September 25, 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

September 25, 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

TELGRAF Çanakkale ve Karadenizl Boğazlarındaki yeni rejim Tatbik edilecek yeni ahkâm hakkında Ankaradaki ecnebi sefarethanelerine yeni bir nota verildi Ankara 24 (A.A.) — 5 ağustos 1936 tarihli notasına ek olarak Hariciye Ve- kâleti tarafından Ankaradaki — ecnebi tefarethanelerine Boğazlar umumi ta- biri altında ifade edilen Çanakkale bo - | Bazı, Marmara denizi ve Karadeniz bo- Bazlarında tatbik edilecek yeni ahkâm hakkında aşağıdaki mütemmim iza - hatı havi yeni bir nota tevdi etmiştir. Kılavuz istasyonlar 5 ağustas 1936 tarihli tamimde kı - kavuzluk işleri için dört kılavuzluk is- ftasyonunun yani Çanakkale boğazında Morto ve Gelibolu ve Karadeniz bo - Çazlarında büyük liman ve Haydarpa- istasyonlarının ihdas edileceği bil- İirilmişti. Bu hususta yanlış anlaşma- kara mahal bırakılmamak üzere ihdası kakarrür etmiş olan mezkür dört is - tasyonun henüz ifayi vazifeye başla - Mamış olduklarını bildirmek faydadan hali değildir. Mezkür dört iştasyon ih- İlas olununcıya kadar boğazlarda çok- fanberi mevcut olup hali faaliyette bu- tının kılavuz istasyonları eskiden ol- uğu gibi işliyeceklerdir. Binaenaleyh ticaret gemileri evvel- te olduğu gibi işliyeceklerdir. Yarı kı- kavuzluk için aşağıdaki kılavuzluk is - fasyonlarına müracaat edebilirler: Akdenizden Çanakkale boğazına girmek için: Çanakkale kılavuz istas- Yonu. Karadenizden Karadeniz boğazına girmek için Telli tabya - Rumelika - Yak - kılavuz istasyonu. Marmaradan Karadenize geçmek i- Rtin: İstanbul limanı. Boğazlar memnu mıntakasi Çanakkale boğazı. Anadoluda Karabiga kasabası gar « bındaki Karaburundan eski gayri as - keri mıntaka hududundan başlıyarak eski hududu takiben ve Bayramiçin MA kilometre şimali garbisindeki Çeltik Bırtından sonra Ezine şarkı ve Ayva- lık garbı üzerinden Sivrice burna ka - :ıır uzanan hattın garbı - bu hat dahil -. Rumeli mintakasında” Şar! beş kilometre garbından Evreşe şimalinden, Yerlisu cenubun - dan, İbrice burnu garbından Tuzla gö- lüne kadar imtidat eden hattın » da - hil - cenubu. Marmaradaki Marmarapaşa lima - nı, Ekinlik, Avşar ve civarındaki kü- çük adalar grupu ile Bozca ve İmroz adaları ve Küçüktavşan adaları gru - pu. Karadeniz Boğazı : Anadolu mıntakasında - Serviburnu şimalinden yani gaz tanklarının bulun- duğu yerin hemen şimal kenarından Karakulak şimali, Ali Bahadır köyü -da hil. Karaburun -dahil- hattının garbı. Rumeli mıntakasında: Yeni mahalle- nin hemen şimal kenarından Zekeriya köyü, Kısırkaya hattıdır -bü hat dahil- dir- Çanakkale ve Gelibolu kasabaların- /daki sahil sıhhiye teşkilâtına bağlı ta- haffuzhanelerin kendi hususi iskelesi ve bu tahaffuzhanelere giden yol. Ve Anadolu kavağında Manastır ağ- zındaki sahil sıhhiye teşkilâtına bağlı tahaffuzhanenin kendi hususi iskelesi ve yolu memnuiyetten müstesnadırlar ve memnu mıntaka ahkâmına tâbi de- ğillerdir. Çanakkale, Gelibolu ve Adalardaki kasabalar gibi belediye hudutları da - İdan suikast yapılmıştır. Haber İspans hilinde evlerin bulunduğu mahaller memnu mıntaka haricinde kalacak ve oradaki ecnebilerin kanun dairesinde ikamet ve icrayi san'atına müsaade edi- lecektir, Trovayolu Çanakkale Trova harabeleri için zi- yaret imkânını temin edecek yol bu - günkü Çanakkale -Sarıçal- Trova yo- ludur. Ziyaretler gündüzün ve bu yol- dan temin edilecektir. Mezarlıklar Mozarlıklara giren memurların gi- debilmesi ve gerekse münferit veya müçtemi bir halde ziyaretlerin icrası için icap eden yolun ve iskelenin el - yevm kullanılmakta olduğu gibi, Sed- dülbahir mezarlıkları için Seddülbahir iskelesi, Anafarta ve Arıburnu mezar- lıkları için Kilya iskelesi ve Gelibolu iskelesi ile bu iskeleletden mezarlıkla- ra giden yollardır. Fransada yeni l Titülesko Grevler Pariste 7000 amele daha ç grev yaptı Paris 24 (Husust) — Fransanın ba- İyileşiyor Sabık Hariciye Nazırı yemek yemeye başladı Belgrat 24 (Hususi) — Kan zehir- lenmesinden hasta bulunan Romanya- ga yerlerinde kısmi grevler devam et -İnin eski hariciye nazırı Titülesko git - SON FOSTA HABERLERİ Madridin etrafı sularla çevrildi İhtilâlci General Molaya suikast yapılmış Londra 24 (Hususi) — — Alkazar kalesinin hükümet kıt'aları tarafın - dan tamamen işgal edildiği haberi na- bemevsim görülmektedir. Kalenin ba- zı höcrelerinde gizlenmiş olan âsiler, bugün tekrar hükümet kıt'alarına kar- şı ateş açmışlardır, Diğer taraftan General Frankonun kuvvetleri Toledoya doğru ileri ha - reketlerini durdurmamışlardır. Bu tehlikeyi sezen hükümet, Mad- ridin müdafaasını takviye maksadı ile Toledoyu tamamen âsilere terkederek oradaki kuvvetleri payitahta çekmeği tasarlamaktadır. Bundan başka, Madrid ovasından geçen nehrin barajları açılmış ve su - lar on milyon metre murabbaı araziyi tamamen istilâ etmiştir. Âsilerin elinde bulunan Sevil rad - yosuna nazaran, İspanya cumhurrei Azana istifa etmiş ve yerine Martinez del Riyo tayin olunmuştur. Marksistler, Madritteki Almıan mek- tebinde ve bazı Alman tebaalarının ev- lerinde araştırma yapmışlardır. General Molaya suikast Paris, 24 (A.A.) — Figaro gazetesine göre General Molaya bir ecnebi tarafın yada heyecan uyandırmıştır. Filistinde bombardımanlar başladı Londra 24 (Hususi) — Filistine varmış olan yeni İngiliz askerlerin Hay fadan Kudüse nakli münasebetile A- rap çeteleri tekrar faaliyete geçmiş - lerdir. Bu çeteler tayyareler tarafından bombardıman edilmiş ve çetecilerden 41 arap maktul düşmüştür. Filistinde ölenlerin sayısı Kudüs, 24 (A.A,) — Filistin hâdise- Jerinin başlangıcındanberi 2643 Arap ve 346 Yahudi tevkif edilmiştir. Ölenlerin sayısı 700 dür. Bunun 35 i ,polis veya asker ve 82 si Yahudidir. İsparta - Burdur hattı Ay başında törenle açılacak İzmir 24 (Hususi) — Isparta -Bur- dur demiryollarının inşaatı tamamen Dil Blyramı Yarın büyük törenle kutlanacak Yarın dil bayramı memleketin her yerinde büyük törenle kutla- nacaktır. Bütün Halkevleri kut - lama programlarını hazırlamışlar - dır. Yarın şehrimizdeki Eminönü ve Beyoğlu Halkevlerinde dil hak- kında tanınmış hatipler söz söyliye- ceklerdir. Bundan başka konserler verile - cek, gösteriş kolları tarafından ti - yatro eserleri temsil edilecektir, Hafriyatyerinden Çalınan Altınlar Zabıta altınları bir antikacı dükkânında buldu Zabita dün Kapalıçarşıda Zincirli handa antikacı Niko isminde - birinin dükkânından beş parça altın müsade- re etmiştir. Bunun sebebi Kastamonu zabıtası- nın bir müracaatidir. Kastamon bıtası İstanbul emniyet direktöâı telgrafla müracaat ederek Taşköprü icivarında yapılan âsarı atika hafriya- tında bir hırsızlık olduğunu ve bura - dan çalınan beş parça altının Nuri is- i|minde biri tarafından İstanbula götü - İrülerek Zincirli handa antikacı Niko- ya satıkdığını bildirmiş ve bunların mü- sadere edilerek Kastamonuya gönde - rilmesini istemiştir. Zabıta da tarif edilen altınları mü- sadere etmiş ve Kastamonuya günder- miştir. Bu altınlardan ikisi de insan başı resmi, üçünün üzerin - de de gayet san'atkârane işlenmiş def- İne dalı resmi vardır. Alacahöyük'te Bir mezar Daha bulundu Türk tarih kurumunun Alaca Hö- Yyük hafriyatında yeniden bakır dev -| tine ait zengin bir mezar bulunmuş -| tur. Sekiz buçuk metre derinlikte mey- dana çıkan ve asıl değerde yeni vesi - kalar veren bu mezar şimdiye kadar bulunmuş olanların en iyi muhafaza edilenidir. Taşlarla çevrili tlan mezar odası ağaç ve kerpiçle kapalıdır. Ağaç tavan üstünde kurban edilen hayvan - ların başı ile ayak kemikleri altında |dizleri bükük iskelet yanında altın, gü- |müş, ziynet eşyası, geyik heykeli, neş kursu, 60 santim kutrunda büyük bir bakır kap ve diğer eserler bu me - zardan çıkan vesikalar arasındadır. Bu yeni eserle Alacahöyük hafriyatı arkeoloji âleminde gittikçe ehemmi - yeti büyüyen bir mevki almaktadır. İbni Sinanın 900 üncü Yıldönümü kutlulanacak İstanbul, 24 (A.A.) — Türk tarih ku- rumu bugünkü toplantısında büyük mektedir. Bugün, Parisin çikolatâ ve şekerle- me fabrikalarına mensup 7000 ame- le grev yapmışlardır. Ötel ve lokanta müstahdeminin Arasında da memnuniyetsizlik görül - düğünden, bunların da grev yapmala- rından korkulmaktadır. Maliye ve İktısat Vekillerinin tetkikleri Giresun 24 (Husust) — İktisat ve Maliye Vekilleri Ege vapuru ile dün şehrimize geldiler. Törenle karşılan - dılar. Vekiller memleketin ticari ve iktısadi ve bilhassa fındık mahsulünün durumu hakkında ticaret odası reisi - nin verdiği izahatı dinlemişlerdir. Ve- killer ayni vapurla şehrimizden ayrıl - mışlardır. Sıhhiye Vekili İzmirde İzmir 24 — Sıhhat Bakanı Refik Saydam, dün şehrimize gelerek yeni yapılan göçmen köylerini gözden ge - Çirmiş ve göçmenlerin yerleştirilmesi KOU hati Sila tikçe iyileşmektedir. Titülesko, bugün piliç çorbası piliç kızartması ve tatlı yemiştir. Kendisini tedavi eden doktorlar, ü- mitvar olduklarını söylemişlerdir. ile Eden Nuri Paşa ile görüştü Cenevre, 24 (Hususi — İngiliz Ha - riciye Nazırı Eden, bugün Cenevrede, Filistin hâdiseleri hakkında tavassutta bulunan Irak Hariciye Nazırı Nuri Pa- şa ile uzun müddet görüşmüştür. bitmiş olduğundan 1 ilk teşrin perşem- | Türk âlimi İbnisinanın 900 üncü ölüm be günü açılma töreni büyük merasim- | yılını tesit etmeğe karar vermiştir. le yapılacaktır, Hattın açılma töreni | Bu münasebetle İbnisinanın tercümel- için bir program hazırlanmıştır. Töre- ne Bayındırlık Bakanı Ali Çetinkaya- nın riyaset etmesi kuvvetle muhte - meldir. Çangırıda zelzele Çankırı, 24 (AA.) — Dün öğleden- beri il içinde dört defa yer daha olmuştur. Zayiat yoktur. bali, şahsiyeti, tip ve felsefe âlemin- deki büyük mevkii, ilmin terakkisine hizmeti tebarüz ettirilecek, İbnisinanın gayri matbu ve henüz malüm olmıyan eserlerinden bir kısmı metin olarak neş rolunacaktır. Türk tarih kurumu bu işle meşgul Sayfa aazr ea © Suriye istiklâli ve Antakyanın âtisi © Alman diplomasisinin faaliyeti F ransa ile Suriye arasında ya- pilan itilâfın bizi ne dereca memnun etmiş olduğuna bu sütun âdil bir şahittir. Henüz kat'i şeklini alma- yan muahedeye sah çekildiği haberi dahi içimizi sevinçle — doldurmuştu. Çünkü istiklâli uğurunda bizim kadar yakın bir çetin mücadele geçirmiş mil- let daha yoktur, dersek, mübalâğ yılamaz. Nitekim bu haberin bütün dünyaya intişarı sıralarında Parise gitmek üzere bulunan Dış işleri Bakâ- nımız da, Türk olan İskenderun ve An- takya vaziyetinin yeni muahedede na- zarı dikkate alınmış olacağının dost o- lan Fransa ve Suriyeden beklenir bir hareket olmak üzere mutlandığına -işa- ret etmişti. Şimdi, Paristen dönerek memleketi- ne gitmek üzere şehrimize gelen Suri- ye heyetinin reisi tarafından söylenen sözler bizim için Ümit halinde bulunan bu meselenin, yeni muahede ile inkisar uyandıran bir hal şekline bağlandığını gösteriyor. Heyet reisi Hâşim Elatasiye göre Antakya ve İskenderun, ünkü idari şeklile yeni Suriye idaresine in- tikal edecektir. Yani ırkan, harsen, his- sen, velhasıl her suretle Türk olan bu iki sancağın iki yüz elli bin kişilik sö- kenesi, bir müddet evvel ve muvakka- ten kabul etmeye mecbur kalmış oldu- ğumuz bir idareden, ruhsuz bir mata ve bir hırdavat çıkını gibi bir diğerine devredilmiş bulunacaklar. Bu suretle bir defa daha anlaşılmış ölüyor ki em- peryalist bir yola giren devletler, şe - killerinde yapabilecekleri en geniş an- lamdaki değişikliklere rağmen emper- yalist kalmaktan vazgeçemi yorlar, Fa- kat biz, bütün iyi duygu ve iyi geçinme emellerimize rağmen, yapılan bu mukabele karşısında, sakit kalmıyaca- ğız. Türkün elden ele devredilir bir mata olmadığını da, bunu anlamak is- temiyenlere anlatmaya çalışacağız. Bir müddettenberi Alman diplomasi ginin Şarki ve Or- ta Avrupada hara retli bir faaliyeti- ne şahit oluyoruz. Bu faaliyet, Al - man devlet adamlarının muhtelif mem- leketlerle temas etmeleri suretinde te- zahür eylemektedir. Bu faaliyet sa- hası, tâ — Londradan Orta — ve Şarki Avrupaya — kadar uzanıp gitmektedir. Geçen sene — General Göring'in Belgrada — yaptığı seya- hatle açılmış olan bu faaliyet devresi bu sene, Alman İktısat Nazırı Şahtın Balkan devletlerine icra eylediği seya- hatle temadi eylemiş ve bu temaslar neticesinde Almanya ile muhtelif Bal- kan devletleri arasındaki münasebet - lerde bir hayli yumuşaklık hâsıl olmuş- tur. Alman Hariciye Nazırının Peşte- ye, Macar Kral Naibinin Raoma ve Ber- line, Alman propaganda nazırı M. Gö- bels'in Atinaya yaptıkları ve yapmak- ta oldukları seyahatler, geniş çaptaki bu faaliyetten muayyen bir safhayı göstermektedirler. Bu gidip gelmeler karşısında alâkadar devletlerin ve bil- hassa Küçük İtilâfla Balkan Birliğinin, vaziyeti büyük bir dikkatle takip et - olmak üzere profesör Şemsettin Günal- yet teşkil etmiştir. meleri kadar tabit hiç birşey olamaz. Ortalıkta bir örümcek ağının girift şe- sarstısı/ tayın başkanlığı altında daimi bir he -| bekelerini andıran esrarengiz bir siya- si nesç dokunuyor. Etrafta görülen telâş,,bu ağa düşme- meye ve muhteris örümceklere lokma olmamaya matuf muhafaza ve müda- fai nefis gayretinden doğan çırpınma- ların akislerinden ibarettir. Selim RAGIP Asamble reisi muavinleri Cenevre, 24 (AA.) — Milletler Ce- miyeti asamblesi bugün toplanarak al- tı reis muavini seçmiştir. Mevcut 51 reyden Fransa 49, İngiltere 47, Yugos- lavya 44, Kanada, 39, Sovyetler Birli. ği 35 ve İtalya 32 rey almıştır. Asam- blede bulunmıyane İtalya lehindeki bu tevcecüh hareketi derin bir tesir yap « 4 4 Rizlle