18 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

18 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

18 Ağuastos p Her bakkı mahfuzdur. < Ferit (Paşa) nın Sulh Konferansına Git- (: | OSMANLI SALTANATI GÖÇERKEN (Mütareke devrinin tarihi ) Yazan: Ziya Şakir SON POSTA N.0118 18/8/35 < mek İstemesi Tüyler U_rpertmıştı.. Bilhassa hükümetin idare merkezi olan — İstanbulun Oz- manlı hükümetile yegâne alâkası, sözden ibaretti. Koca bir zümre; hükümdarile, sadrazamiyle, Sait Molisile; Ai Kemali, Rıza tevfiği Gömülcüneli — Temail — Hakkısı) Hürriyet ve 1Hlâf fırkasını teşkil eden yüzlece hocası ve hacısı ile Ingiliz bayrağı altında boyun ey- miş; memleketi bir müstemleke ha- Nne getirmişti. Bu hal ve vaziyet gözönünde dururken, (Sadraram damat Ferit Paşa)nın reklâm edilmek İstenilen (büyük muvaf- fakiyeti), acaba neden Ibarotti. Filhakika Osmanlı hükümeti, (Paris) Konferansına davet edil- mişti. Fakat bu davet; damat Ferlit Paşanın muvaffakiyeti eseri olmayup; Yunanlılarla Ermenllere alt karışık İşlerin tasfiye ameli- yesinde - kendilerini tariht mes'u- llyetten kurtarmak İstiyen — Htilâf devletlerinin - bir kere de Osmanlı hükümetini dinlemek suretile for- maliteya —riayet — etmelerinden ibaretti. lşte bu maksatla, İstanbulda bulunan Fransız esiyas! mümesslll Mösyö (Döfrans) - Fransa Harciye Nezaretinden telâkki ettiği emir üzerine - Babıaliye gelmiş; Sadra- zam Ferit Paşaya: — Konferans huzurunda hüküme- | Hiaizin hakkım müdafaa etmek için (Paris) e bir heyet göndere- bilirsiniz. Demişti. Sadrazam Ferit Paşa, mutadı veçhile derhal megalomani bul- ranlarına kapılmış; bu gayet tabi! daveti, Avrupalıların kendi siyast şahsiyetine bir hürmet ve meftu« niyet eseri sanmıştı. Ba gülünç hislere kapılan damat Ferit Paşa, bir taraftan kendi raklâmlarına kuvvet verirken diğer taraftan da Paris yolculuğuna hazırlanmaya başlamıştı. Tıpkı; Mondros müta- rekesinin İmzlalanacaği esnada, resml! vezaret Üniformasını, altın başlı kılıcını, elmaslı nişanlarını alıp (Taht vapuru)aa binip, Bandırma tarikile Londraya - (merhum pe» derinin muhibbi kadimi) olduğunu lddia ettiği (Ingiltere Kıralı ve Hindistan imperatoru, haşmetmeap beçinci Corç Hazrerleri)ne kadar giderek, mütarekenameyi — onun buzurunda imzalayacağını söyle- diği gibi.. Ferit Paşanın sulh konferan- sına bizzat gitmek istemssi, bu zati yakından tanıyanları tüyle- lerinl Ürpertmişti. Çünkü; osmanlı hükümetinin bu konferansa çağrıl- ması devlet ve millet için oldukça mühim bir fırsattı. Fakat; cehli, hamakati ve bilhassa zevzekçe fikir ve mütalâalarile her yerde çamlar devirmekle meşhur olan *yarı mecnun- Damat Ferit Paşa şüphesiz ki orada da kos koca potlar kıracak ve bu mü- him fırsatı! kaçıracaktı. Şu halde?... Her tarafta bir endişe baş- lamıştı. Fakat, Mustafa Kemal Paşanın bu mesele hakkında derhal ordu kumandanlarile bazı valilere gönderdiği şifreli telgraflar, bir de. receye kadar bu endişenin önünü almıştı. Mustafa Kemal Paşa, bu — telgraflarında, — konferansa gidecek heyete riyaset etmek isteyen Damat Ferit Paşa hak- kında mütalâasını beyan etmiş; ve sonra da, (milli istiklâlin ma- suniyeti ve milli bukukun mat- fuziyeti milletço şartı esast) oldu- ğgundan konferansa gidecek he- yetin buna nazaran yapacakları müdafaanın resmen ve alenen millete bildirilmesi için (Müda- faai hukuk) ve (Reddülhak) cemi- yetleri tarafından hemen padi- şaha ve Sadrazama telgraflarla müracaat edilmesini tavsiye ey- kmişti. Mustafa Kemal Paşanın bu teşebbüsle milli bir hareket uyan- dırmak istemesi derhal Istanbula aksetmiş; vatanperverler üzerinde ne derecede büyük bir memnuw niyet husule getirmişse Saray, Babıali ve Ingilizler muhitinde de o derece büyük bir hoşnut- suzluk tevlit eylemişti. İngilizler; artık efkârı umuml- ye Üzerize tam bir nâzım ve hâ- kim vaziyet almaya başlıyan Müs- tafa Kemal paşanın birbirini ta- kip eden milli ve vatani hareket- lerinden fena halde ürkmüşler; Anadoludan gelebilecek tehlike- nin Önüne geçmek İçin, Mustafa Kemel paşanın İstanbula celbi için hükümet ve padişah nezdim- de ciddi teşebbüslere girişmiş- lerdi. O günlerde Türk efkârı umu- Şehitleri Çanakkale savaşının miyesi sadece konferansa gidecek heyetle - Ve bilhassa heyete riyaset edeceği kuvvetle “rivayet edilen Damat Ferit paşanın şah- siyetile- meşgul oluyor; İngiliz- lerin bu teşebbüsünden tamaman gafil bulunuyordu. (Konferans) ve (Heyet) meseloleri, günün en dedi kodulu bir. mevzuu haline ge- mişti, Hattâ bu endişe, kabine azaları arasında bile baş göster- mişti. Vükelâ meclisinin toplan- dığı (4 Haziran 1335) pazartesi günü, (Meclisi vükelâya memur) topçu Rıza paşa konferansa gi- decek heyet hakkında bazı fikir- ler beyan etmişti. Bunun üzerine Çnrğkıulu Mahmut paşa söze gi- rişmiş: — Devletin son necat ümidi bu konferanstadır. Bu fırsattan tamamile İstifade edilmek neye mütevakkıf ise, yapılmalıdır. He- yet; Fransızcaya bihakkin âşina ve diplomasi mesleğine bihakkin vâkıf zevattan teşekkül etmelidir. En mühim mesele, iki taraf ara- sında teati edilecek notaları, bü- tün inceliklerini kavrıyarak ter- cüme etmektir. Çünkü bir tek kelimenin yanlış ve hatalı kulla- nılması yüzünden büyük mâ feat- ler kaybedilebilir.. Onun için ku bu notaları kim tetkik edecek, bunlara lüzumu derecede vukufla kim cevap verecektir. ( Arkan var) Ziyaret yirminel yıldönümünü kutlulamak — üzere, Milt Türk talebe birliğinden bir heyet dün akşam Çanakkaleye hareket etmiştir. Resimde, Gelibolu vapurile giden heyeti görü- yorsunuz. Satranç Olimpiyadında Vargşova, 17 (ALA.) — Sat- ranç olimpiyadı: Şimdiye kadar yapılan iki ravntta kat'i hiç bir sonunç vermemiştir. En ziyde göze batanlar, Ame- rikalılar, sveçliler, Avusturyalılar, Çekoslovaklar ve Lehlerdir. Ankara =:. 'I'_r;rwvı Almanca İSTENO « DAKTİLO Aranıyor. İsteklilerin mektuplarını (4222) numara ile — Beyoğlunda Al- manca Türkişe Post gazetesine gön- dermeleri. Istanbul Birinci flâs Memur- luğundan : Tarabyada Kireçbernu eaddesinde 137 numaralı evde oturan müflis terzi Todorl Kostantine ait ev eşyası açık arttırma ile satılaca- gından talip olanların 19 ağustos 933 parartesi günü saat 10 da mahâllinde hazır buludmaları İlân olunur, 13736 İki Kişi Boğuldu Izmir, (Özel) — Evvelki gün burada Özbek köyü dalyanı ya- nında bir kayıga binerek dalyana gitmek İsteyen Sabri oğlu Hayri ve Mustafa lsminde iki arkadaş sandalın devrilmesi yüzünden bo- ğgulmuşlardır. 18 AĞUSTOS 935 105 Arabt 1354 Rum! 1351 17 Cem.evvel Ağustos 5 Sayfa 9 Geçen Bilmecemizi Doğru Halledenler Hisarda Doyran sokağı No. 3 te Şüküfe, Ankara Nazim eaddesi öksüzce çeşmesi karşısında No, 52 de Nesrin, Burgaz ada mozarlık sokak No. 4te Zeki kızı Sevim, Eskişehir Ş.M. Bedri oğlu Turgüt, Gedikpaşa Azakzade aparlımanı No. £ de T. Erkan. İstanbul kız lisesi E-1 den Mukad- der, İstanbul 49 — uncu mektep sınıf 8 den 163 Sababat, Fatih kınalıza- de sokak No, âte Vahide — Noşet Giray. Çanakkale istiklâl ikmektebi aaf $ ten 188 Nurünnisa, Üs- küdar Sultantepe — oami sokak No. 16da H. Ar- gön torunu K. Argan, Edirne Osmaalı Bankası Müştak kızı Şükriye, İstan- bul Bezciyan mektebi & Üncü aınıf 866 Keguhi, Konya askeri orta mektep hesab memuru Mesut oğlu Hikmet, Urfa aakeri ihtisas mahkemesi azası yarbay Avni kızı Nermin, Beyoğlu Emekyemez itfaiye garajı karşım No. 66-68 Fartune Menonşe, İstanbul 6 n c mektep sanıf Gten 414 Meliha Sünlp. İnecik mektebi 4 Üneli — sınıflan Mürek-| Hümü Koşar, Sirkeci kepli Mehmot Hüdaverdi han kalem | No. 12 de Salvator, To- kat Haraç mahalleai mütekalt miralay Ali Riza Yalçınalp kızı Muallâ, Sulk- tanahmet caddesi No. 6 da Savim, İs tanbul Cinçi meydanı No. 40 da Meh- get Yilmaz. Erban elektrik mücesesesi sahibi Ahmet oğlu Kadri, Kale- cik nufus memuru oğlu Ziya Erkan, Boyazıt Sa- iganağa - mahallesi Tavgantaşı sokak No. 16 da Ferit oğlu Salih, Mahmut- paşa Yeşildirek katıraoğlu sokak No, 10 da İbrahim, Karaköy — Voyvoda caddesi Şevketpaşa han No, 19-8 de Muiz. Gireson Ucurpazar Riza — Selçuk oğlu Bürhan, Diyarıbekir ya l kalemi l Nalıa mühasebecisi oğlu Mehmet Akıncı, Fatih Altay mahallesi No. 11 de Cemal, İstanbul kız lisesi 766 Handan Fayzi, Vela Erkek lisesi A-1 den 313 Murat. Perapalas caddesi çatı mektebi 10« I Kart Ihıi No 18 te Hamdi Yetiş, İstanbul apartımanı duire birde Ferih Sezen, Ankara yerli mallar pas zarı veznedarı kısı Suzan Yamı Alpullu şeker fabrikasında Yusuf öğla Sait, Eskişehir uçak fabrikası levazım müldür yazıcısı M. Emin Özdemir, Çae nakkle jandarma mektebi 4 bölükte an onbaşı, Sirkeci Ebüae No. 48 de Nesim Kohen, Teşvikiye Ihlamur No. 6 te Suna, Faç tih Çarşanba Hayriye ektebi mud zunu Turgut Peçel, Çamlıca 13 üncü mektep 55 — Firuran, Sultanahmet Akbıyık hamam sokak No 31 de Aguş, Küçük Ayasofya Mehmet Yaşar yokuşu No. l1 de Mehlika, Küçük Ayasofya Bardakçı sokak No, 8 de Meliha Altan, Samatya 43 üncü meks tep sınıf 3 ton 68 Yaşar, Muğla dağ Tugüy levasım müdürü oğlu Cahlt, Bolu belvacılar sokağı No, 0 fırında kâtip Mustafa, Turgutlu alay İmamit kızı Seniha, Mardin asakeri hastana inzibat zabiti Nekir kısı Naciyo Günay Ankara Cebeci cumhuriyet fırnı ya- nında No. 10 da Orhan ÖÜzgören, Sam- sun Keleli zade Osman tezgâhtarı Ahmet, Zara Inhisarlar direktörü Nat rullah oğlu Vedat Muçin. Ödemiş zafer mektebi — muallimi Doltorl Sadık Yamaç yamtasile Hamdi, Tarena dava vekili Satfet Hays kır oğla Muzaffer, Ankara Şabaniye mahallesi No. 56 Irfan Eldaş, İzmir Bornova 9 eylül ilkmektebi 220 - Aye tekin Babacan, Karatdeciz — Ereylisi gümrügü muayene memuru kızı Neri- man Baylan, Muğla dağ alayı hesap memuru oğlu İlhan, Samsun İnhisarlar fen memuru Nafiz, Konya 19 maye mektebi sınıf 4 ten 197 Cemal Akka. ya, Alpullu ilkmektebi smif — 5 ten Ethem, Kadıköy Imam Ata sokak Nos 1 de Fehiman Kemal Anckara çocuk sarayı İstanbul berber salonu Hüseyin Yeniköy Mısırlı İhsan yalsında Mes'ut Oğuz, Ankara Şengül hamarmı kumrus la akak No, 13 te Mustafa, Ankara Yenişehir akaretler caddesi No. 20 de Nuran Reşçit, Şehremini Günaydın sokak No. 6 da Sabahat Sözbilem, İzmir Karşıyaka tren hattı No. 74 te M. Yalçın, Çorlu bakkal Emin Aksoy kardeşi Hallt Aksoy. Kızılcahamam Hava Kurumu Başkanlığından; Pehlivan Güreşleri 30 Ağustos İstiklâl ve Zafer bayramında yapılacak şenliklerde büyük pehlivan güreşleri yaptırılmasına karar verilmiştir. Başa (100); baş altına (50); orta (30); ayak (10); liradır. Iştirak edecek olan pehlivanların müsabakaya geleceklerine dalir bulunduk- ları mahallerin hava kurumu şubelerine imza vermeleri ve isimlerin! de Son Posta gazetesine bildirmeleri ilân olunur. Türk Hava kurumu BÜYÜK PİYANGOSU Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin etmiştir. 19.cu Tertip 5. ci Keşide 11 Eylül 935 dedir. Büyük İkramiye: 35.000 vnir Ayrıca : 15.000, 12.000, 10.000 liralık ikramiyelerle (20.000 ) liralık mükâfat vardır... Devlet Basımevi Direktörlüğünden: Cins : Kok kömürü Tahmini değeri : Miktarı : 760 lira ilk pey akçesi * 57 Lira. 40 Ton. Açık eksiltmesi 29/8/935 Perşembe günü saat 15 de Basıme- winde yapılacak olan mıktarı yukarıda yazılı Kok kömürü için e. tekli olanların eksiltme saatinden önce matbaada bulunmalarını ve pey akçelerini veznemize yatırmış olmaları gerektir. Şartname ayniyat muhasobesinden parasız olarak alınabilir. *4608,, Si y ndtee Za * li n d K el L yöneki