March 28, 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

March 28, 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Bir İngiliz Gözile Vaziyet D.i.. bir tesadül, karşıma, bir İngiliz ihtiyat zabitini çıkardı. Bu zat, men- sup “olduğu müessesenin İstanbulda alâka- dar olduğu bazı menfaatleri kontrol et - mek için gelmişti. Bir kaç gün evvel Lon- dradan geçmiş, Parise uğramış. sonra bü- tün Orta Avrupayı katederek buraya ka- dar gelmişti. Bu zata sordum: — Siyasi vaziyeti nasıl görüyorsunuz? Harp yakın mı? Bir saniye bütün hareketleri durdu. Öm- rü iş hayatında geçtiği kin bir bakışta pek çok şeyler okumiya alışmış görünen göz- lerini gözlerime dikti. Sonra derhal cevap verdi — Hayır. Bu keskin ve kat'i cevabını az sonra göy- le izah etti: — Ortalıkta bir gürültü var. Bu gürül- tü Almanyanın bir hareketinden doğmuş- tur. Bu hareket şudur: Almanya, nihayet kendisine ait olan bir mıntakaya girmiş - tir. Ona: Senin, bunu yapmıya hakkın yok- tu! diyemeyiz. Çünkü, kendi toprağının dı- şına çıkmamıştır. Eğer Almanya, başka bir memlekete tecavüz etmiş olsa idi, vaziyet değişirdi. Halbuki ortada böyle bir şey yoktur. Bundan başka şunü da unutma - mak lâzımdır ki muahedeler, ilânihaye mu- teber ölmak Üzere yapılmış şeyler değil- terdir. Onlar, zamana uydurulmak gerek- tir. İhtiyaçlarla karşılaştırılmaları ve bu - nun neticesinde icap eden tadilâtın yapıl - masi zaruridir. Binaenaleyh, vaziyeti bu bakımdan mütalea etmek lâzımdır. Fakat tecavüz yolile yaptırılmak — istenecek her hangi bir tadil teşebbüsünün de icap eden mukabeleyi görmesi tabildir. Bu itibarla ben, gürültü yapan her iki tarafı da mu- €ibi muahaza görürüm. Almanyayı muatep bulurum: Zira, kendine ait olmakla beraber, ni- hayet vaziyeti bir muahede ile tevsik edil. miş bir mıntakayı işgal etmiştir. Fransayı töhmetli sayarım: #imdiye kadar, tahdidi — teslihat noktasından yapılması icap eden — şeyleri yapmamıştır. Bütün bunların neticesi de, bugünkü karışık vaziyet olmuştur. Fransız hükümeti, yeni bir seçime gidi- yor: Muayyen bir görüşü müdafaa etmesi zaruridir. Almanya, ayni suretle yeni bir intihabat arifesindedir: Halkın dilekleriğfn her vesile ile yerine getirildiklerinin ifade olunması zaruridir. Doğruyu söylemek lâzim — gelime, asıl mesele, intihabat meselesidir. Ve bundan Ötesi, şimdilik lâklâkiyattır.» Selim Ragıp Günün Mukayeseleri.. Almanya her istenen şeyi imza- lar ve imzasını tanımaz... Fransa, imzalar durur; taahhüd altında bulunduğunu zanneder ve taahhüdünden ancak başka bir şey imzaladıktan sonra kurtulur... İngiltere, imzaladığına dikkat e- der, ve canı o kadar - sıkılmıştır ki, elinden gelse hiç bir şey imzalamaz. ... Fransa, harekete geçmeksizin konuşur. Almanya harekete geçer sonra konuşur. İngiltere, konuşmadan harekete geçer. ... Almanya, shayır» deyince, «hayır» demektir. Fransa, ehayır» deyince, vevet» demektir. İngiltere «hayır» deyince, — «belki» demektir. ... Fransa, bir yeşil masa üzerine dosyalar yığar. Almanya, bir yeşil masa üzerine yamruk vurur İngiltere, yeşil masa üzerine, siga- rasının küllerini döker.. ** Fransa, büyük bir millet olduğunu düşünur durur.. “Almanya, büyük bir millet olduğunu tekrarlar durur.. İngillere, büyük bir millet olduğuna © kadar kanidir ki, bunu düşünmez 70 Bin Kişilik Bir Habeş Ordusu İtalyanları Bekliyor İtalyan Kuvvetleri Mısır Sudanı Hududu Boyunca İlerliyorlar Roma 27 (A.A.) — İmparator, 70 bin kişilik bir ordu ile Aşangi gö- lü önünde mevzi almıştır ve bu or- duya İmparatorun muhafız kuvvet- leri ile gene İmparatorun Şeva, Vol- lo ve Harrardaki kıtaatı da dahil bulunmaktadır. Bu ordu iyi talim görmüştür ve iyi techiz olunmuştur. Elinde takriben iki bin mitralyöz, son sistem elli top ve bir çok ta tay- yare ve tank topları vardır. Bu or - dunun eksiği yalnız tayyaredir. İm- parator bizzat kumanda etmektedir. İtalyanların İleri Hareketi Londra 27 (A.A.) — İtalyan kol- Tarı, Mısır Sudanı hududu boyunca ve Gondar ve Gojjam istikametinde ilerleyişlerine yavaş yavaş devam etmektedirler. Ogadende görülen bütün Habeş tecemmüatını şiddetli bir bombardıman altında tutan İtal- yan tayyareleri, bu ileri hareketleri kolaylaştırmaktadırlar. Adisababaya gelen haberlere ba-! kılırsa, İtalyanlar Sassabaneh isti - kametinde toplu bir ilerleme hare- ketine başlamışlardır. ... Tigre cephesi 27 (A.A.) — Ha - vas ajansı muhabiri bildiriyor: İtalyan ileri hareketi süratle iler « liyor. İtalyanlar dün Mai Timket'i işgal etmişlerdir. Habeşler Tembieni ve Şireyi tamamen tahliye etmişler- dir. Ras Kassa, Seyyum ve İmru'nun elyevm, 12 bin kişiden fazla olmu- yan bakiye kuvvetlerile, Gondar ci- varında karargâh kurdukları haber verilmektedir. İtalyan Tebliği Roma 27 (A.A.) — Mareşal Ba - doglionun 166 numaralı resmi teb- liği: «Her iki cephede de şayanı iş'ar |bir şey yoktur.» — Bir milyon küsur liralık alacak davası Hükümet ale—yvhi;ığ açılan davanın görülmesine başlandı. Hazine avukatları resmi vesikalar istedi Ankara 27 (Hususi muhabirimizden) — Hükümetten bir milyon küsur — lira alacaklı olduğunu iddin eden Abdülhamit Berzenci'nin davasının görülmesine bu- gün ikinci bukukta başlandı. Davacı bu paraları milli mücadele sırasında reisi bulunduğu B. C. M. M. grupu ile çalıştığı zaman Anadolunun muhtelif yerlerine — yapılan malzeme ve aaire için sarfottiğini, daha serveti de olsa yurd için feda etmekten çekinmiyeceğini, fakat gimdi muhtaç vaziyette olduğunu söyledi, davacı evvelce maliyeye müracaat etti- ğini, fakat muvafakat cevabı alamadığından mahkemeye baş vurmak mecburiye - tinde kaldığını ilâve etti. teslim edildiğinin retmi vesikalarla tesbit ... Japonlar vaziyeti Moskova 27 (A.A.) — Ulanbaturdan , bildiriliyor: 24 martta saat 15,15 te bir Japon - Mançuri müfrezesi üç kamyon — Üzerinde Mongoldzagas bölgesinde Buirnon gölü ya- kininde Mogol toprağında, Mogol budut ka. rakoluna hücum etmiştir. Müsademede mü- Alearvızlara 4 kamyon üzerinde bir takviye müfrezesi de iltihak etmiştir. Mogol kara - kolu mukabele ederek mülcarrız müfrezeyi Mançuri topraklarına çekilmiye mecbur et- miştir. Ölen ve yaralanan yoktur. — Bu sene plâjlar hakkında belediye sıkı tedbirler alıyor - muş, Hasan Bey.. - l »: .. Boğulma vak'alarının ö- Bunun üzerine söz alan hazine avukatı, davayi sarih bulmadığını, verildiği iddin edilen harp malzemelerinin cins ve miktarı ile kime ve merelere, hangi tarihlerde edilmesini istedi. Neticede dava 14 nisana talik edilmiştir. Mogolistan müsademeler yine başladı hududunda vahim görüyorlar 25 mart sabahleyin 200 kişilik bir Ja » pon - Mançuri müfrezesi Mogol karakolu ü- zerine tüfek, mitralyöz ve hattâ iki defa top ateşi açmışlardır. Japon - Mançuri kuvvetlerinin tahşidatı devam ettiği için, Mogol mahfilleeri bu gi- bi taarruzlara intizar etmek lâzım gelece - ğini bildiriyorlar. Tokyo 27 (A.A.) — Domei ajansının bildirdiğine göre, Mançuko hududunda vu- kua gelen hâdiseler burada vahim nlınkı telâkki edilmektedir. lti yapacakmış... »« Bir can kurtarma teşki - Afrikaya Gönderilen Harp Malzemesi Roma 27 — Harbiye bakanlığı bütçesi hakkında izahat veren har- biye müsteşarı Afrikaya 450 bin tü- fek, 11,500 mitralyöz, 800 top, 300 tank, 80 bin hayvan gönderildiğini söylemiştir. Müsteşar ana vatan topraklarında da (1,250,000) asker bulunduğunu ilâve etmiştir. Ras Nasibu Ölümden Kurtulmuş Cibuti 27 (A.A.) — Stefani ajan- sı bildiriyor: Ciciga bambardımanı hakkında gelen yeni haberler Ras Nasibu'nun sadece bir tesadüf eseri olarak ö - lümden kurtulduğunu bildirmekte - dir. Ras Nasibu, şehir haricinde bu- lunan Vehip Paşa ile istişare etmek üzere sarayından henüz çıkmıştı ki, saray, üzerinde uçan İtalyan tayya- releri tarafından baştan başa tah - rip edilmiştir. Venizelosun cenazesi dün kaldırıldı Atina 27 (Hususi) — Venizelosun ce- naze merasimi bu sabah Giritte büyük me- rasimle yapılmıştır. Tabut bir top araba- sına konmuştu, Alayda Prens Pol ve di- ğer hükümet erkânı hazır bulunmuştur. Binlerce halk alayı takip ediyor Girlt kazalarından 500, Atinadan da gönderi- len 1000 çelenk göze çarpıyor ve mera - öln. ankea di gönlir ll ae li ü aakibi yordu. Giritte matem büyüktür. Eski Frika ka- lesi siyaha boyanmış, duvarlara heyecan verici yazılar yazılmışlır. Ceset bir kaç gün teşhir edildikten sonra Venizelosun evi karşısında yaptırılan abide içerisine gömülecektir. Tevfik Rüştü Aras Flanden ile görüştü Paris 27 (A.A.) — Flandin, M. Litvi- nofla elli dakika kadar görüştükten sonra |Amerika Birleşik devletleri büyük elçisi M. | İStraus'u kabul etmiş, bilâhare Türkiye Dış İşleri Bakanı doktor Tevfik Rüştü Aras ile bir mülâkatta bulunmuştur. İki parağmçu kiz atlayış yaparken öldü Moskova 27 (ALA.) Komünist gençlikleri azasından paraşütçü genç kız | Liuba ile Tamara İvanova, paraşütle sü- rekli bir a'layış yaparken ölmüşlerdir. Bu bayanların ikisi de çok cesur paraşütçü idi. Liuba 49 ve İvanova da 46 atlama' yap - mışlardı. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: Hasan Bey — Fiatları indir- medikçe, «boğulma» vak'a - Tarıtın önüne geçemez azi « zim!.. Kipling ve Şinasi'nin Mirası G Rodyar Kipling hakkında türlü dil — eçenlerde Ölen meşhur İngiliz edibi ğ lerdeki gazete ve mecmualarda yazılar ğ kıyor, Meşhur edibin eserleri pek çok bet görürdü, muharrir yazı ücreti olarak her kelimesi için bir gilin alırdı; hattâ a- nun yazı tarifesini öğrenen garip merak sahibi bir zengin bayan, Kiplinge giderek gıkarıp bir şilin vermiş ve uzattığı hatıra defterine bir kelime yazmasını rica etmiş, — yatir de kalemi eline alarak sadece gu ke- — limeyi yazmıştı: — Teşekkür, Ve buna benzer daha bir çok hikâye- ler... Sanatkârın hayat ve hatıralarından bah- — seden bu yazılar arasında onun yazısına en yüksek ücret alan muharrir olması nok- tasında — ehemmiyetle — duranlar çoktur; bunlar, edebiyatın insana ne derecede zen« ginlik getirebileceğini göstermek — hedefini güdüyorlar ve netice olarak Kiplingin bı » raktığı büyük mirası belirtiyorlar, : Gerçi her edip, Rodyar Kipling değil dir; her memleketin kazanç seviyesi de bir değildir, fakat İngiliz şairinin — arkasında — kalan şan ve şereften başka mühim bir ye- — kün tutan servetine ait haberleri okuyunca bizim büyük edibimiz Şinasinin mirasına — dair vaktile okumuş olduğum bir yazıyı ha- tırladım. İhtiyar Osmanlı imparatorluğuna ehem- miyetli bir gençlik aşısı demek olan siyasi Tanzimat hareketinden sonra edebiyatı « mizin Avrupalılaşması yolunda — küvvetli — bir cereyan uyandıran, memleketimizde ilk — yazılı tiyatro esarini getiren, ilk gayri resmi gazeteyi çıkaran, — şüirlerinden — başka makalelerile kafalarımızın ve ha - yatımızın Avrupalılaşmasında tesirli olan Şinasi, Cihangirde Sormagir —mahallesinde — tek başına yaşadığı evde sükün ve inziva — içinde öldüğü zaman bıraktığı miras, mu- harrir Ebüzziya Tevfiğin huzurunda şöyle- — ce tesbit edilmi Altı yadi setre, üç dört redingot, iki fıs rak, yirmi fantezi yelek, pantalon, kutu -« larından çıkarılmamış biri iki düzüne görn- lek, altı yedi fes, düzünclerle çorap ve İmendil, beş on çift potin, bir kaç şemsiye, — fdört beş baston, bir çok fotoğrali... Muharririn Pariste yaşadığı tanbulda annesine gönderdi İlarla iki resmi de bir çekmece içinde taplu lolarak bulunmuştur. Annesinin ölümünden — İsonra bu çekmecenin şaire kaldığı anlaşı » — |hyor. â | / Şinasinin bıraktığı miras içinde bu aay- 3 İdıklarımızdan başka İyansızca bir musiki — |lözati, bir armonyom. yazıma bir Nefi di- İyanı, bazı matbu kitaplar vardı. Çalgı, şairin uzunca bir zaman evvel boşamış ole — duğu karısına hediye edilmiş, resimler ve moktuplar oğluna verilmiş, öteki eşya ve — kitaplar da satılığa çıkarılmıştı. Bizim ediplerimiz içinde —miras olarak — bu kadar bol elbise ve saire bırakmış olan- — laçın nadir olduğunu da unutmiyalım! —— cuda Bern sefiri istifa etti Ankara, 27 (Hususi muhabi- rimizden) — Bern sefiri Cemal — Hüsnünün istita ettiği söyleniyor. — ıngiltereden gelecek dövizler Ankara 27 (Hususi) — Vekiller heyeti Türkiyeden İngiltereye mal sevkeden ih - racatçılara bu malların bedeli olarak İn - giltereden gelecek serbesi dövizlerin an- — cak Merkez Bankasına yalırılmasına karar — wermiştir. $ Yeni anketimiz | Meşrutiyetten sonra gelen || Şairlerimizin, romancı — ve '| hikâyecilerimizin en kuvvetlisi : kimdir ? İ Bu sorguya, en tanınmış yazıcı- larımızın verdikleri cevaplar. ede: biyat âlemimizde çok hayırlı ve bür | yük bir hareket uyandıracaktır © — . « ' Bekleyiniz! K— g> K " alinğ a Ci OKU