5 Eylül 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

5 Eylül 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Hereke üzüm bayramı | çok neş' Kocaelinin bütün köylüleri iştirak ettiler. Üzüm müsabakasını Sivritepeliler kazandı Kocaeli üzüm bayramı dün Hereke- de yapıldı, Vilâyet dahilinde ilk defa yapılan bu bayramda bulunmak iste - yen köylüler gece — yarısından sonra köylerinden hareket etmiş, panayır ye- rinde yer almıştı. Pendik, Tavşancıl, Gebze, İzmit ve | civarından toplanan halk, motör, taka, sandal ve şarpilerle Herekenin sahil - lerini kaplamışlardı. Hereke baştanbaşa defne dallarile donatılmış, bayraklarla — bezenmişti. Motör, taka vesair deniz vasıtası bula- miyanlar, trenlerle panayıra — dökül - müşlerdi. İzmit vilâyeti, — saat sekizde Haydarpaşadan kalkan Adapazarı tre- nine bir vagon ilâve ettirmişti. Mek - tebli ve köylü kızlar, köylü kıyafetle - Trile toplu bir halde gelenleri karşıla - mMak üzere istasyönda yer — almışlardı. Misafirleri, İzmit ve İstanbuldan ge tiren her tren Hereke istasyonuna gir- diği sırada armonik çalanı bir mualli - min nezareti altında çocuklar vilâyet üÜzüm türküsünü söylüyorlardı. Niha - yet, davetlileri bayram mahalline ge - tiren son iren de Herekeye vasıl ol - duktan sonra çocuklar önde, davetliler arkada olduğu halde Hereke sokakla - rından geçilerek panayırın kurulmuş olduğu Çamlıbahçe'ye gidildi. İzmit Valisinin davetlisi olarak He - rekeye gelenler arasında İzmit Say - lavı Salâh Yargı, Hasan Hayri, Zon - güldak Saylavı Halil, İzmit komutanı General Mürsel, Amiral Fahri, İzmit alaylarının yüksek rütbeli — sübayları, İzmitin vilâyet, parti, belediye erkânı, kadınlı, erkekli ve irili ufaklı binlerce kasabalı ve köylü bulunmakta idi. Bu- rada davetlilere Çamlıbahçe'de üzüm ikram edildi. Kocaeli vilâyetinin hemen her kö - yünden getirilen üzümler yeni usulde #mbalâj edilmiş şekilde hususi ayrılan bir yerde teşhir edilmekte idi. Müsa - bakaya işlirak eden bu üzümleri mü - tehassıs bir hey'et birer birer iedkik etmiş, en iyi Üzümleri sırasile tasnif et- Adliye Vekili dün Ankaraya gitti Bir müddettenberi şehrimizde bulun- makta olan Adliye Vekili Şükrü Saracoğ- Tu dün akşamki ekspresle Ankaraya ha- reket etmiştir. Adliye Vekili Haydarpaşa istasyonun- da Cumhuriyet Müddeiumumisi Hikmet Onat, adliye erkânı ve birçok dostları ta- rafından uğurlanmıştır. Müteferrik : Köylerdeki devlet arazisi köylünün ihtiyaclarına bırakılıyor Köylünün salma yükünü hafifletmek için köylerin manevi şahsiyeti adına te- sis ve tapuya bağlanmasının temini ev- velce Dahiliye Vekâletinden bildirilen bahçe ve tarlalar için millft araziden de istifade edilmesi vilâyetlere tebliğ edi- miştir, Sınırları içinde müsaki milli arazi bu- Tunan köyler mevcud kanunların hüküm- Terinden istifade suretile örnek tarlalar, bağ ve fidanlık gibi ihtiyaçlarını bu ara- zilerden temin edeceklerdir. Devlete in- tikal etmiş olan veya Türk mübadilleri istihkakları bakiyesine karşılık tutulmuş bulunan Rumlardan metrük arazi ve çift- liklerden mer'a, harmanyeri, mekteb ve benzerleri gibi köyün umumi ihtiyaç ve menfaatine tahsisi icab edenler de köy manevi şahsiyeti adına ayrılacak ve ta- puya tescil edilecektir. Bir bekci karısı sütten zehirlendi Üsküdarda Fıstıklı Namazgâh ma - hallesinde oturan bekçi Rasimin karı- sı Aliye kalaysız kaptan içtiği sütten zehirlenme alâimi gösterdiğinden Nü - müne hastanesinde tedavi altına alın - mıştır. “İsürahilerle donatılmıştı. Yemekte baş- eli geçti milli kıyafetlerile bayrama miştir. Tasnif işi devam ettiği sırada çocuklar davetlilere şarkılar söylemiş, İzmit askeri bandosu muhtelif havalar çalmıştır. Köylü ilk defa gördüğü bay- ramdan pek memnundu. Köylü çocuk- ları kalabalık arasında dolaşıyor, kendi üzümlerini yedirmek için davetlilerin kucaklarına koşuyordu. Adeta — üzüm yağmuruna uğrayan davetliler Çamlı- bahçede istirahat ettikten sonra — Vali tarafından yemeğe davet edildiler, Al- man İmparatoru Vilhelm İstanbulu zi- yaret ettiği sırada Herekeye de gitmiş- ti. İmparatorun istirahat — etmesi için © zamanın padişahı deniz kıyısında gü- zel bir köşk yaplırmıştır. İşte davetli - lere öğle ziyafeti bu tarihi binada ve - Tilmekte idi. İki yüzden fazla davetli - nin etrafını çevirdiği masalar, — içinde üzüm şerbetleri bulunan — bardak ve ka içki kullanılmamış, misafirlere halis üzümden taze şıra ikram edilmiştir. Çok neş'eli geçen öğle yemeğinden son ra davetliler tekrar bayram yerine gö- türülmüştür. Bu esnada üzüm müsaba- kası neticelenmiş, Sivrilepenin üzüm - leri birinciliği almıştı. Her sene en iyi |üzüm yetiştirmekle iftihar eden Tav- şancıllıları bu karar hiç de memnun etmemişti. Öyle ya!l., Birincilik elden gittiği gibi bundan sonra herkes Sivri- tepe üzümü arayacaktı. Tavşancıllılar matem içinde, Sivritepeliler sevinç i - çinde idi. Bir Tavşancıllı — üzümlerini şöyle methediyordu: «— Tavşancılda üzüm yapılmaz, re- sim yapılır... Fakat, hakem hey'etinin werdiği karar, değişemiyecek karardı. «— Müsabakada derece alanlara ik- ramiye ve takdirname verilecek.» ha- beri duyulunca binlerce kişi tarafın « dan dolan Çamlıbahçe'de bir hareket başladı. Herkes mükâfatların dağıtıla- cağı masanın etrafında lanmıştı. Va li Hâmid, birer birer köylüye ikrami- ye ve takdirnamelerini dağıttı. (Devamı 5 inci zayfada) Rüşdü Aras dün Ankaradan geldi Hariciye Vekili Doktor Tevfik Rüşdü Aras dün sabah ekspresle Ankaradan şehrimize gelmiştir. Hariciye Vekili Hay- darpaşa istasyonunda birçok resmi zevat ve dostları tarafından karşılanmış Pera- palas oteline inmiştir. İtalyanın yeni An- kara sefiri de dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Şehir işleri: Bahçıvanların ve bağcıların vergi muafiyetleri Maliye Vekâleti bağcılar, hahçıvanlar ve ziraat işlerile bahçelerde - çalışanlar hakkındaki vergi muafiyetlerinin tatbik şekli hakkında alâkadarlara yeni bir tâ- mim göndermiştir. Bu tâmime göre bu gibilerden serbest bir şekilde çalışanlar kazanç vergisinden muaf tutulacaklardır. Kazanç vergisin- den muafiyet, hizmet erbabı vaziyetinde bulunanlara şamil olmıyacaktır. İktısadt buhran, müvazene ve hava küvvetlerine Yyardım vergileri yalnız hizmet erbabının itihkakları üzerine mevzu olduğundan bu vergilerdeki mua- fiyetlerden de yalnız hizmet erbabı züm- resinden olan rençberle ziraat işlerinde çalışan işciler istifade edeceklerdir. Bağcılık ve bahçıvanlık işleri haddiza- tında ziraatin bir şubesi olmakla beraber mali mevzualımızın bu işlere zirat işlerde çalışanlar tâbirinin medlülü haricinde kabul edildiğinden iktısadi buhran mü- wazene ve hava kuvvetlerine yardım ver- gilerindeki muafiyetler bunlara şamil ol- mıyacaktır. Fener, Unkapanı ve Cibalide yangın tehlikesi Dün idarehanemize Fener, Unkapa- ni ve Cibalide oturan birkaç okuyu - | cumuz geldi ve bize, şu derdlerini an- lattılar: e— Belediye nizamnamesi sarihtir. Odun ve kereste depolarının evlet a- rasında değil, geniş arsalar ortasında yapılması lâzımdır. Bu da, herhangi bir yangın esnesında muhiti korumak için düşünülmüştür. Fakat buna rağmen bizim mühiti- mizde evlerimizle yanyana bir çok o- dun ve kereste depoları vardır, O ka- dar ki, bu depolar kerestelerini bah » çemizin duvarlarına, evimizin yan ta- ratlarına dayamakta bir mahzur gör- mezler. Geçen seneler içinde Keres - tecilerde büyük bir yangın oldu. Bir çok dükkün ve ev yandı. Bundan evvel de Fener, Unkapanı ve — Cibalideki meşhur yangınlar hep de bu depola- rın açıklık bir yerde bulunmayışt yü- zünden vukpa gelmişti. Yeni telâketlere sebebiyet verme - mek, evlerimizi yangın âfetlinden mü- sun bulundarmak için belediye — ni - zamnamesinin bu husustaki madde - ginin tatbik edilmesi lâzımdır.» Bu üç büyük semtin selâmeli na - maina belediyemizden alâka bekliyo - rüz. Bir çuval hırsızı suç üstünde yakalandı Hırsız iki ay hapse mah- küm oldu Evvelki gece sabaha karşı Sütlüce so- kaklarında dolaşan mahalle bekcisi Na- il, bakkal Hakkının dükkânı yanındaki ardiyesinin meçhul bir şahıs tarafından kurcalardığını görerek bir tarafa gizlen- miş ve etrafı tarassuda başlamıştır. Taz sonra âdam kapıyı açmış, içeri girdi ten sonra tekrar, ' Bunun üze- yine bekci Nail koşa koşa karakola git- miş, yanina bir de polis memuru aldıktan sonra ikisi birden ardiyenin kapısından içeri girdikleri zaman bir adamın boş şe- ker çuvallarını toplıyarak başka bir çu- val içine doldunduğunu görmüşler ve hır- sızı suç üstünde yakalamışlardır. Doğruca cürmü meşhud mahkemesine teslim edilen hırsız, ismimin İsmail oldu- ğunu, Sütlücede oturduğunu ve seyyar sebzecilik yaptığını söylemiştir. Dün asliye dördüncü ceza mahkemesin- de duruşması yapılan İsmailin suçu sabit görülmüş ve Türk ceza kanununun 492 nci maddesine göre bir sene hapsine, ancak suçu nâkıs teşebbüs halinde kaldı- ğından bu cezanın dörtte biri tenzil edi- lerek 8 ay hapsine, fakat çaldığı çuvalla- rın kıymeti ancak 480 kuruş tuttuğu ci- hetle bu cezanın da üçte biri indirilerek 2 ay 20 gün hapsine karar verilmiş ve derhal tevkif edilmiştir, 15 inci yıl bayramında Ampul buhranına a Meydan verilmiyecek Beş sene evvel Cumhuriyetin aonuncu yıldönümü şenliklerinde yapılan fazla tenvirat yüzünden ampul buhranı başgös termişti. Parti Genel Sekreterliği alâka- darlara bir emir göndererek Cumhuriye- tin on beşinci yıldönümünde böyle” bir buhranla karşılaşılmaması için şimdiden icab eden tedbirlerin alınmasını bildir- miştir. Gümrük tarifesinin 505 inci pozisyonu- na dahil bulunan elektrik ampullerinin, bedelini kleringle ödemek suretile ser. best olarak Almanya, Belçika, Finlandi- ya, Holanda, İsveç, İsviçre, Macaristan, Sovyetler Birliği ve Japonyadan idhal etmek mümkündür. İtalyadan senevi 11 ton, Polonyadan 50 ton idhali caizdir. Bu iki ülke umumi idhalât kontenjanına tâ- bidirler. Cumhuriyetin on beşinci yıldö- nümünde ampul buhranı başgöstermeme- GE DN SERSELE Z.. bul Şehir Tiyatrosu Bu akşam İzmir Fuarında -İntikam maçı K aF d TONONI Zahire borsasında bir haftalık vaziyetin hülâsası Hafta içinde Sovyetler mühim mikdarda yapak mübayaa ettiler, piyasa sağlamlaştı Geçen bir hafta içinde piyasada mü- him bir değişiklik görülmemiştir. Buğ- day ofisi Anadolunun muhtelif mınta- kalarından buğday mübayaa ettiği için buğday fiatları daima bir kararı mu- hafaza etmiştir. Bu seneki arpa rekol- tesinin noksanlığı yüzünden ufak tefek spekülâsyonlara tesadüf edilmektedir. Bakla ve nohud satışlarında göze çar- pacak derecede faaliyet vardır. Gene bir hafta, on gün içinde Sovyetlerin mü him mikdarda yapak mübayaa ettikle- ri ve piyasanın sağlamlaştığı görülmüş- tür. BUĞDAY: Bir hafta içinde şehrimi- ze Haydarpaşa limanı vasıtasile iç A- nadoludan ve diğer limanlardan 3500 — vagon kadar buğday — gel- miştir. Anadolunun birçok yerlerinde buğday ofisi muntazaman mübayaatta bulunduğundan fiatlar sabit kalmıştır. Amerika vüsi mikyasta buğday ihracı- na başladığından piyasamızda ihracat için iş olmamakta ise de Almanya ve diğer bazı memleketlerden sert buğ- daylar üzerine bazı işler yapılmıştır. Ekstra Polatlılar 6.05-6.10, Akşehir, Ilgiın ve bu ayar dokuz, on çavdarlılar, ekstra Amfadolu sertleri 5.25, Trak- ya sertleri 5, Trakya ve Anadolu kızıl- ecaları 5.12 paradan satılmıştır. ARPA: Son zamanlarda ihracatın durmasına rağmen arpa piyasası sağ- lam gitmektedir. Bunun sebebi ise bu sene rekoltesinin son tahminlerden bile daha noksan olmasından ileri gelmek- tedir. Bu son vaziyeti nazarı dikkate a- Jan bazı spekülâtörler mübayaatta bu- lunmaktadırlar, Anadolu arpaları dök- me olarak 4-403, Trakya malları çu- vülhk 4.05-407 para aralarında — satıl- maktadır. BAKLA: Son günlerde İngiltereden bakla üzerine talebler çoğalmağa baş- lamıştır. Kısa bir müddet içinde İngil- tereye 1500 ton bakla satılmıştır. Bu- nun hariçinde gene İngiltereden İngi- Hiz tonu 120 şiline Londra teslimi Ban- dırma mallarına talebler vardır. Yeni sene mahsulünden nohud satış- ları başlamıştır. Geçen hafta Bandır- ma mallarından natürel halinde 600 Poliste : Beyoğlunda bir lokantada * — yangın çıktı Beyoğlu İstiklâl caddesinde Adalar lokantasının mutfak bacasındaki ku - rumların ateş alması neticesinde yan - gin çıkmıştır. Yangını vaklinde haber alan itfaiyenin sür'atle yetişmesi ile lo kantanın çatısı kısmen yandıktan son- ra söndürülmüştür. Yapılan tahkikat neticesinde bina ve mobilyesinin 4000 liraya Ünyon sigorta şirketine sigorta- h olduğu anlaşılmıştır. Zabıta tahki - kata devam etmektedir. Bir otomobil de bir çocuğu ağırca yaraladı Şoför Hüseyinin idaresindeki 2234 numaralı otamobil Beşiktaş — tramvay deposu önünden geçerken Beşiktaşda Salkımsöğüd sokağında oturan 13 ya - şında Kemale çarparak — vücudünün muhtelif yerlerinden ağır surette ya - ralamıştır. Yaralı Şişli çocuk hastane- sine kaldırılmış, şoför yakalanmıştır, Bir motosikletle bir otomobil çarpıştı Şoför Mehmedin idaresindek; 3484 mnumaralı otobüs ile Yorgi tarafından idare edilen 334 numaralı motosiklet Şişli Halâskârgazi caddesinde çarpış - mışlardır. Otomobil ve motosiklet e - hemmiyetli surette hasara uğramış, nü fusca zaylat olmamıştır. Bir kamyon bir adamı yaraladı Şoför Cemilin idaresindeki 3967 nu maralı kamyon Galatada — Necatibey caddesinden geçerken Cavid isminde bir şahsa çarparak bacağından yarar mış, şoför yakalanmıştır. ton kadar nohud satılmıştır. Ufak tanes Hi nohudlar 5.35-6, iri taneliler de 6.35-7 kuruştan muamele görmüştür. — | Küşyemi satışlarında gene işsizlil jberdevamdır. Bu sene elde edilen bol mahsule rağmen diş memleketlerden *utı;k olmamaktadır. Piyasa ismen 5.10e 5,15 para aralarındadır. Keten tohumu üzerine ecnebi ahcte lar bir dereceye kadar alâka gösterdike lerinden bu mahsul üzerine az çok işlet Jolmaktadır. Bunun haricinde yerli "abe (rikaların da kışlık yağ ihtiyaçların tee min için mübayaata başlıyacakları alis min edilmektedir. KOÖZA: Yaş koza mevsimi geçli;, ne den piyasa sakindir. Ecnebi alıcılar âe İğustos ve eylül iptidalarında işlerini Hatil ettiklerinden bu vaziyet tabit addas İdilmektedir. Mem'eket dahilindeki fali |rikalar da bu aralık mübayaatı kes mişlerdir. Bu sebeble geçen ay içindi 1150 kuruş olan ipeğin kilosu son gün lerde 1100-1120 kuruşa kadar düşmüş tür, Kuru kozalar üzerine de iş olma miştir, Fiatlar ismen kilosu 240-25( kuruş aralarındadır. YAPAK: Son on gün içinde Sovyet lerin yapak mübayaası 10,000 balyay bulmuştur. Bu mübayaat 53 kuruştat yapılmışlır. Bunun haricinde yerli faby rikalar kıvırcık ve bu ayar ince yapağ mübayaa ettiklerinden piyasa istekl olarak kapanmıştır. Trakya cinslerinir fiatı 60.64, Çanakkale, Gelibolu, İzml ayarı mallar 55, Ankara, Konya gib orta Anadolu malları 46 kuruştan sa tılmıştır. Tiftik üzerine ehemmiyetli işler ol duğu duyulmamıştır. Kırkım malları üzerine keçi kılı işlen olmaktadır. Fiatlar $0-52 kuruş arala rındadır. Debağ malları 26-27 kuruş tan muamele görmektedir, DERİLER: Koçi derisi mevcudu kak madığından yeni gelen mallar hemer satılmaktadır. Çiftinin fiatı 160 - 163 kuruş aralarındadır. 1 Oğlak derilerine fazla istek olduğun dan piyasası gayet sağlamdır. Bunlarıt ağırlığına göre çifti 125-135 kuruştan salılmaktadır. Kuzu derilerinin çifti 135-150 kuruştan aranmaktadır. | İmar işleri:? Gülhane hastahanesi önünde bir tren istasyonu tesis edildi Devlet Demiryolları dokuzuncu işlete me müdürlüğü evvelki gündenberi Flore ya hattı üzerinde yeni bir istasyon tesis etmiş bulunmaktadır;, Ahırkapıda Gülha« ne bhastanesi önünde tesis edilen bu istaşe yon civar halkın son derece memnuniyee tini Mucib olmuştur. Buralarda oturane lar Floryaya veya Bakırköye gitmek için ya Sirkeel istasyonuna veya Kumkapiye kadar gitmek mecburiyetinde idiler. Şime di banliyö trenleri burada durmakta ve yolcu alıp indirmektedir. Toprak mahsulleri ofisi umum müdürü Toprak mahsulleri ofisi umum müdüze lüğüne tayin edilen Hamza Osman Erş kan dün akşamki ekspresle Ankarayg hareket etmiştir. Hamza Osman Ankarada yeni kurula makta olan toprak mahsulleri ofisi tesla satı hazırlıklarile meşgul olacak ve bu hususta alâkadarlarla temaslar yapacakı tar. İki sarhoş kavga ettiler Balatta Karabaş mahallesinde Hof« kabaz sokağında oturan — Nişan oğlu Nesim ile ayni sokakta mukim Avram oğlu Yako arasında sarhoşluk yüzün « ' den çıkan bir kavgada Yako bıçağınt çekerek Nesimin üzerine hücum etmiş ve onu yüzünün muhtelif yerlerinden yaralamıştır. Yaralı tedavi altına alıne mış, suçlu bıçağile beraber yakalan « -Hin l