19 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

19 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

VT ZAR ZE İMAR Se EMER AZE LE 7 AMI ERA, Belediye şehirde mazotla müteharrik | otobüs İ şletecek İstanbul belediyesince Alman firmalarının teklifleri daha müsaid görüldüğünden otobüslerin bu firma- lardan alınması muhtemel görülüyor İstanbulda Belediye tarafından işletile- çek otobüsleri yapmak üzcre müracaat eden esnebi firmalarının ekseriyetini AL) mamlar teşkil etmektedir, Son senelerde! piyasaya mühim miktarda otobüs çıkar. tan Almanlar, Balkan milletlerine ticart mikâvelelerin bahşetmiş olduğu geniş müsaade İle birçok otobüs satnışlardır.| Avrupanın birçok şehirlerinde mazotla müteharrik otobüslere rağbet (gösteril- #nektedir. İstanbul Belediyesine teklifte bulunan Alman firmaları mazotla müteharrik oto- büs vereceklerini bildirmişlerdir. Bele diye, Avrupanın birçok şehirlerindeki © tobüs servislerini tetkik etmiş ve İstan- bul için alınacak otobüslerin mazotla mü. teharrik olmasını muvafık bulmuştur. Linyit kömüründen mazot elde etmek Denizbankın yeni projesi tetkik edi'iyor Denizbanka verilecek yeni şekil etrâ- $ında Umum Müdür Yusuf Ziya Erzm ta- rafından hazırlanan ve İktısad Vekâleti-| ne takdim edilen proje etrafında tetkik- Sare başlanmıştır. Bu projenin yakında kat'iyet kesbetmesi beklenmektedir. Yeni projeye göre Bankanm idare ettiği uzak sefer vapurları, liman vapurları, fabrika ve havuzlar, İstanbul, İzmir, Mersin ve Trabzon Hmanları, Fenerler, Tahlisiye, Kılavuzluk, Romorkörcülük grupları hük mİ şahsiyeti haiz biner müessese haline getirileceklerdir. Bu teşkilât odolayısile merkezde bazı servisler liğvedilecek, fa- kat buradaki memurlar ayrılan servisle. re tayin olunacaklardır. Yeni teşkilâtta açıkta memur bırakılmıyacağı anlaşıl maktadır, Darüşşafakalıların Okongrasi Darüşşafaka mezunları cemiyetinden: Ce- miyetimizin senelik kongresi 253930 Cumar- tesi günü saat 14 de Cağaloğlunda Halke - vinda toplanacaktır, Arkadaşlarımızın o $a- se bulunmaları. üzere bir fabrika inşa elmek için hükü- mmetimiz tarafından telkikler yapılmakta. | dır. Zonguldak veya Kayseride vücude getirilecek bu fabrikadan ahnacak ma zotlardan İstanbul Belediyesi de istifade edecektir, Hükümet, bundan sonra şehirlerimizde işletileek otobüslerin ayni evsafta olma- sını istemektedir. İktısad sinde bu hususu incelemek üzere teşki misyon mesaisini bitirmiş gibi istihsal etmek üzere vücude getirilecek, fabrikadan istifade edilerek, memleketin her tarafında mazotla müteharrik Oto- büsler işletilecektir. | İstanbul Belediyesine Alman firmala-| rmın teklifleri ehven gelâ'ğinden, şehir otobüslerinin Almanyadan tedarik edil mesi muhtemeldir. İki arkadaş hir genci anahtarla ya»a'adılar Evvelki gece saat 22,30 da Sultanselim- de bir sokak kavgası olmuş, vak'aya, Çu- kurbastanda oturan Fatmanın takib edil- mesi sebebiyet vermiştir. Fatma evine gelirken, ayni semtte mukim Ahmed pe- şine düşmüştür. Bu hareketi, Osman ile Mehmed edh iki kafadar farketmişler, onlar da Ahmedin peşine düşmüşlerdir. Takib keyfiyeti böylece alevlenmiş, kav- gaya yol açılmıştır. Fakat, iş kavga ilede kalmamış, Osman ile Mehmed, yanların- da bulunan büyük bir anahtarla Ahmedi Yaralamışlardır. Fatma, yoli devam €- derken, kavgacılar da zabıtanın müdaha- kile ayrılmışlar, Osman ile Mehmed ka- | rakola götürülmüştür. Ahmed de Cerrah- paşa hastanesine kaldırılmıştır. Osman ve Mehmed tevkif edilmişler- dir. Durak yerlerine çöp kutuları konu uyır Tramvay durak yerlerine konacak çöp kutuları tamamen hazırlanmış ve hakkında bir broşür neşredildi Nafıa Vekâleti, elektrik tehlikeleri hakkında broşür ve afişler bastırmış, bunlardan kâfi miktarını vilâyetlere gön- dermiştir. Gönderilen tamimde şu izahat ve tavsiyeler verilmektedir: Memleketimizde elektrik cereyanmdan istifade edenlerin &dedi seneden seneye artmakta ve bu enerjinin ber hususta is- timali taammüm etmesile birlikte elek: trik çarpmalam, yakmaları yangın ve Ö- Tüm hâdiseleri de çoğalmaktadır. Âmme| müesseselerinin muntazam çalışması ve bilhassa halkın emniyet ve selâmetini ih- lâl etmemesi gibi hususların temini bü iş- lerle tavzif edilmiş ölanlara terettüb et- tiği kadar halkımızın alâkasile de müm- kün görülmektedir. Birçok kazalar bun: lata maruz kalanların elektrik tehlikesi- nin mevcud olduğunu ve Kazaların ne su- retle vukubulduğunu bilmemelerinden İ- leri gelmektedir. Diğer taraftan elektri- ğin büyük faydalarına mukabil onu teh- likeli bir heyulâ şeklinde tanımak ta doğ- ru değildir. Halkı tehlikenin mevcudiyeti | hakkında şuurlu şekilde ikaz etmek! ve kazalara sebebiyet veren bir takım tedbirsizlikleri canlı levhalarla tebarüz ettirerek mümkün mertebe kazaların ö: nünü almak ve kaza vukuatında alınması lâzım gelen âc'l tedbiri, müracaat olunacak tedavi i halka bildir. mek Yüzumlu görülmüş ve bu maksadla Vekâletçe bir tablo ile buna aid broşür. er ihzar ve tabettirilmiştir. Bu tablo ve broşürler teblere, Halkevlerine, polis, TY rakollarına, elektrik santrallarıma, fab- rikalara, köy odalarma, caddelere azami itina ile tevzi ve talik edilecek, mekteb- Yerde öğretmenler, H de alâka- darlar tarafından tslebeye ve halka bu! hususta izahat verilecektir. : Bu sayede her sene elektrik kazalarından tandaşların, hayatımı kurtarmak olacağı düşünülmü ehemmiyet verilmesi ölen va-! mümkün | bu tebliğe M #eferrik: Erzurum valisi Avrunadan geldi Avrupanın muhtelif şehirleriride Bele- diye işlerini tetkik eden Erzurum valisi Haşim İşcan, İstanbula dönmüştür. Ha- yerlerine konmağa başlanmıştır. İstanbul Öğretmenleri Yardım Gemiyetinin kongresi dün yapıldı Dünkü toplantı dan bir intıba İstanbul öğretmenleri Yardım Cemiye- tinin yılık kongresi dün sast 1430 da Üniversite konferans salonunda, Kültür Direktörü Tevfik Kut'un başkanlığı al- tında aktedilmiştir. Kongre açıldıktan sonra başkanlık di. vanı seçimi yapılmış ve Kültür Direktörü başkan seçilmiştir. Müteakiben idare kurulu raporu okun- xmuş, hastalanan zmusilimlerle, yakınları ölen azalardan istiyenlere faiz slmamak ve taksitle ödenmek şartile borç para ve- rilmesi ve cemiyetin yedek akçesinin ço- Bültilması için yeni gelir kaynakları bu- Bunması, za adedinin çoğaltılması mese- esi üzerinde durulmuştur. Bir yıllık çalışma devresi içinde 35 a- zaya taksitle ödenmek üzere fairsiz 1025 Xra verilerek yardım yapıldığı bildiril miştir, Bilâhare, geçen yıllarda ökümleri kongreye bildirilen on altı szadan sonra 25 meslekdaşın daha kaybedilmiş olduğu Bundan sonra, sandığın yedek akçesi- nin çoğaltılması mevzuu bahsedilmiştir. Büünço tetkikinden de, bir yıl zarfında müteaddld kaynaklara baş vurulmak su- pekile SAY Bea 30 koruş orff lie demir | dildiği anlaşılmıştır, Müteskiben, azaların muhtelif mesele | Üzerindeki dilekleri kabul olunmuş ve i- dare heyeti raporunda yazılı diğer husu- sat görüşüldükten sonra kongreye niha- yet verilmiştir. şim İşcan bu akşam Ankaraya gidecektir. Toplantılar: Mütokaitiri askeriye cemiyetinin kengr si Umum mültekaldini askeriye cemiyetinin senelik kongresi, 2 Nisan Pazar günü umu-| m merkez binasında yapılacaktır. i Sa İğ ene: Elektrik tehlikeleri | Krom İstihsal ve ihracatımız mühim ba) < miktarda artıyor Bilhassa silâh yarışının hızlanmasile talebler artarak ihracatımız bir yılda 4.051.790 lirayı buldu Demir ve çelik asrı olan zamanımız- da bunların paslanmamaâsını temine ya radığı ve mukavemetini artırdığı için krom madeninin ehemmiyeti günden güne artmaktadır. Bilhassa silâh yarı- sının hızlanması üzerine bu ma “ dene karşı vukubulan talebler art- mış ve bu sebeble de istihsal miktarı mütemadiyen yükselmiştir. Harb sanayiinin başlıca maddesi o - lan zırhlarda ve mermilerde kullanı - lan krom, malzemenin mukavemetini artırdığı ve ayni zamanda hafifliğini de temine yaradığı için, otomobil ve tay- yare sanayiinde de büyük bir yer a mıştır. Krom, çeliğe hususi bir elestikiyet bahşettiğinden, geniş açıklıklı asma köprülerde de kullanılmağa başlandığı gibi bina ve dam kaplamalarında, ke - sici âlet ve bilyalarda, matbaa klişele- rinde, paslanmaz biçak imalinde, e * lektrik resistanslarında da kullanıl - makta ve istimal sahası gün geçtikçe genişlemektedir. Amerika başta olmak üzere Alman- ya, İngiltere, Fransa, İsveç Norveç kromun hararetli ve daimi müşterile rindendir, Bu alt: memleketin bir se - nedeki krom istihlâki 864,000 tondur. Krom, Türkiye, cenubi Rodezya, ce- nubi Afrika, Hindistan, Blücistan, ye- ni Kaledonya, Sovyet Rusya, Yunanis” tan, Yugoslavva, Küba ve Japonyada külliyetli © miktarda bulunmaktadır. Memleketimiz bunlar arasında 192,508 ton İle krom istihsal ve ihraç ederek ikinci gelmektedi. Krom, memleketimizde ilk dbfa 1848 de Bursa civarındd Harmancık mevkiinde bulunmuş, 1860 tan 1903 senesine kadar dünya istihsalinin yüz- de 50 sini temin etmekte bulunmuş » tu, Sanayi memleketlerinin istedikleri şekilde izabe ve kimya işlerine elve - rişli bulunan kromlarımız Cümhuri - yet ideresinde rssyonel şekle - girmiş ve coğrali vazivetimizin de rakib mem Jeketlere nazaran sevkiyatımız; teş - vik edecek mahiyette olmas: buna in - zimam ederek istihsal miktarı müte - madiyen artmakta bulunmuştur. Dört senelik plâna ithal edilerek tak viye olunan krom ihracatımız bir yıl evvel 3,243,364 Türk lirası iken bir yıl sonra 4,051,790 lirayı bulmuştur. Hatayla yapılacak ihracat ve idha ât bedelleri Türk parasile ödenecek Hatsyla yapılan ihracat ve ithalât bedellerinin Türk padrasile ödenmesi hakkındaki Vekiller Heyeti kararname si şehrimizdeki alâkadarlara tebliğ e- dilmiştir. Bü kararnameye göre memleketimiz den Hataya ihraç edilecek mal bedelle- ri Türk parasile tahsil olunacak ve Hataydan Türkiyeye ithal edilecek mal bedelleri keza Türk parasile öde necektir. Türk parasının Türkiye ile Hatay arasında Islahiye ve Payas güm- vük kapılarından ithal ve ibrâcı ser * besttir,. Ancak bu suretle ihraç ve it hal olun#cak Türk paraları gümrük memurlarına beyan edilecektir. Posta ve bankalarla gönderilecek paralar hiç bir kayıd ve beyana tâbi değildir. Baytarlara fazla mesai ücreti verilmiyecek Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti alâ» kadarlara yeni bir emir göndererek hudud, iskele ve islasyonlardaki vete- riner memurlarına hayvan ihracatın “ da mesai saatleri haricinde yapacak « ları muayenelerden dolayı mesai üc - veti verilemiyeceğini bildirmiştir, Şehir işleri: Bir seyahat acentası İstanbulun filmlerini aldırıyor Almanya stüdyolarma mensub üç film operatörü dün Sultanahmed ca * misi minarelerinden ve diğer bazı yük- sek yerlerden İstanbulun muhtelif manzaralarını almışlardır. İsğanbu)un filmini bir seyahat #centası aldırmak” tadır. Bu filmler Almanyada gösteri - lecektir. Kültür işleri: Yalova muallimlerinin toplantıs, Bugün Yalovada kazaya bağlı nahi « ye ve köy muallimlerinin iştirakile bir toplantı yapılacak, toplantıda muallim lere tedris işleri etrafında izshat ve » rilecektir. kurduğu şairane ülkelerin... Abı Abdülvehab ” Sinemacılık âleminde muvaffakiyet; muzafferiyet rekoru... ettiği güzel ve füsunkâr şarkın hassas ve ince ruhundan ruhnuvaz Ye lahuti sesi SÜMER » TAKSI YAŞASIN AŞK Şark sinemacılık Aleminin ebediyen iftihar edeceği türkçe sözlü, arabca şarkılı hakiki bir şaheserdir. SÜMER ve TAKSİM sinemalarında Bugünkü seansları 10 -12.30-15.10-16 ve 20.45 tedir. hayat fışkıran çağlıyanların... Bülbül nağmele- rile süslenmiş ge BUGÜN İPEK Sinemasında Fransızca sözlü, 2- U U R ç Müzik. san'at mevzu rekoru. Bülbüllerin yuva Va aş Aşkın, musikinin terennüm opan, Arab diyarının ses kralı Leylâ Murad” 2 Büyük film birden 1i-SAHRA BEKÇİLERİ Afrika çöllerine, Paris salonlarında ve fedakârlık sergüzeşti. JEAN PİERRE AUMONT — CHARLES VANEL — MARTA LABAR büyük bir aşk - ihtiras - arkadaşlık $ rollerde: Amerikada doğru yoldan aynlarak, lüks uğrunda gangsterlerin arasına düşen & beyecanlı hayat ve maceraları, Fransızca sözlü Baş rollerde: PHYLLIS BROOKS - RİK, kese tavsiye ettiğimiz fevkalâde bir film: Ayrıca: Muhterem misafirimiz Bulgar Ba: gelişi DİKKAt: Suvareletde Iki flumi de görmek için saat 8,45 de gelinmelidir Bugün sat 11 ve ide tenzilâtlı matineler billâr ve kıv- rak altuni sesi Sinemalarının vasi salonlarını çınlatıyor U M Sn kızın harikulâde RUO KORTEZ. Her- ekilinin İstanbula zel bir