29 Aralık 1942 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

29 Aralık 1942 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

General döGOol General Jiro ile görüşmeğe geliyor Rusya, Avı'upa" için bir tehlike Her şey, Almanyanın 1943 içinde gö terece- gi harp kabiliyetine bağlı olmakla beraber Sovyet Rusyanın gale- be takdirinde dahi Av- rupa içia bir tehlike olması ihtinali kalma- mıştır. ve gitgide kal mıyacaktır.. a aa ETEM İZZET BENİCE >luhakkak olan tek şey şudur ki, Almanya Sovyet Rusya karşı sında ezici bir hükimiyet göstere- mem ştir. 1842 yazı 1941 den arta kalan başarı şartlarını - tamamla- mak için bir Ümit devresi idi; Bu timit de Stalingrad duvarında çar- pına ezile kaybolmuş ve kış dev- resi Soöyyet taarruzları Almanlar için beklenmiyen ağırl kta zarar. lar getirmiştir. O halde, bugüne kadar türüp giden kanlı çarpışma- ların ortaya çıkardığı muhassala: Almanyaya toprak, kaynak ka- zandırmak bakımından faydalı ol- makla beraber iki devin biribirini ifna ve imha eylemesi gayretidir. Bu muhassalaya bakarak ne Al- manyaya, galip.. diyebilmenin; ne 'de Sovyet Rusyaya, mağlüp.. diye- bilmenin imkânı yoktur. rumlar yaralmakla beraber henüz / g Alman cephesinde büyük bir sar- sıntı ve çörüntü yoktur. Daha en 'en beş gün vaziyetin inkişafını ve Sovyet hamles'nin sonunu bekle- mek İTâzimd.r, Fakat, biz şahöan Rus bamlelerinin çok tehlikeli ©- dabileceğini kabal etmekle bera- ber Alman ordusunu işgal bölge- lerinden söküp atacağına hehliz imananlardan değiliz. Belki Al. manlar beklemedikleri ağır ka- yıplara uğrıyacaklar, toprak ter- ketmek zorunda kalacaklar ve fa- kat mutlaka Rusların zafer yolu- nu tıkayacaklardır. Bundan öteye de tektar Alman harp gayreti şark cephesinde teşebbüsü ele a- lacak ve 1943 iki tarafın nihai du- rumunu cephe boyunca tesbit ba- kımından en son taseruz takatle- rini harçama yılı olacaktır, devrenin kanlı ve vahşi boğuşma- ları sereyan etmeden ne Alman ordusunda bir çöküntü, ne Sov- yet ordusunda nihai zafere ula- gış beklenemez, Olsa olsa Ruslar Almaniarı kaybettikleri sahalar- da bir ilkbahar takatini daha sar- fetmiye mecbur bırakmak duru- muna sokarlar ve bundan kazanır. lar. Bu da mevcudü muhafaza eylemek, daba gerilememek, Vol. ga boynunu elden çıkarmamak ba- kazançtır. Ancak, Alman ordula- rının n'haf mücazdele sonunda Rus cephesinde harbi kaybelineleri ibtimalini hesap mevzau iltihaz edenler endişe ed'yorları — Böyle bir variyet takdirinde Sovyetler Avrupa için bir tehlike olmazlar mı?, Hangi kuvvet Rus ordularının Avrupa içine yayık masina mâni olabilie?, Alman harp makinesini Mihver müttefiklerinin de yardımına rağ- men yıkab'lecek ve Avrupa içine dalacak bir Rusyadan korkmak, sakınmak sual sahipleri için hak» #ız bir tereddüt komusu değildir. Fakat, bunlar iki noktada hataya düşüyorlar: » — Avrupa gelişiçüzel Ras is- tilâsına terkedilebilir m:7, b — Alman harp makinesini en nihayet yıkmıya muktedir olabi- len bir Rusyanın Avrupayı isti- düya takati kalabilecek mi?. Filhakika, Alman ve Mihver or- dusu şark cephesinde yıkılıp çö- KDevkm Bt 3, Büç ü değ midir ? GI. dö Gol, Radyoda General Jiro'dan sitayişle bahsetti ON TELGRAF EN SÖH TELGRAFLARI VE HABERLERİ VEREN ARŞAM GAZETESİ Parasız Giyim, Kuşam İstanbuldaki me- murlara kuma; tevziatı, Martta başlıyor Gazeteye gönderilea evrak iade edilmez BELEDİYE İKTISAT MUEÜRLUĞUNDE 500 adetlik ucuz ekmek karne paketi çalındı Zabıta ve belediye, hırsızlığı yapanların tesbitine çalışıyor kmmdan Ruslar için büyük bir | General Jiro sadece askeri işlerin — * General dö Gol sevk ve idaresi ile meşğul olacak, Çin de sulh Cezair, 29 (AA.) — Amerikan, İngiliz ve Fransız mahfilleri Ge- neral Jir'nun Şimali Atr kadaki Fransız işlerini ele almas.ndan doe- layı kendilerini tebrke şayan Körmekte ve Generalin iş başında bulunmasının — muhtelif - Fransız partileri mihe yi maktadırlar. Bozı şaylalara göre, General dö Gol, şahsan General Jiro ile görüş- mek üzere pek yakında Afrikaya g'decektir. İmparatorluk meelisi, ezciümle iktısadi meselelerle meşgul ola- cak ve sivil halk'n iaşesi iç'n Bir- leşik Amerika Orta Elçis? M, Mur- phy ile iş beraberliği yapacak bir muavin tay'ni maksadile pek ya- kında toplanacaktır. General Ji- Te münhasıran askeri meselelerin sevk ve idaresi işinde çalışacak- tır. Başka rivayeltere göre, muav'n mevkiüni — alacak olan.. şahsiyet, Fas umumi valisi General Nogues alacaktır. 'TUNUS HUDUDUNA 500 KİLOMETRE KALDI Kahire, 29 (A.A.) — Elalemeyn- denberi 1600 kilometre kateden İngiliz ordusunun, Tunus hududu- na varabilmesi için daha 500 ki. dametre katelmesi 'cap ediyor. Şimdi bu kuvvetler Vadi Elke- bir'e varm ş bulunuyorlar, Bura- da ve daha ileride, Vadi Zemmem- de müdafaaya geç Tebilecek yerler bulunmasına rağmen Rommelin bir. mukavemet göstereceği pek umul- mamaktadır. TUNUSTA YAĞMURLAR DİNDİ Cezair, 29 (A.A.) — Yağmur dindi, Fakat yerler el'an çamur, Tunus cephesinde mühim b'r ka- ra faaliyeti olmamıştır. Amerikan bomba uçakları Tumüs ve Sus'a taarruz etmişler ve tam İsabetler elde etmişlerd'r. (Devamı Sac 3, Sü; € e) şartlarını tesbit etti Bu şart!arın tatbiki için Japonyanın işgali lâzım geliyor Çunking, 29 (AA.) — Çiğ tes- elerinin birinde, geçenler. hanpten sonraki gayeleri mevzuubahs edilmiştir. Bu yazıya göre, Japon'ların sitâhlarının ah ması, eski Çin topraklarının hep- sinin geri verilmesi ve sulh çartla- ikini te - min maksadile Japoa'yanı - tefik kuvvetler tarafından — işgali istenmektedir. Çin, bundan başka, harp mes'ul- lerinin cezilandırılmasını, Çin'i ya- bancı devletler karşısnda küçül - tes muahedelerin feshini, keza ya- (Devamı Sa: 3, Sü: 6 da) Orta Don Meydan Muharebesi Rus kuvvetleri Rostof'a 100 kilometre mesafeye geldi Almanlar, Stalingradın cenup batısında yeni muvaffakıyetler kazandılar - Kafkaslarda Ruslar iki yeri Moskova, 29 (AA.) — Huussf tebliğ: Stalingrad şehrinin cenup batı- sında Akmanlar yeni muvaffakiyet- ler elde etmişlerdir. Almanlar bu kesimde 12 günlük çarpışmalardan sonra kaş'de değer ilerlemeler kay- detmişlerdir. Şimdi taarruza geçen Rus küvvetleri yeniden 20 ilâ 25 kilometre ilerlemişlerdir. Bir çok meskün mahsller düşmanın elin- den alıtımıştır. Bu mesküa mahal- lerden ikisi mühim garlardır. ve Kotelnikovomun cenup - ve cenup batısındı bulunmaktadır., 4 gün içinde Ros kuvvetleri 60 ilâ 85 kilometre — ilerlemişlerdir. Yeni tarihi tefrikamız Ehlisalibe Karşı Oşmanlı Türkleri —— * Kosvada, — Nigboluda, Vamnada, Lehistan ovar larında Türkler, Tunus, Cezair, Cebe * Tüttarık — sahillecinde 'Türk denizcileri. * Akdeniz — sahillerinde YARINDA BAŞLIYORUZ Yenidn 3500 esir alınmıştır. Yüz- lerce tank, yüzlerce tap ve yüzler- ce uçak Rus küvvtlerinin - eline geçmiştir. 4 gün içinde * düşman 171000 ölü vermiştir. kları Stalingrad bulunan kuv- yetlere yardım getizmek için şim- daha işgal ettiler. l dahı fazla yol katetmek meebu- riyetindedirle Dün, yalmız Stalingrad kesimin- de 24 taşıt uçağı tahırip edilmiştir. Rüs kuvvetleri şimdi — Rostofi 100 kilometre mesafede bulunmak- tadırlar, (Devamı Sat 3, Sü: 3 da) GARİP BİR kul Bevelkj gece Şişlide enteresan bir hresizlık vak'ası olmuştur. Dün adliyeye akseden bu hödisen'n dafsilâtı şudur: — Şişlide Bomonti eaddes'nde 27 Bumaralı evde Liüiz adında genç ve oldukça zengin bir kadın oturmaktadır, Evvelki gece snat 24 de evinde birtakım gürül- tüler işiten Lülz, içeriye bir hır- sız girmiş olması ihtimaline b na- 'en oda hizmetçisile b'rlikte evinin alt katına inmiş bu, sırada uzun Boylu ve şık gyinmiş bir adamın sür'atle sokak kap:sından bahçeye gçıktığını görmüştür. , Lüiz derhal mücevherleri saklı bulunduğu — yatak : oi koşmuş, 5000 lira k ymetindeki el- maslarının , yerinde — olmadığını farketmişti Bu estada ev halkı da uyandı ından kamşuların da - iştirakile Lüiz ve allesi elradı bahçeye çı- kan bu hırsızi aramıya koyulmüş- lardır. KDevanü Baz 3, Büş & del . HIRSIZLIK Mücevherleri aşırıp bede mişil mışıl uyuyan birgenç Tıbbıadlice müşahedeye alınacak T YENİ GİNEDE Bir Japon kruvazörü daha batırıldı Me'bourhe, 29 (AA) Yeni Ginede çanpışmalar devam ediyor. Japon harp gemileri Amerikalıla- van elinde bulunan Buna'yı bom- ington, 29 (A.A.) — Dün gece bildirildiğine göre, Amerikan bomba uçakları Guadafkanaldıki Amerikan kuvvetlerine paraşütle levazım atmışlardır. * | iallerinin devam Memurlara verilecek olan para- sız giyim, kuşam eşyası hazırlık- ları bilctüş ve dağıtma günleri tes- bit edilerek yüksek tasdike iktiran etmiştir. “Tesbit edilmiş olan bu değitma günlerini okuyucularımıza vriyoe- ruz; Evvelâ erkeklere kumaş tevzir- ti şu sıra İle yapılacaktır: İkincikânun 943 den - itibaren Diyarbakır, Erzorum, Malatya, Antep, Trabzon, Samsun, Konya, Adana, Eskişehir, Antalya, Balıke- ysir, Zonguldak, Editne, Hatay ve Kayseri vilâyetlerini ihtiva eden graplerda, Şubatta: Mersin, Nazilli, İzmir ve Ankaradı. Martta; İstanbulda. Kadın elbiseleri de şu sıra ile dağıtılacaktır. (Devsmı Sa: 3. Sü; 3 de> Zeytinburnu tren kazası tahkikatı dün tamamlandı Makinist ve ateşçi serbest Lırakı!'dı, Dört kişi nezaret altında Zeytinbutrundaki. tren kazası hakkındaki adij tabkikat tamam - danmiş bulunmaktadır. Bu tahki- kata ve ehli vukut keşif raporuna göre, kazanın dikkatsizlik, tedbir gizlik ve nizamları riayetsizlik yü- zünden ileri geldiği anlaşılmıştır. Neticeye göre, makinist ve ateş- çi ile hae bek mevkufiyet Venr ekmek alanlara levzi edilecek — Dışmaktadır. Yolsurluğu yapanların be amulmaktar dan wena ekmek karneleri Ankaradan şehrimize gönderilmeştir. İ Karncler Belediye İktisat Müdürlü. üne teilim edildikten sanra 500 adet. ik bir karne paketimin kaybolduğu zö | Tülmüştür. Bünun üzerine vaziyet derhal zabe | alesef bulunamamıştır. Belediye Reks Muavini B Bifat Ve Bal ise vesiyed etmiştir. Zahıta ba hur- gazlığın falller'ni sür'ale bulmağa ça yapıcı ekipleri gönderiliyor Enkaz altından çıkarılan bütün cesetler gömüldü Ankara, 29 (Telefonla) — Erbasdaki gelrele felâketinin bütün kayınları tes bit edilmiştir. Hemen hemen müfusça saylat vermiyön alle yok Etbidir. Enkar altındaki ölüler kâmilen — çe Karılmış ve gömülmüştür. Bütün —ağır yaralılar elvardaki şehir haslahaneleri. ne gönderilmiştir. Halk bir çek vilâyetlerden yollanan (Devami Se; 3, Sü: & de) İngiliz parlâmen- to hey'eti dün Ankaraya geldi Lord Teviot, M. J. J. Lavson, “Yüzbaşı H. İ" Serymegeonr ve Ved- derburn'dan mürekkep İngiliz par- lâmento heyeti dün akşam Toros ekspresile Ankaraya gimlştir. sebep görük Mmemiş ve bunlar serbest birakı- muştır. Yılnız istasyon şefi Recep, ma- kasçı Ras'mden başka istasyon ha- reket mermuru Efdal ve diğer mar Kâsçı Mehmedin nezaret — altında bulundurulmalarına karar veril - miştir. Dün Arkıradın şehrimize ge len Devlet Demiryolları teftiş he- yeti reisi Galip ve hareketrels mu> avini Ali, kazanın gebepleri hak- kında ayrıca tahklkata başlamışlar, alâkılı kimseleri dinlemişlerdir. AHMETİHSAN VEFAT ETTİ Haa —e Vasiyeti mucibince, bugün Değirmende- rede husust makbe- resine gömülüyor Uzun müddettenberi — rahatsız bulunan Ordu Meb'usu ve «Ser veti Fünun: mecmuasının müessi- si Ahmet İhsan Tokgöz'ün Değir menderedeki küçük evinde velat ekiğini teessürle haber aldık. Ahmet İnsan — rahatsızlığından dolayı Değirmenderede, deniz kı- yasındaki bu küçük köşkünde i: Tahate çekilmiş bulunuyorndu. Di öğle üzeri çocukları ile vedağlaş- mış ve gece yarısı ölmüştür. Ahmet İhsan, vaşiyeti mucibin. çe Değirmenderede defnedilecek- tir, ahmet İhsan edebiyat ve mat- KDevamı Saz 3, Bü; 4 de) Heyet, Büyük Millet Melisinin misafiri olarak bir kaç gün Anka- rada kalacaktır. ÇERÇEVE - Gün meydana çıkanlacağı dır, ANA KARNELERDEN NASIL İSTİFADE EDİLECEK? Ticaret Vekkleti değişmez geli li kart sahiplerine Wm e 1943 den sonra kullarılmak üzere değ tılmış olan krnelerin kullanış tarzı hakkında aşağıdaki noktalar rın dikkate alınmasın temin e- miştir. ; i — Ana kameler değişmez ge KDevami Sa, 3, Sü: $ dep Yeni ekme karneleri Muayyen fırınlardan ekmek almak usu- lünün tatbik edil- memesi muhtemel (Devamı Sa' 4, Sü: 3 de) Memurların maaşları —<— Busabahtan itibaren tevziala başlandı Yılbaşı geldiği için memurların maaşları bu sabah vrilmeğe baş lantrıştır. Askaradan gelen bir emre göre, gaireler 31 İlkkânun Penşenibe gü- nü Yılbaşı tatiline — başlıyaceklar ve Yeni yıl mesaisinede İkincikânun Pazartsi günü bışla- mnacaktir. Bu suretle memurlar 5 gün tadil yapmış olacaklardır. Bir ibret levhası # Bir zamanlar, yaptığı marifetler karşısında, isminin baş harf ni kald.rarak «Arlan!» diye hitap et- tiğim bedbabt (Darlanjı öldür. düler. Hem de öyle bir zamanda öldür- düler ki, bedbaht (Darlan),-de- mokrasyalara karşı ya kasdi ola- rak işled ği, yahut mahsus işliyor gibi göründüğü suçların ârmı te- mizleme yoluna girmişti, Şimdi bu ârın, Mihver ve de- mokrasyalar taraf wdan birinin te. şebbiüsile, ölüm denizinde temiz- lenm'ye sevkedildiğini gürüyoruz. Denizlerin bedbaht askeri, de- nizlerin d bini boylıyan bedbaht donanmasından sonra, ne şu veya ne bu taraf hesabına hareket et- mekten, fakat b'r türlü karar ve- Tememek ve gününe göre davran- maktan doğan ârını, ölümün sa- hilsiz denizinde yıkamıya gönde- rilmiştir! Büyük ibret levhası! Onu hangi taraf öldürdü? Be mokta üzerinde düşünmek zahme- tine katlanmayı gülünç bulurum! Mihverin, bu teşebbüsü, İngiliz- lere ve hür Fransızlara, topyekün demokrasyaların da Mihvere ha- vale edeceğinden ne şüpbel.. Fakat teşebbüsten doğan âkıbe- Va ksaca mülâhazası, onu kimin yaptığındaa ziyade, onun kime ya. NECİP FAZIL KISAKÜRER mıyacağını hemen isbat eder: Bedbaht (Darlan)ın ölümünden sonra, Fransan.n; İngilizlere bağlı bür hakiki Fransanın, kendi İmparatorluk manzumesine he- men şımsıkı bir kül haline gele ceği, artık demokrasyaları Alri- kada yamlarından ve arkalarından emin bir vaziyete getircccği, orta da İngilizlere ve Amerikakılara ayrı ayrı — sığınmış ve birbirine zd birer tekevvün örneği bırak- myacağı — besbelliydi; witek m böyle de oldu veya olmak üzere.. Bu bakımdan, benim gibi, hür ve hakiki Fransayı demokrasyalar safında kabul edici bir telâkki için, bedbaht (Darlan)ın tabata karşısında parlıyan her kılıç e- Vâmm, hür ve hakiki FPransaya ve demokrasyalar zaferine yardımcı bir vesiled'r. Şer ile hayr arasmdaki köprü- nün sadece hayr geçidini böylece demokrasyalara bağladıklan sonra bu ibret Tevhası karşıs nda acı 2ci ver'lecoek hüküm, insanın, hayate fa ne olacak ve hangi Safı seçe gekse, bu mevzuda göstereceği te- rzeddütler ve alacağı hileli tedhire lerle yalnız kendi başını yiyecee Kin; bilmesidir. Bu kaide, hem insanlar, hem de cemiyetler için değişmez bir kar DAT K