9 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

9 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10. Saya İstanbuldan tramvay kaldırılacak (Baştarafı 1 inci sayfada) yetini tetkik edecek, senebaşında İşlet. me yeni kadrosu ile faaliyete geçecektir. Belediye bu işletme için bir Kânunusa. râye kadar olmak üzere altı aylık bir büt. çe hazırlıyacak, Şehir Meclisinin on beş gün sonra yapılacak fevkalâde toplan. tısına sevkedecektir. On bş gün sonra toplanacak Şehir Meclisi ruznamesinde tramvay, tünel ve diektıfk işletmelerinin idare ve işletme masraflarını ihtiva eden bütçe ve kadro. Yarın tasdiki, Umum Müdürlüğün bil. cümle muamelâtı ve hesablarının tetk ki, meccani paso miktarının tayini bulun. maktadır. Tramvay için azami üç yüz paso verilecek ve Şehir Meclisi azaları hüviyet varakalarile bu haktan istifade edeceklerdir. Tramvay işletmesinin tramvay araba. Tarile, tesisatı ve rayları incelenmiştir. Tramvay arabaları çürük, tesisat eski ve raylar barab bir haldedir. Bunların de. Biştirilmesi milyonlara mütevakkıftır. Belediye Avrupanın birçok şehirli de olduğu gibi şehrimizdeki tramvay ra meğrarrirleri bu mevzua İemas etmişler, ileride tramvay #rabalarının şehir sokak. larmdan kaldırılması lâzım geldiğini söy. Vemişlerdi. Lütfi Kırdar bu işi daha faz. ha uzatmmaış, tramvayın en kısa zaman. da ceddelerimizden kaldırılması yolunda teşebbüslere geçmiştir. Bu işe tedrici bir surette başlanacak, dwvelâ Beyoğlundaki bütün tramvay rayları sökülecek, yerlerine troleybos i kame edilecektir. Troleybos elektrikle müteharriktir ve ray Üzerinde gitmediği için #ki tarafa hareket edebilmektedir. Belediyeye devredilen tramvay teşisa. tı ve tramvay arabalarile raylar şimdilik İstanbul cihetine hasredilecek ve böyle. ce İstanbul tarafında tramvay şebekesi ıslah olunacaktır. Tramvay arabalarından bir çoğu çürük olduğu için kadro harici edilecek, yeni. den tesisat ve birçok rayın mübayaasına zaruret hâsıl olacaktır. Vali ve Belediye Reisi Lütt Kırdar bu işim etüdüne Fen Heyeti Müdürlüğünü memur etmiştir. Yakında etüdler bite. darını kaldırmağa karar vermiştir. Bundan bir müddet evvel Son Posta Eski vali üstündağ 3 davadan da beraet etti Ankara, 8 (Hususi) — Eski İstanbul Vali ve Belediye Reisi Muhiddin Üstün. dağ ile arkadaşları hakkında otobüs, Sürp Agop ve asri mezarlık işlerinde yol. © suziuk olduğu iddinsile açılmış olan dava bugün neticelermiş ve Karar Temyiz mahkemesi dördüncü ceza dairesinde Öğ. eden evvel alâkalılara tefhim edilmiş. tir. Bu celsede Muhiddin Üstündağ ve Mu. avini Ekrem Sevencan hazır bulunmuş. | lardır. Celse açıldığı zaman evvelâ oto. büs davası hakkındaki karar okundu. Mahkeme bu kararında iddia makamının gerdetmiş olduğu iddiaları varid görme- döğini tebarüz ettiriyordu. Okunması 45 dakikadan fazla süren bu kararda Üstün. dağ ve arkadaşlarının otobür işlerindeki yolsuzluklarda sun'ü taksirleri olmadığı beyan ediliyor ve temyi: yolu açık olmak üzere ittifakla maznunların böraet ettik. leri biköriliyordu. Asri mezarlık davası Burdan sonra asri mezarlik davası hakkında verilen karar okunmuştur. Ba davada da maznunlarm (o mes'uliyetini muwcib bir hal görülmediği kararda ifade ediliyordu. Neticede asrf mezarlık dava. sında da dördüneü ceza dziresi evvelki Kararında ışrar ederek maznunların be. cek, hazırlanacak mufassal raporla bera. ber teklifler Vekâlete bildirilecektir. Havayolları müdürlüğü binası Ankara, 8 (Hususi) — Devlet Hava Yolları Umum Müdürlüğünün Etimes'ud yolu üzerinde yaptırmış olduğu yeni bi. na bugün öğleden sonra merasimle açıl. muştır. Merasime Büyük Millet Meclis Reisi Abdülhalik Penda riyaset elmiştir. Merasirmie Başvekil, Vekiller, meb'uslar ve gazeteciler hazır balunmuşlardır. Münakalât Vekili Ali Çetinkaya hava naklıyatının dünyada büyük milletler a. rasında ne şekilde telâkki olunduğunu bir rutukla anlatmış ve bilhassa İngil| terenin bu hususta birine mev işdal ettiğini tebarüz ettirerek memleketimizin coğrafi ve siyasi şartlarına göre bizim de bu şe büyük ehemmiyet vermemiz icab ettiğini izah etmiştir. İzmitte bir kız kaçırma vak'ası İzmit, (Hususi) — İzmitin Uzuntarla köyünden Asiye isminde 19 yaşında genç bir kızı, ayni köyden Cemal, Hüs. nü, Süleyman isimli üç arkadaş kaçır. mişlar ve sonra da yakalanarak adliye. ye teslim edilmişlerdir. Çocuk — Çocuk Esirgeme Kurumu Genel| Merkezi tarafından çıkarılmakta olan (Ço-| cuk) adlı derginin (146) net sayısı çıkmış - tar. Yurd yavrularının gağlık, sosyal, kültü- raetlerine itifakla karar verildiği bildi. riliyordu. Sürpagoh davası Sürp Agop mezarlığı işi hakkmdeki devenin kararı en son okundu. Bu karar. da mahkeme iddia makamının maznun. Tar hakkında isnadda bulunduğu hare. etlerden bazılarına dair wes'uliyeti mu. Gib halin mevcudiyetini kabul eflediğin. den 'Türk ceza kanununun 230 uncu mad. esi mucibince Üstündağın 59 lira ağır pa © “ea cezasına mahküm edildiği beyan edi. Bydedu. Fakat Üstündağm sabıkası ol. Gebzeye yumurta büyüklüğünde dolu düştü İzmiz, (Hususi) — Gebzenin Ovacık we Cuma köylerle yumurta biiyüklü. ünde dolu düşmüş, bağ ve bahçelerle mahsulâta çok zarar vermiştir. Poliste : Bir marangoz fabrikasında talaşlar tutuştu Beyoğlunda Ahmed Özcanın maran- goz fabrikasında bulunan sobanın i - çindeki talaşlar tutuşmluş, halk tara - “odından yangın zannile itfaiyeye haber verilmiştir. Ateş, hüstahdemler tara - fından söndürülmüş, itfaiye su sıkma- dan geri dönmüştür. rel durumlarının inkişafına hizmet eden bu kıymetli dergiyi çocuklara, çocuklu ana ve babalara tavsiye ederiz. Sevdiğim Adam — İzmirii muharrir Or - ban Rahmi Gökçe imizaslle Etiman kitabe- vi tarafımdan neşredilmiştir. Üç yüz küsur sahifedir. Her kitabesda bulunar. Dağların Çocuğu — Ayn! muharririn mev- suunu İzmir ve havalisinden aldığı milli bir romandır. Etiman kitabevi tarafından neş - redilmiştir. Ülkü — Halkevleri Merkezi tarafından her ay Deşredilen bu kültür ve san'at mecmua - sını 777 nei sayısı çıkmıştır. LL LL LL LL LL, SELÂNİK BANKASI Tesis tarihi : 1888 e Idare Merkezi : İSTANBUL (GALATA) Türkiyedeki Şubeleri? İSTANBUL (Galata ve Yenicami) MERSİN, ADANA Bürosu Yunanistandaki Şubeleri? SELÂNİK - ATİNA N e Her nevi banka muameleleri Kiralık Kasalar servisi yay İLLE SON POSTA Bekârlar, fikir ve müşahedelerini bildiriyorlar (Baştarafı 8 inci sayfada) disine mektub yağiyormuş. cevab vermemiş amma, son mektubunda verdiği randevuyu merak emiş! Bakalım (ne söyliyecek diye kalkmış gitmiş. Bu sözler karşısında dehşeti Inkisara uğ- Tadım. Derhal nişanı bozdum. Haksı mi - yım? Kendisine randevu veren bir adamın sözlerine kanarak sinemalara giden, üstelik nişanlı, bir Kızla evlendikten sonra ötesini 8i2 tahmin edebilirsiniz, neler olacak!.. Bu hidise beni kadınları düşman etti. Evlenmeğe lânet ediyorum.» © Yusuf Gürel (adresinin yazıl » masını istemiyor): «Bir annem var. Ayda 75 lira kazanırım. Hem bir yuva kurayım, hem de anneme ev- de bir yoldaş olsun diye, evlenmeğe kalk - tım. Fakat hiç bir aile buna (yanaşmıyor. Kaynananın yanında kız ezilir, ayrı ev ta - tarsan veririz. diyorlar. Maaşım buna mü- sald olmadığı gibi, annemi de yalnız başına terkedemem. Bana kızlarını vermeğe razi 0- lanları da gözüm tutmüyor. Dilediğim, görümün tuttuğu kızi alama - dığım için evlenmiyorum.» Net — Ankete cevab gönderen okuyucu - larımızın şu şartlara riayet etmelerini bil - hassa rica ederiz: i — Cevablar küğıdın yalnız bir tarafına yazılmalıdır. ? — Yanlar okunaklı olmal. Açık muhabere: OM.M. E. (Safranbolu): Siz bu cerabınızla niçin o evlenmediğinizi izah elmiyor, bir takım nazariyeler serdedi- yorsunuz. Mektubdan bekâr olduğunuz da anlaşılmıyor. Lütfen tasrih ediniz. Siyaset âleminde (Baştarafı 3 nci sayfada) için kraliçeyi eteğinden çekmeye mec. bur kaldığını işaa etmişlerdir. İngiliz mil, letinin hükümdarlarına olan bağlılığı na. zarı dikkate alınırsa, bu hâdiseden müte, vellid teessürün-İngilterede ne derece a. zim olduğu daha kolay anlaşılır. İrgiliz. Alman gerginliğini artıracak hâdiselerin başına yalnız bu vak'ayı koymak kifidir. Selim Ragıp Emaç Kabzımallarla sebzeciler arasındaki ihtilâf devam ediyor Sebze müstahsilleri ile kabzımallar a. rasında, bostanlardan getirilen mallar satışından komisyon “creti istenmesin. den dolayı bir ihtilâf çıktığım ve gece yarısı hale arabalar ile gelen malların içeri alınmıyarek, satışa arzedilmediğini yazmış keiki. Bahçıvanlar, dün de Belediyeye vaki olan şikâyetlerinde ısrar etmişler ve kab. zımalların keyfi arzuları yüzünden üç bin lira mutazarrır olduklarım iddia ey. temişlerdir. Belediye İktisadi Müdürlüğünce yapıl. mekta olan tahkikata devam olunmakta. dır. Yalmız, bu vaziyetin bütün sebze müstehsilari ile kabzımallar arasında tahaddüs etmediği, aralarında (alacak, verecek meselesi bulunan (o bahçıvanlar ile kabzımalların beyninde cereyan etti. ği anlaşılmıştır. Bir muharririmizle görüşen kabzımal. Tar, istenilen. Daranın hatti komisyon da olmadığını, halde satışa çıkarılan malla. rın iştira bedellerinden, sahiblerinin eski borçlarına mahsuben para almak iste. meleri Üzerine, meselenin bu safhaya döküldüğünü söylemişlerdir. Kırklarelinde iki katil asıldı Kırklareli, (Hususi — Bir cinayetin fsilleri olan iki kişi evvelki gün burada asılmışlardır. Bunlar çingene Receh ve Hasan 1s. minde iki kişidir. Cinayet te 350 kuruş yüzünden çıkmıştır. Ahmed dede ismin. de bir köylü 359 kuruş alacağı olan Me, lek dede isminde biri tarafından tahkir edilince damadı Hasana baş vurmuş, Ha. san da 250 kuruş vererek Receb isminde bir çingeneyi tutmuş, üçü bir olup, saz kulübesinde tütün kıyan Melek dedeyi kayışla boğmuşlar, kulübesine de wteş vermişlerdi. Ahmed dede yaşi 70 i geçtiğinden 24 seneye mahküm olmuş, iki katil ise idam cezasına çarpılmışlardır. Katiller gece saat iki buçukta uyandırılmış;“son daki. kaya kadar şaşkınlıktan hiçbir şey konu. şamamışlardır. Temmuz 9 Son yirmi beş yılın meşhur cinayetleri (Baştarafı 7 nci sayfada) — Hangisi? Uşak, korkudan zangır, zangır titre. yen kolumu güçlükle kaldırdı. Koridorun miltayetindeki bir odayı işaret etli — İşte şul.. Oda kapısının önüne geldiler. Biri öne geçti, Kapının beyaz tokmağını çevirdi. Kapı, en küçük bir gıcırtı bile çıkarma. dan açıldı. Uşak dört adım ötede titri yordu. Haydudlar kafalarını odadan içe. ti uzatarak baktılar. Evvelâ büyük bir karyola gördüler. İçinde yüzü hayal me. yal seçilen bir kadın vardı. Karyolanın baş tarafında büyük bir dolap karaltı görünüyordu. Uşağın söylediği çekmece. inin o olduğunu enladılar, irinin pe « şisıra odaya girdiler. Kalın ve yumuşak halıların üzerine kapanarak yerde sü - rünmek suretile çekmecenin başına git - ler. Bir tanesi, cebinden bir yığın anah. tar çılcardı. Hafif madeni şıkırtılar, oda. nın sessizliğini bozdu. Çekmecenin anah. tar deliğine sokulan beşinci anahtar, ni - hayet çekmeceyi açtı. Çok hafif bir ses: — Fener, dedi. Bir ceb fenerinin ışığile (o aydınlanan çekmecenin içinde, deste, deste barknot- er, bir cam tas içinde sarı liralar, ve bir çok mücevherat mahfazaları göründü. Yalnız bir kol, mütemadiyen çekmece - nin içime girip çıkıyor ve ne varsa reisin ceblerine doluyordu. Son mücevherat kutusunu alacakları sırada karyolanın içinde bir harket oldu. Somya gıcırdadı. Haydudların üçü bir. den başlarını çevirerek karyolaya bak . Saçları dağılmış, göğsü ve kolları çıp. lek bir kadın gecelik kıyafetile karyola » nm içinde doğrulmuş, ağzı hayretle açık! ve gözleri hadekalarından fırlayacakmış| hissini veren büyük bir korku ile açılmış) olduğu halde haydudlara bakıyordu. Dili tutulmuş gibi sesi çıkmıyor, donmuş gibi| hareket edemiyordu. Beis son mücevher! kutusunu da cebine soktuktan sonra yâ .| mbaşında duran Hasanın kolunu fiske - Jedi, Hasan, bu İşaret üzerine bir çekirge gibi karyolanın üzerine zıpladı. Kısa bir çekişme oldu. Bir bıçağın boşlukta yalnız bir defa pırıltı göründü. Sonra Yep bir. den, karyolaya yaklaştılar. Bir tanesinin OSMANLI elinde duran kalın bir demir çubuk, ka, dının kafasına şiddetle indi. Kadının ka İa tası parçalanmıştı, Odadan dışarı fırladılar. Uşak hayduğ ların önüne gerilerek haykırdı. — Cinayet. cinayet işlediniz!. Bu fe na, bu çok fenal, Şimdi ben ne yâpaca ğa”. Sert ve soğuk ses, bir isim söyledi: lasan!.. Üzerinden hâlâ kan sızan kalın demir çubuk, tekrar havaya kalktı. Ve çok şid. detle uşak Zaharyadisin kafasına gönül dü. Uşağın sessiz ve soluksuz gövdesi yere yuvarlandı. Haydüdlar merdivenlerden yel gibi inerek sokağa fırladılar. Karan. lık sokakların içinde kayboldular. Yağ « mur bâlâ bütün şiddetle yağıyordu. * Bu cinayet, tam altı buçuk ay bütün esrarını muhafaza etti. Nihayet bir te. sadüf, katillerin kendi ayaklarile yaka lammesına vesile oldu. Bir gün, Rüstem ve Halil adlarında iki adam, Pangaltıda eczacı Agop e'en dinin eczanesine gelerek gayet serbest bir tavırla bir teklifte bulundular. Altı buçuk ay evvel Şişlideki evinde hırsızlar tarafından öldürülen Oo Madam Jâmeniya'nın Bamına muyliarrer yüz al . ten Bralık bir çek muhteviyatını Osmanlı bankasından almak istiyorlardı. Ve şa « yet, eczacı Agop efendi, bu parayı banka. dan alacak olursa elli altın lira kendisine bağışlanacaktı. Fakat eczacı Agop efendi şüphelene « rek bu çekin ne münasebelle (o ellerinde bulunduğunu sorduğu zaman, Iki adan şöyle söyledi: — Madam bize borçluydu. Vak'adan b ki ay önce bize bu çeki verdi. Fakat kıs. İmet olup ta alamadık. Şimdi de müşkülât çıkar diye bankaya gitmekten çekiniya » TUZ. Eczacı hiç belli etmeden Pangaltı ka « rakoluna koşarek hâdiseyi anlattı. Der - hal eczaneye gelen polisler (Rüstem ile Halili yakaladılar. Günlerce devam eden tahkikat ve sıkı isticvabları neticesinde Rüstem ile, Halil cinayetlerini tamâmen itiraf ettiler. Ci -. mayeti bilfil işlemiş olan arkadaşları Ha. sanın | - Er ise, bir tren kazasında parçalana BANKASI TORK ANONİM ŞİRKETİ TESİS TARIMHİI 1863 Sataleri we Türkiye Cümhuriyeti ıle münakit mukavetenamesi 2292 Numaralı (0/6/1933 tarihli kanunla tasdik edilmiştir (241611933 tarihli 2435 Numaralı Resmi Gazete ) ak Sermayesi ; ihtiyat akçesi ; 10.000.000 ingiliz Lirası 1.250.000 ingiliz Lirası a a Türkiyenin başlıca Şehirlerinde PARİS, MARSİ LYA ve NİS'de LONDRA ve MANÇESTER'de MISIR, KIBRIS, VUNANISTAN, İRAN, İRAK, FİLİSTİN ve MAVERAVI ERDÜN'de İİ VUGOSLAVVA, Merkez ve Şubeleri RUMANVA, VUNANİSTAN, SURİVE, LOBNAN İİİ ve HATAV'da Filyalleri ve bütün Dünyada Acenta ve Muhabirleri vardır /34 Rİ Her nevi Banka Muameleleri yapar Hesabı cari ve mevduai hesapları küşadı. Ticari krediler ve vesakli krediler küşadı. Türkiye ve Ecnebi memleketler üzerine keşide öcnedal skontosu. Bora emirleri. Esham ve tahvslâi, ali Senedat tahsilât ve saire ve emlas Üzerme avans a aa En yüksek emniyet şartlarım haiz kiralık Kasalar Servisi vardır. Piyasanın en müsait şartlarile (kumbaralı veya kumbarasız ) tasarruf hesapları açılır.