18 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

18 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Ti ŞA İŞE e a e m m İRİŞ Bu sene İstanbulda 11 ilkmekteb yapılacak Bu ilkmektebler için muayyen bir plân kabul edildi, Mevlevihane ve medreseler de mekteb haline konulacak Modern ilk mekteblerden biri Maarif Vekâleti İstanbulda bundan #onra İnşa edilecek ilkmekteb binaları çin muayyen bir plân kabul etmiştir. Küçük ve büyük ilkmekteb binası in - pasında bu plân esas tutulacaktır. Ye - ni plâna göre mekteb binaları bodrum kat: hariç olmak üzere iki kath, sekiz dersanelidir. Konferans salonunu, ye - mekhaneyi. lâboratuar, muallim oda * larını havidir. Maarif Vekâleti bu sene İstanbulda bu tip üzerinden büyüklerden altı. kü- çüklerden beş mekteb binası yapılma - sm, kararlaştırmış ve inşasta başlan - mıştır. İstanbul Maarif Müdürlüğü şebrin İlkmekteb binasına olan ihtiyacını na- zarı dikkate alarak Mevlevihane, med- rese binalarını da mektebe tahvil et - mek için çalışmaktadır. Geçen sene birkaç mevlevihane ve medresenin mekteb haline konulması istenmiş, fa- kat Eski Eserleri Koruma Cemiyetinin müdahalesile bu iş geri kalmıştı. Eski Trende yemek yeyen bir kadın zehirlendi Dün bir kadın Edirneden gelmekte olan posta treninin lokantasında ye - diği etten zehirlenmiştir. Çerkesköyünde oturan Falğin karısı Şükriye, İstanbula gelmek üzere dün Çerkesköyden trene binmiş ve bir müd det sonra acıkarak tren lokantasından pişmiş et yemeği ularak yemiştir. Şük- riye, aradan biraz zaman geçtiklen sonra karnında ağrılar hissederek ze - türlenme alâjmi göstermiştir. Tesadü- fen trende bulunan bir doktor tarafın- dan ilk müdavatı yapılan Şükriye. tren İstanbula gelir gelmez cankurtaran 0 tomobilile Haseki hastanesine gönde - rilmiştir. Müteferrik: Beykoz kaymakamı Diyarbakır vali muavini oldu Beykoz kaymakamı İhsan Diyarba- ker vali muavinliğine tayin edilmiş - tir. Müfettişler fan heyetinden on beş sual sordular Mülkiye müfettişleri belediye fen beyeti müdürlüğünün muamelâtını gözden geçirmektedirler. Müfettişler #en beyeti müdürlüğünden 15 sual Bormaktadırlar. Bir seri yeni posta pulu çıkarıldı Amerikanın 150 inci istiklâl yıldö - nümü ve Nevyork sergisi münasebe - le Posta İdaresi tarafından çıkarılan pullar bütün postanelerde kullanılma- a başlanmıştır. Bu pullar 12,3, 7,5, 3 ve 2,5 kuruşluk bir seridir. Pullar çok $yi bir şekilde basılmıştır. İstanbul arşiv dairesi müdürü Başveklet wii arşiv dairesi müdürlüğüne, eski İstanbul polis mü- dür muavini Kâmran tayin edilmiş - tr Eserleri Koruma Cemiyeti mekteb ya- pılmak istenen binâların tarihi oldu - ğımdan bahsetmiş, aynen muhafazası tarafını iltizam etmişti. Halbuki met- ruk tarihi binalar mekteb haline ko - nulduğu takdirde tamir görecek, imar edilmiş olacaktır. Maarif Vekâleti alâkadar makamlar nezdinde yaptığı teşebbüste medrese, mevlevihane ve emsali tarihi binaların mekteb haline konulmasında bir mah- zar bulunmadığı kararını almıştır. Maarit Müdürlüğü Galata Mevlevi - hanesini Eski Eserleri Koruma Cemi- yeti mâni olduğu için mekteb haline sokamamıştı. Yeni karar üzerine Gala” ta Mevlevihanesile, Kasımpaşa Mevle- vihanesinin de ilkokul olarak kulla - nılmasma izin verilmiştir. Tarihi binalardan mekteb şekline 80- karak istifade edilince, şehrin ilkmek- teb binasına olan ihtiyacı da nisbeten daha evvel önlenecektir. İnhisarlar Vekili tetkik- lerine devam etti Şehrimizde bulunmakta olan Güm - rük ve İnhisarlar Vekili Raif Karade - niz dün de tetkiklerine devam etmiş - tir. Vekil, öğleden evvel İnhisarlar İ- İdaresine gelerek bir müddet meşgul olmuş, İnhisarlar Umum Müdür ve er- kânile görüşmüştür. İnhisarlar Vekili öğleden sonra İnhi- sarlar İdaresinin Cibalideki tütün fab- rikasına gitmiş, fabrika ve müştemilâ - tında tetkikler yapmıştır. Raif Kara - deniz, Cibali fabrikasının bütün tesi - satını gezmiş, fabrika müdür ve me - murlarından izahat almıştır. Vekil, bu arada işçilerle de konuşmuş, vazivet- lerile çök yakından alâkadar olmuş - tur. Gümrük ve İnhisarlar Vekili bugün de İnhisarlarda tetkiklerde bulunacak ve birkaç gün sonra İzmire gidecek - tir. Askerlik işleri: Tütün ikramiyeleri dağıtılıyor Üsküdar askerlik şubesinde kayıdlı ve de- rebe Üzerinden harb maltlü sübay ve erat le şehid yetimlerine 939 yılı tütün bey'iye ikramiyelerinin tevsiatına 21 Temmuz 039 Cuma gününden Hibaren aşağıda yazı ta- rib ve günlerde askerlik şubesinde başlana - caktır. İzdiham ve karışıklığı mucib olma- mak üzere yazılı günlerde eshabmın günün- de müracaat etmeleri ve 4 aded vesika fo - toğrafı, maaş resmi #enedlerile raporlarını ve mifus hüviyet etalanların da birlikte ge- tirmeleri ün olunur. Müracaat günleri: 21 ve 25 Temmus 939 Cuma ve Balı gün - leri malül sübaylar 26 ve 28 Çarşamba ve Cuma günleri meldl erat 2 Ağustos 980 Çar- şamba 4 Ağustos 039 Cuma ve 8 Ağustos 939 Salı günleri de şehid yetimlerine, Şişli hastanesine iki buçuk milyon lira sarfedilecek Şişlide belediye tarafından yaptırı « lacak hastanenin şimdilik 600 yataklı kısmı tamamlanacaktır. 600 yataklı kısım İT milyon 200 bin liraya yapıla - cak, tamamı 2,5 milyon liraya malo - lacaktır. Hastanenin 250 metrelik cep- besi, 150 metrelik eni bulunacaktır. Altı kat olarak inşa edilecek hastane - nin her kalı hastalıkların bir şubesine tahsis edilecektir. Ekmek meselesi yakında halledilecek Fırıncılar Cemiyeti reisi Rıza, dün belediyeye çağırılmış, kendisinden iza- hat alınmıştır. Rıza belediye ekonomi istişare heyeti tarafından da dinlenil - biblerini aramaktadır. Sarıyer ve Bü- yükderede üç gündenberi halkın ek - meksiz kaldığını haber alan belediye, bu hususta büyük hassasiyet göster - miş. Sarıyer kaymakamına icab eden direktifi vermiştir. Vilâyet dahilinde - ki kaza kaymakamlarının nazarı dik - kati celbedilmiş, fırınlardaki ekmek miktarı sorulmuştur. Belediye ekmeksizliğe meydan ver - miyecektir. Bir #ki güne kadar ekmek işi halledilecek, belediye bu husustaki kat'i kararını vererek faaliyete geçe” cektir. Yeni liman Zonguldakta yapılacak Nafıa Vekili General Ali Fuadın kö- mür havzasında yapılacak yeni liman hakkında — geçenlerde memleketimize gelen İngiliz liman mütehessislarile bir likte Karadeniz sahillerinde tetkikler- de bulunarak Ankaraya döndüğünü İyazmıştık. Öğrendiğimize göre hükü - met, her yıl Ereğli ve Zonguldak li - manlarında vukua (gelen faclaların kat” surette önüne geçmek üzere bü mıntakadaki asri Iimanm biran evvel İnşasmı kararlaştırmıştır. Kömür hav- zasında yeni Jirmanın Çatalağzında ya- pılmayıp, Zonguldakta yapılması mu- vafık görülmüstür. Zonguldak limanı İngiliz kredisinden ayrlan para ile yamlacaktır. Yeni liman 7-8 geminin ayni zamanda yük alıp boşaltabilecek ve 15 gemiyi fırtmalardan muhafaza edecek şekilde yapılacak ve her türü modem tesisatı havi olacaktır. Zonguldak limanından başka ilk par tide Trabzon Ve İskenderun Timanları da asri bir şekilde ve #htiyaçları kar - şılıyacak bir mükemmeliyele ulaştırır lacaktır. İskenderunda mevcud küçük liman en az yirmi yillik müstakbel ticari in - kişafları karşılıyabilecek bir hale ge - tirilecektir. Nafıa Vekili General Ali Fuad Cebesoy İskenderun limanında tetkiklerde bulunmak üzere yakında Hataya gidecektir. Dün İstinyede Bir amele boğuldu Dün saat 2 de İstinyede bir amele denizde boğularak can vermiştir. İstin- ye doklarında çalışan kazancı Borlu Hüseyin oğlu Mehmed, yıkanmak üze- re doklar civarında denize girmiş, fa- /kat biraz açılmca yüzmek bilmediğin - muştur. Adli Tıb. cesedin Morga kaldırılma - sma lüzum görmüştür. ÖLÜM İzmir tüctarlarından Ödemişli Hüse - yin Hüsü Özödemişin nezfi dimağiden vefat ettiği kemali teessürle haber al. dık, Censzesi kendisini seven dostlarımın iştirakile bugünkü Salı günü Beyoğlun. da Ağacamimde öğleyin namazı kılın . diktan sonra Feriköyünde meğfeni mah. susuna defnedileceği teessürlerimizle be. yan ederiz. iazenTe) yi b sene fındık rekoltesi müstahsil memnun edecek mahiyette görülüyor resun, Ordu, Trabzon, Rize havalisin - de yeni yıl fındık mahsulünün idraki- ne başlanılmıştır. Alınan haberler bu sene rekoltenin çok iyi ve geçen yılın düşük rekoltesi- ni telâfi ve müstahsilin yüzünü gül - dürecek mahiyette olduğunu teyid et” mektedir. Filhakika geçen yl fındık rekoltesi 150 bin kantar olmuştu. Bu seneki tekoltenin 500 bin kantarı bu- İlacağı anlaşılmaktadır. Yeni mahsul ü- zerine alivre satışlar da başlamış ve 85,000 kilo yeni mahsul iç fındık tes- limi kilosu 43 ; 55 kuruş arasından sa- tılmıştır. Fındık mahsulümüzün bellibaşlı müş terileri Almanya, Amerika, Fransa ve Holandadır. İspanyada dahili ovekayi dolayısile istihsal yapilamamış ve memleketimizde de rekolte az oldu - ğundan İtalyan fındıkları bu vaziyet - ten istifade etmişlerdir. Geçen seneki fındık ihracatımız 22651 ton sıkletin- de 12,186,000 dira olmuştur.n Bunu 14,984 tonu ve 8.591.000 liralığı Al - manyaya yapılmıştır. Bu sene fat bir miktar düşük ise de rekolte fazlalığı dolayısile gerek mik- tarın ve gerekse kıymetinin geçen se” neye nazaran çok fazla olacağı kuvvet- ie tahmin edilmektedir. Bilhasta bu sene İtalyan fındık pi - yasası da yüksek açılmıştır. İngilterede buğday fiatları çok düşük 350 senedenberi ilk defa olmak Üze- re, Liverpul'da buğday fiatları en dü- şük bir kıymet arzetmiştir. Eski kayıd- İlara göre, buğday 1992 senesindenberi İbu kadar ucuz olmamıştır. Bu düşük - #üğün üç mühim sebebi vardım 1 — Dünya buğday ambarlarında ge çen seneden kalma fazla mal vardır. 2 — Bu sene içinde yeni ve bol bir hasad umulmaktadır. 3 — Avrupa devletleri, mutaddan fazla zahire ithar etmekte ve herhangi beyndimilel bir buhrana karş» bizzat kendileri buğday yetiştirmektedir - ler. Ticaret Odaları kongresi Eylülda açılacak Ticaret Odaları kongresi Eylül için - İde açılacaktır. Evvelki gün kongre ha“ zırlıkları için Amkaraya gitmiş olan İstanbul 'Ticaret Odası umumi kâtibi Cevad Nizamı Düzenli ve borsa kom!- seri Mahmud, bir hafta Ankarada ka - larak şehrimize döneceklerdir. Bu seneki Odalar kongresinde Ti - caret Odglarının asri ihtiyaca uygun bir şekilde tekemmül ettirilmesi, bor- saların ıslah: ve bu arada Sanayi Oda- ları teşkiiinin mevzuu bahsolacağı an- Jaşfimaktadır. Tuğla imalâtı muayyen evsafta olacak İktısad Vekâleti memleketin her te- rafında yapflan tuğlaların boy ve va - sıflarının birbirine uymadığ.u ve bu- nun inşaatta birçok mahzurlar doğur - duğu neticesine varmıştır. Bu sebeble Vekâlet diğer bazı mad- delerde olduğu gibi bu inşaat malze - mesinin da formunun tesbitine karar vermiştir, Bu maksadla bu ayın 24 üncü gü - nü Ankarada İktsad Vekâleti sanayi tetkik heyeti riyasetinde tuğla fabrika ve harmanlarının mümessilleri bir top” İmntıya çağırılmışlardır. Toplantıda Wekâletin noktai nazarı tuğla Âmille - rine izah edilecek ve muayyen tiplerin tesbiti için mütaleaları öğrenilecek - tir. Müteakiben Vekâlet evsafını tayin ve muayyen bir müddet sonra da mem- Yeni mahsul üzerine alivre satışları başlıyarak ilk parti 85 bin kilo satıldı Fındık istihsal mıntakaları olan Gi- İleketin her tarafında birkaç tip tuğla imal edilecektir. Yarın şehrimizdeki 7 tuğla fabrika- törü ile 30 kadar tuğla harmanlarının sahibleri Ticaret Odasında bir toplan- tıya çağırilmışlardır. Toplantıda seçi- lecek heyet Ankaraya giderek müza « kerelere iştirak edecektir. Almanyaya mühim miktarda ihracat yapılıyor İçinde bulunduğumuz aylar iharaca- tın az olduğu mevsimlere raslamakta olmasına rağmen son günlerde büyük bir ihraç fasliyeti göze çarpmaktadır. Yalnız bü faaliyetin en büyük husu - siyeti ihracatın mühim kısmının Al - manyaya yapılmakta olmasıdır. Dün piyasamızda bir günde 250 bin Tirayı mütecaviz emtianın ihraç mua - melesi yapılmıştır. Üzerinde muamele yapflan mallar deri. susam, yapağı ve tiftiktir. Şimdiye kadar Almanyaya ihracı mutad olmıyan koyun derilerinden de muayyen tipte 100 bin liralik bir partt ihraç edilmiştir. Mersinde de büyük bir ihraç faali - yeti vardır. Almanya için 70 bin kilo yapak Mersin teslimi 49,5 kuruştan satılmıştır. Bu mallar Kayseri ve ha «- valisi cinsleridir. Bu suretle Alman piyasaları şimdiye kadar alici dlmadr ğı kaba cins mallara da müşteri ol - maktadır. İtalyaya da yarı mamul deri ihraca* tı yapılmaktadır. Yerli Mallar Sergisi hazırlıkları Mıntaka iktısad müdürü Halük. dün Galatasaray yerli mallar sergisi bina- sına giderek tetkikatta bulunmuştur. Bütün milli firmalar sergideki pa - viyonlarım tutmuşlar ve hemen hemen bütün yerler kapatılmıştır. Serginin yerli sanayiin tekemmülü- nü bariz bir şekilde canlandıracak ma“ hiyette olmasına çalışılmaktadır. Hatay gümrük kadrosu tamamlandı Hatayda vücude getirilen yeni güm- rük teşkilâtının kadrosu tamam'anmış tır. Hatsy gümrükleri başmüdürlüğü- ne Gümrük ve İnhisarlar müfettişle « rinden Abdullah 90 tira maâşla tayin olunmuştur. İstanbul gümrükleri baş- kimyagerliği şeflerinden Haki Tuna 80 lira maaşla Hatay gümrükleri başkim- yagerliğne tayin edilmiştir. Hatay gümrük başmüdürlüğünün diğer me - murları da tayin olunmuşlardır. Yeni memurlar bugünlerde Hataya gidecek» lerdir. DOĞUM Ankaradaki (o arkadaşlarımızdın foto Cemalin dün sabah saat on bir buçukta İstanbulda bir kızı dünyaya geldiğini ha. ber aldik. Arkadaşımızı ve reffikasmı tebrik eder, yavruya dâ uzun ve mes'ud ömürler temenni ederiz. Türk Revü Opereti BU AKŞAM Taksim Altıntepe aile bahçenizde BİR GÖNÜL İŞİ Muhlis m TİYATROSU uri OGeriçdur ve arkadaşlari bu akşam Üsküdar Reylereğiu bahçesinde Cellâd. Kara Mustafa Murml Şamil veryetesi EGE N Ertuğrul Sadi Tek Bakırköy - Miltiyadi Tiyekrosundu buzees Karmakarışık vedvil 8 perde okuyucu Aysal