22 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

22 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

| Kastamonunun madenile meşhur ka zası: Küre “Küre 10 yıl kadar evvel 12.000 haneli, bir şehir kadar büyük bir kasaba idi. Yangınlar burasını bugünkü 30 kilometre küçük hale düşürmüştür İnebolu (Husu * p- UMAN .si) — Küre, İnebo » | i mesafede, deniz se * iyesinden 930 met re yükseklikte ve İnebolu - Kastamo - nu umumi yolu gü zergâhında bir ka - za merkezidir. Bu kasabanın bir asır evvel 12.000 haneli büyük bir kasaba olduğu rivayet edil- mektedir. o Burada 1302 ve 1339 yıl » larında büyük yan - gınlar olmuştur. 1339 daki büyük yangın neticesi bu - gün ancak 300 haneli ve yeni binalar - Ja mücekhez olup omMintakasına giren 92 köyü ile 31,000 küsur nüfusa ma - Hktir. 13 sene evvel kaza olmuştur. Bütün mıntakası zengin ormanlarla vrili ve kasaba dahilinde Paşa suyu, Karabacak suyu isimlerile şöhret bu - lan güzel memba suları da mevcud ve havası güzeldir. Mevkii (o ve havası ile göhret bulan ve yaz (mevsimlerinde heva tebdiline gelenlerin sayısı günden güne çoğalan Ecevitle 5 kilometre me “ fesi vardır. Kürede hakır medenleri Küre kasabasının dört tarafında mevcud olan bakır madenleri 70 sene kâdar evvel «Balye Kara Aydın» şir keti tarafından islenmiş ve ham olarak binlerce ton ihracat yapılmıştır. 70 senedenberi de muattal kalan bu maden ocakların: ve diğer bulunduğu! yerleri, geçen vaz içinde ve muhtelif tarihlerde tetkike gelen mühendisler yaptıkları bir cok tetkikleri netlcesin » de, Kürede 80) - 60 nisbetinde bakır madeni ve ayrıca bazı mahallerinde de| demir madeni mevcud olduğunu tesbit etmişlerdir. Bu mübendisler bütün maden mm - fakalarını plâkalarla işaretleyip elde e- Kürenin umumi görünüşü dilen neticelerin ehemmiyeti (o haiz ve madenin zengin olduğunu ve önümüz deki ilkbaharda sondaj heyeti de ge - lerek hafriyata girişilec söylemiş» lerdir. Madenlerin / işletilmesini halk sabırsızlıkla beklemektedir. Kürede sağlık işleri Bu güzel kazada hâlen halkın mü - him ihtiyaçlarından olan hastane, ec - zane olmadığı gibi bir senedenberi de doktor dahi yoktur. Kaza ve havalisi halkı bu kabil bütün ihtiyaçlarını İne- bolü ve Kastamonuda görmektedir, Bu yüzden burada sağlık bakımın - xülâta maruz kalınmakta, bil hassa fakir köy halkı günlerce yol yü- rümek sutetile herhangi (o bir derdine deva bulmak için İnebolu veya Kasta - monuya kadar gitmek mecburiyetinde kalmaktadır. Erzincanda kış Bütün kışı yaz gibi geçiren Erzincan bir haftadanberi yeniden firtmalı bir kışa gir - miştir, Sert rüngürlar, şiddetli soğuklar de - İvam ediyor. | Son yağan karların oradaki mezruata çok İbüyük faydası olmuştur. Köylü sevinç için - İ dedir. Mahsulün bu yıl daha farla olacağı İtahmin ediliyor. amam ay ( Trabzon vilâyet umumi meclisi toplantıları ) Trabzon (Hususi) — Bir müddetten- beri Vilâyet işleri üzerindeki çalışmat »a devam eden umumi meclis me - na erdirmiştir. Umumi meclis »İ encümen âzalıklarına Oftan Nu- man Sabit Coşkun, Vakfıkebirden Şev- ket Karadeniz, aka Akçımhaddan Kemal ve Trabzon merkez kazadan da Osman Dursun seçilmiştir. Resim meclis azalarından bir kaçını toplantıda göstermektedir. Hopanın Viçe nahiyesinde bir hiç yüzünden çıkan cinayet Babasını müdafaa eden bir delikanlı, bir adamı ağır surette yaraladı Hopa, (Hususi) — Birkaç gün evvel Viçe'de bir hiç yüzünden bir cinayet iş lenmiştir. Viçenin bellibaşlı ailelerin - den sayılan Hacı Şahin oğlu Kâzım, Viçe spor klübü azatarındandır. Gene Viçeden Uzun Ali oğlu Kara Hasan da bu klübdendir. Sandala meraklıdır, Klübün sandalı ile sık sık balığa çık - maktadır. Kâzım ile araları ötedenbe * ti açık olan Kara Hasan, evvelki sabah gene balığa "çıkmak üzere sandalı al « mış, yüzdürmek istemiştir. Bu sırada Kâzım, onun bu hareketinin önüne geç mek arzusile müdahale etmiş ve ara - larında derhal şiddetli bir ağız kavga: sı başlamıştır. Kara Hesanın küfürle- rine karşı kendisini müdafnaya çalı - şan Kâzım, bir aralık yakasını Kara Hasanın eline kaptırmış, her ikisi de bu defa yumruk yumruğa dövüşe baş“ lamışlardır. Kâzım yakasını kurtâramayınca ta- bancasını çekmiş ve Kara Hasanin ba- na vurmuştur. Fakat Kara Hasanın oğlu Vehbi vaziyeti görünce babasının imdadına koşmak istemiş, Kâzımda bir başkasının tecavüzüne uğradığını hissedenek (o tebancasını (o Vehbinin üzerine — boşaltmıştır. Vehbi kar - nmdan (yaralanmış, dehşetle yüz geri kaçmağa başlamıştır. Babasına bir sey yapıldığını sanan Kâzım oğlu Faik de bu sırada yetişerek kaçan Veh binin arkasından birkaç el ateş etmiş- Aksarayın Aksaray (Hususi) — sene evvel Nafia Vekâleti Aksâray Ulu ırmağının münasib bir yerinde baraj in- şarz için tağdikat yaptırmıştır. Aradan iki seneye yakın bir zaman geçtiği halde bu tetkikler kuvveden fiile çıkmamıştır. Ziraat Vekâleti mühim miktarda hu - bubat istihsal merkezi olsn Aksarayın kurak yıllarda kıtlık tehlikesine ve teh - didine karşı koymak üzere bu barajın he- men yapılması zemini üzerindeki tetkik- Terini Nafia Vekâletine tevdi etmişse de Nafia Vekâletince ön plândaki işlerin ik- malinden evvel Ulurmağın münasib bir yerinde baraj inşa edilemiyeceği bildiril. miştir. Halbuki Aksaray İç Anadolunun vüs'at itibarile çok büyük bir kazası olduğu gi- bi hububat istihsali noktasından hemen bu havalinin en verimli topraklarına ma Pk olduğu ve yapılması düşünülen bara- tir. Çıkan iki kurşun Vehbinin kafa -#yın ön plina alınması temin edildiği tak- sından girmiş ve kendisini ağır yaralı olarak yere yığmıştır. Bu arada Kâ - zımın den düşen tabancef da ateş almış, arayı bulmağa çalışan Şükrü is” minde birini ayağından - yaralamıştır. Yardilar motörle Rizeye tedaviye gö- türülmüşler, Kâzım ile oğlu Faik jan“ darma kumandanlığına teslim olmuş- lardır. Konya umumi meclisinin çalısmaları Konya (Hususi) — 14 Şubatta açılan umumi meclis çalışmalarına devam et- mektedir. Meclis ikinci reisi olan Ilgın belediye reisi Şükrü bu çalışmalar hak kında verdiği izahata göre, meclise ge- len işler encümenlerde muntazam bir şekilde müzakere edilmektedir. Bu a - rada Konyanın nafıa işlerinde çalışa - cak işcilerin üç yıllık vaziyetleri, bo - zulmuş şoselerin tamiri, (yeni baştan! şoseler yapılması kararlaştırılmıştır. | Bundan başka vilâyetin-her tarafında! Z“açlara aşı tatbik edilmesi, bu hava Wide cinsleri az meyvalı ağaçların he * men dikilmesi tesbit edilecektir. Hay - van cinsinin ıslahı da bu arada gözö - dirde Aksarayın sulama işleri tanzim e ilmiş olacağı gibi köylünün bugünkü is- tihsalinin beş misli artacağı görülecektir. Mardin evkafının Çalışmaları Mardin (Hu - susi) — Mardi - ne geldiği gün * denbeni, Evkafın modern inkişuf - ları gözönünde ve ön safta tutan Evkaf Müdürü - müz Hamdi Te - kin gayrimes'ul ellerde füzulen i- dare ve istihlâk edilmekte olan iki yüz bin lira kıyme- tinde, Hacı Yahya ve Bağdadlı Sadıka- ğa vakıflarile bunların 45 parça emlâ - kini zapt ve idareye alarak mühim bir varidat kaynağı meydana getirmiş - | tir. Kısa bir zamanda Obütün muhitin sempatisini kazanmış olan Hamdi Te kin bundan başka memlekette mevcud i 4 : Hamdi Tekin nünde tutulacaktır. Konyada bereketli yağmurlar ve kar Konya, (Hususi) — Geçen hafta Konyaya bereketli yağmurlar yağmış- tır. 13-14 gecesi şiddetle esen lodostan bir gün sonra bardaktan boşanırcasına yağmur düşmüş, gece yarısı oyağmur hafif kara dönmüştür. Mütemadi bir şekilde devamı eden kar her tarafı ört- müştür, Çiftçi sevinç içinde, Pazar Cla Hasan Bey Diyorki: — Müstakil ressamların aç tıkları sergi çok rağbet görü- yormuş Hasan Bey. rin için. Ressamlar, ge intabalarını anlamak mış. . kapıya bir kutu koymuş- lar, herkes intıbamı bir kâ- ğıda yazıp bu kutuya atacak» Hasan Bey — Desene müs- takil ressamlar resim sergisi. ni gezenleri birer birer re simden imtihana çekecekler, halledilmek üzere İtoprakları si Sayfa sulama işi Bilhassa Bayıraltı denilen 60 - 70 kilometrelik saha sulandığı takdirde bire elli mahsul alınabilecektir Aksarayın Ulu ırmağından bir görünüş Bundan bir buçuk! Bilhassa Bayıraltı tâbir edilen ve 60-70 kilometre uzunluğunda bir sahaya inhi - sar eden çak iyi araziye malik mıntakada sulama işleri yoluna girdiği takdirde bir3 elli ve hattâ daha fazla mahsul alınmak imkân bulunabilir. Bazı basit tecrübeler de göstermiştir ki yağmurların iy; gittiği yıllarda BayıraNı mıntakasında bire yüz mahsul alınmıştır. 997 Adana ziraat ser- gsinde Aksarayın Şahman seri buğday- ları Türkiyede birinci kazanmıştır. Ulurrm; münasib bir yerinde baraj inşa edökliği ve Aksaray zirai k merkezi ittihaz olunarak ziraf işler ma - kineleştirildiği ve sulama işleri de tan- zim olunduğu takdirde Aksarayın en ileri bir istihsal merkezi alacağı şüphesizdir. Aksaray Orta Anadolunun en verimli sinde toplamış hakiki bir istihsal merkezi ve #ktısadi kaynaşma ye. ri olan bir kasabadır. Buranın eski vilâ. yet merkezliği inde edilerek yeniden vi- lâyet merkezi olması kararlaştırıldığı ve İsülama işleri de tanzim olunduğu takdir- de en ileri vilâyetlerimiz sırasında yer alacağı aşikârdır. Konya belediyesinin Çalışmaları Konya (Hususi) — Konya Belediye- si geçen yıllardan daha fazla bir çalış- ma ile şehre ve şehirlilere faydalı ol - mağa gayret etmektedir.Bu arada 1937 yılına aid hesabı kat'i raporları hazır - lanmiş, bir takım pürüzler (omeydana çıkarılmıştır. Belediye bilhassa şehrin temizliği ü- zerinde dikkatle durmaktadır. Çalışma programı da hazırlanmaktadır. —————————— âsarı atika ve nefiseden olan ibadatın hüsnü muhafazası için çok ehemmiyet vermektedir. 875 sene evvel Türk Sel çuki devleti ve Artıkoğulları tarafın - « dan inşa edilmiş bulunan ve bugün ha- rah vaziyetile her Türkün kalbini sız“ latan Kızıltepedeki Büyükcami abide- sinin tamiri ve eserin muhafazası için keşifler yaptırarak yüksek makamata göndermiştir. Malkara Gençlerbirliğinin faaliyeti Malkara (Hususi) — Gençlerbirliğijmak ve civar kazalarda da müsnmere- enelik toplantıs münasebetile beledi-İler vermek üzere temsil heyeti çalış - in temsil kolu te -Jmat arına devan, etmektedir. e vim erme şler ve) Bu meya andosu da ça- (Canavar) piyesini temsil etmişlerdir. | leşımı Yüzlerce halkın coşkun ve sürekli) Sahalarının müsaadesizliğinden kişi alkışlarını kazanan piyeste rol alan) boş ençler vazifelerini muvaffakiyetle ba şarmışlardır, İlk fırsatla ufak bir Trakya turu yaplrol alar gençleri gösteriyor. geçiren sporcular ilkbahar mevsi- nden istifade ederek spor çalısma - larına başlıyacaklardır. Resim, piyeste Sim |