21 Eylül 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

21 Eylül 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA Eski şehremini Haydarın cenazesi dün defnedildi Bay Haydar son günlerde İngilizceye çalışmış, bu lisanı öğrenmiş, iktısadi bir mecmua çıkarmıya karar vermiş bulunuyordu Üsküdar tramvay şirketinin vaziyeti Bazı gazetelerin vermiş oldukları haberler teeyyüd etmiyor Dünkü gazetelerden bazı Sümer Bank idare meclisi azalığına tayin edilen Necmeddin Sahi- rin yerine, Üskü. dar tramvay şir- ketine müdür ©- lan Devlet Demir- yolları eski mü- dürü Bay İbrahim Kemalin- mühim icraata başladığı- nı yazmışlardı. Bu cümleden — olmak üzere Üsküdar Şirketin yeni müdürü tramvay şirketjn- Bey İbrahim- Kemal de 400000 liralık mevcud açığı kapatmak için azam! tasarruf yapılacağını ve Bay Eylâl” 21 e MARİE BELL - HENRY ROLLAN —a MAURİCE ESCANDE - JACOUE CATELAİN ve Parisin en güzel genç kızlarının iştiraklle PAUL MARGUERİTE'in en güzel romanının mühteşem — temsili ERKEK KIZ (LA GARÇONNE) Mevsimin en büyük l'mn.—ız filminin yıldızlarıdırlar. Movzuu: Modern genç kızlar.., serbest kadınlar... Pariğ tehlikesi... Modern lüks ve sefahati... Haşiye : Bu film, açık olmakla beraber ahlâkidir. Önümüzdeki Perşembe akşamından itibaren t SARAY SİNEMASINDA aa Bu akşamdan iibaren :. * Sarıyerde meşbur CANLI BALIK Lokanta ve gazinosunda : Şef TETROF idaresindeki Rus Balalaika Hey'eti İcrayı terennüm edecektir. Telefon : 32... 0 Şehir işleıi Galata Mmeydanının inşasına başlanıldı 4 Mahkemelerde : Te Bir adam kavga ayırmak isterken yaralandı Hik- Mezar başında Cumartesi günü Cerrahpaşa haslane- sinde üremiden vefat eden eski Vali ve Şehremini Haydarın cenazesi dün Cer- | dilmiştir. Cenazeye Vali Muhittin rahpaşadan ihtifalle kaldırılmış ve E- dirnekapıdaki Şehidliğe defnedilmiştir. İstanbul valisi ve belediye reisi Muhit- tin Üstündağ da cenaze merasiminde ha- zır bulunmuştur. Cenaze hastaneden şehir itfaiyesi men- sublarının elleri üzerir karılmış ve Aksaraydakı Valide camiine kadar eller inde taşınmıştır. Belediye reisi mu- 'et ve belediye erkânı, efcümeni daimi azaları, Şehir Meeclisi azalarından bir kısmı ve kalabalık bir (Ğ halk kütlesi cenazede hazır bulunmuştur. Cenaze namazı Valide camiinde kılın- mış, bundan sonra tabut cenaze otomo- biline konulmuş, vali cenazeyi otamobili ile, diğer zevat ta tahsis edilen üç nto- büsle takib etmişlerdir. Merhumun naşı doğrucu Edirnekapı Şehidliğine nakle- dilmiş ve orada General Şükrü Nailinin kabri yanında hazırlanan kübre defne- Üst- tündağla İstanbul belediye idaresi, Ka- raağaç mezbahası idaresi, Haliç vapur- ları idaresi, Şehidlikleri İmar Cemiyeti tarafından çelenkler gönder Vali Muhittin Üstündağ 'merhumun ailesine ve çocuklarına taziyet beyan etmiştir. * Bay Haydar ölümünden 15 gün ev belediyeye müracaat etmiş, hususi d görmek suretile ingilizceyi - tahrir ve ercümeyi mükemmel yapacak surette - ğini ve iktısadi bir mecmua çı- istediğini, arzu edildiği takdirde |belediyeciliğe aid ingilizce eserler de ter- cüme edebileceğini söyl ımı;lır Fakat arası birkaç gün geçmeden ra- hatsızlanmış, hastalığı birdenbire ilerle- miş, üremiye çevirmiş ve evvelce de yaz- dığımız şekilde hastanede vefat etmiştir. Poliste: Fiorya yolundaki kamyon kazasında yaralananlardan biri öldü Birkaç gün evvel Florya - Bakırköy yolunda bir kamyon kazası olmuş ve hâ- dise birkaç kişinin yaralanmasiyle neti- celenmişti. Yaralılardan Şakir oğlu Ali, kaldırıldığı asabiye hastanesinde dün sabah ölmüştür. Cesedi muayene eden ta- bibi adil Enver Karan, defnine ruhsat Vermiştir. Bir kadın ilâç yerine tuz ruhu içti Dün sabah, Fenerde oturan Katina is- | minde bir kadın ilâç sanarak yanlışlıkla tuz ruhu içmiş ve bir müddet sonra kal- dırıldığı Senjorj hastanesinde ölmüştür. Cesedi muayene eden tabibi adil morga kaldırılmasına lüzum görmüştür. Bir çocuk denize atlarken kayalara i çarptı : Kurbağalıderede oturan 16 — yaşında - Süleyman oğlu Salâhattin adında bir ço- cuk Moda ci | hesi yanında | taşın üze çıkarak suya atlarken yu- j varlanarak taşlar üzerine düşmüş ve | baygın bir halde kaldırılıp — hastaneye | gönderilmiştir. Ata binen berber bir kızı çiğnedi Şişli Halâskârgazi caddesi 20 numara- da oturan berber Ferdinand bindiği bey- girle Mecidiyeköyden geçerkaa Gayret- tepede oturan 9 yaşında Saime adlı bir kıza çarparak yaralamış, yatalı tedavi altına alınmış, suçlu- yakalanmıştır. . . < Tren İspartakulede bir ineği çiğnedi Dün sabah İstanbula gelen tren, İs- partakule ile Çekmece arasında tren battı üzerinde başıboş gezen sahibsiz bir ineğe çarparak altına almış ve parçala. mıstır. Ekmek ve francala fiatları ipka edildi Dün belediyede toplanan nark komis- Müteferrik: Şişli telefon santralının arsası alındı İstanbul telefan idaresinin Şişlide yap- tıracağı büyük santral binası için alınan arsanın muamelesi bitmiş ve hazırlanan plânlar Nafıa Vekâleti yapı işleri umum müdürlüğüne gönderilmiştir. Plânlar ya- kında tasdik olunduktan sonra inşaat münakasaya konacak ve santral bir yıl içinde ikmal edilecektir. Esnafa kredi şekli aranıyor . Müşterek esnaf cemiyetlerinin banka- da birikmiş bulunan parasından ihtiyacı olan esnafa kredi açılması mevzuu bah- solmuş, bu iş için teşkil edilen komisyon bundan evvel birk: henüz bir neticeye — va: komisyon, öğleden sonra tel rek esnaf bürosu bir da esnafın (l çİ ması değil, aynen temini mesolesi eti fında ortaya atılan fikir üzetinde görüş- Müştür. Bu esas dahilinde bir anlaşma- ynd ve neticeye varılacağı ümid edilmek- tedir. Yeni maliye binaları Sirketide Reşadiye otelinin yanında metruk medrese binasının yerine mali- ye tahsil şubesi binası yapılacaktır. Bu- rada mevcud iki kitabe müzeye kaldırıl- mıştır. Ayrıca Haliç Feneri ve Kadıkö- yünde de birer*maliye tahsil şubesi bina- ları yapılacaktır. Akşam arkadaşımız 20 yaşında Akşam refikimiz 19 üncü yaşını bitir- di, Dünkü nüshası ile yirmincişine bastı. 20 yıl garb âleminin gazeteciliğinde he- Büz çocukluk devresi sayılır. Fakat mem- leketimizde bu yaş gazetelerimizin en ih- tiyarını gösterir. Arkadaşımızı samimiz, yetle tebrik eder, muvaffakiyelinin de- vam etmesini dileriz, Altı Alman askeri tayyaresi geldi Dün Yeşilköye Almanyaya aid altı as- 'yonu ekmek ve francala fiatlarını on beş kerl tayyare gelmiştir. Tayyareler bugün Eskişehire gidecektir, İbrahim Kemalin ilk iş olarak 600 lira| Merkez Rıhtım hanı ile Deniz Ticaret olan kendi makam maaşını 300 liraya in- | Müdürlüğü binası arasındaki — boşlukta dirdiğini, diğer kısımlarda da tasarrufat / yapılacak olan meydana aid inşaata dün yapacağını ilâve etmişlerdi. Bundan büş- | başlanmıştır. Meydanın ortasına — bir ka şirketin kısa bir zaman zarfında Av-|park yapılacak, parkın ortasına da bir rüpaya tetkik seyahatleri için 29000 lira | Atatürk büstü dikilecektir. Meydan, yol- sarfedildiğini kaydetmişlerdi. Biz, vaziyeti tahkik etmek için dün bir arkadaşımızı Üsküdara — gönderdik. O sırada şirket muhasebecisile birlikte şirketin hesıblarını tetkik etmekte olan Bay İbrahim Kemal arkadaşımıza şu be- yanatta bulunmuştur; — Mevzuubahs havadisi — gazetelerde okuduğum zaman ben de büyük bir hay- ret içinde kaldım. Vazifeme ancak dün aşladım. Geçen iki gün zarfında daha enüz şirketin hesablarını bile lâyıkile gözden geçiremedim. Vaziyeti öğrenme- den ceffelkalem tasarruf için bir takım kararlar vermek voe bunları derhal tat- bik sahasına koymak tabiatile çok man- tıksız olur. Her şeyden evvel şirketin bütün hesablarını ve vaziyetini iyice öğ- renmem lâzımdır. Bittabi bundan sonra vazifemizin icab ettirdiği şekilde çalışa- cağız. Ayni gazeteler maalesef selefim hak- kında bazı menfi zanlara yol açacak ima- larda da bulunmuşlar ve şirketin zara- rından bahsederken büyük bir rakamla «açık» kelimesini kullanmışlardır ki her halde bu kelimenin tazammun ettiği ma- nayı hesaba katmamiış olacaklardır. Volhasıl bu şayialar tamamile yersiz ve uydurmadır. Hangi membalardan çık- tığını bilmiyorum, Esasen bugün bütün gazetelere birer mektub göndererek hâ- diseyi resmen tekzib de ettik. Diğer taraftan yaptığımız tehkikat so- nunda — öğrendiğimize göre — Üsküdar tramvay şirketi memurlarından bir kıs- mınin maaşları füzuli olarak yüksek gö- rüldüğünden indirilmiştir. Bütçede de 400 bin liralık bir açık mevcud değildir. Mevzuubahs para, Kadı! - Moda hat- tının — temdidi Einaşlhdi Almarnyadan » | malzeme getirmek için yapılan borçtan » | ibarettir. Şirketin tekzibi Bu hususta şirketten aldığımız mek- tubu da aşağıya koyuyoruz: «Şirketimiz — idaresindeki — doğişiklik hasebiyle, son günlerde bazı İstanbul ga- zetelerinde çıkan haberlerin, şirketimi. zin salâhiyettar şahsiyetlerinden — veril- mediğini kaydeder ve gazetelerin kendi fikir ve mütalealarından ibaret olduğu anlaşılan bu yazıların, yınlış telâkkilere yol açmaması için tavzi di ——0 ——— Esnaf muayene cüzdanı alıyor Belediye zabıtası nizamnamesinin tat- bikatına germi verildiği son iki, üç ay zarfında 300 den fazla muayene cüzdan- sız esnaf yukalanarak belediyece para cezasile — cezalandırılmıştır. Bunlardan bir çoğu Ticaret Odası esnaf şubesi mü«- dürlüğüne müracaat etmişler, muayene eüzdanı almak üzere teşebbüslerde bu- lunmuşlardır. Bunların muayene — tüz- danları hazırlanmaktadır. Muayene cüz- danı olmiyan diğer esnaf ta peyderpey müracaat etmektedir. ER L SADİ TEK Bu gece (SUADİYE) Plâjında (CAMAN HANIM SUS ) ve (KILIBIK) Cumartesi (BÜYÜKDE. RE) ailo tiyatrosunda cu salonunun İnşasından evvel bitirilmiş olacaktır. Meydandaki yollar axfalt ola- cağı gibi, Galata rıhtım caddesi de Ka- raköye kadar gene liman idaresi tara- fından asfalt olarak yaptırılacaktır. Yeni geçid yerleri Köprü üstünde o.dıgu gibi Galatasa- ray, Karaköy, Eminönü ve Sirkecide ya- k çivili geçidler için hazırlıklar ta- mamlanmıştır. Yeni geçid yerleri önü- müzdeki pazar gününe kadar yapılmış ©- lacaktır. Yeni tip çöp arabaları kullanılmıya başlanıldı Belediye tarafından yaptırılan yeni tip çöp arabalarından birincisi dün tamam- lanarak çöp işlerinde kullanılmağa baş- lanmıştır, Bu araba mümkün olduğu ka- dar az gürültü yapmakta, mazbut oldu- gundan öteye beriye toz saçmamaktadır. Gri renge boyanmış olan bu araba toc- rübe edildikten sonra görülen kusurların bundan - sonrakilerde - tekrarlanmaması temin olunacaktır. İstanbulun yeni çöp iskeleleri İstanbul, Üsküdar ve Kadıköy çöpleri- nin denize dökülmesi için yapılan hazır- lıklar devam etmektedir. Temizlik işleri müdürlüğü bu semtlerin çöp iskelerini tesbit etmiştir. İstanbul çöpleri Balat ve Kumkapı civarında Seyrisefain zamanın- dan kalan metruk iskeleden, Boyoğlu ci- heti çöpleri elyevm olduğu gibi Azapka- pı ve Hayreddin iskelelerinden, Üsküdar göpleri Balaban iskelesinden, Kadıköy çöpleri- Haydarpaşa civarında — bulunan eski çöp iskelesinden dökülecektir. Met- ruk iskeleler esaslı surette tamir edile- gektir. Lodos havalarda Kadıköy çöpleri Üsküdara kadar getirilecektir. Tamir edilen camilere bitişik çeşmeler de tamir olunacak Vakıflar başmüdürlüğü pek yakınında bulunan tarihi kiymette- ki çeşmeleri belediyeye aid oldukların- dan tamir görmemekte Idi. Müzeler ida- resi bir seyyah şehri olan şehtimizde bu gibi çeşmelerin de tamir edilmesini be- İstanbuldaki |1 eamileri tamir ettiği halde bir çoğunun || Çadırcıilarda hurdacılık yapan met alacak yüzünden döşemeci Muhid- din ile kavga etmiş ve ayırmak için ara- larına giren Aliyi: n ne karışıyorsun! diyerek sustalı çakı sağ kolundan yaralamıştır. Ya- ralı Ali hastaneye kaldırılmış ve Hik- met bıçağı ile yakalanmış, adliyeye ve- rilmiştir. Hikmet mahkemede bir ay beş gün hapse mahküm olmuştur Cürmü meşhud vık'ılın azalıyor Cürmü meşhud kanununun tatbil lâk bakımından, momleket için faydalar lemin etmiş ve bilhassa ceza mahkemelerinin işlerini hafifletmiştir. ilk Ayrıca cürmü rrr-ı'uı(' hâdiseleri aylara ni l dır. Cürmi meşhud kanunu 1936 senesi- nin birinciteşrininden itibaren tatbik e- dilmeğe başlanmıştı. Bu tarihten, geçen yılın sonuna kadar geçen ilk üç ay fında İstanbulda 1000 ne yakın hi adliyeye intikal etmiştir. 1987 senesinin ilk ayından, bugüne kâdar geçen müd- dot zarfında ise, 2300 hâdise olmuştur. Bunların içinde eksi eti hırsızlık, döv: mek, sövmek v. s. gibi hâdiseler teşkil efmektedir. Bilhassa yaz aylarında hâ: diseler daha fazla zuhur etmektedir. A- rada 1/4 gibi bir nisbet vardır. Bunun da sebebi, yazın halkın daha toplu bir şekilde bulunması, birbirleriyle — temas imkânlarını daha fazla bulabilmeleridir. Cürmü meşhud davaları gittikçe tona: kus etmektedir, geçen yılla bu yil ara sında 600 kadar bir fark bulunmaktadır, K üllür işleri: lik mekteblerde talebe kaydına başlandı Orta mekteb ve liselerin kayıd müd- deti dün kapanmıştır. Bu sene lise ve or- ta mekteblere talebeler semt semt dağı- tıldığından tedrisata başlanınca sınıflar« ham olmiyacaktır. İlk mektebler- talebe kaydına dünden itibaren lanmıştır. isameddin camileri gezerek yanlarında dürmakta olan çeş- meleri tesbit etmeğe başlamışlardır. Be- lediye bu çeşmeleri tamir etmeğe karar vermiştir. Türkiyedeki Hataylılara İlân Dahiliye Vekâletinden: Sancak arazisi dahilinde doğmuş olanlarla, babaları Sancak arazizi dahilinde doğmuş olup da, Sancak Statüsünün mer'iyete gireceği 29 teşrinisani 1987 tari- hinde 21 den aşağı yaşda bulunan kimseler, bu statünün 12 nci maddesi ahkâ- mı mücibince, Sancak vatandaşlığını iktisap edebileceklerdir. Bu şartları - haiz olanlardan Sancak vatandaşlığını iktisap etmek istiyenlerin 29 Teşrinisani HB'7 den itibaren Sancağa gidebilecekleri ilân olunur. «3406> — <6329. İstanbul Orman Direktörlüğünden : 1. — Orman müdüriyeti umumiyesi hesabına malzemesi orman idaresi tara- fından verilmek üzere nümune ve şartnamesi veçhile 8676 adet defter, 491500 adet cetvel, 13300 adet cildin tab ye teclidi açık arttırmaya konulmuştur. 2. — Bunların ihale tarihinden itibaren bir buçuk ay zarfında tab ve teclidi ile orman idaresine teslimi şarttır. 3. — İlân 11 Eylül tarihinden 25 Eylül tarihine kadar on beş gündür. Yevmi fhale 25 Eylâl Cumartesi günü saat onda orman başmühendisliğinde müteşek- kil komisyon marifetile icra edilecektir. 4. — Tab ve teclidi muhammer bedel liradır. Talib olanların teminat makbuzlarile komisyona müracaatları, 1960 liradır. Teminatı muvakkate 147 (6062)