14 Mart 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

14 Mart 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

SAYI: 723 İntikaba Girerken rın memleketin her ye- rinde başlıyacak olan İa- tihab Türk milletinin siyasi olgunluğunun bir kere da- ha bütün dünya nazarında denenmesi olacaktı Yazan: ETEM İZZET BENİCE arın İstanbulda ve memle- Y ketin her tarafında ikinci müntehib seçimi fülen baş- byor. Reyi hali, bütün valandaş- ların en üstün hak ve mes'uliyet- lerindendir. Bilhassa, -Kemalist Türkiye gibi idaresi millet baki- miyetine dayanan memleketlerde bu hak herşeyin fevkinde bir mes'uliyet — ifadesi taşımaktadır. Bunun içindir ki, yarın kullana - cağımız reylerin büyük bir değer ve hususiyeli vardır. Reylerimizi toplıyacak ve asıl meb'uslara rey verecek olan müntehibi saniler | de dört yıl boyunca milli mukad- deratımıza hükmedecek bulunan | Türkiye Büyük Millet Meclisi a- zalarını seçeceklerdir ki, bu vazi- yette yarınki intihabın büyük hususiyet ve değeri bir kere daha kendiliğinden tebarliz etmekte - dir, Yarın reylerimizi — haklırında kullanacağımız — müntehibi namzedleri dün akşamdanberi elkârı umumiyeye arzedilmiş bu- lunuyorlar, Bunların bepsi Cum- huriyet Halk Partisi namzedle - ridirler, Sosyal faziletleri ile, karakter- leri ile, idealleri ile, bu memle - kete olan hizmetleri ve bağlılık- ları ile temayüz eden ve.. ayrıca da memleketi kurtaran, kuran ve bütün inkılâblarımıza analık eden Partinin namzedleri olan bu şah- siyetlere hiç düşünmeden ve te- reddüd göstermeden rey vermek hiç şüphe yok ki, herşeyden önce vatandaşların Partiye, onun ida- resine ve. onun Büyük Şeline bilâkaydüşart olmak — gereken inan ve itimadlarını tezahür ci- tirecektir. Ve,. yine ikinci mün- tehiblerin İnönü'nün imzasımı ta- yıyacak olan meb'us listesine hiç tereddüdsüz. vey — vermeleri de ayni inan, itimad ve yekpareliğin €en mütebariz ifadesi olacaktır. Başımızı yirmi yıllık bir ma- ziye çevirip de tekrar bugüne ge- ürdiğimiz vakit bu itimadın, bu inan ve yekpareliğin me kadar yerinde ve baklı olduğunu xa küçüğümüzden, en büyüğümüze kadar derhal teslim etmemenin imkânı yoktur. Memleketi Tokma lokma eden her çeşid düşman kuvveti ve is. Hlâ hırsı karşısında — Atatürkün açtığı istiklâl bayrağı altıma Türk (Devamı 6 ıncı sahifede) Reisicumhur İnönü'nün Kabul Resmi Bugün de Binbaşı Rütbesini Haiz Asketlerle Eşlerine Çay Veriliyor Ankara 14 (Hususi muha - birimizden) — “Reisicumhur İnönü bu akşam saat 17 de bu- rada bulunan ve binbaşı vüt- haiz olan zabitlerle eş- üseticumhur küş - t 17,30 da bir çay davet — eylemiştir. Ziğafettebir resmi kabul ta - küb edecektir. YAZI İŞLERİ: TELEFON: 20827 İatanbul Cağaloğlu Nuruosmaniye No. 4 MAKİNEYE VERİRKEN : 200 OO0 Alman Askeri NİMET GÇİŞESİ 50,000 LİRAYI Cibanzirde — Döğün — Merasimi yapıldığı esnada müjdelenen Bayan Nebahata ka- zandırdı. Adrese dikkat: İstanbul Emindönü Tramvay Cad. Na. 29/31. Hududda! Almanların Bugün Slovakya Uzerıne Yurumelerı İhtimali Var lovak Meclisinden Bugün Müstakil Slovak Hülaâmetınm Kurulması İsteneceh Slovakların Şefi Hitlerle Görüştü ve Tayyare İle Memleketine Döndü; Vaziyet Bir Avrupa Harbini Doğuracak mi! nazırları, burada fevkalâde bir içtima akdetmiş « tır. söylenmektedir. Millete Cumhuriyet Halk Partisi Umumi Reis Vekili ve Başvekil Refik Saydam rimizden, telefonla) — Meb-i cektir. Milli Şef, yeni namzedlerin erlin 14 (A.A.)— İyi malümat almakta olan ı mebafil yekünu 200,000 kişiye baliğ olan 14 Alman fırkasının üç noktada tahaşşüd etmiş olduğunu ve bugünkü salı sabahı Çekeslovakyada harekete geçeceğini istihbaralına atfen bildirmekte ise de bu istihbarını teyid edecek malümat almamış- Bu 14 fırka, Dresden, Leipzig ve Viyanada tah- şid edilmiş üç ordu halinde cemedilmiştir. Bu fır- kaların hedeflerinin Brnone ve Bratislava olduğu | İstanbulda İlân Edilen İkinci Müntehibler Arasında Kimler Var? Parti Divanının Bugün Toplanması ihtimali Kuvvetli ! nkara 14 (Hususi muhabi - | den birkaç gün evvel ilân edile- us intihabının 28 mart pa- | tesbitinde büyük hassasiyet gös- zar günü yapılması kat'i olarak tesbit edildiği cihetle seçim faa - | liyeti buna göre tanzim edilmiştir. Yeni meb'as namzedleri seçim- Kürtdağı İsyanı Devam Ediyor | Âsileri Tenkil Elmekl | Kolay Olmıyacak aleb M (Hususi)— Kürd- H dağı isyanı devam etmek- tedir. Bu isyam bastırmak için alınan tedbirler henüz müs- bet bir netice vermiş değildir. Asiler Fransiz - tayyarelerine karşı şiddetli hareket ettiklerin- den isyan bhareketini - kolaylıkla tenkil etmek mümkün olama - maktadır. İngiltere Harbe Girse İdi Lord Halifaks'ın Yeni Bir Nutku (Yazısı 6 incı sahifede) termektedir. Dün öğleden sonra Büyük Mil- let Meclisi — binasını teşrif eden Reisicumhur — İnönü — orada 1913 sınıfına mensub gençlerin nagihâni olarak Münihte silâh altına çağırılmış oldukları ve askeri trenlerin Viyanaya gitmek üzere Münihten hare - ket ettikleri haber verilmektedir. Zannolunduğuna göre Münih askeri makamatı, hususi eşhasa aid kamyonlara vaz'ıyed etmişlerdir. Bratislava 14 (AA.)— Tissa, dün akşam saat 19 dan 22 ye kadar Hitler ile - görüştükten sonra tayyare ile Viyanaya hareket etmiştir. Mumaileyh, | oradan otomobille Bratislavaya gelmiştir. Slovak | İŞef İnönü Meb'us & Namizedl&ri Listesi İle Beıfabeırk Bir de Beyanname Neşredecek ğ Cumhuriyet Halk Partisi Genel' Sekreteri Erzurum saylavı Dr. Fikri Tuzer Meclis Reisi Abdülhalik — Renda, | Başvekil Refik Saydam ile intihab| işleri etrafında bir saat kadar gö- | Tüşmüştür. | Meb'us namzed listesini kat'i o- | larak tanzim etmek - Üzere parti | (Devamı 6 ıncı sahifede) Sular Idaresi Halktan Eski Devre Nazaran Fazla Para Almış Sular idaresinin şehirde yaptığı yeni tesisattan bir amcliye resi Mmuamelâtının tetkikı- ne devam edilmektedir Yapılan ihbarlar arasında ida- renin fazla masraflarını önlemek Beledıyeye bağlı Sular ida- için abonelerinden terkos şirketi devrindekine —nazaran — bir kaç | misli fazla su parası aldığı ihbar edilmiştir. Bazı vesaik ve fatura- yya müstenid olan bu ihbar da di- ğerleri gibi tetkik olunacaktır. lerdir. İyi malümat almakta olan mehafil, Slovak hü- kümetinin bugün parlâmentodan yeni müstakil Slovak devletinin teessüsünü kabul etmesini taleb edeceğini beyan etmektedir. Bu yeni devlet, 'Tisso taralından idar edilecek ve kendisine âvlet reisi denilmiyecek, emillet babasn» denilecektir. Bu mehafil, yeni devletin totaliter olacağını ve Tissonun yanında nazırlar değil, olunmaktadır. müşavirlerden ? mürekkeb bir grub bulunacağını ilâve etmektedir- Halihazırda askeri kuvvetler, Bratislavada ni- zam ve asayişi temin etmektedirler. Caddelerde nizam ve asayiş halkın yüzde 30 u- nu töşkil etmekte olan Almanlar tarafından temin Siyasi vaziyette vukua gelen - değişikliklerin zür'at ve şiddeti altında ezilmiş bir hale gelmiş 0- lan Sivvaklar, büyük bir şaşkınlık içindedirler. Çekler alelâcele Slovak arazisini terketmektedirler. Bugün —mühim kararlara sabne olacak olan Bratislava şehri İngiltere ve Fransa Çeko-Slovakya fHadıselorıne Müdahale Etmiyecek Prag Kabinesi, Slovakya Meclisinin Vereceği Karara Göre Bir Hattıhareket İttihaz Edecek Karadeniz Ve Egede Fırtına aradenizdeki fırtına hafif- lemiştir. Dün, fırtına yü - zünden Karadenize - çıka- K mayarak Büyükdere koyunda bek- (Devamı 6 ıncı sahifede) erlin M (AA.) — Salâhi - Byeusı müşahidler, federal Çekoslovak devletinin sta - tüsünü tadil etmek üzere Alman- yanın yakında kat'i bir hareketle müdahale edeceğine kani bulun- | maktadırlar. Tekziblere rağmen Çekoslovak hududunda Almanların askeri ha- rekât icra etmiş olduklarına dair Dört Tahtelbahir İki muhrib İsmarladık Bugün gelen Taymis gazetesi yazıyor Vickers - Armstrong firmesı 'Türkiye hükümetinden dört tah- telbahir inşası için sipariş almış- tır. Bu denizaltı gemileri Bar - Tow-İn-Purness'de inşa edilecek- | tir, Türkiye hükümeti daha ev iki muhrib sipariş etmi; Milletler için en büyük kuv-| vet, her silâhtan keskin, her kudreiten üstün en büyük kuvvet, kendi evlâdları ara- sındaki birlik kuvyetidir. Bil- hassa, nüfusları çok milletle- rin henüz insaniyet ideali için istikrar bulmamış hırs siya- setleri karşısında, nüfusları daha az milletlerin — başlıca dayandıkları kuvvet, kendi içlerindeki mifaksız beraber- lik kudretidir. İ İNÖNÜ olan şayia ısarrla ortada dolaş « maktadır. Müşahidler, Alman makamalırın Çekler tarafından &lti aydanberi Almanyaya karçı takib edilen hat« tı hareketten sıkılmış ve Münih itilâfları ile Viyana hakem kara- rının ihdas etmiş olduğu vaziyeti yeniden gözden geçirmeğe karar (Devamı 6 1ncı sahifede) Yaralı kadın ölümünden ön ce hastahameye götürülürken Bir Adam Metres Hayatı Yaşadığı için Kız Kardeşini Vurdu | Kadın, Hastahaneye Giderken | Yolda Öldü Katil Yakalandı ün akşam Beyoğlunda #eci | dında iki kardeş senelerce evvel lDb., çinayet işlenmiş bir a- | mele bir erkekle metres ha- yatı yaşıyan kızkardeşini bıçakla feci surette öldürmüştür. Tahki- | | katımıza göre cinayet şöyle işlen- | miştir: Erzincanlı Hasan ve Esma a - memleketlerinden İstanbula gel- mişler bir müddet burada işsiz do- laştıktan sonra Hasan Yedikulede Kazhçeşmedeki tabakhanelerden birinde iş bularak hayatını ka « zanmağa başlamış kız kardeş. Ka (Devamı 6 ıncı sahifede)