23 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

23 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

23 Ağısios Fo İZMİR. ŞENLİK İÇİNDE ! Binlerce Halk Panayırı " SON POSTA ÖY ee Gezdi Ve Beğendi ! “Ekonomik Alanında Egeye Lâyık Olduğu Yer İzmir, 22 (Telefonla) — Izmir #rsıvlusa| panayırı bugün 19 da parlak törenle açıldı. Pa- nayır salonunda 10 binlerce kişi toplanmıştı. — Polis kargaşalığın önüne geçmek için icap eden tedbirleri almıştı. İzmir, sayılı büyük günlerden birlni yaşadı. Panayıra giden ona caddeleri, sokakları daha erkenden binlerce İnsan kapla- miştı. Ğğicdın sonra ise caddeler- deki insan kalabalığı görülmemiş bir dereceyi bulmuştu. O kadar ki Kerdonda taşıma vasıtaları İşlemez oldu. Her geçen — saat kalabalığı blr derece daha arttı- vıyordu. Halk arasında civar köy- lerden, kasabalardan, şehirlerden gelen binlerce halk göze çarp- yordu. Herkes bir an evvel panayırın Açılması için sabursuzlanıyordu. Panayırda bütün konsoloslar, Ege vüllleri, saylavlar, Türk ve BcDebi gazetecileri de hazır buli- vuyorlardı. Bandonun — herkesi ahenkli sesi Tstiklâi marşı çalımıyordu. Şapkalar çıktı. Sübaylar, as- kerler, polis —selâm — vaziyetini aldılar. Şarbayın Söylevi Tören başlamıştı. İlk önce İzmir Şarbayı kürsiye çıktı. Açma Butkunu söyledi. Dr. Behcet Uz a b A Üzüm, İncir İhra- | cat İşleri Bugün Biüük Bir Top- lantı Yapılacak Nazlili Fabrikası İzair, 23 (Telefonla) — Ekonomi yerinden Oynutan duyuldu. iştirekile mühim bir toplantı yapı- kscaktır. Bu teplanlıda Üzüm ve İncir İhcacat işleri görüşülecektir. Toplantıdan sonra, Ekonomi Ba- kanı Ceolkl Bayar, eat 13 de ya- mındakilerle birlikte Nazlilliye cektir. Saat 17 de Nazllli fabrika- kasının temel atma töreni yapıla- tak ve Ekonomi Bakanı bir söylev verecektir. saat | Ayrılmıştır,, nutkunda — kısaca şunları söyledi: Egeliler, hemşehriler, “Devletin ekonomik alanında- ki ilerliyen programı içinde Ege- ye, bu verimli topraklara da layık olduğu yer ayrılmıştır. Armulusal panayırın İzmirde kuruluşu bunun açık bir delilidir.. Hükümetimizin bilhassa sayın Başbakanımız da, bilerek çalışan Ekonomi bakanı- mızin bizzat korumalariyle Ege mıntakası hiç şüphe yok ki, çok yakın bir zamanda büyük geliş- melere ulaşacaktır. Bu bakımdan İzmir arsıulusal panayırından gelecek yıllarda da- ha evrim bir varlık ve önem ka- zanacağı tabildir.,, Bundan sonra Ekonomi Bakanı çok önemli ve alkışlanan söyle- vinl vererek panayırı, kurdeleyi keserek açmıştır. Bir dakika içinde 10 binlerce haâlk pavyonlar arasına dağıldı. Her pavyonun özenilerek tanzim edildiği göze çarpıyordu. Bilhassa inhisarlar pavyonuna hücum fazla oldu. Heran kulaklarımıza: “Ne güzeli,, sesleri geliyordu. Panayır gece, daha göz alıcı bir manzara arrzediyordu. Bol ışık, ince dekorlarla sülslü pavyonlar- dan kimse çıkmak İstemiyordu. Akdenizin incisi güzel Izmirin | göbeğinde yükselen ve ekonomik varlığımızın yüce bir. anıtı olan panayırı gezerken bütün göğük- ler kabarıyordu. İzmir şenlik içindedir. İzmir Üzüm Ve İnciri Fiyat Düşürmek İsteyen- ler Araştırılıyor Izmir, 23 ( Telefon ) — Borsa- da Üzüm ve incir satışları devam | ediyor, bir yandan da ihracat yapılıyor. Buraya gelen Türkofisi genel direktörü Necdet, Özüm ve İncir müstahsilinin — menfaatini — hiçe | sayarak fiatları düşürmek İsteyen tacirler hakkında tahkikat yapı- yor. Öğrendiğime göre, hükümet müstahsilin menfaatini çok stün görmektedir. Her halde köylünün zarara sokulmasına meydan veril- meyecektir. İsmlr panayın komitesinin üyeleri bir erada Dün çok parlak bir törenle açılan İzmir pamayırlarından bir görünüş ATATÜRK'ÜN Verdikleri Emir Ve Direktifler Celâl Bayar Çok Alkışlanan Bir Söylevle İzmir Panayırını Açtı Ekonomideki Ana ÜUmdemiz Geçen seneki İzmir panayırından câ- zip bir. hâtıra eli Yoni İ_lbayı Fazlı Güleç Yeni Vazi- fesine Başlayor lzmir, 22( A. A.) — Izmir Ubaylığına atanan Fazılı Güleç, dün Bandırma trenile şehrimize gelmiş ve istasyonda birinci ge- nel enspektör General Kâzım Dirik ile şehrimizde — bulunan saylavlar, parti oruntakları, gaze- teciler, Işyarlar ve halk tarafın- dan karşılanmıştır. Ekonomi .J Bakanı İzmir'de İzmir, 22 (A.A.) — Ekonomi Bakanı Celâl Bayar — yanında Sümerbank genel direktörü Nu- rullak Esat Sümer, Ekonomi Bakanlığı baş danışmanı Sami vae Istanbul - basım aytarları olduğu halde, bugün İzmir panayınını Izmir, 22 (Telefonla) — Eko- nomi Bakanı Celâl Bayar pana- yiri Önemli bir söylevle açtı. Söylevi bildiriyorum: Geçen sene ile bu senenin llk altı aylık devresine ait ihra- cat istatistikleri bu sene geçen seneye göre memleketimiz lehine 6 milyon liralık bir fazlalık kay- detmektedir. Klerikle bağlandı- gımız — memleketlere — mümkün olan İthalât kapasitesi verildiği içindir. ki ithalât karşılığı olarak bu memleketler hesa- bına bugün 36 milyon lira birik- miş ve bloka edilmiştir. Bu yekün Ihracatımıza ilâve olarak Türk piyasalarından mal alınmıya ayrı- lacak demektir. Memleketimizin bazı yerlerinde Ürünler bu yıl kuraklıktan müte- essir —olmuşlardır. Fakat karşılık bazı ürünlerimizdeki bere- ket de Türk müstahsilinin yüzünü güldürecek mahiyettedir. Ulusal ekonomi hesabına bize Ümit veren bu durum, öğreniyo- rüm ki bazı taraflarda yanlış anlayışlara yol açmıştır. Arkadaşlar, biz dünya pliyasa- larına anormal — kazanç - hirsile hazmedemiyecekleri sun'1 fiatla empoze etmekten uzan kalmalıyız. Yoksa bir gün mutlaka aksülâ- melinin acısım duyarız. Fakat öbür taraftan arsıulusal plyasa- lardaki normal fiatlardan istifade etmek yolunu bulmak ve bula: mazsak bu memleket için olduğu kadar, milli ekonomi için de büyük hüsran ve zarar olur. Kanaatımca — Normal - neticeler elde açmak İçin saat 11,30 da şehrimi ze gelmişler ve istasyonda Trak- ya genel Kâzım Dirik ile Irmir ilbayı Faz- h Güleç, şarbay doktor Behçet Uz, C. H. Parlisi başkanı Avni Doğan, Izmir'de bulunan Saylav- lar ve ileri gelen işyarlarla halk tarafından karşılanınışlardır. — buna €tmek için meselelerimizi ensrektörü — general | ukusal ve genel zaviyeden görerek çalışmak lâzımdır. İstikrar Herşeyden evvel alıcılarımızı ciddi ve devamlı bir İstikrarın emniyet havası içinde pliyasalarr mıza bağlamalıyırz. Büyük Önderin Direktifleri Büyük ve yaratıcı önderimitin ekonomideki bu &na umdemiz hakkında bana verdiği emir ve direktifleri burada size olduğu gibi okuyorum: “ Türkiyenin tatbik ettiği devletçilik sistemi 79 uncu asır- danberi sosyealizm nazariyatçı- Tarının ilerl sürdükleri fikir- lerden alınarak tercüme odilmiş bir sistem değildir. Bu Türkl- yenin ihtiyaçlarından doğmuş, Türkiyeye has bir sistemdir. Devletçiliğin bizce müânası şudur. Ferilerin hususl teşeb- büslerini ve şahsi iyetlerini esas tutmak, fal Üyük' bir mllletin ve geniş bir memle- ketin — bütün ihtiyaçlarını — ve birçok şeylerin yapılmadığını göz Öönünde tutarak memlekt içinde Iktısadıyatı —devletin eline alması.. Türkiye Cümhuriyeti Devleti, Türk — vatanında asırlardanberi ferdi ve hususi — teşebbüsler yapılmamış olan şeyleri bir « evvel yapmak istedi ve görüldüğ gibi kısa bir zamanda yapınıya muvaffak oldu. Bizim takip ettiğimiz bu yol liberalizimden başka bir sistemdir Arkadaşlar, başlı başına bir inkılâp — ideolojisine direktif ve temel olan ve kendi tedbirlerini, kendi içinde taşıyan bu prensip bütün ulusal hayatımızı almak istediği yüksek refah seviysine ulaşlıracak yegânt ve en emin olacaktır. ,, Ce'âl Bayar söylevinin bundan sanraki kısmında panayırın haki- katen olunmuş eser olduğunu söyleyerek: | — “Beşinci arsınlusal İzmir pana- İ yırını açıyorum,, demiş ve kurde- lâyı kesmiştir. muvaffak