7 Ağustos 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

7 Ağustos 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Birde. incir standardı müstahsile yükletiliyor Hazırlanan beş maddelik rapor tetkik edilerek | Müsadere edilen kaçak bir talimatname hazırlanacak İzmirde incirişleyen kızlar İzmir (Husust) — Uktsat Vekületi draç | — Kuru meyva ihracatçılar birliğinin ha - Mahsullerimizin dış piyasalara hilesiz ola-|vost görüşlerini meydam koyun bu Tapor- Tuk gönderilmesini temin için ciddi tedbir-| da bazı mahzorlu noktalar —bulunması du İzmitte mühim Bir kereste Kaçakçılığı keresteler göçmen evleri yapılmasına tahsis edilecek İzmit (Husust) — Viltyet epey za- mandanberi İzmitte yapılın bir kereste kaçakçılığını tahıkik etmektedir. Bu tahkikata Ziraat Vekâleti de bir müfettiş göndermek suretile iştirak et- miştir. Vak'a şu şekilde hülâsa edilebi- Tir: 934 senesi kâmunusanisinden itiba- ren 936 mart ayı nihayetine kadar ör- manı çok olan mintakalardan trenle İz- mite 3800 metre mik'abı kaçak kereste getirildiği hükümete ihbar edilmiştir. Vilâyet bu ihbar üzerine derhal tahki- kata başlamış ve az bir zamin zavyfında kaçırılan keresteleri meydana'çıkartritş- tır. Bu kerestöler İzmit mmtitakasında göçmenlere ayrılan arazide 'ev — yapıl- ması için kullanılacaktır. Kaçak kerestelerin mühim bir kıs- mı imeydana çıkarıldıktan sönra suçlu- imahsulü ler almaktadır. İlk tedbir olarak üzüm ve| muhtemeldir. — İhracatçı — bakımından birllar da tesbit edilmiş, sarf ve İstiklâk İncir mahsallerinin kontrolü hakkında birer | ifade eden bu vapor, bötün yükümü müs - İ «dildiği için müsaderesi imkânı kalmar Yeni yılın ETTİR MAT EPPAE p Üç yildir Ülk mahsul verme vekörünu fabrikaya Alpullu 6 (Husust) — Alpullu şe- ker fabrikası bu yılki faaliyetine ayın 10 uncu gününden itibaren başlayacak- tir. Bu seneki ilk pancar mahsulü bü- yük merasimle dün fabrikaya sevkedil- miştir. Üç senedenberi hali faaliyette bulu- nan bu fabrikaya bu yıl da ilk mahsulü veren Mandıradan Hafız Hasandır. Ve ilk mükâfatı da üç senedir bu çalış -| Ziraat bankasına Bir teklif Alaca kazası çiftçileri Yazetemize talimatname hazırlanmaktadır. tabale yüklemektedir. Ve Bu tavsiyelerle, hanış olan bir kıstm kerestelerin de para-| gönderdikleri bir Tmektüpta Tedümle Vekâletin gösterdiği lüzum üzerine İz- | müstahsil hracatçıya hiç bur olmadan #n. Mir kuru meyvacılar ihracatçılar birliği, bu | cir mahsulünün etandardım daha incir uğa- falimatnameye esas olarak görüşlerini bir |cı üzerinde yaparak vmalı piyasaya arzet - Taporla tesbit etmiştir. Hazırlanan raporda Ti esaslar müdafan edilmektedir: | — İncir ihracatının kontrolü için ya: Pilacak ilk iş, istihsal zamanında incir min- takalarından İzmir ihraç mıntakasına gele- €ek malların iyi bir şekilde tasnifini temin etmektir. Karışık olarak İzmir piyasasına gelecek malların ihraç mevsiminde İzmirde tasnifine imkân yoktur. 2 — İzmirde incir — imalâthanelerinin hhi kontrolü, şimdi İzmir belediyesinin Rösterdiği titizlik sayesinde halledilmiştir. ür incirleri, dünyanın en sıhhi müssese- de gösterilen titizliği gördükleri için, bu dan yapılacak bir şey yoktur. 3 — İncir ambalâjları işlenmiş veya iş- lenmemiş şekilde 125 gramlık tahta kutu Yeya selofan paketlerinden başlıyarak yirmi kiloluk muhtelif şekilerde matbu ve Rayri matbu formalardır. Şimdiki amba - İlilar şekil itibarile iyidir. 4 — İncirler istihsal mıntakalarında a. fağıdaki şekillere ayılmıştır: | — Süzme, 2 — Elleme, 3 — Paçal, — Natürel.. Bu şekilde satın alınan incirler —ihraç Tüntakası olan İzmirde, incir — hanlarında za (Kronlara) ayrılır. İçlerinden ezik, İükyeniği, ağzı yarık, ekşi, hastalıklı ve slir Meli incirler ayrılır. Bu şekil salimdir. İş « emiş olarak ihraç edilen incirler La- Yer, Lokum, Protoben, Puld, Kolona, Le- fida ve Garland cinaleridir. Bütüa bu Hp Ücüler 4 krondan 9 krona kadar ambelâi maları üzerine marka ve isim alırlar. İş- tümiş incirlerin ambalâj formaları iki yü- ı?lhn Bim alırlar. Bu itibarla işlenmiş 4 irler, müşteri memleketin arzusuna tabi lar, İşlenmiş süzme ve ellemeler Lâtince ÜRüLüZ hümlere eyrılmaktadır. $ — İncirleri kontrol komisyonu faaliye- V. Pösmelidir. Ancak bu komisyon, İktsat mek mevkünde kalmaktadır. Halbuki bu tasnif meselesi nasıl ki İhrm catçı için büyük bir masraf icabettiriyorsa, müstahsil için de aynidir. Bu husüs kâ mür İarının tahsili için takibata başlanmış- tır. Tahsil edilecek para yekünunun 95 bin Hira kadar olduğu tahmin edi'mek- tödir. diyorlar ki: Bura çiftçileri devam teden kurüklik dolayısile ziraat banıkasına olah borcu- mu veremömektedir. Savfa Faaamen ilk pancar fabrikaya verildi Lit götürürken kan köylü almaktadır. Fabrika faaliyete 5 ağtastosta başla- miş ise de pancar işlemeğe ancak 10 nğustosta başlayabilecektir. Hasan tarafından yetiştirilen pan « carlar arabalarla fabrikaya nakledil - zmektedir. Resmimiz ilk arabamın fabrikaya merasimle sevkini göstet - mektedir , Bir ayı üç İneği parçaladı Armutlu'6 (Hususi) — Buradan iki' buçuk saat uzaklıkta bulunan «Arna« vutköyrn çiftliğinde şöyle bir hâdise ölmüştür: Talip adında bir çoban ineklerini otlatikiik için ormana gitmiş, bir müd- İhmal ve Hükaydileri yüzünden bu| — Zirsat bankası buradaki göçmenlere | det sonra oracıkta uyuya kalmıştır. kaçakçılığa sebebiyet veren memurlar tohurluk ve yemeklik büğday dağıta- Bu uykudan istifade eden ayı, üç tahsil sermayedar değildir. İncirisi topla * İğa tesbit edilmiş ve haklarında takiba- | Caktır. Bu buğdüyları da buraya 20 ki-| jreği parçalayarak yemiş, hâğiseye u- mıya yarıyacak vesalti güçlükle temin mec- buriyetinde kalan müstahail, bu yeni vazi- feleri kakdıramıyacak vaziyettedir. ta başlanmıştır. Kaçakçılık sahte tezkere ibraz etmek dan getirecektir. Çerikliden getirilecek büğdayın İktisat vekâletinin hazırlıyacağı talimat | Suretile yapılmıştır. Suçlular mahke-| , her kilosuna B0 para makliye trtarada namenin çok ciddi bir tetkike Tüzüum hisset- tireceği muhakkaktır. meye verilmişlerdir. kında İzmitte başlanacaktır. Yozgat vilâyeti Avrupaya iki doktor gönderdi Yozgat (Husust) — Orta Anadolu- nuün en güzel vilâyetlerinden bitidir. Son yıllarda şehrin imarı için hızli bir çalışma başlamiştır. Yozgatta deniz yüzünden 1300 met- re yükseklikte bir çamlık vardır ki bu« tamamlanmış bulunmaktadır. Vilâyet hesabına da avdetlerinde — hastanenin töntken tesisatında çalışmak üzere Av- rupaya iki doktor gönderilmiştir. Büt- lar iki sene Avrupada tahsil görecekler ve döndükten sönra münhasırah Yöz. gat hastanesihde çalışacaklatdır. Has. yanan çobanı da kövalamıya başlamış- tir. Talip derhal silâhina sarılmış, fakat 'butia daha Yazla kizan ayı, bütün kuv« Ya-|binmektedir. Banka buruda dağitacağı vetiyle Çobatim üzerihe hücum etmiş- buğdayı buradan ve çifeçinin böretina İçi,, Çoban, zekâsı veya tecrübesi taye- mmahstip ederek alsa het köylü bör- cundan kurtulacak kem de banka nak- liye masrafırıdan kürtulacuğı için göç- menlere dağıtılacak buğdayı daha ucu- a mül olacaktır. Zirasit batıktisınin bu — temennimizi nazan dikkate alması bütün Alaca çift- çilerini sevindirecektir. Balıkesir gençlerinin seyahati Balıkesir (Hususi) — Balıkesir Hal- kevi temsil ve koro şubesi Ayvalık ve civarında bir seyahat yapmağa karar | Bu hafta içinde yapılacak olan ge- zintide Ayvalık ve civarıridaki köylere gidilerek köylü ve hâlkla yakından te- maslar Yâpılacak ve temsiller verile » Ük'“. » Atletizm birincileri Türkiye atletizm müzabakalarma hâzirlıik olmak üzere Balıkesir mmtaka sporcüları arasında ekzersizlere başla- mıişlardır. İzmir paraşüt külesi İzmir,6 (Husust) — Kültür Pârktâ â karar verilen paraşüt kulesi, 38,000 'tkâletinin tayin edeceği maaşlı bir mü-|"aS1 ayni zamanda Yozgadın savfiyesi- Hlsene ile Ku mayva hracatçılar birli -| Gf - Önden bir eksperin iştirakiyle meydana| — Bu çamlığın eteğine Anadoluda öçis Belmelidir. Kontrol, malın işlenmesi sra-İne az rastlanan büyük bir hastane ya« incir mağazalarında yapılmalıdır. pılmıştır. Hastanenin bütün noksanları Pazar Ola Hasan B. Öıju Ki tâne yalnız Yoözgadın değil Böğazlı «|litaya bir müteahhide ihale edilmiştir. yan, Sungurlu, Köhne, Akdağ madent ; Türkiyenin ilk paraşüt kulesi dört ayda kazalarının da ihtiyaçlarını karşılamak- | tamamlanacak ve Türk gençliğinin ça- tadir, hışmasına tahsis edilecektir. Türk hava kurumu tarafından inşası- sinde caninıı kürtarabilmiştir. Talip yanında bülünan bir kutu kib- ritle kuru otları tutuşturmuş, bu ateş- teh korkan ayı soluğu dağda almıştır İzmirde 3 örta Mmektap açılıyor İzmir, 6 (Hususi) — Bu yâl İzmir- de ilkmekteplerden 1800 talebe mezun olmuştur. Liseler ve Oorta talebe kabul edemiyecek vaziyette ol. dukları için İzmirde üç orta mektep ©- çılmasına kârar verilmiştir. Bu mek - teplerden biri Göztepede ve yalnız kız talebeye mahsus olmak üzere açılacak- tır. Arapkir beledliye reisi beraet etli Arapkir (Husüsi) — Belediye reisi Nazım Fadillinin ağır cezada — devam eden mühakemesi neticelenmiş ve Nâ. zim Fadıllı berast etmiştir. İzmitte stcaklar bâştadı Tzit (Hudust) — İzmnitte bürültci sıcaklar olanca şiddetile devam etmek-« tedir. Derecei hararet gölge de üç gün- denberi 37 santigrattan âğağı düşmhe. miştir. Halk serin yerlere ve buz depo- larına hücum etmöktedir. Arapkirde yağmurlar Arapkir ( Husust ) — Burada iki gündenberi sürekli yağmurlar yağmake tadır. Ekinler harmanlarda toplu oldü- ğu için yağmurların tesiri ile çürüme- sinden korkulmaktadır. Bundan başka Malatya — inhisarlar başmüdürü Sırrı tütün mahsulâtını gözden geçirmek üzere buraya gelmişe Üür. Büğday Reköltesi fazla Eskişehir, Borsaya — günde 15 vâğön Büğdüay ve aârpa gel - möktedit. Bu yil teköltesi değeri yildân üç misli fazlâdir. Büğday Hatlati âöit kürüş B0 üantlnü Büdat düğrküğtür.