18 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

18 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

- SON POSTA SON DAKİKA .. & î--,__ — Çöymet Tlemi) Asustos 18 [ Yunanistanda ı Medeniyetimiz, Orta Çağ Devrini Geçmemişe Benziyor Amerikanın çok ilerl bir. hürriyet memleketi olduğu hakkındakl kanı- atleri ortadan silecek yeni yeni hâ- diselerin karşısında bulunuyoruz. Buna mukabil, dünyanın en ileri serbestisini temin eden — ve hakiki — bir efkârı umumiyeye — dayanan — memleket'n İngiltere olduğu şüphesizdir, İngilterenin neden en İleri serbeati memleketi olduğu ve bu memleketin nas | olup da dünyada efkârı umuml« yeye dayanan ender topraklardan biri bulunduğunu, icap ederse, ileride izah ederiz. Fakat, bütün — görünüş'ere rağmen Ameriranın neden kendi hakkındaki düşünceleri hergün bir parça daha tekzip etmek — yolunda darar edişini anlamak güçtür, Fakat mubakkak — olen şudur ki Amerikada hürriyet kelimesi, bir Iâfzımlcerrettir. Bunun için, beyaz ırktan Misis Filan- caya tecavüz ettiğinden dolayı hapis- haneden çıkarılarak sorgusuzça ağaç dallarına asılan — biçare — kabahatsiz zencileri hattâ, bunların yüzlercesin! göstermek —mümkündür. Fokat bu ari lünya matbuatına aksetmiş bir hadise vardır ki lasanın tüylerini Öör- pertmeye kâfi- dir. Hadise şudur: Vilson Shrophire ve Robert Barnes leminde iki Zenci şimall Karo'linde seyahat — ediyorlarınış. —Üşümüşler, çünkü mevsim KAnurusani imiş, yol mamış bir. ateşe yaklaşarak istemişler. Bu ateşi yakan u'Zıııellen wınmamalarını, - oradı defolup gitmelerini söylemiş. Canları ağızlarına gelen Zenciler bu Ihtan dinlememişler. — Gardiyanın şikâyeti Üzerine Zenciler yakalanmış ve hepse re günde on ay sonra ayakları kangren olmuş, dir kapaklarından kesilmeye mecbu- riyet hasıl olmuş. Zenciler mahkemeye baş vurarak, gerek hapishane müdürü, gerek dok- taru ve gardiyanlı dava oötmişler. Bu arada, Amerike hükümeti, bu İki zenciye takma ayak yaptırmış ve bir nevi tazminat olmak Üzera ken- dilerine yol bekçiliği verilmiş. Muha- apıldığı sırada, suçlulerin ve- kili, bu zencilerin yen! tâkma ayak- larile mahkemeye gelmemekle, h- keme üzerinde tesir yapmak İstedik- lerini iddin etmiş, ııl’ınlıı birl tak- ma ayağını unuttuğunu oteki İsa henüz kullanmayı — öğrenemediğini bildirmiştir. Deyeceğim şu ki hürriyet ve imsa- Biyot m mları, bunları kullanan İnsanlara ve bu kelimelerin çıktıkları ağızlara göre mahiyetleri değişiyor. Medeniyet namına Habeşistana sal- dırmanın müvafik — olduğunu Iddla ine bu medeniyetin — orta Jerindenberi — bir çı-ıdııııı fi'len a bir gey — yapmıyorlar. Sözde hüriyet memlekdti olan Ame« rikada hal böyle olursa — gerlsl için davalık mesele kalmıyor demektir. Süreyya Çerez Kabilinden Nöctçi Borazan Tevfiğin, dişinden, tırna- ğandan artırıpta, ölümlük dirimlik diye Osmanlı bankamına yatırdığı bir yüz liracığı vardı. 1914 tommuzunde, seferberlik ilân edildiği vakit, ortalıkta birçok fena gaylalar dönmeye başlamıştı: Güya hükümet, baukalarda bulunan her- kesin parasına vaziyet edecek, 93 harbinde olduğu gibi halme çıka« racak.. Daha bilmem meler olacaktı. Fazla olarakta, halk, — Çanakkale zorlanacak oluraa, düşmanın kolay- oa İstanbulu girebirmesinden ciddi endişe ediyordu. Tevfik, bütün bu rivayetler karşı- sında: — Ne olur, ne olmaz? Param ya- nımda bulunaun ! Diye, birçokları gibi, gitti, banka- dan parasını çekti. VWornedarın verdirdiği yirmi tane beş- lik bankonotu, ceketinin sağ cebime iylce yerleştirip, Üzerinede — elini bastırdıktan sonra, kapıdan çıkar- kan, o vakitler orada banka binae #ni muhafaza için nöbet beklemek- te olan jandarmaya döndü —ve kemali ciddiyetler — Haydi oğlum! artık gidebilirsin.. Işin kalmadı!. dedi. Tıflı TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ Üçler Konfera nsı Olduğu Yerde Duruyor Harp, Hiç Bir Zaman Bu Kadar Yakın Bir İhtimal Olarak Görülmüş Değildir Portekiz Afrikadaki Top- raklarından Bir Karı- şını Bile Vermiyecek Paris, V7 (Özel) — Burada çler kenferansının çok zorluk- larla çarpışacağı, görüşmelerin yzun sürmek tehlikesi karşısında bulnndağu kanaati vardır. Gaze- teler ilk görüşmeler hakkında gayet ihtiyatlı bir İigan kullan- maktadırlar. Fakat, konferansın neticesinden henüz ümit kesilmiş değildir. Övr gazetesi konferanstan bahseden yazısında: “ Harp, hiç bir zaman yok- tur yakın bir ihtimal olarak gö- rülmüş değildir. Bununlaberaber bariş veya harpten yana bir bahse girmek icap etse barıştan yana bahse girecek ve belki de kaybedecek olan pek çok kimse bulunacakrır.,, Diyor. Ne İstiyorlar Belli Değli Paris 17 (A.A.) — Bugün saat 15 den 17-30 a kadar de- vam eden iki celse arasında Alolsi'nin Roma ile görüştüğü teyit — edilmektedir. Meselenin esasına bu sabah temas edilmiş ve İngilzlerle Fransızlar tarafın- dan yapılan - telkinler Aloisi'yi Roma ile konuşmaya sevketmiş- tir. İtalyan delegesi, İtalyan e- teklerinin genişliği ve mahiyetl bakkında yeni tasrihatta bulun- muştur. Bununla beraber İtalyan istekleri henüz tamamile tasrih edilmemişir. italyan Gazeteleri ingiliz- lere Çatıyorlar Roma, 17 (A.A.) — Giornale d'italin gazetesi, “İtalyaya karşı siyasal şantaj teşebbüsü,, başlığı altında neşrettiği ikinci makaleyi Taymis gazetesine cevap olarak tahsle etmektedir. Bu makalede bilhassa şöyle denilmektedir: “« talya bugüne kadar 1906 andlaşması hükümlerine — harfi harfine riayet ettiği halde, Ingil- tere, Habeşistana karşı aynl and- laşmanın göze batar ve devamlı bir ihlâli demek olan bir politika takip etmiştir. Bunu açıkça söy- lüyor ve ispat ediyoruz. Gazete, bundan sonra Iddia- sını İspat yollu bir sürü hâdiseler nakletmektedir. Musolininin Damadı Roma, 17 (A.A.) — Musolini'- nin damadı ve Ilalya Propağanda Bakanı — ihtiyat pilot — yüzba- şısı | Kont ano, — silâh altına çağırılmış ve doğu Aferk- kası kuvvetlerine memur edil- miştir. Uzlaştırma Komlsyonu Paris, 17 (A.LA.) — Habeş sınır ihtilâhı uzlaştırma komişyo- nu bu ayın 19 uncu pazartesi günü Parls'te toplanacaktır. Eritre'de Neler Yapmışlar Roma, 17 (Üzel) — İtalyan- Jarın şark! Aferikaya sevkiyata başladıklarından beri tam altı ay geçmiştir.. Bu müneasebetle Italyanın Eritre ve Somali fev- klüde komiseri General de Bono bu müddet zarfında yapılan ve yapılmakta olan işler hakkında bir rapor tanzim etmiştir. Bu rapora mazaran altı ay Lizbon, 17 (A.A.) — Portekiz Dış Bakanı, Diario de Noticiais gazetesi aytarına diyevde bulu- narak Afrikada olup biten şey- lerden hiç birisinin büyük bir Afrika devleti olan Portekiz'i lakayt bırakmıyacağını söylemiş ve demiştir ki: “İtalya ile Habeşistan arasın- da bir harp çıktığı takdirde müstemlekelerde yerlilerin Avru- palılara karşı ayaklanmaları gibi ciddi bir tehlike mevcut oldu- ğuna İnanmıyorum. Bununla bera- “ber harbin önüne geçmek için ber çaraye baş vurmak bizim menfaatımız iktizasıdır.,, Bulgaristan'da Hapisha- nelerden Kaçan Kaçana Ruscuk Hapishanesinden De Azılı Bir Hırsız Tavanı Sofya, 17 (Özel) — Son gün- lerde Bulgaristanın bazı şehirlerin- deki hapishanelerde mahkümların kaçışları — çoğalmıştır. — Filibe hapishanesinden kaçan 9 kominist hâdisesi henüz unutulmadan, dün de Ruscuk hapishanesinden 72 defa mahküm edilen Ivanof adın- da azılı bir hırsız kaçmıştır. Ivanof hapishane hamamında Felâket Üstüne! Çinde Boğulanlar2 Milyona Yakın Parls, 17 ( Radyo ) — Çinde Sarı nehrin taşması yüzünden boğulup ölenlerin sayısının iki milyona yaklaştığı haber veriliyor. Hindistanda da- mukaddes Ganj nehri taşmış, facialara ve maddi zararlara sebep olmuştur. Bir Cinayet Söğüt (Özel) — Kazamıza iki saat mesafede Kepen köyünde kâhya Hasan oğlu Ali karısı ile köy kenarında mısır — tarlasını beklerken meçhul bir şahıs ta- rafından — bıçaklanarak — öldürül- müştür. Jandarma suçlu olarak Şükrü isminde birinden şüphele- miş, kendisini Anliyeye vermiştir. zarfında Eritre'nin merkez ida- resi olan Asmara'nın nüfusu on misli artımış ve (55000) ne baliğ olmuştur. Kezâlik bu müddet zarfında: 300 ikilometro yeni yol yapıl- miş, 100 kilometroluk yol tamir edilmiş, yeniden 62 kuyu açılmış, 12 su deposu inşa edilmiş, 9 hava İlmanı ile 25 tana detay- yâre inme sahası vücude getiri- miştir. Bundan maada 15 köprü Inşa edilmekte ve Asmaraya su nakil etmek İçin uzun bir su kemeri yapılmaktadır. İtalyan Sevkiyatı Devam Ediyor Napoli, 18 (A. A.) — Kam- pidogliyo vapuru siyah gömlekli- ler zabitlerini ve harp malzeme- sinl hamil olduğu halde halkın coşkun alkışları arasında doğu Afrikasına hareket etmiştir. Delerek Kaçtı yıkanırken ayağında bağlı bulu- nan zincir halkasını sabunla kay- dırarak — çıkarmış. ve hamamın tavanını delerek kaçmıştır. Biribirin! takip eden bu hâdi- seler Sofyada asabiyet uyandır- mıştır. Filibe —hapishanesi — müdürü Tüze Bakanlığı tarafından azledil miştir. Asyada Felâket |Bakanlar Kurulu Yarın Burada Toplanacak Dün sağlık ve kültür. bakam-5 ları da şehrimize gelmişlerdir. verilen bir habere göre bakanlar kurulu, yarın Filoryada Cumur Başkamı —Atatürkün — Başkanlığı altında toplanacakdır. Cumartesi . : Yevmiyesi Ankara 17 — Devlet hizmet. lerinde çalışan memur ve müstah- demlerin cumartesi yevmiyelerini tam olarak ve hususl mülcsseselerde çalışanların İş kanunu çıkıncaya kadar çalıştıkları sast nisbetinde para almaları hakkındakli karar- name yarın Resml gazetede neş- redilecektir. Orta Tedrisat Muallimle- rinin Zam Listesi Ankara 18 (Özel) — Orta ted- risat muallimlerinden kıdem ram- mı alacakların listesi hazırlandı. Telefon Mukavelesi Parafe edilen Istanbul telefo- nunün satın — alınma mükayvolesi salı günü imzalanacaktır. Yablonski Öldü Moskova, 17 (A.A) — Tas Ajansının en eski Işyarlarından ve eaki Türkiye aytarı yablonski uzün bir hastulıktan sonra ö müştür. Romanyadaki |(Büyük Mü- sabakaya İştirak Ediyoruz Romanyada bu ayın 25 şinde yapılacak olan 1725 kilemetrelik büyük bisiklet müsabakasına bizim bisikletçiler de gireceklerdir. w Çaldaris Atinaya Dönüyor Rejim İşi Tekrar Gerl Bırakılacakmış Atinn, 17 (Özel) — Başbakal Çaldarisin Eylül başlangıcına doğ ru Atlnaza döneceği anlaşılmıştır. General Kondilis, dün akşam Atina gazetecilerini kabul ederek, krallığın zorlukla kurulması için subayiarın aralarında İmza toplar dıkları - hakkındaki — haberlerin doğru olmadığını söylemiştir, ğ Kraliyetçi gazetelerden bazı- ları Çaldarisin rejim işini gerl bırakmak fikrinde muzır olduğu: nu ilri sürmektedir. Yunanistanın Borçları Atina, 17 (Özel) — Finans bıkı_ın Besmazoğlu Londra'y8 gitmiştir. Bakan Londra'ya gidere ken Almanyadan geçecek ve Çaldaris ile görüşecektir. Bu seyahat — Yunanistanın borçları ile alakadardır. Arnavutluktaki Ayaklanma ( Baştarafı 5 inci yüzdae ) "Ğmı tehdit etmekte ve mailer mil Berat ilini işgal etmiş bulun: tadır. Kral Zoıııııııı tahta çıkışı: sonra 1924 yılında İtalyaya me) mecbur olan eski Bı.’bı’hıı'.ğ"k’ı: Bergurltzi asileri idare etmektedi. Bu xzat, zengla bir irat sahibi olap kızımı krala - nişanlamış — idi. Nişatt bozulduktan soura Begurlatsi, kralt büyük bir ki bağlamıştır. Güney muhabere kesilmiştir, ediyor. Eko dö Pari gazetesinin Londrt aytan, Arnavutluktaki kargaşslıkiarın İtalya-Habeş anlaşmazlığının olduğunu ve — Arnavutluğu, boyunduruğundan kurtarmak — lstiyen ve İtalyaya karşın olanlar tarafındam sevk ve İdare edildiğini sânmaktadır. Kargaşalıkta ölenlerin sayısı 150 tahmin edilmektedir, İsyan Bastırılmış Tiran, 17 (A. A.) — Arnavutluk basın bürosu, Fleride vukuâ gelen ayaklanma haröketinin, birkaç saal içinde tamamile bastırıldığımı bildir« möktedir. Selâhiyetli mahkeme, isyas mn çıktığı yere gidecektir. Bütüs Arnavutlukta tam bir sükünet vardıf. Aymı büro, ayaklanma hadiselde rinin nanl olduğunu İzah ederek, asl bir gurupun, ufak rütbeli bir jandars ma zabitinin idaresi altında 35 jandarmayı ve — bir. kaç — sivill sürükliyerek — Fleri'yi — ole — geçire meye muvaffak olduğunu — ve Lushufo Üzerine yürüyerek mahalif jandarmaları kaçırttığı söylemektedir. Askoer kuvvetleri, isyan ocağınd; kan dökmeden ulaşmışlardır. İsyanıltt birleik kurbanı, kargaşalıktan habere siz, Pojani'ye — gitmekte — bulunatt General Şilardi'dir. Kırala — karşı sulkast — havadis! yalanlanmıştır. kdemeklikd —a ei Nöbetçi Eczaneler Bu akşamki nöbetçi ecsaneler gunlardır: b Eminönü ( Salih Necati ), Kü- çükpazar (H. Hüsnü ), Alemdar ( Cağaloğla ), Beyant — ( Sıtkı ), Şehzadebaşı ( Hamdi ), Şehremini ( Ahmet Hamdi ), Samatya ( Tem- filos ), Fener ( Emilyadi ), Aksaray (Zıya Nuri ), Karagümrük ( Aril ), Bakırköy ( İstepan), Şişli (Amm), Galata ( Hilâl ), Beyoğlu ( Galata- saray ), Yüksekkaldırım ( Vinkopu- lo), Beşiktaş ( Rıza), Hasköy ( Yeni Türkiye ), Kasımpaşa ( Ye- ni Turan ), Kadıköy ( Faik İskene der ve Namık eezaneleri ), Büyü- kada ( Şinasi), Heybeli ( Yusul ), Üsküdar ( Merkez ), Beykoz ( Bey- koz ), Paşabahçe — ( Paşabahçe ». Anadoluhisar — ( Anadoluhisarı h Rumelihisarı — ( Sanm), — Sanyet ( Osman ). ğ