7 Haziran 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

7 Haziran 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İktısad Vekili Feshane fabrikasını gezdi Vekil tetkiklerine bugün de devam edecek, akşam Ankaraya gidecektir İktuad Vekili Fes hane fabrikasında #ki gündenberi şehrimizde bulunmakta olan İktsad Vekili Hüsmü Çakır, dün, şehrimizdeki iktisadi müesseselerde tet - kiklerde bulunmuş ve bu meyanda Def - terdardaki Feshane mensucat fabrikasını gezerek fabrikanın faaliyet ve verdiği Dahiliye Vekili bugün Ankaraya gidiyor Şehrimizde bulunan Dahiliye Vekili Faik Öztrak Ankaraya dönüşünü tehir etmiştir. Vekil dün sabah yanında İstan- bul ve Bursa valileri olduğu halde Yalo- vaya gitmiş, otel Termali gezmiş, Yalo - va yollarını gözden geçirmiştir. Faik Öz - #rak bugün Ankaraya dönecektir, Deniz işleri: Bir Yunan mekteb gemisi Hmanımıza geldi Aris adındaki Yunan mekteb gemi - si, dün gece geç vakit limanımıza gel - miştir. Gemi llmanımızda 4 gün kala - caktır. Harırlanan ziyaret programına gö - re, bugün saat İl de geminin komutanı “Valiyi ziyaret edecek ve bu ziyareti Vali tarafından iade edilecektir. Pe - rapalasta kumandan şerefine Vali ta - rafından bugün bir öğle ziyafeti veri - ecek, gemi talebeleri Modada Deniz kalibünde ve Heybelide, Deniz Lise - sinde ağırlanacaktır. Gemi kumandanı tarafından Taksim Cümhuriyet abidesine çelenk konacak- tır. Beş kumarbaz yakalandı Galatada Burma sokağında bir arsak da kumar oynıyan Mehmed, Hüseyin, Şaban, Dursun, ve diğer Mehmed is - mindeki kumarbazlar, yapılan bir bas- kında suçüstünde yakalanmışlardır. Ele geçen bir çift zar ile 527 kuruş para müsadere edilmiş, kumarbazlar adliyeye verilmiştir. randıman hakkında etüdler yapmış, iza” hat almıştır. Vekil fabrikanın daha genişletilmesi et- rafında alâkadarlardan izahat almıştır. Hüscü Çakır, bugün de tetkiklerine de- vam edecek ve akşamüstü Ankaraya gi - devektir. ehir sularının ıslahı için tetkikat yapılıyor İstanbul belediyesi Halkalı ve Taksim sularını tahlil ettirmiş ve tahlil raporunu Sıhhiye Vekâletine göndermiştir. Raporda | İstanbuldaki memba sularının sıhhi du - rumu hakkında izahat verilmiştir. Rapora göre Halkalı suyu Harbiyeye kadar muntazam künklerle gelmekte, su Harbiyeden sonra şehir içindeki borular - da kirlenmektedir, Taksim suyu ise şehre girdiği andan itibaren kullanılmağa gay- ri müsaid bir hal almış bulunmaktadır. . Halk, halen bu Iki sudan da istifade et- mekte, yemeklerine kullanmakta ve iç - mektedir. Her türlü hastalığın sirayetine imkân verecek olan bu suları halkın kul lanmakta devam etmekte olması hasta - liklarla yapılan mücadeleleri sıfıra indir- mektedir, su ile beraber diğer bütün memba sula - rının esaslı şekilde ıslahı lâzım gelmek - tedir, Sihhiye Vekâleti İstanbul belediyesinin sular hakkında yaptığı tetkikleri yakın - dan takib etmektedir. Sıhhiye Vekâletinin delâleti ve vali ve belediye reisi Lütfi Kır- darm icraatı ile İstanbul halkı yakın x3- manda temiz suya kavuşacaktır. Camilere verilecek şehir suyu tesisatını belediye yapacak Camilere verileöek şehir suyu tesi - satınım camilere kadar olan kısmını belediyenin yapacağını yazmıştık. Be- lediye Sular İdaresi bu işe 38 bin lira ayırmıştır. stanbul Kız Ortamektebi talebele ” Dün İstanbul kız orta mektebi son sınır talebeleri bir veda dir. Çayda mâkteb öğretmenleri ve talebeler bulunmuşlardır. dan bir intrbaı tesbit ediyor. Ayni zamanda halkin bol miktarda kul-| landığı Hamidiye suyu da, yağmurlu gün- | lerde bulanık akmaktadır. Bu sebeble bü! Münakale Vekilimizden bir ricamız Nakil vamtalarının artması ve sürat- Tenmesinin okuyup yazma imkânlarının da memleket içinde yayılması demek cl- duğu şüphesindir. Bunu nazarı dikkate alan birçok memleketler, kitab ve gaze- te sevkiyatını tenzilâtlı tarifeye tâbi tut- maktadırlar. Amerikada ise, eğer bilgi- mizde yanılmıyorsak, gazele nakliyat şimendiferlerde meccanidir. Bizim gibi gelirini arttırmağa muhtaç memleket - lerde devletten bu kadar büyük fedakâr- ağı şimdilik istemeyi doğru bulmuyoruz. Buna mukabil bazı kolaylıkların göste- Mimesini, gene umumi menfaat namına, #aydalı buluyoruz. Meselâ bir seyyar mü- vesiin hat boyundu saltığı gezeteler Haydarpaşada tartılıp o tartı Üzerinden Ücreti alınıyor. Ayni ameliye İzmitte, ek- sertya tekrar olunuyor. Bu hal, Nem mü- vezziin işini geri bırakıyor, hem okuyu - cunun zamanında gazetesine kavuşma - sna engel oluyor. Bu satırları yazmak - tan maksadımız, birer kültür yaplcım 0- lan bu seyyarlara bir parça daha kolay- hik gösterilmesini görmektir. Didişerek hayat pahasına temin ettikleri kazanç- Yarının laşeyliği mukabilinde bunlar, bi - Ter seyyar kütübhanelik vazifesini görü- yorlar, Onları hoşnud etmek, memleke- ji ta hoşnudi getirir. Beym Münakale Ve - kilimizden bu dileğimizin yerine geti- Hilmesini rica ediyoruz. San'at mektebleri mezunları cemiyeti dün yıllık kongresini yaptı Türkiye San'at mektebleri mezunları cemiyetinin senelik kongresi dün akşam saat 19 da Halkevi konferans salonunda yapılmıştır. İçtimaı, cemiyet reisi doktor Hafız Ce- mal Lokmanhekim açmış ve kongre ri - yasetine Yusuf Ziya Etiman ve kâtiblik- lere Sırrı ve Muzaffer Yasar seçilmiş - lerdir. Bilâhare, aşağidaki zevat, cemiyetin müessis azası olarak intihab edilmişlerdir: Doktor Hafız Çemal Lokmanhekim, Yu- İsut Ziya Etiman, Celâl Cemal Ustar, Muh sin Biray, Adnan Nayman, Ali Karyot, İ Nuri Erkmen, Mehmd Özdemir, Saded - din Taneri, Bundan sonra cemiyetin €sas nizam - namesinin tadil edilecek olan maddeleri müzakere edilmiş, mezkür maddeler, ye- niden yapılan cemiyetler kanununa, ce - miyet nizamnamesinin tevafuku için de - Ziştirilmektedir. Ve bilâhare de mürakıb heyeti intihab edilmiş ve kongreye nil nihayet verilmiştir. Bir şikâyetin cevabı Devlet Demiryolları Umum Müdürlüğün » den gönderilmiştir: 26-5-1939 tarihli ve 3168 numaralı Son Posta gazetesinin 4 üncü sayfasının 3 üncü sütununda (Haklı değil miyiz?) başlığı al - tında intişar eden (Ansdolu banliyö hattın- da oturanların iki &'leği) mevzulu şikâyeti Yansna karşılıktır. 1 — Abonman karneleri neden kaldırı « dı? Malüm olduğu Üzere abonman karneleri gidiş-dönüş) ucuz biletlerden fiatça hiç farklı olmıyan ve sadece bergün trenle se - yahat ihtiyacında bulunan yolcuları gişsle - re uğrayıp bilet ahmak külfetinden kurtaran bir kolaylıktı. Karne usulünün tatbikında görülen çok mühim idari mahzurlar dolayısile bunun ye- rine ayni maksadı temin eden ve eskisinden g 20 Yâ ©, 40 nisbetinde tenzilli olan abon- mam kartları ikame edilmiştir. Bu kartlar daha ucuz olup himillerine dmer'iyet müddeti içinde) istedikleri ve im- kün bulebildikleri kadar seyahat bakkı bah- şetmektedir. Bir halde Xi (tatli günleri şeh - Te İnilmese bile) yalnız diğer iş günlerinde trenle seyahat edecekler için Karna bilet - Jerden daha elverişlidir. Bununla beraber hergün trenle seyahat etmiyenler - ki şikâyet mevruu da budur - har defasında gidiş - dönüş bileti almak mu- retile, abonman karnesi alanların maxhar ol- duğu uouzluktan, bugün dahi istifade et - mektedirler. 2 — Bilet atmadan trene binenlerden ah- Ban munsam Ücret: Sebeb ve salki ne olursa olsun, trene bilet- six binmek, haddi zatında gayritebi! olduğu kadar demiryolu memurlarını son Gerece İş- gal eden bir harekettir. Bu türlü hareketlerin ise teşviki deği, bi - Tâkiz tahdidi mültezem bulunmasından do - layı (emsali nakil vastalarında olduğu giti) önremin mevzunti da biletli ve biletsiz yol - calar arasında böyle bir fark gözetmiştir. Bu İMiberia umumi seyahat şartları Üze - sinde biç bir tesiri olmıyan bu munmm Öc- ».İsetin tahfifine mahal görülememektedir. | Haydarpaşa hastanesi ile Heybeli sana - Haziran Hastanelerdeki yatak adedi artırılacak Şehrin muhtelif hastanelerinde veremli hastalarâ ayrılan yatak adedi 900 e iblâğ edilecek dermişlerdir. İnşaata Temmuz ayi içinde başlanacaktır. j Çoğaltılacak yataklarla beraber 37 rimizdeki hastanelerde bulunan VW yatağının adedi sekiz yüzü bulacakü”” İstanbul belediyesi tarafından va muazzam bir hastane yapılacığını Y' mıştık. Sıhhiye Vekâleti bu Emas bir buçuk milyon lira sarfı ile en mükeö mel bir hastane olmasını istemek! Şişlideki yeni hastanede yüz kadar v9 remli yatağı bulundurulması tokarrür miştir, Bu suretle hastanelerde verem lere dokuz yüz yatak tahsis edilmiş ols caktır. Sıhhiye Vekâleti İstanbulda mevcud hastanelerle yakından meşgul olmakta - dır. Bu seneki bütçede İstanbul hastane lerine sarfedilmek üzere ayrılan paranm mikları geçen senekilerden ziyadedir. Yugoslavya hükümetinden evvelce alı » nan beş yüz elli bin İlradan bir kısmunın İstanbul hastanelerine harcanması karar- Jaşmış ve yeniden yatak adedi çoğaltıla - cak hastaneler tesbit edilmişti. Bu paralarla Haydarpaşa Nümune hasta nesile Heybelideki sanatoryomuna veremli yatağı ilâve edilecekti. Vekâlet Haydarpa- şa Nümune hastanesine ilâvesi kararla « şan yüz veremli yatağının sayısını yüz el. liye, Heybeli sanatoryomundaki yüz elli veremli yatağını iki yüze iblâğ etmiştir. & esasi vel Birleşik esnaf cemiyetleri yeni bir hastanesi inşasına karar vermiştir. ve belediye reisi Lütfi Kırdar hasta! inşaatında cemiycilere yardımda bulu nacağımı vâdetmiştir. Esnaf, ara) er elli bin lira'toplamağa karar vermişti. m mag İstanbul Vakıflar Direktörlüğü ilânları toryomu direktörlükleri yeni yatakları koymak için yapılacak binaların projele- rini hazırlamış, Sıhhiye Vekâletine gön - Semti ve mahallesi Cadde veya Mubammen aylığı sokağı No, su — Cinsi Lira Er mma li ek e Sa — — A Çenberlitaş, Mollafenari Peykhane 0-13 Ev yg 0,” Fatih, Koğacıdede Nişancı cami arkasında 5 O Nakşibendi tekkesi $ 00 Mercan Harbiye 20 Dükkân 9» © Çarşıda Kalpakçılarbaşı o 1 , 1.0 Mahmudpaşada Çuhacı hanı ikinci adada 4 , s 0 , » birinci » 4 , , © Fatih, Kirmastı Emirler 1143 . © ;, © Nzunçarşı Dökmeciler 39 , 2 © Küçük M. Paşa Şerefiye 34 , , © Küçük M. Paşa Şerefiye 36 , 2 © Mahmudpaşa Yeşildirek 18-20 » © 23 © eee Dördüncü Vakıf hann - 1d katmda 12 Oda ve 0 Bakşekeğila Dördüncü Vakıf hann 4 üncü katında (o 26 > n © Çarşıda Alipaşa hanı öst katta 4 » 3 m Çarşıda Alipaşa hanı üst katta wi , 3 w Çarşıda Alipaşa hanı Üst katta 20 Yanmışoda z © Seneliğ Terkosta Göl sazları 100 0 Müddeti icar: Teslimi tarihinden 930 senesi Mayıs sonuna kadar. Eyüb, Alipaşa Bostan 24-19 O Bostan vedutluk 80 00 Müddeti icar: "Teslim tarihinden 940 senesi Kasım iptidasına kadar. Yukarıda yazılı mahaller kiraya verilmek üzere açık arttırmaya çıkarılmı# tır, İstekliler 13/Haziran /939 Salı günü saat 15 e kadar Çenberlitaşta İstanb! Vakıflar Başmüdürlüğünde Vakıf Akarlar Kalemine gelmeleri, (3922) Asfalt yol İnşaatı Nafia Vekâletinden 1 — İstanbul - Edirne yolunun Kuleli köyünden Edirne şehri methaline Li dar 374.860 kilometre uzunluğundaki kısmın astalt kaplamalı yeni şose olar inşası (1.709.792) lira (51) kuruş keşif bedeli üzerinden ve kapalı zar? usulile silimeye çıkarılmıştır. ? — Eksiltme 26/6/939 tarihine müzadif Pazartesi günü öğleden evvel pi (11) de Nafıa Vekâletinde Şose ve Köprüler reisliği odasında yapılacaktır. 3 — Eksiltme şartnemesi ve buna müteferri diğer evrak (50) lira mukabili” de Şose ve Köprüler reisliğinden almabilir. 4 — İsteklilerin eksiltme tarihinden Iakal sekiz gün evvel hir istida ile Ni Vekâletine müracaat ederek bu gibi işleri yapabileceklerine dair ehliyet vesiki almaları lâzımdır. (İstekliler müracaat istidalarına bu işe benzer inşaatı iyi ve gekilde yaptıklarına dair vesikalarını da Taptedeceklerdir.) 4 5 — Eksilimeye gireceklerin dördüncü maddede bahsedilen vesika ile 999 9 nesine aid Ticaret Odası vesikasını ve (65.044) liralık muvakkat teminatlariR havi olarak 2490 sayılı kanunun tarifatı dairesinde hazırlıyacakları kapalı 28790 larını ikinci maddede yazılı vakitten bir saat evveline kadar makbuz muksb” linde komisyon relsliğine vermeleri lâzımdır. cun (3938) al Maarif Vekilliğinden Fotografhane sahiplerine ve fotograf muhabirlerin€ Fotograf ve fotograf kopyeleri üzerindeki telif hakkının memleketimizde 99 tanınması ve tescili için alâkadarların düşünce ve arzularmı görüşmek üÜ 9/Haziran/939 Cuma günü saat 17 de Galatasaray lisesinde alâkadarlar arasın bir toplantı yapılması tensib edilmiştir. İlgililerin bu toplantıda bulunarak şünce ve dileklerini Vekilliğimiz mümessilliğine bildirmeleri rica olunur. 42168» k. Emlâk ve Eytam Bankasından: İcra dosya No. Nevi Gayrimenkulün mahalli Hesap NEZ 058/69 Yalı Küzguncuk Paşa Limanı caddesi B. Vİ eski 120 yeni 149, 151 numaralı Bankamıza ipotekli olup Üsküdar İcra Memurluğunca yukarida numarasi 78 Bu osvabımızın, muhterem gazetenizin ay- si sayfa, ve sütununda neşredilmesini derin saygılarla dileriz. xılı dosya ile 22/6/939 Perşembe günü açık arttırma ile satılacak olan gayri e kulü alanlar arzu ederlerso Banka bu gayrimenkul mukabilinde, mevzustı Ö linde para ikraz edebilir. 340