8 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

8 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TA PAZARTESİ | 8 ile. © Mathamerirk. TELEFON ; TELGRAF : İKİNCİ 5s K HAZİRAN 1936 - Fransadaki grev yatışacağa benzemiyor Grev dün birdenbire Şimal YIL — Ne. NEV! Kliyecilik 24318, 24319, 24310. TAN, İSTANBUL 405 URUŞ “össaasesee SIYASAL GUN eyaletlerine de sirayet etti Türk köyünün | “kalkınması | Bu sefer Bükreşten geçerken bü- fün bir öğleden sonramı, Romen kö- yünün kalkınması maksadile açı-| lan dikkate değer bir sergiyi ger meğe hasrettim. Luna Bucureşti- ler adı verilen ve diğer kısmında kü- cük anlaşma devletlerine alt birçok resimler ve haritalarla beraber her üç memleketin görmeğe değer sehir maketleri ve istihsal ve imalinde ih- | tisas kazandıkları birçok mal çeşit leri teshir edilen bu sergi, şin ağaçlı ve asfalt gezinti yeri olan “şose,si hizasında, bataklıkların ku- Tutulması ve aralarındaki toprak kü- | melerinin kaldırılmasile vicude ge- tirilen büyük bir sun'i göl yanmda Bükre. | işgal ettiği | Amelenin zorla yedi fabrikayı bildiriliyor * I “EY kurulmuş, cidden değerli ve çok fay- | Pariste halk gazete idarehaneleri önünde havadis almak için bekleşiyorlar — Fransız grevine alt haberler 10 uncudadır — dalı bir eserdir. Dışarı ve içeri gö- | reyine bakmea, hususi dikkat ve iti- na ile hazırlandığı her tarafından bel- | li ve geniş bir saha üzerinde, tezyini | san'atlerin verdiği güzel renkler ve | şekiller içinde, sanki canlı, bir tablo | gibi gözli kendine çekmektedir. Ser-| giyi halka cazip kılmak için şurasma, burasına eğlence yerleri konmak ih- mal edilmemiştir. Herkesin gelip gö- rebilmesi maksadile giriş fiyatı da bir kaç kuruştan ibaret olduğu icin, kapısınm önü otomobillerle doludur ve içi de, geceli gündüzlü, on binlerce insan tarafından ziyaret EDENE dir. Sergiyi doğuran esas fikir ise, bü- tün bu cazibeler arasında, asil Ro- men köyünü şehirliye tanıtmak, Ro- men köyünün kalkınması etrafında milli alâkayı artırmak ve köylüde | kendisile meşgul olunduğu kanaatini yaratmaktır. Bu fikir, şu suretle tatbik edilmek- tedir: Romanyanm Basarabya, Mol- davya, Transilvanya, Dobriça, Olsen ni, Bukovinya ve daha diğer vilöyet- lerinde bulunan oniki bin köyün mah- telif tipleri, köylülerile beraber, bu- lundukları vilâyetlerden taşma ve tahtasına kadar sökülerek getiril - mişler ve yer yer taksim edilen ser. gi sahası Üzerinde yeniden kurulup bina edilmişlerdir. Binaenaleyh her. biri bulunduğu mıntakanın iklim, zevk, iktisat şartlarına göre yapıl - mış çeşit çeşit evleri, yanyana sıra- lanmış halde, gözünüzün mahdut rü- yet ufku içinde toplamak ve bunlar Tr gezip izahat vermeğe hazır sa - kinlerile de konuştuktan sonra, an- cak bütün bir memleketi dolaşarak faydalanabileceğiniz.. şeyleri birkaç saat içinde görüp öğrenmek kabil bir hale gelmiştir. Türk köyünün veköy Tüsünün kalkınması için senelerden - beri sarfettiğimiz emekler malüm - dur. Bütün emelimiz köylünün ça - hışma ve maişet şartlarını düzeltmek ve medeniyetin bütün nimetlerine u- laştırarak ona yüksek veya yüksek- çe bir hayat standardı temin etmek- tir. Fakat bu vaziyete eriştirebil - mek için köyün ve köylünün bin bir ihtiyacmı gidermek gerekir, Türk kö- yünü bu rejimin prensiplerine ve ga- yelerine göre terbiye etmek, ayni za- manda, ötedenberi umumi İnkişaf ve terakkimizin ana şartı olarak saydı- Zımız yığını terbiye etmek demektir. Yer ve para imkânsızlıkları içinde yüz binlerle İnsanı okutamadığımız İçin birtakım ameli çareler ve teğ- birlerle yığını aydınlatmak, şüphe yok ki, yolun en kestirmesidir. Bu bakımdan Türk köyünün kalkınma - Kına alt çalışmalarımız arasında bir 'Türk köyü sergisi fikrini, meselâ yu- karıki örneği üzerinde yapılacak tet- kikat ve lüzum görülecek tashihat ve tadilâtile kabul ederek tatbike giriş- mekliğimiz hiç te faydasız sayılamaz. Memleketin her tarafını gezmek im- kânmı bulamıyan on binlerle münev- ver, köylerimizin halini, önlerine ko- LArkasi 10 uneuda) Ali Naçi KARACAN Bükreş foplanlısı ük anlaşma hudutların masun kalmasını istiyor Balkan Antatıyle mesai Kral Karol verdiği bir ziya- fette beyanatta bulunarak: "Küçük Anlaşma muahede- lere riayet esasına istinat etmektedir,, dedi Bükreş, 7 (A.A,) — Kral Karol ta rafından Yugoslâvya nabi Prens Pol ile Çekoslovakya Reisiciümhuru Beneş şereflerine verilen ziyafette Romanya hükümdarı, şu beyanatta bulunmuştur: “Küçük itilâf, şimdiki hudutların masuniyeti ve sulh muahedelerine riayet esaslarına istinat etmektedir. Küçük itilâfın Milletler Cemiyetine itimadı vardır, Ve onun nüfuzunu zâ fa düşürecek hiçbir teklifi kabul et- miyecektir.,, Prens Pol, cevap vererek kral Ka- rolun küçük itilâfın siyaseti hakkm- daki noktai nazarına tamamiyle işti (Arkası 10 uncuds birliğine karar verdiler Son Bükreş toplantısı münasebâtile Küçük Anlaşmanınrmüşterek siyase- tini izah eden Rapsaya Gesi Karol Hakikat mi, balon mu ? italya ile Almanya arasında bir misak (Dün gelen bir ajansı telgrafı, E- alya ile Alman - * yanın bir ademi- misakı oldukların. dan bahseden bir haber vermek tedir. e Haberin kaynağı temayül leri malüm olan Maten gazetesi olduğuna göre, bunun zecri ted - birlerin müzake - resi o arifesinde bir balon olması ihtimali de varii- tir. Mütemmim haberlere intiza - ren telgrafı ajan- sm verdiği gibi koyuyoruz:) Paris, 7 (A.A.) — Maten gazete-| Bir ademitecavüz misakı akdedeceklerinden bahsedilen Mussolini - Hitler J ademi tecavüz misakı akdine karar sinin diplomasi muhabiri, Romadan | vermiştir. Bu misak, zecri tedbirlerin bildiriyor: İtalya, Almanya ile bir LArkası 10 uncuda) DELİK GAZETE Yine futbol ! iki günde bir futbolden bahset - İ mek belki biraz tatsız kaçacak ama, ne yapalım ki, hâdise, günün aktün- litesidir: Viyana ikincisini 4-1 ye - İ nen İzmirden sonra Istanbul muhte- | tinin ayni Viyana ikincisile niçin 1-1 berabere kaldığının hikmetini arzedeceğim: Sebep gayet basit : Bizde, kimi şu ve kimi bu klüpte, iyi, çok iyi, hattâ bazısı Avrupa mil li takımlarının yıldızları derecesin - | de iyi oyuncular vardır, vardır ama, neyliyelim ki, bunları seçecek nda -| mımız veya b iz yoktur. Ada- mımız veya heyetimiz olmadığmın en mlnakaşa götürmez delili ise, son | günlerde “futbol ajanlığı,, diye ça- Zırılmağa başlanan bizim şu eski İs- tanbul futbol heyetinin dün yaj ve Viyanalılar karşısına çıkardığı muhtelit takımla da artık açığa vurulmuştur. Bilmemek, asla ayıp değildir. Fa- kat bilmediğini bilmemek ve artık tribünlerde oturup bağıran seyircile- rin bile bir Kihzada kadrosunu çize- bilecekleri kadar taayyün etmiş İs- tanbul muhteliti oyuncularını “sen çık! Sen gir! Sen otur! Sen diye dama tasıma çevirmel takımın seçimine esas olacağı için | bilhassa itina istiyen bir işi küçük,| miskin otoritelerimizin işlediğini gös. termek için vesile haline getirmek... Bu marifetlere verilecek sıfat tam di- ümin ucuna geliyor ama, haydi yine söylemiyeyim. Fakat birisi çıksa da: — A İstanbul ajanı kalk!,, hazretleri! cim hattında kendi takımlarında sağ açık oyniyan üç sağ açığı oynatmayı futbol kitatmda okudan? Diye sorsa acaba ne cevap buyu- | rutur? Lâf kıtlığma kıran düşmediği için cevap bulmak tabii güç değildir. An- | cak şu kadarını da söyleyelim ki, sü- yü ajanlığın futbol ilim ve tekniğin- deki eşsiz ihtisasma hiç, ama hiç mi | hiç kulak o asmıyarak, o herhangi bir tribünden gözü kapalıbir se- yirci almsa ve kendisine “yap şu Istanbul muhtelitini!,, dense, mut- ie yüz daha iyi- ı ünkü fikri sabitler le değil, aklı selimi ile yapar. Çünkü acizane haber verelim ki, bu İstan - bul muhtelitini yapmak, öyle velime- dildiği kadar büyük marifet de de - ğildir. Kıssadan hisse: Bilmediğimizi bi - İ lelim ve eğer “ben bu işi beceremiyo- rum, Affedersiniz. Lütfen bir ehline veriniz!,, diyecek kadar tevazu gös- teremiyorsak, hiç olmazsa, evet hiç ol mazsa ecnebi takımlar karşısında, hiç olmazsa bir sehrin serefi mevzü- ahah olduğu sırada, hiç olmazsa 0 za- mana, gayet muayyen ve mahdat bir İ zamana münhasır olmak şartile ol İ sun, ukalâlk etmiyelim. Fakat ukalâlık etmözsek, sonra ne edeceğiz? — A. N.K. Boğazlar dış bakanlık genel direktörlerinden Mavrudis ile Paris elçisi Politis tem sil edeceklerdir. REN ALA Yeni Polis Romanımız Kapı Arkasında bir cinayet! Bugün 5 incide tefrika- ya başladığımız bu me- her şey iyi, hoş ama, fakat şa müha- | ;. toplantısı Atina, 6. (A.A) — Yunanistanı Montreux Boğazlar o konferansında | “TOP,, bugünkü sayısında, son maçların TAFSILATINI neşrediyor. OKUYUNUZ! ATATÜRKÜN HUZURUNDA :(Bayan Sabiha Gökçen'in muvaffakıyetli bir uçuşu Bayan Sabiha dün 16,20 de Yeşilköyden kalkarak 35 dakikada tayyare ile Bursaya vardı Bayan Sabiha Gökçen Bursa, 7. birimizden : (A.A.) — Hususi muba- Yeşil Bursa dün Türk tayyarecili- Tayyarecilikte yetini bir çok m lariyle ispı tayyareci etmiş nin göğüs kabartıcı bir eline şahit olmuştur i kudret ve kabili- muvaffa- ffakiyetli uçuğ- olan dün | yare ile uça- ilk kadm| köy tayyare | reflendirerek halk vasıl olmuş ve kendisin rşılamağa gelen Bursa Valisi ve Vilâyet erkânı, örgeneral Fahreddin, kolordu ve Fır- Ka kumandanları ve karargâh zabi- tanı, belediye reisi ve belediye hey ti, C H. P. erkânı, bir çok mektep- liler ve Türk Kuşu talebesinin tak- dirkâr nazarları önünde mahirane devirlerle ve' hakikaten büyük bir muvaffakiyetle yere inmiştir. Bursa belediye reisi, şehir namma Buyan Gökçen'e bir buket ve bir i- pekli kumaş, Türk Küşü talebesi de bir buket takdim etmiştir. Reisi Cumhur Hz. de bulunmuşlardır. Bayan 8. Gökçen, tayyareden in- meden evvel umumun rica ve arzusu tekrar havalanarak çocuklu- m geçtiği yeşil Bursa üstünde bir cevelan daha yapmış ve Uludağ'ı dolaşarak aynı maharet ve muvaffa- kiyetle meydana inmiştir, Genç ve güzide tayyarecimizin müstesna bir ceğaret ve kendi sanatını çok iyi bil- mekten mütevellit bir emniyet ile yaptığı bu uçuş, meydanda hazır bu- lunanlar tarafından tekrar tekrar alkışlanmıştır. Atatürkünt gezintileri Bursa, 7. (A A.) — Atatürk, ak- Isam üzeri Çelikpalas bahçesini şe- arasmda uzun müddet oturdular ve halkın sürekli alkışları ve bir sevgi tufanı İçinde ayrıldılar. meydanda Yakında İsviçreye gidiyor Londra, 7; (A.A) — Negüis'ün etrafında bulunan zevatın bil- dirdiklerine göre, İmparator Cenevreye gitmiyecek ve Milletler Ce» miyeti nezdinde kendisini temsil etmek üzere bir heyet yollıyacaktır. cek ve orada oturacaktır. İstanbul muhfel parator İsviçrenin daha tespit edilmemiş olan bir mah, fena ln ie için Viyana takımını yenemedi! Ankara muhteliti İzmir muhteli rakli romanı okuyunuz ARZ eğ i 2-1 vendi bae) Miri Dün fevkalâde bir oyun oyniyan Yaşarın Viyana muhaciminin ayağın dan müşkül bir va ziyette topu atlatışı Maçların resimleri ve tafsilâtı 7 inci sayfadadır