21 Kasım 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

21 Kasım 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Sayfa Son Posta'nıa tefrikası : ga SON POSTA Yazan: Ziya Şakir yehzade Bürhaneddinin zevcesi Parisde maslüb Maliye Nazızı Cavidle tanışmış, derhal anlaşmış, sevişmiş ve şehzadeden ayrılıp Cavide varmıştı Abdülhamid, dehşetler içinde kal- mişt. Kızın kalfasını ve Bürhaneddin efendinin annı derhal huzuruna getirterek bizzat tahkikata başlamıştı. Kalfa; korkusundan, aşk macerasını saklamıştı. Kızın arkadaşları da sakla- muya mecbur kalmışlardı. Çünkü: — Mademki biliyordunuz, vaktile niçin haber vermediniz? Diye, kendileri de ağır muameleler altında kalacaklar, belki de sürgüne jyollanacaklardı. Onun için bu macera- yı bilenler, derin bir süküt göstermiş- ler, Abdülhamidin, günlerce devam e- deri istintaklarına, basit cevablar ver- Mişlerdi. Abdülhamid; o kadar sıkı inzibat al- fında tuttuğu sarayında bir sevişme hâdisesine zerre kadar ihtimal verme- mişti. Önun için Nigâhnazın bu hare- ketini ruhi bir teşevvüşe atfederek: Bu kızı, tanımıyorum. Güzel mi idi, çirkin mi idi, ahlâkı nasıldı, sinirli mi idi? Haremağalarından veyahud kalfalardan bir hakarete uğramış mı idi? Sar'a vesaire gibi bir hastalığı var Enı idi ? Gibi suallerle vaziyeti tenvir etmek istemişti. Fakat sorulan bu suallere karşı ve- rilen bütün cevablar; yalnız şu netice- yi vermi —N zm bu feci ölümünden, hiç kimse mes'ul değildir. Her mezelede, fevkalâde ihtiyatlı o- lan Abdülhamid, saray erkânından bir tahkik heyetinin teşkili ve bütün iHfa- delerin tesbiti için emir vermişti. Tah- kikat evrakı, epeyce büyük bir tomar haline gelmişti. Abdülhamid, bü evra- kı, büyük bir dikkatle, sarayın evrak hazinesinde hıfzettirmişti. Ve meşruti- yetin ilânından sonra; Ahmed Hamdi- nin mahkemiedeki sözleri üzerine, müd- deiumumilik tarafından, gizlice bu me- sele istizah edildiği zaman; Abdülhamid derhal bu evrakı getirtmiş, adliye he- yetine ibraz ettirmişti, Bu mesele de böylece bitmişti. Fa- kasaat.. bu hâdisenin acısını, başlıca iki kadın çekmişti, Bunlardan biri Nigâh- nazın kalfası, diğeri de Bürhaneddin efendinin annesi Mezide, kadınefendi idi. Bu iki kadının karnında birer ur husüle gelmişti. Ve uzun seneler, bu iki kadın, bir hayli ıztırab çekmişler- di. Kalfanın ne zaman vefat ettiğini ha- tırlıyamıyorum, Fakat Bürhaneddin e- fendinin validesi, mübtelâ olduğu der- ide, kurban Bitmişti. Bu da, ayrıca bir vak'adır. Meşrutiyet ilânının ikinci ve- yahud üçüncü günü idi. Binlerce halk- tan mürekkeb nümayişci kafileleri, Yıldız sarayının önüne gelmişti. Abdül- | hamide yemin ettirmek için onu gör-| mek istemişlardi. Harem dairesindt.l Cahil saraylılarla ağalar arasında bir- 'denbire korkunç bir havadis intişar et- mişti. Boşboğazlardan birinin: — Gelenler; efendimizi alıp götüre- ceklermiş.. sarayın da altını üstüne ge- tireceklermiş. Diye, uydurduğu yalan, harem dai- resindeki kadımlara büyük bir korku ve heyecan vermişti. İşte, Mezide ka- dınefendinin karnımdaki büyük ur, bu heyecan arasında patlamış.. bunun ne- ticesi olarak kadıncağız vefat etmişti. ex ŞEHZADE BÜRHANEDDİN EFENDİ İLE MASLÜB CAVİD BEYİN ZEVCESİ Nigâhnaz vak'ası da gösteriyor ki; harem dairesinde tatbik edilen o sıkı inzibat tekayyüdata rağmen, gene gönül r alarının önüne geçmek ka- bil değildi. Hazır aklıma gelmişken si- ze bunlardan birini daha anlatayım: Abdülhamidin halası Adile sultan meyanına giren cariyelerden, Nazlıyar isminde henüz pek genç ve körpe bir kız da Abdülhamidin harem dairesine gelmişti. Bu kız, Abdülhamidin hoşuna git- mişti. Günün birinde onu gözde yap- mak için; başhazinedarı çağırmış: — Bu kızı, hazineye alın.. diye irade etmişti. «Hazineye alın» demek; «hazinedar- lar, ve hünkâr cariyeleri arasında bu- lundurun» demekti. Vakıâ harem dairesinde (hazinedar- lık) bir rütbe idi. Ve (hazinedar usta) lar da, yedi dereceden ibaretti. Fakat yle gözdelik namzedleri de hazine- lar arasına karışır; bunlara da hazi- nedar denilirdi. Ve bunlar da, hemen tamamile genç ve dilber cariyelerden mürekkebdi. İşte, Abdülhamidin bu iradesi üze- , Nazlıyar da, hazinedarlar meyanı- na idhal edilmişti. Gel zaman, gil za- man.. Nazlıyar; büyümüş, — serpilmiş.. güzelliği ve zekâsı, nazarı dikkati cel- betmişti. Abdülhamid onu, misafir kal- falarının başına tayin ederek kendisine hazinedar ustalık payesi vermişti. (Arkası var) ŞÇ e — Bir Doktorun Günlük PAZAR Notlarından — (*) Zatürreenin Tedavisi ı Şiddetli bir titreme, ateş ve yan ağrısı, baş ağrısı, öksürük gibi ârâz dalma çok mühim bir ihtimal e zatürree alâmeti - dir. Buna en yakin ürüz gösteren zatül- cemb vardır. Zatürreenin tedarisi; Arkaya ketan lâpa- sı veyahud alkollü sıcak su ile - büyük | pansıman öksürüğü tenkis eden, ağrıla- rı teskin eden ve bilhassa kalbe kuvvet veren ilâçlardır. Husust bir ilâci yoktur. Zatürreenin seromu vardır. Bu serom- dan Kati denecek derecede değilse de birçok defa çok istifadeler edilmektedir. Hele çocuk zatürreelerinde zatüree sero- mundan pek çok ve pek parlak neticeler elde ettik. Tavsiye ederiz. Hastalık eema- sında hastaya maylat ve çorbalar veri- Myor. Ağız, burun temiz tutulur. Hastanın Tazla kabız. olmamasına dikkat edilir. Zatürree muafiyet vermez, bir çeken bir daha bir daha çeker. Üç sene sıra ile zatürroe çekenler vardır. Hastalık Çe » kenler ertesi seneler için çok ihtiyatlı olmalıdırlar. (* Bu motları kesip saklayınız, yahut bir albüme yapıştırıp kolleksiyon yaşımız. Bukmtı samanınmda bu motlar bir doktor ÇİDİ imdadınıza yetişebilir. Nöbetci Eczaneler Bu gece nöbetel olan cezaneler şurdar. dir İstanbul cihetindektler: Aksarayda: (Pertev). Alemdarda: (Sırri Asım), Beyamdda: (Detina). Samatya- da; (Teofilosh, Eminönünde: (Mehmed Beyoğtu cihetindekiler: İstiklâl caddesinde: (Kanzuk), Dairede: (Güneş). Topçularda: (Sporidis). Tak. simde: . — “Tarlabaşında: (Nthad). Şişlide: (Halk), Boşiktaşta: (A- H Riza), Boğaziçi, Kadıköy ve Adalardakller: Üsküdarda: (Selimiye), Sarıyerde: (A- saf). Kadıköyünde: (Büyük-Üçler). Bü- yükadada: (Halk). Heybelide: (Halk), GadMEEE ÖTETTYY S SN LEELANIN SAÇ BAKIMI Güzelliğin en birinti şartıdır. PETROL NİZAM Kepekleri ve saç dükülmesini tedavi o - vefat ettiği zaman, mirasından Abdül-| den tesiri mücerreb bir ilâçdır. | hamid de - istifade etmişti. Bu miras İstanbul İkinci İflâs Memurluğun- dan: Müflis Abdülkadire ald ve babası Osman Paşadan intikal eden: 1 — Kasımpaşada Kulaksıyda Kulaksız cad- Pdesinde kütn eski 61, yeni 117 Nolü baraka vaziyetinde ahşap küçük dükkânin Üç his. sede bir hissesi (tamamına 250 lira kıymet takdir edilmiştir), 2 — Yine Kasımpaşada Kulaksız mahal- Tesinde Atlamataşı caddesinde kâin 55 Nolu evvelce maa bahçe hane iken elyevm kerpiç- ten yapılmış bodrumu havi ve tamamına yüz iki lira takdir edilen arsanın 3 de bir hissesi. 3 Kasımpaşada Kulaksız mahallesinde Yağhane ve Atlamataşı sokakları arasında kâln 38 Nolu tamamen ham ve tesviyo gör- Memiş ve tamamına yür lira kıymet takdir edilen arsanin 3 hissede bir hlasesi açık ar« tırmaya konmuş ve birinci artırması 22/13/ 937 çarşamba günü saât 14 ilâ 18 da yapıla- caktır. Şartaame 7/11/997 tarihinden İliba- ren dalrede herkesin görebilmesi için açık bulundurulmuştur. Satış günü $ de yetmiş, beşini bulduğu takdirde İllüs İdaresince kati ihalesi yapılacaktır. Müterakim vergi ve sa- ir rüsum ve vakıf isaresi müşteriye siddir. Birinci artırmada kanuni kıymeti bulına- dığı takdirde on beş gün uzatılarak 6/1/938 perşembe günü sant 14 ilâ 16 da ikinci artır. ması yapılacaktır, Talib olanlarla iZahat arı- yanlar 834/18 Nolu dosya ile İflâe İdaresine müracaat etmeleri Dân olunur. — (2063) Ikinciteşrin 21 Ankarada*lig' maçları (Baştarafı 6 ncı sayfada) | Fakat her halde, haftalardanberi dedi- sıkıştırmaya başladı. İkinci gölü gee Al -| kodusu yapılan bu karşılıklı iddiaların en tinordu, bu defa da İskenderin ayağı e at-| ,, n 't Fakat 2 - 0 mağlüp vaziyete düşmesi Ç kayanın maneviyatını — bozmamışlı, bilâk kendisini toplamasına şebeb oldu. Oyuncu- larınt mütearrız vadiyetinde gördük, Altın » ordu kalesini sardılar. 38 inei dakikada İb- rahimin, 42 inci dakikada da Pethinin ayak larile iki gol yaparak müsavatı temin etti - ler, ciki ve en kat'i cevabımı, çok seri ola- t tahmin edilen bugünkü sonuncu gü- reşin neticesi verecektir. Candan temen- ni edelim kı, bu netice, Tekirdağlıya gü- venenleri haklı çıkaracak şekilde olsun da şampiyonumuz, nahoş bir vaziyete düşmesin! * Dünkü olomobil kazaları Şoför Ahmedin idaresindeki 1828 numa- İkinci devre İstirahatl mübeakib lk hücumu — yapan Demir Çankaya oldu. Fethi topu yakala - mişti. Önüne çıkanları birer birer geçerek|ralı otomobil Galatada Kemeraltı caddesin. kaleye kadar götürdü ve sıkı bir şütle bu| ge 9 yaşında Selime çarpmış ve başından â- devrenin ilk gölünü yaptı. 3 - 2 galib vazi -İğır surette yaralamıştır. Yarah çocuk hasta- yetteydi. 15 inci dakikada İbrahimin şahsi | neye kaldırılmış, şoför yakalanmıştır. gayretile bir gol daha yaparak 4 - 2 galibi — 4 Şoför Musa İdaresindeki 2306 sayılı - vaziyete geçil. Fakat bundan sonra hâki -(tomobil Köprü üzerinden geçerken Sirkeci- miyeti Altınardu ele aldı. 30 uncu dakikada / de oturafı 60 yaşında Muharrem adlı bir ih- penaltıdan, 39 uncu dakikadâ sağ içe geç -| sıyara çarpmış ve muhtelif yerlerinden ya - malş olan Mehmedin ayağile birer gol yapa- | ralamıştır. Yaralı Cefrahpaşa — hastanesine rak müsavatı tesis etti ve oyun da 4 - 4 be- İ kaldırılmış, şoför yakalanmıştır. rabere bllli. Oyunun oynanış — şekli hakkında şunu söyliyeceğim: — Çankayada Sağ cenah yok gibiydi ve bu yokluk kendisini hissettiriyordu. Pazar muçları Yarın Güvençspor - ile Harbiye saat ya- rımda, Ankaragücü - ile Muhafızgücü de Sâât 25 da Ankaragücünün stadında karşı- laşacaklardır. Bu suretle 13 hafta devam e- decek olan at yarışları esnasında lig maçla- yalnız İlân Tarifemiz Birinci sahife 400 aK G e ge Üçüncü — sahitfe 200 Dördüncü sahife 100 Ti yalnız Cumartesi günleri öğleden — sonra * ve pazar günleri de öğleden evvel yapıla - İç '":;.':" 60 caktır. Bu suretle spor sevenler hem liz Son ife 40 maçlarını hem de at yarışlarım görmeye im kân bulabileceklerdir. Muayyen bir müddet zarfında fazla- ca mikdarda ilân yaptıracaklar ayrıca tenzilâtlı tarifemizden istilade ede- ceklerdir. Tam, yarım 've çeyrek sayfa ilânlar için ayrı bir tarife derpiş edilmiştir. Son Posta'nın ticart lânlarına aid işler için gu adreşe müracaat edi- melidir: Selim Tescan Bugünkü güreşler | Buğgün saat 15,30 da, Taksim stadyo - munda, Türkiye şampiyonu Tekirdağlı Hüseyinle, Hindistan şampiyonu Fazzal Muhammed güreşeceklerdir. Bu müsabaka, Hindistan şampiyonu - nun İstanbulda yapacağı son güreştir. Bazı iddlalara göre, Hindi, Mülâyim- le yaptığı ilk güreşi, alışmadığı hakem düdüğüne kanarak, boş bulunduğu - bir Aşbine enöüeü sırada, ve nahak yere kaybetmiştir. Ve*_————] Mülâyimle ondan sonra yaptığı iki gü - reşte de, bu iddiada bulunanların haklı olduklarını bilfill isbat etmiştir. Binaena- leyh, Hindli, Tekirdağlı için zorlu bir ra- kibdir! DİKKAT EDİNİZ Bazı iddialara göre de, Hindli, hiç te kuvvetli bir pehlivan değildir. Ve onun | Zevcinizden evvel ihtiyarlıyacaksınır Mülâyimle yaptığı bütün güreşler danı - IIIIZ şıklıdır. Nitekim, bugün, Tekirdağlı, Bu hataya düşmey Hindlinin hakkından Üüç dakika içinde Krem Pertev kullanarak Yalnız Cildinizin gelivererek, hakikati meydana çıkara « Size yapacağı bu fenalığı önleyiniz. KREM PERTEV Fakat ikt taraf ta, şimdilik iddialarını isbat için, çok kuvvetli birer delil bula- ile cildinizin bahar hayatını idame ediniz. İlâncdıik Kollektif Şirketi, Kahramanzade Han mıyorlar. Yalnız, Hindli pehliyanın, mağlübiyeti, her ne pahasına olursa olsun, kabul et - miyecek kadar inadçı ve mağrur bir peh- Adapazarı İcra Memurluğundan: Müflis Adapazarı ahşap ve demir mal- zeme imalâthanesi Türk anonim Şirketi. nin Süleymaniye ormanına ve Kereste nakline mahsus yaptırıp metrük bir hal. de ormanda bulunan ve merkeze nak - lolunarak muhafaza altına alınan 30 zar lira kıymetli sekiz aded demir ray araba ile 40 lira kıymetli demir vinç ve Süley- maniye ormanında Soğuksu köyü civa - rında ve orman methalinde iskelet ha . Hnde bulunan 150 lira kıymeti muham - möneli ahşab kulübenin kalmen açık art- tırma ile satılmasına karar verilmiş ve bu mallar bugünden itibaren açık arttır. ma ile satışa çıkarılmış ve arltırma şart. namesi dellâle verilmiştir. Bunlardan ray ârabalarının birinci art. tırma ile satışı 25/11/937 perşembe günü saât 10 dan 12 ye kadar ve icabında ikinci arttırma ile de safışı 10/12/937 tarihine misadif cuma günü ayni saatlerde ve Pi. rinç pazarında Karasulu Mevlüdun yeni yaptırdığı kârgir hanının önünde ve or- mandaki binanın ankaz halinde olarak bi- rinci ve ikinci arttırmaları ayni ay ve günlerinde saat 13 den 15 şe kadar jera dairesinde satılacaktır. İhaleyi takibeden yedi gün içinde müş. teri satış tutarını fera dairesine yatırarak malları bulduğu bir şekilde ve vaktinde toslim almaları lâzımdır. Aksi takdirde 2004 sayılı icra ve iflâs kanununun 1383 üncü maddesi dairesinde muamele yapılacaktır. $ 2 buçuk dellâliye ve binanın yıkıl- ma yesaire ve teslim masrafları müşteri- ye Bid olacağı ve fazla malümat almak is- tiyenlerin dairemizin 937/160 talimat doş ya sayısile müracaatları lüzumu ilân olu- hur, * (2085) livan olan Mülâyim pehlivanı yenmesi, ve son güreşte de ona yenilmemesi, Hind- linin kuvvetine inananları haklı göste « rehilir! Maliye Vekâletinden: 2257 numaralı kanunla verilen selâhiyete istinaden yenilerinin piyasaya çıkarılmış olması itibariyle eski nikel Yirmi beş kuruşluklarla Bronz on kuruşluklar 30/11/937 akşamından sonra tedavül etmiyecektir. İşbu paralar bu tarihe. kadar bilümum mal sandıklarile hazine veznedarlığını yapan Merkez Bankası ve Ziraat Bankası şubelerine müracaatla mübadele ettirilmelidir. Bu müdGetin inkızasından sonra bu cins para- lardan ellerinde kalanlar 1/12/938 tarihine kadar ancak malsandıklarına ve Merkez Bankası Şube- lerine tediyatta kullanabilirler. Keyfiyet halkın nazarı dikkatine arzolunur.“7876,, K A Ş E NEOKALMINA Grip, Baş ve Diş Ağrıları, Nevralji, Artritizm, Romalizma ——â