July 17, 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

July 17, 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

si Muvaffakıyet temenni ederiz Nihayet Berlin olimpiyatlarma iş- tirak ediyoruz, Olimpiyat kafilesi, bu ayın 20 sinde hareket edecektir. Bu kafilede 37 sporcu bulunmakta ve kendilerine 15 idareci refakat et - mektedir. Bu hesapça iki buçuk spor cuya da bir idareci de nisbeten kâfi- dir. Bu suretle seyahatte gayet iyi bir disiplin temin edilmiş olur. Sporcularımıza omuvaffakıyet te- metini ederiz. $ Karacaahmet ve Perlaşez Mezarlıklar komisyonu, mezarlık- lar komitesi mi, velfâsıl bir mezar - lik idaresi, Karacaahmedin asrileşti- rilmesine karar vermiş. Bu suretle ebediyet ve uzun bir mazi de asrile- şiyor demektir. Fakat eski mezarlık ların asrileşmesinden ve hele Kara- caahmedin asrileşmesinden pek de * rin bir mâna anlıyamadık. Hele son zamanlarda bu asri veya frenkçe tâ- birile modern kelimesi çok fazla is - arf edildiği için Karacaahmedin as - rileştirilmesini biraz tuhaf bulduk. O Karacaahmet ssrileşecek tabiri- le ne kastediliyor? Yâni serviler yıkılacak yerine pal miye mi dikilecek, ısırgan otları kal- dırılacak yerlerinde gül fidanları mr kurulacak? Eski çarpık çurpuk, meflüç me - zar taşlarınm bu servi gölgelerinin| karanlık ve çetrefil sakalı içinde kir- Ji dişleri hatırlatan manzarasi orta. dan kaldırılacak ta her birisinin ye- rine yeni ve kübik bir mermer sütun | mu rekzedilecek ?.. Ve nihayet koca Karacaahmet me- zarlığının asrileştirilmesi için bütçe- | ye nekadar para ayrılacak? Diyorlar ki, burada bir park vi - cuda getirilecektir. Malümü cihan - dır ki, parklar şehirliye hava temin etmek için tesis edilen bahçelerdir. Mezarlıkla park nedereceye kadar telif edilebilir bilemeyiz. Eğer Kara-| caahmet park yapılacaksa mezarlık- Jar kalkıyor demektir. Eğer mezar -| lar kalıyorsa, park yapılmıyor fakst asrilestirilerek, bu mezarlarm etra - fa güzel tarhlar, yapılıyor ve çi - çekler dikiliyor demektir. Gazetede okuduk ki, Kararcaah - met mezarlığı Paristeki Perlaşez me- zarlığı..şekline sokulacakmış. Perla şer'i gördüğümüz için kanaatimizce, bunun böyle olması. yeni bir şehir, kurmak kadar masraflı ve zordur.| Kaldı ki, Karacaahmet Perlaşezden birçok'defa büyüktür. Fikrimizee, Karacaahmedin perlâşeze benzetile - ceğini söyliyenler, ya Perlaşezi gör- memişler ya Karacaahmede gitme - mişlerdir. Şu mezarlığın etrafına evvelâ bir duvar çeksek ne olur? Çünkü perla-| gez'in etrafında da kalın ve geniş bir duvar vardır . "Akrabalar Bir arkadaş diğerine sordu: — Senin soyadm ne?. 9 -N > Bilginizi yoklayınız Sorular S — Yazı makinesi ilk defa kimin | tarafından hangi tarihte bulunmuş-/ tur? S — Bizde müzeyi kuran adam kimdir? Müze ne vakit tesis edilmiş- tir? S — Çiniz sonuncu kadın hüküm- darı kimdir ve kaç sene saltanata kalmış ve ne vakit ölmüştür? 8 — “D,, grupu hangi tarihte ku- rulmuştur? Grupa “D,, isminin veril- mesindeki sebep nedir? Dünkü soruların cevapları 8 — Türkiyede ük icra vekilleri heyeti hangi tarihte teessüs etti? C — Türkiyede ilk İcra Vekilleri Heyeti 2 Mayıs 1920 de toessüs et- miştir, | $ — Türkiyede isra vekilleri rei-| sinin adı ne zaman baş vekilliğe çevrildi ? C — Türkiyede İcra Vekilliği Re- isliğinin adı 30 Mayıs 1923 te Başve- killiğe çevrildi. 8 — Dilimizin elde bülunan yazılı vesikalarının. en eskisi sayılan ki- tabeler hangisidir ? C — Dilimizin elde bulunan yazık vesikalarının en eskisi sayılan Örhon ye Yenisey kitabeleridir. Avrupalı mütefekkirler, Türk dili mevzubah- solduğu zaman bu kitabelerle söze başlarlar, $ — Dil önkilâbinın ilk ortaya a- ışı kaç senesinde, hangi devrimle başlar ? C — Türk dili inkılâbı ilk defa 1928 de ortaya atılmış ve harf inkı- lâhile beraber başlamıştır. EE — Münasebetsiz... Arkadaş bu sefer öbürküne sor - du: — Seninki? O da cevap vermek istemedi: — Benimki de münasebetsiz... O zaman suali soran arkadaş iki- sine de hitap ederek dedi ki: — Ay siz akraba mısınız? Ata sözleri — Hastalık çalışanlara hariçten, Profesör Malş Üniversitede gördüğü tekâmülden memnun İstanbul Üniversitesi teşkilâtmı yapmış olan İsviçre profesörlerin - den Albert Malche'ın şehrimize gel diğini yazmıştık. Profesör dünde yazdığımız veçhile gezinti müksadi- le İstanbula gelmiştir. Dün kendisile görüştük. Bize dedi ki: “.— İstanbulda zannedildiği gibi benim resmi bir vazifem yoktur. Re fikam ve oğlum ile sirf tenezzüh maksadile İstanbula geldik. Burada on gün kadar kaldıktan sonra İsviçre ye döneceğiz. İstanbula gelince, burada dostları mı görmeden, bilhassa Üniversiteyi ziyaret etmeden gidemezdim. Bu se beple dostum Cemil Bilsel! ziyaret ettim. Ünivetsitenin birçok kısımlarını gezdim. Bakteriyoloji lâboratuvarmı Anatomi patolojik, hıfzıssıhha, tıp tarihi enstitülerini, kütüphaneleri gördüm. Üniversitenin daha bazt kı- sımlarını da göreceğim. İstanbuldan ayrılalı iki seneden fazladır. Bu müddet zarfında Ünives sitede büyük bir tekâmül eseri gör- düm. Hükümetin yaptığı ıslahat pro- Jesl iyi bir şekilde tatbik edilmiştir. Rektör Cemil Bilsel bu hususta çok kıymetli mesai sarfetmiş, İyi işler görmüştür. Lâboratuvarlarda, Avrupanın en modern Üniversitelerinde kullanılan malzemeyi gördüm. Candan bağlı bu lunduğum İstanbul (O Universitesinin bu tekâmülünü görmekle büyük bir sevinç duydum.,, Üniversite rektörünün izahatı Diğer taraftan Üniversite rektörü Cemil Bilsel, Profesör Malşin seya- hati münssebetile çıkan şayialar do layısile gâzelemize “şu izahatı ver- miştir: “Bazı gazetelerde (Üniversitede ıslahat) namı altında neşriyat görül- mekte ve rektöre de beyanat isnat edilmekte olduğundan aşağıdaki iza- hatın gazetenize dercedilmesini dile- rim: çalışmıyanlara dahilden gelir. — Arkasında yumurta küfesi o- lan kendini sakınmalı, — Yaptığın yüksek eve güvenme. Iyilik değil ki kalsın | — Ak koyunu gören içi dolu yağ sanır, — Aman diyene kılıç çekilmez. | — Ata binmeden ayaklarını salla- ma. — Adama dayanma, ölür. Duvara dayanma, yıkılır. — Ağır kazan geç kaynar. — Bir işe koşacağına erken dav. ran. — Kalemin yaptığını kılıç yapa- O cevap vermek istemedi. kırm etti ve sonra dedi ki: mrm — Akıllı düşman akılsız dosttan! iyidir. > Mısırlı Üniüer lele geldi Mısırlılar Galatasaray | lisesinde misafir edildiler | Mısırlı talebeler Galata rıhtımında Misir üniversitesi profesör ve tâ- lebesinden mürekkep bir grup dün akşam Daçya vapurile İskenderiye- den şehrimize gelmişlerdir. Misirtı misafirler Galata rıhtımında şehir nâmına belediye türizm şubesinden Tevfik Halis, üniversite namma do- çent Muhlis Efe, Sadi Irmak, Rem- siye, Halil Vehbi ve talebeden bir grup, Türing Klüp nâmma Şükrü A- li tarafından karşılanmışlar ve Ga- latasaray lisesinde misafir odilmiş- f lerdir. İ Misafirler profesör Zeki Ömerin re İisliği altında 98 talebeden mürekkep- tir. Talebe arasında fen ve Up fakül telerinden Üç kız vardır. Rıhtımda istikbal ve mütekabil ta nışmalar pek samimi olmuştur. Misa 1 — Üniversitenin üçüncü ders yı- ını bitirmesi münasebetile 2 Tem - muzda gazetelerde çıkan izahatım - dan ve Vekâlete temas için Ankara- da bulunduğum sırada Anadolu A - | jansma verdiğim beyanattan gayri hiç bir gazeteye beyanatta bulunma dım. 2 — Üniversite tâtil devresine gir- miş olduğundan bu beyanata ilâve edecek bir şey de yoktur. | 3 — Profesör Malehe, herhangi bir davet üzerine değil, sırf fseyahat maksadile ve karısı ve çocuklarile beraber on gün kalmak üzere şehri mize gelmiştir. Vaktile çalıştığı Üni- versiteyi ve Üniversite rektörünü zi yaret etmesi pek tabii olan muhte - rem profesörün herhangi bir rapor vermesi mevzuu bahis değildir. Karacaahmetmezarlığı yeni baştan tanzim edilecek Belediyenin yeni yıla ait bü gelir gelmez Mezarlıklar Müdür evvelce hazırladığı program muci- bince şehir içindeki eski ve fakat mu hafazaları lâzım olan mezarlıkları as | rileştirmeğe başlayacaktır. Bu me - | zarlıklarm başmda seyyah vapurları şehre girerken derhal göze çarpan | Karacaahmet mezarlığı vardır. Bu| mezarlık Paristeki Perlaşez metarlı- fı sisteminde yeni baştan tarh ve tanzim edilecek ve içinde bir park yapılacaktır. ——— m a ri atmışlar ve hemen şapka giymiş - lerdir. Istanbulda bulundukları gün: | ler için bir program yapılmıştır. Mısırlılar bugün üniversiteyi ziya- ret edecekler ve şereflerine bir çay verilecektir. Yarın müzeleri gezecek lerdir. Pazar günü şehirde serbest süret- İte gezintiler yapacaklardır. Pazar - tesi günü Şirketi Hayriye vapurile Trabyaya kadar bir gezinti yapıla - cak, belediye tarafndan Tokatli - İyan otelinde bir ziyafet verilecek - İtir. Ayni gün on beşte Büyükadaya gidecekler, akşam 20 ye kadar ora - da kalacaklardır. Diğer günlere sit program kendi- lerile görüşüldükten sonra ( yapıla- caktır. Misafirlerin tramvaylarda mecca - nen seyahat edebilmeleri için kendi- İlerine pasolar dağıtılmıştır. İçlerinden birer grüp Ankara, Ya- firler. vapurdan çıkar çıkmaz fesle- ova, Bursayı ziyaret edecektir . | #ramvaylarla vapurlardır. Ne dersiniz? Pencereler... Bugünlerde pencerelerden, evde, vapurda, tramvaylardaki pencere - lerden bir kaplan kadar korkma » mak ihtiyatsızlık olur. Günün sıcak saatlerinde şüphesiz terli olarak bu pencereli biri. nin önüne düşenin en hafif âksbeti üç günlük bir soğuk algınlığı veya ishal olduğunu ve bunun da ufak bir ihtiyatsızlıkla sıhhatimiz üzerin de birtakım karışıklıklara sebep o- lacağı şüphesizdir. Bunun böyle olduğu şehirde di - zanteri, ishal gibi hastalıkların gö- ürlmesile de anlaşılır. Eskiden ar- mudu kırk paraya yerken bunları hep çiy meyve yemeye atfedenlerin, yemişin rüşvet kadar güç yendiği ba günlerde artık bu hastalıkları yen- miyen yemişlere yükleyemiyecekle- ri meydandadır. Gerçi (dizanteri) nin korkunç ol- madığın: sıhhat direktörünün ağzın dan işitmiş olsak bile onu sevimli bir taze gibi kucaklamak aklımıza gelmemeli. Hele, bu sıcak günlerde soğuk almaktan sakınmalıyız. Hal- buki soğuğun en kolay alındığı yer Şehrin sıhhatile birinci derecede alâkalı o- lan belediyenin bu naktil vasıtaların daki pencereleri kapalı tutturması- nı bir kere daha ehemmiyetle ve şe- inin sehahti namına istiyoruz, Siz ne dersiniz ? EE KUÇUK HABERLER | | * Liman tarife komisyonunda —| Liman tarife komisyonu, Istanbul Hi» | manı işletme idaresi tarafından ya - plan teklifleri kabul ederek gümrük hammaliye ve antrepo tücretlerini| ucuzlatmayı kararlaştırmıştır. * Ev numaralarmm kayıtları — Son nüfus tahririnden evvel yeni nu- marataj yapılmış: bazı binaların nü- maraları tebdil edilmiş, fakat deği -| iklik yalnız kapı üzerlerinde olmuş, alive ve tapü kayıtları olduğu gibi | kalmıştır. Eclediye yeni numarataja. göre 14- zımgelen tashihatm yapılmasmı alâ- kadar dairelere bildirmiştir. * Terziler cemiyetinde — Terziler Cemiyeti idare heyeti seçimi etrafm- da yeniden çıkan pürüzlü vaziyet sa- h günü toplanacak olan idare heye- tinde görüşülecektir. Son seçimin İ-| kinci defa feshi de muhtemel bu- Tunmaktadır. * Gayrimibadiller cemiyeti kon - gresi — Gayri mübadiller cemiyeti senelik kongresi bu aym yirmi do - kuzumda yapacaktır. Bu kongrede yeni idare heyeti de seçilecektir. Bir senelik idare heyeti raporu okuna - caktır. Kongrenin hararetli olacağı sanılmaktadır. * İnönü kampma gidenler — İnö- nü yüksek uçuş kampında muhtelif uçuşlar yapacak olan altı sivil tay- yarecimiz, dün Haydarpaşadan kal .İkan ondördü elli trenlle kampa b reket etmişlerdir. Bunlarla beraber! kamp talebelerinden son kafile de gitmiştir. Sultanahmette yeni mozayikler bulundu Sultanahmette yapılan hafriyatm Sultanahmet camiinin arkasına rast layan A kısmında yeniden bazı mo- zayikler çıkarılmıştır. Bunlar şunlar- dır: 1 — Kaya üzerinde oturan adam. 2 — Üç keçi ve bir kuşa sarılmış yılan. 3 — Kalkan tutan genç. 4 — Arslan ayağı. Bu arslanm vü- eudünün diğer kısımları, tahrip edil- miş olduğu için bulunamamıştır. 5 — Ağaç resimleri. Bu mozayikler temizletilmektedir. Hafriyat devam ederken, toprak ara sında terihi kıymeti haiz birçok ça - nak ve gömlek parçaları çıkarılmak tadır. Ankara ziraat fakültesi talebesi Trakyada tetkikat yapacak Trakyada bir tetkik seyahati yap- mak üzere Doçent Esat Ahmedin ri- yaseti altnda Ankara Ziraat Fakül- tesi talebesinden mürekkep bir ka- file dün şehrimize gelmiştir. Kafi- le bugün Tekirdağ yoliyle Edirneye | sadüf edilirse bunlar hemen hastaha SEHİRDE OLANLAR İstanbul şenlikleri Kırk gün kırk gece için hazırlıklar İstanbulda kırk gün, kırk gece namile yapılacak eğlencelere Ağusto | sun ikisinde modadaki deniz yarış - larile başlanacaktır. İstanbul sezo - una ait hazırlıkları yapan komite- nin bu işle uğraşan kolu dün son de- fa toplanmış, hazırlanan programı gözden geçirmiş ve kat'i kararlarmı vermiştir. Bu kararlara göre 2A - ğustosta hakiki bir deniz bayramı ya pılacak ve bu bayramın herkes tara- fından görülebilmesi için Moda ve Kalamış koyunda tedbirler almmış - tır. Deniz bayramının en heyecanlı yeri can kurtaranların yapacağı ya- rş ve-manevralarla e-| guâplane denilen de-| ni 2 kısağı yarışlarıdır Bu yarışta esas ayaklarma kızak takan ve elle- rile motöre bağli ipi tütan sporcula- rin 1600 metrelik mesafeyi hiç düş- meden suda ayaküstü katetmesidir. Bundan başka Izmirden meşhur yel- ken kullanan Kim ve Kiga kar- deşler gelerek yelken yarişi- na gireceklerdir. Profes- yoneller arasındaki kanca ve Alman yarışları da ehemmiyetli olacaktır. Gece biri Ege vapurunda, diğeri Mo- da kulübünde olmak üzere iki büyük balo verilecek ve vali ve belediye re- isi Muhiddin Üstündağ irat edeceği bir nutukla İstanbul sezonunu aça- caktır. Yarış gecesi sahillerde ateş oyunları da oynanacaktır. Sıhhiyede Şehrimizde çok dizanteri var Son günlerde şehrimizde birçok dizanteri vakaları olmaktadır. Dün İstanbul Sıhhiye müdürü Ali Rıza bu hussuta kendisile görüşen bir muharririmize şunları söylemiştir: “— Şehrin her tarafında dizante- ri vakalarına tesadüf edilmektedir. . Vaziyet salgın halde değildir. Lâzım gelen yerlere #mirler verdik. . Han, kahve ve saire gibi yerlerde yatan fakir kimselerde bu gibi vakalara te nelere kaldırılacaktır. Diğer taraf- tan bütün hastahanelere verdiğimiz. emirde, bu gibilerine herhalde ya- tak teminine çalışılmasını bildirdik. Ayni zamanda hastahanclerde ken - dilerine gelen hastalar vasıtasile hastalığın çıktığı yerleri araştırma- ğa başlamışlardır. Şehrin umumi sıh hati iyidir, İstanbul cihetinde yaptırılan binalar Şehir mütehassısı M, Prust İstan- | buldaki bazı caddelerin ehemmiyetli surette tevsi edilmesini lüzumlu gör müş, keyfiyeti imar bürosuna bildir- mişti, Bu mütalea belediyenin salâ- hiyettar şubelerince de muvafık gö- rülmüş olduğundan bu gibi madde- lerde yeniden bina yapmak için ha- riçten vâki olan müracaatlar eski şekille kabul edilmemektedir. Yani meselâ Şehzadebaşı caddesinin otuz metre genişliğinde tanzimi muvs- fık görülmüştür. Halbuki bu cadde- de şimdi bina yaptırmak isteyenler | bittabi yapı ve yollar kanunu muci- bince caddenin bugünkü genişliği nisbetinde binaya irtifa tesbit ede- rek plân yaptırmaktadırlar. Fakat bu karar üzerine belediye bü gibi projeleri tasdik etmemekte ve İnşa- at için orubsatiye vermemektedir. Bu yüzden ortaya yeni bir mesele çıkmıştır. Bina sahiplerinin mevcut kanuna riayet edilmediği iddiasile Devlet Şürasma müracaat, edecekle- ri söylenmektedir. İtfaiye mektebinde Eylülde derslere başlanıyor Fatihte yeni bir itfaiye mektebi bi nası yaplırimakta olduğu malümdur Bu bihanm İnşaatı ağustos sonunda | bitecek ve mektepte beş eylülde ders lere başlanacaktır . Mektep iki kısmı ihtiva edecek bi- rinci kısımda yangın söndürme ikin. ci kısımda ise zehirli gazler hakkm- da dersler verilecektir. Şimdilik mek- tebe yalnız itfaiye efradı devam ede- | taraflığile tanınmış olan General Me” Yunanistanda hâkim olan düşünceler | | Yunanistan, dünyanm bu karşi vaziyetinde etrafa büytük bir alâka bakmakta ve olan bitenlere çok ff in kulak vermektedir, , Yunanistanın dertleri, düşüncele * ri nedir acaba? j Buna cevap vermeden Yunasli komşu ve dostlarımızın vaziyetleri * ne bir göz atalım. O zaman görece” ğiz ki, Yunanistanın işleri hiç te İf na gitmiyor, , Bunun sebeplerini kısaca tahlil € delim; i Dahili siyasette hemen bir sene * denberi devam eden bir istikrar vaf” dır. Fırkalar kavgalarmı unutmuş © lar, kralm etrafındn to; onun hakemliğini, nazımlık rolünü kabul etmislerdir. Kral Liberal “8 Ahali partilerini, itimat ettikleri bif adama, İyi bir askere, dahili ve h# rici siyasette soğukkanlılığı ve bi © ler ve ona birde büyük vazife el lerdir: Senelerdenberi mühmel kalan, p# litika kurdunun kemirdiği ordu w€ donanmayı kuvvetlendirmek... Hiç şüphe etmemek lâzımdır Ki General Metaksa bu rolünde tami” men muvaffak olmuş veya olmak zeredir, Bunun içindir ki, buzünkü Yı hükümetinin, dünyadaki karışık v# ziyet devam ettiği müddetçe, yeri de kalacağına eminiz . Yunanistanm Iktisadi vaziyeti gittikçe iyileşmektedir. 1928 de buğ” day ihtiyacmm ancak yüzde 56,6 nı dahilden temin eden Yunanis! birçok tedbirlerle bu nisbeti 71.5-81 e çıkarmıstır. Diğer t: sanayiine de ehemmiyet verilmiş p# muk İstihsali fazlalaşmış, 1928 d€ dahildeki ihtiyacın ancak yüzde 5İİ temin edildiği halde, bu miktar 1939 te yüzde 69 a çıkmıştır. Tütün, üzün ve incir istihsalinde de kemiyyet *€ fiat itiharile de büyük terakkiler gö” rülmüştür. Fakat bu salah, diğer bir mesel ihdas etmiştir. Şimdiye kadar larma senelik borç taksitlerinin yü” de 85 ini ödiyen Yunanistan. Honlan giti, beke pine Hâmiller bu nisbetin y çıkarılmasını isteyince Yunanistan © da büyük bir fırta kopmuştur. G# zeleler açıktan açığa hükümete mi kavemet tavsiye etmisler, beynelmi lel- mali kontrol komitesinin lâğv istemişlerdir taksasa işlerin idaresini tevdi etmi” Yunanistanm harici siyasetine ya arasında bir mukarenet Yunanistan gözünden kaçmamı$ tır, Geçen 28 haziranda Berlinde za edilen Almanyaya on İki bir havai hat tesisini mümkün kı mukavele Atinada büyük bir tesif yapmıştır. Mühim iktisadi münasebetler Yunanistanm Almanyaya hi bir siyaset takibine müsait değildi” Çünkü Yunanistan tütün ve üzi nün mühim bir kısmını Alman, ihraç etmektedir. Diğer taraftan, İngilterenin üczrime yapılan Akdeniz mı Franşadan sonra Yunanistan derhal bozmuştur. Bu suretle hükümeti Italyaya karşı bir yapmak istemiştir. Vâkın zecri birlerin ilgasından sonra bu anls$, manm hikmeti vücudü Bununla beraber Yunanistan fi tarafında hasmane telâkki edil cek herhangi bir hareketten tadır. Ne olursa olsun Balkı.n ve bilhassa Türk dostluğu Yunan maktadır. Boğazlar konferansırda Yi tan Türk tezini kuvvetle müdafas miştir, Bu hâdiseyi burada büyük memnuniyetle kaydetmek vazif! dir. Bu arada şimdi Yunan ş reisliğini deruhte eden Yu: Paris sefiri ve meşhur hukukçu a tisin büyük gayretlerine kuvvetle? ret etmek isteriz. Bununla beraber Yunanistan”. gün veya yarm, büyük edile herhangi birine karşı telâkki ya bilecek bir siyaset güdebileceğini * netmiyoruz. Mazi bu hususta birçok 4 doludur. Coğrafi vaziyetle, siri iktisadi menfaatlerinin Yun: başka bir yol takip ettirmesin* gidecek ve sonra Kırklareli üzerin - İden şehrimize dönecektir. cek, ancak gelecek sene hariçten de talebe kabul olunacaktır. Ihtimal ne de İmkân vardır. Raif N.