8 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

8 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

—5 it masını Mene "Akdenizde İtalyanların her- hangi bir çarpışma karşısında neler yapabileceklerini, bilhas- sa İngiliz donanmasının bir ha- reketi karşısında mukabil İtal- yan müdafaa veya taarruz plâ- nının ne olabileceği günün düşü nülen meselelerinin en mühim- lerinden biridir. Acaba İngilte- re bir abloka ilân ederse İtalya- ne yapacak? Modem İtalyan tahtelbahir - lerinin harp kabiliyetleri henüz tecrübe edilmiş olmamakla be- raber güçlü birer silâh gibi kul- lanılabilecekleri hatıra gelmek- tedir. Tabii İngiliz anavatan fi- losünun delişetli ve yepyeni cüz'ütamları karşısında İtalya - nım ağır gemilerle kılasik bir çarpışmaya kalkişacağını kim se tahmin etmemektedir. Geri - ye İtalyan muhriplerile son sis- tem İtalyan kruvazörlerinin ha- reketleri kalıyor ki Akdeniz İn- giliz amiral lerle boğuşmakta güçlük çek- meleri veyahüt bu kruvazörlerin toplu bir hareketle avlanabile - cek şekilde kuvvetlerini dağıt - ması da hatıra getirilemez, halde İtalya yalnız deniz ve ha- va kuvvetlerine güvenerek mi İngiltere ile yüksek konuşmak- ta devam ediyor? Nevyork Times gazetesinin verdiği bir habere bakılırsa İtal- yan erkânı harbiyesinin birçok ihtimallere karşr evvelden hâ- zırlıklarda bulunduğu anlaşılı - yor. Bu haber şudur: “İtalyanların Pontelarya ada sında ilân ettikleri örli idare şiddetle tatbik edilmektedir. İn- giltere için Akdenizde Malta adası ne ise İtalya için de Pon- telarya öyle bir kıymet almıştır. Ö'derecede ki buna İtalyan Mal tası adı verilmektedir. Buraya dayanarak İtalyanların Akde - nizdeki İngiliz kuvvetlerini iki- ye ayırabilecekleri, yani İngiliz- | lerin bir donanma toplanması yapmalarına mâni olacakları söyleniyor. Pontelarya adası Sicilyanın 112 kilometre güneyinde, Malta nin 20 kilometre batı kuzeyinde ve Tunusun 23 kilometre yaki- nindedir. küçük ada Akdenizin en dar ye- rinde ve tam Tunusla Sicilya a- rasında bulunmakta ve Akdeni- zin bir tarafından diğer tarafma giden gemilerin geçtikleri biraz genişçe bir boğazı göz altına al- mış bulunmaktadır. Pontelarya adasının son dere- ce tahkim edildiği ve yapılan — ' nin bu kruvazör- A Demek oluyor ki bu| | etihküimlera ei modern silâh. İllar tabiye edildiği, bilhassa son İ sistem uzun menzilli şahil ba - İ taryalarının boğazı mükemme « len dövebileceği söylenmekte - dir. Mısırda İhtiyat Tedbirleri Kahireden Petit Parisien gazetesi ne yazılıyor: Kahire halkı Aduanın bombardıman edildiği haberini tam bir sükünet içinde aldığı sırada, Mr- sr ve İngiltere hükümeti Misirın müdafaası için alınacak tedbirlere sür'atle devam ediyorlar. Hükümet, İ başlıca vilâyetlere, bir barp zabrtasr şeklinde mühim ordi İrezeleri gön dermeğe karar vermiştir. Birinci des recede bir sevkülceyiş noktası olan Gharbictı vilâyetinin müdafaası işle- rine bir kat daha kermi verilmiş ve dün Marsamatruk'a mühim mikdarda İngiliz askeri yerleştirilmiştir. Fa - kusta ve Filistin yolu üzerindeki çöl- de bir tayyare üssü teşkil edilmiştir. Garp budutlarında siperler kazılmış, | birçok yerlere tayyare topları yerleş- | tirilmiştir. Askere, çölde, su tedarik edebilmek için büyük hacimde ve son modelde sahrınç kamyonları işletil - meğe,başlanmıştır. İtalyanların Sol lum havalisinde hudutların uzunlu. ğunca mühim istihkâmlar yaptıkları baber alınmıştır. Bu istihkâmlera tanklar ve zırhlı otomobiller yerleş- tirlimiştir. İtalyanlar her gün gece manevraları yapmaktadırlar. Matbu - at, karargâhlarda ve tayyare meydan: larında çalıştırılan 300 kadar İtalya na, İngilizler tarafından izin verildi- gini bildiriyor. Dün hususi bir tren TAN alya, ingiltereye kafa tutarak Akdenizde hükmedebilir mi? Akdenizdeki İngiliz Donanmasının Tek Noktada Toplan- deceği Söylenen Bir Ada: Pontelârya ! İ deniyetleri bakımından önemi son de Süveyş kanalında dolaşan bir Italyan tahtelbahri Akdenizde, Lavalet'de toplanmış mühim mikdarda İngiliz askerini Sü- veyşe getirmiştir. Adventure gemisi gelerek limanda demirlemiştir. Port Saide çıkan 27 İngiliz Sübayı ve 400 asker Kahireye gitmişlerdir. Bütün yüksek memurlar ve Mesr hükümeti nezdinde bulunan müşavirleri geri çağırılmışlardır. Sü- veyş kanalı tarafından reşredileri bir istatistiğe nazaran 1 Eylâlden 25 Ey- İhle kadar kanaldan 170 bin Italyan askeri geçmiş ve bunlardan 600 bin lira resim alınmıştır. Yarın 800 İtal yan gönüllüsü Eritreye gidecekler- dir. Geceleyin dört asker, toplar, cep- hane ve birçok kamyonlar İskenderi- yeye çıkarılmıştır. İtalyanlara boy » kot yapılmasına dair rumca yazılmış birçok propaganda kâatları Yunan or- ta elçiliğine gönderilmiştir. Hükümet Akdeniz Gerginliği ingiliz Siyasasında Hiçbir Değişiklik Olmıyacak Londra, 7. A.A, — Reuter a&- Jansının diplomatik — aytarının kaydettiğine göre, İngiliz si- yasasında hiçbir değişiklik yok tur. Habeş İmparatorunun mu- vafakati almmadıkça, Habeş meselesi için herhangi bir ko- tarma yolunun nazarı dikkate alınması kabil değildir. Bugün İtalyan-Habeş davası, Uluslar Sosyetesi elinde bulun- duğuna göre, İngiltere hükü- meti, Akdeniz'deki ihtiyat ted- birlerini geri almak hususunda hiçbir şey yapmayacaktır. Bu ihtiyat tedbirlerinin geri aln- ması, ancak Uluslar Sosyetesi- Ingiliz donanmasının görünüşü Ingiliz | İ ve lâzümgelen tedbirleri almıştır. Tn- giliz fevkalâde komiseri Kral tarafın- dan kabul edilmiştir. Arapça gazete- ler fevkalâde komiserin hükümete bir ini ve hükümetin buna ce vap vereceğini yazıyorlar. | Siyasal durum Vafd fırkasında gö- rülen ayrılıklar dolayısile nâzik bir | şekil almıştır. Üniversite gençliği tas rafından yardım gören ve hükümete ve fırka reisi Nahas Paşaya muarız bir vaziyet almış olanı başlıca İleri ge- lenlerden bir zat fırkadan çıkarılmiş- tır, Başlıca Arap organları İngiltere ile Mısır arasında bir andlaşma yapıl- masını muhtemel görüyorlar, Fakat İngiliz fevkalâde komiserinin mevsim siz olarak avdeti iç durumun aldığı şekilden ve muhalif gazetelerin şid- getli neştiyatırnıdan ileri geldiği kana- siyasanın sonucu olabilir. Emin olmalıdır ki, İngiltere bükümeti, nekadar küçük mik- yasta olursa, bir Uluslar Şos- yetesi hâreketinden ziyade bir İngiliz hareketi gibi görünecek i ayacaktır. hiçbir şey yapı ği teklif hakkımda diyor ki : “ İngiliz dış bakanlığı Mussolini- nin tekliflerini takdir etmekle bera- ber, Akdenizdeki süel tedbirlerin ge- ri almması hususunda İtalya ile hem- fikir değildir. Bugünkü şartlar içinde İngiliz tedbirleri her hususta idame olunmaldır. ,, v eN Kızıldenizdeki harp gemileri | den ilk sonuçları şi Türk geneloyuna ve cihan ilim alanı | £ İ Da sunar: | 8-10.93$ af TARIH KURUMUNUN BiLDiRiSİi Hafriyat Tari Ankara, 7 (A-A.) — Türk tarih kurumu genel sekreterliğinden: Türk tarih kurumu Alacahöyükte yapmakta olduğu hafriyatta elde edi- ya İksa bildiri ile 6-10-1935 cumartesi günü Kültür Bakanı Saffet Arıkanın başkanlığı al- tında asbaşkan Bayan Afet ile Hik- met Bayur, Muzaffer Göker, Yusuf Ziya Özer, Hasan Fehmi Turgal, Saf fet Engin, Faik Reşit Unat ve Anka- ra oz İisesi tarih ve coğrafya öğret #menlerinde mürekkep bir heyet ile ku rum tarafından Alacahöyükte yapı - lan hafriyat yerine gidildi. Yerköyde trenden inilerek otomobillerle Yoz - gat, Alaca ilçesi üzerinden Alacahö- yüke varıldı. Kendi mıntakalarında he yete katılan Yozgat ve Çorum ilbay« ları da beraber idiler, Alacahöyükte Dr. Hamit Koşay ve arkeolog Rem- zi Oguzun idaresi altındaki hafriyat heyeti ve halk kurum üyelerini karşı» ladı, Bir buçuk aydır sabir ve metodla hafriyatı idare eden heyeti araştırma ları sırasında bugüne kadar Anadolu hafriyat tarihinde rai şifler yapılmıştır. Höyüğün, nisbeten, en alçak yefin de ve daha önceki araştırmalarda ba anan Sfenksli kapıların hemen mih- verinde seçilen deneme hafriyat ye - ri, daha üç metreye varmadan Turo- va 1,2, Alişar 1 ile yaşıt eserlerin bol luğu ile dikkati çekmeye başlamıştır. Höyüğün yaşın: ve kültür tahaka- ların: belli etmeye çevrilen bu ilk a- raştırmalar bölgece hemen ilimsel 80 nucunu Vermiştir. Halbuki 6 metre ile G'metre 25 san tim arasında meydana çıkarılan ve tanı rılaştırılmış bir hükümdara ait olma- sına inanılan iskeletli mezarda ele ge çen hazine, Anadoluda Eti ve Proto- Etilere git olarak hiç bir yerde ele geçmemiş bir zeniginliktedir. Bunun ırkımızm tarihi ve Anadolunun ilk me nmamığ ke - | rece büyüktür. Eserlerin beğini, güneşe İbadeti eden Tunçtan Süre güneş kur- rıca yine tunçtan yapılmış bir geyik heykelciği teşkil etmektedir. | Kurslar, içerileri hendesi bölümler» le dilim dilim görünen sade veya alt yanlarında çifte öküz böynuzu, ya - hut kenarlarında çiçekler üzerine oturtulmuş kuşlar bulunan değirmi €- serlerdir. Birisi dört köşe olup için- deki nakışlar bugün kurvagame “İx- dür, i Tunç eserlerin diğer ikisi eski Me- | zopotami edebiyatında sık sık görü- len evreni andıran bir daire içinde üçer hayvanlık gruplardır. Dairelerin birisi sade bir buçuk olup çevresinde dokuz çift öküz boynuzu dizilmiş ve himizde Eşi .Görülmemiş izler Bulundu | ber çiftin arasına beşer yuvarlak yap” raklı çiçecikler oturtulmuştur. Bur daki üç hayvandan ortada buluna ii ve muhteşem boynuzlu bir geyiği arka tarsi ş pars,yit hut'da alarıdır.Öreki gruptaki hayvsf ların örtaya geleni iri geyik olup ikİğ yanına geleni de yavruları zannedif” mektedir. geyik heykelci; kezli dayrelerle o beneklidir. Boynüğ “Chevrons” la süslü, batan göz üsü tünden aşağısı altın maskelidir. Bü tunç eserlerin hepsinin bir yere çit kılmak üzere çatallı sapları vardır. an ““Votif” dört mızrak ucu, kanca — ki tavuk veya ör dek cinsinden bir hayvanın ayağın& da hatırlatıyorlar üç tane çam büyük iskeletin — takriben 150 veyâ 190 santim uzunluğunda — göğsünü kaplıyan sirhle gömlek ayrıca anıl maya değer. Fakat, ayni yerde ve derinlikte bulunan altın ibrik ve bugünkü yüle sek ayaklı şampanya © kadehlerinin iğ modern örneği olan altından şampan ya kadehi, biçimlerindeki incelik, ü- 0 zerlerindeki, nakışların son derece önemli ifadesi, bele altın ibriğin göv- desinin toparlaklığı ile âğznm enlic& bir kuş ibizini andıran özelliği, asıl ve menşe bakımlarından eşsiz bir dex ğerdedir. Ele geçen bir altın O âsâ topuzu somdur, üstünde düğme biçimli süs lerle büsbütün özel (bir biçimde ve değtrdedir. Bunlardan başka bir “pectoral” & veya bir gerdanlığa ait bulunmalart muhtemel birçok altın süs ve taneler İncelikleri, çocukları ile bir güzellik yekünu yapıyorlar, Mezarda bunlarla birlikte çok gü- 2e) bir seramile kâse, Diorite'den bir saplı mühür, bakırdan bir sadak bu- Tunmuştur. Mühürde üzerinde eğri gagalı iki uçan kuşun pençeleri altın- da Dişmiş hir tavşan resmedilmiştir. Şöyle toptan bakılınca aklımıza süse, kiş, ur,kuban, maykop, mohen- codaro ve anar”, getiren, Etilerin bil- yük güneş tanrıcası arenna'yı düşü düren, böylece bundan beş altı bin yıl önceki çağa kadar derin ir tarih izl açan bu essiz çok güzel ve çok önem- li hazineyi takdir ve sevinçle gözden £ geçiren kurum Üyeleri, hafriyat heye tini candan kutlulamış ve değerli bel göleti Atatürk'e arzetmek ve müze de teşhirisi temin eylemek üzefe An karada Çankayaya getirmiştir. Ora- Başbakan İnönü tarafından tetkik ve takdir olunmuştur. Kültür Bakanı, Türk tarih kurumu ve hafriyatı idare eden Türk aşkeoloz ve üyeleri teb- rik edilmişlerdir. Hafir mevsiminin sonuna kadat &- raştırmalara devam edilecekti; italyan ordusunun sinin Portsait'den aldığı bir habere göre İtalyanın Kzldenizde (25 harp gemisi bulunmaktadır. Bunların biri Toronto kruvazörü ve dördü denizal- & gemisidir. Öbürü küçük torpidolar , Kanal kapanmıyor kumpanyasmın kö” selesini incelemekt? olduğu hakkındaki haberler, lanmaktadır. Direktörler, bugünkü aylık top” Jantılarında mütad işlerle meşgul o” iğ