19 Ağustos 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

19 Ağustos 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

am 6 ten 19 Kişi uldü Malatya (Özel aytarımız bildiriyor) — Kâhta ilçesinde tifüs çıkmış ve Hastalığı yerinde incelemek, gerekli tedbirler almak üzere Sağlık Direktörü Hikmet Firat ile üç sıhhat işyarı Kâhta ya gitmiştir. Hikmet Fırat İlçe merkezinden hastalığın çıktığı Sincik Kamununa bağlı Avisipi bölgesine geçmiş ve tedbirler almıştır.Bir taraftan hastalar tecrit edilerek tedaviye, diğer taraf tan da aileleri efradıma aşı tatbik edilmeğe başlanmışır. Hasa- 4k dokuz köydedir, Ancak mevsim dolayısile- köyler halkı ça - dıra çıkmışlardır. Çadırlar biribirine epeyce aralıklı yerlere ku- rulmuş olduğundan hasta olanların ayırt edilerek bulaşmanın önüne geçilmesi yolundaki çalışmadan önce 19 kişi ölmüş fakat sağlık direktörünün hastalık yerine gidişinden sonra alman tedbirler ve yapılan tedavilerle ölüm olmamış sonradan tutulan- ların da hepsi iyi olmuştur. Adapazarı Su Şebekesi "Adapazarı, (Özel aytarımız bildiriyor) — Adapazarmın önem Yi dertlerinden biri olan su şebekesinin genişletilmesi ve yan - gın musluklarının yapılması, Şara temiz ve bol mikdarda su ve- rilmesinin temini için yapılan plânlar Bayındırlık Bakanlığın - ca tasdik edilmiştir, Şimdilik (5) kilometroluk Pik boru döşeme si işi beş bin seksen liraya Ali Nuri Örtaklara ihale edilmiş ve işe başlanmıştır, Çorumda iyi Bir Doğum Evi Çorum, 17 (Özel aytarımız bildiriyor) — Çorum doğum evi bu mntakanın büyük bir ihtiyacını karşılamaktadır. Zaman geç- tikçe, doğum evine karşı halkın rağbeti, alâkası artıyor. Yalnız Çorum değil, Samsun, Yozgat, Amasya ve civarı halkının da ihtiyacına cevap veriyor. Doğum evi baş doktoru Şemseddin, evin ilerleyişi üzerinde çok müessirdir, Konya Ovasının Sulanması Konya, 17 (Özel aytarımız bildiriyor) — Sarı suyun Beyşe- hir gölüne akıtılması için lâzun gelen (90) bin lira Ziraat bakan lığından Konya ziraat bankasına gönderilmiştir. Paça geldiği için,/hemen çalışmalara başlanacaktır, Domuz yerine Adamı Vurmuş Nazilli, (Özel aytarımız bildiriyor) — Manastır köyünden Mustafa Süleyman oğlu evvelki akşam domuza ateş ederken Çifte arkadan-patlamış, her iki, na sebebiyet vermiştir. Yaralı y nesihe kaldırlârak tedavi altına alınmıştır. Silivride Spor Klübü Kuruldu Silivri (Özel aytarımız bildiriyor) — Son zamanlarda Silivri de de spora çok ehemiyet verilmeğe başlanmıştır. Bu yoldan olmak üzere bütün Silivri gençlerinin iştirakile Si livri spor namile bir klüp kurulmuştur. Klüp reisi Şerafeddin ve genel sekreteri Abdullahın çalışma - İari ve halkın da spora karşı gösterdiği yüksek alâka yüzünden bu klüp günden güne faaliyetini genişletmekte ve yalnız Silivri- nin değil civar köylerdeki gençlerin dahi spor ihtiyaçlarını kar- şılamaktadır. No. 92 YOSMA:! Etem İzzet BENICE — ÖFEfE.. ne lâkırdı anlamaz adam oldun!.. Diye yataktan fırladı, aşağıya indi, Doktor karyolanın başın- da diki'e kalmıştı. Genç kadm söyleniyordu: — Öyle ise niçin odalarımı- zı, yataklarımızı ayırdık?. Fazıl da bu yasağın kendisi- ne getirdiği yüklere dayanık - sızlığından taşan bir kızgmirk- la: , — Yataklarımızı ayırdık. sa doktor öpüşmeği de yasak etmedi ya.. Dedi ve ilâve etti: — Ben bu yasağı kaldıraca- ğım. Yine bildiğim gibisini ya- pacağım. Yatak odamızı da yi- ne buraya taşıtacağım!, Güney: mek istiyorsun.. nuşuyordu: drk. Yine kurtulamadım, madı. arkasından yürüdü: çıyorsun?. mağa çalışarak: gidecektim, Dedi ve sözüne uladı: — Galiba senin yaşamağa is- teğin kalmamış. Kendini öldür- | Diyerek odadan çıktı ve çı - karken de dilinin altından ko- — A.. Yatak odalarımızı ayır- Ne yapışkan adam oldu. Baştanba- şa sinir. Artık çekilir tarafı kal- Güney odadan çıkarken Fa- zıl yine onu Özgen bırakmadı, — Karıcığım, benden mi ka- Güney dişlerini sıka sıka, fa- kat görünebildiği kadar şen ol. — Nereden de bunları aklına getiriyorsun Fazıl. Sen gerçek- ten çok şinirli oldun.. Banyoya — İstemiyorsan gitmiyeyim? Maraş bir lise istiyor! riyor) — Maraş orta mektebi her yıl daha fazla kalabalıklaşıyor. Fa- kat maalesef burada bir lise olma. ması, birçok genclerimizi uzak vi - lâyetlere göndermek mecburiyetin- de kalıyoruz. 200 den fazla Maraş lı başka vilâyetlerin liselerinde tah sil etmektedir. Maraşta bir lise &- çılması icin, Maraş saylavlari ve kültür direktörlüğü hükümet nez - dinde teşebüsler yapacaktır. İİ İİİ Silivride yangın Silivri, (Özel yor) — Ayın 16 sında Silivrinin aytarrmız bildiri- Selim paşa köyünde bir yangın ol- muştur. Yangın köy muhtarı İbra- himin samanlığından çıkmış ve muh tarım €vi tamamen yandıktan sonra başka yere sirayet ettirilmeden sön dürülmüştür. Yine ayni gecede Si- livrinin Sinekli nahiyesinde bir or- man yangını olmuşsa da yangın ye- rine yetişen jandarmaların ve bil- | hassa kaymakam Demirtaşın gayre- tile söndürülmüştür. ————— İKÜÇÜK TELGRAF İ HABERLERİ || © Ordu, (Tan) — İlimiz Spor Yıldız takımı bir msç yapmak üzere Rize Halkevi takımının çağrısı üze - rine Rizeye gitmiştir, İ © Ordu, (Tan) — Yeni fındık ürünü üzerinde büyük çalışmalar vardır. Havaların iyi gitmesi dolayı- sile harmanda bulunan fındıklar fab- rikalara gönderilmeğe başlanmıştır. © Balıkesir. (Tan) — Halkevi spor | kolunun yaptırdığı tenis kortu ile Evin yeni getirttiği sesli sinema ma- kinesinin açılış törenleri yapılmıştır. | © Adapazarı, (Tan) — Adapaza- | rr Uray ve şarbayının bayındırlık işlerindeki verimli çalışmalarından biri de inşasına karar verilen hal dır. Meydan haline getirilen eski mezarlıklardan birinde (şarın ihtiyacı ile mütenasip hal binasının inşası eksiltmeye konmuştur. İhale edilir edilmez yapılmasına başlania- caktır. denberi çok şiddetli sıcaklar devam yor. Sıcaklık gölgede 36 dir. Çiftçi iki aydanberi mubtaç olduğu yağmuru bekliyor. * Maraş, (Tan) — Burada mec» buri tahsil kanunu önemle tatbik 6- diliyor. Bütün ili tahsil çağındaki çocukların mektebe gitmelerini te- min için tedbirler alınıyor. Çocuk- larını mektebe göndermiyen aileler cezalandırılacaktır. * Maraş (Tan) — Maraş elektri- | ğe kavuşuyor. Uzun yıllardır karan İckta kalan şehrin elektrik şebekesi | ve fabrikası geçen gün bir şirkete İ ihale edildi. Yakında Maraş elek - triğe kavisacaktır. m Nüfus sayımı hazırlıkları Yeni nüfüs sayımı için Vilâyet mer | ker bürosunda çalışacak snemur ve daktiloların seçilmesi işi bitmiştir. | Yeni memurlar bugünden itibaren çe | lışmağa başlayacaklardır. Bugünden itibaren A cetvellerinin doldurulms- sına başlanacaktır. —— . Fındık rekoltesi iyi Bu yel fendek rekeltemiz çok İyi- dir. Fiyatlar yüksektir. Almanya ve Çekoslovakya çok fındık almakta » | dırlar, Yetişen fındık iç olarak 359 bin çovaldan fazladır. Bu fındıkla. | Tın, memlekeitmize on milyon lirs- İk döviz girmesine İmkân bırakaca- ğı umuluyor. Ve geriye döndü: — Haydi biraz oturalım. Ve içeriye girerken soruyor- du: — Benden hiç ayrı kalmak istemiyor musun kocacığım?. Doktor yüzünde hem içinin | sızılarını, hem de karısının bu sorusundan duyduğu şenliği bir- leştirerek cevap verdi: — İstemiyorum karıcığım, istemiyorum. Bu gece, sana inan olsun hiç uyuyamadım. Sabahı dar ettim. Doktorun yüzündeki çizgile- rin bir eşini de hemen kendi yü- züne veriveren Güney: — Ben de öyle kocacığım. Bu gece hiç uyuyamadım. Sabaha karşı bir parçacık dalmışım. Dedi, sesini titrete titrete: — Ah kocacığım, bilsen has- telığına nekadar üzülüyorum. Sana bir şey duyurmamağa ça- TAN MEMLEKETTE TAN Malatya Köylerinde Tifüs- Maraş, 17 (Ozel aytarımız bildi. | susta birçok faraziyeler vardır. Başlı calar: şunlardır 1 — Doktor Forbes, 1860 da Lon- drada neşrettiği (The History of chess) adlı kitabında Şatranc'ın zama nımızdan 3000 yıl evvel Hindistanda doğduğunu yazmaktadır. nında akademide verdiği söylevde T- | ranlılarıp bu oyunu Hindistandan ge tizdikleri fikrinde bulunmuştur. (fil oyunu) adımı ver yunu, altıncı yüz yılda Hindistandan aldıklarını kabul etmiş lerdir. 4 — Platon, Musa zamanında bilin diğini yazmakta, bazı kimseler de bu oyunun icadını bu peygambere atfet- mektedirler, 5 — Birtakımı da bu oyunun Mi- | ranç bulunması. bu oyunun Miserlr. lâddan dokuz yüz yıl evel Yunanlı Palamöde tarafından icat o edildiğini söylemektedirler. 5 — Mesrda son halriyatta şat - ların icadı olduğu zantunı da uyan - dırmaştır. Bununla beraber, ekseriyet, bu 0- yunun *Şatranç” adiyle Hindistanda ve Hintli Sissa tarafından icat edil. diği yolundadır. Sissa bu oyunu icat ettiği zaman çok hoşlanan efendisi kendisini mü- kâfatlandırmak istemiş ve ne diledi- gini sormuş. Sissa mükâfat olarak Şatranç tah. | tasının birinci hanesine bir, ikincisine iki, üçüncüsüne dört, dördüncüsüne sekiz, beşincisine onaltı... kısacası alt mış dördüncü haneye kadar, bir evel ki hanede bulunanm bir misli olmak üzere buğday tanesi koymak suretile toplanacak bi buğdayların kendi- sine verilmesini istemiş. Efendisi, Wk bakışta ufak görlinen bu isteği kabul etmiş, fakat sonra- dan öğrenmiş ki, bunu yerine getirme ğe imkân yok: Çünkü memleketinin bütün buğdayları bunu yapmağa ye- tişmemiş. Sissanın dileğini yerine için kendisine : 18.446.744.073,709,551.615 getrimek ssa'nın İcat ettiği Şatranç, Garbe geldikten sonra. esasını muhafaza et mekle beraber, bazı değişiklikler yapı larak, son şekline getirilmiştir. Şatminç ve batı: Batrda ilk arsrulusal satranç turnuvası 1575 de Madridde ikinci Filibin saraymda zömanın dört meşhur oyuncusu ara» «ında yapılmıs ve Italyan Leonardo- nun gelibiyetile bitmiştir, Arsrulusal müsabakalarm yeni dev ri 1851 de Londrada yapılan büyük turnuva İle başlar, Bu turnuvada bi- rinci mükâfatı Alman Pedagoğ A- dolphe Andersen kazanmıştır. Batıda şimdiye kadar gelmiş geç - miş şatrancçıların en mükemmeli A. merikalr avukat Paul Morphy olmuş tur. Morphy'nin üştatlığı herkesçe tasdik edilmiştir. namak” tabiri çok patlak ve bilgili bir oyun hakında yapılacak en bü- yük medihtii ——— ————— Evkaf genel direktörü İstanbula geldi Evkaf gene! direktörü Fahrettin, Ankaradan şehrimize gelmiştir. Fahrettin burada yeni kurulacak Evkaf bankası hakkmda tetkikler yapacaktır. Vakıf paralar müdürü Fahrinin de, Evkaf genel direktör muavinliğine tayin edileceği söy - lenmektedir. bu sızıdan parça parça el Çok üzülüyorum, çok sinirleni - yorum, çok dağınık ve akılsız olmağa başlıyorum. Bu önüm | tüm böyle sürer giders- belki de kısa bir zaman sonra ben de se- nin gibi . iâcağım!, Karyolanın kenarındaki şez- longun Üzerinde oturuyorlardı. Fazıl, genç karısının içindeki sızıyı inliyen sesinin kulakları: na doldurduğu bu sözleri işitir işitmez gözleri yaşla doldu: — Sen de böyle söyleme ka- rıciğum. Beni bütün bütün üzer, hasta edersin, Dedi ve içten gelen çok sa - mimi bir duygu ile sözüne de- vat etti? — Karıcığım, ben gençliği- nin son birikintilerini birden harcâyıveren birisi oldum. Yaş- b olduğumu, yıpranmış olduğu- mu, hasta olabileceğimi hiç dü- ışıyorum ama, en doğrusunu öylemek lâzım ki, ciğerlerim şünmedim, Bir atımlık barut gi- bi birden alev aldım, birden Şatranc'ı icat edep kimdir? Bu hu- | 2 — Fröret. onbeşinci Louis zama | HAYVANLARIMIZ 1 19-8 935 —— ISLAH EDİLİYOR © Sultansuyu Harası Çalış-. maları Önemle ilerliyor Heranın en güzel Malatya, o (Hususi muhabirimiz. den) — Malatyaya 27 kilometre u- zaklıkta bulunan Sultansuyu harası 929 yılında Aziziye mevkiinde ku. rulmuştur. Daha tesellim müâmele- 8i biter bitmez ot ambarından Çi. kan bir yangın sonunda temamcn ya- nan hara bu kış içerisinde dört bin lira gibi az bir para sarfile büyük ve modern bir sistemde yeniden ya- pılmıştır, Bina bir direktör, bir At cılık Uzmanı çalışma odası, dokuz büyük, dört ufak, işçiler o ve banyo ösirelerinden mürekkeptir. Üç kısrak ile açılan hara atcılık, sığıtcılık, ko- yunculuk, tarım olmak üzere dört kolda ibarettir. Bu kolların A kıs- mı islâh B kısmı ise gelir kollarını teşkil eder, 1 — Atçılık kolu — Bu kolun bü- tün gayesi cins ve güzel at yetiştir. mektir. Halkın elinde dejenere olmuş atlara haranm asıl atlarının kanları- nr vermek süretile kan dereceleri yükseltilmektedir. Hara bu gayesine pek kısa bir zamanda (o ulaşmıştır. Bu kolun hayvan mevcudü 85 baş tan İbaretti, Bunlardan On iki bas ! #af kan Arap aygırı yirmi bir başı da saf kan Arap kısrağıdır. Diğerleri, Ise muhtelif doğumlu dişili erkekli damızlık taylardır. Aygırlardan yal niz üç başı hara kısraklarına tahsis edilmiş diğerleri ise halk hayvanatı- na verilmiştir. Malatya ve ilçelerinden her yık Ha- hadetnamesi verilmektedir. Bu yıl halkı teşvik için bir hayvan sergisi açılacak ve istenilen a göstereceklere mükâfat verilecektir. Harada kısrakların doğurmaları için icap ederse suni sıfat yapılmakta ve bu sayede yıllardanberi doğurmuyan kısraklardan tay alınmaktadır. Büra- da en güzelirk evsafını gösteren tay- lar geçen yıl İraktan getirilen ay- gırlardan elde ( edilenlerdir. Kısrk- lardan bu yıl yüzde 76 nisbetinde çok güzel: taylar alınmıştır. Haranın tohumluk ( aygırlarından birinci seklavi aslen çok temiz olup Bağdat ve Bombay yarışlarında bi- rincilik kazanmıştır. iri Sultansuyu harası at yetiştirmek için çok müsait arazi ve bilhassa A- rap ırkı İçin le emsali bulun- maz bir iklime maliktir. Bu muhitte yetişen taylar gayet güzel neşvüncma bulmaktadırlar. 2 — Sığırcılık — Bu kol haranın gelir kısmını teşkiletmektedir. Yav- ru ve süt satışlarile elde edilen hasi- lüt atcılığa sarfedilir. Sığır mevcudü 100 baştır. Irkları Karacadağ'dır. 3 — Koyunculuk kolu — Bu ko- Tun vazifesi de gelir temin etmektir. Koyunlar Salyurt ve Osman dede mevkiinde yaz kış kalırlar. Bunların yün, et, süt ve yavrularının satışın- dan elde edilen gelir islâh kısma sarfedilir. Sal Yurttaki yayla bu ko- yunların daha (fazlasını beslemeye müsaittir, Koyunların ırkı Akkara- söndüm. Şimdiki sızlanışlarım, atılışlarım, seni rahat bırakma: üçlerinden değil, Hkn geliyor. Bu boz- gun durdurulamazsa beni en kı- hayvanlarından bir Arap aygırı mandır. 4 — Tarım kölu — Bu kol damis* lk hayvanların yem ve ot “ihtiya” cını temin eder. Hara yalrız hayvan yetiştirmekte değil tarım işlerinde de köy ve kasabalara nümune olmak” tadır. Tarım kolunda en fazla yon” catılığa önem verilmektedir. İlara fidanlığında da yirmi binden fazlâ meyveli ve meyvesiz ağaç “yetiştir” miştir. Bu yıl aranın merkez ve işçilef binasının önünde gayet çüzel bir ha” vuz ve park ve bunun iki tarafında da Manej ve mania şlanları vücude getirilmiştir. Bunlardan başka kışıd hayvanların temiz havalardan istila de etmesi için dört padok yaptırıl miştir, Hatanın bir de muntaram cozanesi vardır. Kurumun ulak sistem bir su“ ni sıfat laboratuvarı mevcuttur, Su“ Bi sıfata tatbik edilen © usul kısrak pirezervatif usulüğür. Haranm elinde elli üç parça köy © olmak üzere iki yüz bin dönümden fazla arazi vardır. Bu yıl bu arazinin © bir kısmı halka verilmiştir. Haranın elindeki mümbit topraklar temame sulandığı taktirde güzel çayırlar, me* © talar vücude getirilir, Haranın Ticak yazı namile aynca elli altmış bin dönümlük bir arazisi daha vardır. Müstakbel programa göre burada gayet büyük bir İnekhas De Yalnız bunun yapıl tasına bağlıdır. Akçadağ ilçesinin merkezi olen © Arga'da büyük bir aygır deposu ya” pılacak ve buraya yüz altmış aygıf konacaktır. Haranm İşyar ve işçileri için yi“ mi dört ev de yapılacak ve bara İŞ” yarları ile köylü çöcukları için bif de ükokul açılacakzır. i Malatya İlhayı İbrahim Ethem A* kıncı da haraya karşı yüksek bir &“ Yâka göstermektedir. Haranın önüm © den geçmekte olan Mala Akçadağ yolu sarr o hastakklar o noktasmdsi | menedilmiş ve bunun yerine harada bir kilometre uzakta nyeniden bir yol yapılmıştır. Haradan Akçadağ Dur” ına kadar da ayrıca bir şose yapt” * | rılmıştır. —— Gene bir çayır tutuştu Son günlerde çayır tutuşmalii çoğalmıştır. Dün de Yeşilköy P fabrikası civarındaki çayırlık #6” tuşmuştur. Ateş, gezmek için çağ” ra gelen halk tarafından görülesi ve hemen itfaiyeye haber verile tir. İtfaiye uzun çalışmadan ateşi güçlükle söndürmüş, fakat © peyce o yanmaktan kurtarılan? mıştır. Zabıta tahkikata başlamı#' Çayırın, söndürülmeden atrlan < cıgaradan tutuştuğu tahmin . mektedir. rine döner.. ? Dedi, İçli, titrek, agülü sesle sözlerini sürdürdü: — Karıcığım, sana doyma” seninle uzun ii seni iyice içime sindirmek için pir zaman Yi sa bir zaman içinde ölüme ka- dar götürebilir, Bunu çok iyi bi- liyorum, Kendim de doktor ol- duğum için başka hekimlerin demesini beklemeden bunu bil- meli, ona göre kendimi kullan. malı idim. Fakat, yapamadım. Güney. birden Fazıl'ın sözünü kesti — Hâlâ da yapmıyorsun?. — Evet yapmıyorum. Bu sa- bahki halim de bunun en güçlü bir belgesi, Fakat, ne yapayım, elimde değil, Hastalık. — Ama, işte, hastalığı yen- melisin... Doktor boynunu büke büke tesellisiz bir söylenişle: — Evet yenmeliyim. Belki iyileşirim, gücüm, sağlığım y3- çok yaşamalıyım. Bunu isti rumi, t bu isteğimi — Ondan hiç korkma Dedi, ilâve etti: beli” den sonra da yaşıyacaks” ei Doktor karısının gözleri w — O e demek? Geçen Sen de sen-böyle söyledin. ne sonra yaşamanın 3 Diye sordu. Güney . yordu, Hem de gali ka” tıla,. çok ” Â va) gi . Güney, çok şen, çok tatlı? — Benimle beraber deri ne baktı, baktı: gör oluyor? 5 gülü ne vE pif gülüşle, Fıkır fıkır. — Belki sen benden 5 |Arkasi