27 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

27 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

LEKET Nazilli ovalarının sulanması İşi üzerindeki çalışmalar devam ediyor Birinci sulama kanalı bu yıl ikmal edilemediği için köylü sıkıntı çekti. İkinci sulama kanalının projeleri bitirilmiş ve kanal geçiş yerlerinin tesbitine başlanmıştır Nazilliden umumt görünüş v *i Nazilli, (Hususi) — Geçen sene Hor- sunlu sulama kanalı tayin edilen müd- det zarfında ikmal edilememiştir. Ya- pılan ilâve keşiflerle kanal işi 200.000 liraya çıkarılmış olup, inşaat devam etmektedir. Nazillideki Dereköy çayı- na kadar uzatılacak olan bu kanal bu sene mayıs ayında ikmal ve haziranda sular akıtılarak köylünün bu yıl mah- sulünü sulamasıma imkân elverecekti. Fakat kanalın henüz toprak işleri da- hi dereköy çayına kadar varmamıştır. Ayni zamanda Kuyucak içindeki kanal köprüsü ve diğer köprü ve sifonlar da henüz ikmal edilememiştir. Halk ka- nalın önümüzdeki sene ekim mevsi: ne kadar ikmalini şiddetle arzu etmek: tedir. Büyük Mendres nehrinin cenut daki ovaları sulamak üzere Safra; yakınlarında bendi tutularak ve Pirli- bey, Yazırlı köyleri içinden geçirilerek | Akçayı suyuna dökülmek üzere açıla- cak olan ikinci sulama kanalının proje- leri ikmal edilmiş ve kanal güzergâhı- nin tesbitine başlanmıştır. Bu ikinci sulama kanalının da önümüzdeki yıl i- çinde tamamen açılacağı ümid edil- mektedir. Evvelce Büyük Mendres nehrinin taşkın yaptığı senelerde yarım milyon lira sarfile Nazilli ovasında açılmış o- lan büyük tahliye ve sulama kanalının kapak ve köprü - tertibatında islahat yapılarak kanalın kabili istifade bir ha- le getirileceği söylenmektedir. Büyük Mendres üzerindeki köprü bir türlü yapılamıyor Nazillinin büyük köylerinden olan Hamzallı ve Pirlibey arasında Büyük Mendres nehri üzerinde yegâne geçid | yeri olan tahta köprü tamamen harab olmuş ve çökmüştür. Hasad mevsimin- de ne hayvan ve ne de araba geçmek mümkün olamadığı gibi yaya geçenler- de büyük bir zorluk çekmekte ve bir hayli korku geçirmektedirler. Kaymakamlık tarafından birkaç ay evvel bu köprünün yeniden yapılması Hamzallı köyüne emredilmiş ise de köprü için lüzumlu kerestelik çamlar orman idaresince henüz getirilmemiş ve etraf köylerin de yardımı temin edi- Tememiş olduğundan inşaata başlana- mamıştır. Bu köprünün yapılması işi yedi yüz nüfuslu bir tek köyün başarabileceği | bir iş olmadığından ayni geçidden| menfaatlenen ve köprünün mukabil ta- rafındaki yüzlerce dönüm araziye bu köprüden işleyen kasabalılarla, binler- ce çuval meyan kökü'nü bu köprüden Bunyanda sel dört köyün harmanlarını götürdü Bir kadın ile yalnız bir köyde 400 koyun 230 kuzu, 15 sığır, 2 manda sellere kapılıp kayıp ve 7 ev harap oldu Bünyan (Hususi) — Kazamız Elbaşı nahiyesine bağlı Karadayı, Kızılveren, Zerezek ve Samağir köylerine âni ola- rak yağan dolu ile karışık yağmur ne- tioesi şiddetli bir sel gelerek bu dört köyün harmanlarını kâmilen silip sü- pürmüş ve Karadayıdan bir kadını alıp götürmüştür. Hâdise haber alınır alın- maz kaza kaymakamı Kâzım Atakul, beraberinde Kızılay Başkanı Dr. Doğan Erbuğ ile bi Merzifon Amerikankoleji talebesizlikten kapandı Zengin kütüphanesi Halkevine hediye edildi, Merzi- fonlular kolejin leyli bir orta mekteb haline konması için 25000 liralık yardımda K bulunacaklarını söylüyorlar ver AAT CKkLEn' ) Merzifon Amerikan koleji Merzifon, (Husust) — Yarım asır- derhal'adı geçen köy- | danberi Merzifonda mesaisine devam lere giderek köylüleri hem teselli veleden Amerikan Koleji kapanmıştır. hem de uğradıkları zarar ve zîmnlnnnlıimparntorluk devrinde yurdun her kö- tesbit ederek keyfiyeti aid olduğu ma-|şesine yayılan Amerikalı misyonerle- kamlara ve Kızılay Genel Başkanlığı-|yin vücude getirdiği müesseselerden na arzederek yardım talebinde bulun- uşlardır. Bilhassa Karadayı ve Sıvgın ile Kı- zılveran köylerinin bütün mahsulleri harman halinde ortada bulunduğundan seller bu köylerin mahsulünü tama- men götürmüştür. Hayvan zayiatı da pek çoktur. Yalnız Karadayı köyünden 230 kuzu, 15 sığır, 2 manda ve 400 isa- geçiren Nazilli meyan kökü fabrika- dar koyun sellere kapılıp boğulmuştur. sından da yardım temin edilmesi zaru- ridir, Hattâ Bereketli, Pirlibey, Doğu- lar köylerinden de temin edilecek top- lu bir yardımla, bir köprü mühendisi- nin nezareti altında devamlı ve daya- nıklı bir köprü kurulmak lâzımdır. Bil-| hassa köylüyü kışltan evvel bü sıkıntı- h vaziyetten kurtarmak, ancak şimdi- den inşaata başlamakla mümkün olabi- lecektir. Amasyada bir bekçi yamağı öldürüldü Amasya, (Hususi) — Vermiş köyün- den Ahmed isminde bir bekci yamağı burada meçhul bir şahıs tarafından ta- banca ile öldürülmüştür. Zabıta katili şiddetle aramaktadır. Bundan başka Pınarbaşı kazasının bu köylere hudud olan köylerinde ve bil- hassa Söveğenler köyünde de ayni tah- ribatı muctib olmuş ve köylünün boynu İbükük kalmıştır. Bünyan muıntakasın- öa 7 ev kâmilen ve birçök evler de kıs- men harab olmuştur. Denizlide bir hırsızlık vak'ası Denizli, (Hususi) — Geçen perşem- be günü şehrimizde bir hırsızlık vak'a- sı olmuştur. Vakıflar memuru Bekir Acarın evi Üsküp göçmenlerinden Ya- şar oğlu Reşid ve arkadaşları tarafın- dan soyulmuştur. Hırsızlar kısa bir za- manda meydana çıkarılmış, çalınan eş- yalar müsadere edilmiştir. Ka T e y S Biga kaldırımları tamir ediliyor Biga, (Hususi) — Yıllardanberi tâmir görmemiş olan şeh- rin bazı kaldırımla- rı tâmir edilmekte, icab eden yerler de yeniden — yapılmak- tadır. Kasabaya ge- tirilen yeni sudan Ada mahallesi hal- kının da istifade e- y debilmesi için Ha- 4 lim bey fabrikasına kadar demir borular döşenmeğe başlan- mıştır. belediye âzasından demirci Ha- san usta hamiyeten ve meccanen bir hafta çalışarak döşemiş ve bu civar hal kının memnuniyetlerini kazanmıştır. Yaya kaldırımlarının işgali belediye kanununca yasak edilmiş ve dükkân şahiblerile kahvecilerin sandalye ata- rak kendi dükkânlarının önünde bile oturmaları menolunmuştur. Fakat ha- vaların çok sıcak gitmesi yüzünden es- nafın kapı önüne bile çıkamadıklarını ve bu şekilde bina altında sıcaktan bo- ğulduklarını gören belediye, biıî şey ko- yup satmak suretile kaldırımı işgal et- |memek şartile dükkânları önünde otu- rup nefes almaları için esnafa m.üsnadg |vermiştir. Kahveciler, yalnız geceleri dışarıya sandalyelerini atabilecekler- dir. Belediye büdcesi Dahiliye Vekâletin- ce tasdik edilip geldikten sonra paket kaldırımların ferşine başlanacak, itfa- iye teşkilâtı da tevsi olunadaktır, Re- simde belediye idare heyeti çalışma 0- dasında görülmektedir. Pazar Ola Hasan Bey Diyor ki: — Hasan Bey, kadınların — ... ikide bir elbiselerinin bi. — ., Şimdi de İngiliz terziles — — Hasan Bey — Herhalde ge- her şeyden çabuk — bikip u- çimlerini moda diye değişti- Ti erkek elbiseleri için oriji- — ne eakisi gibi dostum.. altı ay sandıklarından mıdır nedir.. — rirler. nal bir moda çıkarıyorlarmış.. — taksitle!, bu modanın şekli nasıl olacak dersin? biri olan bu Kolejde milli mücadeleden evvel yüzlerce talebe vardı. İlk zaman- larda kültürel bir hava yaratmağa mu- vaffak olan bu müesseseye tâ Rusyadan talebe gelirdi. Fakat sonradan burayı idare edenle- rin teşekkül maksadına aykırı hareket- leri görüldü ve bu hal müesseseye kar- şı olan duyguüyu sarstı. Bilhassa Merzifonda ortamekteb a- çıldıktan sonra az zamanda Kolejde yalnız 40 kadar talebe kaldı. Bu da ço- dışardan gelen tüccar - çocuklarına inhisar ediyordu. Merzifonda bulunup da bu müesse- seye gitmeyen kız talebe pek azdır. Böyle olduğu halde ingilizce konuşabi- len de hemen hemen yak gibidir. Bitta- bi bu hal buraya karşı halkın lâkaydi- sini artıran âmillerin belli başlıların- dan biri olmuştur. Yıllardanberi bir kültür müessesesi diye anılan bu yerin şimdiden sonra da bir kültür yuvası olarak kalması şaya- nı arzudur. Yatılı bir okul olacak her türlü teşkilâtı ihtiva eden burasının leyli bir öortamekteb olmasını Merzi- fonlular çok istemektedir. Hattâ kül- tür bakanlığı burasını bu maksadla sa- tın aldığı takdirde Merzifonlular 25 bin Hira temin edeceklerini söylemektedir- ler, Kolej evvelce Kız Amelihayat Mek- tebi adını taşıyordu. İngilizce derslere, bilhassa el işlerine büyük bir ehemmi- Çorluda imar Faaliyeti büyük bir Hızla devam ediyor Çorlu (Hususi) — Kazaya bağlı Türkgücü köyünde şimdiye kadar 2800 gül fidanı dikilmiş olup bunların 512 tanesine Edirne ve Tekirdağdan gönde- rilen muhtelif renk ve çeşidde aşı ya- pılmıştar. Bundan başka köyün yanıbaşında bu- Tunan ve köyün sıhhatini dalma teh - did altında bulunduran 1800 metre uzunluğundaki gölün bataklık kısmı sıtma mücadele teşkilâtı tarafından ya- pılan ameliyelerle kurutulmuş ve siv- risineklerin üremesi muhtemel bulu- nan kısımlarına da gene bu teşkilât tarafından mazot döktürülmüştür. Ayni zamanda kazanın göçmenlere aid ev inşaat işi de büyük bir faaliyet- le ilerlemektedir. İnşaat işlerinin kışa kadar bitirilmesi kararlaştırılmıştır. Bu yıl kurulmakta olan Marmaracık ve Uhlas köylerinin inşaat işi de büyük bir sür'atle yürümektedir. Muradlı na- hiyesine ba Aşağı Sevindikli ve Ballıhoca köylerinde de yeniden altmış altı göçmen evi yapılmaktadır. Edirnespor Dedeağaca gitti Edirne (Hususi) — Edirnespordan elli kişilik bir kafile Dedeağaca gitmiş- tir. Türk sporcuları pek samimi bir şe- kilde karşılanmış ve dostca konuklan- mışlardır. Sporcularımız şerefine Papadop'u bahçesinde belediye tarafından bir ak- lıam yemeği verilmiştir. Sporcular er- yet atfediliyordu. Kolejin mükemmet bir müzesi ve güzel bir sinema salonu vardır. Bu suretle bir kültür müesse- Besi olmak için lâzım gelen bütün ev- sefı hatzdir. Müze ve sinema salonunu Merzifon ortamektebi almak istemek- tedir ve bunların plânları çıkarılarak vekâlete gönderilmiştir. Diğer binaları da ayrı ayrı almak isteyenler vardır. Fakat müessese erkânı burasını tama- men bir kültür müessesesine devret- meği arzu etmekte r. Müssesenin kütübhanesinin Halkevine hediye ve ha istifadesine terkedilmiş olması üyük bir memnuniyet uyandırmıştır. Kolej binalarının da kültür bakanlı- ğınca satın alınmasına imkân elverdiği takdirde Merzifon büyük bir kültür sa- rayına sahib olacak ve Türk çocukları bundan bol bol istifade etmek imkân- larını kazanacaklardır. Merzifonun su isi nihayet halledildi Yıllardanberi yapılacağı söylenen ve bir türlü yoluna konamıyan Merzifo- nun su işi nihayet halledilm " 'Tüccardan Ali Cavid ihale nelici de sü işini üzerine alarak işe başlamış tir. Şimdiye kadar küplerle iplidai bir tarzda idare edilen su tesisatı tama- men Thodern- bir Şşekilde yapılacak, Merzifon bol ve temiz suya kavuşacak- aır, Tayyare meydanındaki inşaat * devam ediyor Geçen sene ihalesi yapılan tayyare meydanındaki inşaat ilerlemektedir. Yeniden bitçok binalar yapılmasına başlanmıştır. Esasen her türlü inkişafa müsaid olan Merzifonda, bu yeni mü- essese ile yeni bir hareket sahası açıl- mış olacaktır. Geyvede ipekböceği Yetiştiren bir Sanatkâr Geyve, (Husu- si) — Eskidenbe- ri bu civarda fen- ni ipek böceği ye- tiştirmekle tanıl- mış olan yegâne san'atkâr Pastör Tevfik Öcaldır. Bu san'at ona dededen — intikal etmiştir. Babası ve büyük babası esin Tevfik Öcal hayatlarını hep koza yetiştirmekle ka- zanmışlardır. Tevfik l Bursa ipek- cilik ve böcekcilik enstitüsünden me- zundur. Geyvede koza çıkaran bundan başka kimse yoktur. Her sene bu yüzden tüc- carlardan mükâfat alır. Senede iki defa böcek bakar. Eskiden vaziyeti iyi olan ve bilâha- re bozulan bu çalışkan san'atkâr Pas- tör usulü üzere seçtiği Bağdad cinsi i- pek böceği tahumlarını — satışa çıkar- makta ise de fazla sermayesi olmadı- ğından ticaretini muvaffakiyetle yapa- mamakta ve çok sıkıntı geçirmektedir. tesi sabah Meçhul Asker âbidesine çe- tenk koymuşlar, öğleden sonra da Eno- sis takımı ile bir maç yapmışlardır. Maç 2-2 beraberlikle bitmiştir. Sporcu kafilemiz gene ayni tezahü- rat arasında dost Elen topraklarından ayrılmışlardır.