke m olmuş olan ( Yemen ) lzesinin Osm; tarar fından ilk alınışı hakkında birçok eser- ler yazılmıştır. “ Berkulyemant ft fethül gumanl , le * Bülugulmaram ff tarihi devlet Mevlüna Behram , ve * Mütalilnneyran , bunların en mühimmleridir. Nihalt, rümuzu ve Mimayi adlı Türk şalrleri de Yemen fethlal şilr olarak yazmışlardır. Bu eserlere de Hadım Sü eyman Paşadam bahsolunurken bu Aden Emlrinin hikâyeside kaydolumur, Fakat İçylüzü anladılmı, yalaız Emirin baştırdeye gelişi ve asılışı yazılır. Hammer ( yirmi dokuruncu kitap ) e vak'ayı go iki cümle He kaydetmektedir: 1 — Donünma (27 Temmuz 1538 ) de Zübeydi geçerek Adan Üzerine tevecedh etti. Arap Emiri Âmir bin Davut, Silleyman Paga tarafından hile Ne amiral gemizine getirllerek esir edildi. 2 — Gösterdiği emniyat kaşgılığı, olarak #mlral gemisinin büyük direğina asılmış olan Aden Arap Emiri. Süleyman Paşa, ağır bir zaruretle kuzgı- Jaşmasaydı elbette bu işi (şlemezdi. M T. T. SON POSTA Spor: Balkan Oyunlarına Hazırlık Biz Ancak Üçüncülük Re- kabetine Girişebileceğiz Bugün Moda Havuzunda Deniz Birin: cilikleri Musabakasma Başlanılıyor Altıncı Balkan oyunlarına tam otuz dört gün kadar çok kısa bir zaman kaldı. Balkan oyunları için uzun zamandanberi hazırlanan atletlerimiz birkaç gün sonra id- manlarımnı Kadıköy sahasında yapacaklardır. Balkan oyunlarına işlirak edecek olan Yunanlılar, Yugoslavlar, Romanyalılar, Buk garlar ve Arnavutlardan hemen hepsi son seçmelerini yapmış, müsabakalar için memleketimi- ze gelecek takımlarını seçmişler- dir. Bu mevsim en kuvvetli de- receleri Yugos'avlar yabtığı için herkesin nazarı Yugoslav atletler Üzerine çevrilmiştir. Mevsim orta- lannda büyük dereceler elde et- miyen Yunanlıların Balkan müsa- bakaları yaklaştığı saman elde ettikleri dereceler hemen her sena onları kolaylıkla birincilik mevkilne yükselttiği için Yunanlıların bu- günlerde azami forma girmiş ol- maları lâzımdır. Balkanlı atletler içinde bizli yakından alâkadar eden Roman- yalılar ile Bulgarlardır. Üçüncülük için aramızda bir haylı çekişme olacağı için bu sene de en çetin rekabet Türkler, Romanyalılar ve Bulgarlar arasında olacaktır. Hakemlerin Listesi Tesbit Edildi Atletizm Federasyonu altıncı Balkan — oyunlarında — hakemlik yapacakların İlstesini hazırlamış ve bunları 30 ve 31 ağustostaki Türkiya birincilik müsabakasında kullanmak suretile kontrol etmiye karar vermiştir. Balkan oyunları — için yalnız koşu hareket amirliğini Avrapadan çağrılacak bir hakem yapacaktır. Berlin olimpiyatları için Çe- koslovaklar tarafından antrenör olarak çağrılan Amerikalı Tet Meredit — federasyonun teklifini kabul ederse hareket âmirliğin! dünyanın en eski 800 rekordmeni yapacaktır. Diğer hakemler şu şekilde tesbit edilmiştir. Baş hakem: Ahmet Fetkeri Kronometrör: Enis, Rauf, Şi- nasi, Alen, Beyker, Marengo. Arive hakemleri: Adil Giray, Vedat Abut, Rebil Refik, Davit, Peridis, Sofyano. Atma hakemleri: Ekrem, Mu- sa Kâzım, Hayati, Agopyan. Atlama bakemlerir Ali Rıza, Mazhar Nazım, Cemil, Halkosi Yasomidi. Müsabaka kâtipleri: Yusuf, Cehdi. Saha komiseri: İlhami, Irtibat komiserleri: Feridun, Hikmet. Müsaka doktoru: Emin Şükrü. Hazırlık Kampında 30 ve 31 Ağustosta yapılacak Türkiye atletizm şampiyonasından sonra seçilecek olan ulusal at- letler, Altıncı Balkan oyunları için hazırlık kampına girecek- lerdir. 1 Eylülden 30 Eylüle kadar devam edecek olan — atletizm Neşet, e S “’STABBU!..ı 5S Alancı Balkan oyuulam için hazırlanan afişlerden biri kampı Bağlarbaşında Altünizade cıvarındak! sanatoryomda yapı» Tacaktır. Bugün Deniz Birincilik Müsabakaları Var Türkiye denizcilik federasyonu bugün Moda deniz banyolarındaki yüzme havuzunda Türkiye birin- ellik müsabakalarını yapacaktır. Sekiz mıntaka yüzücülerinla işti- rakile yapılacak olan yi :me şampiyonası yarın da aynı yerde devam edecektir. Müsabakalara Bandırma, İzmir, Kocaeli, — Çukurova, — Samsun, Trabzon, Ankara, Istanbul yüzü- cüleri iştirak edeceklerdir. Şarpi birinciliği 935 yılı Türkiye Şarpi - birln- ellüiği 30 Ağustosta İzmirde ya- pılacaktır. Eu müzabakalara İştirak ede- cek olan İstanbul Şarpiclleri 27 Ağustosda İzmire bareket ede- ceklerdir. İstanbuldan Demir Tur- gut, Şeref, Sadi bu müsabakar larda Isanbulu - temsil edecek- lerdir. Güreşçiler Hazırlanıyor Türk güreş federasyonu tara- fından şehrimize davet edilen Avusturyalı güreşçiler birkaç gün sonra İstanbula geleceklerdir. Yiyanalı güreşçiler ilk müsa- bakalarını 24 Ağustosta yapıcak- lardır. Dördüncü Balkan oyunla- rından evvel Viyanalılarla karşı- laşacak olan güreşçilerimiz. yarın Taksim stadyomunda yapılacak seçme — müsabakasından — sonra tesbit edileceklerdir. Dinarlı - Mülâyim İki Rakip Nihayet Yarıf Karşılaşacaklar Yarın Taksim Stadyomu; mü' him günlerinden birini yaşayaı demektir. Çünkü Dinarlı Mehmt pehlivan, haftalarca meydan okt' duktan sonra, nihayet kargılaşi” bilecek bir rakip bulabildi. Okunan meydanın altında kaf mak istemeyenlere önayak - olaf Mülâyim pehlivan, yarın, ganl 16 da, Dinarlı ile güreşecek; de Dinarlının bildiği istediği ser best usul dalresinde... | Çünkü, dün de yazdığımız gibii | Amerikada iki #sene kalan M lâyim pehlivan, Dinarlının bildiği güreşe vâkıftır, Ve bir haftadan fazla zamar danberi, kaybettiği tecrlbelerif kazanmak için idman yapmafF'|| tadır. Dinar'ının dasıl çalıştığını d? evvelisi günkü sayımızda anlaf' | mıştık, Bütün bu münakaşalardan, b? dedikodulardan ve karşılıklı mey' dan okumalardan sonra, yarın' güreşin oldukça heyecanlı olacağ' anlaşılmaktadır. Hava kurumu menfaatine !' pılan bu güreşler için, daha dü? akşama kadar, birçok bilet satif dığı söylenmektedir.