12 Aralık 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

12 Aralık 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Sabah Saat 4 ten Sonra Gelen T elgraf Haberleri Atatürkten İsmet İnönüne Işte Parola (Baş tarafı 1 inci yüzde) İsmet İnönü, Yıl dönümlerini kutlulamak için beni anarak toplantılarına başlamış bulundaklarını bildiren telgrafınızı aldım. Birdenbire duygumu tahlil e- demedim. Bunun için siyasal bilgiler | okulu ediplomeğleri» sözleri üzerin- de bütün dikkatimi kullanarak düşün- mek lüzumunu hissettim. Bunlar kim- lerdir? Fazla düşünmeye hacet kal- madı. Derhal bildim ki bana içten seogilerini haykıranlar yarım — asır- danberi büyük Türk ulusunun tam an- lamile millet olmasına çalışan, onun- la en mödern bir Türk devleti kur- mak hiç birini kendilerinden esirgemeyen, kültür, idare, intizam, devlet anlam- larını en son ilmiğ telâkhilere göre tebellür ettirmeğe çalışmış ve çalışan yüksek arkadaşlarımdır. İşte bu intiben kendi kafamda ve vicdanımda duyduktan sonradır. ki, telgrafınızın birinci satırının sonun - daki dalgınlık aydınlandı. Ben büyük İsmet İnönünün karşı- sında bulunmakla mutlandığı göre- den manen değilse bile, maddeten uzak bulunmuş olmakta teessür duy- madığımı söyleyemem. Ancak — şu- nunla müteselliyim ki senin, hakika- ti asaleti, millet ve devlet için gö - nülleri ateşlileri benim hadar ve belki benden daha parlak görür ol- duğunu bildiğimdir. Onun için rica ederim, — söyleyi- miz o arkadaşlara ki bu devletin en aşağı yetmiş sene evvelki halini bi lenleri içlerinde bulundurmaktadır - lar. ve gene İnönünde, Sakaryada, Dumlupınarda çocuk olarak yaşa - muş ve o yüksek mânalı — kafileye, millet mefhumunu anlıyarak karış- mışlardı. İşte onların hepsine söyleyi- niz ki şimdiye kadar . yaptıkları te- miz, Türklüğe lâyık olabilen işleri- ne karşı kendilerine, minnetle müte- hassısım. Fakat gene o arkadaşlara söyleyi- niz ki Türk milletine, Türk Cumuri- yeti devletine karşı yapmağa mec- bur olduğumuz ödevler bitmemiştir. Ve bitmiyecektir. Bu dünyadan göçerek Türk milletine veda edeceklerin çocuk- larına, kendinden sonra yaşaya - caklara, son sözü bu olmalıdır: «Benim, Türk milletine, Türk cumuriyetine, Türklüğün istikba- line ait ödevlerim bitmemiştir, siz onları tamamlıyacaksınız. Siz de, sizden sonrakilere benim sözümü tekrar ediniz.n Bu sözler bir Ferdin değil, bir Türk ulusu duygusunun iladesi . dir. Bunu, her Türk bir parola gi- bi kendinden sonrakilerine müte- madiyen tekrar etmekle son nefe- sini verecektir. Her Türk ferdinin son nefesi, Türk ulusunun nefesi- nin sönmiyeceğini, onun ebedi ol- duğunu göstermelidir. — Yüksel Türk, senin için yüksekliğin hu - dudu yoktur. İşte parola budur. da bulunan Mülkiyeliler, bu akşam Ankarapalasta Mülkiye Mektebinin | kuruluşunun 59 uncu yıl dönümünü kutlulamışlardır. Bu toplantıya — şeref veren Başbakan İsmet İnönü önemli bir söylev vermiştir. Başbakan söylevinde Mülkiyenin memlekete değerli hizmetler yaptığını söylemiş ve genç Mülkiyelilere hitap e- derek: «Yüreklerimiz gençlerin hiz - met azmini duymakla mütehassistir.» demiştir. : Başbakan kaybedilmiş zamanlara 'işaret ederek çok çalışma lüzumunu ile- vi sürmüştür. İsmet İnönü söylevine şöyle devam in insanlık fedakarlıklarının — cak işler pek çoktur, erişile- cek neticeler çok tatlıdır ve yüksektir. İGençhr, 10 - 15 sene sonra gene bura: da toplandığınız vakit göreceğiniz Tür- kiyeyi yaşarken, çok evvel geçmiş ne- sillerin hayallerinde yaşadıkları gaye- |larsanız bizi bahtiyarlığınıza teşrik et- miş olursunuz.n Yeni Türkiye Yeni Türkiyeyi kurmak için valan sever gayretlerin esası, dahil ve hariçte — esaslı hilde ve hariçte esaslı bir politika takip et- mektir. Dahildeki politika bir çok yıllardanberi bellidir ki her şeyden evvel ideale müste- nit açık politikanın hedefi, Türkiyeyi az za- manda ileri bir memleket ve vatandaşları yüksek refah ve kültüre erişmiş — vatan - perverler görmektir, Hariç siyaset Hariç siyaset anlayışımız memleketlerin birbirine emniyet —vererek — ve birbirinin refahını bozmiyacak bir sulh siyasetidir. Milletler arasında sulhu tesis için bulu - nabilen kaymetli vasıta Cemiyeti Akvam - dır. Bir çok eksiklerine rağmen — mevcut vamtalarının en iyisi budur. Çetin hâdise - lerden istifadeli çıkacağını ümit ediyoruz. Beynelmilel sulh davasında samimiyiz. Diyoruz ki milletlerin beraber çalışmaları olan politika, teahbütlere sadakatla bağlı vam teahhütlerimiz vardır. Biz işte teah - hütlerimize riayet ve bunları Cemiyeti Ak- vama olan teahhütlerimizle telife mecbu - ruz. Rahatsızlıklar Giderilmesi İçin Arsulusal sahadaki rahatsızlıkların gi- derilmesi için Türkiye her türlü faaliyeti sarfedecek — ve hüsnü niyetle — çalışacaktır. Bu neş'eli akşamın hatırasını gelecek yıl bugün tazelemek üzere muhafaza edece - öz. Çok çalışma işinde enternasyonal bir gok hâdiseler arasında her seneyi uzun bir. geldiğimizde onun kısır olmadığını düşü - merek müteselli oluyoruz. Gelecek — sene bugün çok çalıştığımızı düşünerek iyi se - mereler aldığımızı görerek derin bir zevk duyacağır. p > Atatürk'ün etrafında — dahili ve harici politikada tek bir adam gibi beraber ve el birliği ile çalışmağa devam edeceğiz. İyi istikbal, iyi netice, Atatürk'ün etrafında tek bir kişi gibi hep beraber bulunmakta - dir.» Yurttaş ! Arttırma bir alışma işidir. SON POSTA Birinci Kânun 12 SON DAKİKA: TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ Mısırda Siyasal Değişiklikler Nesim Paşa Kabinesin Kahire, 11 (A.A.) — Kabine istifa-'yarına cevap vermek — mecburiyetinde #sını vermiştir. . |kalacaktır. * [* Vefd partisi şimdi bu ittifak proje- Kahire, 11 (A.A.) — Royter ajansı Nesim Paşa kabinesinin istifa ettiği hakkında Havas tarafından verilen ha- | berin vakitsiz olduğunu bildiriyor. Ka- bine beklenmiyen hâdiseler zübur et- mediği takdirde yarın istifa edecektir. Siyasal Değişiklikler Kahire, 11 (A.A.) — Royter ajan- sından : tedir. | Vefdcilerden, müfrit nasyonalistler- İden ve liberallerden mürekkep mütte- hit bir cephe teşkil eden fırka liderleri- nin bu ittihadı neticesi olarak kargaşa- |lıklar bertaraf edilmiş görünmektedir, | “Dün akşam ancak ehemmiyetsiz bir Fırka liderlerinin dün “akşam hiç| "“;:;::’::;" Di aK enilmediği halde topla - bveklıvın mediği hal Opl ıımalar.ı- GO Kakire TI (AA) — KA R AA ticesi olarak burada son derece mühim İagüterenla HÖRA Hanmtim Tinilekela bağ *'sini kabule mütemayil gibi görünmek- | |lerin tahakkuk etmiş olduğunu hatır -| siyasal değişiklikler inkişaf etmiştir . |Büyük Britanyanın, yakında gayet bü- yük bir mesele karşısında kalması i!ıli—W mali vardır. Zira — birleşmiş Mıisırın desine karşı durmıyacağını öğrenmiş « tir. Ulusal Cephe Bildiriği Kahire, 11 (A.A.) Sokaklarda ve sağlam bir politikadır. Bu olmazsa imar | 1923 senesinde müteveffa Arthur halkın heyecanı dün de devam etmiş, Henderson tarafından müzakere edil - fakat hiç bir vahamet göstermemiştir. miş ve o zaman Vefd partisi tarafın 'lYınıı bütün partiler delegzleri, krala dan rededilmiş - olan ittifak muahede-'/sunulacak ulusal cephe bildiriğinin namesi projesinin kabul edilmesi ka- metnini kararlaştırmak üzere toplana- ve ihtilâfları sulhan halletmeleri için esas | KAMÂL ATATÜRK Başbakanın Söylevi Ankara, 11 (Telefonla) — Ankara- gibi çok masum ve vatana münhasır sayı lan işler dahi yapılamaz. Her işin başı da- Çocuğunu küçük yaştan arttırmaya alıştır. Ona yapacağınız en büyük iyilik budur. Ulusal ekonomi ve Arttırma kurumu Ankarada Bir î*i-eıı Kazası BirZavallı,Lokomotif Al- tında Kalarak Parçalandı Ankara, 11 (Telefonla) — Bugün saat on dörtte Ankara istasyonunda de- poya gitmekte olan bir lokomotif yol üzerinde hâğıt toplamakta olduğu sanı- lan bir zavallıyı boğazından, bacaklarından ve muhtelif yerlerinden Pparçala- mıştır. Kaza hakkında tahkikata başlanmıştır. "Ölünün hüviyeti henüz tesbit edil- memiştir. (Baş tarafı 1 inci yüzde) İngiliz - Fransız sulh tekliflerinin tevdü resmi makamlar tarafından memnuniyetle karşılanmıştır. 18 lerin Toplantısı Geri Kaldı —| Londra 11 (A. A.) — Eden, doğruca Cenevreye gitmek üzere bugün oihdm sonra Londrayı terketmiştir. Eden, bugünkü kabine toplantısında ka- rarlaştırıldığı veçbile, Laval - Hoare plâ - nını yarın 18 ler komitesine bildirecektir. Petrola konacak ambargo hakkındaki mü- zakereler talik olunmuştur. 18 ler komitesi sulh plânları bakkında bir karar almıya - kalmaktır. Bunların başında Cemiyeti Ak- | Sak fakat bunları, tahmin edildiğine göre irtibat komitesine yahut Milletler Cemiye- ti konseyine bildirecektir. Konsey, salı gü- nü toplanacaktır. Burada bildirildiğine göre, 18 ler komi- tesinin toplantısından evvel asıl ilgin iki devletten, yani İtalya ve Habeşistandan hiç bir cevap beklenmemektedir. Bugün meseleye Milletler Cemiyeti el atmış bu - hunmaktadır. Projede Yapılan Değişiklikler Londra 11 (A. A.) — Havas ajansı ay- tarmın öğrendiğine göre İngiliz kabinesinin Laval - Hoar plânında yapılmasını istediği değişikliklerin ehemmiyeti büyük değildir. 1 — Gözden geçirilecek tadil edilmiş olan proje, İtalya'ya asıl projenin Tigre'de vermekte olduğu araziden daha az arazi vermektedir. Habeşistan Aksum'u muha- 'fııı etmekle kalmıyacak, Adigrat'tı da |muhafaza edecektir. 2 — İtalyanlara açık bırakılacak — olan bölge Milletler Cemiyetinin — mümessilleri tarafından kontrol edilecek ve Neçaşinin hâökimiyeti altında kalacaktır. 3 — İngiltere kabinesi, İtalya'ya Tigre- den bir miktar arazi ve Habeşistana kazıl denizde bir mahreç verilmesinin arazi mübadelesi mahiyetinde olması ve bu veç- bile İngiltere'nin cmütecavize mükâfat» vermiş olmakla muahaze edilmesi imkânı- nın birakılmaması hususunda israr etmek - tedir. Habeşler O Taraflı Değil Londra 11 (A. A.) — Teyit edildiğine göre Habeş dış bakanı İngiliz büyük elçi- Kiğine müracaat ederek Paris'te tesbit edi- len sulh projesinin muhteviyatı hakkında bir şey alıp almadığını sormuş ve menfi cevap almıştır. Habaşistan topraklarında tek bir İtalyan askeri bulundukça impara- torun her türlü sulh müzakerelerini redde- deceği Habeş mehafilinde beyan olunmak- tadır. Ögaden mintakasının İtalyaya terki teklifine gelince, bu teklif gayri kabili ka- bul telâkkâ — olunmaktadır. Çünkü İtalya bu mıntakada hemen hemen hiç bir mu - vaffakiyet elde edememiştir. ... Roma'da Bir Tebliğ Çıkarıldı Roma 11 (A A.) İngilir - Fran- sız tekliflerinin Musoliniye tevdii mü - nasebetiyle aşağıdaki tebliğ neşredil - çukta İngiliz büyük elçisini kabul et - ir. Büyük' elçiler, hükümet reisine Pariste hazırlanan tekliflerin bir sure- tini vermişlerdir. Musolini, büyük elçi- lere, İtalyan - Habeş - anlaşmazlığının hakli için Fransa ve İngiltere hükümet- leri tarafından yapılmakta olan gay - retlere büyük ehemmiyet verdiğini ve kendisine tevdi edilen teklifleri tetkik edeceğini bildirmiştir. W0 L Londra'ya gönderilmiş olan bir vesika- da imparator, seferberliği ve süel harekâtı İngilizlerin urarı üzerine tehir etmiş oldu- ğunu halırlatmakta ve netice olarak — son günlerde mevzuu bahsolan şekilde bir hal mücadelede bulunmağı tercih eylemekte olduğunu söylemekt Habeş Elçili Paris 11 (A, A.) Bğ ediyor: Habeşistan, Milletler Cemiyeti konseyi ve asamblesi tarafından müttefikan tak - bih edilmiş bir tecavüze maruz kalmıştır. Bu sebepten Habeş hükümeti, mütecaviz İtalyayı doğrudan doğruya veya bilvasıta sin Tebliği — Habeş elçiliği teb- in Akibeti Birleşmiş Nîır, 1923te Müzakere Edilen Mttifak Projesini Şimdi Kabule Mütemayil İmiş caklardır. Yeni Karışıklıklar Oldu Londra, 11 (A.A.) — Kahireden bik di göre, kabinenin istifa ede * ceği haberlerine rağmen galeyan dim memiştir. Talebe ve halk tramvaylari ve otobüsleri yakmışlar ve fenerleri in- dirmişlerdir. Bu suretle şehirde yeni « den bir isyan havası esmeğe başlamış * tır. İtalya Mısırdan Pamuk Almıyor Kahire, 11 (A.A.) — Zecri tedbirleri protesto eden İtalyan hükümeti, Mısır hükümetine artık Mısır pamuğu alma « yacağını bildirmiştir. | Mısır Milletler Cemiyetine Girecek Londra, 11 (A.A.) — Baldwin A « vam kamarasında Mısırın Milletler Ce- |miyetine girmesi hakkında şu beyanat- Fta bulunmuştur: «1929 ve 1930 da müzakere edilen projelerde İngiltere pakt ahkâmına tâ- bi olarak Mısırın Milletler Cemiyeti a» zası olmak hakkını tanımakta idi. Hü- kümetin bu husustaki düşüncesi değiş- memiştir.» Petrol Ambargosu Geri Kalıyor koyacak olursanız bu yasağın cidden mü- essir olacağına kanaat getirmeniz lazımdır. Eskisinin ayni siyasayı takip edeceğiz. ... Londra Gazeteleri Londra 11 (A. A.) — Dün liberal ve Sosyalist gazetelerinde Habeş meselesinin fial patırdıları, bu projenin tadil edilmiş olduğu yolunda gelen haberler üzerine kuvvetini kaybetmiştir. Fransız Gazetelerine Göre Paris, 11 (A.A.) — Bu sabahki Pa- ris gazeteleri Laval - Hoar projesinin yapılması mümkün olan fedakârlıkla « |rın en son haddini teşkil eylediği müta- keasındadırlar. Bu gazetelere göre İ « talya bunu müzakereye esas olmak Ü- zere kabul, fakat Habeşistan redede « cektir. Populere gazetesi Fransız - İngiliz projesine karşı ateş püskürmektedir. Diyor ki: «Bu divanece bir projedir. Yalnız Habeşistanın istiklâlini hiçe saymakla |kalmıyor. Fakat ayni zamanda İtalya : |mın fethedemiyeceği toprakları da kem- |disine bağışlıyor.» İtalya İstediğini Alacak mı? Öcuvre şunu yazıyor: #«Hiç bir teahhüde girişmeksizin di- w)vhi.li!il ki, bir kaç vakte kadar İtal » |ya, redde uğramaksızın İngiliz hükü « ,metinden bütün dilediği değişiklikleri istiyebilecektir. Zira Baldwin Habeş « İtalyan davasını şubat ayına kadar her ne bahasına olursa olsun bitirmeğe az- metniştir.n ükâfatlandıracak iyette bulunan Mületler Ceniğel . Bamal ae ada ” » OA Dövlet Ambargeye Haxar tarafından tanınmış esas prensiplerin ha -| Cenevre, 11 (A.A.) — Resmi ma- ricine çıkan her türlü teklifleri nazarı dik- lürmata göre azadan on devlet mutemel kate almamağa kat'i surette karar vermiş Petrol ambargosuna iştirak edecekle- bulunmaktadır. * Paris 11 (Â. A.) — Hükümetinden al- dığı talimata tevfikan Habeş elçisi Laval'i Habeşistan'ın tamamiyeti mülkiyesine do- kunan hiç bir şart kabul edemiyeceğinden kat'i surette haberdar etmiş ve eğer bu teklifler, gazetelerde görülenlere benıîyoı-] sa gülünçtür demiştir. Baldwin Petrol Ambargosunun Zorluklarını İleri Sürüyor Londra 11 (A. A.) — Avam kamara - sının dün geceki toplantısında, gazetelerin yazdığı sulh tekliflerine karşı şiddetle iti- raz eden bir çok işçi saylavların nutukla - mından sonra söz alan başbakan Baldwin demiştir. ki: İtalya'ya petrol girmesinin önüne geç - mek hakikaten kolay bir şey değildir. Bu fevkalâde zor bir iştir. Ve böyle bir yasak rini bildirmişlerdir. Bu devletler şun - lardır: Arjantin, Finlândiya, Irak, Yeni Ze- landa, Felemenk, Romanya, Siam, Çe- koslovakya, Hindistan, Sovyetler Bir « liği, | Adisababa'da Adisababa, 11 (A. A.) — Buradaki İİngiliz ve Fransız elçileri, İtalya ve |Habeşistana teklif edilen sulh projesi- Jni almışlardır. Teklifler Neşredilecek Lomdra, 11 (A.A.) — Baldwin Avam kamarasında demiştir ki: «Fransız - İngiliz tekliflerinin haki» ki metnin neşredilmesini benim kadar Jarzu eden kimse olmasın. Fakat şunu |da kabul etmek lâzım gelir ki bu yalnız bizim işimiz değildir. Mümkün olur ol- İmaz- bu- teklifler neşredilecektirse