6 Ekim 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Ekim 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa - ea ——— Harbe Aît I k Ha_bcâ& italyan Tayyareleri Habeş | te Hep Bomba Yağdırıyor Eritre Cephesinde Yaralanan Halyan- ları Yemen Kabul Etmedi ,Baraya asıraladığımız — telgraf — ve telsiz haberleri, dün sabahtan dün takşama kadar alınan haberlerdir. | Sabaha karşı alınan en son haber- leri, birinci sayfadan itibaren takip edecekalniz. Roma (Özel) — Propaganda bakanlığı, savaş durumu hakkın- da ikinci raporunu çıkarmıştır. Muhasemat.n Somali -sınırlarında da başladığını bildiren bu rapor diyor ki: Ilk Toeşrinin dördündede kıt'a- lar ileri yürüyişlerine heyecan ve şevkle devam etmişlerdir. Birinci- Ulusal kolordu — ve yerli askerler kolordusu — İleri kollarile Adigrat ve Entiscioya varmışlar ve halk, bunları beyaz bayraklar'a karşılamışlardır. Sağ cenahta ikinci Ulusal kolordu Daro Tacle civarına mev- zi almış olan düşman kıtalarının mukevemetini, tayyarelerinin yar- dımlle kırmış ve cenup istikame- tinde ilerileyerek akşam Üzeri düşmanın sol mevzilerini geçmiş- tir, Tayyareler Doğu yaylasında, Aussa mın- takasında tayyareler Sultan Teru- nuün kuvvetli bir müfrezesini da- gitmiş ve Ras Beru'nun kıtaatı tarafından işgal edilmekte olan Amba ve Decurtan'ı da bombar- dıiman etmiştir. General Dö Bono, askerlerin, uzun yürüyüşlerin, şiddetli sıcak- ların çıkardığı bütün zorlukları şevkle yendiklerini bildirmektedir. Bu sabah saat beşte, ordu tekrar ileri yürüyüşüne başlamıştır. Somali sınırında da kıtaatımız batıda Doloyu ve Sıhır mıntakasını İşgal etmiştir. Altı tayyarelik bir hava filosu Lorrahac'ı bombardı- man etmiştir. Danakil Mıntakasındaki Kanlı Bir Harp Adisababa, 5 (A. A.) — Da- nakil mıntakasında, bilhassa Axs- fali yanlarında bütün gece süren gayet çetin ve yakından bir va- vaş olmuştur. Iki tarafın da zay- atı gayet çoktur. Gayrl resmi bir habere göre Italyanlar 700, Ha- beşliler 1300 mııiul vermiş!erdir. Desslenin BOmbardımanı Bugün saat 8 de de İtalyan uçakları Dessieyi -bombardıman etmişlerdir. * Roma 5 (AA.) — H, garp hududundaki Dolo İtalyan- lar tarafından al - edilmiştir. Ogaden ilindeki Gorabo şehri de tayyareler tarafından bombardı- man edilmiştir. Aduada ölenler Adisababa 5 (A.A,) — Adua bombardımanında ölenlerin sayısı 63 dir. İtalyan tayyarelerinin faaliyeti Buradan 70 mil uzakta bu- lunan Hayafeci üzerinden yedi Italyan tayyaresinin uçtuğu gö- rülmüştür. ' Habeşteki Yabancıların Vaziyeti Paris, 5(A. A.) — Adundaki Italyan konsolosu henliz Adisaba- baya gelmemiştir. Alınan haberlere göre konsolos Aduada tevkif edilmiş ve İtalyan uçakları şehir Üzerinde lik defa olarak güzüktükleri za- man İtalyan kuvvetleri kumanda- nına bir telgraf göndererek şah- sına karşı mukabeleibilmisil yapı!- maması için bombardımana niha- yet verilmesini rica etmiştir. Adlisababanın ve Habeşistanın diğer — şehirlerinin muhtemel bambardımanına karşı yabancılar Adaıbabanın — ciyarında sığmak aramakla meşgüldürler. Adisaba- badaki yabancı gazetecilere he- nüz cepheye gitmek müsaadesi verilmemiştir. italya, Mühim Mikta Kömür Satın alıyor Londra, 6 (Özel) — Italyan hükümeti nakliyat İşlerinde kuk lanmak üzere bazı vapurlar almak için Ingiliz firmalarına baş vur- muşsa da bunlardan hiç birl Italya hükümetine veresiye vapur satmak istememiştir. lagiliz, Fransız, Amerikan ve Iskandinavya Vapur şirketleri Itak yanlar tarafından yapılan bu kas bil müracaatleri reddetmişlerdir. Italya — hükümeti — Fransaya (120 000) ton kömlür sipariş et- miş ve bunun için bir de mukave- le imza etmiştir. Rtalya hükümetl Almanyadan kömür tedarik edebilmek - için Romada bulunan bir Alman Tica- ret heyeti ile müzakereler yap- maktadır. İtalyanlar Da İlerle- mediklerini Söylüyor Roma, 5 (A. A.) — Resmi mahafilde Aduanın Italyanların eline geçtikten sonra tekrar Ha- beşler tarafından zaptedildiğine dair olan haber yalanlanmaktadır. Bu dakikaya kadar Adua İtalyan askerleri tarafından İşgal edilme- miştir, Cumartesi günlü yapılan — silol hareketler yalnız Adua üzerine tazyikı arttırmak hedefini takip etmiştir. Habeşistan müdafaası için çak mühim olan bu mevkin önümüzdeki günler zarfında belki de yarınki pazr günü İtalyanların eline düşeceği Iddia edilmektedir. Italyan askerleri arasında firar edenler bulunduğuna dair olan haberler de yalanlanmaktadır. Diğer taraflan Italyan askerlerinin yerli ahaliyi mümkün mertebe siyanetle iktifa - etmiyerek işgal ettikleri mevkileri tahkim ederken berl taraftan kalan ahalinin yiye- cek ve içeceklerini temine çalış- tıkları da ilâve edilmektedir. Öğleye Doğru Gelen Haberler Habeş İmparator Or- dusunu Bizzat İdare Edecek Adisababa, 6 (A.A.) — Sü Bakanı Rassulo 100 bin kişilik bir ordunun kumandasını deruhte etmek üzere Ankober'a ii:r_i'üh Bizzat — Imparator 'argâ- hini — tesin. ederek — harekâtı Idara etmek İstiyor. İmparator ve Imparatoriçe şehri dolaşarak halkı müdafaa tertibatı almağa davet etmektedirler. Ankarada Elçiler Konfe- rana Verecekler Ankara, 5 (Özel) — Gelecek aydan itibaren Ankaradaki elçi- likler kendi memleketlerini tanit- mak Üzere siyasal ve tecimel konferanslar vereceklerdir. Almanlar Memel Seçimini Protesto Ettiler Berlin, 6 (Özel) — Almanya- nın- muhtelif yerlerinden gelen 15 bin kişi bu sabah saat yedi buçukta Hitlerin huzurunda büyük bir nü- mayış yaparak Memel #eçimini protesto etmişlerdir. | ! SON POSTA SON DAKİKA-: TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ Mısır'da Çok Mühim Görüşmeler İskenderiye, 5 ( A.A ) — Mamr- daki İngiliz kuvvetleri kumandani Mısir Sü Bakanile uzun uzadıya görüşmüştür. * Kahire, S ( ALA) — İngiliz fev- kalâde komiseri bu sabah Misir Başbakanile görüştükten zonr kral ile de Montaza #sarayında konuş- muştur. Bin Habeşli Esir ( Baş tarafı 1inci yüzde ) İlerleme çok güç oluyor Roma, 5 (A.A.) — İItalyan kıtaatının Adua etrafındaki hare- kâtı bir metot İçinde devam edi- yor. Hususi müfrezeler iaşeyl te- min için bir taraftan yol yap- makla meşguldurlar, Bu da İleri- lemekteki yavaşlığı göstermek- tedir.* Başlangıçtanberi ölenlerin adedi 30 a yükselmektedir. Bir tayyareye bir çok kurşun isabet etmiştir. Habeşler, Ölümü Havadan Bekliyor Parls, 6 (Özel) — Habep-İtalya harbine ait alınan son haberler: Otuz tayyarelik bir İtalzan hava filosu, Mugolini'nin Damadı Kont Biyano'nun kumandasında olarak Hubeş cephesine bomba yağdiır- mıştır. Gece Adisababa'da Habeş ordusunun mağlübiyet haberleri a'ınınca halk evlerinden fırlıyarak etrafa kaçışmıştır. Halk beyecan içindedi. Herkes hava bakıyor ve ölümün havadan geleceğini “Bek- liyor, , İstanbuldan Giden - Gönüllüler Roma, 6 ( Özel ) — Istanbul da gönüllü yazılan Italyan genç- leri dün buraya geldiler. Bunlar Livorno ve Torinodan gelen gö- nüllülerle birlikte Doğu Afrikası- na gönderileceklerdir. Istanbulun Kurtulduğu Yuca Gün ( Baştarafı 1 inci yüzdö ) des topraklar üzerinde nefes bile ala- miyacaktır. Buna inancımız, hiç sarsıkk mıyacak kadar kuvvetlidir. Burada bir dıhıxtehır ediyoruz: Yurdun, © şeametli ve acı mütareke yıllarında istilâ altında kalmış olan öz parçalarını ve İstanbulu yine ana yurda kavuşturan dâhi ve komutan Atatürke, onun bütün silâh arkadaşla- rına ve mübarek şehitlerimize bizden sonsuz minnetler. İıtuıbulumuıurı%urtulq yıl dönü. mü münasebetile bugün de coşkun kut- lulama töreni yapılmaktadır. Şu da- kikada ordumuz, süel mektepler tale- beleri, polis müfrezeleri Sultanahmet meydanında toplanmışlardır. İstanbu- han kurtuluşu şerefine büyük geçit res mi başlamak üzeredir. Geçit resmir den sonra Taksim abidesine çelenkler konulacak, bütün vapurlar düdük öt- türmek suretile kurtuluşu alkışlıyacak- lardır. Bu arada 21 atım top atılacak, gece de her taraf donanacak ve bir fener alayı tertip edilecektir. Gece saat 21,30 da kahraman ordu- muz şerefine Perapalasta bir şölen ve- rilecektir. 9 Italyan Harp Gemileri ingiliz Gemilerini Arıyor Londra, S ( A.A ) — Star gazetesi yazıyor : Akdenizin doğu taraflarında seyahat eden birçok Ingiliz gemilerinin Italya harp ge- mileri tarafından hamulelerini bildirmeğe mecbur edilmeleri İngiliz deniz mahafilini " pek ziyade müteheyyiç etmiştir. Kaptanlardan ba- zıları Italyan gemilerinin bu emirlerine kat'i surette muhalefet etmiş- ler ve bu muhalefet üzerine Ita!lyan gemileri ısrarda bulunmamışlardır. Bombalar Altında 200 Maktul Paris, 5 (A-A) — Pari Suvar rildiğine göre, İtalyan tayyarelerinin Gorahi telsiz telgraf istasyo- nunu bombardıman etmeleri neticesi olarak 200 telef vuku bulmuştur. Bu haber, Italyan tayyarelerine havadan hücumlar yapmış olan â:;ıı;il;ıı'h zencl tayyareci Robenson tarafından Adisababaya ge- İmiştir, Bütün Habeş Erkekleri Cephede Adisababa, 5 (A. A.) — Halkta Italyanlara karşı çüyük bir hu« sumet hissi hâsıl olmuştur. Halkı bilhassa tehyiç eden Italyan kıt'a- larının zulümlerinden bahseden resmi tebliğlerdir. Rivayet edildiğine göre, Tigro eyaletindeki İtalyan avcı tayyare- leri hiç fark gözetmeksizin halk üzerin ateş etmekte ve ahali kaçış- mnktadır. Bu kaçan halk kadınlarla çocuklardır, Çün erkeklerin askere alınmıştır. 13lerin Son Kararı: Raj)orda Harbin Derhal Durdurulması İstenildi Italya Delegesi, Habeşistanın Ce- nevreden Yüz Bulduğunu Söyledi Cenevre, '6 ( Özel) — Uluslar Sosyetesi assamblesi, Habeş - Italya harbinin başlangıcı mes'u- liyeti hakkında bir rapor hağır- lamak Üzere altı kişilik bir. ko- misyon teşkil etmiştir. Diğer — taraftan Habeşistan uluslar kurumuna tekrar müra- caat ederek, masum kanının dö- külmesine nihayet verilmek için Italya taarruzunun durdurulma- sını İstemiştir. Uluslar sosyetesi konseyi ya- rın toplanacaktır. Altılar komisyonu, ra; nun esaslarını hazırlamıştır. Konsey, Rtalyanın harpten — mes'ul - olup olmadığını bu rapora göre tesbit edecektir. Son haberlere göre Habeşistan Italya hakkında 16 ıncı maddenin İkinci fıkrasının tatbikini Istemiştir. Cenevre, 6 (Özel) — On üç- ler komitesi dünkü toplanışında bir maddeden ibaret bir tavsiye raporu ortaya koymuştur. Rapor- da JItalya ve Habeşistamın harbe derhal nihayet vermesi isteniyor. Lehistan ve Türkiye delegeleri hakkında rey vermeden” bu raj önce münıuıılıo danışacakla- rını bildirmişlerdir. Habeşistan, uluslar sosye- tesinden yüz bulmuş Cenevre, 6 (Özel) — Konse- yin dünkü toplantısında İtalya ve Hebeş delegeleri de hazır bu- lunmuştur. Konsey reisi 13 ler komitesinin raporunu heyete ver- miş, fakat rapor hakkında ancak pazartesi günü re'ye müracaa edileceğini bildirmiştir. Jtalya de'egesi Baron Aloizi bu rapora itiraz etmiştir. Aloizi tyarın mütalâasını konseye tafsilâ- tile — bildirecektir. Fakat Ital- ya delegesi, konseyin Habeşis- tanın iç durumunu tetkik etmedi- ğini, — Habeşistandaki — vaziyetin İtalyayı tehdit etmekte olduğunu, buna karşı İtalyanın tedbir almiıya mecbur kaldığını, İtalyanın müte- caviz vaziyelte olmadığını ve İtal- ya tarafından alınan tedbirlerin Uluslar Sasyetesi paktına uygun olduğunu ve Habeşistanın Uluslar kurumundan yüz bularak müte- gazetesine Adisababadan - bildi- caviz vaziyetler takındığını söy- lemiştir. Konsey zecri tedbir kararı vermek üzeredir Cenevre, 6 (Özel) — Harbin durdurulması — hakkında 13 ler komitesi tarafından öne sürülen — tavsiyenin konsey tarafından ka- bul edileceği tahmin olunuyor. Habeşistan ve Italya bu tavsiyeyi kabul etmediği takdirde konse- yin zecri tedbir kararı vereceği xzannediliyor. * Cenevre, 5 (A, A.) — Zecri tedbirler komitesinin bu tedbirle. re iştirak etmek istiyen devletler arasından teşkil edileceği zanne- dilmektedir. Ne sücl tedbirler, ne de muhasara — mevzubahistir. Yalnız ekonomik ve finansal ted- — birler mevzuubahistir. Müzakere- lerin çok uzun süreceği zannedik mektedir. İ Cenevrenin Dünkü Kararı İtalyanın aleyhindedir Cenevre, 6 (Özel) — . nildiğine göre 13ler komitesinin raporu, durumu, İtalyan görüşüne tamamen aykırı bir şekilde tasvir — etmektedir. Rapor, Habeşistanın, — taahhütlerini — sadakatle ı"y'cı'lıık e tirmiye ça'ıştığını, esircilik ve ilf'l.ın ’lıuıuılırtılnd.ı da Uluslar Sosyetesine girdiğinden beri bü- yük aslahat yapmış - olduğunu kaydetmektedir. Uzun Bir Görüşme Cenevre, 5 (A. A.) — Son komite toplantısından evvel M, Laval, Italyan delegesile uzunca bir müddet görüşmüştür. İtalyam delegesinin pazartesi günkü kon: sey toplantısında hazır bulunacağı muhakkak - samlıyor. -Ş:förlerîn Askerliği Yine Iki Sene Olkcak Ankara, 5 (Özel) — Belediye ve kolordudan - tastikli vesikasi bulunan şoförlerin 18 ay asker- lik yapacağı yeni kanunda teser bit ediimiş İdi. Bu müddetit şimdi olduğu gibi tekrar İki e- | neye çıkarılması kınrl.ı.hnlııqu':