19 Haziran 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

19 Haziran 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

B” SELRRİĞN PN Yanolanın Derbend ve ipsala faciaları Petürgede olduğu anlaşıldı (Baştarafı 1 inci sayfada) Zamanları da vererek geceleri bile çalı- Şan müddeiumumi muavini Hakkı Şükrü Ve zabıta bu kadının izi üzerinde bulun- maktadırlar. Kat'i şekilde tahakkuk eden bir habere göre Yanola Malatyanın Pe - türge kazasında bulunmaktadır. Mahalli adliye ve zabıta idarelerine Yanolanın derhal yakalanması için, telgraf çekil - Miştir. Bir tevkif müzekkeresi de hazır- Tanmiş ve Malatyaya gönderilmiştir. Kadının belki bugün yakalanarak, şeh- timize gönderilmesi mümkün olacaktır. Yanola ile Semahat İstanbulda da arandı Yanolanın Petürgede olduğu tesbit e - dilmeden evvel zabıta Ali Rızanın karı - #ının İstanbulda bulunması ihtımali ü- ZBerinde durmuş, dün şehirde Yanolayı aramış, fakat bulamamıştır. Diğer ta- Taftan İzmit mühabirimizin bahsettiği Semahat ta zabıta tarafından aranmak - tadır,. Dün Galatada umum! evlerden bi- rinde çalışan Semahat isminde bir kadın Adliyeye sevkedilmiş ise de, hâdiseyle bir alâkası bulunmadığı anlaşılmıştır. Sevimin bu işlerden haberi var mı? Eskişehirden getirilen Sevime gelinte tahliye edileceği ümid edilen bu kâdın, dün de serbest bırakılmanuıştır. Zira Se - Vimin Ali Rıza ile çok eskiden tanıştığına, hattâ bu olup bitenlere takaddüm eden Sabiha Gökçen yarın (Baştarafı 1 inci sayfada) Mıştır. Dün geceyi Belgradda geçirdikten | doğruca Türkiye elçiliğine gitmiş ve saat Sonra bu sabah saat dokuzda Bükreşe hâ-| 11,45 de de saraya gelerek hususi defteri Teket eden Gökçen bir gece de Bükreşte | imzalamıştır. kalacak ve yarın İstanbula dönecektir. Kahraman tayyarecimizin Belgraddaki | rüzgârla karşılaşan Bayan Gökçen Bel - | grada hafif bir teahhürle gelmiştir. beyanatı. Belgrad 18 (Arkadaşımız Ercümend Ekrem Taludan) — Kahraman tayyare - €imiz Sabiha Gökçen bombardıman tay- Yaresile bu sabah Belgrad Zemun tay - Yare meydanına indi, hararetle karşılan- dı, alkışlandı. Yiğit Türk kızı yorgun, fa- kat beşuştu. Kendisine mütcaddid buket- " ler verildi. İlk Balkanlar kadın tayyare- tisinin göklerdan inişi fevkalâde he - Yecan veren bir manzara oldu. Herkes A- tatürkün başardığı mucizeden bahsedi- Yordu. Kahraman tayyarecimiz elçilik bina - ftında gazetecileri kabul etmiş, yolculu - Bun oldukça müşkül şartlara rağmen iyi Beçtiğini, tayyareciliğin ezimkâr bir ka- din için güç bir meslek olmadığını, ken- disinin de bu meslekten büyük haz duy- duğunu söyledi. Bayan Sabiha Gökçen yarın sabah Bük Teşe gidecektir. Bu gece elçilik binasında Misafir edilmiştir. Ercümend Ekrem Talu Belgradda Belgrad 18 — Anadolu ajansının hu - Susi muhabiri bildiriyor: Bayan Sabiha Gökçen bugün saat 10,30 da Belgrad askeri tayyare meydanıma g ve zinde bir halde inmiş ve Yu - Roslav hariciye nazırı namına teşrifat Müdürü muavini ile askeri ve sivil hava feşkilâtları mümessilleri, elçimiz ve ba- Yanı, ataşemiliter ve elçilik erkânı ile Bayanları, Yunan ve Rumen sefirleri Yu- Koslav ilk kadın tayyarecisi, vatandaşla- Tımız ve güzide bir halk tabakası tara - fından alkış tufanlarile ve büyük bir sa- Tümiyetle istikbal olunmuştur. Bayan Sabiha Gökçen burada bulun- Güuğu müddetçe refakatine memur edil - Miş olan Ön yüzbaşı Kosta Hosiç ile tay- Meydanından elçiliğe gitmiştir. Belgrad 18 — Avala ajansı bildiriyor: Yugoslav Aviaslanu Türk tayyarecisi iyYan Sabiha Gökçene bu sabah çok ha- ve samimi bir kabul yapmıştır. Saat 10 da Yugoslav avcı tayyarelerin- 'den mürekkeb bir filo Bayan Gökçeni is- le çıkmıştır. Saat 10,30 da Bayan onîfn şehir üzerinde bir devir yapıp selâmladıktan sonra layyare mey- ha inmiş ve askeri mızıkanın çaldığı âl marşı ile karşılanmıştır. Kendi - Aİne birçok buketler verilmiştir. utad selâmlaşmalardan sonra Gene- Tal Yankoviç Bayan Gökçene Belgrad tay Yare alayı sübaylarımı takdim etmiştir. | hâdisatı çok iyi bildiğine dair kuvvetli ipuçları mevcuddur. Bu kadının evvelce Adanada bulun - muş olması da, şüpheyi davet edici ma- hiyettedir. Şimdi, müddetumumilik, Derbend civa- rındaki birinci cinayetin sebeblerini a - raştırmaktadır. Ömer Lütfinin metresi izdivaç mektubları alıyor Maktul Ömer Lütfinin metresi Melek, Ankarada Devlet Demiryolları idaresin- de çalışan ismi meçhul bir adamdan ga- rib bir mektub almıştır. Mektubdaki im- za okunamıyacak bir şekilde yazılmıştır. Mektubu yazan, hâdiselerden bahsederek, kadının teessürüne iştirak ettiğini söy - lemekte ve şu arada çok tuhaf görülebi - lecek bir de teklifte bulunmaktıdır. Mektubda: İ «Benim sizin gibi bir bayana ihtiyacım | var, Birlikte yaşamak teklifini kabul e- derseniz, Ankaraya hareket ediniz> de - nilmektedir. Bu mektubu alan kadın esasen korku ve tereddüd içinde bulunduğundan, büs- bütün endişelenmiş ve dün adliyeye gi - derek, keyfiyeti müddelumumiliğe an - latmıştır, Zabıta, dün hâdisenin veferrüatını da | meydana çıkaracak, yeni bazı ipuçları el- etmiştir. istanbula dönüyor Bayan Gökçen tayyare meydanından Sofya ile Belgrad arasında şiddetli bir Ziyafetler Belgrad 18 (Hususi) — Kahraman tay- yareci Sabiha Gökçen Şşerefine bugün saat on üçte Yugoslavya hava kuvvetleri namına General Yankoviç tarafından A- vala dağındaki otelde bir öğle yemeği ve- rilmiştir. Ziyafet gayet samimt bir hava içerisinde cereyan etmiştir. Akşam da Türk elçiliğinde Sabiha Gök- çen şerefine büyük bir ziyafet verjlmiş, ziyafeti suvare takib etmiştir. Yemekte harbiye ve bahriye nazırı Ge- neral Mariç, hariciye nazır muavini, Yu- goslav hava kuvvetleri komutanı ve mua- vini, Yunan, Rumen, Bulgar sefirleri ve suvarede de birçok Yugoslav hava, kara, deniz yüksek erkânile ataşemiliterler, ha- va ataşeleri, Balkan sefaretleri erkânı ve Belgrad kibar mehafili mensubları bu - lunmuşlardır. 'Türkkuşu başpilotunun tek başına yap- tığı bu Balkan hava türnesi burada bü - yük bir alâka ve samimi bir sempati u- yandırmıştır. Yerli matbuat Bayan Sa - bihatın bu seyahati etrafında çok dostane makaleler neşretmektedir. Sarınehrin tuğyanı facia halini aldı (Baştarafı 1 inct sayfada) Hunan eyaletindeki bütün — Japon kuvvetleri geri çekilmek mecburiye - tinde kalmışlardır. Askeri harekât dur- müştur. Japonların Çindeki zayiatı Hankov 18 (A.A.) — Çin askeri ma- kamatı tarafından yapılan istatislikli re göre muhasamatın bidayetindenbe - ri Japonların askere aldığı kuvvet, yap tığı masraf ve uğradığı zayiat şudur: Çinde harb eden Japon kuyvetleri: 600.000, — seferber edilen — kuvvet 1.675,000, Zayiat: 410 bin - Bunun 100 bini maktul Harb masrafı: 5$ milyar 300 milyon. Batan harb gemisi 35, Tahrib — edilen tayyare 629, İstihsal tenakusu: Yüzde 22, Japonyanın Çinde uğradığı ekono- mik zarar 500 bin yen.-Ayni müddet zarfında Çin kuvvetleri Japonlardan 22 bin 868 silâh vesaire iğtinam et - mişler ve Jâponların bin 51 harb mal- zemesini tahrib etmişlerdir. işinde Israr ediyor (Baştarafı 1 inci sayfada) ya beynelmilel bir komisyon göndermek hususunda başvekil Çermberlayn tara » fından ileri sürülen fikir tekrar canlan - maştır. Taymis gazetesine göre başvekil bu fikrinden vazgeçmemiştir. Amerikanın menfi cevab vermiş olmasına rağmen İn- giltere, evvelce muvafakatlerini bildir - miş olan İsveç ve Norveçin iştirakile bi- taraf komisyonun teşekkülünü. ve İspan- yaya izamını temin edecektir. Çemberlaynın bu hususta, lunması muhtemeldir. İngiltere Frankoyu bilfiil tamıdı Londra 18 (Hususi) — İngilterenin Franko hükümetini (de facto) bilfil ta- nıdığına dair İngiliz adliyesi dikkate ça- yan bir karar vermiştir. Bu karara göre, bir İngiliz limanında tevkif edilmiş olan ve gerek Barselon, ge- rek Franko hükümetleri tarafından ta - sarrufu iddia edilen bir geminin Franko makamatına teslimine hükmedilmiştir. Hâkim, bu kararı vermeden önce, İn - Bilterenin, İspanyanın büyük bir kısmı üstünde hâkimiyetini tesis etmiş olan Franko hükümetini bilfiil tanıdığına dair hariciye nezaretinin bir tezkeresini oku - müuştur. Tezkerede Barselon hükümetinin İspanya üzerinde (de jure) hukuku ay- rıca itiraf edilmiştir. Salamanka 18 (Umumil karargâhın res- mi tebliği) — Kastellon cephesinde Kar- tüloda Villâ Maffefs mıntakasında düş- manın bazı mukabil taarruzları püskür - tülmüştür. Düşman, büyük zayiat ver - miştir. Deperrista ve Gallatos dağları zaptedilmiştir. Alkara mıntakasında, bir kıt'amız Mi- jares nehrini aşmıştır. Endülüs cephesinde, Kordâoba bölge - sinde Pennaroya civarında kuvvetleri - miz, taarruzlarına devam ederek mühim mikdarda arazi zaptetmişlerdir. Kıt'ala - rımız, Montenegro dağları ile daha bir - çok mevzileri ele geçirmiştir. Perşembe günü zaptedilen erazide temizleme ha - reketine devam edilmiş, düşmanın mu harebe meydanında bıraktığı 602 ölü gö- mülmüş, 480 esir alınmıştır. Dört düşman tayyaresi, Kastellon cep- hesinde düşürülmüştür. Hava kuvvetle - (Baştarajfı 1 inci sayfada) lerin numaralarından anlaşılıyor. Filhakika neşredilen müteakib teb - liğin numarası on beştir. Suriye gaze- teleri, Suriye hükümetinin artık Fran- saya değil, kontrol komisyonunun mev zuubahs 14 numaralı tebliğine dayana- rak Cenevreye müracaat etmesini lav- siye ediyorlar, Kayıd muamelesi tatil edildi Süveydiye 17 (A.A.) — Anadolu a- İjansının husust muhabiri bildiriyor: Büro reisinin bu sabah kayıd mu - amelesini tatil etmeden önce ekalliyet mümessillerile on beş dakika — kadar müzakerede bulunduğu anlaşılmıştır. 'Türkün hakkına indirilen ağır darbe Antakya 17 (ALA.) — Anadolu a - jansının husust muhabiri bildiriyor: — Komisyon, neşrettiği 16 numaralı tebliğde nüfus dairelerinde henüz iş - lerini bitirmemiş olanlarla ecnebi mem leketlerden gelenlerin muamele kâğıd- larını 18 tarihine kadar tevdi etmeleri bildirilmektedir. Binlerce kimsenin müracaatı — için verilen bu mühletin bu kadar az tu - tulması Türkün hakkına yeni fakat &- Bar bir darbedir. Çünkü — bu.tebliğde istihdaf edilenler yalnız Türklerdir. Suriye gazetelerinin kanaatleri Antakya 17 (A.A.) — Bütün Suri - ye gazeteleri Sancağın Türklere tes - lim edildiği kanaatindedirler. Ekö dö Siri gazetesi, bu — vesile ile hiç olmazsa Türkiyede bulunan Suriye emlâki meselesinin halledilmesini tav- siye ediyor. Jrak hükümetinin tavsiyesi Antakya 17 (A.A.) —Suriye gaze - teleri, Arab memleketlerinin - Sancak meselesinde Suriye tarafını iltizam et- mediklerinden şikâyet ediyorlar. Arab ajansı, Irak hükümetinin bu meselede açıktan açığa Türkiyeyi tut- tuğunu ve Suriyeye Sancağı Türkiyeye teslim ederek kendisile — anlaşmasını tavsiye ettiğini bildiriyor. Suriyedeki Türkler tevkif ediliyor Antakya 17 (A.A ) — Anadolu ajan- c e rimiz, ayni zamanda düşmanın umum! ka rargâhımı da bombardıman ederek — bir düşman generalinin ölümüne sebebiyet vermiştir. bir darbe daha indirdi sının hususi muhabiri bildiriyor: Hatay hudüdu dışında ve Suriyeye bağlı Hamam nahiyesi hududuna ya « yazılanların celbedilerek tevkif ve taz yik edildiği öğrenilmiştir. ! Antakyadaki Müzakereler Neticeleniyor (Baş tarafı 1 inci sayfada) celenmesi muhtemeldir. Bonne Sefirimizle uzun müddet görüştü Bonne bugün Türkiye — Büy Suad Davazı kabul ederek mülâkatta bulunmu I Yeni neşriyat ı Varlık — Ackarada çıkan bu fikir, san'ab ve edebiyat mecmuasının 119 uncu sayısı m- Üük Elçisi tişar etmiştir. İstanbul Belediyesi Mecmuası — Mayıs sayısı İstanbulun imarına ald yazı ve re - sirmlerle intişar etmiştir. Sıtma — Kayseri mıntakası Sıtma Müca- dele Hey'etinin çıkardığı — küçük ve faydalı bir kitabdır. Mütareke — Şâir ve idareci Halük Nihad Pepeyi «Çanakkale» isimli dostanından sonra- bu adla ikinci eserini yazmıştır. Kuvvyetli bir ifade ve büyük bir heyecanla — yazılan bu destan, kara günlerimizi tasvir etmesi Jtiba- rile eldden dixkate şayandır. Yeni Türk — Eminönü Halkeyinin gıkare dığı bu mecmuanın 66 incı sayısı İntişar ete miştir. Haik Bilgisi Haberleri — 80 inci sayısı çık- miştır, TAKViM KUMBADA CAN KURTARIR kın bulunan Hatay köylerinden Türk —— Paris 18 (A.A.) — Hariciye Nazırı — uzun bip — Ş M C NT NT DA TU BĞ