27 Şubat 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

27 Şubat 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Yukarı Anadolunun güzel ve tarihi şehri: Çankırı Mili Şef İsmet İnönü Çankırının fahri hemşeriliğini kabul ettiler Çankırıdan Çankırı (Husust) — Şimali Anadolu bölgesile Orta Anadolu arasında tabii bir geçid vazifesini yapan Çankırı bir köprü gibi her Iki bölgeye koi atmıştır. Çankırı gün geçtikçe ilerlemekte, cüm huriyetin bütün feyizlerinden istifade et- mektedir, Zonguldak ve Karabük treninin bura- dan geçişi şehrin ekönomik hayatı üze » rinde çok önemli rol oynamaktadır. Çankırı gün geçtikçe istasyon © arın da ve Ankara istikametinde büyüyor. Toprakları çok hereket'idir. Çeşldii ye - tişen mahsullerini bilhassa buğdayların ve tuzunu civar şehirlere sevketmekte - dir. Hayvancılığı da çek ileridedir. Şehrin ticaret hayatının tarihi & eskidir. Bilhassa muhvelif yerlerinde ku- rulan panayırlarının tarihi altı asırdan daha eskilere doğru gider Tarihteki Ahi teşkilâtına bakılacak o - Yursa bu kurumun bir esnaf kurumu ol - masına göre bu vilâyetin ticaret ve sa * Dayiinin de eskiliği görülü Karadenizin kış aylarında coşkunlukla yol vermemesi yüzünden Kastamonu ve civarının limansız iskelesi olan İnebolu- dan yolladığı mahsul ve yolcuların: sev- keden yegine istasyon Çankırıdır. Bu - Câm yazları da biraz serinlemek ist.yen » çok Ankarahların mesiresi olmuştur. Yaz Pa- kezi hükümet yaparek ölünciye kadar| zir günlerinie tenezzüh treninden İnen binlerce Ankaralı Çankırı o bâhçelerinde serinlerler, Çankırılılar namına belediye meclis Reisicümhurumuz Milli Şef İsmet İnö - münün Çankırıya geldikler, 13-12-88 Sa- hı gününü (İsmet İnönü) günü olarak her yıl kutlulamağı ve Milli Şefin Çarkırı - ların fahri hemyeriliğini kabul buyur - masını rica etmişlerdi. Milli Şef bu tek- Efi kabul buyurmuşlardır. Büyük iltifata nail olan Çankırılılar bu sevinç vesilesile' vilâyetimizin çok © esli olan tarihinden kısacı bahsetmeği çok İaydalı ve yerinde buluyorum. Dünyanın en iyi sanatoryomu olmağa lâyık cesim çam ağaçlerile ve emsalsiz güzelliğile vasati 2500 metre - yükselen Yeşil İlgaz eteklerinde, Kızılırmakla, ds- ha bir çok dağ kavisteri ortasına kurulan şehir çok eskidenberi bu irili ufaklı dağ ve tepeciklerden ötürü müdafaası kolay — Hasan Bey dünyanın vaziyetini hiç de beğenmiyorum. bir görünüş bir halde bulunmuş ve büyük karlı sa - vaşlara asla sahne olmamıştır. Helkiyatı üzerinde Ankara ve bilhassa Kastamonunun büyük tesirleri vardır. Bazı halk inanış ve Bdetieri hemen he » men Kastamonu ile aynıdır. Yalnız tarihi durum bakımından yu - karıda da saydığım sınırlar buranın bir kale vazifesini görmüş, tarihini ayrı ve bambaşka bir hale koymuştur. Takriben milâddan dör! beş bin sene önceye bakacak owrsa Otta Asya bir sel gibi kopup cihanı kaplıyan Türk kol- larından Sümer ve Hititler doğu ve orta İ Anadoluda hüküm sürmüşler. Çankırı da bu iki Türk devletinin, birçok zamanlar, bir şehri olarak kalmış, Karadenizle Kı zılırmak havzası içinde kurulan (Psfla - gorya) devletinin merkezi hükümeti o! - duğu gibi, bunu takib eden daha bir kaç Türk devletine merkez olmuştur. Şarki Roma imparatorluğunun hıristi. yanlığı resmen kabulünden sonra Çankı- rı bir dini merkez haline getirilmiş, çok büyük din adımları ile rehibler yetiş - miştir. İC Çankırı bundan sonra gene Türklerin eline geçmiş. Baykal Türklerine, Daniş- mendlere kollarını açmıştır. Danişmend İ (Karatekin) burayı harbsiz zaptetti. Mer burada kaldı. Anadolu Selçukilerinin yük selme ve satvet devirlerinde onların da akınlarına maruz kalarak Selçukilerin e- Une geçti. İ Selçuk devletinın Inkırazı ve yer yer İ Anadnlu beylerinin zuhuru sıralarında burada Kastamonu da hüküm süren İs - İ tendiyar oğullarının idaresi altında kol « İğ Bir müddet sonra da. İsfendiyar oğlu Kasım Beyin Osman oğullarına “amad İolması dolayısile Çankırı da Osman o « gullarının idaresi altına bırakıldı. | Osman oğulları burasını Tanzimata ka- İdar Liva merkezi ve Tanzimattan sonra da Sancak merkezi olarak Kastamonuya bağlıyarak idare ettiler. Cümhuriyetin ilânından sonra da vilâyet haline kondu. Bugün Ilgaz ve Çerkeş adında !ki kazâ- Çankırıya eskider Twalık zama « nında, Keskin, Kalecik, Tosya ve İski - İp kazaları da bağlı idi. sı olan SON POSTA | Mersinin güzel bir nahiyesi: Ka Bursanın bir söyünde vukua gelen hâdise Bursa (Hususi) — Gölcük köyünde oturan Eyüb oğlu Ali Çavuşun evine, bir gün Mehmed Emin adında bir mi- safiri gelmiştir. Fakat Mehmed Emi - nin düşmanları vardır. Ayni köyden Halil İhrahim adında birisi arkadaşla- rile gelenek ev sahibinden misafirin dişarı çıkarılması istenmiş, bittabi Ali Çavuş terafından reddedilmiştir. Bu. nun üzerine mütecavizlerle Ali Çavuş arasinda münakaşa başlamış iş kavga- ya dökülerek Ali Çavuş mütaarrız Ha- lil İbrahimi yaralamıştır. Bu yara da Hali İbrahimin beden kabiliyetinin yüzde yetmiş beş nisbetinde tatili uz- viyetine sebeb olmuştur. Bu muhakeme de dün intac edilmiştir. Ali Çavuşun evine vaki olan, Halil İbrahimin haksız tecavüzü, mahkemece ağır ve şiddetli tahrik mahiyetinde kabul edilerek, taz- minat talebi red ve yalnız Ali Çavuşun on ây hapsine karar verilmiştir. Mardin Çoruk Esirgeme Kurumunun Faaliyeti Mardin ( Hususi ) — Doktor Aziz Urasın başkanlığı altında çalışan Çe- cuk Esirgeme Ku rumu faydalı me. saisine devam ey- lemektedir. Ay - ni zamanda bele- diye ve Halkevi reisi bulunan dok tor. kimsesiz yav- ruların yemek ve çamaşırsız kal - mamaları içi her türl göstermektedir. Ş Halkevinin s0s. Dr, Aziz Urar yal yardım şubesi açılmamıştır. Bu şu- yavruyu sevindiren, arda bulunan Kurumun yıllık varidatı gitikçe artmaktadır. Bursa ağırcezasında türkçe bilmeyen şah'dler tibarile alelâde vakayiden ( sayılabilirse de gösterdiği hir hususiyet cidden hayre- te şayandır. M. Kemalpaşa kazasının Solucak kö - yünden Mahmud adında bir genç avni köyden Fatma adında bir kızı kaçırmak- ton mazmundur. Fakat bunlar Çerkestir. Dinlenilen 7-8 şahid kadından hiç birisi tek kelime Türkçe bilmemektedir. Sene- İerdenberi Türk camiası içinde yaşamış, Türk topraklarında doğmuş. o büyümüş maalesef Türkçe öğrenmemiş olan bu yuddaşlar mahkeme relsinin yemin içm İsöylediği sözleri tekrar etmeye bile dil ileri dönmemiştir. Tokad hususi muhasebe müdürlüğü Tokad hususi muhasebe müdürlüğüne ta- yin edilen Ali Haydar Tuna gelerek vazife- isine baştamıştır. Pazar Ola Hasan Bey Diyor ki: - Silâhlanma yarışma bakılırsa... .. Devletlerden bazılarının gene is- tekleri var? Sayta 8 zanlı Kazanlının Eti Tü rkleri bir bayramda Mersin (Hususi) — Mersine bağlı| Nahiyeye dört köy bağlıdır. Halkı ve 700 nüfuslu bir nahiye merkezi o *| tamamen Eti Türklerinden müteşekkil, lan Kazanlı, nahiye müdürü Salâhad-| çalışkan ve fazileli kimselerdir. Pa- dın Tuncanın gayretile yeni bir çehre| mukçulük bilhassa müterekkidir. Nas iktisabına başlamıştır. Hars komitesi! hiye merkezinde bir çırçır (o fabrikası tahsisatından ayrılan para ve merke -'açılmış, ekim gillikçe artmakta ve yeni ikemmel bir eserdir. Bir perk Nahiye konağı inşası başlamak üzeredir. Nahiye merkezindeki arızalar, güb- relikler ve enkaz kaldırılmış, evlere belâ yaptırılmış, badanalattırılmış, te- mizl bilhassa <bemmiyet vertimiş ve gecce tenviratı Lüks ve fenerlerle te- min edilmişti — Tokad H-lkev'nin fazliyeti Tokad (Hususi) — Halkevinin kolları yeniden geçilmiş ve faaliyete geçmiştir. Gençlerle kuvyvetlenen şubeler o çalışma ve başarma hamleleri yapmaktadırlar. İlk iş olarak vilâyetimiz çevresindeki mekteblerde halk dershaneleri açılması kararlaştırılmı Halkın bilgisini kuv. vetlendirmek mâa da lisan, Fi e muhasebe usulü derslerinin de verilmesi için arzu edenlerin müracaatları kayde - dilmeğe başlanmıştır. Çok yakında hal - terettüp erlen vazifeler Çocuk F-| ka iyi temsiller gösterecek. konferans - sirgeme Kurumu tarafından görülmek-İler verilecek, müzik kolunun konserleri tedir. Bu yıl da bir çok fakir ve öksüzİ dinletilecektir. di tahebenin #cak| Vilâyetimizde sosyal yemeklerini ve elbiselerini temin eYlisİ hayat yaratacak olan bu teşebbüsler çok yen ve gene fukaraya içtimal yardım-| yerindedir. ve kültürel bir Tokad sekiz meb'us çıkarıyor Tokad (Hususi) — Tokadda saylav se- çimi hazırlıklarına başlanmıştır. Bütün muallimler, memurlar ve münevverler seçim defterlerinin hazırlanmasına yar - Bursa (Hususi) — Geçen gün şehrimiz etmektedirler : ği - Ç çi dım etmektedirler. İntihab teftiş heyeti Ağırceza a ve ke ei dö lerek çalıştilarına Siri davasının bahilmiir. Se a Yet “yılan tetkik neticesinde merkez kaza- nın umumi nüfusu SU bini tecavüz etmiş- tir. Bu suretle Tokadın sekiz meb'üs Çı - karması bekleniyor. sayesinde istihsal re- koltesi * emektedir. Nahiveyi Mersine bağlıyan yol yeni baştan ve mükemmel surette tanzim J edilmiştir. Köy yolları da otomobil iş fer durumdadır, Bu köylerden ikisinde mekteb açılm . Halkın maarife kar şı gösterdiği alâka ve Etili çocukların külti ker türlü takdir ve itebrikin fi: dedir, Bursada bir hemsl birdenbire çıldırrı Bursa (Hususi) — Geçen gün Hüse yin adında bir hamai çıldırarak, Tuzpa - zarında, Çiçekpazarı sokağında Okasab Mustafanın dükkân önüne gelmiş, eline İ geçirdiği bir dükkânın oldukça kıymetli krista! camını pa: kantar sırığı ile ala - ıştır. Ani olan bu vaziyet (karşısında bakınırken çılgın hamal elindeki sırık ile dükkânın içine hücum eti kasablara saldırmak istemişse de yakalanarak cürmümeşhud mahkemesine sevkedimiştir. Adliye dök torhuğunca muayene edilerek tıbbı adı « ye gönderilmesine karar verilmiştir. müstahdemin şaşkın şaşkın Bursa suları Bursa (Hususi) — Sıhhiye Vekile - tinin şehrimiz suları hakkındaki suali- ne cevab verilmek üzere, belediyenin su komisyonu belediye reisi Neş'et in riyasetinde bir toplantı yap- mıştır, İctimada vilâyet sihhiye mü- dürü Ali Kemal Sargut da hâzır bu - Tunmuştur. Bu komisyon şehir suları hakkında muhtelif kararlar vermekle beraber Sıhhiye Vekâletinin sorularına cevablar hazırlamışlardır. m a Küçük Memleket Haberleri Nazillide evkafm imar hareketleri Nazilli eykaf Wiaresi kazanın imarına yar- &m mektedir. Aşısı Naziide Fabrika caddesi üzerinde çirkin bir manzara toşkü eden Eski meseldi yıklırarak arsası Üzerine Nazilli belediye fen memurluğunca hazırla nan plânları göte modern bir fırın, gazino ve İki katlı bir elle spartımanı yaptırmak kararı verilmiş, evkaf umum müdürlüğü de bu kararı taswib ederek arannan ve civarının müstakbel vaziyetini bildiren krokilerini is- temiştir. (15) bin Ilraya yapılacak olan bu tesisatın İnşasına yakında başlanacaktır. Narilii tapu kâtibliği Nazilli tapu kâtibi Al Rıza Yürek Burdurtun Yeşilora kazası tapu memurluğu- ns terflan tsyin edilmiştir. Hasan Bey — Eyvah. bizim karı da tırnaklarını manikür yaptırdı. acaba gene ne isleyecek?.. Gerede husnsi muhasebe tahsil memurluğu Gerede hususi muhasebe tahsil memuru Necmi Bolu merkez tahsil memurluğuna, lise mezunlürmdan İsmall de boş kalan yere ba- yin edilmiştir. NariHi mahkeme başkâtibliği Söke mahkemesi zabıt kütiblerinden Nuri Başaran Nozil mahkemesi başkidibliğine tayin edilmistir. Geredede havalar İ Geredede llkbahari andıran havalar de - vam etmektedir. Soğuklar şiddetini kaybet- miştir. Bundan evvelki senelerde evden eve, bir tarafa çıkamıyacak derecede kar ve 89- Buk yapmakta idi. Geredede Halkevlerinin yıldönümü Halkevlerinin yıldörümü münasebetile Ge redede Başbakan Refik Saydamın nutku - nu müteakib merasim yapılmıştır. Şimdiye kadar başarılan işler anlatılmış, yeni senede daha verimli çalışmalar dilenmiştir. Tokad vilâyet umumi meclisi Tokad vilâyet umum! meclisi senelik Iç - dimama yeni seçilen azalarile toplantalarına Toknd ziraat müdürü Şeyda Kerestecioğ- hu terfian Ziraat Vekâleti şube müdürlük- lerinden birine tayin edilmiştir. Hialkah Ziraat mektebi #munlimlerinden olan Şeyda Kerestecloğlu malimat ve ne - zâketile kendisini muhile sevdirmiş Nazillide bir kaymakam konağı yapılıyor Nazilile dir kaymakam konağı yaptır - masi vilâyet meelisince (kararlaştırılmıştır. Cümhuriyet meydanı civarında Inşa edilecek olan bu bina bu yi içinde,ikmal edilecektir. Bilâhare nahiyelerde de birer müdür evi yapılacaktır,