22 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

22 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

AÂrnavütluktaki Son K Hâdise Ara sıra olduğu gibi bu defa da Arnavutlukta beklenmiyon bir isyan hareketi oldu. 1924 yılında Arnavutluk ba, lığını ifa eden ve bugünkü Arn luk idaresine muarız olduğu için epey zamandanberi İtalyada oturan Şevket ettiği kayamcılar ra Lüshüja şehri ©: hükümet — kuvvetl: Müsademenin ne duğu, Arnavut kuvvetlerinin danı Celâl Ardas'ın maktul gösteriyor. Arnavut hükümetinin öre, bu sırada Fiyeriyi kıyamcıların rülmüştür. Bu küçük hükümetin iç durumunu anlamak noktasından bu — hâdise, üzerinde durulmıya değer. Arnavutluk teşekküll ettiği zaman talya ile bir mütekabil muzaheret andlaşması yapmışt.. Bu andlaşmaya göre, iki taraf, biribirine haber ver- meden bir üçüncü devletle herhangi bir mukavele yapmiıyacaktır. Yeni teşekkül etmiş küçük bir devletle büyük bir döyletin bu nevi anlaşması, bir nevi himaye demektir. Nitekim herkes, İtalyanın Arnmavutluk özerine el koyduğunu ve Balkanlarda bir Jatinat noktası ele geçirdiğini sandılar. Yugoslavya ile İtalya arasındaki vaziyet şekerrank olduğu müddetçe bu düşünce doğru idi. Fakat Fran- sanın tevassutile iki taraf arasındakl gerginlik kalkınca, şimali Arnavut- luğun tahrikâta müsait olan durumu da düzeldi. Çünkü, umumi kansat, oralardaki ahvalin bozukluğunu, di- şandan uzanan ellerin doğurduğu merkezinde idi. Bunun üzerine Arna- vutluğun İiç durümuünü ait siklet merkezi ceauba geçti bugünkü hükümetten memn © mıntakada Şevket işte bu şartlar altında husule gelmiş, bugünkü — Arnavutluk — hükümetini hedef tutan bir kıyamdır ki gelen haberler tamamen baatırıldığını gös- bilinden Meşhur Hâlet Efendinin İkinci Mah- mudun emrile boynu — vurulduktan sonra, kesik başı Konyadan İstan- bula getirilerek, G mevleviha- nesinin caddeye bakan mezarlık kısınına gömülmüştü.. Bu vak'adan birkaç ay sonra, İkin- ci Mahmut, bir gün Galata mev« levihanesine gelmiş, âyinde hazır bulunmuştu. Âyin bitipte, Hüakâr sarayına dönerken, Galata Şeyhi Kudretullah Efendi, kendisini tek- kenin kapısına kadar uğurladı. Bu mrada, İkinci Mahmudun gözü, Hâlet Efendinin mezar taşına İlişti. Kudretullah Etendiye dönerek: — Ne dersin yu Halet Efendiye ? Diye fikrini sordu. Şeyh Zeki ve kurnaz bir adamdı. Leyh ve aleyhte her ne söylemiş oluu, fena tesir edeceğini bildiğinden, gülümsedi ve derhal: — O da bir hületti, geldi, geçli! Cevabile işin içinden sayrıldı, Tıflı İlcmektep Muallimleri Arasında Nakiller Ankara, 21 — Yalnız hastalık ve evlenme dolayısile nakillerinde zarureti olanlardan başka ilkmek- tep muallimleri arasında nakiller yapılmamak kararı — verilmiştir. Bu yıl bu şerait altında nakledi- lecek — muallimlerin — sayısı 350 kadardır. Çankırı'da Deprenme Çankırı, 21 (ALA.) — Şehri- mizde bu sabah 4.30 da bir dep- renme duyulmuştur. Nısıf Ücret Ankara, 21 — Küçük yumur- a sandıklarının nısıf rihtim - üc- retine tâbi tutulmaları kararlaş- tırılmıştır. SON POSTA — SON DAKİKA TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ İngiltere Harba Devam İmkânını Kırmak İstiyor Harp Olacak, Her italyan Bunu Kafasına Koymuş... Londrada Önemli Görüşmeler Oldu Londra, 22 (Özel) — Ingiliz | kabinesi bu sabah toplandı. Top- lantıda çok hararetli görüşmeler olacaktır. Habeş - Italya gerginliğin'n arlması, Londrada, bugüne kadar çok az görülmüş, geniş mahiyette ayasal İiaaliyete yol — açmıştır. Başbakan — muavini Makdonald gazetecilere dedi ki: “— Şu güdlerde, 1914 yılında- k'nden çok daha tehlikeli saatler yaşıyoruz.,, Dün, İngilterenin parti lider- lerinden bir çoğu Dış Işleri Ba- kanlığına gelerek bakan Sir Sa- muel Hoar ile gürüşmüşler, ken- d'sinden vaziyelin nezaketi hak- kında izahat almışlardır. Bu ara- da eski başbakan Loid Corç da dış bakanlığına gelmiştir. Biraz sonra da Avustralya, Kanada ve Yeni Zelanda komiserleri — dış bakanının yanında bir imparator- luk konferansı yaptılar. Ingilterede umumi kanaat şu- dur: İta'ya, herşeye rağmen Ha- beşistana karşı büyük bir harp açacaklır. Bu harbin Avrupaya sirayetine enge! olmak ve hele İn- gilterenin müstemlekelerdeki men- faatlerini korumak lâzımdır. Görünlüşe göre, Ingiliz kabinesi bugünkü toplantısında, Habeş - Italya işini görüşecek olan uluslar kurumunun 4 Eylülden evvol, yani Italyanın Habeşistanda harbe gi- rişmesinden önce toplanmasını İs- temiye karar verecektir. İtalyada Büyük Manevreler Başladı Roma, 22 (Özel) — Fransız ve Tagiliz gazetelerinin buradaki mu- habirleri arasında çok geniş bir faaliyet müşahede ediliyor. Vazl- yetin bir harbe sürüklendiği ka- naati — artık — herkesin — kafa- sında — yer etmiştir. — İtalyanın uluslar kurumunun —4 Eylül- de yapacağı toplantıdan önce Habeşistanda harbe başlamasını mühtemel görenler de çoktur. Öte yandan, Italya, kara ve ha- va ordulariyla donanmasını gün- den güne takviye ediyor. Bundan sonra, havacılık kad- rosunda iki filo komutanı yerine 5 komutan, 10 general yerine 21 general, 22 albay yerine 68 albay, 57 yarbay yerine 66 yar- bay, 43 binbaşı yerine 160 bin- başı ve 93 yüzbaşı yerine 673 yüzbaşı bulunacaktır. Yeni Pietro Micca denizaltı gemisi de dalma deneçleri yap- mış ve 108 metre derinliğe ka- dar inmiştir. Sü bakanlığı, ağustosun son 10 günü içinde manevralar yapı- lacağını bildirmektedir. Bu ma- nevraların Sannioda — Alplarda, doğu Friulide ve Bolzanoda, ayrı bir önemi olacaktır. Bundan başka, ordu komiteleri komutanlarla — erkânıhapler temsil edilen diğer talimlere — gerçek ve tarafından cüzütamlar, | bu manevralara iştirak edecek- lerdir. 2,900 siyah gömlekli faşist genci de dün akşam Napolide gemiye binmişlerdir. Başka bir | vopur da uçak yüklü olarak kalkmıştır. Fransa'da Endişe İçindedir Parle, 22 ( Özel ) — İtalyanın Habeş İşinde barış yolile bir anlaşma kabul etmemesi Fransayı çok endişelendirdi. Fransa, Al- manyaya karşı vaziyetinin çürü- memesi için İtalyanın gücenmesi- ni hiç istememektedir. Italyanın, Almanya - Avusturya — ittihadı karşı koymak Üzere Ayvusturya hududuna kuvvet vermiş olması sinirleri biraz yatıştırmıştır. Yine Italyanın Tuna anlaş- masının İmzalanmasını kolaylaş- tıracak hareketlerde bulunduğu haberleri de Fransada sevinçle karşılanmıştır. Bununla beraber Italyanın uluslar kurumunun 4 Eylül toplantısına İştiraki şüpheli görülüyor ve Musolininin bu ta- rihtev önce Afrikadaki kuvvetle- rine taarruz emri verecoği sa- nılıyor. Gazetelere gelince; Fransız gazeteleri, Ingilir kabinesinin Ha- beşistana silâh satışını birakmiya karar vermesi ihtimalini korl ile karşılayorlar. Böyle bir ka- rarın İtalyayı, İngiltere ve Fran- saya karşı gücendireceği söyleni- yor. Bazı gazeteler de Ingilterenin bu İşte güttüğü siyaseti beğen- miyorlar ve bilhassa Eden'in Italyaya karşı takındığı tavra şiddetle çatıyorlar. Atatürkün Huzu- runda Yapılan Toplantı ( Baştarafı 1 İnel yüzde ) Bu toplantıda Başbakan Ismet Inönü, Şark vilâyetlerimizde ve Karadeniz havzasında yaptıkları son tetkik gezintisi hakkında iza- hat vermiş, anlaşıldığına — göre yurdun bu parçasında yapılması İâzım gelen mühim işler bulunduğu Üzerinde durulmuştur. Dünkü Bakanlar Heyeti top- lantısı ve bu toplantıda görüşülen işler ve verilen kararlar hakkında Anadolu —Ajansı vasıtasile bu sabah şu malümatı elde ettik : Verilen Kararlar Başbakan İsmat İnönü doğu Karadeniz vilâyetlerinde tetkikleri, gördüklerini, alması lâzımgelen işleri, Cumur Reisine arzetmişti . Tedbirleri hakkında Atatür- kün yüksek tasviplerini aldıktan sonra Bakanları Istanbula çağır- mıştır. Dün 21 ağustos çarşamba günü Filorya deniz evinde Ata- türkün huzurunda toplanan Ba- kanlara, Başbakan gördüklerini ve yapılması gereken işleri anlat- mıiştır. Devlet idaresinin her noktasını alâkadar eden işlerden bakanlar salâhiyetinin yapmıya kâfi olan- larının derbal tatbiki, yapılması kanun ve bütçe ile alâkadar olan- larının şimdiden hazırlanarak Ka- mutayın ilk toplantısında kanun- laştırılması muvafık görüldü. Atatürk Başbakanı ve bakan- ve yaptığı derhal y bir harp görünümü vermek Üzere l ları akşam yemeğine alıkoymuştur. bere göre, İngiltere kabinesi, Italyayı, Habeşistanda bir harp yapamamak veya bir harbi aça- cak olursa devam imkânlarını kırmak için çok mühim kararlar verecektir. Habeş Ordusuna Girmek İsteyenler Çok Adisababa 21 (A.A.) — Ha- beş ordusunda harp etmek üÜzere hizmete girmek İsteyenlerin sayısı o kadar çoktur ki, hükümet bu işe bakmak İçin yeni bir büro açmağa mecbur olmuştur. İngilterenin Tedbirleri Londra, 22 (A. A.) — Resmi olarak - bildirildiğine göre, ufak bir Ingiliz kıtası Adis Ababadaki Ingiliz Elçiliğinin — mubhafızlarını takviye edecektir. İspanya bitaraf Barcelon, 22 ( A.A. ) — Bir Italyan - Habeş Harbi takdirinde Ispanyanın bitaraflığını muhafaza etmesi için hükümet mühim nota- ları takviye — etmek Üüzere süel hazırlıklarda bulunmaktadır. Paris Zencileri Paris, 22 (A.A.) — Paristeki zenciler Habeşistandan yana bir toplantı yapmışlardır. Bunlardan yirmi kadarı sokaklarda gösteride bulunmak istemişler ve polis hü- viyetlerini tahkik için beş kişiyi yakalamıştır. Amerikada bitaraf kalacak Vaşington, 22 (A.A. ) — Bir Htalyan-Habeş harbi takdirinde Amerikanın bitraf kalması hak- kındaki kanunu — senato kabul etmiştir. I Diğer taraftan verilen bir ha- — İs- Ven>i>z;los_(*;ular yan Mı Edecekler? Yunanistanda Bir Ayak- lanma Şaviası Çıktı Atina, 22 (Özel) — Gazete- lerden biri, Venizelosçulardan bir kısmının yeni Yunanistanda bir İsyan — hazırladıklarını yazmıştır. Bunun Üzerine Iç İşleri Bakanı Rallis, sorulan bir suale karşı demiştir. ki: * — Venizelosçuların Make- donyada şimdiye kadar hiç bir şüpheli hareketler! görülememiştir. Bu yayıntı doğrn değildir. ,, Evkafta Tasfiye Mi? Ankara 21 — Evkaf Genel Direktörlüğü bütün Evkaf me- murları arasında çok geniş bir tasfiye yapmıya, bütün ihtiyar memurları tekalt etmiye karar vermiştir. Yunan Kültür Bakanı Şehrimize Geliyor Şehrimizde yapılacak Balkan oyunlarında hazır. - bulunmak üzere Yunan Kültür Bakanı ile Beden Terbiyesi Müfettişi buraya geleceklerdir. Öğretmen Okullarından Bu Yıl Çıkanlar Ankara, 21 — Bu yıl öğret- men okullarını bitirenlerin sayısı Bü0dür. İlk okullardan 6281 kız, 17175 erkek çıkmıştır. Kültür Bakanlığı kız lisesi olmıyan yer- lerde kızların erkek - İiselerine l devamına karar vermiştir. Ağastos . 22 | Belediyelere Dağıtılan Para 934 Yılında Gümrüklerde 3,388,118 Lira Ahndı Ankara, 21 (Özel) — Güm rükler resminden belediyeler his sesine düşen yüzde onlardan 93 yılında tahsil edilen — 3.388.11, lira belediyoler bankasına yatırıl mıştır. Bu paradan 2545171 liraş belediyelere gönderilmiş, 15068 lirası da istikraz edilen borçları kargı tutulmuştur. Ayrıca 645601) lirada diğer borçlar nu'muştur. Bankada bu paradan 4665€ lira mevcut bulünmaktadır. 933 yılında yüzde onlardan belediye- lere düşen pay 3654713 lira idi. 113 Bolediye Borç Para İstedi Ankara, 21 (Özel) — 933 yı- hnda 113 belediye, bankadan bor3 para — istemiştir. Bunlardan 72 belediyenin istekleri henüz ne- tlicelenmemiştir. 934 yılında yapı- lan yardımların yekünu 882.029 Hirayı bulmuştur. Yardımların 935 yılı içinde daha fazla gelişeceği umulmaktadır, için alıko Üzüm İşleri Tetkik Ediliyor Türkofis Dirıkli:';ıü İzmir- de Tacirlerle görüştü Izmir, 22 (Telefon) — Törko- fis direktörü Necdet buraya gel- di, hemen Üzüm (işi Üzerinde tetkiklere — başladı. Sonra da ihracat — tacirlerile çok önem verilen bir görüşme yaptı. Türk - Yunan Tecim Uzlaşması Atina, 21 (Özel) — Ekonoml müsteşarı Kurtoğlu Faikın baş- kaalığındaki Türk heyeti Paristen buraya gelmiştir. Heyet Türk « Yunan tecim uzlaşmaları etra- fında konuşmalar yapacaktır. Çankırı'da Atatürk Günü Çankrı, 21 (A.A.) — Cuma günü Atatürkün Çankırıya ilk gelişinin onuncu yıl dönümüdür. Bugünün hatırasını — ebedileştir- mek için Atatürk adile açılacak bulvarın yapı İşine 23.8.935 cuma günü törenle başlanacaktır. Şatrançta Isveçiller Önde Varşova, 21 (A.A.) — Şatranç olimpiyatları: Yedinci ravuntta, Tsveç-İtalyan karşılaşması 4-0 Isveçin Üsiün- lüğü ile sonunçlanmıştır. İaveç hali hazırda 22 buçuk puvanla 1 Eczaneler Bu akşamki nöbetçi eczanaler şunlardır: Çminönü — ( Mehmet Küzım ), r (H. Hüsnü ), Alem- loğla ), Beyazıt ( Sukı ), Şebhzadebaşı —( Asnf), — Şehtemlii (Ahmet Hamdi ), Samatya ( Rwd- van ), Fener ( Emilyadi ), Aksarmny (Ziya Nuri ), Karagümrük ( Arif ), Bakırköy ( Hilâl ), Şişli ( kurtuluş), Galata V( Asri İttihat ), Be ( Limonciyan, - Garıhı ), ( Recep ), Hasköy | Yeni Tür Kasımpaşa | Yeni Turan ), köy (Faik İskender ve Namık), Büyükada ( Şinâsi ), Heybeli ( Yu- suf), Üsküdar (Imrahor), Buykoz (Beykoz ), Pugabahçe ( Paşabah çe ), Anadoluhisarı (Anadoluhisan), Rumelihisarı (Ramelihisan), Sarıyur (Nuri ). Kadı-