4 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

4 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

e ene Tuz Buhranı Başladı Gemlik, (TAN) — Bu yıl zeytin mahsulü harikulâde bereketlidir. Yur dün birçok yerlerinden gelen &mele zeytin işlerinde çalışmıya başlamış | tır. Zeytinyağ fabrikaları geceli gün- düzlü çalışm vaziyettedir. Zeytin mahsulünün bir kısmı, tuz- suzluk yüzünden çürümiye başlamış- tır, Bunun neticesi olarak piyasa, müstahsilin aleyhine çevrilmiş, fiyat lar düşmüştür. Sebepleri şunlardır: 1 — Zeytinler toplanmıya başlanır başlanmaz, mahsul fazlalığı dolayısi- Je inhisar idaresindeki on bin çuval tuz satılmıştır. 2 — Fazla tuzu olduğu ümit edilen civardaki ambarlardan tuz istenil miş, fakat bulunamamıştır. 3 — 1600 çuval gibi pek cüzi mik- tarda tuz yüklenmiş olan bir motö- rün İzmirden derhal yola çıkarılaca- İı bildirilmişse de zamanında gelme- miştir. İşte bu sebeplerle Gemlikte şid- detli bir tuz bubranı hâsel olmuş ve teytinciler zarara uğramıştır. Atçada Asri Bir Mektep Binası Atça (TAN) — Atça, Aydın vilâ yetinin nüfusu çok, toprağı gayet Ye rimli bir nahiye merkezidir. Beş bin Kirası hususi muhasebeden almarak yirmi bin liraya asri bir ilkmektep binası yaptırılmıştır. Bu binenm dört smıfında derslere başlanılmış- tar. Dört odasın yalnız döşemeleri yapılamamıştır. Bunun Hususi Mu hasebece tamamlanacağı vilâyet ta- rafından vadedilmiştir. GC. H. Partisi şubesi, Belediyeden yardım görerek ve deve güreşi hası latından 1200 lira temin etmiştir. Bu nunla bir parti binası yaptıracaktır. Kireç, taş ve tuğla hazırdır, Kumu da halk getirecektir. Binanm, Hal kevi ihtiyacını da karşılıyacak bir'dü rumda yapılması kararlaşmıştır. İçme suyu için depo Belediye, sıhhi içme suyu işini ya gı yarıya halletmiş, su fenni bir g€- kilde kasabanın yanma kadar geti- rilmiş, deposu da yapılmıştır. Önü- müzdeki yıl tevzint şebekesi tamam Janacaktır, 19 bin lira keşif bedeli o lan elektrik tesisgtınm 10 bin Jiras: hazırdır ve santral binasmın inşası- Ba başlanılmıştır. Atçanm bugünkü elektrik ihtiyacı 13 kilovat oldu. Zu halde, linyet kömürü yakacak 40 beygirlik bir Jokomobille işliyecek 23 kilovatlık bir dinomadan elektrik i$ tihsal edilecektir. Önümüzdeki yıl e- İektrik tesisatının tamamlanacağı u- muluyor. Kasabadan Istasyona giden yol, 15 metre genişliğinde ve 500 metre uzunluğunda bir bulvar haline geti- rilmiştir. Geçen yıl burada ölen bir hayır sa hibinin, bütün mallarını hastane ve doktor temini için teberrüünden isti fade eden belediye, bu mallar geli rile bir doktor getirmiye ve hayır sa hibinin evinde bir dispanser açmıya RESİMLİ İ bakaları yapmışlardır. Seyireiler's- ZABITA ROMANI: Bafranın İmar Plânı Plânın Tatbiki Için 50 Bin Lira Harcanacak Bafranın umumi manzarası Bafra, (TAN) — Belediye meclisi | şartlar dahilinde kasabaya İsalesi, 8on toplantısında, kasabanm beş yıl.) 4 — Elektrik fabrikasının satın a- ık imar programmı yeniden tanzim | lınma işinin bitirilmesi, etmiştir. Kabul edilen program $W-| 5 — Fenni bir mezbaha inşası. dur; Hemen tatbikine başlanmış olan 1 — Kasabanm halihazır baritasr- | bu program 941 yılında ikmal edile nın yaptırılması, cektir, 2 — Müstakbel şehir plânmin tan-| (Bütün programm tatbiki için bele- zimi, diyeler bankasından elli bin lira borç almacaktır. Bilecikte Su ve Yol İşleri iBlecik, (TAN) — Belediye; Zira- at Bankası ciddesiyle Gülistan, Ga- ripler, Mektep sokaklarınm kaldırım larını tamamen, Ibrahim Bey cadde- sinin kaldırımını da kısmen yaptırt- mıştır. Mevcut sularm kâfi gelmediği için evvelce Haylar diye anılan su Hayır- lar suyu adıyla kasabamıza getirti. miştir. Bununla beraber, getirtilen suların adedi üç olmuştur. eğ Yangına Karşı Tedbirler İznik, (TAN ) — Buradaki eski 3 — Mevcut içme suyunun fenni Karamanda Atlı Spor Karaman (TAN) — Şimdilik 60 azas: bulunan bir atlı spor klübü ku rulmuştur. Klüp azası, Kızılay Ku- Tumunun 60 me: yıldönümü münase betile, ilçemiz civarmda cirit müsa- rasında Konya valisi Cemal Bardak çı da bulunmuştur. Kazananlara hediyelerini bizzat valimiz vermiştir, Galipler ve aldık- ları hediyeler şunlardır: Aşramlı Mustafa bir gümliş saat, Yörük Mustafa bir gümüş saat, Gü neli Hasan bir gümüş kırbaç, Aşram İlarla zehirlenerek öldüğü sanılıyor. Erzincan Yolunda Üç Erzincan, (TAN) — Pir hafta içinde üç amele kazalara kurban git- miştir, 1 — Kemah yolu üzerindeki demir yolu köprülerinden birinde motörle Su çeken ameleden Ibrahımi oğlu Şev- k gece nöbetçisi olarak kalmış, sabah leyin ölüsü motörün içinde bulunmuş tur. Zavallnm, motörden çıkan gaz- Maamafih cesedinde otopsi yapılacak tar. 2 — Beş gün evvel de, ayni köprü de çalışan Rizeli Bilâl oğlu Sabri bu şekilde motörün içinde ölü olarak bu lunmuştur. 3 — Sıvas — Erzurum hattım 20 inci kısmmda Samsa deresinde bir tü- nelde çalışan Erzurumlu Aşkalenin Duzup köyünden Mehmet oğlu Halil, başma düşen büyük bir taşın altımda kalarak ölmüştür. Adliye, her üç kaza hakkında tah- kikata başlamıştır. Sındırgıda TARİHTEN SAYFALAR Paralandı (Başı 5 incide) Kendisi de esniyordu. Bir aralık içi geçmişti. Sabaha yakın kâtip Potur Ali içeriye girdi. Paşanın di rini dürtü. Paşa gözünü açınca kâtip Ali eğildi, Paşanın dizini öp tüve: — Buyurunuz Sultanım dedi, Ahmet Paşa dehşet içinde sordu: — Nereye... Kâtip te: — Asker sizi istiyor, Paşa baba nız eranıza girip - sizi kurtaracak vevebın: alınca Paga zangır zangır titremiye başladı. Kâtibin yardımi le merdivenleri iniyordu, Bir âra lık sağ koltuğuna bir adam girdi. Bu Cellâd Kara Ali idi. Cellâd: — Ha benim devletli efendim di yerek eğildi ve eski vezirin göğsü nü öptü. Sol koltuğuna da Kara Ali nin yamağı hammal Ali girdi. Paşayı saraym Ahırkapısmın ö nine doğru getirdiler. Paşa birden bire irkildi, çırpınmak istiyordu. Kare Ali alışkan bir çeviklikle kır mızı takkesini çıkararak kendi be line soktuktan sonra vezirin sarığı Bı da başmdan kaptı, kendi başma geçirdi. Cellâd yamağı Paşayı zor Ja ahırın içine sürüklerken hemen Kara Alinin yumruğu Paşanın ka fasına indi, Ahmet Paşanın dizleri nin bağı çözülmüştü. Kara Ali der hal kemendini paşanın boğazma geçirdi. Bir ucundan kendisi, öbür ucundan da yamağı tuttu. Çektiler, sıktlar, Paşa boğulurken bile: — Hay kâfir kahbe oğlu diyor Yeni İnşaat Sındırgı, (TAN) —C.H. Partisi ve Halkevi binalarının inşaatı bitiril- miştir. Halkevlerinin yıldönümünde, Sındırgı Halkevi 7 şubesi kurulmuş olarak faaliyete geçecektir. 988 yılımda, C. H. Partisinin yar- ârmlarile kasabamız elektrik tsığina kavuşacaktır. Kasabamızın müstak- bel plânı da yaptırılmaktadır. Kasabamızm bu sene yetiştirdiği bir buçuk milyon kilo tütün, piyasa çur açılmaz, York sekiz saztte 15'6€ nebi firma tarafından satın almmış- tar. Sındırgı. tütün yetiştirme *husu- sunda ve nefaseti bakımmdan Garbi Anadolunun âdeta bir yıldızı olmuş- tur, eğme Koçarlı Müstahsili kt Asım bir başlık, Akâr Avni bir baş Vk, Güneli Mehmet bir gümüş kır- baç, yangın tulumbası tadil ve tamir etti rilmiştir, Yeni bir tulumba da tefer rustile beraber satm almıştır. Kütahyada Mağazayı Soymak İstemişler Petürke (TAN) — İlçemizde on senedenberi bir tek hırsızlık olma” mişken, son günlerde ufak tefek bir kaç vaka görülmüştür. Macar Kâmil Ilhana ait mağaza- nın arka dvarı meçhul şahıslar ta- rafından delinmiş, samanlığa kadar açılmıştır. Mağazaya girebilmek için ikinci bir duvarı delmek lüzumgeldi- ğini gören hırsızlar işi yarıda bıra kıp kaçmışlardır. Ali ağanın kahvehanesindeki çek- mece kırılarak içindeki para çalın- Su ve Elektrik Kütahya, (TAN) — Su tesisatı fa- aliyeti devam ediyor. Kabotaj, isale ve depo kısımlarında inşast ikmal e- dilerek şehir içinde boru döşenmesi- ne başlanmıştır. Havalar müsait gi- derse su işi şubatta bitirilecektir. Böylelikle, mezbaha, hal, kasaplar gargısı, Tahal pazarından sonra geh- rin fenni su işi de halledilmiş oluyor. Diğer taraftan son yıllarda ârtan © lekirik ihtiyacı göz önüne almarak mıştır. Tüccardan Fahrettin Selman | mevcut santrala ilâveten yeni baştan oğlunun evi etrafında iki gece şüp- | 350 beygirlik bir santral vücuda geti beli şahısların dolaştığı görülmüş, | rilmesi belediyece kararlaşmıştır. Bu Selman oğlunun kasten yaptığı SÜ- | nun için Iktısat Vekâletinden müsa- Şikâyetçi! Ayğm (TAN) — Her sene 15 mil yon kilo zeytinyağı ve bir milyon ki lo pamuk kozası elde edilen Koçarlı kamununda müstahsiller bu sene şi kâyetçi bulunuyorlar, Bu yıl pamuk rekoltesi biraz eksikse de ziytinyağı çok bereketlidir. Her iki mahsul fi- yatinın da çok düşük olmasıdır ki müstahsili şikâyete sevketmektedir. Pamuk müstahsilleri, Nazilli pa- muk fabrikasının doğrudan doğruya kendilerinden veyahut mahalli fabri- kalardan pamuk almasmı dileyorlar, Zeytinin kilosu 100 paradan satılı yor. Maamafih son günlerde 3 kuru $a çıkmıştır. Lâkin toplama ve fabri kaya getirme masrafı 60-70 parayı bulmaktadır. mpi EL. Kastamonuda Okuma Kursları Kastamonu, (TAN) — Hiç okuyup yazma bilmiyenlerle az bilenler için Hajkevinde iki ayrı kurs açılmıştır. Kaydedilenlerin miktarlarmdan, az rültü üzerine bunlar kaçmışlardır. | ade istenmiştir. 3 Peşinde bır şeytan hapılaşıma okuyup yazma bilenlerin hiç bilmi- yenlerden çok olduğu anlaşılmıştır. ME YE sap çonkö hemen; pe du. Hezarpare Nasıl | Ahmet Paşa cansız olarak yere | yuvarlandı. Kara Ali cellâd elbise sini soyundu Ss abah yaklaşmıştı. Cesedi bir atın üstüne çuval gibi at- tı, Atın yularını yamağının eline verdi. Kendisi de cesede dayanarak Atmeydanında getirdiler. Meşhur Şe cerei Vakvakın altina attılar, Ce set burada teşhir ediliyordu. Paşa vr Erka TA ver” mürteğilerden Rümeli Kazazkeri Muslihiddin de ertesi gün Sultan ahmet camiine gelmşiti. Asker ve halk onun üstüne de üşüştü: — Nasıl saçı bitmemiş yetim paralarmı bile rüşvet olarak alır mısın be hain... diyerek onu da öl dürdüler, cesedini Ahmetpağanınki nin yanma getirdiler. Bu sıra verdi Çektiği ıstırapları mes'ulü kendisidi NEVROZİN Kaşelerini tecrübe etmiş olsaydt ona cehennem bayatı yaşatan bu Müannld baş ağrısından j eser kalmıyacaktı. NEVROZİN Bütün tstırapları dindirir, baş ve diş ağrılarile Üşütmekten müte- velliğ ağrı, 871 ve sancılara karşi bilhassa müessirdir, NEVROZİN Mideyi bozmaz. kalbi ve böbrek leri yormaz. icabında günde 3 kaşe alınabilir. İsim ve markaya dikkat. Tak! lerinden sakınınız. ği rüşvetlerden canı yanan birisi meydana atıldı; — Bre ümmeti Muhammet! Io“ san yağı mafsal ağrısına (romatif maya) bire birdir. dedi bir Yeniçii Ti saldırmasını çekerek şişman v8 sirin cesedine yanaştı. Onun ni, yağlarmı «parça parça ederek —veyermonur akçeye etrrrya Yasi dı Halk kapişa; kapışa aid, Bunüf için Ahmet Paşanm sima — öle) ten sönra— Hezerpare vasfı ekle8i di. Tarihi Nalmâ bu hâdiseyi anlaf tıktan sânra yazısı: — Ahmet, Paşa, menasıp ve © yakı DASI para ile satardı. diye Dİ tiriyor. Nevralji, Baş, diş, nezle, grip. romatizma Nevralji, karıklık ve bütün ağrılarınızı derhal keser. lcabında günde 3 kaşe alınabilir Grip, Baş ve Diş Ağrıları Artritizm, Romatizma