13 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

13 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 Orta Avrupada Heyecan İtalya, Fransa nın Müda- hale Teklifini Reddetti (Başı 1 incide) nin bu teklifi miştir. Keza, nazır, B. Muüssolininin B. Hitlerden bir mektup aldığını ve bu mektupta B. Hitlerin Italya ile olan Brenner hududu hakkında teminat || verdiğini söylemiştir. B. Hitler, B. Müssoliniye olan bu mektubunda diyor ki: 1 — Avwsturyadaki ieraatım, milli müdafaa hareketi olarak telâk- ki edilmelidir. 2 — İtalya için çok nazik bir daki- kada, size hlasiyatımın kuvvetini gös terdim. İstikbalde de bu hususta hiç bir şeyin değişmiyeceğinden şüphe etmeyiniz. 3 — Önümüzdeki hâdiselerin neti- celeri ne olursa olsun, Fransa ile ka- ti bir hudut tesbit ettim. Şimdi yine !) kati olan bir diğerini İtalyaya çizi-| yorum: Bu hudut Brenner'dir. Bu kararı 1938 de değil, umumi harbin akabinde verdim. B. Alfieri demiştir ki: Büyük faşist meclisi, Avusturya hükümetinin Berthesgaden anlaşma- $ı neticesinden veyahut bunu takip eden karârlardan Italyan hükümeti - ni haberdar etmemiş olduğunu mü- şahede eylemiştir. Şuşnig tarafından ansızın karar altına (alınan plebisit Halya hükümeti tarafından telkin edilmedikten başka, hükümet, haber dar olduğu zaman, bu plebisitten vaz geçmesini Avusturyaya tavsiye et - miştir. Büyük faşist meclisi, Avusturyada olup bitenin, esasen mevcut bir va - ziyetin neticesi ve Avusturya mille- #inin bis ve arzularının sarih bir ifa- desi olduğu kanaatindedir. . Virjinia Gayda, Giornale d'Ttalia gazetesinde, Avusturya hâdiseleri- nin tabii ve mukadder seyrini takip ederek süratle inkişaf ettiği mütale- asını serdetmektedir. Muharri, Italyanin vaziyetine işa- Tet ederek diyor ki: Malyada, karıştırıcı, bozucu hiçbir reaksiyon, mevzuubahis olamaz. ital yan reaksiyonları açık ve vazıhtır. İ- talya, Alman milli tarihinin tabii bir merhalesinin inkişafına mâni olma- ğı düşünmemektedir. Çekoslovakyaya teminat Prağ, 12 (Hususi) — Alman sefiri, bugün hükümete bir nota takdim et- miştir. Notada Almanyanın Çekoslo- vakyaya karşı hiçbir fena niyeti ve husumeti bulunmadığı anlatılmak - ta ve Avusturya hâdiselerinin Çekos Iovakyada heyecan uyandırması lâ- zım geldiği ilâve edilmektedir. Hodzanın daveti üzerine nazırlâr meclisi bugün toplanmış ve saat 21 den sabahın saat birine kadar inkita-| İngiliz kabinesi toplandı sız müzakerelerde bulunmuştur. Top lantı neticesi hakkında hiçbir tebliğ neşredilmiş değildir. Resmi mahfiller, Çekoslovakyanın | sında sureti mahsusada içtiman davet bütün soğukkanlılığını muhafaza et -| edilen kabine saat 10,30 da toplan -| tiğini ve bu hâdiseler karşısında bü- tün dünyanın alacağı hattı hareketi! beklediğini bildirmişlerdir. Ayni mahfiller, dünyanın bir defa daha bir emrivâki karşısında yalnız |Jântısı bütün mahfillerde İngiltere - bırakılmış olduğunu beyan etmekte, ve Avusturya ile o Çekoslovakyanın beynelmilel vaziyetteki hususi mev- kilerini tebarüz ettirmektedirler. Temin olunduğuna göre, Çekoslo - vakya, Avusturyadan mühacir gir - i için, biçbir tedbir almamış - tır, Yalnız hududda gerek insan, ge- rek eşya hakkında sıkı bir kontrol konulmuştur. Bu suretle Çekoslovak yanin Avusturya Sosyalistlerine si-| Pa ayn! tarzda protestoda bulunmuş- âh verdiğine dair ecdebi memleket - lerde çıkan şayialara nihayet veril - mek isteniyor. Fransada kısmi seferberlik'mi? NewYork, 12 (Hususi) — Üniter Press Paris muhabirinin verdiği ma- * Jimata göre, Fransa hükümetinin A- vusturya hâdiseleri dolayısile, pazar- tesiye kısmi seferberlik ilân etme - $i beklenmektedir. “Avusturya bâdiseleri Pariste rin bir heyecan husule iştir. Hâdiseye lâyık olduğundan az ehem reddeylediğini söyle- bir | j ngilterede Asabiyet Londra, 12 (A.A.) — Reuter tebliğ ediyor: Hitler bütün Avrupa sulhü mese- esini ortaya koymuş bulunuyor. Al- manyanın Avusturyadaki hareketin den evvel bir Alman » İngiliz ani | ması Üritleri esasen parlak değilei. Fakat şimdi büsbütün uzaklaşmış bu teskini ideali iabilecek en ağır darbeyi yük Brltanyanın kuvvet- si sulh Için kati bir ehemmi yeti ve tesiri haiz olduğu mazariyesi her zamandan ziyade tesyyüt etmip- tir. Şimdi Mya edilebilir ki, Londrada, buhrandan evvel, Ribbenirep İle Chambarisin ve Halifax arasında vu kubulan müzakereler hiç te cesaret verlel mahiyette olmamıştır. Rl tropun aldığı vaziyet iki millet mok- tal nazarları arasndaki uçurumu değil ayni zamanda Almanyanın fev kalâde İtilâfgiriz bir görüş taşıdığını meydana çıkarmıştır. Avusturyaya Nauyonal sosya'letli « ği sokmakla Alman hareketinin mu- sip olduğu zarar belki de tamir edil» kat bu hareket Av» IN | lunuyor. Avrupanın mümkün r. Çekeslovakyadaki Alman 6- | kalliyetieri meselesi heran daha gid- | detli bir Israrla ortaya atılabilir ve Çekler vaziyeti büyük bir sükönet- 'e karşılaşmakta iseler de istikbal hu #urin derpiş olunamaz. İ - » miyet verilmemekle beraber, bizzat tadır. Filhakika, Alman kıtâatına şan söliye sıfatile müracaat eden Says Inguart olduğu gibi, Avusturya ordu- su mukavemet göstermemek için da- ha evvel Şuşnig'den'emir almış bu - lunuyordu. Bu şerait içinde, Millet- ler Cemiyetine müracaat imkânsız hale konulmuştur. Zira Avusturya İ hükümeti bir taarruza kurban oldu- | Bunu inkâr edecektir.,, * Paris gazeteleri, vaziyetle uzun u- zadıya meşgul olmaktadır. Echo de Paris'e göre, garbi Avrupa âtıl kalır. sa Orta Avrupa, Berlinin tahmil ede- ceği siyasi ve iktisadi anlaşmaları reddetmekten âciz kalır. Figaroya gö re, Avusturya ölmüştür. Pöti Parisi- yen “Mussolini bu acıklı işin, Fransa ve İngiltere kadar mânen kendisini de müteessir ettiğini anlamakta ge - cikmez.,, diyor. Journal gazetesi şöyle yazıyor: “Askeri bir tazyik, silâhlı istiliya ka dar varmıştır. Avusturya birkaç gün içinde ikinci defa olârak Alman çiz- İ mesi altında ezilmiştir.,, Londra, 12 (Hususi) — Avustur- | ya hâdselerinin süratli inkişafı karşı- mıştır. Başvekâlet binasınm bulunduğu sokaklar çok kalabalık bir halk küt-| lesile dolu tdi. Kabinenin bu ani top- nin Avusturya hâdiselerile çok cid- di olarak alâkadar olduğu şeklinde tefsir olunmaktadır. Kabine içtimal nihayetinde neşre- dilen tebliğ diyor ki: Kabine Avusturya hâdiselerini mü zakere etmiş ve Berlineen şiddetli bir surette yapilan protesto mevzuu bahsolmuştur. Başvekil ve Hariciye Nazırı daha evvelce de B. Ribbentro- lardır. İngiliz - Alman münasebetle- ri üzerinde ve bütün Avrupa halkı ü- zerinde çok fena tesirler icra edecek olan Alman hükümetinin bu hareketi karşısında İngiltere hükümeti, Fran- sız hükümetile çok sıkı temas halin- dedir ve vaziyet mütemadi bir suret te tetkike tabi tutulmaktadır. Bütün Nazırlar, hafta tatili esna- sında Londrada daima toplanmıya â- made bulunacaklardır. Pazartesi kabine tekrar toplanacak tır. Gazeteler ne diyorlar? Bütün gazeteler baştan başa Avus- turya hâdiselerile meşguldür, Muha- fazakâr Deyli Telgraf end Morning baştmakalesinde plebisiti kastederek söyle diyor: “En aziz emelinin önüne geçebile- İ| cek bir vaziyetin meydana gelmekte olduğunu gören Almanya kılıcını çek mekte tereddüt etmemiştir. Avustur- ya meselesinin irk beraberliği sebe- bile Almanyanın dahili meselesi ba - linde gösterilmesi kabul edilir, müda faa olunabilir bir keyfiyet değildir. Times, başmakalesinde: — “Bugün Avrupada bir ayaklanmaya sebep ol- ması muhtemel böyle bir hareketin neticelerine bir had verilemez!,, di- yor. Macaristan hududunda Budapeşte, 12 (Hususi) — Avustur ya hâdiseleri dolayısile Avusturya hu dudunda, kontrol kuvvetlendirilmiş- tir. Doğru haber veren mahfillerden öğrenildiğine göre, sabık Avusturya Nazırlarından Stokinger ve B. Zeru- otto dün akşam Bratislava'ya gelmiş lerdir. Birçok gazetecilerle vatanse - ver cephesi mensuplarının da ayni ye re geldikleri söylenmektedir. Varşova, 12 (A.A) — Lehistanın bütün nafiz mekfillerinde Avustur- ya vaziyeti büyük bir sükünetle mü- talea edilmektedir, Bununla beraber hâdiselerin sebep olduğu intiba çok derindir. Bu hâdiseler, Führer şan- |söliye için büyük bir şahsi muvaffa. kıyet olarak telâkki edilmektedir. . Belgrad, 12 (Hususi) — Avustur ya hâdiseler bütün Yugoslavyada de TAN Bataklıklar Kurutuluyor Adapazarı, (TAN) — Elli bin dö- nümlük Gökçeviran gölü bataklığı- nn kurutulmasına devam olunuyor. Çalıştırılmak üzere iki makine daha getirilecektir. Buradaki âmeliyat bi- tince, 450 bin dönümlük Mudurnu bataklığının kurutulmasına başlanı- lacaktır. Elektrik Ucuzlıyacak Adapazarı, (TAN) — 1 nisan 939 da bitecek olan Adapazarı elektrik ha uzatılacaktır. Bu mukaveleye gö- re elektrik ücretleri ucuzlayacaktır. Çünkü bu Salâhiyettar mahafil, yüksek Sov- yet harp konseyinin garp hududun - da seferberlik ilân ettiği hakkındaki haberleri yalanlamaktadır. . Bem, 12 (A.A) — İsviçre Federal konseyi, Avusturya hödiseleri üzeri- ne endişeyi mucip bir vaziyet mev- cut olmadığını müşahede ve tesbit etmiştir. Amerikada, infial New-York, 12 (Hususi) — Hartelye Nazırı Hull; gazetecilere beyanatta bulunarak Avusturya işleri hakkın- da ihtiyatlı bir hattıhereket takip ©- deceğini ve bu vaziyeti, hâdiselerin ta vazzuhuna kadar muhafaza edeceği- ni bildirmiştir. Hâdiseler bütün New-York gaze teleri tarafından hayret ve infialle karşılanmıştır. — Gezeteler, Hitlerin İsullerinin, beynelmilel bu zorbalık hareketinin tataliter u- münasebet - ler üzerindeki tehlikeleri hakkında Avusturya hükümetinin-hattı hare /Tİn bir alâka ile takip olunmaktadır. dünyanm gözünü açacağı ümidini iz- keti bir müdahaleyi müşkül kılmak. | Bununla beraber büyük bir soğukkan | har etmektedirler Türk Casusu M. SIFIR''ın Hâtıraları ürk casusu M. SIFIR, Mütarekenin o kara günlerinde memleketi yık- mak, Türklüğü mahvetmek istiyen düşman casuslarile çarpışmış, onları her karşı- laşmada tepelemiştir. Türk casusu M. SIFIR, düşmanın gizli plânlarını çok heyecanlı maceralar yaşamak suretile her seferinde ele ge- çirmiş tam zamanında bu plânları Anadoluya göndere- rek düşmanın bütün emelle- rini akamete uğratmak hu- susunda büyük roller oyna- mıştır. Türk casusu M. SIFIR'ın Mütareke hatıralarını, casus- luk harikalarını birkaç güne kadar neşretmiye başlıyaca- ğız. Bu hatıralar, Mütareke devrinin bugüne kadar meç- hul ve gizli kalmış zengin, heyecanlı, tüyler ürpertici bir tarihidir. Pek yakında TAN sütunlarında zevkle okuya- caksınız. mukavelesi yeni şeraitle iki sene da-| ——— o©——ğ—-—-“ Şehrimizde Şehrimizdeki Avusturya konsolos luğu, dün sabah nazilerin gamalı bayrağını çekmiştir. Avusturyanın Türkiye sefareti maslahatgüzarlık işlerini tedvir et- mekte olan sefatet başkâtibi Winter ile.dün bir muharririmiz, son hâdise- İler etrafında görüşmüştür. Esasen ö- İtedenberi nasyonal sosyalist olduğu- İnu daha söze başlarken ifade eden ö ik Pk Sö lem mekte (8 Yugaslavya | Avusturyalı diplomat, yakasında g- herhangi bir askeri tedbire müracant | Dâl! bi: tozet taşıyordu. Winter di. Mn yor ki: KARE yer bir harekette)” Memleketin tamamma yakin o GARİ büyük bir ekseriyeti zaten nasyonal N . İsosyalisttir. Fakat, uzun zamandan- ili (A.A. — Röyter bildi-| beri tazyik altında bulunduğu için, iyor: bu hakiksti izhar edemiyordu. Ben de eskidenberi nasyonal sosyalist fır kası azasından bulunuyorum. Asıl plebisit şimdi yapılacaktır. Çünkü, Avusturya halkı bugün fikir serbes- tisine kavuşmuştur. Artık reyini is- tediği gibi kullanacaktır. Bunun dâ tamamen nasyonal sosyalizmin lehin de olacağını göreceksiniz. Bugün A- vusturyada vaziyet tamamen nor - maldir. Asayiş yerindedir. Halk ka- zandığı serbestiden ; dolayı (o haklı bir sevinç içindedir. Harlet siyasette | bir değişiklik olacağını tahmin et - mem. Hele Türkiye ile olan müna - sebetlerimiz eskisi gibi dostane de İvam edecektir. Zaten, ötedenberi A- vusturya milleti ile Türk milleti da- ima biribirlerine karşı iyi hisler bes- lemişlerdir. Bundan başka, Alman - ya ile Türkiye arasındaki münase - betlerin ne derece mükemmel oldu- İ ğu malümdur. Bngünkü nasyonal sosyalist Avusturyanın harlel siya - seti do Almanyanın harici siyasetinin ayni olacağına göre, münâsebetleri- mizde bir değişiklik aslâ tasavvur edilemez. Avusturya ordusu gençlerden mü- teşekkil olduğu cihetle, yeni vaziye- ti pek tabii surette sevinçle karşıla- miştır. Ordumuz, nasyonal sosyalist Konsolosluğu Binasına Nazi Bayrağı Çekildi Avustury? . —<i Konsolosluk binasında Nazi bayrağı bir Avusturya ordusudur. Alma € duları, karışıklıklara mâni olmak İğ) bugünkü Başvekil Says Ingusfü daveti üzerine Avusturya toprak” rna girmiş bulunuyor. Çünkü, #, vusturyada bugün pek küçük bi kalliyet olarak komünistler bul bir anarşi tevlit etmeğe çali muhtemeldi. Alman ordusu bü kımdan, herhangi bir hâdiseni9 kuundan evvel önü alınması içi men davet olunmuş ve bütün kası umumi merkezinden bir aldık ve bunun üzerine nazi çektik.,, ai Alman Ordusu Avusturyanın Işgalini Dün Tamamladı (Başı 7 inede) babasının mezarlarını ziyaret etmiş daha sonra Linz şehrine girmiş ve #ehre girdikten sonra bir nutuk söy- lemiştir. Bir rivayete göre, kendisine Alman orduları başkumandanı gene- ral Kaytel refakat etmektedir. Her Hitler, Berlinde bulunmadığı müd - detçe kendisine general Goering ve- Ükâlet edecektir. Hitler doğduğu yer olan Braunau'da fevkalâde tezahürat la karşılanmıştır. Linz şehri Hitleri İ devkalâde tezahüratla karşılamıştır. Braunau'dan Linze giden bütün yol boyunca şehir ve köylerde Hitle- re heyecanlı bir kabul gösterilmiştir. Hitlerin Linze muvnasalâtına intiza « ren bütün Alman ve Avusturya rica- HK radyoda nutuklar söylemişlerdir. Bunların arasında Hitlerin eski hoca- sı da vardır. Binlerce kişinin ağzından çıkan meserret bağırtılarını şehir üzerinde uçan yüzlerce Alman harp tayyarele- rinin motör gürültüleri arasıra bas- tarıyordu. Alman Polis reisi Himmler'de, “Şe fimizin, büyük vatanına, doğduğu topraklara dönüşünü selâmlarız.,, de- miştir. Alman tayyareleri bugün bütün gün Viyana üzerinde uçmuş ve beyan nameler atmıştır. Beyanpamelerde Nazi Avusturyaya silâhlar ve muhab- betler ittihaf olunuyordu. Yeni Avusturya kabinesi Yeni Avusturya kabinesi dört Nas yonal sosyalistten müteşekkildir bun lar Başvekil İngyart, Hubert, Rayn Toler ve İvridirler. Diğer Nasyonal Sosyalistliği tanımış zevattırlar. Viyana, 12 (A.A) — Salâhiyettar mahadilden bildirildiğine göre, Rayhs zi başmuharriri Funder, Viyana - kaçmıştır. Viyana, 12 (A.A) — Altı otomo- bil, içinde Alman generalleri ve yük sek rütbeli subayları olduğu halde, bu gece saat 23,30 da Viyanaya gir- © BULMACA Evvelki günkü bulmacımız bf SM e scan ze * SOLDAN SAĞA: i — Bir nevi burmzlık ? — Bayağı — Kaldırılması göç 3 — Mütalea — Bir nevi muvakkâk 4 — Söz dinlemek — Zinet taşi $ — Fotoğraf aleti — Rabıt edatı 8 — İçinde et olan yemek — 7 — Aşağı — Yemek 8 — Paranın yarısı <- Cümlenin konur, 9 — Kokulu bir yaprak — Emi 10 — Bir nevi kuru yemiş, # YUKARDAN AŞAĞI: 1 — Bir yeri'en wfak teferrüntüm bilmek. 3 — Alelide — Bir nevi kereste 3 — Bişkanlık — İzafet zamir! 4 — Mahsis — Adet 8 — Aletler (nrapçs) — Nota 6 — Bir nevi kokulu tohum. 1 — Emir siyası 8 — Mahdum — Topraktan çiçek 9 — Pura — Yüksek toprak 10 — En büyük hisse miştir. Motörlü Alman kıtals”” otomobilleri yakından takip pi te idi,