15 Mayıs 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

15 Mayıs 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

İtalya, Londra ve Parisi Kızdırmak- tan Çekiniyor m pi etme istiyor meni Vatani-Dürzü İhtilâfı Şiddetlendi Vatani lt (TAN Muhabirinden) — daki ip ile Dürzüler arasın. Büveyg At büyümüştür. Tyler, Ye ükümet konağına ateş et. Küçemaçı. 49 atmışlardır. Memurler ğ ny olmuştur. ont dö Martel geliyor « Kont öö Martel Pazar günü Toros Merdan, Fürise gidecektir. Cemil kniyç, < Beraber götüreceği söy- eğen Bir firari tutuldu den iy Osmaniye hapisanesin. MA, cen dört adam katili Uzun Ha MA Değe hududu yanında müsade. tir, Ürering ölü olarak yakalanmış Balculaya e Suriye hükümeti ve ça. Maktul Yaptığı muhaberelere ait Birak bulunmuştur, . Tahkikat ya gelmiştir. Amerikayı Faşist Diktatör sine güne Çevir- Mek ti Istiyen Milyarder! ki Anton 14 (TAN) — Berlinde İupta 2 Sefiri gönderdiği bir mek Müşt,, veCan verici ifşaatta bulun - İzm, 1 Mektupta Amerika Ayan Cak yaf; Yüksek mahkemede yapıla. Yün, PAY MÜzaheret etmiye davet den bii, ve Amerika milyarderlerin » Amerikayı faşistleştir - erin, kim virmek istiyen bu milyar Bt. ÖR olduğu henüz anlaşılma - Lu Verepa dan Nye bugün bir tak - Run in Milyarderin kim olduğu - v Enclime istemiş ve takrir harici- nine gönderilmiştir. ia m Dük dö Vindsor'un , Wenme Tarihi 04 Maya 1 ULA) —B. Rogers, gar Me'ü, anatında Dük de Wind- ta deyi İzdivaç Veya katın * Dük'ü dün Londralr bir Ziyaretini kabul etmiştir. Atatürke, Romanya , Kralı Arasında tay bay, * AA.) — Romanya Is » münasebetiyle, Reisi- ui aza tarafından o Majeste Bölen ,.. 2 Sekilen tebrik telgrafı “evabın sureti aşağıdadır: Aİeste İkinci Karol ya Kralı taya Bükreş Yle Maş, lili bayramı münase, lerin ve elerine en samimi teb- Mütter,. FAhsi sandetleriyle dost hü ola, oManya milletinin refa- | etek bararetli temennilerimi bahtiyar, k K. Atatürk i emal Atatürk NU ba ii any minasebetiyie bana a dolayı Miri temen. tarihini ve yerini Pa- salı günü haber verece- 14 (TAN) — İtalyan matbuatı Kont Ciano'nun dünkü tahlil etmektedir. Corriera della Sera, nutkun İtalyan dost ve düşman olanlarm bu siyaseti tam ve dosdoğru ii leri için lâzım olan bütün unsurları verdi; kiş ee göre, İtalya İmparatorluğunu inkişaf ettirmek için Dürzüler ; -İvusturya Cümhurrelsinin Peşte seya. söylüyor. Halbuki Ingüterede, Ingiliz - İtal. yan uzlaşmasına muhalif kuvvetler bulunduğu anlaşılıyor. Roma - Berlin mihveri sağlam ve mlessirdir. Fran. sanın, emniyeti bakımından endişesi ve İngilterenin müzaheretlerini kay- betmekten korkmasi İtalyan impara- torluğunu tanımasına mâni olmakta. dır. Jurnale D'ltalya dün “Büyük Bri- tanyanm Italyaya karşı bir şeyler ha- zıriamakta olduğunu” yazıyor ve mek sadın Berlin . Roma mihverini kır- mak ve iki devleti biribirinden tecrit etmek olduğunu ilâve ediyor. Fransız gazeteleri nasıl karşıladı? Kont Ciano'nun nutku Pariste ümit verici bir mahiyette sayılıyor ve Vâ- ziyetin tenvir edilebileceği söyleni- yor. Sağcılar nutku iyi karşılamışlar. dır, Sollar ise nutku İtalyan diplo- masisinin yeni bir manevrası sayıyor ve mütalen yürütmüyortar. Petit Pa- rislen, Cizno'nun Londra ve Parisle! olan gerginliği teşdit etmekten dik.| katle sakındığını ve 985 ten evvel ol- | duğu gibi iyi münasebetler tesis et-| mek İstediğini yazıyor. | Roma mahafili Italyanm Milletler Cemiyetini terkedeceği hakkındaki savlalarn bu mutukla tekzip edildizi. ni söylüyorlar. Italya - Macaristan anlaşmasına doğru Havas muhabirinin verdiği mali- mata göre, Italya Hariciye Nazırı, Italya Kral ve Kraliçesinin Budapeş. | teye seyahatinden istifade ederek Ro. manya ile aktedilmesi istenen, fakat Macaristan tarafından çıkarılan bir takım müşkülât yüzünden geri kalan itilâfnamenin aktini kolaylaştırmak için Macar ricaliyle görüşecektir. A. TAN dys Cooper üçüncü defa ev. lendi. Ve bir İngiliz aktörü o- lan Philip Merivale'e vardı. Nikâh, Şikagoda kıyılmıştır. Daha sonra karı koca dostla- rına bir kokteyl ziyafeti ver- mişler ve akşamüstü ikisi de çevirmekte oldukları bir film- de çalışmışlardır. Aktör Meri- vale elli yaşında, Gladys Coo- per kırk beş yaşındadır. KÜÇÜK HARİCİ HABERLER tsi ile Çekoslovakya n- rasında bir hava mua hedesi imzalanmıştır. ., Yıpiimem Ankara Orta Elçisi B. Branko Viyana Orta Elçiliğine tayin edilmiştir. | > | Şrlânda Parlâmentosu ye. İl ni Kanunu Esasiyi tas- dik etmiştir. * Yeresin bir heyelân ol. muş, 10 kişi ölmüştür. » ekoslovakya © Başvekili Hodza Londra dönüşün. de Bükreşi ziyaret edecektir. . >, Aşemeeri Kıbris, Suri. ye, #ilistin ve Mesr ara “İ: $ sında muntazam deniz sefer. leri yapılacaktır. Türk - Alman Ticaret Görüşmeleri Berlinde Başlıyor Ankara, 14 (A.A.) — Almanya'dan yeni avdet eden Alman büyük elçisi Von Keller bugün Ekonomi Bakanı bati, Çiano'nun seyahatini hazırla. mıştır. Parola şudur: “İtalyasız ve Almanyasız bir şey yapılamaz” yani Roma eski Avusturya - Macaristan imparatorluğunu yeniden diriltmeyi andıracak her harekete hasımane bir nazarla bakacaktır. İngiliz gazeteleri Celâl Bayar tarafından kabul edilmiş tir. Türk - Alman ticari münasebet - lerinin dostane bir muhavereye ze - min teşkil ettiği ve iki memleket arâ sındaki müzakeratın 3 temmuzda Ber lin'de başlıyacağı haber alınmıştır. dün İtalyan meclisindeki mutkunu bi İngiliz gazeteleri, Kont Clanonun bir tefsirde bulunmaksızın aynen nak letmekle iktifa eylemiştir. ' yeti zırhlılarından Jaime | ku- İspanyol Sularında Bir İngiliz Muhribi Bombalandı Londra, 14 (TAN) — Bombalanan Hunter muhribi, İngiltere- ninen lern harp gemilerinden dirilmiştir. 1340 tonilâtoluktur. binleri vardır. Muhrip, aldığı yaraların tesi. biridir. Ve geçen sene denize in- 34,000 beygir kuvvetinde tur- ine çarparak yaralandığı haber ve. rile her an batmak tehlikesine | "iliyor. Maamafih, İngiliz resmi mah- maruz bir halde iken, Alineraia! limanındaki İspanyol Cümhuri. mandanı infilâkı işitmiş ve Hun. tere en yakın bulunan İspanyol torpitosu Lazana ile bazı balıkçı gemilerini imdada göndermiştir. Muhrip, derin yerlerde batmaması için derhal sahile çekilmiş, karaya o- turması temin edilmiştir. Maamafih İngiliz amirallığı. Hunter'in kendi va | #itaları ile karaya yaklaştığını bildi. riyor, Bu kurtarmadan sonra .geminin mürettebatı Jaime zırhlısma taşınmış ve yaralılar Alineria hastanesinde te davi altına alınmıştır. Ölenler, Har. day İngiliz muhribi ile Cebelittarıka gönderilmişlerdir. Âsilerin bir tayyaresi düşürüldü Bilbao, 14 (A.A) — Tayyarelere karşı müdafaa bataryaları, asilerin bir tayyaresini düşürmüştür. Tayya. renin pilotu, parasüt sayesinde ölüm den kurtulmuşsa da esir düşmüştür. Torpile mi çarptı? İngiliz amirallığının en son tahki. katma göre, muhribin serseri bir ma. felleri, kazanın harici bir sebeple vu- kuu tahakku ederse çok şiddetli ve zecri tedbirler almacağını söylemek ten geri kalmıyorlar. Hükümet tayyarelerinin bombardımanı Salamanka, 14 (A.A) — Hükümet tayyareleri dün Sara — Gosen'yı bombardımanmda ekserisi kadın ve gocuk olmak üzere 14 kişi ölmüş ve 80 kişi de yaralanmıştır. Nasyonalist mahafilde bu şehrin cephede olmadığı ve binaenaleyh bom bardımanm askeri hiç bir lizuma is- tinat edemiyeceği kaydolunmaktadır. Umumi karargâhın tebliği Salamanka, 14 (A.A) — Umumi karargâh tebliği: Aragon cephesi: Ehemmiyetsiz topçu aafliyeti olmuş. tur. Düşman tayyareleri, faaliyetleri, ne devam ederek Saragos şehrinin si. vil ahalisini bombardıman etmiş ekserisi kadın ve çocuk olmak üzere yüz kadar kişinin ölümüne sebebiyet vermiştir. Soria, Biscaye, Santander, Asturi- €s, Avila cephelerinde bazan silâh a. teşinden başka, şayanı kayıt bir şey yoktur. Madrit cephesinde tam sükünet hü. kim sürmektedir. Avrupada Siyasi Bir Düello ral Altıncı George'un taç giy- K me merasimi Avrupa devlet adamlarınm Londrada toplanması. na vesile teşkil etti. Bu o vesileden istifade eden devlet adamları bir kaç gündür Avrupanm vaziyetini müzakere etmekte ve mühim konuş Seki Gelen Ka graflar, bilhassa Orta Avrupa rica- linin faaliyet gösterdiklerini ve Çe. koslovakya Başvekilinin, İngiltere Başvekili, Dışbakanı ve Dısbakanlı. ğı dalmi müsteşarı birkaç defe gö- rüştüğünü anlatıyor. Orta Avrupa rlealinin İngiltere ricali ile bu dere. ce sıkı fıkı o temaslarmı mevzuu bahseden bir İngiliz siyasi muhar- riri bu devletlerin “Roma — Berlin mihveri,, ne itimat etmediklerini, bunu Avrupa için bir — ys olmaktan 3 bir tehlike i dıklarını ve Di için yüzlerini İn. giltereye çevirdiklerini anlatıyor. Tuna devletlerini, bu sırada bilhas- sa İngiltereye güveniniye sevkeden bir âmil de, Fransanm daha fazin içişlerile meşgul olmasıdır. Fakat Fransa Dışbakanı M. Delbos da Av- rTupada bulunmaktan istifade ede. rek Tuna devletleri ricali ile görü- $6cek ve bunlara Fraasanm her ba- YAZAN: ÖMER kımdan son derece kuvvetli ve gü- venilmiye değer bir kndrette oldu- ğumu anlatacaktır. Siyasi mehafilin anlatışma göre Fransa son hafta nüfuzunu yeniden sağlamlamış ol- duğu için bu yoldaki teşebbüslinün ilerlemesine kuvvetle ihtimal veril. mektedir, ondrada bu teşebbüslerin vü- kubulduğu sırada İtalya Kont Ciano bir nutuk söyliyerek İtalyanın umumi siyase. tini ve devletlerle olan münasebet- lerini izah etti, Nutukta Orta Avrapaya ait nok. maz,, tarzında olduğunu ve eski A. vusturya — Macaristan £ İmpara- ! RIZA DOĞRUL torluğunun basi badelmevte maz. har olmasını andıracak bir vaziye. tin hasmane bir hareket şeklinde telâkki edileceğini anlatıyor. Eski Avusturya — Macaristan İmparatorluğunun yeniden dirilme. sini andıracak vaziyetten maksat, bugünkü Avusturya, Macaristan ve Çeköslovakyanm, ağlebiihtimal Ro. manya ve Lehistan ile de anlaşarak bir blok vücude getirmeleri, AL manys ile İtalyanm tazyikinden kurtularak Roma — Berlin mihive. rini kırmaları, ve bugünkü vaziye, te nazaran daha rahat nefes alma. larıdır, İtalya ile Almanya Orta Avrupa, yı kendi nüfuzları altında tutmak istedikleri için buna muhalefet et. mektedirler, Bu yüzden buğün Ay. * rupada mühim bir siyasi düello vu. kubuluyor. ont Clano'nun mevzuu bahset tiği mühim bir nokta daha İngiltere ile İtalya arasında, yak. lsşmayı geciktiren imânialardır. İ. talya Dışbakanı bu mânialardan bahsetmekle beraber bunların ma. hiyetini anlatmamış, yalnız İngilte. renin yeniden silâhlanmasının buna saik olmadığını söylemiştir. O hal- de bu mâniaların ne olduğunu an. lamak için ya hâdiseleri beklemek, yahut bunları tahmin etmek gerek. tir. Fakat Avrupada, İspanyada, Akdenizde, ve Şarkta biribirine zıt siyasetler takip eden iki tarafı yak. laşmaktan alıkoyan mânialar, el ile tutulacak derecede sarihtir. Herhalde Kont Ciano tarafından mevzın bahsolan bu mânialar önü. müzdeki günlerde Londra matbuatı nı ve siyasi mehafilini mesgul ede. cek ve bunlar üzerinde münakaşa lar yapılacaktır. Halihazırda İtal- yada hilkiim siren kanaati, Jur. male d'italya şu şekilde ifade ediyor: “Büyük Britanya, İtalyaya © karsı bir şeyler hazırlamaktadır,, ve bu bir şeylerin “Berlin — Roma mih. verini ve Iki tarafı biribi- rinden tecrit etmeyi,, istihdaf etti. ğini ilâve ediyor. Hülâsa Avrupada çok mühim bir siyasi düello başlamıştır. Netice | başka yerlerde ve) Soyadı Meselesi Türkiyede soyadı meselesini gaze, telerde Ilk mütalea edenlerden biri de ben olduğumu bir iftihar hissiyle de, Zil, sadece haber vermiş olmak İçin yazarsam beni fodullukla itham et meyiniz. Bu lüzumlu bir şeydi. Bizde “Meç. hul hüviyet, lerle alay eden “sarı çiz. meli Mehmet Ağa,, tâbiri bile sırası. na göre çizmesinin rengiyle nisbi bir vüzuh ifade ederken yüz binlerce va. tandaş Mehmet, Mustafa, All, Nuri gibi umumi isimler altında yaşar dn. rurlardı. Onun İçindir ki İstanbuldan herkes kendisinin başka Mehmetlerden, Alilerden ayırt edilmesine yarıyacak birtakım lâkap- lar almıştı, HAA şahsımı görmek ve hüviyetini tanımak istediğim bir ecnebi karim bana yarı Türkçe, yarı İngilizce yaz. dığı mektuplarla “neden bizde soy. adı olmadığını,, merakla sormuştu da ona ergeç bu medeni lüzuma uya cağrmızı vaat bile etmiştim. Bütün bu satırları bosuna yazıyo- rum sanmayın! Bu satırların vazife, si henim soyadı işine mnarız değil bilâkis pek taraftar olduğuma şahit. lik etmektir. Bu şahltlerden sonra şimdi dinleyin! Mühleti biteli hayli zaman geçmiş iken hâlâ soyadı almamış, almış ta tescil ettirmemiş, holâsa bu kanan! ve içtimal vazifeyi ikmal etmemiş 0. lanlarm bir hayli yeküna vardığını yazan bir akşam gazetesi “üstüne soyadı yazılmyan mektupları pos. tanelerin kahveli etmiyeceklerini,, de verdiği havadise ilâve ediyordu. Ben bu haberin doğru olduğuna Mmanmadım amma yine bu husustaki fikrimi yazmayı faydasız görmedim. Efendim! Herkes soyadı aism diye buzı idari tedbirler ve tazyik yolları bulmak haklı ve tüzumludur. Tâkin doğrusu üzerinde adres sahibinin soy adı yazılı değildir diye mektup kabul etmemek bir taraftan abes olur, hal. ka zorluk Olur, diğer taraftan da soyadı işine hiç faydası olmaz. Çün. kü: beni Benim soyadım (Felek) tir. Tamam, iki buçuk sene evvel de tescil ettir. dim, Şimdi soyadı İşinde ben vazife. mi yapmış haldeyim. Kimsenin bana? — Gözünün üstünde kaşın var! Demiye hakkı yok! Benim ahbabımdan birisi, aldığım soyadını bilmiyor. Bilmezya! Herkes, herkesin soyadını ezber edecek diye de ne bir kanın var, ne de imkân! Şimdi bu adam bana, benim için pek ehemmiyetli bir şey bildirmek t. zere bir mektup yazıyor. e Soyadımı bilmediği için üstüne yalnız küçük a. | dımı koyuyor. Postaneye veriyor? Postacı bakıp: — Bu Bürhan dediğiniz adamm soyadı yok mu? — Yok olur mu elbet vardır. Am. ma bilmiyorum doğrusu. — Olamaz, Soyadını yazmazsanız mektup gitmez. Şimdi mektubu gönderecek olan â. dam ne yapacak. İki şıktan birisi; Ya “neme iâzım?,, deyip mektubu yırtacak o zaman ben hiç sun'u ve tak sirim olmüdığı halde zarardide ola cağım. Yahut üstüne: Bir uydurma soyadı yazacak meselâ Bürhan Yerer,, diye adres koyacak. Postacı boş yere ara. yıp duracak, Mektup bana gelse de ben: — Bu adam ben değilim! diye al. | mıyacağım! İ Böylece halk arasmdaki muhabere kesilecek. Çünkü lâf aramızda o kaç tanemiz kaç dostumuzun soyadını bi. liyoruz, Bunlar zamanla öğrenilecek ve yer. leşecek şeylerdir. Pek üstüne düşmi ye gelmez. Alelhusus postalar o isim yazılmadan yalnız adres üzerine bile mektup alıp dağıtmayı, hatttâ adresi noksan veya yanlış olan mektup. ların bile sahiplerini bulmayı bir va. zife bilirken, şimdi üstünde soyadı yazılı değil diye mektupları reddet. meyi hatırma bile getirmiyeceğini kuvvetle umuyorum. B. FELEK ——— ————— — Belediyelerin Getirteceği Oto- büsler Gümrükten Muaf Ankara, 14 (TAN) — İstanbul ve Izmir belediyelerinin getirtmiye ka- Yar verdikleri otobüslerin gümrük res minden müaf tutulması için bir kanun merakla takibe değer. projesi hazırlanmaktadır,