24 Kasım 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

24 Kasım 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

MEMLEKET . İ HABERLERİ Halkevleri faaliyeti Manisa Halkevi bir albüm yaptırılacak, Harputta da Mani: n sa (H zaman — içinde ekette çok de- i işler görmüştür. Halkevi faaliyeti hak a Halkevi baş- 'ak verilmiş olan ka farlar üzerindeki ic- Taatı tedkik ile yeni Harputta kararlar ittihaz ederek faaliyete geçer- ler. Vilâyetin Muradiye, Saruhan, Kara- Oğlanlı köylerinde birer okuma odası 8- çılmıştır. Evde yapılan bir dilekçe kutu- Bu ile şikâyetler dinlenmekte ve kanuni Müracaatlar üzerinde gereken delâletler- de bulunm. i nkı Köylerde _İapu—. bügünkü sa- Bu yüz- ar olmak- we arazinin dörtte üçün hibleri üzerine tapusu yoki den çok garib vak' hangi bir sebeble ba yıllarca evvel sa! sonra hiçbir engel din- den başkasının tasarrufunda — olan irerek sahib çıkıyor. Eğer ara- ed mev- etsiz bir erek diğer sahibi o yerden çı- karıyot. Elde bir tapu olmadığı için tar- la veya bahçeden çıkarılan kimse de bir miyor, sadece emek ve masrafı- ba olduğuna yanara müteessir oluyor, Gene bu tapusuzluk yüzünden iki komşu ev arasında hudud, avlu ve ar- ğa kavgaları olduğu gibi meselâ pek es- kiden satılan bahçe ve tarlaların ölen sa- hibi: oğulları herhangi bir — teşvikle uzun yıllar sonra bu malları bir hiç mu- kabilinde geri almağa kalkarak seneler- denberi yeni sahibinin geçim vasıtası o- lan bu yerleri türlü tapu muamelelerile başkalarına satıp menfaatlermek yolla- Tına sapıyorlar, Seyyar tapu heyetleri ihdas ederek 82 aracak önemli R. Ö, büyük Daese (e0 Ezinelilerin temennileri Ezine Halkevinde yapılan Parti kon- gresinde kasabanın ehemmiyetli ihtiyaç- ları oları elektrik tesisatının - tamamlan- ması, kasaba ortasından geçen çayın Ü- zerinde bulunan harab köprünün betona ftahvili temenni edilmiş ve bu dilekler vilâyete bildirilmiştir. Kazada içecek su yoktur. İlkbaharda kesilen çeşmelere hâlâ su gelmemiştir. Belediyenin bu işle ehemmiyetli surette alâkadar olması da temenni edilmekte- dir. Pazar Ola Hasan Bey Diyor ki: — Hasan Bey belediye Şehirde yürümeyi kolay - laştıracakmış... rinde durup herkesin geç- melerine.., haurlıiyığr, Bigada bir bina güzel bir Halkevi yapıldı yeni yapılan Halkevi binası çılmış ve vilâyetin tarihini, aydınlatacak şümullü bir albüm hazı lanmıştır. Şehirde mevcud tarihi eserle- rin de sicilleri tesbit edilmektedir. Her ayın on beşinden on beşine danalı çay toplantısı yapılmak için hazırlıklara başlanmıştır, İki ay içinde on beşe yakın piyes temsil edilmiş, köy gezileri yapıl- maştır. Evde halka kültürel, sosyal ve zehirli gazlardan korunma hakkında bir çok konferanslar verilmiştir. Vali Halke- vi faaliyetile çok yakından alâkadar ol- maktadır. Ev yardım sosyal kolu tara- fından elli çocuk giydi bunların mekteb kitab ve levazımatı temin edil- miştir. | Son bir sene içinde 8725 vatandaş Halkevi kitab sarayından miştir. Bigada Halkevi binasının arsası hazırlandı Biga (Husust) — Belediye dairestinin yanı başındaki teneke kaplı eskici bara- kaları, enlerin nefretini celbetmekte idi. Vali Atıf Ylusoğlu, bunların hemen yıktırılmalarını emretmiştir. Bu emir yerine getirilmiş ve bu pis manzara orta- dan tamamen kaldırılmıştır. Yakında bu arsaya Halkevi Inşasına başlanacaktır. Bu barakaların sahibleri olan kırk kadar eskici esnafına yeniden baraka yapmak için çay kenarında ve sapa bir yerde ar- sa gösterilmiş ve burada yı san'at etj |melerin: müsaade edilmiştir. Harput Halkevi binası Harputta yapılan yeni Halkevi binası modern ve bütün ihtiyaçları karşılıyacak şekildedir. Muntazam oda ve galonları vardır. Halkevi azasının adedi günden güne artmaktadır. vaziyetini | Erzurumda Halkevi faaliyeti Erzurum (Hususi) — So teşekkül eden Halkevi ı ar dahili; çalışarak me rdir. Her kol muay toplanıp konuşmalar ndi şubelerinde konleransla n aylarda veni esasl, lar r. Evde toplantılar yapılmaktadır. Ezine Halkevi Ezine (Hususi) — Halkevi binası ta- mire muhtaç bir haldedir. Bundan başka evin birçok noksanları da vardır. Halke- vinde kaza gençlerini bir araya toplamak için bir musiki kolu kurulması düşünül- mektedir. Gemlikte Halkevi açılıyor Gemlikte bir Halkevi açılmasına karar verilmiş, ve Parti başkanının riyaseti al- tında öğretmenler dokuz kola ayrılarak faaliyete başlamışlardır. »« Mâni olanlacı |yüne gitmiş, fakat aradan 20 gün geçtiği yacak, ceza alacakmış... SON POSTA Elem ve hicapla karşılanan iki şeni vak'a Balıkesirde elem ve hicabla karşıla - nan müessif bir vak'a duyulmuştur. Ha- ishak mahallesinde oturan 60 yaşında Halid akrabalarının ısrarı üzerine kızını evlendirmek istemiş- tir. Fakat evlendirilmek - istenilen — kız bu izdivacın mümkün olamıyacağını, çün- kü evvelce babasının ihtirasına kurban edildiğini söylemiş ve 14 yaşındaki kız kardeşinin de ayni felâkete uğradığını ilâve etmiştir Ahlâk düşüklüğünün bu feci tezahürü- ne İzmirde de şahid olunmuştur. Cuma oyasına bağlı Değirmendere kö - yünde oturan 52 yaşında Mehmed ismin- de bir adam da 14 yaşındaki kızı Zübey- deyi ihtirasına kurban etmiştir. Dünya - . |run en şeni elnayetini irtikâib eden bu iki ahlâk düşkünü baba adliyeye verilmiş » lerdir. Haklarında kanuni takibat yapıl- maktadır. Umurbey parti kongresi Gemliğin Umurbey köyünde Parti ©- 'esi açılmıştır. Kongrede Gem- için gelen Bursa valisi Şefik de hazır bulunmuştur. gre başkanlığına vali Şefik, ikinci da kaymakam Zeki seçilmiş- ki idare heyeti yeniden seçil- e dilekler tesbit edilerek kongre- m verilmiştir. Umurbey Başvekil Celâl Bayarın doğup büyüdüğü köydür. Karacasuda kanlı Bir kız Kaçırma vak'ası Aydında Karacasu kazasının Emer kö- yünde Halil İbrahim isminde bir genç Zahide isminde bir kızı kaçırmak iste - miş, kızın dayısı Mehmed ile köy bekçisi Ahmed de bu işde kendisine yardım vâdetmişlerdir. Vak'a gecesi Halil İbra - him kendisine yardım vâdedenlerle bir - likte kızı kaçırmıya teşebbüs ederken kı- zın anası ile halası mümanaat etmişler - dir. Halil İbrahim de kızın halasının kal- bine bir hançer saplamış, kızı da bekçi ile birlikte kaçırmıştır. Zahidenin halası Fatma derha! ölmüştür. Halil İbrahim ile bekçi Ahmed yakalanmışlar, kız da aile- sine teslim edilmiştir, Balıkesirde Şüpheli bir ölüm vak'ası Balıkesir (Hususi) — Gömeç nahiye- sinin Hacıhasanlar köyünden Ali oğlu Osman bir bayvana binerek Korucu kö - Soy Kon; ba dönmemiştir. Bu hal merak uyan- alâkadarlar aramıya çıkmışlar ve Te köyünde bir yol kenarında ya- İ nü bulmuşlardır. Osman bu havalide uzun müddet eşki- yalık eden ve bir Müddet evvel yakala - nan Lâüz Aziz ile Hamzanın arkadaşıdır. Osmanın ölümü şüpheli görülmüş ve « tahkikata başlanılmıştır. Coyhan ırmağı taştı Ceyhan 23 (Hususi) — İki gündür de- vamlı surette yağan yağmurlar dolayı - sile Ceyhan ırmağı taşmış, inşa edilmek- te olan köprüdeki faaliyet durmuştur. Halk ırmaktan müşkülâtla ve filikalarla geçetilmektedirler. A Resimli küçük haberler kararlaştırılmış, inşa hemen bitmiş gibidir. Bima, iki, nihayet Üç aya kadar tamamen ikmal edilecek, bele, diye buraya taşınarak kiradan ve dağınıklıktan kurtulacaktır. Balıkesir - Edremid yolu üzerinde 5200 nüfuslu ve 1243 evlil! bir nahiye merkezi olan Horanda belediye, 60 bin ilra sarfederek bir elektrik makinesi monte ettirmiştir. Elek- trik santalı kasabaya elektrik yermeğe başlamıştır. Gönende muhtarlar için bir kurs açılmış, 6 gün devam eltikten muştur. Resimde kursa devam eden muhtarlarla kursta muallimlik kânı görülmektedir. mektedir. Keşanın Koşan (Hususi) — Keşanın on beşinci kurtuluş yildönümü büyük merasimle kutlulanmıştır. v- zunköprü yolundan, bir otomabille gelen ve matemi iemsilen siyahlara bürünmüş küçük bir. mektebli kız ve beraberindeki halk kalabalığı, heye- Hasan Bey — Desene ka- dın eşyası satan mağazala- rın önlerinden günde bin- levce kadın yakalayıp hep- “ “adâü Ceza âlataklar. — yakalı- canla bekliyen halk tarafından — karşıları- mig, İlk müjdeyi ve- ren Mehmedciği tem- Aşkale (Huzust) — Doğuda yer yer mekteb temelleri atılmaktadır. Resimler, Aşkale karzasının Pırnakaban köyünde yaptırılan beş sırıflı İilkmekteb binası inşaatını göster. kurtuluş bayram PTUR sil eden birisi, küçük mekteblinin üze-Jeden halktan bir kısmı ve hükümet er-« rindexi siyah tülleri yırtmıştır. Bu siyah tüllerin altından, Türk bayrağına sarıl mış Türk yavrusu çıkmış, binlerce kişi, bir ağızdan İstiklâl! marşını söylemişler, bunu takiben de küçük mektebliler ve halktan birkaç kişi nutuklar irad etmiş- lerdir. Bu merasim biltikten sonra Halk- evinde toplanılmış, temsiller — verilmiş, Parti başkanı, misafirleri şekerle izaz ve ikram etmiştir. Resimde bayrama iştirak | kâm görülmektedir. ş Traş bıçağı