1 Eylül 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

1 Eylül 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

Uzun, rengârenk çubuklu, üç peşli en- tarisinin üzerine, gene uzun ve siyah bir redingot giymiş, düğmelerini de sımsıki iliklemişti. Başındaki külâhı andıran ü- zerine burulmuş bir yemeni sarılmış olan sipsivri fesini, bir tarafa eğmişti, Kır ve çember sakalının çevrelediği kıpkırmızı yüzüne, patlak gözleri korkak bir ifade vermişti. Bütün bunların farkında olarak, göze çarpan bir garabeti varsa o da, ken- disine vermiş olduğu gülünç bir aza - metti, Bir deve yavrusu gibi kafasını sallıya salıya yürüyor, yılışık ve mağrur bir te- bessümle, beni süzüyordu. Tam sofanın ortasına gelince, kendisi- ni takib edenlerden birine dönmüş; bir işaret etmişti. İşaret ettiği adam, ona nis- betle daha derli toplu bir şekilde idi. A - Jacalı entarisinin üzerine kısa bir keten ceket giymişti. Bu adam derhal bana ilerledi. Babâli selâmlarını andıran kandilli bir temen- na ettikten sonra, evvelâ kendini takdim etti: — Efendim.. bendeniz.. nahiye mü - dürü.. Süleyman ağa... Ve sonra, yan dönerek, bu acaip kı- lıklı adamı gösterdi: — Nahiye meclisi azasından.. Mar - dinli Osep Raci çelebi... Mardinli. Osep Raci çelebi... Yani, alây kumandanımın ehemmiyetle üze- rinde durduğu, mühim şahsiyetlerden biri. Hafife gülümsedim. İkisine de as - kerce selâm verdim. Söze, evvelâ onla- rin başlamasını bekledim. Osep çelebi, elini uzattı. Elimi yaka- ladı. Bir kaç defa aşağı yukarı salladı. Arapça mı; Türkçe mi, Kürdçe mi, Er- menice mi; ne olduğu belli olmıyan bir lisanla; — Hoş geldiniz.. safa geldiniz.. gali- ba buralara siftah geliyorsunuz. Diye bağırdı. — Evet. Diye, tasdik ettim. (Hoş geldin)e ge- len bu misafirlerimi oturtacak birer sandalya fkram etmek için etrafa göz! gezdirdim. — Kusura bakmayınız. Geleli, henüz Kırık madalya | Patlak gözlü Osep çelebi bir saat bile olmadığı için, dairemizi tanzim edemedim. Şöyle buyurunuz. Diye, ot minderli kereveti gösterdim. Ve bu sözleri söylerken de, vicdan'mda gizli bir ıztırab hissettim. Patlak gözleri, yuvalarında fırıl fırıl dönen Osep çelebi; sanki bu gizli izti- rabımı anlamış gibi, bir kaç defa elini boşlukta salladı. — Aldırma, caniiiim. Osmanlı işi, böyle gider... Hadi, buyurun. Bize gi- deceğiz, Orada, rahat edersiniz. Diye bağırdı. Osep çelebi (Osmanlı işi böyle gider) diye, hükümetin halini, ve hükü - met dairesinin sefaletini tenkid ederek sdetâ bu resm! müessesenin mahrumi- yet ve perişanlığı ile istihza ederken, Osmanlı hükümetinin mümessili olan nahiye müdürü de - Osep çelebiye hoş görünecek bir eda ile - başını salladı. — Evet... Böyle gelmiş, böyle gider. Diye, mırıldandı. Görüyordum ki; alay kumandanım, buradaki vaziyeti çok iyi tedkik etmiş.. bana cidden kıymetli malümat vermiş. Ve hiç şüphe etmiyordum ki; buraya gözleri kapalı gelmiş olsaydım; adetâ kuvvetli bir örümceğin ağına düşmüş gibi her tarafımdan sarılacaktım... Ya, ben de bunlara uyacaktım. Veyahud o ağın içinde, boğulup kalacaktım. Artık, alay kumandanımın her sö - zündeki isabetini takdir ettiğim için bu teklife kat'iyen itiraz etmedim: — Hay hay gidelim, ağa. Dedim. Kılıcımı belime takarak Osep ağa le merdivene doğru ilerledim. Nahiye müdürü, arkamızdan geli - yordu. Ve şöyle söyleniyordu; Vsep çelebinin. gözleri yuvalarında fırl fır dönüyordu — Efendim! Bizim, zaptiye çavuşu- nu emretmişsiniz. Vazifesidir, Derhal emrinize itaat edip gelecekti... Fakat, sizin bu emrinizden haberdar olmadı - ğım için, kendisini bir vazifeye gön - derdim. Nerede ise, o vazifesini ikmal eder, gelir. Derhal işi anladım. Hiç şüphesiz ki nahiye müdürünün, ve bilhassa Osep çelebinin buraya kadar gelmesi, beni sureli mahsusada davet etmeleri, (zap- liye çavuşu Tatar ağa)nın vaziyetini kurtarmak içindi. Tatar ağa, beni de diğer alaylı za - bitler gibi zannederek, huzuruna iste- mişti. Fakat benden o şiddetli asker terbiye ve İnzibat tokatını yer. yemez sersemlemiş.. belki de beni, çok nüfuz- lu bir yere mensup zannederek bu to - kat karşısında ihtiyat ve sükün göster- miş., fakat ayağıma kadar gelmeyi de kibir ve gururuna yediremediği için, her işde şeriki Osep çelebi ile, adetâ emri altında olan nehiye müdürünü göndermişti. Yalan söyliyen nahiye müdürünün, zavallı bir adam olduğunu anlamıştım. Onun için onu hırpalamekla bir fayda bulmamıştım. Zaten alay kumanda - Türkiye Cümhuriyet Merkez Bankası 217 - Ağustos - 1938 Vaziyeti ndan aldığım talimat mucibince, şimdilik gayet tabit ve uysal hareket edecektim. Burada kurulmuş olan bu korkunç şebekenin bütün esrarını öğ- renecektim, Ondan sonra, kumanda - nımla beraber harekete geçecektim. İşte bu plânı takip ettiğim için uysal davranmış, Osep çelebinin davetini ii gibi; nahiye müdürüne e: — Zarar yok, canım. Nasıl olsa, gö rüşürüz, Diye, cevab vermiştim. Ben ortada.. Osep çelebi, sağ tara - fımda.. nahiye müdürü, sol yanımda. arkamızda, kim olduklarını bilmediğim bir kaç kişi.. yavaş yavaş caddeyi geçi- yorduk. Bizi görenler, dört beş adım İlerde, derhal duruyorlar. Duvarlara yapışacaklarmış gibi, kenara çekili- yorlar.. bir ellerini göğüslerine koyarak iki büklüm eğiliyorlardı. Bu ihtiram, kime aiddi?, Bunu, biliyordum. İçimden gülüyor; — Bakalım.. bir de yal iniz sokağa çıktığım zaman dikkat edi , Halk- tan bu hürmeti görecek miyim? Diyordum. (Arkası var) ingilterede futbol maçları başladı 21 ağustos cumartesi günü saat üç bu- çukta bütün sahalarda birden İngiltere futbol maçlarının yeni mevsimi açılmış» tır. Birinci ligde Middelsbrug O fakımı merkez muhacimi Fenton, Manchester United ile yapılan maçın ilk dört dakika- sında bir gol yapmış ve bu sayı mevsimin ilk golü olarak ilân edilmiştir. Arsenal: 2 — Portsmouth: O Dünyanın en pahak hücum hattıpı teş- kil etmiş olan Arsenal takımı bu maçts güzel bir oyun göstermiştir. Oyunun on yedinci dakikasında sol e- çık Bastinden güzel bir pas alan sol iç Jones mükemmel bir şütle ilk sayıyı yap- mış ve bu sayı 104 bin liraya Arsenal ta- rafından satın alman bu oyuncunun da- kikalarca alkışlanmasına sebeb olmuş- tur. Arsenal ikinci devrede bir sayı daha yaparak lig maçlarının ilk oyununda sa- hayı galib olarak terketmiştir. Bu maçta 45000 kişi bulunmuştur. Aston Villa: 2 — Grimsby: 1 48 sene sonra ilk defa ikinci lige dü- şen ve iki sene çabaladıktan sonra geçen mevsim sonunda birinci Tige terfi eden A. Villa kuvvetli müdafaası sayesinde,bu maçta çok yüksek bir oyun göstermiştir. İlk devre bir sıfır bitmiş, ikinci devrede Aston Villa bir sayı daha yaparak maçı sona yaklaştırdığı bir sırada bir gol ye- miştir. A. Villanın iki sayısını da İngiliz milli takımı sağ açığı Broon yapmıştır. Bu maçta 20.000 kişi bulunmuştur. Leed United: 2 — Preston: 1 İlk devre sıfır sıfıra bitmiştir. Kral kupası galibi Preston bir sayı yapmış, buna mukabil iki sayı yemiştir. Maçta 18000 kişi bulunmuştur Heybeli plâjında yüzme şampiyonası Her yıl olduğu gibi bu yıl da Adalılar arasında bir deniz yüzme şampiyonası tertib edilmektedir. Müsabakalar eylü- lün dördüncü pazar günü Heybeli plâj sahasında yapılacaktır. Yüzme müsaba- kaları, Küçükler, ortalar ve büyüklere mahsus olmak Üzere üç sınıfa ayrılmıştır. Müsabakaya iştirak edeceklerin, hergün, cumartesi öğleye kadar Heybeli plâjında yarış komiserine müracaat etmelidirler, Müsabakalara, pazar günü-öğleden son- ra başlanacaktır. Kazananlara muhtelif madalyalar verileceği gibi müsabakala- rın ayrıca sineması da alınacaktır. ASLAN VE ESKİHİSAR MÜ1- TEHİT ÇİMENTO VE SU KİRECİ FABRİKALARI ANO- NİM ŞİRKETİNDEN: İkinci davetname- İkinci ilân Aslan ve Eskihisar müttehit çimento ve &ü kireci fabrikaları anonim şirketi hissedarlar rının aşağıdaki ruznameyi müzakere etmek üzere fevkalâde içtimaa davet olunduklari 13 ağustas 1938 tarihine müsadif cuma günü ticaret kanununun muaddel 388 ncı madde #inin istilzam ettiği nisabı içtima hasil oi- madığından şirketi mezküre hissedaranı zir- de münderiç ayni ruznameyi müzakere et- mek üzere 20 eyiti 1933 tarihine müsadif sa“ i günü saat 1430 da Galalada Agopyan ha“ nında şirket merkezinde ikinci bir fevkalâ- de içtimaa davet olunurlar. Ruznamei müzakerat 1 — Çimento sanayiinin Etibank elinde temerküz ettirilmesi ve hususi çimento * rikalarının bu bankaya devir ve ferağı kında hükümetce ittihaz olunan karardan hissedaranca malümat husulile beyti umu- miyece bu bsbda bir karar ittihaz, — Devir ve ferağ çeraitinin tasdiki gös ne hissedaran heyeti umumiyesinin tasvibi- ne muallâk olmak Üzere işbu şerâitin mü zakere ve tesbiti için delege tayini, 3 — İşbu devir muamelesinin icab edece« ği ve heyeti ümumiyenin münasib göreceği diğer bilcümle kararların #tiihazı, Ticaret kanununun 385 inci maddesi mu cibince hissedarlardan bir hissesi olanın dâ- hi işbu müzakereye İştirak ve rey ita etmes &e hakkı vardır ve birden ziyade hissesi olan zevatın reyleri hisseleri nisbetinde tezayüd eder, İşbu içtimada hazır bulunmak isteyen zen vat ticaret kanununun 371 inci maddesi mü cibince içtima tarihinden bir hafta evvel hisselerini şirket merkezine tevdi etmelldir« ler. Bankalara tevdi edilecek hisse senedleri mukabilinde alınadak olan makbuzlar şirket merkezine tevdiat mahiyetinde olarak kabul edilecektir. Sanane Birinci içtima için tevdi olunan hisse se- nedatı, mükerrer defalar yaplan ilânata zağmen, maktöbun pek dünunda kalmış ve iç. mal mezkörun akdi mümkün olamamıştır, Pek mühim olan bu fevkalâde içtima yapi lamaması hissedaranın hukukunu ihlâl ede« cek mahiyette olduğundan ve İNân olunan İşbu ikinel Içiimada nisabı müzakerenin ha- sıl olabilmesi için ber mucibi kanun 58 bin hissenin tevdi edilmesi lâzimeden bulunmuş ciduğundan, hissedaranı kiramın “ellerinde bulunan hisseleri yevmi içtimadan en geç bir hafta evvelino kadar yani 13 eylül 1938 sah günü akşamına kadar şirket merkezine #evdi veyahud bankalara vererek burulardan ala- cakları makbuz ve bu mahiyetteki mektub- ları şirkete teslim eylemeleri ve içtima günü bahemehal heyeti umumiyede bizzat veya â- bari tevkil suretile isbatı vücud eylemeleri âveten ve sureti mahsusada ilân olünur, İstanbul, 31 Ağustas 1933 Meclisi İdare Nöbetci eczaneler Bu gece nöbetci olan eczaneler şunlar. dır: İstanbul cihetindekiler: Aksarayda: (Ziya Nuri, Alemdarda: AKTİF PASİF Kasa Lira Lira * Sermaye: 15.000.000,00 Altan; Sefi kilogram (17481380 O OMisasrar, Adi ve fevkalâde 41228411 1432006100 BANENOT 141621037 İhtiyat Akçesi: UFAKLIK —— i 9m Hususi 6.000.00000 İÜ amızzaayı Dahildeki Muhabirler: 48033033 | © sönüasaş Tedavüldeki Banknotlar : Türk irası —— 2222 y Deruhde edilen evrakı nakdiye (| 168:748543.00 Hariçteki Muhabirler : Kanunun 6 ve $ inel maddeleri Altın: Safi kilogram 0054614 12.736 038,33 me tevfikan hazine tarafından Altına tahvili kabil serbest vâki tediyat 15097.949,00 dövizler 218,16 Deruhde edilen evrakı nakdiye 2 Diğer dövizler ve Borçlu kliring bakiyesi 143.800.814,09 bakiyeleri 10365.32146 2310157985 Karşılığı tamamen altın olarak i “Bahvilleri : ME 7 Hâveten tedavüle vazedilen 19.000.000,00 evrakı nakdiye Reeskont mukabili Mâveten ted, ram 1laTans60p9 vaz —ramobcom | msanasam Kanunun 8 - 8 ri Mk Türk Lirası Mevduatı : tevfikan hazin öv ; bie tediyat 15.087040,p9 | 14406061400 Döviz taahhüdatı : Senedat Cüzdanı : Alına tahvili kabll dövizler 182191 ira emi 2.600 000,00 Diğer dövizler ve alacaklı kiring TİCARİ SENEDAT 57.91192488 | ooamn sanay bekiveleri a Esham ve Tahvilât Cüzdanı : j Muhtelif : (Deruhde edilen evrak: nak- A — (diyenin kargılığı Esham ve (Tahmvilât itibari kıymete) o 3916884345 B — Berbest esham ve tahvilât 6904 381,38 Avanslar : Hazineye kışa vadeli avans 6.037.500,09 Altın ve Döviz üzerine 65.400,61 Tahvllât üzerine 0257116743 Hissedarlar : Muhtelif : Yekün Yekün | asson 1 Temmuz 1938 tarihinden itibaren: İskonto haddi 44 4 Altın üzerine avans 90 3 | (Esad), Beyamdda: (Asador), Samatya- da: (Erofilos), Eminönünde; (Salih Ne- cati), Eyübde: (Arif Beşir), Fenerde: (Hüsameddin), Şehremininde: (Nâzim), Şehzadebaşında: . (Üniversite), Kara — gümrükte: (Suad), Küçükpazarda: (Hik- met Cemil), Bakırköyünde: (HUĞ1). Beyoğlu cihetindekiler: İstiklâl caddesinde: (Kanzuk), Gala - tada: (İsmet), Taksimde: (Nizameddin), Kurtuluşta: (Necdet), Yenişehride: (Pa- runakyan), Bostanbaşında: ( İtimad ), Büyükmdada; (ifaik), Heybelide; (Halk), Ertuğrul Sadi Tek Tiyatrosu Bu gece (Heybeli) de Yarın (Bebek) bahçesinde Kontak yaptı! Vodvil 8 perde