23 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

23 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

m — 25.6.06 TAN OD e Fabrikalar Muharrik kuvvetini 5 beygirden düşürenler Maliye Vekâleti bir tamimle vaziyeti bildirdi Ankara, 22 (Tan) — Muharrik kuvveti 5 beygirden fazla iken bilâ- hara muharrik kuvvetini beş beygir- den aşağı düşürmüş olan smal mü- esseselerde evvelce imal edilmiş bu- Inan mevağdan muamele vergisi a Imıp almmıyacağı etrafmda' tered - düt edildiği anlaşıldığından Finans Bakanlığı bu hususta alâkalılara bir tamim yapmıştır. Bakanlığın bu ta- mimine göre, müesseselerinin muhar Tik kuvveti beş beygirden aşağı dü- şürenler, muharrik kuvveti düşür - dikleri tarihten sonra muafiyet ikti- sap edecekler ve daha evvel imal et- miş oldukları mevad için muamele vergisine tâbi olacaktır. Bu kabil mü asseseler, beygir kuvvetini beşten aşağı düşürdüğünü alâkadar malme- wurlarına bildirmeye ve o tarihte mevcut mallarınm cins ve mikdarı- nı zabıtla tesbit ettirmeğe mecbur 0- Yacaklardır. Müessese sahipleri ver- giye tâbi olduğu tesbit edilen bu ka- bil mevaddın satıldığı veya satılmak Üzere komisyoncuya gönderildiği ta- rihi takip eden ayın 15 inci günü ak- şamma kadar nevi ve mikdarmı ve satış fiyatını ve bunlardan tenzili Mzrmgelen iptidai maddeler varsa, kıymet ve mikdarmı bir beyanname ile bildirmek ve vergisini usulü da- iresinde ödemeğe mecbur tutulacak- lardır. Kambiyo direktörlük- leri kadrosu ww Ankara, 22 (Tan) — Merkez kam biyo direktörlüğü ile İstanbul ve Iz- mir kambiyo direktörlüklerine sit kadro Bakanlar Heyetince kabul ©- Tunmuştur. Kadrolar bir iki gün için de İstanbul ve İzmire gönderilecek- tir. Finaps Bakanlığı verdiği bir ka- rarla Payas dahil olmak üzere ce « nüp mmtakasınm ihracat dövizleri kontrol işini İzmir kambiyo direktör Tüğüne, Trakya ve Karadeniz hava- Tisi ihracat dövizleri kontrol işini 18- tanbul kambiyo direktörlüğüne ver « miştir. Diğer mahallerde şimdiye kadar olduğu gibi bu vazife defterdarlıklar tarafmdan görülecek tir, Ereğli kömür şirketinin mübayaası “Ankara, 22. CA.A.y — Ereğli kö- mür'şirketinin devletçe mubayeası i- gin İktisat vekâletinde bugün ikinci umum! toplantı yapılmıştır. Devam edecek müzakerata esas olmak fki tarafça seçilecek İkişer müh, sin halen mevcut tesisatı bugünkü koymetlerine nazaran mahallinde ve müşterek bir komisyon halinde tes- plt etmeleri kararlaştırılmıştır. Bu mesaiye takriben 15 temmuzda baş- Janacaktır. Selâhiyetli mahafilden | öğrenildiğine göre bu şirketin anlaş yiz neticesinde devlete intikalinden sonra da kadrosunda çalışanlar iş- lerinde altkonulacaklardır. İki;tara- fm mutabekatı takdirinde mubayea işi kati olarak önümüzdeki tegrini- evvel ayında bitirilecektir. Kaçikçiliğa | karşı tedbirler Bir komisyon bu işi tetkik edecek Ankara, 22 (Tan) — Başba- kanımız İsmet İnönünün şark ve cenup vilâyetlerinde yapmış olduğu tetkik seyahatlerine ait raporunda İşaret ettikleri ka çakçılık meseleleri ve buna kar- şı ekonomik bakımdan almması lâzım gelen tedbirleri konuş- mak ve bir karara bağlamak üzere Türk Ofis Başkam Mecde- tin relsliğinde bir komisyon tes- kil © edilmiştir. £ Komisyonda Gümrük ve İnhisarlar Bakanlı- Zğmdan Gümrük İşleri Direktörü Fazıl, Gümrük Muhafaza Ko- mutanlığndan Şükrü Çelik ve Gıyasettin, Ekonomi Bakanlığı Sanayi Direktörü Reşat, Sümer Bank Ticaret Direktörti Azi? hu- lanmaktadır. Komisyon, toplan» tılarına başlamış ve bu işleri göz- den geçirmiştir. Komisyon ala- cağı kararları ve almması lâzrm gelen tedbirler otrafmdaki dü- şüncelerini bir raporla Başba kanlığa bildirecektir. Maaş Kanununda - yapılan değişiklikler İhtiyat subayları ile askeri memurlara verilecek ücret, maaş ve yevmiyeler Maaş Kanununun bazı maddeleri - nin değişmesine dair kanun alâkadar makamlara bildirilmiştir. Buna göre, Ücretle müstahdem olanlara istira- | hat ve mesalihi zatiyeleri için senede azami 15 gün ve raporla taayyün &den hastalıklarından dolayı iki ay mezuniyet verileceği gibi, bu müddet | için de ücretleri dahi tam olarak ve. rilecektir. Hazarda talim ve manevra İçin çağırılan ihtiyat s#übay ve askerf me- murlar da bu müddet için mezun sa- yılarak ücretleri dairelerince tam ola- rak verilecektir. Vazife esnasmda bir kâza netice - sinde hastalanarak vazifesi o başma gelemiyenlerin ücretleri o hakkında İ memurin gibi muamele olunacaktır. Mukavelename: ile istihdam olunan- İlar bu hususta mukavelenamelerinde- ki şartlara tâbidirler, Seferberlikte fVU hizmet haricinde askeri bir rütbe le silâh altma almanlarm rütbelerine göre muhassasatlarr yökünu mülkt vazifelerin muhâssasatı yektinundan noksan bulunduğu takdirde farkı, mensup bulunduğu daire bitçesinden tesviye olunur. Umumi muvazeneye dahil olan ve- ya mülhak ve hüsüsi bütçelerle idare edilen dairelerde veya, sermayesinin . |tamamı devlete #it olan veya husus! kanunlarla devletçe teşkil edilen ve ya bir imtiyazı işleten milesteseler- de müstahdem olanlarla vilâyet ve İ belediye daimi encütenleri azalıkla- rmda bulunanlardan talim ve ma- nevra münasebetile silâh altma alı- nanlarm maag YEYS İleretleri mensup oldukları daire Ve müesseselerce tam olarak verilir. Bu gibilerin daire ve milesseseler. den almakta oldukları maaş ve ic- retler haiz oldukları rütbe msaşm - dân az olduğu takdirde farki ve yu- Yeni tayinler Tapu, kadastro tahrir direktör ve azaları Yeni teşkilât kanunu tatbikatı etrafındaki hazırlıklar Ankara, 22 (Tan) — Tapu ve Ka- dastro umum direktörü yeni Tapu Teşkilât kanununun tatbiki etrafın» da hazırlıklarına devam etmektedir. Umum direktörlük | ücretten maaşa geçen kadastro ve ta pu tahrir direktör ve azalarmı tayin etmiştir. Tapu sicil direktörlüğü teş- kilâtile merkez teşkilâtı üzerinde ça lışılmaktadır. Yeni tayin olunan Ka- dastro ve Tapu direktör ve azaları. nı bildiriyorum: Ankara yedinci mmtaka kadastro direktörlüğüne eski direktör Talât, tapu azalığma eski azalardan Ham- di, ikinci mmtaka kadastro direkt Tüğtine Manisa direktörü Kemal, ta- Pu azalığına tapu posta memurların» dan Zeki, İstanbul birinci mmtaka | kadastro direktörlüğüne eski direk tör Faik, Tapu azalığna Beyoğlu ta» pu azası Şevket, Fen âmirliğine eski Fen Amiri Necmeddin, İstanbul ikin ci mmtaka kadastro direktörlüğüne eski direktör Emin, Tapu szalığna eski aza Niyazi, İstanbul üçüncü mmtaka kadastro direktörlüğüne eski direktör Şerif, Tapu azalığna İstanbul birinci mmtaka tapu mua- yene memurlarından Vasfi, Beyoğlu Kadastro direktörlüğüne direktör ve | kâletinde bulunan Rifat, Tapu azalı- ğına Tapu posta memurlarmdan Ce- mal, Fen âmirliğine eski fen âmiri Nevzat, İzmir kadastro direktörlüğü» ne eski direktör Ziya Ferit, Tapu a- zalığma Ankara azası Fuat, Fen â - mirliğine eski fen âmiri Refik Halit, Bursa kadastro direktörlüğüne es - ki direktör Halit, Tapu azalığma es- ki aza Seyfi, Malatya tapu azalığına Manisa tapu azası Osman, Seyhan tör Seyfi, Tapü azalığına eski Ka - sa kadastro direktörlüğüne Konya dastro hâkimlerinden Cevdet, Mani- kadastro direktörü Hasan, tapu aza- lığına İstanbul üçüncü mmtaka azası Hadi, Fen Amirliğine fe nmemurla » rmdan Zeki Haydar, Çorum tapu tah, rir direktörlüğüne eski direktör R-i fat, Tapu azalığına tapu başkâtibi Sait, Artvin tapu tahrir azalnığma eski aza İsmali Hakkı, Elâziz tapu tahrir direktörlüğüne eski tapu aza- #1 İbrahim, Tekirdağ tapu tahrir di- rektörlüğüne eski direktör Mustafa, Fen âmirliğine eski Fen âmiri Celâl, Kırklareli Tapu tahrir direktörlüğü- ne eski direktör Şükrü, Fen Amirli- gine eski Fen âmiri, Hakkı tayin o- Tunmuşlardır. Maliye Vekili Ankarada Ankara, 22 (Tan) — Finans Ba» kanı Fuat Ağralı bu sabah şehrimi- ze dönmüştür. e e karıdaki düire ve milesseselerden mââş veya İlcret almıyanlarm da rütbe maaşlarınm tamamı talim ve manevra İçin orduda kaldıkları müd- dete münhasır kalmak üzere kı'a- ya iltihakları tarihinden itibaren Mil? Müdafaa Vekâleti bütçesinden verilir, ilk defa olarak | kadastro direktörlüğüne eski direk- | Bogazlar konferansı İsviçrenin Montrö kasabasında Boğazlar konferansı açılmıştır. On küsur yıldan beri Türk dostluğu ve Cümhüriyet Türkiyesinin saralmaz barışçılığı teeriibe edilmiştir. Her. kes Boğazlar davasının neden orta- ya atılmış olduğunu biliyor: Yakm - Şerkm dünya sulhündeki ehemmiye- ti meydandadır. Boğazlar emniyeti ise, Yakm - Şarkta barış nizamının başlıca dayançlarından birini teşkil eder. Bu emniyeti temin ettiği zannolu- nan muahede garantilerinin, fiili bir taarruz karşısmda ne kadar işe ya- radığı sabit olmuştur. Boğazların zorlanmasından zarar görecek kim- ler varsa, onlar, bugün Boğazların emniyette olmadığını bilmektedirler. Bu emniyet Türkiyenin ve Yakın - Şark sulhünün güvenliği için zaruret olduğu nasıl bir hakikat ise, onun, şimdiki halde ancak, Türkiye Mil Müdafaa kuvvetleri ile temin oluna- bileceği de o kadar doğrudur. Boğazlar davasının, Avrupanm di- ğer muahede münakaşaları ile karış- | tırılmamasına bilhassa itina göster- mek lâzımgelir. Türkiye Lausanne muahedesini mağlüp bir devlet olarak imza etmiş değildir: Binaenaleyh Türkiye, o zaman, Boğazlar hakkm- dn bazı kayıtlar kabul etmiese, bunu, yeni devletin ancak bir sulh müsase- sesi olarak kurulmakta olduğuna dünyayi inandırmak için yapraıştır. Bu kayıtlarm, kendi emniyetini teb- likede bırakmak ihtimali Türkiyenin ! hayalinden bile geçmemiştir. İmdi, muahede garantilerinin faydasız ol- duğunu durup dururken iddia ede - rek Boğazlar meselesini açan biz değiliz. Koskoca bir devletin istikba- line mal olan hazin tecrübe, en kud- retli olanları bile kendi başlarının çaresini yeniden düşünmek mevkiin. de bırakmıştır. Her tarafta milli gü- venliğin henüz tek yolu, her milletin kendi mlidafaa kabiliyetinden ibaret olduğu ilân edilmiştir. Her tarafta yeni bir harbin tehlike çanları çalm- mıştır. Dünya emniyetini kurmak is teyenlerin ilk vazifesi, taarruzları imkânsız kılacak miidafan tedbirleri almak olduğu anlaştimıştır. Sulhü kat! olarak müdafaa edebilecek kud- rete malik olanlardır ki taarruz harp lerine hazırlanmakta olanların tmit. lerini kıracak ve onları müşterek emniyet davasını güdenlerin safma girmeğe mecbur edecektir. Lausanne muahedesinin Boğazlar faslın ruhu, Boğazların her taar- ruza karşı açık olması değil, her ta- arruz karşısında herkes İçin emni- yette olması idi: İşte biz bu emniye- ti hayal olmaktan çıkarıp, hakiki kılmak İstiyoruz. Türkiye ile dostluk edenlerin men: | faati, Türkiyenin emniyet ve kuvve- ti olduğuna göre, onlar, meselenin müzakeresinde, bu yüksek menfaa- tin icaplarma göre hareket edecek- lerdir. Falih Rıfkı ATAY “Fransada yeni hadiseler Sokakta "Kahrolsun Blum yaşasın kral" Paris, 22 (A.A) — Dün akşam Şanzelize'de Meçhul Askerin mezarı yakininde de bir hâdise olmuştur. Feshedilmiş milli taşkilâta mensup bulunan birtakım gençler, “Yaşasın Albay Larogue” diye bağırmışlar ve üç renkli bayrakları dalgalandırmış- lardir. Bu delikanlılardan bazrları, gece vakti gürültü çıkarmak töhme- tiyle polis merkezine götürülmüşler ise de biraz sonra serbest bırakılmış» lardır. Kahrolsun Blum yaşasın Kral Paris, 22 (A.A) — İntransigeant gazetesi tarafmdan, askeri muzika - lar festivali tertip edilmiştir. Muzi - kalar, Concorde meydanmdan İnva- lides'e gitmişler ve orada bir konser vermişlerdir. Binlerce kişi “Fransa Fransızlarmdır., diye bağırmışlardır. Birçok kimseler, tevkif edilmiştir. İn valides'de binlerce kişi bulunuyordu. Birçok delikanlıları hâmil olan dört taksi otomobili Valides'den geçmiş ve içindekiler “Fransa, Fransızların- dır. Kahrolsun Sovyetler, kahrolsun Yahudiler” diye bağırmışlardır. Dört kişi, yollarna gitmek için verilen em re itaat etmediklerinden dolayı tev- kif edilmişlerdir. Bunlardan biri : “Kahrolsun Blum, yaşasın Kral” di- ye bağırmıştır. Biraz sonra zabıta şiddetle müdahalede bulunarak on beş kişiyi tevkif etmiştir. Bu esnada yüzlerce kişi “Yaşasın Larogue” di- ye bağırıyordu. Action Française gazetesi ile Hu- manite gazetesinin bayileri arasında Vaugirard mahallesinde birçok hâdi- seler olmuş ve Ateş Haç ile Halkçi- lar cephesi mensupları arasında ar- bedeler çıkmıştır. Polis, nihayet sil. künu iade etmiştir. * Marsilyada iş başladı Marsilya, 22 (A.A.) — Otuz bin- HER GÜN BİR FIKRA İİİ Beylerbeyi Paşası.. Bir yaşlıca sattan dinledim: — Vaktiyle ersakı askeriye mü. teahhitlerinden bir Debreli İsmail Paşa vardı. Abdülhamit devrinde, yalnız bir çeşit paşa olmazdı. Paşa- lık derece derece idi. Meselâ, Rue. li beylerbeyi payeli olanlara da pa- şa denirdi, fakat bu paşalık, bey diye anılan balâ'dan daha aşağı bir zir payesine erişmiş Iktisat Vekili Celâl Bayar, e e Günün birinde, Abdülhamidin bir karada bir at gesintisi yapmıştır. #ide Dikmene, Yalfat köyüne gidilerek başlayan bu le Mini gösteriyor, — solu ile dönülmüştür. Yukarıki resim, bu gezintiyi iradesile, Paşa, beylerbeyliğinden Hremi lığa terfi etti. Birçok tanı- dıkları, dostları, tebrike gittiler. Fa- bei paşa, gayet dalgın ve düşünceli 4 — Allah, geçmiş etsin, bir rahat. sızlığınız mı var? diye sormağa mec bur oldular. Paşa, başını salladı: — Benim na kadar çok düşmanım olduğunu şimdi anladım?! Usüntüm, o yüzdendir! Hepsi hayret içinde kalarak: — Düşmanlarınıs kimdir? diye sordular, Paşa, yarı şaka, yarı sahi, güldü: — Kim olacak, dedi, sizsiniz. Pa şalıktan beyliğe iner inmez oh ol- #un der gibi, akin ahın beni tebrike geliyorsunuz! diye bağrıldı den fazla smele, sabah gazetelerinin ve bu meyanda Petit Marseillais ga- zetesinin davetine icabet, ederek bü sabah tekrar işe başlamışlardır. Fransada ihilâl yoktur Paris, 22 (A.A.) — Hükümet bir tebliğ neşrederek dün Londra gaze- | telerinden birinde intişsr eden ve Fransa ile Belçikanıti bir ihtilâl teh- didi altmda bulunduğunu iddia eden yedi sayfalık makalesini şiddetle pro testo etmiştir. Bu iddinları “âdi bi- rer yalan” diye tavsif eden tebliğde şöyle deniliyor: Bu gibi havadislerin dost bir mem leket gazeteleri tarafından neşredil- mesi tesssilfe şayandır. Fransada ka tyen isyan olmamıştır. Pariste son günlerde “vuku bulan hiç bir arbede- de kanlı bir vaka çıkmamıştır. Fran sa hiikümeti, İngiliz gazetesinin nes riyatımı İngiliz efkârrumumiyesinin takbih edeceğine emindir. Valiler Ankarada Bugün öğleden sonra bir toplantı yapılıyor (Başı Hineide) münasebetleri noktası üzerinde uzun boylu görüşülmüş ve veliler bu hu- sustaki düşüncelerini Şükrü Kayaya bildirmişlerdir. Yarım sabah Iç Ba- kan ve Parti Genel Sekreteri Şükrü Kaya, valilerle hasbihale devam ede- cek ve öğleden sonra Parti Umumi Merkezinde Şükrü Kayanm başkan- Uığında toplanarak Parti işleri Üze- rinde görlişmelere başlanacaktır. Bu görüşmelerde vilâyetlerde Parti işlerile devlet işlerinin tam bir ahenk içinde ve muvasi olarak yürümesini temin edecek olan programın ana hatları tesbit edilmiş olacaktır. Şehrimizdeki valiler, bugün Parti Merkezini de ayrı ayrı ziya» ret etmiştirlerdir. Muhittin Üstündağ Ankaraya gitmiyor Partinin yeni Genel Sekreteri Şükrü Kayanm davetile Ankarada toplanacak olan valiler içtimama Istanbul Valisi ve Parti Başkanı Muhittin Ustündağ iştirak etmiye - cektir, Istanbul Valisi, Edirnede ye- pdacak toplantıda (o bulunacaktır. Edirne içtimai İzmirden sonra ola» Dün akşam, Istanbul Pazti Mer- kezinde Parti Başkanı Muhittin Üs- Garip bir kıskançlık Ya benim duygularımda bir dalâlet var, Yahut bugünlerde mantığı kı- vammı kaybetti: Meselâ bir yabancı çıksada “Türk- ler söyle iyi sdmlardı millettir,, dese yahut “ iyidir, sağlamdır, diye methetse ho- şumuza gidiyor. Burası normal, Lâ- kin birisi Türk milletinin veya Türk malmm şöhretinden istifade etmiye kalksa, hatta bu çığırda iyi bir netice de alsa fena halde içerliyor: — Vay sahtekâr herif vay! Adı- mızı kullanıyor! diye sekvacı oluyo- ruz. Oluyoruz ama unutuyoruz ki, iyi şeyin dalma muknilidi vardır ve bu taklitlerin önüne geçmenin en kestir- me usulü onların bulunduğu yerde isbatıvicut etmektir. Yoksa hem kendi kendimiz hakkında propaganda yapmıyalım, hem de başkası bizim adımızı kullanıyor diye hiddetlenelim, bunu bir türlü benim kısa aklım almı- yor. "Kendimiz yapmıyoruz, bari faydasını Türk propagandasını yap- makta görenlere içerlemiyelim. Ba- na bu satırları yazdırmıya sebep İs - tanbul Ticaret Odası memurlarından | bir zatin Budapeşte sergisinde bazı Yunan ve Bulgar tüccarlarının Türk İmalı diye kendi mahsullerini sattık- larını görerek bunun önline geçilmek İlçin tedbir alınması lâzım geldiğini gazetelere söylemesi oldu. Istanbul Ticaret Odasınm bu salâ - — İ hiyettar memuru Budapeste sergisin- de Türk mallarmın bu rağbetini gör- dükten sonra yabancılar tarafından ! bu şöhretten istifade edilmemesi hak- kında tedbir almaktan ziyade sahte- leri bu kadar rağbet gören hakiki Türk mallarmı neden Budapeşte ser- gisinde teşhir edemediklerini tilecar- dan sorsa ve onlarm iştirakini temin etmiş olsa daha müsbet bir İş yap- mış olmaz mi? B. FELEK Ata sözlerini bilenlerden bir suğl: Adanalaki okuyucularımızdan M. Duman benden “Dral dedenin düdü- ğü” tabirinin aslını soruyor. Doğrü- su ben İstinatsız, himayesiz açıkta almanın bir sembolü olarak çok kul» lanılan bu sözün esasını bilmiyorum. Bilenler var da hana yazarlarsa bir eski ata sözünün asimı öğrenmiş ve tamim etmiş olassığım. B.F. Valinin Başkanlığında bir toplantı yapıldı Belediye zabıtası işlerini (tetkik için dün Vilâyette Vali ve Belediye Reisi Muhittin Ustündağın başkan- lığında bir toplantı yapılmıştır. Em- niyet Müdürü Salih Kılıç, Belediye Teftiş Heyeti Reisi Tevfik ve Fatih, Adelar, Uskiidar, Bakırköy, Sarı- yer, Kadıköy kaymakamları toplan- tıda bulunmuşlardır. Vali ve Belediye Reisi Muhittin Us- tündağ, belediye zabıtası işlerinin 18- lahı ve tensiki mukarrer olduğuna işaret ederek içtimada bulunanların müttaleasmı sormuştur. Toplantıda bulunanlar, belediye zabıtası işleri - nin ıslahı ve kontrol, teftişlerin inti- zamı hakkında tatbikatta gerek me mur ve gerekse halk, esnaf nokta» sından fikirlerini söylemişlerdir. Bu noktai nazar ve mütalealar tesbit edilecek, hazırlanmakta olan Beledi- ye Zabıta Telimatnamesinde bazr de- fişiklikler yapılacaktır. Yeni tali. matname, Şehir Meclisinin teşrini - Sani devresinde müzakere edilecektir, Türk Dili Kurumunun bastırdığı kitaplar İstanbul, 22 (A.A.) — Türkdil kurumu genel sekreterliğinden: 'Türk dil kurumu tarafından bastı rilan şu kitaplar, yanlarmda yazılı fiyatlarla satışa çıkarılmıştır: 1 — Elidrak haşiyesindeki tiirkçe sözler: Kastamonu saylavı Velet 1z- budağın toplamasıdır. Fiyatı 50 ku » ruştur. 2 — Türkçe mâni elyazıları: Mani châitanın birinci kısmının F'uat Kö- se Raif eliyle dilimize çevrilmetidir. Eserin klişeleri de Uygur harfleriyle zi bağlanmıştır. Fiyatı 60 kuruş ME, 3 — Türk fonetiği: Profesör Ber getarasser'in İstanbul konuşma dili- fonetiği hakkında yazdığı bir e- doktor Şükrü Akkaya eliyle gl çevirmiştir. Fiyat 20 kuruş» Bütün bu kitaplar, kurumun yeni ve eski bütün yaymları gibi, satış merkezimiz olan İstanbulda Anka - ra caddesinde Türk kitapçılığı Limi