10 Aralık 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Aralık 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Askerlerimize 200; bin parçadan fazla hediye toplandı Edebiyat Fakültesi talebesi hasılatı bu işe sarfedilmek! üzere zengin programlı bir edebi e hazırlıyor Hudndlarımızda bekliyen kahraman Askerlerimize kış hediyesi hazırlanma. si hususundaki çalışmalara hararetle devam olunmaktadır. Şimdiye kadar, İstanbul Halkevle- örinde 200 bin parçaya yakın eşya top- lanmış ve bunlar makbuz mukabilin. de Kızılaya teslim olunmuştur. Kizi. Jay askeri makamlara temaslarda bulunarak, toplanan eşyayı peyder - pey lüzumlu yerlere sevkelmektedir. Şehrimizdeki kız okullarında da as - kerlere tw hediyesi hazmlanması hu- surunda gayretle çalışılmaktadır. O. kullarda mühim mikt gömlek ve çorap yapılma teslim olunmaktadır. Askerle! ka sübaylar için de Halkevl Kızılayı kapalı torbalar içinde hedi| yeler teslim olunmaktadır. Diğer taraftan, Edebiyat Fakülte. Gi talebeleri, hasılatı tamamen askor- lerimize kış hediyesi alınması işine tahsis olunmak üzere zengin bir mü. samere yapmağa kasar vermişlerdir. Marmara sinemasında venlecek olan bu müsamerede talebeler tarafından Divan Edebiyatından ve Tarsmattan bugüne kadar olan şairlerin eserlerin. den parçalar okunacaktır. İ Bundan sonra Şinasinin Şair ev - lenmesi komedisie Namık Kemalin Vatan ve Silistire adlı piyeğnin üçün. cü perdesi temsil edilecektir. Bu eserler Türk tiyatro edebiyatı . mw ilk örnekleri olarak Mahmud Mo. rah tarafından sahneye konulacak - Çocuk düşürten doktor'arı tesbit için faali yete geçi'di Bir gazetede, bazı doktomarın zay. ritibbi ve gayrikanuml şekilde çocuk düşürülmesine vasıta oldukları üeri sürülmüş, müddelümumlik bunu bir ihbar telâkk; ederek, tahkikata baş. lamıştır. Adliye hâdise etrafında icab eden tetkikleri yapmış ve Işi polise ha vale etmiştir. Zabıta, bu şekilde dok. torlar olup olmadığını tesbit çin, 1. cab eden tedbirler; almıştır. Yakala. nanlar olursa, derhal adliyeye veri - leceklerdir. C Küçük haberler N © Zahia, ervelki gün ve dün Bey- oğlunda iki gizli Tuhuş yuvasını daha meydana çıkarmağa muvaffak ol» muştur. Bunlar, Kurtuluşta Bozkurd cad derinde 170 sayılı evle, Beyoğlunda Saksı sokağında 22 numaralı Harik. Hyaya ad spartmandır. Sahibleri bugün adliyeye teslim e. dileceklerdir. © Bülgiristandan memleketimi -| #6 mlihim miktarda madeni, kırtasi. yecilğe aki muhtelif eşya, teneke, 0. Yuncak, elektrik malzemesi, fotoğraf camı vessire gelmiştir. © Birkaç çün evvel, Şişhane yoku. şunda Cafer isminde birinin ayakla. Jarinın kesilmesile neticelenen bir tramvay kazası olmuştu. Hüdiswle mes'ul oldukları iğdin edilen vatman Himid ie şofür Enver dün adliyeye verilmişlerse de, aorguya çekildikten sonra serbest bırakılmışlardır. 9 Üsküdürda Mehmedpaşa mahal. Jesinde, maliye memuru Hasan Ya. mana aid Üç katlı ahşab evin birinci katından evvelki gön yangın çıkmış Ye alt katın tamamen yanmasle ne. ticelenmiştir. Yangına, kiracı Hani fenin yaktığı mangalın sebeb olduğu anlaşılmıştır. Fiat mürakabekomisyonu dün dört! ihtikâr suçlusun u adliyeye verdi 45 metre irtifada paraşüt kulesi yapılacak Mürakabe teşkilâtına alınacak yeni memur- | stanbul Vilâyeti dahilinde larla esnafın mürakabesi daha sıkı bir şekilde yapılacak, > Yeni memurluklara talib Fiat mürakabe komisyonu, dün Jeden sonra Mıntakn Ticaret Mü- dürü Avni Sakmanın reisliğinde top- lanarak, komisyonun ihtikâra karşı yapmakla olduğu genis kontrol et- rafında müzakerelerde bulunmuş ve bu meyanda dört ihtikâr suçlusunu müddejumumiliğe vermiştir. Bunlar, perakende kâğd satışın- da toptancılardan aldıkları kâğıdla- «ı yüzde elli kârla satan Alber Muti ile Haçik Sürenvan, komple elek- trik fenerlerini 75 kuruşa satan Bed- ri, Haçapulo pasajında makara ibti- kâr yapmaktan suçlu tuhafiyeci Stavrodur. Suçlular evrakları müddeumumiliğe tev Manifatura ticcar'arı Hava Kurumuna 100 bin lira'ık yardımda bulundular Şehrimizde rauktelif ticaret erba- binin Hava Kurumuna güç geştikçe o çoğalmaktadır. Son 15-20 gün içinde yalniz manifatu- racılarla bir kısım tuhafiyecilerin Kuruma yaptıkları teberri yekânu 100 bin lirayı bulmuştur. Manifaturacılardan sonra, hirda- vatçı, zücaciyeci ve tuhafiye tüccar- ları da Kuruma teberrüde bulunmak üzere dünden itibaren faaliyete geç- mişler ve aralarında birer komite seçmişlerdir. Son iki gün içinde Ha- va Kurumuna teberrüde manifaturacıların isimlerile teberrü ettikleri miktar şudur: İsak Roditi ve Mois Kohen 2000, İson Fintz 1500, Karabet K. Pa- munk ve oğlu 1250, Miğirdiç Dani- birlikte edilmişler- İn Tahta Burunyan kardeşler 1250, Sammel Sisa 730, Said Gözüm 5. Naser 500, Muhtar ve Selman Ye- nal 500, Kâzim Nami Erdölen 500, Fahri Gürani omahdumlan (275 Mustafa Bilâl 300, Aleksandr Pir oğlu 150, Salih Tokatk 125, Mur- tafa Ataoğlu 100, Moiz Anan 100, Feyzi Nasır Halefi 50, Lütfk Ecid- yan 25, Ali Rıza Canbulat 25, Dik- yan Cüberyan 15, Sobert Taranto 10. Bir kadına yıldırım isabet etti Bakırköyüne tâbi, Çayırdere kö - yünden Mehmed Yılmasın 25 yaşla. rındaki karısı Fatma Yılmaz, dün 0©- dun kesmek üzere bu köye iki kilo - metre mesafedeki ormanlığa gitmiş. tir, Bir müddet sonra, kestiği odurlarla köye dönmekte olan Fatma Yılmaz, yolda müthiş bir sağanağa tutulmuş, üüca ettiği bir ağacın altında yağmu. Tun geçmesini beklerken, yıldırım i. sabetile ölmüştür. teberrüleri | bulunan | imtihanlara başlandı m m ağ olanlar kayıdlarını yaptırıyorlar dir. Komisyon, bundan başka muh- telif müesseselerin almakta olduk- ları bazı maddelerin de fiatlarını tes- |bit etmiştir. İ o Fint mürakabesinin geniş bir ati- İrette yapılmasını temin maksadile İ komisyona alınacak memurların im- İ tihanlarına dön İstanbul erkek Bse- sinde başlanılmıştır. Şimdiye kadar müracaat edenlerin sayısı 100 kişi- ye yakındır. İmtihan sualleri Anka- radan gönderilmektedir. Komisyon kadromna almacak memurların akile kontrol işleri- nin daha söratli olacağı ve piyasada ihtikâr hâdiselerinin tamamen takib edilerek önüne geçileceği ümid edil- mektedir. 14 yaşındaki ortamekteb mezunu hizmetçi kız 70 Ira çalmış 14 yaşında, Harniyet isminde or- suçundan adliyeye verilmiştir. Kü- çük Hamiyetin macerası, belki ale- lâde bir polis vak'asından ibarettir, fakat o nisbette hazindir: Güzel bir kız olan Hamiyet, orta tahsilini yaptıktan sonr, O zeruret dolayısile okumaya devam edeme- i iyi bir ailenin yanında hiz- kabul etmistir. Buram Ar- navudköyünde emekli ve maruf bir generalin evidir. Fakat, kücük kız bilâhare şevtana uymuş olacak ki, ibu evde işlediği bir hırsızlıktan do- İayı adliyeye verilmistir. İddiayu na- zaran, bir akşam general ceketini İbir sandalya üzerine bıraktıktan sonra yatmağa gitmiş: Hamiyet te İbu fırsattan istifade ederek, ceketin cebindeki 70 lira paravı çalmıştır. Bilâhare hâdise anlasılmıa, Ha- yet zabı alınan © ifadesinde, böyle bir suçla hicbir alâkası olma- dığı sövlemistir. Kücük kızın hır *x olen olmadığı müddeiumumilik- ce vanılacak Tahbikat sonunda an- lasılaraktır. Tahkikat, gavri mevkuf #tmektedir. 5 yaşında bir cocuk yanarak öldü Beykozda, Hüseyin İsminde 5 yaşım. Ga bir çocuk, evde oynarken, man — gala düşmüş ve vücedünün muhte - if yerlerinden yanmıştır. Derhal, Şişli Etfal hastanesine kal. dırilan çocuk kurtarılamıyarak öl. müştür. Reşad Mimaroğlu döndü Birkaç gün evvel Ankaraya gitmiş olan, Parti müfettişi İzmir mebusu Reşad Mimaroğlu, dün sabah şehri. üştür. Parti müfettiş An. mükadar işler etra . fında alâkadarlara izahat vermiş ve ktifler almıştır. — Pazar Ola Hasan Bey Diyorki: — Hasan bey dizim ço. €uk her aklının ermediği. mi gelir bana sorar. Wp. Geçen gün'üene ge - du,, Fakat ben çevabını veremedim. Elmanın neden kır. mızı renkli olduğunu sor. Hasan bey — Bundan kolay ne var? Pintandan utandığı için Giyemedin mi? n bümün tamekteb mezunu bir kız, hersizlek! işliyen nakil vasıtalarına yapı- lacak 10 paralık Hava Kurrr- mu zammı lâyihası Mecliste İstanbul vilâyet hududları dahilin- de işliyen vapur, tramvay ve banliyö, İzenlerinin bilet ücretlerine (10) para Hava Kurumu aidatı sammedilmesi hakkında Şehir Meclisi tarafından ve. | Ki 23 İkinciteşrin tarihli bilmecemiz tanbulda bulunan okuyurcu'arımızın Pazartesi, Perşembe günleri öğleden sonra hediyelerini bizzat Idarehane - mizden almaları lâsımdır. Taşra oku. yucularımızın hediyeleri posta ile ad- defteri İstanbul İnönü kız heesi sınıf S.A rüen karar bir kanun lâyihasile BÜ -|çarenesinden Fehamet Uğur. yük Millet Meclisinin tasvidine arz0-| hınmuştur. Ba lâyha önümüzdeki hafta içinde Büyük Millet Meclisin. de müzakere olunacaktır. Bn husus. taki kanun çıktıktan sonra, tren, va. pur ve tramvay ücretlerine (derhal on para zam yapılacaktır. Bu zam neticesinde Hava Kurumuna senede 250 bin liralık bir varidat temin olu. nacağı tahmin edilmektedir. Diğer taraftan Hava Kurumu İs - tanbulda yapılacak paraş0* kulesi ha 'rırlıklarına devam etmektedir. Taksim stadyom sahasında yapılması mura. fik görülen bir paraşüt kulesinin ye. ri şehircilik mütehnesıkı Prost tara» ından tesbit olunacaktır. Paraşüt (kulesi için, 50 bin lira sarfodilecek ve bu paranın mühim bir kismi nakil va. İsıtalarma yapılacak on para zam - İdan temin olunacaktır. Paraşüt kule. si 45 metre yükseklikte olacak ve ge. İlecek ay içinde İnşaata başlanacak - tar. Mekteblerdeki yoksul çocuklara yapılan yardım Yoksul Çocukları Koruma Ce- İmiyeti bir senede fakir ilkokul talebesine 72775 liralık yardımda bulundu «Yoksul Çocukları Koruma Camiye. ta, dün C. H. Partisi İstanbul mer - kez binasında cemiyet reisi, Edebiyat, Fakültesi dekanı Hâmid Orgunsu'nun İreisiğinde Maarif Müdürü Tevfik Kut'un da Iştirakile bir toplantı yap- mıştır. Cemiyet bu toplantısında şimdiye kadar gösterilen faaliyetin bilânço - isunu tetkik ve tasvib etmiştir. İ Meveud raporlardan alınan hetiee. lere göre, yardıma muhtaç 13807 ç0. cuktan 10442 sine cemiyet muhtelif şekide yardımlarda bulunmak sure - te 72775 lira 75 kuruş para sarfek miştir, Bu çocuklardan bir kısmı cemiyet hesabına Prevantoryorma © yatnıimıs, bir Kismi da çocuk kamplarına gön - derimiş, bir kısmına da mekteb mas, raflarle eibise ve yiyecek temin edi. miştir. Vali bu akşam Ankaraya gidiyor Vali ve Belediye Reisi Dr, Lötfi Kırdar, bu akşam Ankaraya gide cektir. Lütfi Kırdar, Ankarada bir kaç gün kalarak, Vekületlerle, vilâ- yet ve belediyeyi alâkadar eden iş- ler etrafında temaslarda © buluna- caktır. Vali, taksilerin bi? gün tek, bir gün çift çalıştırılması hakkında verilen, karar etrafında, şoförlerin yaptıkları şikâyetleri de Dahiliye Vekâletine arzedecekti AKİT Giresun valis Bay Muhtar Akmanin kerimesi Bayan Vasfiye Akman öc Maraş meb'usu merhum bay Mitat Alamın oğlu Bay Neriman Alamın akidleri dün Beyoğlu dairei belediye - sinde İstanbul Valisi Bay Lütfi Kır - dar, İdare Örfiye Kumandanı Korge- rü Muzaffer Akalın, vilâyet polis er- küm ve yüzlerce aile dostunun huzu. rile icra edilmiştir. Tarafeyne saadet. ler temenni ederiz, TEŞEKKÜR Çocuğun doğumuna mini büyük Bir urls çocuğa yapışık diğer bir uru ve dört buçuk aylık çocuğu hayatıma z&. yan vermeden ameliyatımı yapan Gülhane hastanesi grofesörü Bay Dr. Ali Enda ve yattığım müddetce ra. hatamlığıma yüksek alâka gösleren doktorlardan — Alânddin ve Mamsura, İbaşebe Bayan Hasene, hemşire Mü yesser, hastabakıcı Güldem ve Ayşe. ye sayglarımla teşekkürlerimi arz€- "Teğmen Hayreddin Selen eşi ke. man muallimi Sevim Hüsniye neral Ali Riza Artunkal, Polis Müdü. | Bir Şirley albümü | Nişantaşı kız ortaokulu 6 nel sınıf 402 de Nezahat İ Muhtıra defteri (Son Posta batıralı) Samsun orla okul sinif 2.C de 1453 numarslı Beyhan Korkmaz, Edirne Gazi okulu Nihad Öcal, Antalya Ziraat Bankas İmuhasebecisi Hdi Tuna kası Mazın, |1*t Apar. Ko, 3 de Leylâ © me Tuna, | Mürekkebli kalem (Son Posta hatıralı) İstanbul Maçka 22 inci İlkokul sıra? 4 de Gürhan Çelebican, İstanbul er. kek lisesi talebesinden 206 numaralı Atâ Uygur, İstanbul 44 üncü ilkokul S.A da 212 Ergun, İstanbul Yenikapı erkek orte okul sınıf 2 tajebesinden Hall Yalçıner, Kurşun dolma kalem (Son Posta hatıralı) İstanbul 56 ıncı ükokul sınıf 3-A ialebasinden Hüseyin Erdem, İstanbul Çapa kız örta okulu sınıf 1 de 64 Ne. bahat, İstanbul Maçka 22 inöi ilkokul Bınıf 5 talebesinden Çulpan, İstanbul Kabataş Hsesi talebelerinden Halük. Diş fırçası (Son Posta batıralı) Tokat orta okul sınıf 2.B de 425 numaralı Elyazar Şırmgül, Diyarbakır okulu talebesinden Ferihan Tekin Diş macunu 23 ikinciteşrin tarihli bilmecemizde kazanan |ci Erinç sokak 26 m de kazananları aşağıya yazıyoruz. İ5-| Güngören, sınıf 5 de 184 numaralı) Jkokul sınıf 4 de 162 İstanbul talebesinden Kur Ozulu 85 tanbul Galatasaray lisesi den 730 numaralı Recai, Beyoğlu kiz orta okul snf besinden Melâhat Aker, Terakki Yisesi smıf 3 tal 10k Özender, Yuvarlak dünya kale” (Son Posta hı “ İstanbul Boğaziçi Usesi 4 604 Bilend, İstanbul Erenköf ari, eni Boya kalemi 48 Orhangazi Merkez ilkokul sg 20 numaralı Seyfettin GülmÜyği tahya Gari Kemal ilkokul 145 Necal Bubik, İstanbul gi talebesinden 628 numarsli Albüm (Son Posta hatıra) Gebze ilkokulu sınıf 5 d€ Zonguldak belediye muhasei j Fikret Oral, Kırıkkale ilki inden 673 Nazan. Ayna (Son Posta ee İstanbul Türbe Babılı eni yi) $u berberi Mehmed he tanbul Aksaray ordu Ömer apartımanı birinci kati Solmaz. Kitab Zonguldak Evkaf apar İstanbul Galata Lülesi hi ESEK EM ŞEŞEB Iİ SİLAEZEZN BEYİ #; tm orta okul sınıf 1.E de BI2 Necmetiin! göreüsü Osman oğlu Sal ir, Caymaz, İstanbul Kadıköy kız ortaltan, İnegöl Uzun sokak 16 Hüseyin Baydoğan, Tarsus , sınar 3.B de 453 numara Barıkamiş orta okul sınıf J.A dal'Heivacı, Diyarbakır Bül 291 Özdemir Gökaydın, Ankara Cebe.'sokak Zö numarada Zarife HERGÜN (Baştarafı 2 nci sayfada) ve itiyadları bu tarzda teşekkül et- miştir. * Ghan Harbi esnasında, Türkiye- nin dahili piyasasındaki perişanlığı yakından tanımış olanlar bilirler ki bu, çek acıklı bir şeydi. Bugün, te- tikte durmak mecburiyeti ile bir ta- kım mühim ve esaslı tedbirler al- makta olmamıza rağmen, harb için- de değiliz. Kafamızda yirmi sene evvele aid tecrübeler vasıyor ve €- limizde de yirmi senelik yeni tecrü- beler, bilgiler ve bu müddet zarfında yaratmış olduğumuz yeni milli kud- retler var. Bu tecrübeler, bilgilere ve kuvvetlere istinaden, ne kadar süreceği belli olmvan bugünkü ba- direyi en hafif zararlarla atlatmak üzere, daha toplu çalışmamıza ve cok daha ivi neticeler almamıza im- kân olduğu muhakkaktır. Her sey- den evvel, mesaimizi muayyen bir sistemin çerçevesi içine sokmak ve bugün başka, yarın baska bir usul ile çalışmaktan tevakki etmek yo- Tundan gidermek her sevi tanzim e- debiliriz. Yüksek niyetli, temiz yü- rekli hükümetimizin. bu mevzuu bir de sisteme bağladığı zaman, en iyi neticeler almamasına imkân yoktur. Halen ihtiyacımız. memleketin bün- vesine uveun olan bir — sistemden “barettir, Bunu bulduğumuz gün. İher mesele kendiliğinden halledilir Gilühelfin Birgen Bir gene kız c-dde ortasında ölü olarak bu'undu Evvelki gece, Şehteminnde Baray, meydani caddesinde, genç bir kızın ölü olarak yattığı görülerek, keyfi - yet zabılaya büdirilmiştir. Gelen memurlar, cesedin Şehremi — Binde, İbrahimçavyaş mahallesinde, Çiçeklibostan sokağında 9 numara evde oturan, 13 yaşında Zehra adin. da bir kıza ald olduğunu tesbit et . işlerdir. Zehramn cesedi, belediye doktoru tarutından muayene edilmiş, ölümü şüpheli görüldüğünden hhdiseden ad. liye haberdar edilmiştir. Genç kısın cesedi orya kaldırılmalı. i | KIZIL RAK Türkçe sözlü ve türkçe fim ünik ve maki Gİ “ARTAKİ CAN öineikünun Cuma TAKSİ Sinemasındi/ YUNAN - İTALY HARBINE sid harb Yunanistanda seferber na İk zaferleri tesi Ordu, Meçhul Askerin nünde . Bay Metaksns nutuk ediyor. Yunan