22 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

22 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

OSMANLISALTANATI GÖÇERKEN (Mütareko devrinin tarihi ) me> Her hakkı mahluzdur. < Erzurumda Aktedilecek Kongre İçin Hazırlıklar — Yapılmıştı... Trabzonlular, Erzurumlulara kararlarını mişler, müştereken bir kongre aklini teklif etmişlerdi. Fakat gariptir ki aymı günde Erzurum- lular da Trabzona bir tolgraf çekmişler; (i0 temmuzda burada Vilâ- yeti Şarkiye namına bir kongre aktedilecektir. — Siz de — iştirak ediniz.) Demişlerdi. Aynı fikrin bir ikl yerde birden doğması, cidden hayrete Şşayan — bir tesadüften ibaretti. Mustafa Kemal Paşa, Hor iki teşebbüsten de haberdar edi- lir edilmez, büyük bir memnuni- yet hissetmişti. Bu — teşebbüs, millt gayeye — vâüsıl olmak için atılacak Ük adımı teşkil ede- cekti. Fakat, bu teşebbüste nok- san olan yalnız birşey vardı. O da İçtima edecek kongre, Şark — vli- lâyetlerine münhasır kalacaktı. Halbuki Mustafa Kemal Paşa, aktedilecek — kongrenin birkaç vilâyete münhasır kalmasını kâfi Bgörmiyor; böyle milli bir içtimaa, bütün Anadolu vilâyetlerinin işti- rakinl temin etmek İstiyordu, Hattâ bu kongrenin de Anado- funun tam merkezi olan (Sivas)ta aktini tensip ediyordu, Erzurum da aktedilecek kon- gre, derhal alâkadarlara bildiril- miş ve İcap eden talimat veril- mişti. Lâkin, o günlerin şeralti içinde böyle bir maksadın teminin deki müşkilâtın büyüklüğü, der- hal başgöstermişti. Halbuki Mustafa Kemal Paşa, bu kongranin akdini pek mühim görüyor; bunu temin etmek için kuvvetli teşebbüslere girişiyordu. Gerek hükümetten çekinen ve gerek hıristiyan komitecilerin her tarafa kurdukları pusular dolayısile yolculuktan ihtiraz eden kongre Mmurahhaslarının selâmet ve em- niyet içinde Erzuruma gönderik meleri için kumandanlara gifreli telgraflar çekmişt. Ve nihayet, kendisi de Erzuruma harkete ve kongrenin müzakerâtını yakından takibe karar vermişti. Bu sırada Babiâli ile saray, büyük bir endişe içinde idi. Daha büyük bir endişe içinde bulunan Ingilizlerin, tevalt eden Müracaatlarına — karşı, Mustafa Kemal Paşanın yakında İstanbu- la avdet edeceğine — teminatlar verilmekte ve bu suretle Ingilizle- Tin gücendirilmemelerine gayret gösterilmekte idi, Halbuki Mustafa Kemal Paşa; 11 Haziran tarihinde Erkânı har- biyel umumiye Relsi Cevat Pa: tadan aldığı hususl şifreli tel- grafta: Çingilizler, slzin gibi kıymetli bir kumandanın Anadoluda seyar batini, — efkârumumiyeyi tahrik edecek mahiyette — buldukların dan Istanbula avdetinizi istiyor- lar ve bunu temine çalışıyorlar.| Diye hakikati bildirmesi Üze- tine; Mustafa Kemal Paşa Padi- #aha bir telgraf çekmiş: (Milletin baka ve mevcudiye- tinla düşmanı — olanlara karşı, hiçbir. mümaşatkârlık aynı zamanda bildir- Yazan: Zige Şakir beklenemer. Istanbula avdet edor- sem, ya Maltaya gönderileceğim, Veyahut milletin, her ferdinden hizmet beklediği şöyle bir za- manda, tamamen atalete mahkâm edileceğim. — Halk ben, bu hizmetin ifasına kat'iyyen karar verdiğim Istanbula avdete icbar edilirsem, memurl- yetimden iİstifa edeceğim. Ve yine Anadoluda, milletin sinesin- de kalacağım. Millet; tamamen istiklâline mazhar oluncaya kadar bütün mevcudiyetimle çalışacagım.| Demişti, Bu suretle de, yalnız padişaha karşı değil; Istanbulda bulunan ve kendisinden gizli bir korku duyanlara, son fikrini ve son sözünü en açık bir İisanla söylemişti. Mustafa Kemal Paşa; bahsetti- ği hizmetin - resm? vazifesine ta- allük eden - en mübim eserini filen göstermişti. Samsun ve Hav- zada bulunduğu şu kısa müddet zarfında aldığı tedbirlerle, asayiş ve emniyet meselesini düzeltmişti. Asker müfrezeleri" tarafından ya- pılan sıkı takibat sayesinde, (Pum tos komitecileri) birer köşeye için; eğer Spor: SON POSTA N.0122 82/8/85 <a sinmişlerdi. Yollarda gexdirilen ve tehlikeli mevkilere yorleştirilen büyük ve küçük askeri kuvvetler de halkın seyahatini ve ticaret nakliyatını emin bir hale getir- mişti. Valca bu tedbirlerle, (Pun- tosçuların fesat ocakları) tama- men söndürülemediği gibl harp senelerindenberi kökleşen (şakar vet) de ortadan kâmilen kaldırıl- miş değildi. Ancak şu var kd, Bu muvakkat sükün muvaffaki-« yetle atılmış bir adım teşkil ede- cek; halkım rahat ve huzurunu selbeden bu iki unsurun tama- men ortadan kaldırılması İçin mü- temadi bir mücadeleye girişile- cekti. Rosmi — vazifesini bu suretle Ha ettiğinden dolayı vicdanon müsterih olan Mustafa Kemal Paşa; şimdi bütün kuvvetini, ma- nevi vazifeler üzerinde teksif ete mişti. Bu da; artık Türk milleti- nin varlık — ve İstiklâlini tehdit eden katil ve kahir unsurlarla mücadeleye girişmek İçin filen barekete geçmekti. (Arkası var) Bisikletçilerimiz Romanyada, Fener- bahçe Balıkesire Gidiyor Birkaç gün sonra Romanyada büyük bir bisiklet müsabakası yapılacak, buna bizim gençler de İştirak edecektir. Dün, burada resimlerini gördüğünüz gençler Köstenceye hareket ettiler. Ken- dilerine muvaffakiyetler dileriz. Fenerbahçe Balıkesirde Bu yılın İstanbal futbol şam- piyonu olan Fenerbahçe birinci takımı, 16 kişilik bir kafile ha- linde bugün Balıkesire gidecek, orada yapılacak olan Türkiye futbol birinciliği maçlarına Iştirak edecektir. Balıkesirde, Tstanbul, Bandırma, Balıkesir. ve Bursa mıntakaları şampliyonlarının kar- gılaşmaları yapılacaktır. Avcılar Bayramı Kstanbul avcılar bayramı Pazar günü Ambarlı Çobanceşmesinde kutlulanacaktır. Panayır Bugün Açılıyor (Baştarafı 1 inci yüzde ) sırasında halk kalabalığını idare etmek Üzere tel örgülerle geniş halk sıraları yapılmıştır. Panayır açılıma töreninde bu- Tan Üzere ecnebi gazetelerin aytarları da İzmire gelmiştir. Pa- nayir töreni yapılırken sineması da çekilecektir. Beşinci İzmir panayiri 179 büyük ve müstakil pavyondan mürekkep olarak Türk san'at zev- kine göre hazırlanmıştır. Doğu ve batı san'at telâkki ve zevkle- rinl yanyana tesbit eden bu san'at mecmuası İzmirin en parlak bir izerl ( eseri ) — sayılabilecektir. Dost Sovyet Rusya ile Elen ve Yugoslav ulusları adına İnşa edk- len pavyonlar ve Tekitler (inhisar- Tar) idaresi pavyonu diğer pave yonların yanında bariz bir Ustün- Hük taşımaktadır. — Adnan Nazllllde İzmir, 22 (Telefonla) — Öko- noml Bakanı Celâl Bayar, yarın da Nazillideki mensucat fabrl- kasının temelini atacaktır. Celâl Bayar İzmire Gitti Şehrimizde bulunan Ekonomi Bakanı Celâl Bayar, dün akşam İzmire gitmek üzere — Ertuğrul yatile — Bandırmaya — hareket etmiştir. Sayfa Mükâfatlı Anketimiz DinarlıMı,Çoban Mehmet Mi Yenecek ? Okuyucularımızdan Yüzlerce Cevap Aldık, Neşrediyoruz Üç gürteş yapmak üsere Avrupaya giden Mülüyim pehlivan (Ortada) Mükâfatlı anketimizin sualini ve şartlerını, bugün de hulâsa ederek tekrarlıyoruz: Yedi Eylülde, Dinarlı Mehmetle Çoban Mehmet arasında bir gü- reş yapılacaktır. Çoban Mehmet, Dinarlı ile istediği şekilde güreşmeye hazır olduğunu söylüyor. Dinarlı Mehmet ise, daha dinlenmiş ve daha hazırlanmış olarak çıkacağı bu ikinci karşı laşmada istediği usul —dairesinde güreştirildiği takdirde kazanaca- ğını Iddia etmektedir. Biz okuyucularımızdan soru- yoruzı — Bu güreşi, Çoban Mehmet mi kazanacak, yoksa Dinarlı mı? Bu cevapların, nihayet altı Eylül akşamına kadar elimize geçmesi İâzımdır, Cevap gönderenler, mükâfatlı anket koponunu eklemeyi unut- mamalıdırlar. İsteyenler, cevaplarile birlikte mneşredilmek Üüzere birer resimle- rini de gönderebilirler. Güreş neticesinde, tahminleri doğru çıkanlardan Üç kişiye para mükâfatı vereceğiz ve birinciye elli, İkinciye 30, Üçüncüye de 20 lira hediye edeceğiz! Mektupların, mükâfatlı anket memurluğuna adresile gönderil- mesi İâzımdır. Anketimize başlayalı pek az olduğu halde yüzlerce cevap aldık. Bunları da bugünden itibaren neşretmiye başlıyoruz: * Nuruosmaniye No. 20 den Ahmolti — Güreş hayatına atıldığı gündenberi önüne geleni deviren Çoban Mehmet Dinarlıyı eze eze yenecektir. * Bursa Menzilhane önü arpa- € Nevzatı — Kenarda bir 300 lira ka- dar param var, Kim isterse bah- se girişirim. Eğer Dinarlı Mebmet yenilecek olursa, bu parayı feda etmeğe hazırım. Dinarlı Çobanı, bir solukta yenecektir. » Lüleci Fethibey caddesi No. 49 da Nişan: — Eğer tam Amerikan usulü güreş yapılsaydı, Dinarlı yüzde yüz Mülâyimi yenerdi. Dinarls Mehmet, — Çobanın — karşısında kuvvet ve meharetini sarfederek onu yenecektir, * Gedikpaşa, Tatlıkuyu, Fırın sokak No. 19 da Hulüsi: — Fikrim herkesin düşünce- sinde idi. Fakat hocam “Nurullah Ataç ,, benden daha er ( erken ) davranmış. * Maltepe vapur Iskelesi kar- şısında No, 12 de Zafer Kartalı — Çoban Mehmet, Amerikan pehlivanlarına alışmış olan DEk narlıya kısa bir zamanda “ pes,, dedirtecektir. » Emniyet 5 inci şubede polle 1592 R. Değerli: — Dinarlı ile Çobanı tamıma« dığım halde hangisinin daha olgun olduğunu tefrik ederim. Çoban, Dinarlıyı her ne şekilde olursa olsun daima ezer, yener. x Yonikapı, Sandıkburnu cad. No. 19 da Fethi Özen: — Çoban Mehmet birinci sınıf pehlivandır. Dinarlı ise küçükorta pehlivanlardan.. Artık aradaki farka bakın da hükkmümü anlayın. Mülâyim Pehlivan Avrupaya Gitti Üç Güreş Yapıp Tekrar Dönecek Mülâyim Pehlivan, dün Ro« manya, Macaristan ve Almanya- da Üç güreş yapmak üÜzere, Re- manya vapurile Küstenceye hara- ket etmiştir. Bir habere göre bugün, Kıra Ali pehlivan da hareket ve o (a iltihak edecektir. Halbuki, Hava Kurumunun salâhiyetli Öyeleriaden bir'sindon sorduğumuza nazaran, Kara Ali Dinarlı ile bir güreş taahhüt etmiştir. Ve bu küreşi yapmaden bir yere gidecek değildir. Verdiği söze rağman gidece $i umulmadığından, farzımuhal olu- rak — gittiği takdirde verilecek karar düşünülmüş değildir. “Son Posta,, nın Mükâfatlı Anket Kuponu KİM KAZANACAK ? Dinarlı M? , . . Çoban Mehmet Mi? . . Adres . . .. .