20 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

20 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

—— 2 Sofya mektubu Bulgaristanda Kadınlar da seçime iştirak etmek istiyor Slâv âlim ve doktorlarının kon için bir tezahür addediliyor olya, (Hususi Muhabirinsiz yanıyor) — Bulgaristanda parti rejimini kaldıran 19 Mayıs 934 inkılâbmdan sonra bugüne kadar ge- len Bulgar hükümetleri, cenup Slâv memleketlerile yakmlaşmaya çok ehemmiyet vermektedirler. Geçen sene buraya davet edilen Slâv memleketlerinin jimnastik So-| kol teşkilâtlarının iştirakile Bulgar Yunak — Sokol jimnastik şenlikleri de Sofyada bu maksatla yapılmıştı. O zamanlar siyasi mahafilde Slâv birliği yapıyorlar da denmişti. Yakmlaşma gayesi Bu sene yine cenup Slâv memle- ketlerile yakmlaşma gayesile Şofya- da bir Slâv “coğrafya ve estonoğraf- ya âlimlerinin kongresile bir de Slâv doktorları kongresi yapılıyor. Slâv doktorlarının kongresi eylülün 12 sin- de açılacaktır. Slâv coğrafya ve es tonoğrafya âlimlerinin kongresi ise şimdi burada Üniversitenin merasim salonunda devam ediyor. Gazetelere göre kongreye: buradan, Yugoslav- ya, Lehistan ve Çekoslovakyadan ol- mak Üzere 430 münevver âlim İşti- rak etmiştir. Rusya bu kongreye İş- tirak etmemiştir. Yalnız profesör O. Vilof'u müşahit sıfatile göndermiş- tir, Diğer devletlerden Fransa, Al manya, Avusturya ve Finlândiya da birer müşahit bulundurmuşlardır. Burada misafirler, parlak bir suret. te istikbal edilerek kendilerine res mikabuler yapılmış ve ziyafetler çe kilmiştir. Bunlarda Bulgar Kralın kardesi Prens Kiril, Başvekil Köse- ivanof ve diğer nazırlar da hazır bu- lunmuşlardır. Kongrenin açılışı Kotigrenin açılışı eshasında maa rif nazırı Dim. Mişaykof. misafirlere hitaben irat ettiği bir nutukta, larm şimdiye kadar başka milletler tarafından iştismar edildiklerini, bu sebeple şimdiye kadar birleşemedik- lerini, fakat artık birleşme zaman)- nm geldi , arada ihtilâf kalmadı- ğını, Slâvlar birleşince dünya tari- binde ve medeniyetinde mühim rol ler oynayabileceğini söylemiş ve murahhaslar tarafmdan çok alkışlan mıştır. Buna cevap olarak ayni ma- hiyette murahhaslar da birer nutuk söylemişlerdir. Siyasi mahafilde £ söylenildiğine göre, Slâv âlimlerinin bü ve Eylülde toplanacak Slâv doktorlarmm kon. greleri Panslavizm için bir nevi Ote zahürat olarak sayılmaktadır. Seçim hazırlıkları Burada hey” eti vekile tatilde ol- duğu İçin seçim kanunu, henüz mec- liste Lasvip ve tasdik edilememiştir. Kanunun hazırlığında bazı yabancı devletlerin seçim kanunları da na zarı itibara alınmıştır. Maamafih bir çok belediyelerde şimdiden seçim listeleri hazırlanmış tır. Teşrinievvelde yapılacak bu meb'- us seçimine kadınlar da İştirak et- mek için israr ediyorlar. Basvekil, kadınlara seçim hakkının verilmesi- ne taraftardır. Binsensleyh, kadın- lara siyasi haklarm verilip verilmi- yeceği asıl meclisin bir toplantısın- da kararlaştırılacaktır. Kadmlar avukatlık haklarmın da Seçim gürültülü olacak Seçim yaklaştıkça eski red de faaliyetlerini artırmışlardır. Çı fun ve Lâpçefin partileri dk ol mak üzere diğerleri son kabineye iştirak ettirilmedikleri için ikinci Kö- gelvanof kabinesine karşı intihap- larda toplu olarak hareket edecek- lerdir. Bu sebeple intihapların çok gürültülü olacağı daha şimdiden an- laşılıyor. Hattâ son Köseivanof ka- binesinin de ömrü intihapların ne- ticesine kadar devam edeceği sani- liyor. Diğer yandan Berlinde 'kraliçesine yapılan bir ameliyattan dolayı onun iyileşmesini bekleyen Bulgar kralınm yeni bir kabine teş- kil edeceği de söyleniyor. Bu sebeple kralın dönüşü ciddi bir alâka uyandırmaktadır. Maarif ısl Kabine, son maarif 15- Ak e kekiği Ni İnan muallimler, bundan sonra daimi , |fesör Musman' a verilmiştir. Profe- seçim yaklaştı eleri Panslavizm Yâhatı hakkında da bazı mühim ke- nunlar hazırlamıştır. Kabul edilen bir kanuna göre, memlekette yeniden 22 lise ile 7 orta mektep açılacaktır. Eskiden partizanlık dolayısile müte- madiyen değiştirilmekte ve azlolu- olarak bir mektebe tayin edilerek de- Ziştirilmiyecekler ve mühim #ebep olmadan da azledilemiyeceklerdir. Ekmek meselesi Gene Hey'eti Vekilenin aldığı bir karara göre, memlekette ekmek ucuz latılmış ve bizim para ile 4 — 5 ku- ruş fiyatında o (4 leva) yeni bir tip ekmek daha çık” "mıştır. Şimdi bu nevi ekmek yalnız Sofyada satıl maktadır. Terkibini yüzde yetmiş buğday ve yüzde otuz mısır teşkil etmektedir. Yeni tip ucuz ekmek satışnmm tecrübesi Sofyada yapıl dıktan sonra iç illerde de çikarılma- sina başlanacaktır. Memlekette bir çok yol ve şoseler yapılması için daha bu sene 170 mil- yon leva sarfedilmesine karar veril. miştir. Yugoslav hududunda kâin Bulgar şehri Dragorman ile Sofya a- rasındaki şosenin bazı kısımlarının yeniden yapılması için 45 milyon le- va harcanacaktır. Sofya — Samokof arasmdaki şose için de 25 milyon le- va sarfedilecektir.Böylelikle daha bir çok yol ve şoseler de ihya veya ta-| mir ile işsiz ameleye iş bulunmuş o- lacaktır. Yeni yapılacak mektep binaları i- çin 73 milyon, umumi ve belediye binaları için 202 milyon ve devlet binaları için de 25 milyon le- va tahsis edilmiştir. Sofyanın imarı Sofyanm imar plânmın yapılma» #1 da, buraya getirilen yabancı şehir mütehassıslardan 5 mühendis .pro- sör şimdi Sofyanın İnşaat ve imar plânını bazırlamakla o meşguldür. Geçen gün burada BLAD salonnisi | yapacağı Sofyanın plânı hakkında bir konferans vermiştir. Hazırlanacak olan bu plâna göre, Sofyada bir çok yeni bahçe ve park- lar tesis edilecek ve yeni demir yol- ları ve otomobil durakları kurula” caktır. Milli sanaylin korunması ve yük- #seitilmesi hakkmda da bir kanun ka- bul edilmiştir. mama Şişe fabrikasında bol bol stok vardır Dün bir akşam gâzetesi, Şişe Fab- rikasının elinde diğer siparişler bu - lunduğu ve her nevi şişe yapılamadı» ğı için ıtriyat tacirlerinin fena bir vaziyete düştüklerini yazmıştı. Fab-| rikada yaptığımız tahkikata göre, bu | haber doğru değildir. Yabrikada şim- dilik bir buçuk milyon stok gişe var. | İ dır. Ve fabrika verilecek" her türlü siparişi önliyecek vaziyettedir. Eğer bu siparisler mevcut olmıyan tiplere ait olsa dahi bunları bir buçuk iki ay Ankaradaki el işleri sergisi Serginin mükemmel olması için çalışılıyor Ankarada 29 Teşrinievvelde açıla- cak olan El işleri sergisi hazırlıkları- na faaliyetle devam edilmektedir. Memleketimizde sile sanayil ve kü - çilk san'atlar için bir teşvik vesilesi olmak ve bu nevi sanayiin himayesi | için alınacak tedbirlerin nisbeten tat- bikma hizmet etmek maksadile açıla» cak olan bu sergi hertarafta büyük bir alâka uyandırmıştır. İktısat Veki li Celâl Bayarın büyük sanayii kurar ken küçük san'atları ihmal etmemiş olması ve bilhassa bunların ihyasi ve inkişafı için tedbir alması takdir ve şükranla karşılanacak bir hareket - tir. Sergide her nevi Brodöri, oya ve tente işleri, tahta ve taşlar üzerine işlemeler, gümüş ve bakır üzerine İş- lemeler, tezhip sanayiine ait işler, deri üzerine işler, her nevi el triko - tajı, hulâsa el ile yapılan bütün işler teşhir olunacaktır. Sergide dedeleri- mizin ve ninelerimizin yapmış olduk- ları işlere ait bir köşe de hazırlana- caktır. Burada eskiden yapılmış ©- lan bütün işler teşhir edilecektir. Bu suretle eski ve yeni işler arasmdaki farklar tebarüz ettirilmiş olacaktır. Elişleri sergisi hazırlıklarile meşgul olmak üzere şehrimize gelmiş olan 'Türkofis merkez müdürü Akil Gün ve Sergiler fahri mlişaviri Salâhattin alâkadar müesseselerle temaslarına devam etmekte ve lâzım gelen ted- birleri almaktadırlar. Şimdiye kadar Kızılay, Türk Kadınları Çalıştırma Derneği, Hizmetçiler ve Dokumacılar cemiyetlerile ve sair müesseselerle temaslarda Yulunulmuştur. Kızilay ve Kadınları Çalıştırma Derneği ser. gide teşhir edilmek üzere çok güzel ve İnce İşler hazırlamaktadırlar. Tez- hip sanayine ait İşler de hazırlan maktadır. Oymacılığa ait işlerle gü- müş ve bakır Üzerine yapılmış İşle rin tam bir şekilde teşhiri için alâka- darlarla temas edilmiş ve Kbc bulunulmuştur. “Bütün bü hazrtıklar Elişleri ser. göstermektedir. Şurasını da mem - nuniyetle kaydetmek isteriz ki, İkti- sat Vekâleti sergiye ait bütlin mas- rafları deruhte etmiştir. İştirak ede- ceklere hiçbir külfet tahmil etmemiş- $ir. Sergide muvaffak olanlara mu- vaffakıyet derecesine göre nakdi mükâfat ve madalyalar verilecektir. Konservatuar plânı nihayet geliyor Yeni inşa edilecek Konservatuvar pan Mimar Pölzik'in karısı tarafın. dan bu hafta içinde Belediyeye gön- derilecektir. Belediye, projenin tat bikma nezaret için Pölzik'in karısını getirtmekten vazgeçmiştir. İnşaata bir Türk mimarı bakacaktır. zarfında teslim etmenin imkânı var» dır. Kanseroloji kongresi Eylülde Brükselde toplanıyor İkinci © Beynelmilel o Kanseroloji kongresi Eylülde Brlikselde toplana- taktır, Kongreye iştirak edecek olan iko- İ profesör doktor Hulüsi Behçet ve profesör Oberndorfer yakında hare - ket edeceklerdir. Kongrede beşeriyetin başına mu- sallat olan bu en mühim hastalığın tekevvün, seyir ve tedavisi için 45 milleti” profesörleri toplana - caktır, Biyoloji noktasından kansere sebep olan âmillerden, i — Kimyevi maddeler, 2 — Uzvi neşvünema kı- sımları, 3 — İntikal kabiliyeti bulu: Bulgar | nan virsüler, 4 — Kansere karşı is- tidat, mukavemet, irsiyet metabolis- me, muafiyet meseleleri okunacak ve münakaşa edilecektir. Odada raportör imtihanı Ticaret Odasında yeni tesis edilen sanayi şubesi İçin almacak raportör. larin bugün imtihanları yapılacaktır. vi desin mi Bugünkü hava Bugün hava düne nazaran biraz da» ha sıcak olacaktır. Rutubeti nisbiye- de şu sıralarda görülen yükselişler, havanın sıkıcı sıcaklığında amil ol - maktadır. Rüzgâr, şimal istikametin- den esecek ve hava tamamen açıla » caktır. Tazyiki nesimide küçük ta »- havvülâtın görülmesi muhtemeldir. Dünkü hava Hava, dün öğleden sonra kısmen açılmış ve öğleden sonra yarı bulutlu geçmiştir. Rüzgâr, yıldız poyrazdan saniyede İl metre sür'atle esmiştir. Güneşte azami hararet 59 dereceye| 8 inci 87 düşmüş, gölgede en çok 27.3,en az 21,2 dereceye çıkmıştır. Tazyik, 763 milimetre civarında seyretmiştir. Ru- tubeti sisbiye yüzde 71 olarak kayds- dilmiştir. Memlekette hava Anadolunun muhtelif yerlerinden alınan haberlere göre şark illerinde yağış kesilmiş, hava yarı kapalı bir vaziyete girmiştir. Karadeniz sahil mmntakası hafif yağışlıdır. Bu bölge- de derecsi hararette yeni, bir tahav- JAN gisinin ne derece muvaffak ölacâğinir" binasının projeleri bu projeleri ya »| Mektep ihtiyacı |Eti ucuzlatmanın Smile ven yeniden beş ilkmektep açılacak İlkmekteplere alınacak talebe hak» kmda bu yıl yeni bir şekil tatbik e- dilecektir. Maarif müdürlüğü tara- fından tanzim olunan haritalar, şeh- ri bir takım mıntakalara ayırmakta» dır, Her ilkmektep bu haritada ken- di mmtakası içinde kalan semtlerde bulunan çocukların müracaatlerini İkabul edecek, diğerlerini reddedecek- lerdir. Bu usul iyi neticeler verirse gelecek yıllarda da aynen tatbik olu- nacaktır. Diğer taraftan mevcut ilkmektep- lerin bugünkü ihtiyacı karşılıyamı - yacağı tamamile anlaşıldığından Ma- ârif Müdürlüğü yeniden ilkmektepler açmaya karar vermiştir. Açılacak mekteplerin adedi henüz kat'i olarak tesbit edilmemiş ise de bunun beg ta- ine kadar olacağı zannedilmektedir. Beykoz ortamektebi Beykozda açılacak ortamektebin tesisine Maarif müdür muavinlerin- den Adil memur edilmiştir. Mektep Abrahampaşa koruluğunun altındaki yalılardan birinde açılmaktadır. Di- ğer yeniden açılacak olan ortamek- teplere de asaleten birer müdür tayin edilmiş olup yakında liste bildirile- cektir, Talebe kaydi başlıyor Bügünden itibaren bütün ortamek- teplerle liselerde yeni tedris yılı için talebe kayıt ve kabulü muamelesine başlanılacaktır. Nafıa Vekili dün geldi Nafia Vekili Ali Çetinkaya, dün sabah Ankaradan şehrimize gelmiş - tir. Vekil, şehrimizde istirahat ede- cek, bu arada bazı tetkikler yapa- caktır. Ali Çetinkaya akşam üzeri Dolma- behçe sarayına gitmiş ve Atatürk ta- rafından kabul edilmiştir. Tramvay seferleri" Belediyenin teşebblisü Üzerine Tramvay Şirketi tramvay seferlerini gece saat bire kadar temdit etmiş - tir. Fakat, birden sonra tramvaylarin depolara girip hesap vermeleri işi geciktiği için şirket, Belediyeye mü- racaat ederek seferlerin rağbet bul - madığını bildirmiş ve gece seferleri- nin kaldırılmasını istemiş ise de Be- lediye buna muvafakat etmemiştir. Gece söferlerinin kışm da devam et- tirilmesi muhtemeldir. Tramvay durak yerleri Fatihte ve Maçkada Mezarlık mev- kiinde birer üstü kapalı tramvay du- rak yerleri inşa ettirilecektir. Şirket bu işte geciktiğinden Belediye dün re yazmış, her iki istasiyonun derhal | yapılmasını bildirmiştir. tekrar Tramvay Şirketine bir tezke-| çaresi ara aranıyor Kasaplar Bele Belediyeye bir heyet gönderdiler Kasaplar Şirketi tarafından şehrin bazı semtlerinde açılan dükkânlarda etin on, on beş kuruşdaha ucuza satılması, diğer bütün kasapları mu- tazarrır etmeye başlamıştır. Bu va- ziyet karşısında rekabete maruz ka- lan kasaplar namına bir heyet dün belediyeye müracaat ederek şikâyette bulunmuşlardır. Beleiye, bu şikâye- | ti tetkik ettirdiği gibi, Kasaplar Şir- keti tarafından idare edilmekte olan nakliyat işile de meşgul olmaktadır. | yı Bu tetkikat, nakliyat fiyatlarınm in- dirilmesi suretile et fiy latılmasma matuftur. Poliste Kolu kırıldı Otobüste kolunu dışarı çıkarmak istemiş | Bakırköyünde Kartaltepede oturan Necmi, otobüsle İstanbula gelirken Etyemezde kolunu pencereden dışa- rıya sarkıtmıştır. Bu sırada kolu şiddetle tramvay direğine çarptığın- dan kırılmıştır. Yaralı Necmi hasta- neye kaldırılmıştır. Üçüncü kattan caddeye düştü Kıhıçali mahallesinde Çitlik soka - ğında oturan Kuyumcu Mehmedin dört yaşındaki çocuğu Turan, apart- manlarmın üçüncü katından düşmüş, muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Bir çocuk aranıyor Şehremininde Uzunyusuf mahalle. sinde oturan Zehranm oğlu Hasan bir haftadanberi ortadan kaybolmuş- tur. Çocuk zabıta tarafmdan aran maktadır. Ambara düşerek yaralandı Balıkpazarında Kısmet ambarında çalışan Moiz, Bartın vapurundan eş- ya taşırken ambara düşmüştür. Mo- & muhtelif yerlerinden, yaralanmış, astaneye kaldırılmıstır. ; Balkondan yuvarlanan a Beylerbeyinde Burhaniye mahalle- sinde oturan Zeynebin on iki yaşmda- ki kızı Seniha, evlerinin balkonun- dan düşerek yaralanmıştır. İki tramvayın arasmda kaldı Şoför Süleymanm idaresindeki o- tomobil Sirkeciden (o Salkımsöğüde doğru giderken arkasından ve önün- den gelen İki tramvay arabasmın 2- rasında kalmıştır. Otomobil birçok yerlerinden hasara uğramış, insanca | zayiat olmamıştır. Ticaret Odasında toplantı Görülen lüzum üzerine Iktısat Ve- kâleti çorapları İstandardize etmeğe karar vermiştir. Bugün bu maksatla Ticaret Odasında bir toplantı yapıla- caktır. İ Gün: 233 Hazer: 107 1855 Hiorl 1352 Ruml Cemaziyelâhır Ağustos 2 7 Güneş: 5,15 — Öğle: 12,17 — Ikindi: 16,04 Akşam: 19,01 — Yatsı: 20,43 — İmsak:3.28 —— vül kaydedilmemiş olmakla beraber, hava bunaltıcı vaziyetini muhafaza etmektedir. Orta Anadoluda normal bir hava görülmektedir. Akdeniz, ve Ege mmtakalarında derecei hararet nisbetlerinde birkaç derecelik teref « füler kaydedilmistir. Cenup sahilleri- mizde hava fazla kuraktır. Marmara ve Trakyada hava vaziyeti tebiidir. Geçen sene bugün Geçen #ehe bugün gölgede azami hâraret 27,9, asguri 20,3, güneşte en çok 60,2 derece olarak görülmüştür. dir. Rüzgâr saniyede Vasat! 6,4 met re sür'atle esmiştir. Hava puslu geç- miştir. # 1 — Berlinde radyo sergisinde bir yangın çıktı, 20 kişi yaralandı . 2 — Berlinde Metrepolitende yâ pılmakta olün 150 metrelik tünel çök- tü, 17 kişi öldü. 3 — Galstasaray üçüncü maçın Peştede Şorokgar takımile yaptı, 5 «2 yenildi. 4 — Italya hava kuvvetlerine 16 bin kişi daha katıldı. 5 — Türk - Yunan ticaret anlaşma- si bir ay daha uzatıldı. 6— ayle iki çamur kaynağı bulundu. Ki eşi İk Rutubeti nisbiye vasatisi yüzde 71| dir. Tazyikı nesimi 762,8 milimetre » | M0.X VK re Siyaset âlem Yunanistanda yeni | idarenin ilk icraatı Yunanistanda on beş giinden befi tecessüs eden yeni” idare hakkndı hüküm yürütmek - henüz erkendir Gazeteler sansüre tâbi olduğu, türlü siyasi münakaşaya da meyda verilmediği için Yunan efkârnumir miyesinin yeni vaziyet hakkında dir şündüklerini öğrenmek güçtür. Bi i nunla beraber Yunan milleti çokl” Kumun, bir müddet için olsun, kendi sinl en sevdiği şeylerden, söylemek" gösteren alâmetler de yok değildir. * Şimdiden söyliyebiliriz'ki Generil Moetaksas büyük bir me meti kurduğu zaman miizaheretl, ni temin ettiği adamların İntihabı ların da itimadını haizdir. Sonra yeni vekillerden Zavit: ve Korizis de tanmmış, temiz, beli insanlardır. » Yeni idarenin diğer ve çok bir hareketi de doğrudan muhalefetine hedef olduğu smrfm, mele sınıfınm menfaatlerini ele tedbirler cidden ehemmiyetlidir. * mele ve patronlar arasında müşte mukavele prensipi kanuni bir sokulmuş amelenin asgari Yı meselesi halledilmiştir. İşçiler lehif) de daha bir çok tedbirler alınmesi Bilhassa günde 15 — 20 kuruş zanan 120.000 kadm ve gi takviyesi için de General et: simdiye kadar hemen hiç bir yes KM Mi riye i Maarif Vekili bugü” şehrimize geliyor Maarif Vekili Saffet Arıkan , çin Ankaradan şehrimize gel: ei artk Arıkan tedris yılmın ? e) laşması hasebile şehrimizde ilk ta, lise meselelerile meşgul O“ yk ve bilhassa'yüksek mekteplerl8 versitede yapılacak rslahata Sİ edecektir. k s £ k LİSTES Hindi yank — ön Gere İİ can püresi, armut kom Ağır yemekler — Etli türlü ei işime ii