17 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

17 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

.T-m8 TA Dİ e 7. Gi Danzig meselesi Rusya büyük bir ilim a Almanya,Lehnotasına adamını kaybetti Moskova, 18 (A.A.) — Molotof ve Stalin, Sovyetler birliği halk ko- miserleri meclisi ve parti merkez ko miteşi adma akademisyen Karpinski | ni n ailesine derin an > etmişler ve bu ölümün, Sov-| yet Miri dünyası ile Sovyetler Birli- gi işçileri için ve ziya olduğunu bildirmişlerdir. Kal ne zi ilmi bir tahlile tâbi tutulmak için beyin enstitüsüne gön | derilmiştir. Karpinskinin hayatı Moskova, 16 (A-A.) — Bir maden mühendisinin oğlu olan Karpinski, 1855 de Petersburg maden enstitü- sünde tahflini bitirdikten sonra, 177 de Jeoloji profesörü ve 1885 de jeoloji komitesinin direktörü olmuş” tur, Son elli sene içimde, Karpinski bilgi aksdemisinin faal azası ve 2 La nedenberi de yaşadığı müddet için başkanıdır. Kendisi “yabancı birçok bilgi akademi ve cemiyetlerinin mu- habir ve fahri azası bulunuyordu. Ksrpinski, Sovyetler Birliği Avru pa icısmma ve bilhassa Ural bölgesi- ne jeoloji meseleleri ile nazari jeolo- Â, mineroloji ve paleontoloji mese- leleri hakkında 300 kadar eser yaz » mıştır. Karpinski, ilmi faaliyeti pratik Mesaiye bağlı bulunan sosya! ha; ta faal bir sürette iştirak eden müm taz bir bilgin olmak itibarile, sosya- Üzmin kurulması hizmetine de iştirak etmiştir. Sovyetler birliği işçileri ara &nde büyük bir şöhreti vardır. 1935 de, Yedinci Sovyetler Kongre Binde, Sovyetler birliği merkez icra komit azası seçilmişti. Maliye tetkik heyeti reisi geliyor Ankara, 16 (Tan) — Finans Ba- kanlığı malf tetkik heyeti relsi Cez - mi, Rusyadan başlamak üzere Orta Avrupada yapacağı seyahat için bu akşam İstanbula hareket etmişler - dir. Cezminin bu seyahati 1,5 ay sü- recektir TET VERENE BEŞAY muavinliği Ankara, 16 (Tan) — Finans Ba - kanlığı müsteşar muavinliğine ta - yini kararlaşan eski varidat umum direktör vekili Esat, bugün müste - şar musvinliği işlerile meşgul olma- ya başlamıştır. Gucen Mary tamir için kalafata çekildi Southamton, 16 (A.A.) — Çucen Mary kalafata çekilmiştir. Geminin Pervanesi muayene edilecek ve ma kinede ilk seyahat sırasında görülen bozukluklar tamir edilecektir. Vapu- Tun süratini arttırmak için pervan&- lerin değiştirilmesi muhtemeldir. cevap hazırlıyor Varşova, 16 (A.A.) — Gazeteler, Lapsik sdmdaki Alman kruvazörü- nün Dantziğ limanmda bulunduğu sirada vukut gelen hâdiseye miteal- lik Leh notuna Hitlerin cevap ha- zrlamakta olduğunu yazmaktadır - rpinskinin beymi.|... Gazeteler, bü notanm muswlihane bir ifade ile kaleme alacağını yaz- maktadırlar . Kurjer Varsavski, diyor ki: Bu hal, Almanyanm Dantzig hâ - disesini mümkün olduğu kadar ya“ kin bir zamanda tasfiye etmek arzu- sunda bulunduğunu göstermektedir. Almanyanm Dantzig'i ilhak için bir takım tedbirler almış olduğuna dsir olan haberler, asılsızdır. Esasen ir bhistan, müdafaa vasıtalarma mâlik olup serbest gehrin iktisat bakımım- dan harap olmasına sebebiyet vere- bilir. Pilsudeki'nin halefine geniş İ salâhiyet verildi Vrgova, 16 (A.A.) — Başvekil is rafından iriza edilmiş olan resmi bir tebliğde “Reisicümhurdan sonra dev İetin en büyük şahsiyeti, nin Leh or dusunun başında Mareşal Pilsudeki'- nin halefi olan müsellâh kuvvetler umumi müfettişi General Rydz-Smig- Iy olduğu beyan olunmaktadır. Geniş mikyasta reform Varşova, 16 (A-A.) — Siyasi ma- hafil, General Rydz-Smigiy'yi “Le - histanm ikinet şahsiyeti, olduğu - na dair olan kararnamenin mliihim siyasi, iktisadi ve içtimai islâhat vü- cuda getirileceğine ve bilhassa Zira- at sahasında geniş mikyasta reform yapacağına delâlet etmekte olduğu- nu beyan eylemektedir. | in hâli hazır “AL Bu mahafil, Gen. an yi muhalif köylü par be GE karesi Yonada getirmek suretiyle köylülerin hükü- mete miizaheretlerini temin etmek asavvurunda bulunduğunu ilâve ey- lemektedir. İspanyada örfi idare bir ay daha uzatılıyor Madrid, 16 (A.A.) — Parlâmen- to binasının etrafı polis kuvvetleri» nin muhafazası altındadır. pe il yegâne salâhiyettar ol kimi enelmen meclisi reisi Barrlo- nun izahatını dinlemiştir. Reis, encü menin bugün öğleden sonra toplan- tıya davet edildiğini bildirmiştir. Zannedildiğine göre, örfi idare bir ay daha uzatılacaktır. — mi aa Mamma Almanyaya tetkikata gidecek olan muallimler bugün hareket ediyorlar Seyahate çıkacak muallimlerin Almanyaya tetkik seyahatine Gi - kacak muallimler kafilesi buğün Aton dörtte Romanya bandıralı Daç- Ya vapurile manımızdan hareket €- deceklerdir. Heyet munllim Zeki Ce- malin başkanlığında yetmiş kişiden Mürekkeptir, Içlerinde biri Adana, diğeri İzmir Viliyet maarif müdür - 8ri olmak üzere iki Maarif müdürü, muhtelif vilâyetlerde liselerden ge » Jen on lise müdürü, tiç Hk mektep muallimi ve 55 orta mektep ve İlse muallimi vardır. Bunların 34 ü kadın Ve 38 st erkektir. Heyet iki gün Romanyara kala - * N ” ! aralarında yaptıkları toplantı setirimiz Hamdullah Suphiye lt olacaklar, oradan Polonya tarikiyle Almanyanın Derson şehri- Barlara, Ren nehri, Frankfort, Haydelberg, Münih, Darşnad şehirle rini gezeceklerdir. Heyet Almanyada Alman muallim ler birliğinin misafiri şen ve , oradan Viyanaya geçecekler, Vi ve muailimler birliğinin daveti ü- zerine üç gün Viyanada ve üç gün de Peştede kalacaklar ve müteaki- ben ize döneceklerdir. Bu se- yahat 48 gün sürecektir. şahıs yakalandı Antalya, 16 (Tan) Hüviyeti meçhul bir adam dağlarda serseri vaziyette dolaşırken şüphe Üzerine tevkif edilmiştir. Kendisine dilsiz sti- sü veren bu şahsa hiçbir şey söyleti- lememiştir. Çok perişan bir halde ve saçı sakalma karışmış vaziyette - dir. Henüz milliyeti de anlaşılama - mıştir. Halen mevkuftur. Bakanlar Heyeti dün bir toplantı yaptı Ankara, 16 (Tan) Bakanlar Heyeti, bugün saat 17 de Çankaya « daki hariciye köşkünde toplanmış - lardır. Fransada yol verilmiyecektir Salengronun rakile yapılan toplantıdan sonra bir beyanname neşredildi Paris, 16 (A.A.) — Youbanx ile umumi mesaj konfederasyonuna men sup diğer mes'ul erkânm Selengro ile yaptıkları görüşmenin sonunda bir tebliğ neşredilmiştir. Bu tebliğde konfederasyonun Sa- lengronun iş müesseselerinin tahli - yesi için vâki olan devetini kabule made olduğu, çünkü, 1 — Mevcut ibtilâfların halli için hemen müzakereye girişilmesi ve ica- bında hükem usulüne müracaat olun | ması, 2 — Grevden dolayı hiçbir ame - leye yol verilmemesi mukarrer oldu. ğu. . 3 — Amelenin yapılmış olan iti - Jâflara riayet etmeği taahhüt ede - da taahhütlerine tam © ei bulunmaları işin buntar nezdinde mü dahaledo bulunmasının müsammem olduğu beyan edilmektedir. Fransada işgal edilen müesseseler ve grevciler Paris, 16 (A.A) — 14 temmuz tarihinde bütün Fransada amele iş- gali altında bulunan müesseselerin miktarı 613 e ve grevcilerin (adedi 73,703 olarak tesbit edilmiştir. ! ma e a m e Yugoslav devlet tiyatrosu baş muganniyesi geliyor Başmuganniye Bahriye Haçiç Yuğoslav Devlet Tiyatrosu Bs#- Muğanniyesi Bahriye Haçiç yakın da Istanbula gelecektir. Kendisi (Karmen (Salome) Donjuan) gibi büyük operalarda gösterdiği: büyük "at ile Avrupanın en yüksek #ana'tkârları arasına girmiştir. Ken- disine Belgrad Bülbülü ismi verilen Bahriye Haçlç son derece iyi Türk- çe konuşmaktadır. Istanbula <gelin- ce Kızılaym Kermes eğlencelerinde türkçe garkılar söyliyecektir. Ikramiyeli Spor Müsabakaları: 9 Ağustos Pazar günü sabah saat 10 dan 12 ye kadar Taksim buhçe- sinde Kermes genlikleri vesilesile spor müsabakası resmi geçidi tertip edilmiştir. Proğram Uç Çift Güreş, Uç Çift Boks, Uç Çift iskırım maçlarile muh Lokarno konferansının akıbeti İngiltere, içtimadan önce Antalyada şüpheli bir i İtalyanın kararını soracak Berlindeki İngiliz sefiri Romaya, kabine Grevden dolayı işçiye | münasip (olacağı muahedeye İ durülacaktır. i cek harp gemilerine Türkiye bu ittifaka dahil ise Boğazları aça:| * Başı 1 maya gönderilecektir. Lokarnoculür konferansının tehir edilmesi, Sir Phipps'e düşen vazifeleri kolaylaştı - racaktır. İyi malümat alan mahafil, İngiliz sualnsmesine şifahi bir cevap alabilmek Üzere, İngiliz nazırların - dan birinin Berline gönderilmesi ihti- malinden bahsetmektedi kanaate göre, bü iskan nocular toplantısından ör ile Almanyanın tasavvurlarını öğre: meğe yardım edecektir. Fransa ve Belçika konferansın: İtoplanmasında ısrar ediyorlar Londra, 16 (Tan) — Kabine, dün- kü toplantısında Brüksel konferansı hakkmda hiç bir karar vermemiş - tir. Bugünkü toplantıda varılan ne- tice ise heniz malüm değildir. Kabi- nenin harici işler komitesi de Avam kamarasmda ayrı bir toplantı yap - mıştır. Anlaşıldığına göre, kabine er- kânından hemen hepsi Brliksel top- lantısmın tehirine taraftardır. An - cak, bu noktai nazarda ısrar edi edilmiyeceği meçhuldür. Corbin, dün Van Sittart ile tekrar görüşmüştür. Bu görüşmede, Eden'le Cenevrede mutabık kalındığı veçhile konferan sın muayyen tarihte toplanmasını 1. rarla istemiştir. Fransızlar, bilâhara almacak kararlarda serbest birakı) - mak şartile, mukarrer noktai nazar teatilerinini yapılması lüzumuna ka- nidirler. Fransız gazeteleri, toplantının İtehir edilmemesini istiyorlar Paris, 16 (A.A.) — Gazeteler, müt tefikan Lokarno devletlerinin, yani Fransa, İngiltere ve Belçikanm müş terek icraata bulunmalarını istemek te ve birçokları da Bruxelles konfe- ransımın evvelce tesbit edilmiş olan tarihte toplann döv noktai ni il ir İ- “Matin” gazetesi diyor ki: | Herhalde Fransa, İngiltere ve Bel çikanın Berlin ve Roma ile görüşme- Ee başlamadan evvel kendi araların. da mutabık kalmaları muvafık olur.,, Saint Brice, Le Journal'de e Moniröde kat'i — Başı bi Karadeniz devletleri için sekiz gün olarak tesbit edilmiş ve di. İğer devletler için on beş günün| kaydolunmuştur. Türkiyenin daveti üzerine İs. tanbulu ziyaret edecek ecnebi fi- loları on beş bin ton tahdidinden müstesnadır. Türkiyenin bitarat kalacağı bir harpte Boğazlar bütün muha.! riplere kapanacaktır. Karade.| nizde tecavüze uğrayan bir dev. lete yardım için Akvam Cemiye- ti kararile gönderilerek harp gemilerine Boğazlar açık bulun. Karadenizdeki | müttefikleri. ne yardım için Karadenize geçe- caktır. Muahedenin Cumartesi günü yapı- umumi ve açık toplantıdan .. Montröpalasta İmzalanması muhtemeldir. Yetişmezse pazartesiye kalacaktır, Pazar akşamı Necmettin Sadık kon ferans ve Milletler Cemiyeti nezdinde Ki delegeler Vand Kantonu Montrö sivil, askeri erkân, gazeteciler şere- | fine bir kabul resmi yapacaktır. Neşet Atay Bütün noktalar üzerinde kat'i olarak mutabık kalındı Montrö, 16 (Hususi muhabirimiz - den) — Mukavelenin tayyareciliğe Ait ahkâmı tesbit olunmuştur, Tayya relerin Boğazlarda müstahkem mev. ki ve Marmara denizi üzerinden uç- maları yasak edilmiştir. telif spor oyun ve hareketleridir. Jüri bey'eti: Ismail Hakkı, Sü- heyil Rızadan mürekkeptir. İmasını kararlaştırmıştır. Konferans yeni mukavelenin İtalyanın imzasına açık bırakıl. azalarından biri de Berline gönderiliyor İNCIDE diyor: Bir konferans fazla, bir konferans eksik olmuş hiç ehemmiyeti yoktur. Esas mesele, İngiltere, Fransa ve Belçikanın tekrar bir araya gelmele- ridir. Almanya mesai birli yapılmasını arzu ediyor Echo de Paris, Ocuvre ve Repub- ik gazeteleri, İngilterenin lokarno- cular konferansının tehiri lehinde bir battı hareket kabul etmiş olmasını Almanyanın mesai birliğinde bulun- masını arzu etmekte olduğu şeklin- de izah etmektedirler. Echo de Paris diyor ki: “Filhakika İngiliz diplomasisinin bütün gayretleri birkaç aydan beri, Almanyayı Cenevreye ve Avrupa manzumeşine celbetmeği İstihdaf eylemiştir. Ayni gazete şunl “İngiltere, İngiliz - Zini kolaylaştıracak olan Avusturya- Almanya itilâfını ve Von Papenii inini müsait bir surette âve ediyor: Alman birli. İngilterenin menfaatleri ve Italya Londra, 16 (A.A.) — #denin A - vam Kamarasma gelir gelmez cevap vermek mecburiyetinde kaldığı ilk sünllerden birisi Tana gölü mesele- si olmuştur. Mebuslardan Mander'in | bir sualine cevap veren Eden şöyle de: “— Bu mesele hakkında son za - manlarda İtalyanlar, bize, Habeşis- tanda ve dünyanm sair noktalarm İ da Ingi riayet edecek- | leri hakkında birçok defalar temi - nat vermişlerdir.,, Hiçbir anlaşma yapılmamış t ale cevap veren müdafaa nazırı Tho mas İnakip, İngiliz - Fransız - Belçi- ka askeri manevraları hakkında er kün harbiyeler arasında hiç bir an- ma yapılmamış olduğunu söyle - İ miştir, 01918 en pa itilâf elde edildi rincide Konferans, bugün yeni Boğazlar mukavelesinin bütün noktasi üzerin de kat'i olarak mutabık kalmıştır. Tahrir komitesi ( yarın projenin kati metnini tespit edecektir. Kon- ferans gelecek umumi toplantısmı cumartesi günlü saat 15 de aktede. cek ve mukavelenin İmzası da pazar tesi saat 15 de vukubulacaktır. Almanlar memnun değil Montrö, 16 (Hususi muhabirimiz. den) — Alman gazeteleri, Montröde elde edilen itilâftan gayri memnun - durla: Doyee Algemayne Zeytung bugün Yazdığı bir makalede diyor ki: Montrüde elde edilen itilâflar yal. nız Fransa, Rusya ve Romanya tat- min edilmiştir. Bu anlaşma (bir taraflı ola - rak bazi askeri itilâflara müzaheret etmekte diğerlerini ihmal eylemek - tedir, Beriiner Tageblat gazetesi ise Tür- bu anlaşmadan sonra Fran- vyet Rusya paktına iltihak! edeciğini yazmakta ve bu hususta endişelerini izhar eylemektedirler, Anlaşmanın hulâsası Montrö, 16 (A.A) — Elde edilen anlaşma şöyle hülüsa edilebilir: Harp zamanında ve Türkiye bita- raf olduğu takdirde harp ve muavin gemilerin Boğazları girmesi mem- nundur. Tecavüze uğrayana Millet- ler Cemiyeti paktı mucibince yar- dım etmek hususu bundan müstes- nadır, Bundan mada Fransız donan- ması ber zaman Romen ve Sovyet petrollarımı Otsdarik edebilecektir. Ticaret gemileri her zaman Boğaz lardan geçmekte serbesttir. Bu me- sut netice İngilizlerin gösterdiği uz laşma fikri sayesinde elde edilmiş: | tir. Çünkü İngilizler, akim kalan buncz konferanslardan bu konferan sın da akim kalması veya sadece teehhüre uğramasınm beynelmilel | bizama bağlı olan devletler için bir) felâket tegkil edeceğini anlamışlar. Züğürt tesellisi ! Kızmıyayan diyorum, aldırmıya - yım diyorum ama doğrusu elimden İ gelmiyor. Belki bu yazıyı okuyunca onlar da kızacaklar. Mevsim zaten sıcak. Pek tesiri olmaz. Efendim! Bizim ediplerde, münev- verlerde bir menfi tesellidir gidiyor. — Aman çok şilktir olimpiyatlara gitmiyoruz, diye. Bu tesellinin esası nedir? Orası belli değil, Yalnız her- kesin yüzünde büytik bir felâketten kurtulmus olanları mahsus garip bir inşirah var. Eğer imkün olsa idi de anlamadığı her işe burnunu sokanların burmun- İda anlamadığı ve burnunu soktuğu her işin bir rengi kalsa idi, köprü - den geçerken bir renkli burun gören- ler, bir garibe gibi bunu biribirlerine gösterirlerdi. Onun için bir asım minevverlerimizin de bir kürsü sey- hi tavrı takmarak ve büyük bir ha miyet hassasiyeti kaftanına bürüme- rek böyle yazılar yazmalarına ve söz ler söylemelerine gerçi hayret etmi. yorum, Fakat şuna hayret ediyorum ki; sporcularımızın her ne şart altın da olursa olsun bir zâfı görüldüğü zaman onlara bir sürü öğüt vermiye ve söylene sövlene eskimiş svurt do- tusu halinde lâflar etmiye okalkan- lardan bir tanesi olsun, bu memleket te spor ne şart altında yapılıyor! Sporcular ne şarti ında, yaşıyor ve çalışabiliyorlar? Kanunlarm $po- ra ve sporcuya verdiği imtiyazlar bizde veya başka memleketlerde ne. | dir? Ve bunlar sporun memlekette | inkişafına kâfi midir?.. Mektep prog ramları, hayat şartları, içtimai âmil ler ve memleketteki umumi hattâ hu susi efkâr sporu ne dereceye kadar kolaylaştırmada, himaye etmekte ve onu İyi tutabilmek için ondan ne de- receye kadar anlamaktadır? Işte ba suallerle bu bin öğütlü zevattan hiç- biri meşgul olmaz. Fakat sırası ge- ir de: — Futbolcüler sâflarmı anladılar, Gitmediler.. Dendi mi büyük bir inşi- rah hissederek: — Oh. Iyi oldu.. Gitmesinler de öğ rensinler, Bir daha sefere daha İyi çalışsınlar... Tarzında ve tıpkı tale - besini imtihanda döndürmeden zevk alan sadik bir muallim hazzile acı sa- tırlar yazarlar, Gerçi spor ve beledi- ye işleri sahipsiz arsa gibi üstünde en pervasız aşık atılan yerler oldu ama sporculara tekemmül etmeyi tavsiye ederken kendimizde ancak kendi branşlarımız üstünde yazı yaz maya doğru yürlimeye başlasak sö- zümüzlü işimize uydurmuş oluruz Ve o zaman şimdiki gibi her kafs- dan bir ses çıkacak yerde her sesin altında bir kafa bulunduğunu göre - rek onu daha iyi dinlerdik. B. Romanya Bakanlar Kurulunda konuşulan meseleler Bükreş, -16 (A.A) Bakanlar meclisi, evvelce bildirilen dünkü top- lantısında aşağıdaki meseleleri tet- kik etmiştir ; Lokarno meselesi, zecri tedbirler meselesi, Avusturya - Almanya pak tı meselesi, Sovyetler Birliği ile o- lan münasebat meselesi, Montrö Bo- ğazlar konferansı meselesi, Milletler Cemiyeti paktının tadili meselesi ile Romanyanm Fransa, - Lehistan, Kü- çük Anlaşma ve Balkan Antantı ile ittifakından doğan muhtelif mese- leler. —— dır. Romanya hükümeti muvafakatını bildirmiştir. Bu ilk muvaffakiyete bakılırsa nihai anlaşma hemeri he- men kati gibidir. FELEK omanyanın vaziyeti Montrö, 16 (A.4.) — Havas A» jansı bildiriyor: Romanya bugün, dün kabul edilen anlaşmaya iştirak ettiğinden konfe- ransı haberdar etmiştir. Helen bilinmiyön yalnız Yugoslav hükümetinin kararıdır, Fakat siyasi müşahitlerin dediklerine göre Yugos- lavya da muvafık bir hattı hareket ittihaz edecektir. Çünkü dün varılan anlaşma hiç bir suretle Balkan dev- letlerinin emniyeti için tehlikeli bir mahiyet arzetmemektedir. Nihayet Bulgaristan bazı ihtiraz kayıtları serdetmişse de Yugoslavlar tarafından verilen teminat Üzerine mutmain olduklarmı bildirmişlerdir. Titülesko Montröye dönmiyecek- tir. Titülesko, konferansta vaziye - tin iyileşmesi Üzerine Montröde bü- lunmasına Ilizum kalmadığı kanaa - tindedir,