21 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

21 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

VAN. EVA İaranbul Ankara cadde TELEFON : 24318, 24319, 24310 TELGRAF : TAN, İSTANBUL İKİNCİ YIL — Ne. 513 Ss KURUŞ PAZARTESİ 21 EYLÜL 1936 TAR ŞASMUHARRIRHII AHMET EMİN YALMAN Yakımda: Muharrir arkadaşımız Mümtaz Faiğin Cenubi Anadolu röportajlarını (TAN) sütunlarında okuyacaksınız. Cenevrede bugün bü- yük isler görüsülecek ASSAMBLE TOPLANIYOR Millet er Cemiyeti, Ha- beşin İta'yaya i.hakına - — taraftar değil Bugün Assamblede ispanya mese- lesi de müzakere mevzuu olacak Londra, 20 (Radyo - TAN) — Milletler Cemiyetinin umumi heyeti (Asamble) bugün Cenevrede toplânacak- tır. Toplantıda cemiyetin yasasını ıslâh ve tadil mese- lesi konuşulacak, devletler bu nokta üzerinde fikirlerini bildireceklerdir. İçtima bu bakımdan tarihi bir değeri haiz olacaktır. , Toplantıda muharip taraflara silâh vermek meselesi - nin ileri sürülmesi de kararlaştırılmış, buda İspanya dahili harbi hakkında söz söylenmesi imkânmı . hazırla- mıştır. Asamblenin bunlardan evvel kararlaştıracağı mühim bir mesele, Habeş murahhaslarını toplantıya ka- bul etmemenin çaresini bulmaktır . Atatü türk Heybelide nlitalya Akdeniz mese- lesinin hallini istiyor İ Cumhurreisi Atatürk dün öğ: | Bi te di ki an İl ır gazele diyor Kı: İ beli iskelesinde minare. dık. İ l A İrgil |Bu yapılmadıkça İtalya, Avrupanın | Başveldlin köşküne gitmişlerdir. | emniyeti işinde rol alamaz İngilterenin, o gelecek Teşrinievvelayı İ çinde yeni Lokarno içir Beşler konferansını topla - mak hususunda vukubular teşebbüsü, Almanya ve İtal. ya tarafından muhalefetle karşılanmış bu iki devlet evvelâ diplomatik konuşme larla zeminin hazırlanma - sı lâzımgeldiğini, bunun İ- çin teşrinievvel ayı içinde toplanmanın müfnkün ola-. muıyacağını bildirmişlerdi. Son haberleri İtalyanm beşler kon feransını geciktirmek istemesinin s6 beplerini aydınlatmakta ve İtalyanm Akdeniz meselesi | hallolunmadıkçı veni Lokarno müzakerelerine karış nak istemediğini anlatmaktadır. İtalyan noktai nazarmı anlata vütalea sudur: Roma, 20 (Radyo - TAN) — Cor | riere Padano gazetesi yazıyor: “Italyanm Lokarno konferansma: Alman devlet reisi Her Hitler, geçen hafta Nürembergde Bolşeviklik aleyhinde çok şiddetli nutuklar söyle- di, Şimdi Alman ordusu sonbahar manevralarına başlamış bulunuyor. Mühim Avrupa merkezlerinden gelen haberlerde, Almanyanın günden güne 'kuvvetlermekte olduğunu bildirmektedir. Şu resim, Nürembergde Hitle- iştiraki, şimdiki halde Akdeniz mes lesinin halledilmesine bağlıdır. Kollektif emniyet sisteminin iftâ Mületler Cemiyetinde Mmgiltere baş murahhas Lord EDEN Hitlerin nutukları ve Sovyetler Füvirer sadece iki rejim) ie afin asambleye havale edil-| arasında bir mukayese yapmış Berlin, 20 (A-A.) — Alman Istih- P rafmdin. Habeş £ imparatoru Habeşin ilhakı Bu çare bulunduktan sonra İtal- yan murahhaslarının itimatnamesini tetkik etmek de bir mesele" teşkil e- decektir, İtimatname İtalya Kralı ta- srfatile LERCE bulü, İtalyanın Habeşistant ilhakmı kabul etmeyi tazammin eder. Millet. ler Cemiyeti ilhakı tanmamak fik- rinde olduğu için bu meseleyi de bir karara bağlamak icap etmektedir. Salâhiyet meselesi: Bu mesele hakkında aldığımız son haberler şunlardır: Cenevre, 20 (A.A.) — Salhiyetle- ri tetkik komitesinin yarm sabah halletmesi lâzım gelen nazik mesele Habeş. murahhaslarının salâhiyet - lerini muteber addetmemek mesele - sidir. Bunun için üç hal sureti derpiş e- dilmektedir: 1 — Bu salâhiyetlerin muteber ad dedilmesi en az muhtemel addedilen faraziye budur. 2 — Komisyon azası arasında ih- tilâf zuhuru takdirinde ekseriyet ile akalliyetin bir raporunun Asamble ye gönderilmesi ve yahut meselenin tamamiyle siyasi olduğu mütaleası gi — Salâhiyetlerin muteber adde- dlimemesi. Bu son takdirde bazı devletler, barat Ajansı, Hitlerin Nüremberg | Habeş heyetini veya diğer bir hey. nutkunun güya Almanyahın:Ukan- ya, Ural ve Siberyayı İstediği tarzın- da tefsirini şiddetle protesto ederek diyor ki: “Hitlerancak Bolşevik ve'Na-yo. mal Sosyalist ekonomi rejimleri ara sında bir mukayese yapmak istemiş- tir. Diiğer taraftan Nürembergde söyle Den Bolgevik aleyhtarı nutuklar, Al - et tarafımdan Necaşinin mümessille- rinin tanmmaması hususunun onun hükümetin! tanımamak mânasmı ta- zammun edip etmediği meselesini halletmek üzere keyfiyetin Lâhey divanma havalesi suretinde yapıla - ca teklife müzaheret edeceklerdir. Portekizlerin şihâyeti Paris, 20 (A.A.) — Övr gazetesi. nin verdiği malâmata göre, Milletler maaığaz1l Böyyütidr: BiZLiği, rakip: Cemiyetindeki Ispanyol Delegesi bir daki normal münasebatta değişik” ik yapan hiçbir fiili hareketle tezanur €tmemiştir.,, takrir vererek, Portekiz'den Isran yaya silâh verilmesinin yasak edil- mesi Için beynelmilel bir komusyon Lehistan Almanyaya mukabele | taşkitini ve bu takrir reddedildi; “ak ediyor Varşova, 20 (A.A) — gönüllü iş servisinin ihdası doğru - dirde de #ilâh ambargosunun Porte- Polonyada | çi'e de teşmilini istiyecektir. dan doğruya Almanyada askerlik | İfalyadan cevap: müilddetinin uzatılmasına bir cevap teşkil eder, çünkü Polonya askerlik müddetin ikiveya üç sene olarak Roma, 20 (A-A.) — Voce Ditalya gazetesi yazıyor: Italyanın, Habeşistandaki Italyan tesbit etmek istememektedir. hakimiyetinin tanınmasma, ihtiyacı TMELİH ve R MAN İ Romanyalı boksör dün de Galatasarâyir Melih ile karşılaştı ve sayı hesabile mağiip oldu. Müsabakanm tam tahlilini “TAN” mubarririnin kaleminden alime sayfada #por kısmımızda bulacaksınız. Solda Melih, sağda Romanyalı. Karadenizde fırtına dinmedi Vekillerimiz seyahatle- rine devam edemediler Sinop, 20 Tan muhibirinden) — Iktısat ve Maliye Vekilleri bugün de #chrimizde tetkiklerine devam etti - ler. Bugün vapurların Trabzona doğ- ru yola çıkmaları lâzımdır. Fakat denizde fırlma şiddetlendiği için Ve- killer yollarma devam edemediler. — yoktur. Fukat bu hakimiyet tanın - madıkça o da diğer devletlerin Habe- şistandaki mümessillerini tanımıya - caktır. Cenevrede Habeş Delegeleri» nin bulunması İtalyayı kendiliğinden Cenevreden © uzaklaştıracaktır. Ve Milletler Cemiyeti Konseyi, İtalyanm buzuriyle görüşebilecek mühim m :56- leleri biç şüphesiz görüşebilecektir. rin önünde Alman ordusu tarafından yapılan büyük geçit resminden bir intiba göstermektedir. smdan sonra İtalya, şimdi de mm. İakavi emniyet projesini kabule da . vet ediliyor. İtalya, Coğrafi bakım . dan bu proje ile alâkası yoktur. İta ya kendi emniyetinin garantisi mu kabilinde bunlarla mütenasip hiçbi şey talep etmeksizin vücude getir mek mecburiyetindedir. Akdeniz Bu selesi Habeşistarım fethi ve bu feth nin hukuki ibtilâfları ve bilhassa İn gilterenin Akdeniz siyaseti mesele İsi halleğilmeden evvel İtalya, yen bir Lokarno konferansına nasıl işti rak edebilir? Konferansı hazırin mak için diplomasinin yapacağı bir çok şeyler daha vardır.,, * Londra, 20 (Radyo » TAN) —İ talyanın Akdeniz meselesi | halledil medikçe Lokarno konferansına iş tirak o etmiyeceği hakkında Rom kaynaklarından sizan haberler ga zetelerde muhtelif şekillerde tefsir lere uğramaktadır . Yarı resmi kaynaklara göre, b hususta bir hal tarzı derpiş edil mek temayülleri kendini göstermek tedir . "Madrit sokaklarında siperler kazılıyor. Mayorkada Italyanlar Ada İtalyan işgaline geçmiş, Kristof Kolomp ailesinin son yaşayanı da kurşuna dizildi Paris, 20 (Radyo - TAN) — İspanyadaki isyan va- ziyeti hakkında alınan son haberler şöyle hulâsa edile - bilir; Hükümet küvvetleri âsilerin Madrit yolları üzerin- de Madritle rabıtalarını kesmeğe kısmen muvaffak ol- muşlardır. Bununla hükümet her ihtimale karşı Madrit sokaklarında siperler kazdırmakta, hâkim noktada müs- tahkem mevkiler vücuda getirmektedir. Bir çok evler, müstahkem birer mevzi haline getirilmiştir , Anarşistler, Başvekile bir teklif yaparak hususi servetin ilgasmı, 17 den 45 yaşına kadar bütün erkekle - rin askere alınmasını, bankalardaki paralarm musaderesini istemişlerdir. Hükümet, şimal hududunu da mü- dsfaa için bir dağ alayı teşkil etmiş. MAYORKADA İTALYANLAR Barcelon, 20 (A.A.) — Solidaridad Obera gazetesi Mayorka adasına Ital- yanların çıktığını ve İtalyanların kumandasında bulunan adada şimdi iki renlli Ispanyol bayrağımın yanm- da İtalyan bayrağının dalgalandığı temin etmektedir. Bü gazeteye göre, İtalyan subayı, Rossi, adanm hakiki diktatörüdür. Jon Marş tarafmdan satm alman birçok İtalyan tayyaresi adaya gel - miştir. * Marş da bu tayyarelerden biriyle gelerek adayı şahsan ziyaret etmiştir. ASİLER - MAĞLUP Barselon, 20 (A.A.) — Albay San- dno'nün bir tebliğinde, asilerin cuma günü öğleden sonra ve dün de sabah- leyin oHueska bölgesinde hükümet mevzilerine karşı şiddetli hücumlar. da bulunduğunu ve her defasında da tardedildikleri bildirilmektedir. BEYANNAMELER Valladolid, 20-(A.A.) — Asi Gene- ral Mola, Bilbao ve Santander üzeri- (Arkası 3-“üneüde) Moskovada güreşte ka. zandık eskırim beraber Bisiklette: Orhan ikinci oldu, bugün Rus tkumile ikinci futbol —— ii Dün Sovyetlerle müsabakaya giren bisiletçlerimizi Moskova 20 (Tan muhabirinden) — Eskrimde Rus takrmiyle bera berekaldık, Güreşlerde 3 - 4 kazandık, Hüseyin, Nuri, Mersinli sayr ile Mustafa tuşla gahıptir. (bisiklet müsahakasmın tafsilâta spor sayfamızdadır).