3 Ağustos 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

3 Ağustos 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

8ON POSTA taarruza hazırlanıyor Çinli hatipler 200 milyon Çinlinin Japon .5:::::7> istilâsına karşı birleşeceğini söylüyorlar | Pire limanında ğ (Baştarafı 1 inci sayfada) sında mukavemete tesadüf edeceği, ya- but ta Çin ordusunun geriden gelmek- te olan takviye kıt'alarını alarak bir de- fa daha talih tecrübesine girişeceği za- mana kadar ciddi bir çatışma vukuu beklenemez, demektir. Siyasi vaziyete gelince Şimali Çinde tarihin bizi şimdiye ka- dar alıştırdığı merasim safhalarını ge- Çirmeden habersiz ve ilânsız birdenbire Patlak veriveren muharebenin sirayet Gairesini genişletmiyeceği anlaşılmakta- G, 1 — Japonya ile Çinin en yakın kom- #usu olmak itibarile en fazla dikkati cez- Beden Rusyada henüz hiçbir reaksiyon Yoktur, ve öyle görünüyor ki Japonya İsimali Çin ile birlikte dış Mongolistana a yayılmadığı müddetçe Rusya bu renk- Siyonu göstermiyecektir. Japonyada ise Şimdilik Mongolistana dönmek hevesi Mevcut değildir. O halde bu noktadan herhangi bir ihtilât vukuu beklenemez. 2 — Ecnebi devletlerin müdahaleleri ise bu dakikada beklenemez. Japonya Çin ile başbaşa kalmak arzusunda oldu- Bünu kâfi derecede sarahatle anlatmış- ftır. Uzakşarkta başlıca alâkadarlardan olan Amerika herhangi bir hareket- te bulunmak arzusunda olmadığını söy- Temiştir. Uzakşarkta Amerikadan daha © Kuvvetli alâkası bulunan İngilterenin ise “Deklemeyi tercih edeceği muhakkaktır. | 8 — Tisntsin'in ecnebi maha'lelerinde Fransız tebaasını muhafaza için eski bir Eushede' mucibince — bulundurulmakta olan küçük bir Pransız müfrezesinden bazı neferlerin kazacn öldürülmeleri, dün de kaydedildiği veçhile mahallt bir hâdise olarak gelmiştir. Japonya Fran- Saya larziye vermişlir, zarar ziyanını ö- Giyecektir. Esasen böyle de olmasa Fran- Banın Uzakşarkta herhangi bir harekette Bulunamıyacağı meydandadır. Demek Oluyor ki bu dakikada siyasi ihtilât kas yoktur. Günün muhtelif haberlerine gelince Onları da sıra ile takdim edelim: Çin ordusunun ric'ati mürettepmiş Şanghay, 2 (Hususi) — 29 uncu Çın Ordusunun ric'ati hakikatte kül halinde almacak — tedbirlerin tamamlanmasına İntizaren yapılmış askeri bir manevra- dan ibarettir, hiçbir veçhile Çinin Japon Arzuları önünde inkıyad edeceğine veya Ordularının bozulduğuna delâlet edemez. Nitekim General Şang-Kay-Şek'in karısı Çit kumandanının namına söz söyliye- “ Tek azim bir nümayişçi kütlesine hiteb €ttiği sırada bonları memicketlerinin “ Barçalanmaması için şiddetli bir muka- Vemet ibrazına teşvik etmiştir. Çinliler bir alkış tufanı içinde memle- tlerini ölünceye kadar müdala için Yemin etmişlerdir. Muhtelif bölge hatib- 200 milyan Çinlitin düşmanı munta- Zam bir ordu ile boğmak için ittihad el Meye hazır olduklarını — söylemişlerdir. n kaynakları Şang-Kay-Şek ile diğer Beneralleri tarafından yapılan mü- gün nisbi bir sükün hüküm sürmektedir. Her iki taraftan askeri harekât durmuş|ordusunun — bozguna gibidir. Çin ordusunun ve Koumintag partısi- nin muvafakatile askeri ve diplomatik geniş —salâhiyet —alan başkumandan Sang-Kay-Şek, bugün tayyare ile şimali yinin muhtelif eyaletlerini ziyaret etmiş ve mahalli makamlarla müzakerede bu- lunmuştur. 20 Çin fırkası tahşit ediliyor Pekin 2 (A.A.) — Yirmi kadar Çin fır- kası, Pekin-Noukow demiryolu boyun- ca tahaşşüt etmektedir. Diğer taraftan Çinliler, Potinguda tahkimat vücude ge- tirmektedirler, ” 3200 Çim askerinin silâhı alındı 'Tokyo 2 (A.A.) — Tiençin garnizonu karargâhı saat 14 de tebliğ ediyor: Japon kıtaatı, bu sabah Pekinin varoş- larından Peiyuanda bulunan 3200 Çir askerini silâhlarından tecrid etmişler ve 3200 tüfek, 230 mitralyöz müsadere et- mişlerdir. Bundan başka 11 havan topu ve mühim mikdarda mühimmat almış- lardır. 'Tokyo 2 (A.A.) — Tiençinden bildiril- diğine göre Japon kıtaatı, Tiençinde ya- gpılan temizleme harekâtı esnasında 400 tüfek, 100 ağır mitralyöz, 5 ton el bom- bası zaptetmişlerdir. Çin kışlaları tahrip edildi Tiençin 2 (ALA.) — Tiençinde'ki Ja- pon garnizonunun bildirdiğine göre bir Japon müfrezesi Langfang'daki Çin kış lalarını kâmilen tahrip etmiştir. 30 ka- dar Çinli firar etmiştir, Bir Çin alayı ric'at etti Şanghay Z (ALA.) — Dün Pekin - Hankow yolunda yeniden muharebe - ler olmuştur. Japonlar birden şiddet- li bir hücuma geçtikleri için 29 uncu Çin ordusuna mensup bir alay ric'at et mek mecburiyetinde kalmıştır. Bunun- la beraber sür'atle sahaya gelen Çin müfrezeleri müstevlileri durdurmağa muvaffak olmuşlardır. Japon tayyareleri üç kere Paoting şehrinin Üstünden uçarak bir çok bom- balar atmışlar ve 4 vagğon tahrip etmiş- lerdir, Japonlar püskürtüldüler Şanghay 2 (A.A.) — Bir Japon zırh- lı treni Çin hükümetinin ileri karakol. larına hücum etmişse de geri püskür - tülmüştür. İyi haber alan Çin mahfelleri bu ha- valide pek yakında mühim askeri ha- reketler yapılacağı kanaatindedirler. Çin ajansının muhabiri tevkif edildi Şanghay 2 (A.A.) —Pekin'den öğ - T7enildiğine göre, yeni mahallt maka - mat komünistlik suçile Central News Çin ajansının rşuhabirini tevkif etmiş- tir. Askeri mütehassıslar — diyorlar ki Tokyo, | Ağustos (Fransız kayna- ğından telsizle) — Japonyada oturmak- ta olan tanınmış bir askeri mütehas - sıs bana şu beyanâtta bulundu: — Japon ardusunun — şefleri şimali Tâcaatın halk nezdinde iyi bir — kabul Çinde İspanya harbinde alınan derslere “Rördüğünü söylüyorlar.. Sovyet konsoloshanesine tecavüz etmişler göre hareket'eder görünüyorlar. Filha- | kika her savaşın mümeyiz vaafı Çin mevzilerinin kitleyi şekilde bombardı- Nankin 2 (AA) — Reuter ajansı bil-|man edilmeleri halinde göze çaromak: riyor: Sovyet büyük elçisi Boganolov,|tadır. Ağır topçu ile tayyare yekdiğe - ientsindeki Sovyet konsolosuna yapılar | rile sıkı surette elbirliği ederek Çin kıt'| fasının maneviyatını sarsıyorlar, sonra vüzü Japon büyük elçiliği nezdin #lddetle protesto etmiştir. Bogonoloy, |tayyare kıt'aları kaçanların — arkasına — Palif makineli tüteklerle ve bambalarla Mücehhez kuvvetli bir Japon kıt'asının löshaneye girmiş ve kamyonlarla Mühim mikdarda vesaik alıp götürmüş Olduğunu söylemiştir. — “üponlar Tiençin'i kümilen zaptettiler Şanghay 2 (AA) — Gazetelerin h'nlsladın aldıkları haberlere göre, Ja- Bön kıt'aları, bu akşam şehrin bütün FÇinli mahallelerini zaptetmişlerdir. Çin başkumandanının temasları - Lahndra 2 (Husust) — Şimali Çinde bu- düşerek mitralyözlerle takip ediyor - lar. Japon tayyareleri son derece mü - him bir roloynamaktadırlar. Japonya- da havacılık kuvvetlidir ve söylenene bakılırsa Çin cephesinde 700 tayyare- leri vardır. Bu kadar külliyetli tayya - renin bu havalide kullanılması ise ilk defa vakidir. Yalnız Çin ordusunda tay yareye karşı def'i topu — bulunmayışı tecrübeden kat'i bir nelice çıkarılma - sına mânidir.» | Japonyanın — siyast 29 uncu Çin uğrayacağın - dan şüphe eden yoktur. Fakat şi - mali Çinde intizamı muhafaza güç ol. duğundan bu bozgunu müteakıp mu- hasamatın uzun süreceği sanılmakta - dır. Söylenen şudur: — Çinlileri harp meydanında yen - mek hiç güç değildir. Fakat yenilen ar- du çete muharebesine girişecek, çoete muharebesi de Japonların sinirlerini çetin bir imtihana tabi tutacaktır. Öğrendiğime göre (Sung - Şe - gan) Goneral'ın Pekin'den firarındanberi Çinli tacirler mahalli Çin bankaları - nın çıkarmış oldukları banknotları ka- bul etmemektedirler, Geçer akçe sade- ce bildiğiniz gibi Japonyaya tabi olan Kore'nin banknatlarıdır. Bugünlerde vatanperverlik humma- sı Tokyonun rengini değiştirmiştir. So- kaklar alaylarına iltihak etmek üzere alleleri refakatinde geçen askerle do- ludur. Bunların ellerinde bir bayrak ve dudaklarında: — Banzağ şeklinde anlaşılan bir ke- lime vardır, Japonyanın ecnebi tavassutunu ka. bul etmiyeceği ve şimali Çindeki «Ja - pon şeref ve menfaatini sonuna kadar müdafaa edeceğir muhakkaktır. Yeni tefrikamız Denizlerin Makyaveli Dünyanın en macera düşkünü denizcisinin Kaptan Louterbah İngilizlerin elinde esir iken Birçok maruf denziciler kaptan Lauterbah için «sergüzeştlerinin te- nevvü ve azamet! hususunda hiç biri- miz ona irişemeyiz! Biz böyle adam görmedik» diyorlar. Büyük harpte sı- rasile Emden kruvazörünün seyir za- biti, Baltık Genizindeki tuzak gemile- rinin kumandanı ve meşhur Möne korsan kruvazörünün süvarisi olan bu maruf — denizci filhakika — binbir kılığa — girmiş, — İngilizleri - aldat- miş, — Japonları — âtlatmış, — isyan- lar çıkarmış, gemiler çalmış, tah- telbahirler — batırmış, — hakikatten ziyade — masala benziyen * birçok heyecanlı maceraların kahramanı ol- muştur. Birkaç güne kadar işte bu a- damın hatıralarını neşte başlıyacağız, Samsunda bir kamyon kazası S kişi öldü, 3 kişi de ağır yaralı Samsun 2 (Hususi) — Merzitondan hareket eden bir kamyonet Samsuna ge- lirken frenlerine âriz olan bir sakatlık yüzünden yokuş aşağı son sür'atle koş- mıya başlamıştır. Kamyonet bütün hi- zile yeni karakol yanındaki bir eve çarp- mış ve paramparça olmuştur, | Yolculardan beşi - ölmüştür. Üçü de ağır yaralıdır. feci bir müsademe Bir gemi battı, 30 yolcu kayboldu Atina, 2 (A.LA.) — Dün saat 22 de Hydra vapuru Pire önünde Anastasi- © vapuru ile carpısmıştır. İçinde 64 yol cu bulunan Anastasiyo varupu batmıs ve yolculardan 30 u kaybolmustur. De- nizde 10 tane kadar ceset bulunmuş - tur. Çocuk kavgası . .. . Yüzünden bir ana “ .p )e .. Oğul öldürüldü Yozgat (Hususi) — Yozgada dört saat mesafede bulunan Koyunculu kö yünden bir ana ve oğulun ölmesi ile neticelenen feci bir cinayet işlenmiş - tir. Hâdise şöyledir: Koyunculu köyünden Şevketin kü. Çük çocukları ayni köyden Kadir ağa- nin tarlasına giderek oynamağa ve o- rada ne buldularsa dağıtmağa başla - İmışlardır. Şevketin çocuklarının oyna- dığını haber alan Kadirin oğulları ko. şarak tarlalarına gelmişler ve orada bulunan öte beriyi dağıtan çocukları sopa ile dövmeğe başlamışlardır. Kar- gdeşlerinin dayak yediğini gören Şevke tin büyük oğlu Ali, evden tabancasımı alarak tarlaya koşmüş ve Kadirin ço - cuklarının üzer'ne hücum etmiştir. Ka- |dirin çocukları ile Alinin zrasında baş- |hyan ağız kavgası büyümüş ve Ali Ka. dirin çocuklarından birini tabanca ile vurarak öldürmüştür. Tabanca sesini duyan ve çocuklarını kurtarmak - için tarlaya giden Kadirin karısı da Alinin İtabanca kurşunundan kurtulamamış ve |zavallı ölen yavrusunun üzerine yığı - Jarak o da ölmüştür. Ali bir müddet Bonra yakalanmış, adliyeye teslim e - dilmiştir. Bursada Aranan define (Boştarafı 1 inci sayfada) Bugünlerde yeni bir define arandığını İstanbuldan haber alıyoruz. Fakat bu define tuhaf bir meseledir. Alınan ha- berlere göre, Sultan Aziz devrinde Ma- nol adında bir çete rcisi serdar Ali Paşa ordusunu soymuş ve aldığı paraları Bur- arasında bir mukayese yaparsak en Sonra ecnebileri düşünürüz. ve sanayi âlemi kabul etmiştir. ŞN Sayfa 3 i & EMİNDE _— © Gene Çin - Japon işine dair Yazan: Selim Ragıp Emeç — in devletinin başkumandanı ve bütün icrai vasıtaların şefi olan Mareşal Şang-Kay-Şekin ağzından me- zellet sevmiyenleri memnun eden bazı sözler çıktı. Bu zat, Çinin askeri şefi sı- fatile bütün mes'uliyeti üzerine aldığını beyan ettiklen sonra Japonların tecavü- zü karşısında arlık gerilemek — mevzuu bahsolamıyacağımı ve harbin bir emri va- ki olduğunu bildirdi. Çinle Japonya arasında ötedenberi ge- — 3 lip geçen meseleleri uzaktan temaşaya alışmış olduğumuz için Mareşal Şang- Kay-Şek mevkiinde bulunan bir kımse için başka türlü konuşmanın mümkün olmadığını ve olamıyacağını tabil takdir ederiz. Fakat bugünkü vaziyete benzer ahvalde bunun gibi daha pek çok sözle- rin söylenmiş olduğunu, buna rağmen iki tarafın müzakereye koyulmaktan çe- kinmemiş olduklarını hatırlıyacak olur « sak bu sözlerin suveri manaya almma«- _' larını anlamakta gecikmeyiz. Hakikatte Japonya için bir hamlede değil, kademeli bir surette Çin ülkesinin yenilip yutulması matlüptur. Japonya, bu plânını tahakkuk ettirmek için ev - velâ Mançuriye el attı. Sonra Jehol ve Hopey eyaletlerine saldırdı. Pekine kar- şı yapılmakta olan bugünkü harekâtın hedefi işte bu iki vilüyetten başka bir şey değildir. Süiyuan, Şanzi ve Şantüng eyaletleri- nin mukadderatını tayin davası bunla - rı takip edecektir. Japonyanın kanaatin- ce askeri ve iktisadi bakımdan — Japon devleti bu beş Çin vilâyetine muhtaçtır. Bilhassa Şanzinin kömürleri, Japonların tamalnı tahrik etmektedir. Fakat bu a- rada onların takip ettikleri emel Pekina — yerleşmek ve böüylece Mançukuonun em- niyetini tesis ettikten sonra şimali Çıni dış Mongolistandan ayırmaktır. Bu plâ- nın tamamen tahakkuk etmesi çok- zör — olmakla beraber her şeyden evvel Çinli. lerin gösterecekleri mukavemet kabili - yetine bağlı bir şeydir. Dayanıtlarsa mesele yoktur. Çok defa yaptıkları gibi kararı firara tebdil ederlerse, o zaman Japonlar da istediklerini yapmakta en küçük bir müşküle uğramazlar. Selim Ragıp Emeç Sek_lz—kişiyo yıldırım . çarptı Atina 2 (Hususi) — Evvelisi gün yağan şiddetli yağmurlar arasında dü- gen yıldırımlardan Serez ve Dramada — birisi kadın olmak üzere sekiz köylü ölmüş ve bir çok hayvan telef olmuş - tüur. «Kaptan Manoli'yi biz tanımıyoruz. Lâkin İstanbul ve Bursa Rumları bunun faaliyetleri hakkında çok şeyler bilmek- tedirler, Maamafih bu gibi işlerde do- — landırıcılık da olabileceğinden şimdiden — bir şey söyliyemeyiz. Manol reisin hayatı bizim meşhur şak; kaptan Linkos'unkine Müânalı ölçülejr | I Geçen gün seyahatten dönen bir dostum Atinadaki ucuzluktan bahsetti. İki arkadaş Atinanm birinci sınıf Femina barında sabaha kadar içmişler, eğlenmişler. Bütün masrafları beş lirayı geçmemiş. Geçen yıl bu mevsimde seyahatte idim. Bükreşte birinci sınıf bir lokanta- da, meselâ yeni yapılan İsplândidpark otelinde içkisi ile beraber mükemmel —— bir yemek adam başına bir lirayı geçmiyordu. Ü Sofya esasen ucuzluğu ile meşhurdur. Bugün Varna plâjlarında temiz ve — çok rahat bir otelde pansiyon olarak iki kişilik bir aile deniz masraflarile beraber günde Iki buçuk, nihayet üç Hiraya yaşıyabilirler. Balkan şehirleri yemişler, ucuz yerin Sofya ve en pahalı yerin de İstanbul olduğunu itiraf etmek lâzımdır. Bugün Florya plâjındaki yeni otelde bir kişi için pansiyon altı liradır. Hiç konforları olmıyan Ada otelleri de bundan farksızdır. Nakil vasıtaları pahalıdır. Yemek, Bir kır gazinosunda ailece yemek yemek felâkettir. Memlekete seyyah getirmek için müsbet propaganda yapıyoruz. Masraf ediyoruz. Halbuki henüz kafile halinde mevsim seyyahlarını ağırlıyacak — vaziyette değiliz. Önce kendi ihtiyacımızı temin edelim. Kendi halkımızın memleket içinde $eyahat - tenezzüh - istirahat kolaylıklarını temin edelim. içmek — pahalıdır, Bizdeki otelci, gazinocu zihniyeti nasılsa düşen bir müşterinin cebini bo- şaltmak, bir daha semtino tövbe ettirmekten ibarettir. Halbuki iktisat kai- — Geleri bunun aksinedir, Ucuz iş, ucuz mal, çok iş. Çok mal nazariyesi hüs — küm sürüyor, Hanri Fordun koyduğu bu nazariyeyi bütün Amerikan ticaret —— Ucuz mal, temiz mal, şiık mal ve çok müşteri. Bir geleni bir daha uğra- mağa lânet Öttiren soyucu ve tiksindirici zihniyet artık iflâs etmiştir. Ucuz — ve temiz; kendi propagandasını kendi yapar. “ Bürhan Cahit Morkaya İı Sabahtan Sabaha : ği Sabahtan Sabaha: İ K "