31 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

31 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Cenevredeki 4 Eylül Toplan- tısına Doğru Dört Eylü! yaklaştıkça diplomasi mahafilinin —asabiyeti de — artıyor. Çünkü © tarihte Uluslar Kurumu, muhakkak ki tarihi olan kararlarından birini daha verecek ve bu karardan sonradır ki İta'yan - Habeş anlaşa- mazlığının — veçhesi de tenyyün öde- cektir. Bir zamanlar Habeşistanla beraber aynı masada davasını Uluslar Kurumu azasına anlatmayı haysiyete dokunur gören İtalya gimdi görüşünü değiştir- miştir. Yalnız Cenevreye murahhas göndermekle kalmıyor, aymı za a Habeşistana karşı takındığı lavırda baklı olduğunu ispat için bir sandık da kitap gönderiyor. Hele bunlardan bir tanesi var ki M. Musolini buna ehemmiyet veriyor, bu kitap, şimdi İngiliz dahiliye ve evvelki iye nazırı Sir Con Simo« tarafından — yazılmış. dakl esir ticaretinin fecl anlatıyormuş. ba nevi harekâta Gdön bir mile arzalığına lâyık olmadığı Iddlasındadır. ve Habeşleta- nin bu sebeple, İtalya tarafından sömürgeleştirilmek — Tâzımgeldiğini ileri sürmektedir. Maamafih İngiltere, İtalyanın bu lddialarını eskiden beri biliyor, Görüş ve düşün bir değişiklik olmıya- cak ki, o da davasını yürütmek için 4 Eylâl toplantısında ispatı — vücut etmeye bazırlanıyor. Bu münasebetle kaydetmek lâzım- dirki — Uluslar Kurumunun 4 Eylü! toplantıı. münasebetile büyük yük Fransanınsomuzlarına yükleniyor. Bir taraftan İtalya ile yapmış ol- duğu anlaşmasın bağlılığı, diğer ta- raftan dünya sulhunu muhafaza nok- tasından İngilterâ ile beraber yürü- mek Tâzımgeldiği gibi fikirler, Fran- sayı, cidden — zorluklarla — dolu bir durüma sokmuştur. — Aynı zamanda uluslar kurumunun — diğer Sâzâlarının rektir. Almanya ve bilhasan Orta Avrupa devletlerinin — durumları — kapalıdır. Hangi tarafı tutacakları billnemez. Her nekadar Almanya, İtalyaya me- yil edecek gibi —görünüyorsa da, müstemleke — paylaşmalarında ken- disine — verilecek olan pay ve bu Bra nlsbeti İle Almanyanın tarzı areketi alâkadardır. İspanya ve İskandinavya devletleri Fenlandiya da dabhil olmak üzere uluslar kurumu misakının - tatbikini istiyorlar. Sovyet Rusya henüz fikrini söylememiş, hele Amerika susup dur- makta bulunmuştur. Binaenaleyh 4 Eylül toplantısı, çok müphem bir takım donmelere istinat ediyor ve İngilterenin göstereceği ma- nevra kabiliyeti daha şimdiden büyük merak uyandırıyor. — Süreyya ;;m. Maşalı : Eekiden, Şirketi Hayriye yeni ku- rolduğu zamanda, devlet ricalinin ileri gelenlerini yalılarından — Istan- bula getirip götürmek üzere bir özel, vükelâ vapuru kalkardı. Bir akşam, bu vapur Sirkeciden hareket etmiş, Boğaziçine doğru gidiyordu. İçeride, yan kamatada Ri nazın Kâni, Nafia nazırı Kabüli, Harlciye Nazın Server Paşalar, Sadaret Müsteşarı Mümtaz, Takvimhane nazırı Recdi, ve - bir de yine ricalden (Çingene) lüka- bile ün almış olan Hüsam Efendi- ler, oturmuşlar, konuşuyorlardı. Bir aralık, lâkırdı, herkesin kullan. dığı saate İntikal etmiş, bu, isim- lerini saydığımız zatlardan — herbiri kendi cebindeki saati çıkamıp met- hetmeye başlamış: — Bendenizin ki Piryoldur.... — Kulunuzuu saatim Bregedir. — Fakiriniz Leruva kullanırım.. — Abdi âcizinki bilmem nedir.. Derken, sıra Çingeno Husam Efen- diya gelip, o da koynuudan saatini çıkarınca, bir. köşede — büzülmüş oturup ta, bü muhavereden canı sıkılmış olan Manas Efendi, hemen atılarak: — TZatı Alisizinkinin ne olduğunu söylemeye hacet yok: Şüpbesiz ki gilte maşalıdır ! demiş. Tifl da meyillerini hesaba katmak ge- | beşistanın Soravlı Çerez Kabilinden SON DAKİKA TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ Habeşlerin Barış Hakkında Umutları Gittikçe Azalıyqğjü- ( Baştaratı 1 inci yü;do) 19 uncu günü sabahı şimalden ve cenuptan olarak iki cepheden taarruza geçecektir. Bu hareke- tin 24 saat evvel verilecek bir ültimatom ile harp ilânını takip edip etmemesi Uluslar Kurumun- dan, Hakem komisyonundan ve arsıulusal müzakerelerden alına- cak sonuca bağlıdır. Zira bu duruma göre İtalya hüküme- tinin meseleyi sırf bir zabıta ve lazibat meselesi sayarak harp Hânına lüzüum görmemesi ibtimali de kuvvetlidir. Roma, 31 ( Özel ) — Iki haf tadan beri Napoli'de harp leva- zımı yüklemekte olan Lold Tir- yestinonun iki vapuru bu akşam, levazımdan gayrı, zabit ve nefer olarak 4500 kişiyi hâmilen Erit- reye hareket edecektir. Bu daki- kada henuz yükleme halinde bu- lunan 14 vapur daha - vardır. Bunların götürecekleri ile birlik- te Habeş hududundaki Italyan ordusu miktarı (320,000)1 bula- caktır. İtalya harp meclisinin bu miktarı Habeşi yenmiye kâfi gö- rerek Eylülun ilk haftası sonun- da sevkiyata — nihayet vereceği temin edilmektedir. Barış Ümidi Yok Adisababa, 30 (A.A) — Has çevenlerinde barış hakkındaki ümitler git gide azalmaktadır. Ulus — disiplinle savaşa hazırlanmaktadır. Ancak cephanenin tükeneciğinden kor- kulmaktadır, Bununla beraber yüksek yaylalarda yapılacak yıp- ratmak savaşına çok güveniliyor. Impratorun etrafındakiler harp başladıktan sonra daha - kolay cephane elde edilebileceği kana- atındadırlar. Bir meydan muha- rebesi yapıldığı takdirde buglün eldeki cephane ancak Üç gün sürebilecek derecededir. (Habeş işine ait diğer - telgrafları. mız 5inci ve Gncı sayfalarımızdadır.) Rusya - İran İki Hülîıîmelîıaıında Mukaveleler İmzalandı Moskova. 30 (ALA)— Sovyet- ler birliğinin Irandaki büyük ek çisi Çernik ile lran dış bakanı Kâzımi han 27 Ağustosta bir tecim andlaşması ve tarıma za- rarı olan çekirge ve haşaratla mücadele için veteriner mukave- leler İmza etmişler ve ikl ülke arasında doğru ve transit demir- yolu münâkâlatı hakkında notalar alıp vermişlerdir. Aynı zamanda Sovyetler bir- liği tecim mümessisili de fivans bakanile kontratolara bağlanmış- tır. Bu kontratolar İrana Sovyet eşyasının — satılması ve birçok abrikalar İçin makine ve âlât siparişi hakkındadır. Yunanistanda Bir Casus Sahte Türk Adı Kullanıyordu Atina, 31 ( Özel ) — Sahte isim kullanarak Mebmet Zeki adile ötede beride dolaşan şüpheli bir adam hudut baricine çıkarılmıştır. Bu sahtekâr Türk tebaası olduğunu öne sürmüş, fakat casus- luk yapmak isteyen ve asıl adı Valter olan bir Yahudi olduğu anlaşılmıştır. SON POSTA . Sofya İstasyonunda. i (Onemli Bir Görüşme Oldu Türk Ve Bulgar Dış Bakanları Dostluk Müna- sebetlerinin Normal Olduğunu Bildirdiler Sofya, 30 (A.A) — Türkiye | —<— - (|Atatürk'ten dış işleri bakanı Dr. Tevfik Rüş- tü Aras bugün Sofya garına ge- miş, istasyonda kral namma sa- ray nazırı, başvekil namına özel büro gefi ile dış işleri bakanı Köse İvanof, Romanya, Yugos- lavya, Yunanistan ve Türkiye el- çileri tarafından selâmlanmışlardır. Iki dış bakanı trenin İstasyonda durmasından iİstifade ederek gö- rüşmüşler ve 14,30 da tren Sof- yi hareket etmiştir. Bulgar | dış işleri bakanı hududa kadar Tevfik Rüştü Aras'a refakat et- miştir. Türkiyenin Sofya elçisi de hududa kadar gitmiştir. Iki Bakan gardaki görüşmele- rinden sonra matbüata müştere- ken Şşa beyanatta bulunmayı kararlaştırmışlardır. Türkiye ile Bulgaristan ara- sındaki — dostluk — münasebetleri normal seyrini takip etmektedir. Iki memleket matbüatından bazı gazetelerde son zamanlarda | çıkan menfi yazılarla bu yazılara | sebep olan gayrı dostâne tezahür- | ler, her iki hükümetin görüş ve arzularına uygun bulunmamaktadır, Iki devletin iyl — anlaşılmış meufaatleri her iki ulus arasın- daki dostlak ve iyi komşuluk münasebetlerinin Inkişaf va tars- nini emretmektedir. Iki taraf münevverlerinin gay- retlerini karşılıklı olarak gerek Bulgar ve gerek Türk efkârı umumiyesinde bir dostluk ve iyi anlaşma havası yaratmıya tevcih etmeleri şâyâını temenni Olur. Iyi niyet beslemekte olan her iki hükümetin, iki tarafça bütün şikâyet sebeplerini ortadan kalb- dırmaya ve bütün menfi teşeb- büslere mani olmaya muvaffak olacaklarını ümit etmekteyiz. İstanbulun Yeni Vali Muavini Ankara, 30 — Iç Bakanlık mahalli idareler genel direktör muavini Hüdat — İstanbul - Vali muavinliğine atanmış, tayini yük- sek tasdika arrzolunmuştur. Alman Ordusu Büyük —a v Orduya Cumur Başkanının Tel Yazısı Ve Teşekkürleri İstanbul, 80 (ALA)— 30 Ağustos Zafer bayramı münasebetiyle Reisi- cumur Atatlirk tarafından mareşal Fevzi Çakmak'a yazılan tel yazısı aşağıdadırı “Yüksek Türk ordustnun büyük zaferinin yıldönümünü, başta siz olduğunuz halde sübay ve erat bü- tün eilâh arkadaşlarıma kutlular, cümleye derin sovgiler sanarken bu günü yaratmak için ölen sayın kahramanları böyük say mm. K. Atatürk'ün Toşokkürü İatanbul, 30 (AA)— Cumur büş- kanlığı genel aekreterliğinden: Yüksek Türk ordusunun büyük zalerinin yıldönümünde Reisicumur Atatürk, yurdun her yanından bir çok kutlama telgrafları almışlardır. Büundan çok duygulanan Atatürk, teşekkürlerinin Anadolu ajansı va- sıtasile iletilmesini emir buyurmuş- lardır. Mareşal Fevzi Çakmak'tan Atatlirk'e İstanbti, 50 (A.A)— 30 Ağustos zafer bayramı münasebetiyle ma- reşal Fovzi Çakmaktan Reisicumur Atatürk'e aşağıdaki telyazım gek miştir: “30 Ağustos zalerini cumurulğun çelik ordusuna ornağ - olarak yara- tan ula başbuğa ordu adına kutlu- lar ve oandan saygılar sunarım., İsmot İnönü'nün Teşekkürü İstanbul, 30 (AA)— Başbakanlık özel büro direktörlüğünden: Başvekil İsmet İnöntü, zafer bay- zamı tebriklerine ayrı ayrı cevap vermek — imkânsızlığından — ötürü, tebrik ve teşekkürlerici -Anadolu ağansı tavsitiyle eunar. Habeş İmparatoru Son Dakikaya kadar Bekliyecek | Ağısts 1 — — ai L İllerden | Yurdun Her Yerinde Bayram Ankara, 30 — 30 ağuatos büyük utku bayramı yurdun het yerinde olduğu gibi Ankarada dâ büyük törenle kutlulanmıştır. Het taraf bayraklarla donatılmıştır, Sü Bakanı General Küâzum Özuülp bakanlıkta tebrikâtı kabul etmiş saat 11 de de cumuriyet alanında süel bir tören yapık mıştır. Binlerce balkın sürekli alkış- larla takip ettikleri bu geçit res- mine piyade, süvari ve topçu kı- talarından başka, hava kurumu Türk kuşu talebeleri katılımış di. Bir hava filosuda alar ü rinde akrobatik harekotler mıştır. Gece sücl kıtalara hal katılmasiyle fener alayları mıştır. Acıkmmm Ressam Nâmık İsmail Öldü Dün, akşam, ressam Nâmık Ismailin birdenbire acıklı bir su« rette öldüğünü derin teess'irlerle duyduk. Kıymetli ve ta unmış sanatkârın ölümü pek tur. Ressam dün 7 vapu diköyden İstanbula geçeri denbire fenalaşmış, — mü; köprüye kadar getirilebilm Yolda kendisine ilk tedaviyi bile yapmak kabil olamamış, va- purdaki ecza dolabı açılamamıştır. Bitkin bir haldo karaya çıkan Nâmık İsmail imdâdı hhi oto- mobilinede yer'eştirebilmek — bir mesele olmuş, bu surelle de te- davi yine gecikmiştir. Nihayet Nâmık İsmaili, götürüldüğü har- tanede kurtarmak kabil olama- miş, bu değerli ressam kısa bir zamanda gözlerini hayata kapı- mıştır. » Güzel — sanatler — akademlisi direktörlüğünü — yapan — ressamt Nâmık Ismail 1890 da Beşiktaşta doğmuştur. Resme, güzel sanate olan istidadı Üzerine ailesi tara- fından tahsll için Parise gönderik mişti. Genel savaşta suvari ihtiyat zabitliği yapmıştı. Bu sıralarda ressamlar İçin hükümet tarafım dan Kâğıthanede açılan atelyede çalışmış ve 10 kiymetli eser vücüde getirmiştir. Bu eserler arasında Lâle devri, girdap gibi çok muvaffak olmuşları vardır. Bu eserler o zaman Almanya'ya gönderilmiş, orada da takdirlerle kargılanmıştı. Ölümü bir riy'adır. Ailesine samimi taziyetlerimizi bildiririz, İhtisas Vesikalarından Harç Alınacak Ankara, 30 — Doktor, kim- yager ve dişçilere paracız verlilen ihtisas vesikalarından barç alım Manevralara Başladı Hanovere, 31 (A.A) — Altıncı Alman kolordusu; Hanovre İle Lüneburg arasında iki eylülden beş eyille kadar büyük manevralar. yapacaktır. Bir resmi bildiriğde, Versay antlaşmasından beri ilk defa olarak moderan harbin lüzumlu kıldığı silâhlarla böyle bir manevra yapılacağı _kı_y_dedllınl'!odîr. Doğu İllerinde Islâhat İncelemeler | itti Projeler Hazır'anıyor Ankara, 30 — Doğu illerinde yapılacak yeniikler hakkında Iç Bakanlıkça yapılan — incelemeler bişmiştir. Lâzımgelen kanun pro- jeleri — hazırlanacaktır. — Bunlar içinde Üçüncü genel enspektör- lüğün — teşkilât ve — kadrosu hakkındaki proje, Kamutaydan Üistenecek — fevkalâde Arnavutlukta Ölüm Cezaları Tiran, 30 (A.A) — Son isyan hâdisesi dolayisile Fieri Hakyerl 4 ölüm, 23 mücbbet kürek ve 11 yirmi sene hapis ası vermiştir. tahsisat, doğu illerindeki memurlara veri- lecok Şark zamım, doğu illerine atanacak memurlar hakkındaki şartları — ihtiva eden — projeler yardır. ması hakkında bir proje hazırlanıyor: Nöbetçi Eczaneler Eminönii ( Benason ), Küçüke pazar ( Necatl ), Alemdar ( Sı. 1), Beyazıt ( Asadoryan ), Şehzadeba- gı ( İsmal Hakkı ), Şehremini (Ah- met Hamdi ), Samatya ( Redvaa ), Fener ( Ârif), Aksaray ( Şeref), Karagümrük ( A. Kemal ), 11 küre köy ( Hilâl ), Maçka ( Feyzi ,, Şişli ( Tarlabapı ), Beyoğlu — (İtimat ), Tepebaşı ( Konyoli ), Galata ( piiçi ), Beşiktaş ( Recep), Hes ( Halk), Kasımpaşa ( Merkız » Kadıköy - (Leon Çubukcıyan ve Osman Hulüsi eczaneleri ), Büyü- kada ( Nehmet ), Heybeli ( Yumıl), Üsküdar ( Ömer Konan ), Beykoz ( Beykoz ), Paşabahçe ( Paşabuh- çe ), Anadoluhisarı (Anadolubisarıh Rumelibisarı ( Rumelihisarı ), Se- miyer ( Nurl ),