January 11, 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

January 11, 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Büncü Servisin A dam Mubessırı. P aram suyunu çekmişti. Otel dıye, aşçıya epeyce borçlan mış..m. Bir gün vaziyetin nezake tin, kend: kendıne Lakdir eden bi risi dedi ki: — Yühu! Maarife müracaat edip genebi, ekalliyet mektepierinde ders a.sana | Hay Allah lâyığını versin! Şim diye kadar bu neye hatırıma gesme mişti? Ertesi günü Haydar Beyin huzuruna gidip pat: çaktım, Acıklı vaziyetim hakkında izahat verdim. İkinci taksitin ne vakit geleceğini Tanri Taalâdan başka kimse bilme diği için halime acıyıp bana ecnebi veya ekalliyet mekteplerinde ders vermesini istedim. Bu iyi yürekli arkadaş bu sefer de ulvücenap gösterdi: — Hemen bir istida ver, dedi, se ni bizim heyeti sıhhiyeye göndere yim. Sihhatini uygun görürlerse hay hay! Senden iyisini mi bulaca ğım? Heyeti sıhhiyeye göndermekte haklıydı. Çünkü malülen tekalit edilmiştim. İçkinin tahribatı he. Düz mevcut ise ne yapabilirdi? Ben bu cevabi alınca sevinç delisi ola yazdım. İşi olup bitmiş sayıyordum. Bu taze ilmidin sevincile iştihalı bir yemek yedim (7?) vakit saat gelince heyetin huzuruna çıktım. Heyet reisi Dr. Halli Bey istidamı aldı, müdürün yanma gitti geldi, beni üstünkörü bir muayene ettir di. Ben müüyene tarzının ne oldu ğunu pek iyi bildiğim için bu vazi yet karşısmda içime bir kurt düşü verdi, (Galiba savsak'anıyorum) dedim. Çünkü (sıhhati iyidi; il 'Tıp lisanmda biç bir mâna ifade et miyen bir derkenarla beni müdüre gönderdiler. Haydar Bey —azizin kulakları çınlasm— istidamı aldı. Dikkat ve itina ile yazıhanesinin bir gözüne yerleştirdi: — Haydi Nihadım! dedi. Sen Ta- hat et. Adresin malüm, Ben sana derhal haber verir, tayin ederim. Amma sen de arada bir uğrayıver. Hen karşılıklı birer siğara içeriz, hem bana hatırlatmış olursun, B* Haydarın bu sözleri söyler ken ne kadar üzüntü ve ıstı rap çektiğini hissediyordum. Bana bir iyilik yapamadığı şöyle dursun, yapamıyacağını söylemek bile ağ- rna gidiyordu. Senin he günahın var ya Haydar ! Bu günah ne sen de, ne doktor Halilde, ne bende, Gü nah hayatın içinde. Günah kokusu ciğerlerimden fışkıran boşalmış şi gelerin içinde. Günah mukadder o dan neyse onun içinde, Sekiz ay Maarif idaresine tagm dım. Olm'yacağını bile bile taşm dım. Ve her seferinde gerek Bay Haydardan, gerek diğer arkadaşlar dan tatlı sözler işiterek ayrıldım, Alttan alta ne kimselerin ne dol gun aylık'arla kayrıldığını biliyor dum. Yalnız bana birşey yapamı yorisrdr, Ver be âdem! Ver öyleyse bir tas dem? Anladın değil mi? dinle! irinci taksitin Üzerinden tam altı ay geçti. Bin bir mek. tupla bin bir ele eteğe sarıldıktan #onra ikinci taksit te geldi: Yüz on lira, Borçlarımı kapattıktan Sonra elimde 24 kâğıt kaldı, Ne yapacağım, nasil iş bulaca. Zım? diye üzüm üzür üzülüp dur. duğum günlerden birinde mektep arkadaşım İstanbul Cümhuriyet Müddeiumumisi Bay Kenana rast. Iadım. — Nihat! dedi, Seni Beyoğlu kaymakamı Bay Sedada göndere. yim. Umit ederim boş çevirmez, bir iş verir. Bay Sedada gittim. Merkez na, hivesi müdürü Bay Suphiyi çağır. 7 — Nahiye nfifus islerine baksın. Oh! Ha şöyle! Yaşasın bütün müddelumumiler! Yaşasın ne ka. dar kaymakam, nâhiye müdürü varsa! O günlerde nüfus tezkerele ri değişiyordu. Alâkal: dairelere oi ribirini kovalıyan tamimler yağı - yordu, Nahiye müdürü bey defter leri teslim etti, işimizi anlattı. Ben hayatımda mualtimlikten başka mü dürlük, yatı mektebi muhasebesi. liği ettim. Çok seki İşlerle karşılaş tım, Çok şükür gık demeden başar dım. Fakat müdür beyin anlattığı iş — Hele nüfus tezkerelerinin de. ğişmesi dolayvısile — bir kişinin de ğil ya üç dört kişinin zor kıvıre. enğr bir işti. Dur bakalım! Sabah ola hayrola! Yarın bir sınayalım, görelim nasıl olur. RP u aylığımız da bermitat te. mizlik amelesi kadrosundan verilecek on dokuz buçuk lira. Def terleri bir daha gözden geçirdim. Doğum, ölüm, evlenme, fukara iL. mühaberi, esas nüfus. ve ilâh. Ertesi sabah sekizde geldim. Amanf O ne? Bizim odanm ka. pısr önünde 70. 80 kişi! Odaemm yardımile ve zorlukla yerime geçe bildim. Niifus tezkeresi değtetirmi ye gelmişler. Saat tuttum. bilirim. bir sdamm nüfus beyannamesi işi en eabtk. cabuğun estmön ves mak envtile tam 14 dakika siiri, yordu. Bir defa kendi imza ede- cek, iki şahit imza ede cek. Kendinin ikametgâhı şa- hitlerin ikameterihları. hüvivetle. ri yazılacak Verilen bevannsme eski nüfusile karşılaştırılacak, Da ha sayayım mr?! Basmeleyi çekip işe başladım. O. daerya: — Teker teker icerive al, Dedim amma verdiğim kumanda “Fine gitti Yarra” Odarm tel dol, du. Aman onlar ne cesit yalvar. malar, ne bicim dileklerdi: — Bankava para vetistineceğim, Bir saate kadar yatırmazsam pro. testo relir. — Varahi eoenum hasta. Kom şuya bırakın geldim. — Bevefendi! Siz de müunllimmiz siniz. Mektebe yetişeceğim, insaf, — Ayol şu yasrma hürmet edin. Yetmişlik kad-n dursun da sizin i. şiniz mi görülsün? — Kale bevefendi! Yalvarırım size. (Süzrün bakışlar!) — Azizim. askerlikte bir sırra. intizam vardır. hepsinden önce ben geldim. Odacrva sorabilirsiniz. Bu hali görür görmez anladım ki.. Anladın değil mi? Dinle! E. ğer ben bu hizmeti müftehirede de vam edersem; ağıvarak cıktığım trmarhaneye zırdeli olarak dönece imi gün bırakıp kacamazdım.. Yallah dedik. kimine bağır dık, kimine yumuşak davrandık öğle paydosuna ulaşabildik. Ulaşa bildik amma topu topu 10. 15 ki. ginin işini görebildik, Ust tarafı? Kimi beklemekten bıktı, kimine Sıra gelmedi. siviştr! Öğleden sonra müdür beye de. dim ki; — Merhamet odin. Ben bu işin ehli değilim bay müdür. Affımı ri. ca ederim, — Iki üç gün daha katlanma. nizı rica ederim. İşi yüz üstü bu. rak'rsanız kaymakam beyin yanm da da çok ayıp olur, Çaresiz bir “peki! dedim, O iki gün de hafakanlar geçire rek çalıştım. Baktım kl. iş piskin. liğe vuruluyor, bir yardımcı olsun verilmiyor. Otelden müdür beve bir örür mek tubu eönderdim, bir daha da uğ. ramadim, undan on beş gün sonra di. Bir gün Babrâli yoku. şunda (Yeni Lise) müdürü mer - hum (Ebulmuhsin Kemal) Beye rastladım. Üsküdar idadisinden hem müdlir muavinim. hem “ilmi serveti milel” hocamdı. Bu dersle benim hayatımda hiçbir münasebet olmadığı halde birinci olmuştum! Anladın değil mi? Dinle! (Arkası Var) Kimin namma yatırıldığı Isim Muammer Ihsan Hamdi Dr. Ethem Behice Dr, Memduh Cemil Eytam Şüheda ve Eramil vilâyet tevdiatı Mehmet Kâzım Moda Yurdu Sabiha Hüsnü Şerbetçiznde Mustafa Celâj Omer Lütfi Kohen ve şürekâsı Ahmet oğlu Mustafa Ahmet Hüsnü Sapancalı Hakkı M Rifat Osman Tevfik Mecdettin Ferit Emin Hüsnü Mehmet Zeki Sadullah Salih Bekir Zineti Kahraman Hasan Fehmi Halit Osman Behçet Fethi Kozma Nikola Lütafiye Hurşit Fevzi Arif MA, Mehmet Fuat B/Ahmet Ham: Nurettin Abdullah Fitnat Mehmet Cenap Niyazi Selim Nazır M. Enver Hatice Safiye Cemil Ismail Muhittin Keramettin Şahabettin Nazmi Idris Ahmet Ferit Mustafa Musa Kâzım Idrıs Recep Mustafa iviyos D. Ahmet Cemil R. Mehmet Ihsan M Emin Osman Süreyya Zade Ferit Faik Sü'eyman Nüzhet Mehmet Ali Müeyyet Fitnat Rifat tkbnl Mehmet Tevfik Beşir Bayram Iffet Celâl Thsan Hayrettin Bedriye Nuri Mustafa Hayrettin Mehmet Rifat Ali Mehmet Nuri Nazmi Rüştü Hatice Abdullah brahim Hakkı Mehmet Dr, M Zühtü Ali Ybdulvehap Mehmet Ali Necati Makbule Kadri Ahmet Visalettin Mus. , Ismail Ragıp Ali Bahattin Aziz Zarif Fahrettin Bahattin Pertev Ziya Hafız İhsan M. Rifat Mihrinas Madenci Halil Ethem Pirinçei Zade Fevzi Vehbi Şevki Zetin Z. Aziz Mehmet Ramazan Z M. Emin Hasan Rahmi Arslan Fresko Mehmet Behçet Ali Kemâl Dr İhsan Şükrü Sudi Mühendis Hüseyin Hüsnü Ekşiyan M. Alüettin Ahmet Şevket Hasan Fehmi Recep Idris Recep Ertuğrul Mustafa Yahya Mimar Asım Osmanoğlu Raşit Mustafa Nafiz Hayik Mendikyan Vahran Andonyan Ahmet Seyfettin Hasan Tahsin Suat Tevfik Ayse Yusuf Ziya Galip Müberek Muhetne Azmi Ismail Habit Fahriye Hasan Sabri TAN Türkiye Cümhur'yet (9 uncu sayfadan devam) Adres ve Hüviyet Halim Ağa çarşısmda Karşıyaka Çoraklı Sokak Belevistâ Kâmil Sokak No, 4 Karşıyaka Yalı caddesi Beyler Sokak No. 2 Bilinmiyor ilinmiyor ” Vakit Gazetesi idare müdürü Bilinmiyor Şehzadebaş: Ağa yokuşu Kemal Pş. Mah, No. 2 Cesâl Bey Han No. 22 Beşiktaş Yıldız Caddesi No, 32 Sütlüce 21 No, hane Kadıköy Mısırlıoğlu Çesme Sok. No. 51 Kadıköy Nemlizade Sokak Prahnya ap. 51 Küçükpazar No 6—8 Emrigân Merhum Kâmil Bey evi Kadıköy Osmanağa Çanakkale sokak No. 37 Usküdar Karacaahmet Mektep sok. No. 26 Aksaray Ismaij Ağa Mah, No, 15 Vefa Bozdoğan Kemer Kirazlı Mescit Usküdar Sultantepe susuz bağ No. 19 Lö'eli Harikzedegân Kı. 3 No. 4 Usküdar Ayazma No. 34 Rirkai Şerif Keçeciler Sal'h Tekke Ortaköy Merhum Enver Paşa yalısı Çavuş deresinde No. 53 Usküdar Hayrettin Çavuş Mahallesi Beykoz Tokat Çiftlik Pendik Refet Paşa Sokak Galatasaray Lisesinde Çemişgezekli Mahmutpaşa Keveli Han No. 9 Eyiipsultan Defterdar Yavedut Çeş me Sö kak No. 10 Yeniköy No, 34 Yalı Kadıköy Nurettin Paşa Sokak No. 29 Erenköy Tunuslu Tarla Mühen Kâni Köşk. Sirkeci Pa'asta No. 10 yazıhane Barnatan Han No. 15 Beşiktaş Ihlamur Havuzbaşı Nar Sok, No. 19 İzmitte Hacı Hasan Mahallesi Bakırköy Barut Fabrikası amelesi Usküdar Ihsaniye Fıstık Mektep karşısı Sirkeci Asma kat Menadet Hanı No. 12 Samatya Etyamez Şimendifer Köp. Kar, Usküdar Murat R. Mah. Hamam S, No.9 Usküdar Selimiye Eczane 8. No, 43 Cağaloğlu Kapalı Fırm No. 29 Şişli Harman Sokak B. Kemâl Ap. SK.N.4 Pangaltı Feriköy Efimce S. No, 156 Bebek Bakkal S. No. 17 Baytar Mektebinde Müderris muavini Tophane Tekirdağ Oteli Barnatan Han No. 15 Büyükada Maden Bay Kadri Köşkü Usküdar Boyacı Sokak No, 17 Askeri Sokak No. 7 Anadolu Hisar Mustafa Zarif Yalısı Kadıköy Caferağa Bahçe No. 25 Pangaltı Şehit Muhtar Sokak No, 158 Unkapanı Haydar çıkmaz Ayâzma 8. No. 2 Babıüli Medeni hanesinde Asari Atika Müze Müdürü Eski Diyarbekir Mebusu Yağiskelesi Kantar Sokak No. 25 Sirkeci Kayseri Han No. 22 Kadıköy Moda Mektep Sokak No, 18 (Haşim Ramazan) Galata Rıhtım Sokak Iktısat Han Galata Unyon Han dördüncü kat Ankara Yeni Sinema ve Bahçesi Müdürü Emrazı Akliye ve Asabiye milessesesi lâboratuvarı Kadıköy Aziziye Sokak No. 101 Şişli Celâlpaşa Sokak No. 62 Keresteciler No, 92 Bilinmiyor Samsun Sahil Demiryolu Süvari alayı 4 hisse S.. Farkı Muamelât Memuru Bilinmiyor ” Fen Memuru, Ankara Hasanbey Oteli Ankata Istanbul Cad. Berber Hariciye Vek. Kalemi Mahsus Başkâtibi Ankara Mukaddem Mah. No. 2 Himayei Etfal çocuklarından Sanayi Mektebi No, 296 Hariciye Vek. Umuru Şehbenderiye kaleminde 'Hacı Doğan Vattarın mahallesi No. 49 Bilinmiyor ” ” . Gyz 8 suz s3 08321383 331 1.1.5905 Merkez Bankasından: Bankamıza Hangi Şube Basaznasızuz Sss vi vanasazassrssızısağısssrissre EE e >.11313 313 Bet. evre. arız p < 8 a SUYA EN ” ” ” " ” » ” ” ” ” ” ” ” » . ” ” ” » ” ” ” ” ” zy öss Ankara 936 TA 7 ba sayfada) 'Tevdi Tarihi Miktar