23 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

23 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

em ? iIK tesir — Ben zaten onun ne ciğeri beş para etmez bir adam olduğunu, daha Ilk günden anlamıştım, Dedi. Onu bana arkadaşlar bir gün yol üzerinde tanıtmışlardı. Onun kendine uzattığım eli sıkmak için bir eldivenlerini çi- karışı vardı, çıldıracaktım! Bu bana bir tramvay bekliyormuşum gibi uzun geldi, haydi neyse kabahati eldivenlere yükliyelim. Fakat bu kötü eldiven- lerden çık çıka nihayet benim boşlukta sallanıp duran elime hiçbir özür dilemek sıkıntısma girmiyen lâkayt, boş bir eldivenden daha cansız bir el mamiyle bunun aksi idi, Mecnunları Leylâlara düğümliyen İlk tesirin daha kaç bin türlü tecellisi var. İçimizde nekadar: tik rahiyatçılar var. Bir İnsandan alacakları İlk tesiri bir çift masum gö- xe bırakanlara böyle bir suhl soranlar da var: — Ya o adamın o gün gözlerinde kara bir gözlük varsa? Insan oğlunu pabuçi , kulaklarından, kravatınm düğümünden, ne bileyim ben, tırnaklarmdan ilâh... anlamak, bana çöpçüler cemiyeti rei- sinin modern şehir nasıl olmalıdır? mevzuu üzerinde vereceği konferans kadar gülünç geliyor. İnsanlardan aldığımız ilk tesirin hissesine de ekseriya, düşen ya bir tırnak, veya bir çift burun deliği veyahut da deminki mağrur arkadaşa bir parça geç uzatılan bir el düşmüş oluyor, Ve biz Insan denilen bu bin meçhullü muadeleyi ilk tesirin kavrıyabildiği bir tek malümla halletmeğe kallayoruz!. © BEDRİ RAHMİ Memur şansı Dün akşam tramvayda !ki kişi ko- nuşuyorlardı. iyi soğudu, — Şaka maka hava yağmur da yağıyor . — Tabif: Sittelsevir, kapıyı çevir. — Boş lâf onlar, Ne Sitteisevir, ne caddeikebir! Sadece şanssızlık: Çün -| kü yarın kapalıyız. Bütün tatil gün - lerine dikkat et: Ya sıkı rüzgâr, ya yağmur, yahut ta fırtma! Pek te yalan değil sanki. , Bilginizi Yoklayınız Sorular — Italyadaki meşhur Piza kulesi kaç senede yapılmıştır.” — Birkaç sene evvel filmi yapıl - mış olan Metropolis romanı kimin ese ridir,? — Mayerling filminin kahramam Danyel Daryö kaç yaşındadır ve eyli- | midir.? | İtarife esasların! Sigorta 21 şubat tarihli Tan'dan; “Ofbalide Fener caddesinde Kosti- nin un değirmeninde çalışan Abdül - yahit, dikkatsizlikie elini makineye kaptırmış, baş parmağı kırılmıştır.,, 22 şubat tarihli Tan'dan: “Harbiye mektebi önünde şoför Ih sanm İdare ettiği 387 numaralı oto - mobil, caddeden geçmekte olan Emin ixminde birisine çarpmış başından ve bağağından yaralamıştır.,, 23 şubat tarihli Tan'dan: “Karaköyden Eminönüne gelmek - te olan 122 numaralı Fatih - Harbiye tramvay arabasına binmek istiyen (Alânddin birdenbire düşmüş ve im - dadı sıhhi otomobilile Gümüşsüyü hastanesine kaldırılmıştır... 24 Şubat tarihli Tan'dan: “Fatih, Zeyrekte Şah Huban soka- #mda oturan Darüşşafaka mektebi hademelelerinden Ismail, kendi evi - nin camlarını silerken evin üçüncü katımdan düşerek, ifadeye gayri mük tadir bir halde hastaneye kaldırıl - mıştır... Gelişigüzel dört günlük gazeteleri aştık ve dört tane çıkardık. Gün geçmez ki, ufak büyük bir ka sa olmasam ve kaza, geliyorum diye haber vermez. Tan, okuyucularmı kazaya karşı sigorta ediyor. Tafsilâtmı bugün kıs mı mahsusunda okuyunuz. İntikam Bir zaman evvel zenci boksör Coe Luls'in nakavt ettiği İtalyanların mil 18 ve dev boksörü Karşısma, son gün- lerde de Hayns isminde yine zenci bir boksörden dayak yemiş ve nakavt ol muş. Dün bir sporcular meclisinde bun- dan bahsediliyordu. Birisi dedi ki: — Canım bu Italyan boksöre ne 0- Tuyor böyle? Bir düzüye zencilerden dayak yiyor. Başka birisi cevap verdi: — Anlaşılan zenciler renk yakımlı- Fı dolayısile Habeşlerin İntikamı a- Yıyorlar! Habeş hikâyesi Her milletin kendi mal: olan hikâ - yeleri vardır. İskenderiyede çıkan bir gazetede birçok Habeş hikâyeleri nak lediyor. Bunlardan biri şudur: Zengin bir adam Azraille bir mu - kavele imzalamış. Bu mukaveleye gö re Azral! haber vermeden gelip zen - ginin sanmı almamağı kabul etmiş. Bir müddet sonra adamın bir keçisi, biraz sonra öküzü, ineği, daha sonra karısı, iki çocuğu ölmüş. Birkaç ay sonra da Azrail karşısına dikilmiş: — Haydi canmı alacağım. — Niçin mukaveleyi bozdun. Hal- buki geleceğini bana haber verecek - tin. — Doğru söylüyorsun. Fakat ke - çini, öküzünü, ineğini, karnı, çocuk - Jarmı öldürmekle buralarda dolaştığı mi sana haber vermedim mi? Sen vurdum duymamazlık ettinse bana ne! — Bütün dünyaya en farla yayıl - mış olan kuş hangisidir.” — Dünyada iki yüz altmış beş se-| nedenberi hiç sönmeden yanan ateş | nerededir,? Dünkü soruların cevapları 8 — Ipokraf kimdir 9 o— 468 de doğmuş al ee da tam! sayılan meşhur Yunan hekimi, $ — Almanyanın inşa ettirmekte İ olduğu harp gemileri nelerdir ? C — Yirmi altışar bin tonluk iki, otuz beşer bin tonluk iki, yirmişer bin tonhuk tç zırhlı İle iki uçak gemisi,! on altı krnvazör, otuz altı torpito, kırk denizaltı gemisi, $ — Sağır, dilsizlerin dilini kim &- cat etti ? C — Rahip dö Epe (1712-1789) 8 “Protestan” ismi nereden gel miştir ? © — Protestanlığı kuran Luther'in taraftarları Spire mevlisinin verdiği | kararları protesto ettikleri için bunla ra “protestan — prtestu edenler; wi veiimiştir. $ — Teniste meşhur “Davis” ku- pasını koyan kimdir ? , 0 — Bunu bilmiyecek se ver? Da- vi RR a Bu hikâyenin, Habeşistandan çık- mış olması hazin değil mi? Hakova köşesi | İ İ keiki No, 10 ve 11: Sağ açık Erlih 1 ve sağ iç Kis (dün gelen Hakova bugün saat on altı buçukta Taksim stadmda Fe- nerbahçe İle oyniyacaktır.) mn Tarife komisyonu Yeni üç aylık elektrik ve hava ga 71 tarifesini tesbit edecek olan komis yon yarın toplanacaktır. Elektrik fi atlerinde yeniden on para kadar ten zilât icrası mevzuu bahistir. TAN ŞEHİRDE OLUP BİTENLER Boğaziçi Demiryolu Tenzilâtlı tarife esaslarının tatbiki Almanya, Yugoslavya, Bulgaris - tan ile Şark Demiryolları müşterek hatlarında tatbik edilecek tenzilâtlı imzalamak üzere Şark Demiryolları hareket ve müna- kalât dairesi reisi Antomari ile kon- trol direktörli Kohen Peşteye gitmiş- lerdir. Tarife komisyonu dün orada toplanmış ve verilen haberlere göre esasları tesbit ederek projeyi imzala- Miştir. Diğer taraftan Balkan Antantı E- konomi konseyinin balkanlarda yol- cu, eşya ve bagaj İşleri üzerinde se- yahat edeceklere bazı teshilât göste- rilmesi hakkındaki kararı etrafında da tatbikata geçilecektir. Antanta dahil memleketlerin demiryolları mü messilleri 28 Nisanda 'Lübliyanoda İtoplanacak ve bu kolaylıkları tayin | edecektir. Şark Demiryolları adma iştirak edecek olan hareket ve müna kalât relsi Antomari, Üç gün sonra Peşteden Lübliyanoya gelecektir. Şark Demiryollarınm satm &lm - ması etrafında şirketin idare meclisi Pariste fevkalâde bir toplantı yapa- caktır. Toplantı, 25 Nisanda olacağı için Meelisi idare relsi Bürhaneddin ile azadan Mustafa dün akşam Pari- se gitmişlerdir. Fevkalâde içtimada, satış esasları müzakere olunacak, te- sisat, malzeme ve nakil vasıtalarınm hali hazırdaki vaziyetleri Üzerinde konuşulacaktır. . Alâkadarlardan öğrendiğimize gö- ve, satış işinin hemen tekemmül etti- rilebilmesine imkân yoktur. Devrin ancak Mayıs sonlarına doğru yapıla- bileceği umulmaktadır. Şirkette ha- len çalışan ecnebi şeflerin vazifeleri | devir ve teslim işlerinin sonuna ka- dar devam edecektir. Belediye Hiç damgalanmerş ölçü âletleri Ölçü ve tartıların âyar memurluk» larmca musyenelerine devam edil - mektedir. Bu muayeenler arasıda şimdiye kadar hiç damga vurulma» mış ölçülere tesadüf edilmiştir. Bu gibi ölçüleri kullananlar hakkmda birer zabıt tutulup kendilerinin müd deiumumiliklere ( verilmesi, ancak damgasız ölçülere resm! daire ve müesseselerde rastgelinir İse, bu gi- bi yerlerde sadece bunlarm birer Vis- telerinin yapılması âyar memurluk» larma bildirilmiştir. * Bar gibi eğlence yerlerinde nu - mara yapan artistlerin numaralarını fkmal ettikten sonre halkın araların» da oturmaları ve dansetmeleri mem- nudur, Dün Dahiliye mi lediyeye gelen bir emirde bu yasaj derhal leme bildirilmiştir. * Çatalca kazasının Büyük çekme ce nahiyesine bağlı Bahşayiş köyü - İnün bu nahiyeden alâkası kesilmiş, doğrudan doğruya kaza merkezine bağlanmıştır. * Baki senelerden devren gelen bakaya vergilerle 1330 senesi nihaye tine kağarki bakaya mebaliğin ya tah sil veya tusfiye edilmesi belediye şu- belerine tekiden bildirilmiştir. Göçmen mukavelesi Göçmen nakli için Kalkavan zade vapur şirketile yapılan mukavele mu cibince Mayısm 25 ine kadar 6000 göçmenin getirilmiş olması İcap et - mektedir. Halbuki Sağlık Bakanlığı, ilk vapurun hareketi için henüz e - mir vermemiştir. Birkaç gine kadar daha emir gelmediği takdirde muka- yelenin bu sartmm tahakkuk ettirile miyeceği anlaşılmaktadır. İzmir liman idaresi İzmir limanmın da, İstanbul lima- ni gibi Iktısat VekAletine devri lüzu- mu tesbit edilmiştir. Bu hususta ha- zırlanan proje kanuniyet kesbettiği takdirde İzmir limanı da İktısat Ve- kâletine geçecek ve orası da müsta- kil bir umum müdürlük halinde ida- re olunacaktır. İzmir llmanmda tet- kikat yapmak için İzmire gidecek o- lan İktisat Vekâleti başmüşaviri Fon der Porten bu akşam Istanbula ge- lecektir. Başmlişavir yarın limanda meşgul olacak ve cumartesi günü liman umum müdürü Raufi ile bir - Ukte İzmire gideceklerdir. oförler Araba adedinin tahdidini istiyor Şoförler cemiyeti, piyasaya den otuz lüks taksinin çıkarılması ü- zerine vaziyetlerini uzun uzadıya izah eden bir şikâyetname hazırlamışlar- dır. Bunlar, bir sureti İktisat Vekâle- Vine, diğerini Halk Partisi vilâyet mer kezine, üçüncüsünü de belediyeye ve- rilmiştir. Şoförler, bilhassa işsizlikten şikâ- yet etmekte ve evvelâ 1700 otomobil işlerken bugün piyasada mevcut 500 taksinin bile lâyiki veçhile iş yapama dıklarını isbata çalışarak araba ado- dinin tahdidini istemektedirler. Maarif Lisan tedrisatınd verilecek ehemmiyet Maarif Vekâleti, üniversiteye ge - hekkin vâkıf olarak girebilmelerini temin için orta mekteplerle Jiselerde- İki yabancı dil tedrisatını islah etme- ğe karar vermiştir, Bu cilmleden ola- rak Alman, Fransız ve Italyan mek- teplerindeki lisan tedrislerinin uzul - leri hakkında tetkiklerde bulunula - rak buna göre memleketimizde en uy- gun ve yeni bir şekil tatbiki muvafık görülmüştür, bu arada bilhassa lise- lerdeki lisan tedris saatleri çoğultı - lacaktır. * Fatihte bir çocuk parkı yapıl - ması kararlaştırılmıştır. çen gençlerin bir ecnebi lisanma bi- Sirketihayriye birçok hazırlıklar yapıyor Şirketi Hayriye önümüzdeki yaz mevsimi için, Boğuziçine fazla alâka celbetmek yolunda hazırlıklara bâğ- lamıştır. Şirket Büyükdere İskelesi üzerindeki gazinoda tadilât yaparak burasını bir otel haline koymak için inşaata başlamıştır. Son fırtınada tamamen harap 0 - lan Altınkum plâj ve iskelesi de ye - niden yapılacaktır. Bunun için mayıs ortalarında faaliyete geçilecektir . Bunlardan başka, Şirketi Hayriye Boğazın Karadeniz ağzındaki büyük liman mevkiinde de bir plâj ve iskele kurmak için hazırlıklara başlamış - tır. Bilhassa son seneler içinde çok fazla rağbet gören büyük limanda bir Iplâj kurularak buraya da vapur işle tilirse, yolcular, bir saatlik yolu ya- İyan yürümekten kurtulmuş olacak- lardır. Şirketi Hayriye, yaz ücret tarife - lerinde, tenzilâtlı tarifeler tatbik et- mek İçin pazarlıklar yapmaktadır. Adliye Paylaşılamıyan çocuk ği iddiasile Mehmet Ali aleyhine aç- tığı davaya dün Sultanahmet ikinci ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Dünkü celsede, kanların tahlil edi) diğine dair olan rapor okunmuştur. Fatma Ilhan isminde bir kadın öz, çocuğu Nermini; zorla tesahüp etti.| * Kira ile tutulan binalardan mek-! Bu rapora göre, Mehmet Ali ve karı- tep olmaya elverişli görülmeyenlerin sı Nezahetin kanlarile küçük Nermi- Haziranda konturatları feshedilecek- | nin kanları biribirine uyduğu için ve tir, | Nerminin Mehmet Aliden olma ve ka * Bir haftadan beri şehrimizde bu- jr Nezahetten doğmuş olabileceği lunan Romen talebeleri dün Roman- | kanaatine varılmış, Fatma Ilhandan yaya hareket etmişlerdir. Dost, mem leket Üniversitelileri, Üniversitelile- rimiz tarafından samimi bir surette teşyi edilmişlerdir. Tayyareler ay sonunda gelecekler İngiliz De Havilland İngiliz fabri- ndan devlet hava yolları namına tm alınan Üç tayyaremiz, Türk pi- lotlarınn idaresinde bu aym sonun- da şehrimize gelecektir. Tayyareler- le fabrikanm sahibinin oğlu, harici satış şefi, İngiliz tayyare klüple: den birinin relside geleceklerdi: Tayyareler birkaç gün şehrimizde kalacak ve gösteriş uçuşları yapacak vg Sonra Ankaraya gidecekler » Roma sefiri geldi Roma sefirimiz Hüseyin Ragıp. Ankaradan şehrimize gelmiştir. Bu günlerde Romaya gidecektir. | #muş olması ihtimali reddedilmiş - itir. Hâkim Salâhattin Demirelli bu da- vayanbakmağı, dı kemesinin salâNiyeti hâricinde görerek evrakm hukuk mahkemesine havale edilmek üzere müddetumumiliğe gönderilme- sine karar vermiştir, * Habeşistana afyon kaçırmaktan suçlu Çiprut'un muhakemesine din de devam olunmuştur. Dünkü celse- | İ ve 3.4-938 Küçük Haberler * Gümrük baş müdürü tanbul gümrükler baş mü tafa Nuri dün, Ankaradan dönmüştür. Mustafa Nuri, Istanbul gümrüklerinâi lahat işleri ve gümrük ihti rinde temaslarda bulunmuştu” * Sarı Musa mahallesi — bun Fatih tarafından fethi da büyük hizmetleri meskuk rı Musanın unutulmaması İçİ8” sarayda Sarı Musa camii Gİ mahalleye Sarı Müsu m verilmiştir. wz * Arari tahrir komisyonla! “ haziranda başlıyacak olan riri komisyonları için rels mıştır. Bundan başka, ko! ve iğ çilmesine devam edilmektedi” taraftan maliyede cetvelleri BE ait tahsisat hakkmda maliy* hafta lizmgelen tebligatta b cağı belediyeye bildirilmiştir. * Etibba odasında kol Varşova tıp fakültesi genel V8 bevi patoloji profesör agrej?”” François Gosbel tarafından FX ca olarak (Seriryat cephanesi cidose) ve yine ayni fakillte” Richard Tislovitz tarafndan ca olarak (vitaminlerin su ması üzerine tesiri) mevgulu 245 cuma günlü saat 18 de konferans salonunda iki verilecektir, * Fransız torpitoları geliyo” Tiğ Bervil ve Dumond Daurvi Evipba ki iki Fransiz torpitosu bugü” nımızâ geleceklerdir. Bu tol ayni sistemdedir. Torpitoları © on sekizlik iki topu üç yeğ" topu, elli santimlik torpil dır, Sürstleri 15-19 müldir. kumandanı şehrimizde ler yapacaktır. Hâkimiyeti Milliye Çocuk Bayrami Hâkimiyeti Milliye ve İramları bug'in memleketin bef fında büyük merasimle kutlu tır. sonra mektepler ve resmi Bu münasebetle, dün mi de suçlu vekili müdafaasını yapmış! ler tatil edilmiş, şehir bej ve mahkeme karar için başka bir gil O donatılmağa başlanmıstır. BU ne bırakılmıştır. | Vatman Fahrettin tevkif edildi “ocuklar Fatih parkında top “aksime kadar bir yürüyüş ye *rdır. Taksim Abidesi önün” ıklar söylenecektir. Diğer u sabah saat 9 da Üniversite Xi ani alonunda bir toplantı © Adliyede Şişhane faciasma #it tah pılacak, yüksek tahsil geni le halinde Taksime giderek kikata devam olunmaktadır. Yedinci sorgu hâkimliğinin yaptığı sorgü ne- ticesinde vatman Fahreddin tevkif edilmiştir. Tahkikat bir müddet da- ba sürecektir. çelenk koyacaklardır. Bundan başkâ, her semtt9 X lar için müsamereler veril çok eğlenceler tertip edilece$' Türk - Fransız muhtelit hakem mahkemesi, son kalan on dört dava- ya ait dosyalardaki tetkiklerini ta- mamlamış, biri müstesna olmak tze- re on üçü hakkında kat'i kararlarını İtefhim etmiştir. Karar verilen dava- lar hakkında kat'i kararlarını tef. bim etmiştir. Karar verilen davalar arasında mühimlerini aşağıya Sırasi- İla yazıyoruz: Baver Marşal Bankası davası 1 —Baver Mareşal Bankasmın Tür kiye hükümeti aleyhine açtığı on mil yon liralık davada davacı alacağı mik darı kat'i surette tesbit edemediği için Maliyece gösterilen talep ve ar- zuya ittibaen hesabatın. tarafeynce tayin edilecek bir eksper marifetile yeniden rüyetine, ancak müddeinin altın talebinin reddine, faizi serma- yelendirme suretile mürekkep yürü- tülen faiz talebinin keza reddine, munzam bir lâyiha ile istenilen beş yüz bin liralık talebin ise ademi ka» bulüne ve tediye akçesinin kâğıt frank olmasma karar verilmiştir. Eksper tayininde iki taraf Iki ay zar- fında anlaşmazsa Amsterdumda M. Gapel isminde birinin hakem olarak tir. | Çukurova çiftliği davası ireddedildi 2 — Çukurova çiftliği davasmda bir müddeinin o Türk hükümetince mukavelenin infazı ahkâmina halel getirildiğinden bahisle iki milyon liralık tezminatiı fesih akt talebinin ve tazminat iddiasınm reddine, ma- sarifin müddeiye tahmiline karar ve- rilmiştir. Ancak mevzu Ihtilâfı teşkil eden mukavelenin Lausanne ahitna- | mesinin 72 inel maddesi hükmünce meriyette kalması lâzımgelen muka- velelerden madut olduğunu tasrih etmiş olduğundan taraflar bu bapta kendilerine terettüp eden vecibenin altı ay zarfında lcrasmı istemeğdikle- ri takdirde akdin Infazma ve bir ta- raf isteyip te diğer taraf istemezse taahhüdünden nükul edenin diğer ta rafa 250 binlira tazminat itasına ayrıca karar verilmiştir. Diğer kararlar 3 — Adanadaki (fabrikalarından dolayı hükümet aleyhine tazminat davası açan Jorj Daras davasında müddeinin 250 bin liralık demirbaş listelerine müstenit talebinin reddi- Türk - Fransız muhtelif muhakemesi işini bitirdi Çukurova davasında tazminai iddiasının reddine karar verildi rin tayin ettiği veçhile lira bedel itasma hükmed 4 — Abdülhamit v muhakeme davası reddolur 5 — Reno ismindeki ile Vanderya ve Bertan bir isimli iki Fransızm Türk hükümeti ne açtıkları davalarda hü ne karar verilmiştir. 6 — Bir Fransız kadını Ehranosyan biraderler al lan davada Ebranosyan bu kadına 500 altın lira Ö karar verilmiştir. 7 — Türkiye hükümeti papas müesseseleri aleyhir*, davalara gelince, Lausann?, mesinin 637 inci maddesi seden maadasma hakkı dt diği esbabı mucibesile ka' miştir. 'Türk » Fransız mshi yet edilecek mahkemeler 9 le bu mahkemedeki #rans#“yj Fransa Gümrükler umu” M. Şotan dün akşamki memleketine gitmiştir. Meh” isi Aserapla diğer ecnebi avukat ve kâtipler yarm Pt purile şehrimizden ül kabulüne de aymea karar verilmiş. jne, ancak Türk hükümetinin el i :