5 Kasım 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

5 Kasım 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Bergama ve Menemende yeni yapılan eserler İzmir valisi Bergamada Bergama müzesi'ile Akropol yolunu, Menemende de yeni ıııezbal_ıa ile hâl binasını İstte Bergama — müzesinin, törenle açtı Bo altta Menemen hâlinin açılma törenlerinde bulunanlar Bergama (Husust — muhabirimiz - den) — Bergama müzesinin açılması Münasebetile Bergama Parti evinde be- ediye bir ziyafet vermiştir. Bundan Sonra Bergama Antikite müzesine gi - dilerek yeni müzenin açılma töreni ya- Pilmıştır. Müze binası bayraklaria do- hatılmıştı. Merasime İstiklâl marşile başlan - Muş: Bergama müzesi müdürü Osman Bayattekin bir nutuk söyliyerek Ber- Bama müzesinin hazırlanmasında nasıl bir çalışma takip edildiğini anlatmış - ftır. Müze müdürü burada toplanan e - Berlerin hep Orta Asyadan Eğe kıyı - larına kadar yayılan medeniyetlerin tanlı ve ölmez eserleri ol nu teba- tüz ettirmiş ve bazı teknik malümat vermiştir. Vali müze kapısındaki kordelâyı k Serek içeri girmiş ve davetliler müzeyi baştan başa gezerek her eser önünde Ayrı ayrı durmuşlardır. Vali müzenin hatıra defterine şunları yazmıştır: — «Bugün kapısını açtığımız Ber - Bama müzesinin inkişafından hâz duy- düm. Alâkadarlara teşekkür ederim ve Muvaffakıyetler dilerim.» Müzede adavetlilere incir ikram edil- Miştir. Bunu takiben Akropol türistik Yolu üzerinde otomobillerle bir gezin- Ü yapılmış ve Akropola çıkılmıştır. i bu yolu açtıktan sonra Akrop Yolunun asfalt yapılması için çalışma- lara başlanmasını temenni etmiştir. . Menemen (Husust —muhabirimiz - in) — Menemenliler memleketlerini Büzelleştirmek için çalışmaktadırlar. Egenin en güzel üzümünü ve pa - Muğunu yetiştiren Menemen her yıl rice sekiz milyon İiralık ihracat yap- Maktadır. Bu yıl üzüm mahsulünün eee senaeemeeran ae ee Kanlı ırmakta bir adam boğuldu Bartın (Hususi) — Kanlurmağın Pot- mevkiinde bir kaza vukubulmuş tur. Köyortası mahallesinde oturan ya- Zicı Hasan Kurtoğlu, araba ile ırmak- tan geçtiği sırada, suların akıntısına apılmış, Hasanla arabacı suya düş- Müşlerdir. Arabacı kurtulmuş, Hasan Yaşlı ve meflüç olduğundan boğul- Muştur. Cesedi bulunamamıştır. Pazar — Bu sefer güreşciler e- Hasan Pey yoruldular Hasan Bey sebet, önlar ancak. bir4iki saat güreştiler. bereketli olması ve iyi fiatlarla satıl N ması Menemenin gelirini on milyon li- raya çıkarmıştır. ;ıluîımen belediyesi 5000 liraya bir mezbaha inşa ettirmiştir. Vali kısa bir hitabeden sonra mezbahanın kapısın - daki kordelâyı kesmiş ve mezbahayı açmıştır. Bundan sonra da gene Menemen be- lediyesinin inşa ettirdiği sebze hâür.r'; gidilmiş, Menemenin esaslı bir ihti -| yacına cevap veren hâlin cidden güzel bir eser olduğu görülmüştür. Vali seb- ze hâlini açarken: — «Hepinizi tebrik ederken sizlerde gördüğüm çalışma ruhu ve birlik çok hoşuma gitti. Bu birliği muhafaza ede- Em. Bunun sayesinde daha bir çok e- serler meydana getireceğiz» demiş - tir. Menemen belediyesi davetlilere bir ziyafet vermiştir. SON POSTA Akhisarda tütün piyasası Amerikalı — ku mpanyalar henüz mübayaata bnşl.-îmadılar ar (Hususi) — Nihayet tütün piyasası açıldı. Tütünlerimiz evvelki yıllara nisbetle gerek nefasetçe ve ge - rekse miktarca üslün bir vaziyettedir. Piyasanın 80; 90 kuruş arasında açıl- ması ihtimalinin kuvvetli olduğu söy- leniyordu. Bütün şayia ve tahminle hi lâfına piyasa ekstralarda 122 kuruş, di- ğer nevilerde de en az 80 kuruşt: çıldı. Piyasa gece açılmış, AÂmeri tütün kumpanyalarının iştirak etme- mesi yüzünden ancak bir kaç saat de- Takassuiistimali davasına . .. .. üçüncü cezada başlandı Mahkemeye 42 maznundan ancak 15i gelmişti, içlerinde halen mühim mevkilerde bulunan zevatta vardı. Hepsi Suçsuz olduklarını iddia ettiler Dün saat 14 de üçüncü ceza mahke- mesinde meşhur kereste takas sulüsti- maline ait davanın rüyetine başlanmış- tır. Hâdise 933 senesine aittir. H sevkedilen kerestelerin muayenesi, kıy metlerinin takdiri, konçimentolarının tanzimi esnasında yapılan suiislimal- üzere ihr kik heyetinden, takas heyetine, güm- rük muhafaza memurlarından, gümrük Tinden mürekkep 42 kişilik bir filesi vardı. Muhtelif sebep- | sa mevkiinde avukat Ke- Rıza, Methi Sait, Esat vam etmiş ve hızını kaybetmişti. Bu a- Tik satılan tütünler 17 bin denk ve bir milyon kilo idi. Ege mıntakasının umum rekollesi nız Akhisar kazasının beş tahmin edilmektedir. Salılan merkeze alttir. Köylerde satış pek cansızdır. Amerikan kumpanyaları daha evvel aralarında antant kalarak piyasanın 80, 90 kuruş arasında açılması için mu- tabık kalmışlardı. Piyasadan tütün &- lan tirmalar şunlardır: Anadolu inkişaf şirketi, Türk limltet, İnhisar limitet, Fetvacı Fehmi, Kuşadalı Sadullah, Olston namına Tireli, Borvalılar, A - ziz Azmi, Karviçeli İbrahim, Hasan A-| kifler ve Şerif Rıza halefleridir. Bu| € firmalardan Şerif Rıza haleflerinin Ak- hisarda ilk defa mübaya&ta iştirak et - miş almasına rağmen piyasadan en fazla tütün aldığı şükranla görülmek- tedir. Bir, iki gün içinde de diğer a - he Amerikan kumpanyalarının alış| verişe iştirak edecekleri söylenmekte- dir, İzmit Kızılayının yardımı İzmit (Husust) — İzmit Kızılay ce - miyeti bu yıl mıntakası dahilinde bu - Junan 130 fakir yavruya elbise, ayak - kabı, çorap ve iç çamaşırı tevzi etmiş- tir. Sulama kooperatifi işe başladı Nazilli kooperatifinin açı Ima töreninde bulunanlar Nazilli (Hususi) — Cumhuriyet bay- ramında küşat resmi yapılan: Nazilli sulama kooperatifinin derhal faaliye - te geçmiş olması hşlkı sevindirmiştir. İlk iş olarak kooperatifin faaliyette bu- lunacağı arazinin, tesis edilmiş ve e - dilecek olan su yollarının - haritasını yapmak üzere hükümetten bir mühen- dis istenilmiştir. Yakında mühendis gelecek ve işe başlıyacaktır. Harita ya- pıldıktan sonra açılacak kanallar ve su yollarının bir programı yapılacak, me- sai senelere taksim edilecek ve her se- ne bir şebeke vücuda getirilmek su - retile kısa bir zamanda iş bitirilmiş ©- lacaktır, Ola Hasan B. Bey — Ne müna- Hasan Bey — Halbuki ay lardanberi güreşenler var, Elân da güreşmekte devam ediyorlar, Asıl yorulan on- — spor muharrirleri, lar, Sulama kooperatifi Kuyucak, Pirli- bey, Yazırlı, Arpaz ve Atça ile çevri - len Nazilli ovasını baştan başa sulaya- cak tertibatı almıştır. Fenni pamukçuluğa doğru atılan bu adım, pamuk istihsalâtını en kısa bir zaman içinde bir kaç misline çıkara - caktır. Kooperatifin sermayesi 30,000 Kiradır. Nazilli pamuk istasyonu bu yıl ba- harında 80,000 dekar araziye saf dev - let pamuk tohumu tevzi edebilecektir, Bu suretle sulanmıyan arazinin deka- rından alınan 150 Kg. Çiğitli devlet pa- muğu yerine sulanmış araziden — 400 Kg; çiğitli devlet pamuğu almabilecek. Divor Kit — Onlar da kim Hasan Bey ? Hasan Bey — Gazetelerin vman, Sami, Bayram, Ali Bekir, âl, Mehmet, Rifat, Ömer, Mustafa, Mehti, İsmail Hakkı, Nazif Ali, Yah- ya, Kemal, M, Enver. Agâh, Hamdi, Bürhan, Şerafettin, Alâettin, Akif, Nec det, Zeki, Daniş, Recep, Rıfkı, Suat, Necip, Salim Cemil, Bürhanettin, En- ver, Vehbi, Muhsin, Bahri. Bunlardan mahkemede hazır bulu- nan 15 kişinin isim ve hüviyetleri de şunlardır: Ticaret ve Zahire borsası 1 Zeki, İstanbul sanayi müfetti- şi Daniş, tüccardan Recep, Rıfkı, Suat, eczacı Necip Serdengeçti, muhafaza me muru Salim. Gümrük muhafaza leva- zım kâtibi Cemil, gümrük muamelâi memuru Bürhanettin, Enver, Yüksek İktısat ve Ticaret mektebi profesörle- rinden Vehbi, Anonim şirketler tarife Suriye Vatani Fırkası Reisi Atatürke tebrik telgrafı gönderdi 1 inci sayfada) Reisicumhur Atatürk kendisine aşa- Şadaki cevabı vermiştir : Samimi tebriklerinize teşekkür ede- Tim. Suriyeye karşı hissiyatımız halisa- ne ve dostânedir. Suriye halkının mes- ut ve müreffeh olmasını dilerim. (AA.) istanbul balıkçıları Boykot yaptılar bu şekilde devam ederse balıkçılar za- rar edeceklerdir. Bu fiyatın dahi korumadığını — söylemektedirler. Balıkçılar bu yüzden dün fiyatlar yük- selinceye kadar balık tutmamağa ka- rar vermiş ve bu kararlarını da dün sa- bahtan itibaren tatbika başlamışlardır. Bu kararı weren balıkçılar keyfi- yetten bütün balıkçıları haberdar — et- 'mek için sabaha karşı denize motörler Çıkarmışlar, balık tutulan tekmil mın- takaları gezmişlerdir. Netiçede denize utıları ağlar boş olarak geri - çekilmiş. fanliyet durmuştur. Boykotun müddeti şimdilik 48 sa- attir. 48 saat zarfında balık tutulmıya- cak ve balık gemilerine balık — verik miyecekir. Kırk sekiz saatin hitamın- da fiyatlarda bir değişiklik — olmazsa yeni şekiller düşünülecektir. Bu anlaş- mayı bütün balıkçılar kabul etmişler- dir. Buradaki balıkçı gemileri balıkları- mızı hangi fiyata alırlarsa alsınlar, git- tikleri yerde toriğin çiftini 70 - B0 ku- ruş kâr koyarak satmaktadırlar. Ucu sivri bıçak yasak Dün İstanbul tarafında bıçak ya-| pan ve satan dükkânlarda bir kantrol yapılmış, ucu sivri ve kama şeklinde ne kadar bıçak bülüundüysa — toplaml- mıştır. Bu şekilde bıçak yapıp satmak | yasaktır. Bu dükkân sahipleri hakkın-| da kanuni muameleye tevessül olun- müuştur. l dajresi şefi Muhsin, e&ski ticaret koml- seri ve komisyoncu Bahri, Maznunların isim ve hüviyetleri tes- bit edildikten sonra tahkikat evrakı o- kundu. Bu evrak meyanında Şürayi devletin lüzumu muhakeme kararı, İs- tanbul vilüyet idare heyetinin lüzumu mMmuhakeme kararı da vardı; her iki rarda da tavsif edilen suç vazifeyi ih- mal ve sulistimal suçlarıydi. Evrakın okunması bittikten sonra maznunlara ne diyecekleri soruldu. Onlar da şun- ları söylediler: Muhsin — Bu işde bendeniz, tevdi e- dilen vazifeyi mevcut kanunlara tev- fikan lamamile ifa ettim. Bu sebeple suçum yoktur. İsnat olunan şeyler in- di şeylerdir. Tahkikat bunu gösterecek tir. Vehbi — 'Talimatname, azasından bulunduğum takas heyetinin yapacağı surette ihliva eder. Ben matname hükümleri yaptım. Lüzumu muhakema nın ve müfettişler fezlekesinin 'a ottiği şeyler gayri varittir. Beni akeme edeceksiniz. Suçsuz olduğu mu göreceksiniz. Akif — İhracatı tetkik heyeti azası sıfatile işlerde çalıştığım müddet zar- fında bütün mesalmi - talimatnamede münderiç ahkâm ve şeralte tamamen uygun tatbik elmeğe son derece dik- kat ettim. İsnat edilen suçları reddede- rim. Zeki — | Temmuz 933 de takas heye tinden ayrıldım. Bu tarih af kanunu- nun şümulüne dahildir. Bu sebeple, bu iddialar varit olmamakla beraber hak- kımda af kanununa göze muamele ya- pılmasını isterim, Necdet, Recep, Daniş, Rıfkı, Necip, Suat, Cemil, Bürhanettin, Enver de kendilerinin anlara muhalif hare - ket etmedikle ve suçlu olmadıkları- nı iddia etmişlerdir. Bundan sonra müddeiumumi! kendilerine tebligat ya- pılamıyan maznunların sarih adresleri öğrenilerek tekrar tebligat yapılması- vı talep etmiş, maznunlardan ekserisi iş sahibi oldukları için mahkemeye biz zat gelmekten muaf tutulmalarını, mu hakemede vekillerinin hazır bulundu- rulmasile iktifa edilmesini istemişler dir. Bu talep kabul olunmuştur. Muhakeme diğer maznunların da cel bi için başka güne bırakılmıştır kzmüsenenekemesana nanamen samE eanA KAKLARANELAR LA ken a ke nnn n Kadınlar ve Askerlik — Eskiden kumaâdandılar, şimdi nefer oluyorlar. — Kimlerden bahsediyorsun? — Kadımlardan.. Askere alınacak larmış. * — Kadınlar da âasker olacaklarmış. — İnşallah hele sen bir nefer ol. — Niye bunu istiyorsun? — Belki zabitin ben olurum da ku manda etmek sırası bana gelir. * » Şik kadın söyledi : — Askerlik iyi fakat yalnız bir ta- rafı fena! — Ne tarafı? — Şapka modelleri çabuk çabuk değişmiyor. Kadın zabit kumanda verdi : —Dikkat. Kadın askerler, çantalarını hazır- ladılar: — Hazırol!. Kadın askerler çantalarından bo- yalarını çıkardılar. — İleri arş. g Kadın askerler boyanmaya baçla- dilar, * Bekçi askere böyle mi çağıracak: — Şu tevellütten, bu tevellüde ka- dar. Müsellah gayri müsellâh, müzek ker, gayri müzekker herkes yarın asketlik şubesine müracaat etsinler. K İMSET