11 Haziran 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

11 Haziran 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Çağlayan suyu dün merasimle açıldı Tesisatı 23,000 liraya malolan su on sene müteahhidler tarafından idare, bilâhare Alibey köyüne terkedilecek Küşad resmi nden bir inhba Küğıdhanedeki Alibey köylüleri tara-| fından asri tesisatı vücüde getirilen Çağ- layan #üyu dün merasimle açılmıştır, Da. vetliler saat on ikkde otomobillerle Beyoğ- hı hükümet konağından Kâğıdhane sırt. larındaki tesisat yerine götürülmüşler. dir. Merasimde İstanbul Vali Muavini! i azalarından Ek.| Beyoğlu, Beşiktaş idürü Ziya, avu. kat Mekki Hikmet, vilâyet (hıfzıssıhha Mütehassısı Zeki, mühendisler, kalabalık | bir halk kütlesi bulunmuştur. Beyoğlu kaymakamlığı tarafımdan çe. Kilen yüz kişilik ziyafetten sonra dama. canaların ddldurulduğu tesisat (getiril miş, bu esnada Alibey köyü başmualli. Tramvay ve Tünel idarele- rinin devir mazbataları valiye verildi Erzurum saylavı ve eski İstanbul Şe. bir Meclisi azasından Nakiye bir cemile olmak Üzere Elektrik, Tramvay ve Tünel Marelerinin İstanbul Belediyesine devri. ne ald esbabi mucibe mazbatasını bera. berinde getirmiş, Vali ve Belediye Reisi L0tf Kırdara vermiştir. Lütfi Kırdar dün Metro hanına gide. rek müuamelâtı yakından görmüştür. U. mum Müdürlüğe tayin edilecek zatı İs. tanbul Valisi inha edecek, Dahiliye Ve. kilinin tasdikine arzedilecektir. Naha Vekâleti Tramvay, Tünel ve B. Jektrik işletmelerine aid bir kadro hazır. Jamıştı. İdarelerin devir muameleleri ta mamlandıktan sonra bu kadro İstanbul Belediyesi tarafından da tetkik edilecek, muvafık görülürse tatbik olunacaktır. Pendik orta okulunun elişi sergisi Pendik orta okulu kız ve erkek ta- Jebesinin bir yıl içinde yaptıkları elişi ve resimlerle hazırladıkları serginin bu Ayın 12 sinde açılmak ve sonunda ka- panmak üzere hergün saat 14 ten 17 ye kadar umumun ziyaretine açık bu- andurulacağı haber alınmıştır. minin nutku dinlenmiş, Vali Muavini Mu. ızaffer kordelâyı kesmiştir. Köylüler Şişli He köy arasındaki bozuk lâletini istemiş ve vâd almışlardır. Çağlayan suyu tesisatı yirmi üç bin Ti raya malolmuştur. İnşaatı yapan mü ahhidler on sene müddetle suyu kendile- ri idare edecek, köylüye bir miktar hisse | verecektir. On sene sonra tesisutı masra. fını vermiş olan müteshhidlerin alacak. ları bitecek ve su köyün malı olacaktır. Suyun mikyası ma derecesi çok düşük. tür. İyi bir su olduğunu iddia eden mü. tehassıslar Çağlayan suyunun halk tara. ndan beğenileceğini Doğu ve Tırhan vapurları yakında limanımıza gelecek Almanyada yaptırılmakta olan 'Tirhan vapuru bu ay sonlarına doğru limarımı. za getirilecektir. Btrüskün eşi olan Tirhan vapuruma, bir müddet evvel şehrimizde Almanlarla yapılan müzakerelerde ka. laştırıldığı veçhile üçüncü bir kazan e olunmuş ve gemide bazı tadilât ya. pPılmıştır. Vapurun Almanyada yapılan ilk tecrübeleri müsbet netice vermiştir. 'Tirhan Umanımıza getirildikten sonra İs. tanbul - Mersin hattı seferlerine tahsis olunacaktır. Gene Almanyada yaptırılmakta olan büyük tp vapurlardan Doğu vapurunun | da inşaatı bitmiş ve ilk tecrübeleri yapıl. mıştır. Doğu vapuru da yakında İlmanı. muza getirilecek ve Karadeniz hattına tahsis olunacaktır, Mersin tipi üçüncü vapur olan Kadeş te, sonbahara doğru Hmanımıza getirile. cektir, .Defterdar Ankaradan geldi Ankarada bulunan İstanbul Defter- darı Şevket, dün İstanbuld dönmüş - tür. yolun yapılması için Vali Muavininin de. | Ayasofya müzesine konulacak eserler tesbit edildi Ayasofya müzesine konacak Bizans ve Osmanlı eserlerini tesbit etmek üzere Maarif Vekâleti tarafından memur edi. len arkeoloğ Remzi Oğuzun başkanlığın- da Topkapı Müzesi Müdürü Tahsin, Mü. zeler Umum Müdür Vekili Arif Müfid, Türk ve İslâm Eserleri Müzesinden Ab. dülkadir, Ayasofya müzesinden Ali Sami ile yardımcı aza Arkeoloji Müzesinden Seniha ve Topkapı Müzesinden Zarif Ur. gundan müteşekkil tasnif komisyonu ça. lanan rapor Maarif Vekâletine gönderilmiştir. Ko. misyonun Reisi Arkeoloğ Remzi Uğuz, bu hususta dün bir muharririmize şu izahat. ta bulunmuştur: «— Ayasofyada, müzelerimizden seçi. lecek oserleri teşhir edeceğiz. Bu işle meşgul olmak üzere kurulan komisyon 1933 tenberi çalışmaktadır. Kamisyonu. muzun vazifesi, Ayasofyada teşhir edile. cek eserleri seçmek, bunların Ayasofya. daki yerlerini tayin etmek, müzenin mun. tazam işlenmesi hususunda icab edenleri Vekâletten temenri etmek hususlarıdır. Arkeoloji müzelerimizin mermer ve taş. lardan yapılmış bütün Bizans eserlerini, Topkapı sarayı Müzesile Askeri Müzede. il memleketlerde istihsali Petrolun dünya iktısadiyatında oy - naklığı rolün gündengüne artması bü - tün milletleri petrola malik olmak ar- bulunanları dahi yeni kaynaklar ara - mağa sevketmektedir. Son zamanlar - da dünyanın her tarafında yeniden petrol arama faaliyetlerine hız verildi- ği gibi, petrol kynaklarina malik olan artırmak ve kaynakları ıslah etmek çerelerine baş- vurmaktadırlar. Avrupa ve Asyanın en chemmiyetli petrol sahaları olan Rusya, Romanya, Polonya, İran, İrak petrol strüktürleri arasında bulunan memleketimizde bir- kaç senedenberi başlıyan petrol arama İnal li Jeo-Sinklinal strüktürü ile, Adana ha- valisinde garbi çöküntülerin strüktür- lerinde mevcudiyeti tahmin edilen pet- röla tesadüf edebilmek için jeolojik ça- ışmalar ve sondaj tatbikatına daha ge- niş bir şekilde yer verilmiştir. Mısırda da 23 muhtelif kumpanya ki birkaç parça Bizans esi , Ayasof. yuda teksife ve böylece burasını Bizans İ eserlerini tetkik edecekler için başlıca bir merkez haline getirmeye karar verilmiş. tir. Bizans çanak, çömleği ve madeni eş.| bıraktık. | yasını arkeoloji müzemizde Çünkü bunlar müzedeki diğer çömlekler ve madeni eşya serisini tamam. hiyorlardı. Bunların Ayasolyada en iyi bir çerçeveyi bulacakları da şüphelidir.| Teşhir edilecek Osmanlı eserlerini, manlıların meydana getirdiği bütün e. serlere teşmil etmekten çekindik. o Aya-| solyanın şimdiki şartlarına tahammül e decek bazı kâtagoriler olmasın ve bun- ların Bizans san'atile her bakımdan boy ölçüşecek kıratta bulunmalarını istedik. Osmanlı eserlerini Çinili köşkten, Topka. pi sarayı müzesinden, Türk ve İsiâm e. serleri müzesinden seçlik.» Köprü dubaları tedricen batıyor Karaköy köprüsü onu ihtiyat olmak ü. zere elli iki duba üzerinde durmaktadır. Her duba iki bin liraya malolmuştur, Du. baların bundan beş sene evvel değiştiril!. mesi ve yerlerine yenile! konması lâ. zım gelirken, para tedarik (edilemediği için bu çok mühim iş başarılamamıştı. Dubalar midye bağladıkça ağırlaşacağı için köprü senelerdenberi tedrici surette suya batmaktadır. Bilhassa dubeların de. Biştirilme tarihi olan beş sene evvelinden sonra bu tedrici batma keyfiyeti hissolu. nacak dereceyi bulmuştur. Dubalar de. Biştirildiği, köprünün altı temizlendiği takdirde köprü gene eski helin bulacak ve yükselecektir, Yapılan ihzari keşiflerde dubaların çü. rüdüğü ve dubaları saran müdyelerin pek çoğaldığı görülmüştür. Köprüyü çök. mekten kurtarmak ve tamir masraflarını gittikçe çoğalımamak için dubaların de. diştirilmesi iktiza etmektedir. Elli iki duba usta vesair masraf ile an. cak yüz elli bin liraya değiştirilebilecek. tir. Atatürk köprüsünün inşastı ilerlemek. tedir. Köprünün son vaziyetini tetkik et. mek üzere Âmerikedan bir mütehassıs getirtilmiştir. Mütehassıs köprünün duba. larını tetkik edecek, müteharrik kısmı a. çıp kapayacak olen romorkörlerdeki 1s. | lahatı gözden geçirecektir. Askerlik işleri: Şubeye devel e çepni Bezacılar defterinin 151 sırasında kaydı sosacı emekli yüzbaşı Mehmed oğlu İamel- Hn slibeti şubece meçhul olduğundan gu - beye müracanti Dân olunur. Ve dökmek için Mb çıkmadı İstanbulun eri denize dökülmek Üzere (hale Talib çıkmadı” b için yeniden ilân yapılacaktır. * çanak, ! Os.| Mısırın şimal kısmında Salumdan Fi- Mstin hududuna kadar olan arazi ile Süveyş kanalının her iki cihetinde ve Kizildeniz sahilinde 84,600 kilometre imurabbaı bir arazide petrol araştırma- ları yapmaktadır. Bu araştırmalar kıs- imen müsbet neticeler vermiş, Ras Ga- ip'de açılan üç kuyudan günde 600 ton petrol istihsal edilmiştir. Suudi Arsb krallığının verdiği imti- İyazla Basra körfezi civarında E!-Hasa mıntakasında kuyular kazmakta bu - İlunan kumpanya, O Zahran mevkiinde İ petrol damarları bulmağı muvaffak olmuştur. Açılan 15 kuyudan birinde yevmiye 500 varil petrol istihsal edil- mektedir. Irakta da ham petrol istihsalâtı ar - tırılmış ve bu miktar 4,227.000 tona çrkarılmıştır. Irak hükümetinin bu pet- rollerden aldığı hisse, senevf iki mil - yon sterlini geçmektedir. Dünya petrol istihsalâtında dördün- cü derecede gelen İranda da yeni pet - rol araştırmaları yapılmaktadır. Gaş - Sara'da yapılan yeni araştırma netice- sinde günde 4000 ; 4500 ton ham pet- rol istihsaline muvaffakiyet elvermiş- tir. İranın en mühim petrol sahaları o- lan Mecd-i Süleyman ve Haftkel'den maada eski zamanlstdanberi petrolun mevcudiyeti malüm olan Nefti - Safid sahasında da yeniden faaliyete geçil - miştir. Sovyet Rusyada da yeni yeni petrol sdhalarında faaliyete geçilmiş bulun - maktadır. Bilhassa Kirgizistan Cüm - huriyeti arazisinde Celâlabâd şehrine 15 kilometre mesafede çok sengin en - düstriyel petrol ihtiyatı bulunan mıh - takalarda gen'ş mikyasta faaliyete ge- çilmiştir. Burada 23 foraj kuyusu işle - tilecek ve bunlar bu sene 43 e çıkarıla- caktır. Bundan başka Akmescid civarında 1200 hektar genişliğindeki petrol sa - hasında da üç kuyu açılmıştır. Çinin Sikiang eyaleti dahilinde Ning- teing dağlarmda Bang gölünün gar - bında büyük mikyasta petrol kaynağı keşfedilmiştir. Ecnebi mütehassısların fikirlerine göre bu kaynak işletmeye nÜsalddir ve burada ceği iddia edilmektedir. zularına ve yurdları dahilinde petrol | a her tarafında yeni petrol kaynakları bulmağa çalışılıyor Dünya istihsali senede 27/ milyon tonu aşdı, buna rağme” yeni kaynaklar bulmak üzere büyük paralar sarfediliy İtiyatının bütün dünya petrol e nı 30 sene müddetle temine Kİ yağı Japonlar da Fransa ve Alman daf muvaffakiyetli neticeler vere” ki mb? usullerini Japonyada tatbiki. vermişlerdir. Bu maksadla 240 telif petrol mıntakasında bu . i için (5 milyon yen tahsisat İngilizler de imparatorluklar! “8 Jinde ehemmiyetli petrola malik ol e ve dünya petrollarında İngiliğ esinin büyük bir hissei iştir Tunduğu halde, İngiliz maadin na sna vatan dahilinde petrol bulur. işine büyük bir ehemmiyet vermek? dir. Bu maksadla yeniden dört intir verilmiş ve 435 mil murabbat 8 yi drâştirmalara başlanılmıştır. Bü zik tırmalar Formby ve York, Dunfe ea, ne şehirleri civarile Stanford min smda yapılmaktadır. orf Bellibaşlı bir petrol memleketi dr Romanyada son senelerde petr9 İsalâtının gittikçe akalmakta Sistek Romanya hükümetini petrol er İsinin rasyonalizasyonu işile meşgul mağa sevkelmektedir. Romany" yanın velce yevmi 20,668 ton olan petr9 tihsalâtı son yılda 18,281 tona iii tür ve bu, yeraltı ihtiyatlarının Si . mesine atfedilmektedir. Şimdiki V yetin devamı halinde 6 : 7 ser€ petrol membalarının kuruyacağı şesi mevcuddur. ği Bu memleketteki kaynakların 80 ni ecnebi firmalarının elinöf Son zamanlarda yapılan müzak€ yi de Almanyanın da, Ramanyanın arama işlerine iştiraki sağ tır. Hâlen bütün dünyada bir sen "pılan ham petrol istihsalâtı tonu bulm#ktadır. w Petmil istihsal eden memleketle” istihsal miktarları şudur: Amerika Birleşik devletleri Sovyet Rusya Venezuella İran Eolanda Hindistan Romanya Meksika, Irak Kolumbiya Tirinldat Peru Bahreyn Burms İngiliz Borneosu Kanada Almanya Polonya İngiliz Hindistanı Japonya, Ekvator Misir Muhtelif memleketler üyük istihsal miktark yanın her köşesinde “ yi hassıslar durmadan yeni petrol 271 iy nakları bulmak ümidile dağla” mekte, toprakların altını üstün? mekte ve milletlerin askeri ve bendi sahalarında büyük bir yol yan bu kiymetli mataz meydan? pi rabilmek için munzzam pargjs »Ktedi Tatil için hazırlanan herkes, 1-SEVDA KAMPT'na davet ediyO' GİNGER ROGERS — DAUCLAS FAİRBANKS. J. 2 — Amerikanın mümüne hapisbanesindeki isyan CEHENNEM YOL? U Fransızca sözlü PAT O'BRİEN — ANN SHERİDAN —HUMPHREY 1004” 8 — Hususi ilâve. Okyanosta batan Amerika denizli gemisi ve kurtarılanlar» Metro Jurnalda Bunları hepsi bugün L AL E sinemasında saat li ve ide tenzilâtlı halk matineleri,