5 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

5 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Londra 4 (Hususi) — Yarın yez tati - fine başlıyacak olan Avam Kamaras bugün son toplantısını yapmıştır, Bu toplantıda harici siyasete ve bil. hassa Uzakşark vazıyetine müteallik ha» taretli müzakereler olmuştur. Muhalifler tarafından yapılan İstizahlara cevab ve- ren başvekil Çemberlayr, başlıca (Obeş hoktaya temas ederek, mühim beyanatla bulunmuştur. Başvekil demiştir ki; 1 İngiltere, Çine karşı politikasını değiştirmemiştir. Ve Çindeki bütün men- İaatlerini koruyacaktır. 2 Hali hazırda Uzakşarktaki Japon donanması, İngiliz donanmasından daha kuvvetlidir. İcabı halinde, anavatan donanmasına mensub cüzütamlarla Uzakşark filomu- zu takviye edeceğiz. Bir ihtar Bunu tehdid olarak değil, bir ihtar Şeklinde söylüyorum. Biz, Japonya ie arsmızdaki ihtilâğı anlaşma yolu ile hal- letmeği tercih ediyoruz. TELGRAF HABERLERİ İngilterenin Japonyaya şiddetli bir ihtarı Çemberlayn, icabı halinde anavatan cüzütamlarile Uzakşark filomuzu takviye edeceğiz, diyor Mi nlar 3 — Tienisine Ütlen etmiş olan dört Zinlinin suçlu bulunduğuna dair Japon- sr tarafınran deliller gösterilmiştir. Şim İdi bu deliller, Tientsindeki İngiliz ma - kamları tarafından tetkik edilmektedir. Müsbet neticeler almdığı takdirde, suç- İ lular Japonlara teslim edilecektir. Çin gümüş paraları * 4 — 'Tientsin bankalarında mevcud Çin gümüş paralarının iadesi meselesi yalnız Japonya ile İngiltere arasında imü- zakerelerle halledüceek bir mesele de - ğildir. Bunun için diğer alâkadarların| reyine de müracaat edilmesi lâzımdır. İngiliz - Japon ticaret muahedesi 5 — İngiliz - Japon ticaret mushedesi- ni şimdilik feşhetmememiz, bu muahe - deyi her hangi bif vakit feshetmememize mâni değildir. Ancak bunun için domin- yonlarla da istişarede bulunmalıyız. Tokyo 4 — Domei ajansı, Tiençin mah- reci ile aşağıdaki haberi vermektedi Çinde İngiliz aleyhtarı tahriki dan böyle merkezi bir köm'te ile te halinde hareket eden mahalli kom tarafından organize edilecektir. İtalyaya iade edilen mallar hakkında Ticaret Vekilinin ekili Ankara, 4 (Hususi Muhabirimiz . den) — Ticaret Vekili bugün makamında kabul ettiği gaze- tecilere muhtelif işler üzerinde şu be- Yanatta bulunmuştur: Geri çekilen İtalyan malları «- İstanbul matbuatında İtalyanla. Tın bazı mallarını gümrüklerden çek « tiğine ve İtalyaya terkolunan baz» mal larımızın sid bedellerin de klering he- Sabına ya lâmat olan İtalyan menşeli 76 Sandık pamuklu mensucat, 30 ton köntrplâk ve 3 sandık boncuğun son bir ay içinde İtalyaya iade edildiği öğrenilmiştir. Matbuatta görülen ha- ber üzerine İstanbul mıntaka müdür- lüğüne müracaat eden İtalyan ataşe - sİ. pamuklu mensucatta yüzde 15 ten fazla sum'i pamuk bulunduğundan, it- hali halinde ceza verileceğinden do - layı, kontrplâkların, kontrplâk tali - Matnamesine muhalif olmaları itiba. Tile ithaline imkân olmadığından İ - tölyaya iade edildiğini, esasen ehem. Miyeti olmıyan boncuklar hakkında Malâmatı olmadığını söylemiştir. İ - talyaya terkettiğimiz (bazı mallarm ellerinin kleringe yatırılmadığı key iyetinin ise münferid ve şahsi vak'a. lardan ibaret bulunduğunu ve esasen Arasıra bu kabil muamelerin vukua Eelerek tashih edildikleri de malüm - ur. Binaenaleyh ortada mühim bir âdise görmüyorum. Ki esnafa kredi Halk Bankası ve halk sandıklarının taliyetleri hakkında izahat veren Ve, kil, kredi meselesine temas ederek de- iştir ki: Sandıklar karşısında küçük tacir İandırılma « ile kredi t ihası kanımiyet ik, sab ettiği takdirde, bazı yeni imkân T elde edebileceğiz. Halk Bankası kanununa da bu mak tadı hidim hükümler ilâvesi i ükümül wesi lâzım gel Mektedir, beyanatı Ticaret Vekili beyanatı arasında Ti Cezmi Erçin |caret ve Sanayi Odalarının beşinci u. mumi kongresinin de 23 Teşrinievvel- de Ankarada toplanacağını söylemiş » tir. Pazarlıksız satış Vekil, pazarlıksız satış hakkında da şunları söylemiştir: Tatbikatı çok yakından takib ve be. lediyelerle sıkı temasr muhafaza et mekteyiz. Bununla bereber kanunun istihdaf ettiği maksadlara vâsıl ol - maktan henüz oldukça uzaktayız. Şüp hesiz ki, pazarlığın kısa bir zamanda ortadan kalkacağını ne ümid ettik, ne de edebiliriz. Kanunun ciddi bir su - rette ve musırrane tatbikini temin et. mek için mümkün olan bütün gayret. leri sarfetmekteyiz. İhracatı kontrol Ticaret Vekili ölçüler ve Ayarlar ni - zamnamesinin tatbikatından bahsettik - ten sonra ihracatı kontro'e tâbi malla - rımızın dış pazariarda gördüğü itibarı te- barüz ettirmiştir. Vekil ayrıca turizm teşkilât kanunu nun da hazırlanmakta olduğunu ilâve et) miştir. | Zirai kredi — Zirai kredinin ucuzlatılması içn bazı tetkikatın yapıldığını işilmekteyiz, bir neticeye vâsıl oldunuz mu? — 1939 senesi bütçe müzakereleri rasmda Büyük Millet Meclisinde zi kredilerin açılmasındnki formaliteleri g-! zaltmak, krediyi genişletmek ve müm -| kün olduğu kadar ucuzlatmak için tet-| kikatta bulunuyoruz, demiştim. Bu tet-| kikatın krediyi ucuziatmağa tallük eden | kısmı neticelenmiş ve bir katarı bağlan- mıştır, Bu karara güre Zimat Bankasının kredi satış kooperatiflerine 46 7,5 fa. izle açmakta olduğu kısa vadeli kre - dileşden istihsale taallük eden ve ta riken 12 milyon liraya baliğ olan kıs mının faizleri 96 5,25 haddine indiri. diği gibi, bankanın müstahsile döğru- dan doğruya açtığı ve vadeleri beş se- neye kadar yükselen orta vadeli kre dilerle, vadeleri $ seneden fazla olan uzun vadeli kredilerin faizi de 9 8,5 i| başlamış olduğu teşebbüsat ve faali -| j Bu münasebetle aşağıdaki noktalar na-) zarı dikkate alınacaktır: ! 1 İngiliz aleyhtarı hissiyattan İn - giliz aleyhtarı harekete geçmek çarele » rinin araştırılması, 2 — İngiliz lehdarı hissiyat taşıyan Ja- ponların isimlerinin ilân edilmesi. 3 — Hariçte İngiliz aleyhtarı hissiya- tın yaydırılması. 4 — Hindistandaki istiklâl hareketine yardım edilmesi. 5 — Asya milletlerinin İngiltereye kar Şi birleşmelerinin organize edilmesi. Japonyada nümayişler yo 4 (A.A.) — Domei ajansı bil - Bu sabah İngiltere aleyhinde büyük ü işler olmuştur. Hükümet merkezi aret mahallesi olan Nihanbi inden 25 hin kişi saat 8 de top- lanarak bir alay teşkil etmiş ve İngilte. re büyük elçiliğine gimiş Sapporo, Nara, Shizuoka ve diğer bü- yük şehirlerde de mümasil nümayişler vukubulmuştur. mahal (Bastarafı 1 inci sayfada) evvel neşrettiği bir tebiiğde Trakya hu- dudumuzda Bulgar hudud askerlerimiz arasında bir çarpışma ol - duğunu ve iki taraftan testi olunan kur-| şunlardan bir askerimızın yaralandığını bildirmiştir.» İ Bu haberi neşredetı üç refikimiz bun- dan sonra hâdise hakkında, Bulgar mem- balarına istinaden tai askerlerile zin tarafeyn arasında hâdise tesbit edil. dikten sonra hudud sübaylarımıza teslim olunduğu yazılmaktadır, Yukarıya kısaca naklettiğımiz hâdise- ye aid haber, takriben on gün evvel Sof-| ya gazetelerinde «Harbiye nezaretinin bir tebliği. başlığı altında birinci sayfa) İlarda intişar etmişti. Tebliğde hâdisenin | geçen ayın 21-22 nci gecesi vukubulduğu ve hududu geçen Türk askerlerinin yal-| | hiz iki kişiden ibaret olduğu zikredili -| yordu. Haberi intişarı akabinde gi İve her hangi bir gazetecinin göstermesi| icab eden hassasıyetle üzerinde durduk. | Alâkadar makamlarla temas ettik. Orta-| da izam edilecek bir hâdise olmadığı ne- ticesine vârarak tebl m görmedik. Bugün de vaziyet bitta- bi aynidir. Hâdise eskidir ve izam edile- cek mahiyeti yoktur. lan $ dır. Bu kararın memleketimizin zirai; istihsal hayatında son derece mühim bir tesiri olacaktır. Meyvalıklar Zirai ıslahat programile ahenkli bir surette memleketin münasib yerlerin- de meyvalıklar yetiştirmek o maksadile 6 ya tenzil edilmiş bulunmakta. yeti de esaslı sürette takviye edilmiş olacaktır. Zirai sigorta — Zirai sigorta hakkında bir hazır - lığınız var mı? — Zirai kredi mevzuu ele alınca zi- hayvan siğor- ütmek zaruri - rai sigorlaları, bithassa tasını da birlikte dir. Ziraate tahsis olunan sermayenin emniyeti için Zirai sigorta esa larından biridir. Ziraat Bank; bununda bankanın sizorta işlerile re. sen veya iştirak suretile iştigal edile - isında ve Hasköy şimal ınıntak; a| Hudud hâdisesi | İde gazeteciler de hazır bulunabilecek. | Sındırabilmek güçtür. Fakat tedbir a. e a e ye NN A lmanya bizim ticari ciparişlerimizi kabul etmiyormuş ! (Baştarafı 1 inci sayfada) Buna mukabil memleketimizden mal mübayaası kesilmemiş ve yalnız müba - yaatta da en kısı bir müddet zarfında teslim ön şart olarak konulmakta bulun- muştur, Türk « İngiliz ticaretinin inkişafı çareleri araştırıyor İngiliz ticaret odaları birliği memle - ketimizle ticaretin inkişaf etmesi imkân- larını araştırmağı lüzumlu bulmuştur. İngiliz ücaret odaları merkezi, Ingil- terede şubeleri bulunan veya İngiliz ta- biiyetinde olup memleketimizde ticaret- | le meşgul müesseselere hangi sistem da- de Türk - İngiliz ticaretinin inkişafı, lât ve ihracatın artabileceğini sor muştur. Bu talimst üzerine dün mar bir müessese merkezinde bir toplantı y. pılmış ve müdavelei efkâra bulunulmuş, | tur. Bu toplantılara devam edilerek bir rapor hazırlanacak ve İngillereye gönde. rilecektir. “Trakyada büyük askeri manevra (Baştarafı 1 inci sayfada) ta bir manevra yapılacaktır. 15 Ağustoslan 2! Ağustosa kadar ol. mak üzere 6 gün devam edecek olan | bu manevra Kırklareli » Edirne ara > yapılacaktır. 25 Ağustos günü manevraya iştirak | eden bütün kıtsat tarafından Edirne | civarında Büyük Erkânıharbiye Reisi | Mareşal Fovzi Çakmak'ın k ndâ yapılacak bir geçid resmi ile manev - raya son verilecektir. | nebi ataşemiliterlerin de davet e- iş bulundukları bu geçid resmin- lerdir Dahiliye Vekilinin beyanatı Dün sabah Ankaradan şehrimize ge len Dahiliye Vekili Faik Öztrak öğ - leden sonra belediyede meşgul almuş- | tur. Validen şehrin umumi vaziyeti hakkında izahat alan Faik Öztrak şeh | rin passif müdafaasında alınacak ted. | birlerin nelerden ibaret olacağını an Yatmış, şehrimizde bulunan Dahiliye | Vekâleti seferberlik müs nü din * lemiştir. Dahi Vekili bir şunları söylemiştir: — İstanbul, Türkiyenin en büyük hridir. Burada Dahiliye Vekâletini alâkadar eden birçok işler vardır. Ve. kâlete geldiğimdenberi İstanbulda bu işlerle kâfi derecede meşgul olmak i - çin zaman bulamamıştım. Şimdi bir - kaç gün çalışmak için geldim. Belli. başlı meseleler üzerinde tetkikat ya » rak tenevvür etmeğe ve lüzum - lu göreceğim tedbirleri almağa çalışa. cağım. Bu arada bilhassa passif ko » runma işile de alâkadar olacağım. Ya” kında yapılacak manevralarla bunun alâkası vardır. Passif korunma mevzuunda beledi. yelerin, hususi idarelerin ve Dahili - ye Vekâletinin mühim vazifeleri var- dır. Biz de bu vazifeler itibarile bu « rada manevraya iştirak etmi ğız. Vekâletin seferberlik müdürünü birkaç gün evvel buraya yolladım. Şimdi kendim de Vâli ile b rek bu işi ve gerek diğer işlerimi tertiblemekle meşgulüz. Hsvadan İstanbula yapılacak taar « ruz esnasında haber alma, haber ver. #mma ve harb tehlikesi karşi - alınacak tedbirlerin tecrübesi yapılacaktır.» muharririmize | Gazete telgrafı ücretleri Ankara, 4 (Hususi) — Bazı telgraf nis lerinin Matbuat Umum Mü - dürlüğünce verilmiş vesikaları hâmil dimıyan gazete muhsbirerinin gaza telerine yolladıkları dahili telgraflari azami tarifeye tâbi tutmak istedikleri görülmektedir. o Ahiren alâkadarlara yapılan bir temimle mahallin en yük- ek mülkiye âmiri tarafından tasdik olunmuş vesikayı hâmil muhabirlerin ceği tasrih kılındıktan sonra mezkür banka ile birlikte bu mevzuu da İş - lemeğe başladık ve tetkikatımızı bir hayli ilerlettik. gazetelerine yolladıkları dahili telgraf ların asgari tarifeye tâbi tutuğarak kelimesinden yalnız ! kuruşluk ücret alınması tekrar bildirilmiştir. Re | © Bir yıldönümü Yazan: Selim Ragıp Emeç Dost Yunanistarım kiymetli başvekili Metaksas F erdlerin hayatında olduğu gi- bi milletlerin < hayatında da ekseriya istemiye istemiye başvurulan bazı tedbirler vardır. Bu tedbirlerin istenmemesi, bun.armn binnetice isabet- sizlik doğuracağı kanaatinden ziyade benimsenmiş umum! prensiplere ay - kırı düşmelerinden dolayıdır. Bu se - beble, vehlei ulâda, halkı bunlara lımıp da feyizli neticeleri kendini gös- terince, seçilen yolda (devam etmek kolaylaşır. Çünkü kütle buna” ısınmış- ir ve umumi tasvibin verdiği şevk ve neş'e ile çok güzel başarılar temin et- mek mümkün olur. İşte bundan üç sene evvel, 1936 yı. lının dördüncü Ağustos günü Yunan milleti ve onun namına hareket eden - ler için de vaziyet böyle idi. Yunanlı fıtratan ferdiyetçi ve hür insandır. Bu saikledir ki onun en mümtaz teşahhu- su olan millet meclisine (göz atıldığı zaman orada, üç yüz kadar meb'usun tamam on üç partiye ayrılmış olduğu görülüyordu. Öyle parlamento teşek - külleri vardı ki lideri de azası da bir tek kişiden ibaretti. Bu halin ne dere. ce müşevveş bir vaziyet doğurmakta olduğunu söylemeğe hacet yoktur. Her aklına geleni her istediği şekilde söy « liyebilen Yunanlı için ber köşe başı bir siyasi kürsü idi O sıralarda Yunanistanı gitmiş olan Rumca bilen ziyarete. bir dostum. n üdar halkını dinlediler İstanbul rt halkla temasları na devam etmektedirler. Dün de Üskü - dar halkının dileklerini tam dört saat bi- lâfasıla dinlemişlerdir. Tarih müsabakamız Cevab gönderme müddeti nihayet buldu sSon Postas okuyucuları arasında ge- çen 27 Maywla bir tarih müsabakası açtı, bu müsabaka 5 Temmuzda nihayet buldu. Ayni gün son yazıyı neşrederken okuyucularımızın Kuponları ve müs - baka cerablarını bi? ay zarfında idare. hanemize göndermelerini istemiştik Ve- rilen mühlet dün akşam bitmiş bulun- maktadır. Birtaenaleyh bundn sonra gönderilecek cevablar müsabaka harici addolunacaklardır. Şimdiye kadar gönderilmiş olan ye g- llmizde bulunan ceveblar 15 gün için - de tasnif edilecek, kazanan okuyucula- rımıza, İsabet eden derecelerine göce, ikramiyeleri verilecektir. Hediye kaza - nanlar 20 Ağustos Pazar günü Win edi- Mecektir. Malüm olduğu üzere bu hediyeler; Bi- rineije 50, ikinciye 25, üçüncüye 15, dör- düncüye 10, 25 kiştşo beşer Hira, 31 Ki - siye ikişer buçuk liradır. | Gm ni