9 Eylül 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

9 Eylül 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

GAT A HABERLERİ Romanya ve Bulgaristandan ilk parti | olarak 3,250 göçmen getirildi Göçmen nakli işi İkinciteşrine kadar bitirilecek ve bu müddet içinde Romanyıdın 12 bin, Bulgaristandan 8 bin göçmen getirilecek 15 ağustostan itibaren Varnadan ve 20 ağustostan itibaren Köstenceden başlıyan göçmen nakliyatı işine ehemmiyetle de- vam olunmaktadır. Göçmen nakliyalı için Varna hattına tahsis edilen Nâzım yapuru ilk seferini yapmış ve birinci parti olarak getirdiği 1660 göçmen ile, 1300 hayvan, 400 ton eşya ve muhteli£ zi- raat âletlerinden ibaret hamulesini Tuz- lâya boşaflmıştır. Vapur ikinci seferini yapmak üzere yarın Varnaya hareket e- decektir. Köstenceden gelecek göçmen - Jer tahsis edilen Vatan vapuru da ilk parti olarak 1650 göçmen ve 1200 hayvan, 900 ton eşya ve muhtelif ziraat âletleri getirerek hamulesini Marmarâa Ereğlisine Boşaltmış, tekrar Köstenceye dönmüş - tür. Köstenceden ikinci parti göçmen ka- filesi pazartesi günü gelecektir. Kösten- ceden gelen göçmenler Kavakta iki gün beklemekte, burada — dezenfeksiyon, ve tathiratı fenniyeleri yapılarak iaşeleri te- Mmin edilmekte ve Trakyanın muhtelif yerlerine yerleştirilmek üzere doğruca Marmara Ereğlisine gönderilmektedir. Bulgaristandan Varna yolile denizden ge- len göçmenler de, doğrudan doğruya Tuzlaya gönderilmekte, Tuzlada dezen - feksiyon ve temizleme işleri yapılarak ia- geleri temin edildikten sonra, iskân mın- takalarına sevkedilmektedir. Gene Bul-| Baristanın Filibe havalisindeki Türkler - den ibaret olan ve Edirne yolile karadan gelen göçmenler de, dağruca şehrimize Seyyar satıcılığın iadesi için yapılan tedkikat Seyyar satıcılık ve sırtta hamallığın İstanbulda yasak edildikten sonra bir çok müşküllere tesadüf — edildiğini ve seyyar salıcılığın tekrar iade edilme - si düşünüldüğünü, İktısad Vekâletinin bu işle yakımdan meşgul olduğunu yaz mıştık, Dünkü sabah gazetelerinden biri İk- tısad Vekâletinde tedkikat yapılmadı - ğinı ve seyyar satıcılığın tekrar iadesi mevzuubahs olmadığını haber vermek- tedir. Sabah gazetesinin iddiası asıl - sızdır. İktısad Vekâletinde seyyar sa - tıcılığın tekrar iadesi için yapılan ted- kiklere devam edilmektedir. Tedkikat henüz neticelenmemiş bulunduğundan, Kkat'i bir karar verilmiş değildir. İstan « Bul belediyesi de, tesadüf etmiş olduğu Mmüşküller dolayısile, seyyar satıcılığın tekrar iade edilmesi fikrindedir. Müteferrik : Kazalardaki fırınlar hakkında takibata di Civar kazalardaki fırınların köylere gönderdikleri ekmeklerin matlüba mu vafık olmadığı görülmüş, bu gibi fı - rınlar hakkında kanuni takibata baş - lanmıştır. Hayat pahalılığı mütehassısı raporunu verdi Hayat pahalılığı ile mücadele için tedkikat yapmak üzere — İngiltereden bir mütehassıs getirilmişti. Mütehas - sıs tedkikatını bitirmiş ve raporunu İk- tısad Vekâletine vermiştir. İktisad Ve- kâleti, hayat pahalılığı ile yapılan mü- cadeleyi esaslaştırmak için bir çok ye- ni esaslar tesbit etmekte ve bu hususta vilâyetlerden gönderilen raporlardan da istifade olunmaktadır. ———H— Türk Hava Kurumunun balosu 'Türk Hava Kurumu Kadıköy — şubesi 10/Byiül Cumartesi akşamı Fenerbahçe Bel- 'vü gazinosunda bir kır belosu — tertib et « mştir, Yurddaş: Zamanın en emin tekaüd sandığı ban - kadaki tasarrufatındır. Onu dalma arttır. Ulusal Ekonomi Arttırma Kurumu gelmekte, iskân idaresinin Sarayburnun- daki misafirhanesinde misafir edilmek - tedirler. Şimdiye kadar Bulgaristandan kâara yolile üç parti halinde 450 kadar göçmen gelmiştir. Bunlar da, Saraybur- nündaki misafirhanede iaşeleri temin ve muameleleri yapıldıktan sonra Tuzlaya gönderilmişlerdir. İskân idaresi, Tuzlada göçmenleri - bir Jelden iskân mıntakalarına göndermek için büyük bir teşkilât kurmuştur. Bul - gar göçmenlerinden 400 kişi iIk parti o- larak iskân edilmek üzere Çorumun Me- cidözü kazasına gönderilmişlerdir. Bun- dan sonra gelecekler de Niğde ve Kay- seri mıntakalarına gönderileceklerdir. Göçmenlerin nakli işi ikinciteşrin baş- | larına kadar tamamen bitirilmiş olacak- tır. Bu mevsim içinde Romanyadan 12 bin, Bulgaristandan da 8 bin kişi gele - cektir. Hükümet önümüzdeki sene gelecek göşmenler için geniş bir program hazır- lJamaktadır. Yugoslavyadan gelecek 200 bin göçmenin nakil ve iskân işi etrafın - da da, hazırlıklar yapılmaktadır. Yugös- Jav hükümeti bu muhacirlere aid gayri menikulleri müsaid şartlarla — alacaktır. Diğer taraftan Selânik anlaşmasından sonra Bulgaristandaki Türklerin vazi - ,yıuemhı ıslahı, mallarını müsaid şart - İlarla satabilmeleri imkânları da temin edilmiştir. Bulgar hükümeti, Türklerin mallarının tasfiyesi hususundaki müş - külâtı da ortadan kaldırmıştır. Bir banliyö treninde yangın çıktı Dün sabah saat 10,10 da, Çekmece- den Sirkeciye hareket eden 27 numa - ralı banliyö katarı, Yedikule istasyo - nuna girerken bir yangın tehlikesi ge- çirmiştir. Tren istasyona girerken lo - komotifin arkasındaki yedinci vago - nun güneşlik tahtalarının yanmakta olduğu görülmüş ve tren derhal dur - durularak itfaiyeye haber verilmiştir. Bu sırada alevler tutuşan vagonun ar- kasındaki sekizinci vagona da sirayet etmiştir. Vagonlardaki yolcular, bu es- nada telâş ve heyecanla vagonlardan aşağı atlamışlardır. Yanmakta olan iki vagon Yediku - Te istasyonunda derhal katardan çözül- müş ve ateş söndürülmüştür. Her iki vagonun da Üst kısmındaki — güneşlik tahtaları tamamen yanmıştır. Yangı - nin neden çıktığı henüz — anlaşılama - mıştır. Bundan bir müddet — evvel de bu şekilde bir hâdise daha — olmuş ve bir katar Sirkeci garıma girerken, bir banliyö vagonu yanmıştı. Yangirın ka - tar Bakırköy civarından geçerken, &:- caktan kuruyan tahtalara köprülerden &tılan sigaraların düşmesi — yüzünden çıktığı zannedilmektedir. Alâkadarlar yangının lokomotif — kıvılcımlarından çıkamıyacağını, çünkü hem vagonlarda bunlar için korkuluk bulunduğunu ve kem de kıvılcımın yedinci vagona ka- dar sıçramasına imkân olmadığını söy- lemektedirler. Yangın çıkan vagonlar katardan ay- rıldıktan ve yolcular diğer vagonlara alındıktan sonra tren 25 dakikalık bir arla Sirkeciye gelmiştir. Basın kurumu fevkalâde kongresi İstanbul Basm Kurumundan: T eylül tari- hinde toplanan Basın Kurumu fevkalâde kongrosi ekseriyet olmadığından müzakere- de bulunulamamış ve kongre 13 eylül 1938 sah günü saat 1330 a bırakılmıştır. Bu toplantıda mevcud Aza eksoriyet telâk- ki edileceğinden sayın üyelerin her halde gel- mülerini rlcu ederiz, | RUZNAME: | Meriyete girmiş olan Basın Birliği kanu- İnu hükmünce ilk toplanacak olan köngren'n [ Kzmlbli edeceği nizamname esasları. Tıb kongresinin ünkü mesaisi Üç çocuk sahibi bir bbv karısını öldürdü (Baştarafı 1 inci sayfada) Erenköyünde Kemal isminde biri - nin evinde hizmetkâr olarak phşan Hasan, uzun zamandanberi Fatma is - Murahhaslar şerefine 150 İminde bir kadınla evlidir. — Hasanın, kişilik bir ziyafet verildi Yıldız sarayında toplanmakta olan be- Fatmadan üç tane de çocuğu dünyaya gelmiştir. Bu aile mes'üd bir ömür sürerken şinci Balkanlar arası tıb kongresi dün de | günün birinde Fatmanın bazı hareket- çalışmalarına devam etmiştir. Öğleden evvelki toplantıda Yunan he- yeti reisi Prof Dr. Bensis ve öğleden san- ra Romanya heyeti reisi Prof. Dr. Geor- giu birer konferans vermişlerdir. İlmi derin tedkikat mahsulü olan bu konferanslardan başka kıymetli, müte - hassısarımız Prof. Dr. Akil Muhtar ve Prof. Dr. Tevlik Sağlam da dahil olduk- ları halde, kongre âzasından bazıları ken- di ihtısas sahalarına taallük eden mev - zular hakkında hazırlamış oldukları teb- liğleri okumuşlardır. Gece kongre relisi Prof. Akil Muhtar tarafından misafir doktorlar şerefine Pe- Tapalas otelinde 150 kişilik bir ziyafet ve- rilmiştir. Ziyafet esmasında, misafir ho- yet reisleri tarafından hararetli nutuk - lar söylenmiştir. Ziyafeti bir suvare ta - kib etmiştir. Esnaf için ucuz pansiyonlar ve tabldot vücude getirilecek İstanbulda seksen bin esnaf mevcud olduğu halde bunların ancak otuz bini esnaf cemiyetlerine kayıdlıdır. Esnaf cemiyetlerine kayıdlı esnaftan senede yüz bin liralık varidat elde edilmekte, bu paralar esnaf işlerine harcanmak -| tadır. Otuz Ağustosta açılan esnaf has- tanesi şimdilik senede otuz bin lira ile idare edilecektir. Esnaf cemiyetleri, iki yeni hayırlı teşebbüse girişmiş bu- lunmaktadır. Eminönü, Beşiktaş ve Fa tihte birer esnaf pansiyonu vücude ge- tirilecek, esnafın bekâr olanları bu pan siyonlarda pek az ücret mukabilinde yatımlacaktır. Esnafın bir çoğu işinin — başından ayrılamadığından öğle yemeklerini ev- lerine gidemeden o civardaki aşcı dük- kânları ve lokantalardan — temin et - mektedir, Esnaf için büyük bir tabldot vücude getirilecek, isteyen esnaf ye - meğini, tabldolta kadar gelerek yiye - cek ve dükkânından ayrılması müm - kün olmıyanlar, yemeklerini bulun - dukları yerlere kadar getirtebilecek - lerdir. Bekâr pansiyonları ile beraber, tabldot da açılmış olacaktır. Esnaf, pan siyonlarda pek ucuz — fiatla yatacak, tabidotta gayet az para ile karnını do- yuracaktır. Hariciye Vekili — * Bu akşam gidiyor İzmir fuarından dönmüş olan Ha - riciye Vekili Rüşdü Aras, dün Perapa - las otelinde istirahat etmiştir. Hariciye Vekilimizin bu akşamki ekspresle Ce - nevreye hareket etmesi muhtemeldir. İlk tedrisat kadrosu bekleniyor İstanbul —ilk tedrisat kadrosunun tasdikten gelmesi beklenmektedir. Şe - hirJe yeniden açılan mekteblerin sa - yısı pek az olduğundan, haricten İs - tanbul vilâyetine pek az muallim veri- lecektir. Geçen sene İstanbul emrine verilen muallimlerden kırk beş mual - Himin, henüz münhal olmadığından ta- yinleri yapılamamıştır. Köylerde elli münhal muallimlik vardır. Yeniden İs- tanbul emrine verilecek — muallimler, köylerdeki münhallere tayin edilecek- lerdir. EVLENME Halebde umum gazete bayli ve mer- hum Rızkullah Kürdinin oğlu Can Kürdi ile Cebrail Şagori kerimesi BAYAN VİKTORYA nn Zahle Ermeni katolik kilisesinde dünkü gün akidleri icra kılınmıştır. Yeni evlileri tebrik, mes'ud olma- | larını dileriz. | | leri karı koca arasında huzursuzluk do ğurmuş, ailenin saadeti tehlikeye düş- müştür. Fatma, gene Hasan isminde bir baş- kasile sevişmeğe başlamış, nihayet evi- ni terkederek, bu adamın meımüğ'ni kabul etmiştir. Kocası müteaddid defalar F*ıtmay:ı müracaat ederek, eve dönmesini iste - miş ve: — Üç tane çocuğun var. Onların ha- (Baştarafı 1 inci sayfada) Hatay köyleri Üzerine yapılan — tazyika nihâyet verilmesi için hükümetin teşeb- büslerde bulunması, müstakil Hatay pos- ta pulları bastırılması, Türk istiklâl mar şının Hatay marşı olarak kabulâ, âşarın kaldırılması, şapkanın milli serpuş ola- rak kabulü, tatil esnasında yeni müsta - kil devlete aid kanunların neşir ve tat- biki için hükümete salâhiyet verilmesi, bir çok yerlerde örta mektebler açılma- st hakkında temenni takrirleri esas iti - barile kabul edilerek alâkadar — encü - menlere ve bükümete havale edilmiştir. Hatay Millet Meclisi gene dünkü top- lantısında aldığı bir kararla teşrinisani 1938 tarihine kadar mesalisini muvakka- ten tatil eylemiştir. Başvekilimizle Hatay — Başvekili arasında tenti edilen telgraflar Ankara 8 (AA.) — Hatay başvekili Ab - dürrahman Melek ile Başvekli Celâl Bayar erasında aşağıdaki telgraflar teati olun - İzmirde batan altın, gümüş ve zümrüd yüklü bir gemi aranıyor (Baştarafı 1 inci sayfada) Alanyalı firması Çeşme ve Foça kara sularımızda deniz dibinde — yalan ölü servetleri çıkarmağa yakında büşliya- caktır. Firma, asırlardanberi bu denizlerde batan gemilerle kıymetli hamuleleri - ni çıkaracak, bu iş için Avrupalı mü- tehassıslar da çalıştırılacaktır. Bilhassa 84 sene evvel batan altın, gümüş ve zümrüd yüklü geminin enkazında ya - pılacak araştırmalara büyük ehemmi - ıe_t_verilmcktedir Ertuğrul Sadi Tek Tiyatrosu Bu gece (Bebek) de yarın (H. Hisarda) Pazar (Büyükdere) de KARMA KARIŞIK İlân Tarifemiz 'Tek sütun santimi Birinci — sahile 400 kuraş İkinci — sahife 250 —» Üçüncü — sahife 200 Dörlinel sahife 100 60 40 fazlaca mikdarda ilân yaptıracak. lar ayrıca tenzilâtlı tarifemizden istifade edeceklerdir. Tam, yarım tırı için bu adamdan ayrıl. Evlâdlarını öksüz bırakma, demiştir. Fakat, karı koca arasındaki uçurum büsbütün genişliyerek, bu müracaatla- rm hiç biri fayda vermez —olmuştur. Haseanın kıskançlık hisleri de, o nisbet- te çoğalmıştır. Dün Fatma, sevgilisile birlikte Koz- yatağından geçerken, gene kocasile kar şılaşmıştır. Bu tesadüf Hasanı çileden Çıkarmış, ve kısa bir münakaşayı mü- teakib, bıçağını çekerek, — karısma ve rakibine rastgele saplamağa başlamış- tır. Neticede, ikisi de kanlar içinde yere serilmiş, katil tarlalara doğru kaçmış - tır, Derhal hastaneye kaldırılan yara « blardan, Fatma biraz sonra ölmüştür. Katil, dün geç vakte kadar yakala- namamıştır. Fakat, Erenköy — zabılası suclunun izi üzerindedir. İ ilk teşebbüste bulunuyor Hatay Suriye nezdinde i muştur: Sayın Celâl Bayar Türkiye cumhuriyeti hükümeti Başveklli Varlığını TTürkün yüce varlığı içinde bulan Hatayın bugünlük milli kabinesini teşkil ile geref kazanırken bu müutlu günleri gösteren büyük Türk milletine, Ulu Şefine sarsılmaz minnet ve şükran hislerim! iblâğa delâlet bu« yurmanızı rica ve en derin saypgılarımın kâs bulünü istirham ederim. / Hatay Başvekfli Abdürrahman Melek ——— p Bay Abdürrahman Melek Hatay Başvekili Hatay Başkanlığınızda Hatay kabinesinin teşek- külü münasebetile Ulu Önderimiz ve Türk milleti hakkındaki duygularını ifade eden telgrafnamenizi Büyük Şefimize —arzettim. Kabinenizin Hatay halkını saadet ve refaha eriştirmeğe matuf mesalisinde tam başarıya nail olması temennilerini tekrar buyurduk- larını arzeder ve kendi samimi tebriklerimin kabuünü dilerim. Başrvekil Celâl Bayar Trakyadan dış piyasalara kavun sevkine başlandı Bu yıl Trakyadan muhtelif ecnebi memleketlere ehemmiyetli mikdard& kavun sevkedilmektedir. Devlet de - miryolları dokuzuncu işletme idare - sinin kavun nakliyatı için tahsis ettiğt frigorifik tesisatlı vagonlar — ihtiyaca kâfi gelmediğinden, idare, Haydarpa - şa hattına alınmış olan bu vagonlar - dan on tane daha Trakya hattına tahr sis etmiştir. Gakaekeserarkaeni e eree senenennnennan, Bulana 100 lira mükâfat Oğlum 16 yaşında Sabrl Değirmenci bun« — dan bir hafta kadar evrel Burga lisesindekt imtihanını — vermek üzere M. Kemalpa. şadan Bursaya gite miş, orada — tasd'k- namesini alarak İs- tanbula firar etmiş, ve İstanbuldan alle- #ine gönderdiği bir mektubda uzak bir yere - gideceğini, * naenaleyh kend. nin aranılmamasını yazmıştır. Oğlum 338 tovele ” düdlüdür. Nüfusu M Kemalpaşa — kazası- nın Şeyh Müftü ma- ballesine kayıdlıdır. Biaden Mml vel açık gri renk pantalonla ayrılmıştır. boylu, kumral saçlı, elâ gözlüdür. İ Kendisifi bilenler veya görenleri İstanbulk da BSirkecide Büyük Eskişehir otelinde na« mama bildirdikleri takditde yüz lira hediyd Üe mükâfsetlundıracağım. # gereemenesem AD eeerene e me baye rerseka nn kanedamı DareRA KeKEA Bu akşam İzmir Fuarında Bekârlar MüNiR NUREDDİiN İzmir Fuarında 1inci Konseri 12 Eylül Pazartesi Akşamı.